Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:59

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is natuurlijk super en ik ben er ook van overtuigd dat het voor alle paarden goed is om in het bos te lopen, op eigen benen en in een andere omgeving dan alleen de bak. Mijn ervaring is wel dat het heel paard eigen is hoe ze dat in het bos doen. Heb veel dressuurpaarden in het bos gereden, vaak al van jongs af aan waar echt de ene super voorzichtig was qua waar de benen neer gezet werden etc. en bij anderen maakte het echt niet uit hoe vaak ze al langs dezelfde route gekomen waren..ze struikelden altijd over dezelfde zaken als ik ze niet hielp met opletten. De voorzichtige dieren waren de vaak wat bangere dieren ook voorzichtiger met zichzelf leken.

Zat vandaag, tijdens een duinrit, nog even aan deze opmerking terug te denken. Maar is het niet bijzonder dat een vluchtdier als een paard geholpen moet worden om niet te struikelen in een bos in Nederland? Gaat er dan niet iets mis proprioceptie?

pol013 schreef:
In het begin niet. Iedere nieuwe beweging moet je leren.
Als het om een paar eerste keren (van wat dan ook) gaat zou het me geen zorgen baren. Als het aanhoudt zeker wel.

Stel een paard is super in balans maar gaat voor het eerst met een ruiter er op naar het bos. Dat kan best even wennen en zoeken zijn. Dat je paarden tegen komt die niet anders gewend zijn dan vlakke perfecte bodems is wel een schraalte in de opleiding wat mij betreft. Maar raar is het niet dat je daar dan tegenaan loopt.

Dat zijn allemaal van die dingen die je tegen komt als je in een groep sport. Het ene lijf is het andere gewoon niet. De één heeft gruwelijk veel moeite met op 1 been staan. De ander kan een andere beweging weer heel moeilijk uitvoeren. Beide kunnen ze in iets anders juist weer uitblinken.
Ik ben op sommige punten heeeeel handig en flexibel en op andere loop ik volledig vast. Wat ik moet rekken/trainen om gezond te blijven is weer iets heel anders dan wat mijn buurvrouw moet doen.

Ik snap daarom nooit zo goed waarom je paarden allemaal op 1 hoop willen vegen.
Ik kan die beesten ook echt niet zien als 1 grote eenheidsworst.
Daarom kan ik me juist voorstellen dat de één meer vooruit moet bewegen en de ander meer terug . De ene vooral nooit achter de loodlijn zou moeten komen en de ander en heel veel baat bij kan hebben. Om maar wat voorbeelden
te noemen.

Ik kan dingen dubbel vouwen die voor andere mensen echt heel ongezond of contraproductief zouden zijn. Dan zie ik andere weer iets uitvoeren waar ik dan weer van denk auw auw, nooit van mijn leven. En wij zijn niet eens topsporters die heel heftig trainen en kwaliteiten die we hebben uitvergroten.

Alleen mensen worden niet speciaal gefokt om te laten sporten, sterker nog mensen worden tegenwoordig vooral beloond voor het lang stil kunnen zitten.
Van paarden willen we dat ze lenig zijn en balans hebben (tenminste daar lopen de topics van over), we hebben heel doelgerichte fokverenigingen die proberen om het topsporters onder de paarden de creeeren. Dan is het toch een beetje vreemd te noemen dat zo'n topgefokt paard over ieder klein boomworteltje en kuiltje in de weg zijn balans verliest. En zelfs op een prachtige ondergrond als een achterberg-bodem geholpen zou moeten worden om fatsoenlijk een bocht te maken of een gewicht te dragen :?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 12:05

Citaat:
Elisa 2: Hier ben ik het wel mee eens, daarom zijn filmpjes zo waardevol..geeft aan hoe een paard een paard in elkaar zit EN het lijf gebruikt.

Ik kan wel zien dat ze iets op het achterbeen gezet is, maar of dat met behoud is van impuls en buiging in het achterbeen is zo niet te beoordelen. Ik zie in ieder geval niet dat ze meer gewicht op de achterhand draagt ten opzichte van de voorhand. In het meest gunstige geval gaat het wat meer naar horizontaal evenwicht.

Je hebt zeker gelijk dat je in een filmpje het lichaamsgebruik beter kan zien. Maar een filmpje vertekent soms ook. Een spectaculair bewegend paard kan je helemaal betoveren, maar kan enorm veel gewicht op de voorhand dragen zonder dat jij het op bewegend beeld kan zien. Daarom is stilstaand beeld soms best verhelderend.

Je zegt dat ze iets op het achterbeen is gezet...ik zet haar nergens op...dat is haar eigen balans die ze naar het achterbeen heeft gebracht. Jij ziet niet dat ze meer gewicht op het achterbeen draagt...maar dat is dus wel zo als je naar het doorveren van de koten kijkt. Ze vangt meer gewicht op van achteren dan van voor. En dat is ons doel toch in de dressuur? Je ziet dus dat behoud van (veel) impuls en (veel)buiging in het achterbeen daar helemaal niet zo belangrijk voor zijn.

Verder zeg je dat ze een steil achterbeen heeft en minder de hoek kan verkleinen. Het achterbeen lijkt op de foto inderdaad steiler dan het is. Zij kan goed de hoek in het achterbeen verkleinen, maar dat vraag ik haar niet op de foto. Dit paard was een heel scherp paard, met een heel scherp achterbeen en veel looplust. Maar ze overliep haarzelf continu en liep daardoor steeds van het achterbeen af. Ze kon ook helemaal niet tot ontspanning komen. Pas toen ik haar leerde te joggen ipv te rennen kwam ze meer op het achterbeen. Vanuit dat joggen ben ik haar achterbeen gaan activeren en dat werkte goed bij haar. Ik ben dus nog niet zo op gebrand om haar scherp en voorwaarts te maken, dat zit er wel in weet ik. Dat komt later weer...maar dan wil ik naar aanspannen in ontspanning. Het is voor het eerst dat ik met een paard op deze manier werk, dus ben zelf ook heel benieuwd hoe haar ontwikkeling verder gaat. Het is een leuk proces en leuk om eens te beleren met een andere visie dan dat ik altijd heb gehad/geleerd.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 12:07

knollentuin schreef:
Eens Elisa, maar wat ik zie is dat als mensen hun best gaan doen on een paard een tempo richting of buiging willen laten maken ze gaan duwen,drukken, spannen , stoppen met ademhalen , terugwerken en noem maar op. Ruiters doen te veel en daardoor ontstaat weerstand waar het paard weer op reageert, ik zie er eerlijk maar weinig die zelf in balans en onafhankelijk zitten .

Precies!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:15

irmaz schreef:
Alleen mensen worden niet speciaal gefokt om te laten sporten, sterker nog mensen worden tegenwoordig vooral beloond voor het lang stil kunnen zitten.
Van paarden willen we dat ze lenig zijn en balans hebben (tenminste daar lopen de topics van over), we hebben heel doelgerichte fokverenigingen die proberen om het topsporters onder de paarden de creeeren.

Dus is jouw conclusie dat paarden meer op elkaar lijken dan dat mensen op elkaar lijken?

irmaz schreef:
Dan is het toch een beetje vreemd te noemen dat zo'n topgefokt paard over ieder klein boomworteltje en kuiltje in de weg zijn balans verliest. En zelfs op een prachtige ondergrond als een achterberg-bodem geholpen zou moeten worden om fatsoenlijk een bocht te maken of een gewicht te dragen :?

Ik heb het zelf in ieder geval nergens er over dat ik het normaal zou vinden als je dat langdurig met doen. Maar als dat de eerste (zeg 3-15 keer) is als je er op zit en die bocht doorgaat zou ik dat niet per definitie heel maf vinden. Mijn ervaring is namelijk niet dat alleen de zwakke/domme even hulp nodig hebben. Ook mensen die een oefening daarna wel netjes kunnen uitvoeren hebben aan het begin wel eens hulp nodig. Omdat je nog moet zoeken welke spieren je hoe moet gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:18

Mee eens Pol, en ergens over struikelen is niet gelijk balans verliezen..dat is gewoon lompigheid. Hoe een paard er van herstelt zegt meer over de balans imo.

Manubres: ik denk dat ik op bewegend beeld heel goed kan zien of een paard op de voorhand loopt, of het nu spectaculair loopt of niet. Als ik naar jou foto kijk zie ik nog steeds het meeste gewicht op de voorhand, zoals ik schreef in het wat gunstigere geval komt het in de buurt van horizontale balans maar omdat het een momentopname is kan ik dat niet goed genoeg beoordelen. Zonder impuls geen verzameling..dus belangrijk is het zeker wel.

Toch snap ik wel wat je aan het doen bent, zulke paarden heb ik ook weleens in training gehad en soms helpt het inderdaad in het begin wel om ze wat onder het tempo te laten lopen om ze te leren dragen. Stap twee is dan echter wel schakelen met behoud van deze ontspanning en draagkracht want anders kan er geen aanspanning ontstaan. Een paard moet ook in balans kunnen verruimen en weer terugkomen op het achterbeen. Maar goed, work in progress..dat begrijp ik. :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:21

pol013 schreef:
irmaz schreef:
Van paarden willen we dat ze lenig zijn en balans hebben (tenminste daar lopen de topics van over), we hebben heel doelgerichte fokverenigingen die proberen om het topsporters onder de paarden de creeeren.

Dus is jouw conclusie dat paarden meer op elkaar lijken dan dat mensen op elkaar lijken?

irmaz schreef:
Dan is het toch een beetje vreemd te noemen dat zo'n topgefokt paard over ieder klein boomworteltje en kuiltje in de weg zijn balans verliest. En zelfs op een prachtige ondergrond als een achterberg-bodem geholpen zou moeten worden om fatsoenlijk een bocht te maken of een gewicht te dragen :?

Ik heb het zelf in ieder geval nergens er over dat ik het normaal zou vinden als je dat langdurig met doen. Maar als dat de eerste (zeg 3-15 keer) is als je er op zit en die bocht doorgaat zou ik dat niet per definitie heel maf vinden. Mijn ervaring is namelijk niet dat alleen de zwakke/domme even hulp nodig hebben. Ook mensen die een oefening daarna wel netjes kunnen uitvoeren hebben aan het begin wel eens hulp nodig. Omdat je nog moet zoeken welke spieren je hoe moet gebruiken.

Ja het gaat ook niet om dat ze een bocht niet om komen, het gaat om de manier waar op. Ieder paard kan een bocht maken, ieder paard kan gewicht dragen. Maar het verschil zit in het hoe ze dat doen en dat moeten ze vaak leren.
Hoe het lichaam goed te gebruiken in training en onder ruitergewicht om het paard op langere termijn heel te houden. Dat zou althans het doel moeten zijn...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:35

manubres schreef:
Pas toen ik haar leerde te joggen ipv te rennen kwam ze meer op het achterbeen. Vanuit dat joggen ben ik haar achterbeen gaan activeren en dat werkte goed bij haar. Ik ben dus nog niet zo op gebrand om haar scherp en voorwaarts te maken, dat zit er wel in weet ik. Dat komt later weer...maar dan wil ik naar aanspannen in ontspanning. Het is voor het eerst dat ik met een paard op deze manier werk, dus ben zelf ook heel benieuwd hoe haar ontwikkeling verder gaat. Het is een leuk proces en leuk om eens te beleren met een andere visie dan dat ik altijd heb gehad/geleerd.

Dat is inderdaad wat ik terugzie op de foto en ik herken je werkwijze, dat is precies wat ik afgelopen jaar met mijn altijd "aan" staande merrie heb gedaan :)
Maar ik herhaal even uit mijn post, de foto toont geen draag- maar afdrukfase.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:39

Elisa2 schreef:
Toch snap ik wel wat je aan het doen bent, zulke paarden heb ik ook weleens in training gehad en soms helpt het inderdaad in het begin wel om ze wat onder het tempo te laten lopen om ze te leren dragen. Stap twee is dan echter wel schakelen met behoud van deze ontspanning en draagkracht want anders kan er geen aanspanning ontstaan. Een paard moet ook in balans kunnen verruimen en weer terugkomen op het achterbeen. Maar goed, work in progress..dat begrijp ik. :-)

Vooral bij paarden die het moeilijk vinden om te sluiten bv met een wat steiler achterbeen of wat overbouwd of lang in het lijf. Maar IMO moet er altijd impuls zijn. Anders werk je van voor naar achter.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:09

pol013 schreef:
irmaz schreef:

:? nee, waar heb ik dat gezegd? Ik vind de vergelijking mens-paard eigenlijk helemaal niet op gaan, sorry.
Ik zeg alleen dat paarden speciaal gefokt worden om juist balans en souplesse te hebben, dan verwacht je dat de meeste paarden dit dan ook van nature hebben. Natuurlijk heb je er ook wel bij die "mislukt" zijn. Mijn ruin bijvoorbeeld, die is atactisch en kan struikelen over een zandkorrel maar is wel onverwacht handig met kuilen. Als veulen heeft hij op een nogal ongelijk terrein gelopen dus misschien is dat zijn redding geworden. Het helpt mogelijk ook dat hij een aardig evenwichtig gebouwd paard is.
pol013 schreef:
irmaz schreef:

Er kan altijd een reden zijn waarom een jong paard moeite heeft met balans, hij heeft misschien een blessure (gehad) of is juist in een groeispurt belandt oid. Maar van nature vind ik dat een jong onbedorven paard geen moeite hoort te hebben met hobbels, bobbels en bochten. Als dat wel het geval is, is er iets niet helemaal in de haak. Ik reageer hier misschien nogal fel op omdat ik de laatste jaren heel vaak lees dat jonge paarden hun balans nog niet kunnen houden en niet sterk genoeg zijn en dat daarom de ruiter aan de voorkant veel steun moet bieden. Dat is bullshit, de meeste paarden horen voldoende balans en kracht te hebben (en hebben dat ook). Natuurlijk zijn er uitzonderingen en die ga je dan helpen maar m.i. doe je dit altijd tijdelijk en op een dusdanige wijze dat het paard het zelf na verloop van tijd (zo snel mogelijk) ook kan (volgens mij ook het eerste doel van de dressuur). Anders ben je gewoon bezig met het paard de "learned helplesness" in te werken. Als je een paard in vrijheid door de wei of de bak ziet scheuren zie je snel genoeg hoe hij gereden wordt en kun je een aardig accurate voorspelling doen of zo'n paard achter een boomwortel blijft hangen zodra je de teugels loslaat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:10

irmaz schreef:
Maar van nature vind ik dat een jong onbedorven paard geen moeite hoort te hebben met hobbels, bobbels en bochten. Als dat wel het geval is, is er iets niet helemaal in de haak. Ik reageer hier misschien nogal fel op omdat ik de laatste jaren heel vaak lees dat jonge paarden hun balans nog niet kunnen houden en niet sterk genoeg zijn en dat daarom de ruiter aan de voorkant veel steun moet bieden.

Maar dan vergelijk je een paard dat gereden wordt met een die niet gereden wordt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:12

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Vooral bij paarden die het moeilijk vinden om te sluiten bv met een wat steiler achterbeen of wat overbouwd of lang in het lijf. Maar IMO moet er altijd impuls zijn. Anders werk je van voor naar achter.

Even een foto van het Skala, waar zit jouw impuls?

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:16

Schwung. Is hetzelfde. Losgelassenheit zou je er ook onder kunnen scharen, maar vind ik toch niet helemaal hetzelfde. Ik denk dat Schwung het meest dichtbij komt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:30

Avalanche81 schreef:
irmaz schreef:
Maar van nature vind ik dat een jong onbedorven paard geen moeite hoort te hebben met hobbels, bobbels en bochten. Als dat wel het geval is, is er iets niet helemaal in de haak. Ik reageer hier misschien nogal fel op omdat ik de laatste jaren heel vaak lees dat jonge paarden hun balans nog niet kunnen houden en niet sterk genoeg zijn en dat daarom de ruiter aan de voorkant veel steun moet bieden.

Maar dan vergelijk je een paard dat gereden wordt met een die niet gereden wordt.

Ja, als je als ruiter netjes zit dan zou de vertikale balans van het paard niet moeten veranderen en blijft het gewicht over de 2 voorbenen en de 2 achterbenen symmetrisch verdeelt. Voor de horizontale balans zou het gewicht van de ruiter geen rol moeten spelen aangezien het ten eerste vrij gering is t.o.v het gewicht van het paard zelf en het ten tweede vrijwel boven het zwaartepunt van het paard hoort te zitten.
De ruiter brengt het zwaartepunt van de combinatie iets omhoog maar dit is geen reden om te gaan struikelen of problemen met bochten te krijgen. Tenzij dus de ruiter niet meebeweegt met het zwaartepunt van het paard, dus bijvoorbeeld te veel naar binnen of naar buiten hangt in de bocht of te stijf op het paard zit.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:34

Avalanche81 schreef:
Schwung. Is hetzelfde. Losgelassenheit zou je er ook onder kunnen scharen, maar vind ik toch niet helemaal hetzelfde. Ik denk dat Schwung het meest dichtbij komt.

Maar dan hoeft er dus niet altijd impuls te zijn, in de gewenningsfase wordt nog niet gesproken van schwung.
Is dat dan de reden waarom de jonge paarden tegenwoordig extra steun nodig lijken te hebben? Omdat we schwung van ze verwachten terwijl de gewenningsfase nog niet voor elkaar is? Klinkt op zich wel logisch :j

irmaz

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:37

Ik denk dat ik losgelassenheit dichter in de buurt van ontspanning vind komen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 14:45

irmaz schreef:
manubres schreef:
Pas toen ik haar leerde te joggen ipv te rennen kwam ze meer op het achterbeen. Vanuit dat joggen ben ik haar achterbeen gaan activeren en dat werkte goed bij haar. Ik ben dus nog niet zo op gebrand om haar scherp en voorwaarts te maken, dat zit er wel in weet ik. Dat komt later weer...maar dan wil ik naar aanspannen in ontspanning. Het is voor het eerst dat ik met een paard op deze manier werk, dus ben zelf ook heel benieuwd hoe haar ontwikkeling verder gaat. Het is een leuk proces en leuk om eens te beleren met een andere visie dan dat ik altijd heb gehad/geleerd.

Dat is inderdaad wat ik terugzie op de foto en ik herken je werkwijze, dat is precies wat ik afgelopen jaar met mijn altijd "aan" staande merrie heb gedaan :)
Maar ik herhaal even uit mijn post, de foto toont geen draag- maar afdrukfase.

Wat is het verschil?
Zover ik weet is de draf een tweetakt....draagfase en zweeffase en natuurlijk de overgangsbeweging hiertussen. Ik denk dat op mijn foto duidelijk de draagfase is. Misschien noem jij dat afdrukfase?

@Elisa2 Ben wel benieuwd hoe jij ziet dat het meeste gewicht op de voorhand nog komt?
Laatst bijgewerkt door manubres op 13-01-22 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:45

Dat impuls niet expliciet benoemt wordt in het skala betekent niet dat je het niet nodig hebt. Het skala is een uiteenzetting van korte, samenhangende doelen.

Impuls is daarbij een voorwaarde

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:47

irmaz schreef:

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:

Ja, als je als ruiter netjes zit dan zou de vertikale balans van het paard niet moeten veranderen en blijft het gewicht over de 2 voorbenen en de 2 achterbenen symmetrisch verdeelt. Voor de horizontale balans zou het gewicht van de ruiter geen rol moeten spelen aangezien het ten eerste vrij gering is t.o.v het gewicht van het paard zelf en het ten tweede vrijwel boven het zwaartepunt van het paard hoort te zitten.
De ruiter brengt het zwaartepunt van de combinatie iets omhoog maar dit is geen reden om te gaan struikelen of problemen met bochten te krijgen. Tenzij dus de ruiter niet meebeweegt met het zwaartepunt van het paard, dus bijvoorbeeld te veel naar binnen of naar buiten hangt in de bocht of te stijf op het paard zit.

Niet mee eens. Doordat de ruiter erop zit verandert het zwaartepunt, en niet naar voren of naar achteren, wel naar boven. Zwaartepunt zit nu ineens veel hoger.

Gek voorbeeld: ik fiets met mijn hond. Op het moment dat die lijn aan een band om mijn middel zit, komen de bocht niet veilig om, want ik wordt omver getrokken (Alaska Malamute, 't is niet alsof die luistert ook). Maar maak ik de lijn vast aan de springer die onder mijn zadel zit, halverwege de stang, is het hele gebeuren ineens een stuk stabieler, kom ik zonder enig probleem de bocht om, en brengt zelfs een uitval naar een kat me niet uit evenwicht.

De hoogte van dat zwaartepunt maakt álles uit.

Omdat in een bocht centrifugale krachten een rol spelen, en een paard normaal gezien het hoofd naar buiten gooit en de achterhand naar binnen om de bocht om te gaan: zoals hier:

Afbeelding

(dat doen ze in draf ook, alleen veel kleiner, valt het niet op)

Ga je als je dat probeert met iemand erop tegen de vlakte.

irmaz schreef:
Tenzij dus de ruiter niet meebeweegt met het zwaartepunt van het paard, dus bijvoorbeeld te veel naar binnen of naar buiten hangt in de bocht of te stijf op het paard zit.

Dit is dus wat er veel gebeurt. Het paard compenseert al best veel, zeker als je de gemiddelde ruiter ziet. En dat maakt het nog net een stukje moeilijker.

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:

Maar dan hoeft er dus niet altijd impuls te zijn, in de gewenningsfase wordt nog niet gesproken van schwung.
Is dat dan de reden waarom de jonge paarden tegenwoordig extra steun nodig lijken te hebben? Omdat we schwung van ze verwachten terwijl de gewenningsfase nog niet voor elkaar is? Klinkt op zich wel logisch :j

Ik moet hier eens over nadenken, ik weet niet of dit samenhangt. Ik kom er nog op terug.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:19

996981 schreef:
Dat impuls niet expliciet benoemt wordt in het skala betekent niet dat je het niet nodig hebt. Het skala is een uiteenzetting van korte, samenhangende doelen.

Ik denk dat jij impuls verward met tempo. Voor impuls is altijd iets van draagkracht nodig, zie ook de positie van schwung in het skala.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:39

irmaz schreef:
996981 schreef:

Ik denk dat jij impuls verward met tempo. Voor impuls is altijd iets van draagkracht nodig, zie ook de positie van schwung in het skala.

:+ Nee. Ik verwar impuls niet met tempo

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:42

Impuls komt wel voor in de Nlse vertaling van het skala.

Edit, even snel 1e plaatje wat ik kon vinden
Afbeelding

Het is ook geen vaststaande volgorde, waarbij je stap 1 afgerond moet hebben, maar juist flexibeler en continu mee bezig bent. Hoewel er naar mijn mening wel dingen zijn die je niet kan als anderen niet in orde zijn. Verzameling zonder impuls, maar ook takt zonder ontspanning kan moeilijk zijn. Of aanleuning.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:51

Klopt,

Waarbij impuls en schwung worden omschreven als:

Impuls: is de natuurlijke en innerlijke drang naar voren van een paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter. Activiteit van achteren naar voor. Heeft niks met snelheid te maken. Impuls is uitgesproken ondertreden van de achterbenen in een gelijkmatige, vloeiende beweging.

Schwung: dit toont het paard als het los en soepel door het hele lichaam beweegt (swingt) met de optimale impuls vanuit de achterhand.

Dus wil je schwung bereiken, dan heb je impuls nodig. Precies zoals 99.... al zei.

Ik lees hier al een tijdje mee en ik vraag me echt af wat voor fantastische paarden jullie hier rijden. Die van nature mooi in balans en door het lijf bewegen. Doe mij er ook zo 1 := Mijn paard beweegt als een krant als ik die niet over de rug vraag.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:51

Avalanche81 schreef:
irmaz schreef:

Niet mee eens. Doordat de ruiter erop zit verandert het zwaartepunt, en niet naar voren of naar achteren, wel naar boven. Zwaartepunt zit nu ineens veel hoger.

Ja dat schrijf ik ook :) Het zwaarte punt zit alleen niet veel hoger maar iets hoger. Een antenne op het dak van een auto verlegt ook niet ineens het zwaartepunt van die auto naar het dak. Zelfs de skikoffer met oma erin maakt niet dat de auto in de bochten ineens problemen krijgt terwijl het zwaartepunt toch echt verplaatst is. Zet je de koffer nu niet in het midden van de auto maar aan de buitenzijde, dan ga je dat mogelijk wel merken.
Avalanche81 schreef:
Gek voorbeeld: ik fiets met mijn hond. Op het moment dat die lijn aan een band om mijn middel zit, komen de bocht niet veilig om, want ik wordt omver getrokken (Alaska Malamute, 't is niet alsof die luistert ook). Maar maak ik de lijn vast aan de springer die onder mijn zadel zit, halverwege de stang, is het hele gebeuren ineens een stuk stabieler, kom ik zonder enig probleem de bocht om, en brengt zelfs een uitval naar een kat me niet uit evenwicht.

De hoogte van dat zwaartepunt maakt álles uit.

Ja inderdaad een gek voorbeeld :+ Een paard heeft 4 benen en heeft een eigen motoriek :)*

En wat doe je als je fiets naar rechts valt? Dan probeer jij je zwaartepunt naar links te brengen toch?
Doe datzelfde nu eens op een motor die met 120 km/h door een bocht gaat. https://www.youtube.com/watch?v=BnUcBw3m2jY

Dus ja de hoogte van het zwaartepunt verplaatst zich iets naar boven maar alleen als het zwaartepunt van paard en ruiter niet meer in lijn liggen krijg je (of eigenlijk het paard) een probleem.
Avalanche81 schreef:
Omdat in een bocht centrifugale krachten een rol spelen, en een paard normaal gezien het hoofd naar buiten gooit en de achterhand naar binnen om de bocht om te gaan: zoals hier:

[ [url=m/BJ8Dya.jpg]Afbeelding[/url] ]

(dat doen ze in draf ook, alleen veel kleiner, valt het niet op)

Ga je als je dat probeert met iemand erop tegen de vlakte.

Niet als de iemand zich gedraagt als de motorcoureur en zorgt dat zijn zwaartepunt, het zwaartepunt van het paard en het aangrijpingspunt op de aarde in 1 lijn liggen, zie barrelracing https://www.youtube.com/watch?v=0zBpDkRqm4g

Avalanche81 schreef:
irmaz schreef:
Tenzij dus de ruiter niet meebeweegt met het zwaartepunt van het paard, dus bijvoorbeeld te veel naar binnen of naar buiten hangt in de bocht of te stijf op het paard zit.

Dit is dus wat er veel gebeurt. Het paard compenseert al best veel, zeker als je de gemiddelde ruiter ziet. En dat maakt het nog net een stukje moeilijker.

Ja dat ben ik met je eens. Maar mag ik dan concluderen dat wanneer iemand denkt dat hij het paard moet helpen met zijn balans deze ruiter dus eigenlijk zegt zelf niet de juiste zit/balans te hebben?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:55

Nee, want het is, zoals boven uitgelegd, veel complexer dan dat. Je kunt de uitleg van het zwaartepunt raar vinden, ik heb iets met engineering gedaan en dit is redelijk basis natuurkunde. Aan iets wat in het ideale geval in balans is, komt door toegevoegd gewicht en massa uit balans, en dus moet de balans hersteld worden.

Jij wilt me toch serieus niet gaan vertellen dat in barrel racing correct gereden wordt? Het is een tak van paardensport met zo spectaculair veel blessures dat er in Amerika een verhitte discussie gaande is, of die sport niet verboden moet worden in het kader van dierenwelzijn.
De kans is natuurlijk heel groot dat dat niet gebeurt, maar het is echt niet een sport waarin de balans zo goed is dat de paarden heel blijven.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 16:00

Dee_Es schreef:
Klopt,

Waarbij impuls en schwung worden omschreven als:

Impuls: is de natuurlijke en innerlijke drang naar voren van een paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter. Activiteit van achteren naar voor. Heeft niks met snelheid te maken. Impuls is uitgesproken ondertreden van de achterbenen in een gelijkmatige, vloeiende beweging.

Schwung: dit toont het paard als het los en soepel door het hele lichaam beweegt (swingt) met de optimale impuls vanuit de achterhand.

Dus wil je schwung bereiken, dan heb je impuls nodig. Precies zoals 99.... al zei.

Ik lees hier al een tijdje mee en ik vraag me echt af wat voor fantastische paarden jullie hier rijden. Die van nature mooi in balans en door het lijf bewegen. Doe mij er ook zo 1 := Mijn paard beweegt als een krant als ik die niet over de rug vraag.

Ik zou zelf impuls meer willen beschrijven als activiteit van het achterbeen.. Doordat het voorwaartse drang wordt genoemd die gecontroleerd wordt door de ruiter wordt er denk ik sneller gedacht dat het paard goed voorwaarts moet en dat dan van voor vastgehouden moet worden.

En inderdaad heb ik geluk met mijn nieuwe paard. Zij is een paard dat van nature in balans is gebouwd, een actief achterbeen heeft en erg gespierd is. Dat scheelt al een slok op een borrel met trainen. Dat door het lijf bewegen was bij haar wel een dingetje. Ze zat van oren tot staat vast in haar lichaam, daar zat het vele werk voor mij. En dan nog het mentale stuk.
Laatst bijgewerkt door manubres op 13-01-22 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt