Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:18

fransje23 schreef:
En dat ondanks alle meetmomenten die hij vast heeft gehad!
Is dus schijnbaar geen garantie? :Y)

Ja echt uiteenlopende beelden ondanks dezelfde
meetmomenten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:20

Clasical schreef:
fransje23 schreef:
En dat ondanks alle meetmomenten die hij vast heeft gehad!
Is dus schijnbaar geen garantie? :Y)

Ja echt uiteenlopende beelden ondanks dezelfde
meetmomenten.

Lees mijn post... niet ieder land heeft net als NL een systeem gebaseerd op winstpunten. In bijvoorbeeld de USA kun je jezelf inschalen op het niveau je denkt te hebben.

Je kunt dus op je allereerste wedstrijd gewoon lichte Tour starten.

Amerika is vast niet het enige land met dit systeem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:22

Babootje schreef:
Dat ben ik niet zo met je eens. Hij rijdt het paard uit elkaar, soms een slingertje, in de overgangen soms wat tegen de hand. Niet vierkant halt.Te weinig verzameling voor het niveau dat hij hier rijdt. De onderdelen slordig afgewerkt. Moet op dat niveau toch echt wel voor elkaar zijn. Hij kan het paard niet zitten, mogelijk ook omdat hij het paard zo uit elkaar laat lopen of omdat hij gewoon niet kan zitten. Clint Eastwood is echt een getalenteerd paard en kan echt beter dan dat ik hem hier in deze proef zie. Onderstaande proef is met (best nog heel vriendelijk) commentaar.

https://www.youtube.com/watch?v=KAQ1DKZba2E

Classica schreef:
En hoe is hij dan op dit niveau gekomen volgens jou?

Babootje schreef:
Wat doet dat ertoe?
Ik wordt niet erg warm van het beeld in het filmpje; ik vind het niet correct en slordig gereden. Dan mag toch gezegd?

Classica schreef:
Mij doet het er niet toe.
Maar omdat het geen “achtertuinruiter” is zeg maar.. maar iemand die wel zijn meetmomentjes
heeft genomen..

Dat zal zo zijn, maar dit meetmomentje is in ieder geval niet heel goed gelukt. Misschien hebben zijn resultaten in de sport ook er ook wel aan bijgedragen dat hij is gestopt. Het is om eerlijk te zijn geen reclame.

Dat deze man met zijn ervaring een goed paard onder zijn kont geschoven heeft gekregen, wil nog niet zeggen dat hij goed rijdt. Misschien best een heel goede paardenman maar niet een heel goede ruiter in mijn ogen.
Ik vind het gewoon erg teleurstellend om hem te zien rijden. Kan er niet anders van maken.

Het filmpje is overigens tijdens het Boneo Park Festival in Australie.
Volgens mij qua dressuur wel vergelijkbaar met USA.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-12-20 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:27

De traceerbare meetmomenten laten niet een heel positief resultaat zien

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:11

Earth schreef:
Thuis extra strak bijzetten, constant opliften met de hand, verzwaarde beenbeschermers, te diep en te rond rijden, strakke neusriem etc. Moet ik nog doorgaan?

Ja graag, ben benieuwd. Ik kan me het opliften met de hand nog wel voorstellen als het paard te diep wil gaan in de training als een correctie, maar wat is daar verkeerd aan?
De rest, tja sommigen zullen dat doen maar op mijn stal kom ik dat niet veel tegen terwijl ik toch op een "echte" dressuurstal sta waar er best aardig wat op dat niveau rijden. Dus ik vind jouw indruk erg generaliserend en zeker niet passend bij het grootste deel van de ruiters/amazones die ik tegenkom.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:15

Clasical schreef:
moonfish13 schreef:
Ik vond Manolo Mendez echt dramatisch slecht zitten op dat filmpje.
Mijn gevoel was gelijk: wat een hobbezak, en dat dat paard nog zo loopt?

Ondanks dat zijn zit niet heel mooi is voor het plaatje rijd hij zijn paard wel effectief.
Waar ik soms ruiters mooier in een plaatje vind zitten maar toch het geheel strak word.
Zijn heup rotatie in de galop is ook heel goed met “de beweging mee”, waar je veel ruiters ziet duwen in de galop richting de boom van het zadel en dus tegen de beweging in zijn.
Hij staat het paard mooi toe in de heupen om onder zijn zit omhoog te komen met een bijna terug waards roterend bekken

Ik zie sowieso een paard, wat niet in elkaar getrokken wordt, positief.
Maar verder vind ik het maar slordig en een hoop gehobbel, net als Babootje.
Maar op dit niveau dit beeld vind ik bizar.
Overigens vind ik zijn bitgebruik zeer maar dan ook zeer vriendelijk.
Maar ik zie ook geen verzameling en veel slordigheden, maar hij zit ook geen moment een klein beetje stil.
Alle paarden op niveau die ik om me heen gezien heb zouden dit niet tolereren.
Denk dat ze vliegles zouden krijgen, zijn bil verkeerd aanspannen was al een ander trucje kado zeg maar.
Als hij geen naam had zou niemand hier positief over zijn heb ik het idee.

Overigens ben ik het er volledig mee eens dat de sport behoorlijk kapot gaat doordat alles maar snel moet.
En getruct, toen Totilas onder Gal liep dacht ik: ik ben benieuwd of dit paard gezond oud wordt.
Want dat hij aanleg heeft voor gezwaai zag je als vierjarige inderdaad al onder Jiska zag ik net.
Leuk om te zien, zij reed hem netjes.
Ook bij als hij spanning had, en gewoon foutjes mogen maken als een vierjarige dat doet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:23

996981 schreef:

[ [url=m/D1hV4w.png]Afbeelding[/url] ]

Neem aan dat je ook in de dressuur wel een minimumeis hebt voor je FEI wedstrijden mag starten?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 19:27

fransje23 schreef:
996981 schreef:

[ [url=m/D1hV4w.png]Afbeelding[/url] ]

Neem aan dat je ook in de dressuur wel een minimumeis hebt voor je FEI wedstrijden mag starten?

Ja ik dacht ook dat het zo was omdat het internationale wedstrijd is?
Of gaat die vlieger niet op

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:36

Citaat:
Ja ik dacht ook dat het zo was omdat het internationale wedstrijd is?
Of gaat die vlieger niet op

In nl wel, in Australië ken ik het systeem niet. Maar stel je zou een winstpunt moeten hebben om internationaal te mogen starten, maar je mag jezelf inschalen... dan zou je effectief 1 keer prix st. George hoeven starten op nationaal niveau om internationaal te mogen starten.

996981

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:39

“ Om deel te mogen nemen aan FEI-wedstrijden in de Lichte Tour moet een combinatie op een Kadervorming & Uitzending wedstrijd twee keer 65% hebben behaald in een Prix St. Georges en/of Intermediaire I proef, binnen een periode van zes maanden voorafgaand aan de datum van definitieve inschrijving van het betreffende evenement. Voor de Zware Tour geldt twee keer 65% als combinatie in een Grand Prix (2009) en/of Grand Prix Special tijdens een Kadervorming & Uitzending wedstrijd binnen dezelfde periode“.

Dit is hoe het in NL werkt. In wil best proberen uit te zoeken hoe het in Australië werkt, maar ik kan je nu al vertellen dat er een reden is waarom Nederlandse en Duitse combinaties over het algemeen goed scoren internationaal. Het kwalificatiesysteem is relatief zwaar in vergelijking met andere landen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:46

996981 schreef:
“ Om deel te mogen nemen aan FEI-wedstrijden in de Lichte Tour moet een combinatie op een Kadervorming & Uitzending wedstrijd twee keer 65% hebben behaald in een Prix St. Georges en/of Intermediaire I proef, binnen een periode van zes maanden voorafgaand aan de datum van definitieve inschrijving van het betreffende evenement. Voor de Zware Tour geldt twee keer 65% als combinatie in een Grand Prix (2009) en/of Grand Prix Special tijdens een Kadervorming & Uitzending wedstrijd binnen dezelfde periode“.

Dit is hoe het in NL werkt. In wil best proberen uit te zoeken hoe het in Australië werkt, maar ik kan je nu al vertellen dat er een reden is waarom Nederlandse en Duitse combinaties over het algemeen goed scoren internationaal. Het kwalificatiesysteem is relatief zwaar in vergelijking met andere landen.

Bedenk ook dat dressuur wereldwijd een relatief kleine tak van de paardensport is. Groot deel van de wereld is er niet zo in geïnteresseerd al groeit het wel in een aantal landen.
Volgens mij is wereldwijd endurance de grootste tak van sport bij de FEI.

Bij de andere takken van de paardensport zijn de FEI eisen internationaal, dus voor alle landen, hetzelfde.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:57

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Bedenk ook dat dressuur wereldwijd een relatief kleine tak van de paardensport is. Groot deel van de wereld is er niet zo in geïnteresseerd al groeit het wel in een aantal landen.
Volgens mij is wereldwijd endurance de grootste tak van sport bij de FEI.

Bij de andere takken van de paardensport zijn de FEI eisen internationaal, dus voor alle landen, hetzelfde.

Wat je eerste deel toevoegt vraag ik me af? Is dat een soort sugarcoaten dat het niveau van betreffende ruiter laag is? Want hij rijdt in een land dat meer geïnteresseerd is in andere disciplines?

Gezien je heel stellig bent over je laatste alinea kun je vast de eisen om internationaal, onder de vlag van de FEI prix st George te mogen starten wel voorleggen?

Ik kan het zo snel niet vinden namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:15

Ja, dat is een goede reden.
Maar heb je per se wedstrijden nodig om dat doel, het gezonde, goed bewegende paard, te bereiken?
(qoute ikke)

het is niet per se mijn doel, het motiveert en stimuleert mij wel om een doel te hebben en dat steeds stapje voor stapje - passend bij de leeftijd, talenten van het paard - te verbeteren,

rijd geen wedstrijden meer omdat mijn insteek niet strookt met wat gevraagd wordt en ik geen behoefte heb om op een wedstrijd anders te rijden dan thuis.

en als ik iets doe wil ik de uitdaging hebben om het goed te doen, hetzelfde gaat voor mij als humane sporter, als ik iets doe wil ik de materie/techniek ect. goed beheersen
dan gaat alles een stuk makkelijker

het is/was voor mij altijd sport en geen business en weiger - ook met rijden - enige concessie te doen aan het welzijn van de paarden,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-20 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:27

Babootje schreef:
Earth schreef:
Thuis extra strak bijzetten, constant opliften met de hand, verzwaarde beenbeschermers, te diep en te rond rijden, strakke neusriem etc. Moet ik nog doorgaan?

Ja graag, ben benieuwd. Ik kan me het opliften met de hand nog wel voorstellen als het paard te diep wil gaan in de training als een correctie, maar wat is daar verkeerd aan?
De rest, tja sommigen zullen dat doen maar op mijn stal kom ik dat niet veel tegen terwijl ik toch op een "echte" dressuurstal sta waar er best aardig wat op dat niveau rijden. Dus ik vind jouw indruk erg generaliserend en zeker niet passend bij het grootste deel van de ruiters/amazones die ik tegenkom.

Prijs je gelukkig dat je niet tegen dit soort toestanden aan loopt. Ik ben ze al regelmatig tegengekomen. Ook met mijn zoektocht naar een paard destijds.

Kinderen die hun pony's met slof rijden, paarden die op stal dmv een bijzet vastgezet worden, gewichten inderdaad. En helaas op advies van de instructeur. Dit was op meerdere stallen het geval.

Maar ik ben ook veel goede praktijken tegengekomen. Het gros doet/probeert het goed te doen. Ik neem aan dat de meeste het welzijn van hun dier boven de lintjes heeft staan.

Heb wel het idee (zonder te willen generaliseren) dat in vergelijking met (west) Brabant, het noordoosten in die zin correcter van achter naar voren leert rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:41

pol013 schreef:
7ofhearts schreef:
Los van het feit of dit paard nu "kapot gereden is " door training en steeds maar overvragen.......mijn punt sluit helemaal aan aan de reactie van Kelly-ann, die Totilas enorm veel show en kijkplezier vond hebben.
Ik vind dit soort dingen dus absoluut in één lijn liggen met circusdieren en hun voorstelling.
En inmiddels zijn gelukkig en ook heel terecht circusdieren "verboden "........in elk geval zeker wilde dieren.

Mensen hebben door de eeuwen heen genoten van dieren die al on-natuurlijke kunstjes moesten uitvoeren.
En hoe gevaarlijk het was om met een leeuw of tijger in een kooi te durven staan.......handen werden stuk geklapt en het publiek stond op de banken.
Wat een geweldenaar om dat te durven en die dieren dat "te leren "

Ik vind alle takken van dierensport daar min of meer mee te vergelijken.
We leren het dier met min of ( veel ) meer dwang een kunstje en showen dat vol trots aan het publiek.
Kijk eens wat IK kan.

Het is het dier worst of het de polka kan dansen..........sterker nog, hij danst het liever niet.
Dieren in de sport/ show is puur een keuze van de mens.
Hebzucht van de mens, en ik durf bijna te zeggen de frustratie van de mens.
"Ik blink nergens in uit.......maar dát kan IK "
En natuurlijk is dat raar om te zeggen/ bekennen dus we komen met verhaaltjes over de band met het dier, het spiegelen, het bloed-zweet en tranen die het gekost heeft om zo ver te komen.
We pochen over de goede verzorging en de dure dierenartsrekeningen.......want ja.........we houden zo veel van het dier, niks is ons te gek.
En waarom???
Omdat wij snakken naar dat publiek op de banken.
Het geld dat er mee verdiend kan worden en de eeuwige roem.

En sterft het dier, dan onthullen we met rollende tranen over de wangen een standbeeld voor het beest, laten boeken en films maken en prijzen het de hemel in, over hoe mooi en bijzonder het wel niet was.
Mijn vraag is dan........Voor wie?!
En ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Niet voor het dier .
Die heeft zijn kunstje gedaan.......onder dwang of om de mens tevreden te houden.

Dat topsporters zichzelf kapot maken is triest........maar wel een eigen keuze.
Topsport/ shows met dieren is zéker niet de keuze van het dier.
Het is de keuze van de mens die willens en wetens het dier met zich meetrekt.......gehuld onder de mantel der liefde.
Arm beest.

Maar nou ga je (als de zoveelste) weer volslagen voorbij aan de uitspraken van zijn eerste amazone: Jiska. Die overigens zo bejubeld wordt in he stuk van KdL.
Aldus Jiska kwam er geen dwang bij kijken, moest je het paard eerder afremmen om dit niet al veel eerder en veel erger te tonen toen hij jong was zelfs al.
Die hadden we dus beter in de wei kunnen laten staan? Om te voorkomen dat hij, al dan niet om de mens te pleasen, zo was gaan lopen?
Niet dat dat een slecht leven is voor een paard. Maar in de wei staan én werken vind ik ook geen slecht leven.[/quote]

dat is het behoud van veel goede paarden, Jiska heeft er voor gezorgd dat hij een eerste goede fase van zijn wedstrijd carrière heeft moge hebben, heeft van haar fysiek en mentaal een goede basis meegekregen, denk ik

kijk hoe de paarden toen (foto's hier op bokt) werden gereden en de vijf jarige nu in de competitie voorgesteld worden

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:44

Dat systemen in andere landen anders zijn, komt ook vaak omdat daar erg weinig wedstrijden zijn.
Ik weet dat bv in Taiwan er maar heel beperkt wedstrijden zijn (ik dacht 3 x / jaar). Die duren dan wel een aantal dagen. Maar het is in dat soort landen natuurlijk onmogelijk om via een winstpuntensysteem stapje voor stapje omhoog te gaan, want dan kom je er nooit :-).

In Duitsland en NL zijn er veel ruiters, veel instructeurs, veel wedstrijden, concurrentie... Dus logisch dat de resultaten daar beter zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:46

Kendra schreef:
Dat systemen in andere landen anders zijn, komt ook vaak omdat daar erg weinig wedstrijden zijn.
Ik weet dat bv in Taiwan er maar heel beperkt wedstrijden zijn (ik dacht 3 x / jaar). Die duren dan wel een aantal dagen. Maar het is in dat soort landen natuurlijk onmogelijk om via een winstpuntensysteem stapje voor stapje omhoog te gaan, want dan kom je er nooit :-).

Dat weet ik, maar is niet relevant voor de discussie. Er werd hier vanuit gegaan dat iemand die internationaal prix st George start veel proeven heeft gereden volgens een winstpunten systeem. Dat hoeft dus niet per definitie zo te zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:50

Dat is ook wat ik dus onderschrijf :-).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:50

Ik verbaas mij er een beetje over dat mensen bij achtertuinruiters automatisch denken aan op de voorhand sloffende wannabees. Ik zie juist verschillende, meestal wat oudere ruiters met veel ervaring, die de lol in het wedstrijden rijden volledig kwijt zijn door vreemde jury-scores en nu hun paarden met veel plezier zelf scholen. In hun achtertuin.

Mijn oude instructeur, die in zijn jongere jaren de paarden van Jo Rutten reed en toen zelf leste bij Ernest van Loon, vertelde een mooi verhaal van de beste ruiter die hij kende, die soms wedstrijden reed maar regelmatig zelfs met verliespunten naar huis kwam.
De man had zijn paard na het losrijden terug op de trailer gezet en toen iemand vroeg of hij niet de ring in moest had hij geantwoord: Nee waarom? Het paard heeft geweldig zijn best gedaan, hij liep super en nu is hij klaar dus gaan we naar huis.
Of gewoon afgroette halverwege de proef met de mededeling dat ze hun dag niet hadden en dat ze dus niet voldeden aan zijn eigen standaard. De jury-punten waren tot het afgroeten prima geweest maar hij vond het niet goed aanvoelen.
Ik kan voor zo iemand alleen maar respect op brengen en aan deze man denk ik wanneer het over achtertuinruiters gaat. En aan mijn oude instructeur die tot op hoge leeftijd zijn (absoluut niet talentvolle) paarden iedere dag bleef trainen, in zijn "achtertuin".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:36

Babootje schreef:
Clasical schreef:
Hij staat het paard mooi toe in de heupen om onder zijn zit omhoog te komen met een bijna terug waards roterend bekken

Mooie andere omschrijving van het in-de-beugels-blijven-staan-omdat-je-het-paard-niet-kunt-uitzitten.

Ik weet niet hoeveel film materiaal verder nog openbaar staat, maar nee: Manolo staat niet. :D

Ooit reed ik een kleindochter van Cocktail en kon ik zeggen 'dat mijn rijdier wel vijf neven en nichten had op de Olympische Spelen.
Ik heb het correct doorzitten op deze merrie opgegeven - af en toe blikte de camera naar 'dat lichaamsdeel van de ruiter dat op het hart na het belangrijkste is' -
dat was erg troostend.
Die 'hoge omes' vlogen ook uit hun zadel en maskeerden dat met de kniewrongen (toen oma nog klein was, hadden dressuurzadels platte zweetbladen)...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:52

996981 schreef:
Wat je eerste deel toevoegt vraag ik me af? Is dat een soort sugarcoaten dat het niveau van betreffende ruiter laag is? Want hij rijdt in een land dat meer geïnteresseerd is in andere disciplines?

Gezien je heel stellig bent over je laatste alinea kun je vast de eisen om internationaal, onder de vlag van de FEI prix st George te mogen starten wel voorleggen?

Ik kan het zo snel niet vinden namelijk.

In een land met waar minder dressuur gereden wordt zijn er minder tegenstanders zullen mindere goden ook eerder mee kunnen doen aan FEI wedstrijden, zeker bij beperkte startplaatsen per land.

Ik zal even kijken bij de FEI.
Dressuurreglementen hebben niet mijn specifieke interesse dus moet even ook even zoeken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:12

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:15

996981 schreef:
Heel veel mensen in dit topic zouden iets nederiger mogen blijven. Echt het zou jullie sieren.
Meningen worden hier zonder enige nuance gepresenteerd als de waarheid. Hele groepen worden afgebrand op basis van enkele ervaringen...

Ongelofelijk.

eens.

Ik ben zelf ook veel op topstallen geweest. Olympisch kampioenen in 3 disciplines + vierspan. En daar liggen de misstanden echt niet voor het oprapen zoals hier gezegd wordt. En nog mooier: ze worden al helemaal niet onderwezen. Die topruiters onderwijzen verrassend vaak gewoon basis, basis en nog een basis. Dus wat ze theoretisch zelf ook 'uitvreten' ze verspreiden die boodschap in ieder geval niet breed.
En ook in de basissport, omgeven door alles van B tot ZZ-zwaar in mijn directe omgeving. Zijn mensen echt heel erg van goede wil en inzet. Je hoeft het er niet altijd mee eens te zijn. Maar echt niet zo grof verkeerd als hier zo stellig beweerd wordt. >;)

Dus bij twijfel ga ik uit van het goede. En dat is geen over romantisch wereldbeeld. Maar dichterbij de waarheid dan dat zwart kijken.

En dan ben ik helemaal niet zo'n onverdeelde fan van de 'top'sport. Maar vaak zie ik er toch ook gewoon echt mooie dingen. Zo ook Totilas. Kleine kanttekening hier en daar. Maar het was dan ook geen 100%. Maar vooral een knap stukje samenspel.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:35

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:38

fransje23 schreef:
Fei regelementen voor dressuur
https://inside.fei.org/fei/disc/dressage/rules

Als ik het goed zie, maar het is laat en ik ben moe staan bij pagina 80 of 81 de toelatingseisen.

In het hele reglement wordt nergens gesproken over eisen die worden gesteld qua behaalde scores.

Dit is ook per land afhankelijk. De kans dat de beste man van de video helemaal niet zoveel meetmomenten heeft gereden is aanzienlijk.