Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:21

oji schreef:
Klopt, een paard heeft bepaalde basisbehoeften, maar hoe die het beste worden ingevuld is geen ABC-tje dat wij als mens maar even voor elk paard kunnen invullen. Elk paard heeft zijn eigen voorkeuren. Wat Schemerdier bijvoorbeeld als ideaalbeeld ziet, daar kwijnde mijn paard in weg. Mijn paard wil kleinschalig, niet teveel ruimte, overzicht en een hele kleine groep (2 anderen) die zij onder controle heeft. Mijn paard was zelfs met 24/7 boxrust vanwege een blessure nog meer op haar gemak als de situatie die Schemerdier beschrijft. Mijn paard heeft heel duidelijk aangegeven waar zij blij van wordt en daar staat ze dus ook.

Maar het is per individu verschillend. Ik ben een stadsmens en hou van het wonen in de stad en de reuring die daarbij komt kijken. Anderen willen ruimte en rust en vinden de stad onrustig, niet veilig, teveel mensen etc...Ruimte en rust vind ik leuk voor een vakantie maar daar wordt ik als het langer duurt heel onrustig en ongelukkig van. Zo werkt het met paarden ook. 24x7 buiten is niet voor elk paard het beste. 24/7 binnen is voor geen enkel paard okay (behalve als het echt even niet anders kan door blessures of sneeuw/ijs). Maar alles daartussenin, groepssamenstelling, groepsgrootte, uren buiten vs uren stal en ondergrond, dat is zo individueel per paard wat het beste is. Dus inderdaad: Kijk naar je paard. En ja, wat jou paard verkiest is niet altijd wat jij zelf uitgezocht zou hebben.

Mee eens! Mijn paard vondt het ook maar niks om de hele dag in de wei(met paardenvriendjes)te staan. Ze stond dan ook te schrapen om eruit te mogen als ik op stal aankwam en slingerde vaak met haar halster in haar mond.
Zij vondt rijden dan ook juist fijn, zadelde zichzelf nog net niet op!
Zij was een Groninger merrie en wilde juist graag wat doen! Lekker samen het bos duin in en het strand op.
Je ziet aan je paard toch wel duidelijk wat hij/zij wil!

Anoniem

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:46

eens met Oji en penottie schreef o.a.
Kunnen rennen en zelf zo het lichaam gebruiken.

paarden moeten zich als atleet kunnen ontwikkelen, fysiek en mentaal

echter dan graag zonder enig hang en sluitwerk

als een paard ( na 22 uur op stal) fff aan de longeer lijn de benen kan strekken moet dat wel zonder enige beperking - bijzetten is een beperking - anders wordt het steeds weer beknot in zijn vrijheid

moet het fff lekker kunnen accelereren om de spieren in de achterhand te voelen en te gebruiken

in feite heeft een paard alleen optimale vrijheid in de wei met soortgenoten, als ik dat niet heb is het mijn plicht om er voor te zorgen dat een paard voldoende in vrijheid kan bewegen

om fysiek en mentaal (de burnout) blessures te voorkomen

realiseer me hoe bevoorrecht ik ben met wat ik heb en kan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:01

Nikass schreef:
Dat klinkt heel interessant Gini, maar ondanks je techniek staat er ook nog een inhoud. Een inhoud die wat mij betreft suggereert dat als het paard zijn leven had gegeven voor vlees het een heel ander verhaal zou zijn geweest.

Vindt jij het overigens ethisch als paarden naar de slacht gaan?

Dat kan inderdaad dat jij dat zo interpreteert, maar dan kan ik je geruststellen dat ik niets wil suggereren, maar dat het enkel een manier was om mijn vraag op te stellen. Ik wilde de nadruk leggen op de woordgroep 'ter vermaak van de mens', dat was mijn enige doel. Ik had het in hoofdletters kunnen zetten, ik had het kunnen herhalen, maar ik heb voor deze manier gekozen. :)

Ik vind de hedendaagse vleesindustrie (ongeacht over welk dier het gaat) grotendeels niet ethisch houdbaar mee en hoop ook dat daar liever vroeger dan later ook deftige oplossingen voor komen. Wat dit te maken heeft met deze specifieke discussie over ethiek in de paardensport ontgaat me echter even?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:07

Mindim schreef:
[

Zo he, je vult het allemaal wel voor een ander in he? Ik vind het persoonlijk arrogantie ten top en ben inmiddels reuze benieuwd naar jou paarden onderkomen.

Een paard 24/7 onder een eczeemdeken is voor velen niet een pretje, vooral niet met warmte, en vele paarden hoeven niet in een vette weide te staan om moddervet te worden.

En nee het houden van huisdieren is geen recht, waarom denk jij daarin beter te zijn dan een ander? Hoe denk jij te weten dat paarden van bokkers hier niet happy zijn in hun huidige situatie?
Je roept een waardeoordeel af over half bokt, omdat men niet aan jouw voorwaarden voldoet?

Ik dacht dat je wel al had begrepen dat ik dus geen paard (meer) heb :+
Ik reed bij een privépersoon die ook les gaf, maar daar ben ik onlangs mee gestopt omdat ik er niet oké mee was hoe hij zijn paarden stalde, en daarbij kwam ik dus tot de conclusie dat ik al helemaal niet wou rijden (dressuur) op een paard waarbij niet eens aan al zijn behoeften was voldaan (in de zomer stonden ze redelijk goed, maar in de winter gewoon op stal).

Aan de andere bokker: als dat jouw conclusie is van hoe ik mijn konijnen zou houden, dan vind ik dat heel bijzonder hoor.
Ja, ze zaten niet vanaf het eerste moment perfect gehuisvest.
Nu zitten ze met twee buiten (goed gekoppeld, het zijn dus onafscheidelijke vriendjes) op ongeveer 20m2 met veel natuurlijke schaduw, op gras waarin ze kunnen graven, met veel verschillend materiaal waar ze op en onder kunnen, met elke dag fruit, groenten en wilgentakken.
We zitten erover te denken er nog 1 of meerdere (mits geslaagde koppeling uiteraard) erbij te zetten omdat ik denk dat ze nog meer hebben aan een groep zodat ze niet 'verplicht' zijn constant bij elkaar te zitten.

Ik begrijp dat het moeilijk is. En ja ik schrijf het hier heel principeel neer, het gaat hier toch ook om wat ik ethisch vind? Als alle levensvehoeften zo goed mogelijk vervuld zijn, zou ik het naar mezelf toe kunnen verantwoorden om eens mer een paard een buitenrit te maken (om weer on topic te gaan)
Wat ik opschrijf is ook het einde van de wereld niet, oke niet voor iedereen haalbaar, en in Nederland wat lastiger, maar er ik volg bijvoorbeeld onder andere een topic hier van een bokker (het kopen van een woonboerderij heet het ofzoiets?) Die een paddock paradise heeft gemaakt met de afwisseling die ik heb beschreven.
Zo denk ik dat bijvoorveeld Pien met wat ik op foto's gezien heb, ook al heel dicht bij een 'ideale' weide komt: veel bomen, een helling, groot stuk grond.

Ik denk gewoon dat je je paard een groot stuk ontzegt wanneer hij op een rechthoekig stukje gras staat, en in de winter op een paddock of zelfs binnen
--> als je hem niet kunt geven wat hij nodig heeft, dan vind ik het onethisch om een paard te houden en al zeker om erop te gaan zitten.

En natuurlijk moet je kijken naar ht individu! Een paard dat het liefst met 3 staat moet je niet in een groep van 20 steken.
Maar ik denk dat mijn beschreven ideaal het uitgangspunt zou moeten zijn, en dat dan aanpassen naargelang de individuen die erop staan. (Meer schuilstallingen voor paarden die 'graag binnen' staan, meer paadjes en voer op verschillende plekken voor paarden die meer uitdaging/beweging willen,...)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:28

Gini schreef:
Nikass schreef:
Dat klinkt heel interessant Gini, maar ondanks je techniek staat er ook nog een inhoud. Een inhoud die wat mij betreft suggereert dat als het paard zijn leven had gegeven voor vlees het een heel ander verhaal zou zijn geweest.

Vindt jij het overigens ethisch als paarden naar de slacht gaan?

Dat kan inderdaad dat jij dat zo interpreteert, maar dan kan ik je geruststellen dat ik niets wil suggereren, maar dat het enkel een manier was om mijn vraag op te stellen. Ik wilde de nadruk leggen op de woordgroep 'ter vermaak van de mens', dat was mijn enige doel. Ik had het in hoofdletters kunnen zetten, ik had het kunnen herhalen, maar ik heb voor deze manier gekozen. :)

Ik vind de hedendaagse vleesindustrie (ongeacht over welk dier het gaat) grotendeels niet ethisch houdbaar mee en hoop ook dat daar liever vroeger dan later ook deftige oplossingen voor komen. Wat dit te maken heeft met deze specifieke discussie over ethiek in de paardensport ontgaat me echter even?

Dat komt omdat ik jouw bericht zo interpreteerde.
Het is me nu duidelijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:30

Gini schreef:
Dit nieuwsbericht vind ik ook wel in deze discussie passen: [VN] Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Twee vragen:
1) Hoe ethisch verantwoord is het dat dieren hun leven verliezen enkel voor ons vermaak? Niet voor vlees, niet voor de huid, niet omdat het dier ons schade berokkent,...
2) Hoe ethisch verantwoord is het om een dier bij deze temperaturen een sportprestatie op basis van uithouding te laten leveren zonder de mogelijkheid om verbaal duidelijk te maken dat het niet gaat of dat die zich niet goed voelt?

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb het artikel op horses gekeken en denk dat ik het wel oke vindt. Paarden zijn continue in een oke omgeving met geregulerde temperatuur en lopen alleen de cross buiten.
Ook blijkt dat ze na temperaturen e.d. niet eens in de buurt komen van gevaarlijke waardes.. Dan vind ik het persoonlijk te kort door de bocht om de link te leggen tussen warmte en het ongeluk.
Ik brak vorig jaar mijn arm toen ik een deur verkeerd dichtdeed. Het was misschien tien graden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:31

Schemerdier schreef:
Ik reed bij een privépersoon die ook les gaf, maar daar ben ik onlangs mee gestopt omdat ik er niet oké mee was hoe hij zijn paarden stalde, en daarbij kwam ik dus tot de conclusie dat ik al helemaal niet wou rijden (dressuur) op een paard waarbij niet eens aan al zijn behoeften was voldaan (in de zomer stonden ze redelijk goed, maar in de winter gewoon op stal).

Ik begrijp dat het moeilijk is. En ja ik schrijf het hier heel principeel neer, het gaat hier toch ook om wat ik ethisch vind? Als alle levensvehoeften zo goed mogelijk vervuld zijn, zou ik het naar mezelf toe kunnen verantwoorden om eens mer een paard een buitenrit te maken (om weer on topic te gaan)
Wat ik opschrijf is ook het einde van de wereld niet, oke niet voor iedereen haalbaar, en in Nederland wat lastiger, maar er ik volg bijvoorbeeld onder andere een topic hier van een bokker (het kopen van een woonboerderij heet het ofzoiets?) Die een paddock paradise heeft gemaakt met de afwisseling die ik heb beschreven.
Zo denk ik dat bijvoorveeld Pien met wat ik op foto's gezien heb, ook al heel dicht bij een 'ideale' weide komt: veel bomen, een helling, groot stuk grond.

Ik denk gewoon dat je je paard een groot stuk ontzegt wanneer hij op een rechthoekig stukje gras staat, en in de winter op een paddock of zelfs binnen
--> als je hem niet kunt geven wat hij nodig heeft, dan vind ik het onethisch om een paard te houden en al zeker om erop te gaan zitten.

En natuurlijk moet je kijken naar ht individu! Een paard dat het liefst met 3 staat moet je niet in een groep van 20 steken.
Maar ik denk dat mijn beschreven ideaal het uitgangspunt zou moeten zijn, en dat dan aanpassen naargelang de individuen die erop staan. (Meer schuilstallingen voor paarden die 'graag binnen' staan, meer paadjes en voer op verschillende plekken voor paarden die meer uitdaging/beweging willen,...)

Oh je hebt helemaal geen paard, dan is het ook vrij gemakkelijk gezegd allemaal.

Tuurlijk mag je zeggen wat je wel dan niet ethisch vind, maar iedereen afkeuren die niet aan die bijna onmogelijke eisen voldoet, vind ik dan erg jammer en te kort door de bocht.

Kijk als je een huis hebt met een flinke lap grond en naar eigen smaak in te richten en ook daar de benodigde financien voor hebt, dan zijn dingen gemakkelijk gedaan. Maar niet iedereen heeft dat.
Ik ken het topic waar je op doelt en ja dat is fantastisch voor paarden, maar voor negen van de tien mensen niet haalbaar. Dat wil niet zeggen dat die mensen dan maar gelijk minder voor hun paard zorgen of dat die paarden ellendig worden gehouden.
En Pien heeft vast een prachtige wei, maar dat is in Frankrijk waarschijnlijk ook wat gemakkelijker te realiseren dan hier ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:37

@Nikass: ok, dan is dat voor mij nu ook duidelijk wat je bedoelde. :)

Sunnda schreef:
Gini schreef:
Dit nieuwsbericht vind ik ook wel in deze discussie passen: [VN] Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Twee vragen:
1) Hoe ethisch verantwoord is het dat dieren hun leven verliezen enkel voor ons vermaak? Niet voor vlees, niet voor de huid, niet omdat het dier ons schade berokkent,...
2) Hoe ethisch verantwoord is het om een dier bij deze temperaturen een sportprestatie op basis van uithouding te laten leveren zonder de mogelijkheid om verbaal duidelijk te maken dat het niet gaat of dat die zich niet goed voelt?

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb het artikel op horses gekeken en denk dat ik het wel oke vindt. Paarden zijn continue in een oke omgeving met geregulerde temperatuur en lopen alleen de cross buiten.
Ook blijkt dat ze na temperaturen e.d. niet eens in de buurt komen van gevaarlijke waardes.. Dan vind ik het persoonlijk te kort door de bocht om de link te leggen tussen warmte en het ongeluk.
Ik brak vorig jaar mijn arm toen ik een deur verkeerd dichtdeed. Het was misschien tien graden. :+

Het grappige is dat ik die link niet leg. Ik heb de vraag tweeledig neergetypt zonder zelf een mogelijke oorzaak-gevolgrelatie aan te geven. :) Maar ik begrijp dat die relatie natuurlijk wel gemakkelijk gelegd wordt. In hoeverre het oorzaak en gevolg is, zullen we niet weten, dus ik ben daar bewust zelf van weggebleven, al moet ik wel toegeven dat ik hier wel een mening over heb. :D
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-08-20 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:38

Met je eens Mindim
Wel verbaas ik me er soms over hoe gemakkelijk sommige eigenaren zich er vanaf maken, ook in zelf beheer.

Je kunt er zeker van zijn dat dadelijk bij de eerste regenbui er topics komen met mijn paard staat in de blub, maar het is hier nu eenmaal snel nat kan er ook niets aan doen.
Blijken ze daar al 5 jaar te staan, paard elk jaar in de blub te staan en nog nooit wat ondernomen.
Nu ook ineens weer de topics over hoe maak ik schaduw, hallo, dit is niet de eerste keer dat het warm word.
Maak je paarden plek in orde voordat het heet word of voordat het regent.
Ik krijg daar toch wel jeuk van om eerlijk te zijn.

net als de mensen in plaatsen waar ze in de winter niet buiten komen, zeg je er wat van zijn ze boos, want dat is nu eenmaal daar zo.
Ja klopt en het hebben van een paard is geen eerste levensbehoefte. Koop die dan ook niet.
Maar dat mag je niet zeggen. Nu doe ik dat lekker wel want dat vind ik ook niet ethisch verantwoord.
Dan laat je een paard niet voldoen aan natuurlijke behoeftes die hij wel heeft.
En wil je rijden, vind ik daartegenover staan dat je hem ook de mogelijkheid geeft paard te zijn.

Mindim schreef:
Schemerdier schreef:

Oh je hebt helemaal geen paard, dan is het ook vrij gemakkelijk gezegd allemaal.

Tuurlijk mag je zeggen wat je wel dan niet ethisch vind, maar iedereen afkeuren die niet aan die bijna onmogelijke eisen voldoet, vind ik dan erg jammer en te kort door de bocht.

Kijk als je een huis hebt met een flinke lap grond en naar eigen smaak in te richten en ook daar de benodigde financien voor hebt, dan zijn dingen gemakkelijk gedaan. Maar niet iedereen heeft dat.
Ik ken het topic waar je op doelt en ja dat is fantastisch voor paarden, maar voor negen van de tien mensen niet haalbaar. Dat wil niet zeggen dat die mensen dan maar gelijk minder voor hun paard zorgen of dat die paarden ellendig worden gehouden.
En Pien heeft vast een prachtige wei, maar dat is in Frankrijk waarschijnlijk ook wat gemakkelijker te realiseren dan hier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:54

_Penotti schreef:
Met je eens Mindim
Wel verbaas ik me er soms over hoe gemakkelijk sommige eigenaren zich er vanaf maken, ook in zelf beheer.

Je kunt er zeker van zijn dat dadelijk bij de eerste regenbui er topics komen met mijn paard staat in de blub, maar het is hier nu eenmaal snel nat kan er ook niets aan doen.
Blijken ze daar al 5 jaar te staan, paard elk jaar in de blub te staan en nog nooit wat ondernomen.
Nu ook ineens weer de topics over hoe maak ik schaduw, hallo, dit is niet de eerste keer dat het warm word.
Maak je paarden plek in orde voordat het heet word of voordat het regent.
Ik krijg daar toch wel jeuk van om eerlijk te zijn.

net als de mensen in plaatsen waar ze in de winter niet buiten komen, zeg je er wat van zijn ze boos, want dat is nu eenmaal daar zo.
Ja klopt en het hebben van een paard is geen eerste levensbehoefte. Koop die dan ook niet.
Maar dat mag je niet zeggen. Nu doe ik dat lekker wel want dat vind ik ook niet ethisch verantwoord.
Dan laat je een paard niet voldoen aan natuurlijke behoeftes die hij wel heeft.
En wil je rijden, vind ik daartegenover staan dat je hem ook de mogelijkheid geeft paard te zijn.

Mijn paard moet bijvoorbeeld op zand en daar baal ik vreselijk van en ik houd hem nu niet zoals ik graag zou willen. Want dat is op een grote wei, met alle ruimte en dan lekker grazen maar. Maar goed, dan wordt hij moddervet en ziek. In eigen beheer had ik een grasloze paddock paradise aangelegd met voederstations. Maar goed, mijn tuin is te klein! En er is bijna geen pensionstalling die een enorme zandbak voor mijn paard ter beschikking heeft of een grasloze pp. Dus dan zoek je het beste wat je kunt doen.

Ik denk daarom ook onder andere niet altijd zo zwart wit. Paarden die 24/7 buiten staan, klinkt prachtig, maar vaak staan ze wel in de blub of hebben ze idd geen schaduw, een paard wordt gemakkelijk op een lapje gras gepleurd. Ik vind het soms een onterechte verheerlijking.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:56

Maar heb je dan niet gelezen dat dat juist niet is wat we bedoelen? Een lapje gras?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:11

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet aan de indruk onttrekken dat een deel van de 24/7 buiten paarden daar vooral staan vanwege dat dat de goedkoopste manier van huisvesting is. Tuurlijk is het voor heel veel een bewuste keuze omdat hun paard daar het beste gedijt, maar dat zijn dan vaak 24/7 locaties waar de grond goed is en geen bende. Maar ik lees hier op Bokt ook regelmatig gevallen met paarden die zowat tot hun oksels in de mok staan en dan 24/7 in een enorme blub zooi...dan denk ik daar het mijne van.

Nergens is het 100% perfect. Op de Veluwe is het ongeveer het enige stukje NL waar de weides het hele jaar door goed begaanbaar zijn...klinkt ideaal maar daar barst het van de dazen en beesies. Mijne staat in de polder, kleigrond dus als het in, meestal oktober, te nat en glad wordt, gaan ze naar een grote en grotendeels bestraatte paddock met een paar stroken gras (maar ja die zijn in november wel op). Helaas dus niet het jaar rond weidegang, maar wel....0 dazen te vinden...en dat is dan ook wel weer fijn dat ze lekker de hele zomer gewoon in hun blootje kunnen lopen zonder zebrapak.

Zo heb je overal wat en overal wat niet. En is het dus kijken waar je paard het beste erop doet. Ik woon in de stad, dus ik moet sowieso een eind rijden om mijn paard stalling met lekker overdag buitenlopen te bieden. Naar de Veluwe of naar de polder is voor mij lood om oud ijzer...maar in de polder heeft mienemuts het duidelijk heel veel meer naar haar zin, ondanks dat ik op de Veluwe heel veel meer faciliteiten en uitrijmogelijkheden had. Maar ja, ongelukkig paard, ongelukkig baasje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:30

_Penotti schreef:
Ik denk dat een paard wel bepaalde basisbehoeftes heeft.
En ik vind zeker dat je daar als eigenaar aan moet voldoen.
Meestal komen er dan 101 smoesjes waarom dat niet kan in die woonplaats.
En dan ben ik het wel met schemerdier eens, dan geen paard.

Dan gaat het er weer om wat jij vindt (of in dit geval Schemerdier) dat de basisbehoeften zouden moeten zijn?
Het paard is toch de maatstaf? Als een paard het prima doet en vrolijk blijft met een paar uur buitengang per dag dan is dat toch ook prima? Er zijn heus paarden die doodongelukkig de hele dag op de wei; waarom zou je het beestje dat dan aandoen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:31

OJI
Gelukkig wel meer plaatsen in Nederland waar het buiten staan wel langer kan.
Oosten van Brabant en ik denk ook wel grote deken van Limburg.
Op veel plaatsen staan ze hier het hele jaar door in het land. De "luxe" sportstallen zijn eigenlijk de enige die dat niet aanbieden.
Maar inderdaad wel weer veel beestjes. Daar werken schuilstallen dan weer goed voor, geeft ook meteen weer schaduw.
De grotere pensionplaatsen die geen schuilstallen mogen bouwen zetten in de zomer de paarden vaak in de nacht buiten en overdag binnen, dan is het goed te met de beestjes en de eventuele hitte.
Daarom kan 24/7 buiten niet overal gemakkelijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:35

Babootje schreef:
_Penotti schreef:
Ik denk dat een paard wel bepaalde basisbehoeftes heeft.
En ik vind zeker dat je daar als eigenaar aan moet voldoen.
Meestal komen er dan 101 smoesjes waarom dat niet kan in die woonplaats.
En dan ben ik het wel met schemerdier eens, dan geen paard.

Dan gaat het er weer om wat jij vindt (of in dit geval Schemerdier) dat de basisbehoeften zouden moeten zijn?
Het paard is toch de maatstaf? Als een paard het prima doet en vrolijk blijft met een paar uur buitengang per dag dan is dat toch ook prima? Er zijn heus paarden die doodongelukkig de hele dag op de wei; waarom zou je het beestje dat dan aandoen?

De hele dag op de wei, pleit ik niet voor.
Maar een hele dag buiten wel. (dan praat ik niet over dag en nacht)
En ik ken geen 1 paard die dat niet wil en dan loop ik toch ook al lang mee.
Wel moet er dan rekening worden gehouden met hoe dat ingevuld word. En meestal schiet het daar te kort.
Te klein is heel vaak al een antwoord. Een lagere in de groep is niet op zijn gemak en wil weg.
Te saai, 2 bakken hooi en verder niets geeft verveling.
Alleen staan of juist in een verkeerde groep.

Ik heb diverse stalpaarden op zien bloeien buiten, waar de eigenaar hoog en laag beweerde dat hij toch glansde en het toch wel mee zou vallen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:48

Mijn paard stond grotendeels op stal en als ze in het voorjaar weer op de wei mochten dan was dat de eerste periode dolle pret, maar na een poosje stonden ze ook weer hoopvol bij de poort te kijken wanneer je ze weer op kwam halen. Buiten nog dat het met 'n hittegolf als nu ook veel aangenamer is in de schaduw van de stal met alle luiken open wat voor 'n verfrissend windje zorgt en het ontbreken van kwelgeesten als dazen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:51

Daarom ook in de nacht naar buiten :)

Mijn paarden komen ook graag weer binnen, ook die eerder 24/7 buiten stonden en niet anders gewend waren.
Maar niet al na een paar uurtjes.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:54

Klopt, in deze tijd zijn ze beter af met nachten op de wei en dan tegen 'n uur of 10-11 's ochtends weer binnen halen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:59

@elnienjo maar op wat voor wei stonden ze dan?
Als je echt denkt dat je paard graag op stal staat, dan creeër je toch verschillende open stallen/schuilhokken op je weide en dan zullen ze daar toch wel in gaan staan?

Als je denkt dat je paard zich verveelt op zijn weide, dan creëer je meer afwisseling.

Voor de zoveelste keer, ik pleit niet voor een lap gras. Juist niet!

En als je grond te nat is in de weide, dan draineer je, of is je grond niet geschikt om een paard op te houden.

Nu moet je me eens vertellen welk paard daar ook nog allemaal nee tegen zou zeggen? Natuurlijk pas je je 'wei' ik zou misschien beter zeggen 'hele grote paddock paradise' aan aan wat je specifieke paard wil: meer of minder gras, meer of minder schuilhokken, voldoende afwisseling dat beweging stimuleert.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:02

_Penotti schreef:
Ik heb diverse stalpaarden op zien bloeien buiten, waar de eigenaar hoog en laag beweerde dat hij toch glansde en het toch wel mee zou vallen.

Dat is niet precies wat ik bedoel Penotti. Ik bedoel te zeggen dat in de discussie over binnen en buiten we vooral zelf bezig zijn met in te vullen wat goed zou zijn in plaats dat we kijken naar het paard.
Net zoals we het hadden over het samenwerken met het paard kun je aan het paard wel zien of het gedijdt in een bepaalde situatie en er gelukkig mee is. En dan heb ik het niet alleen maar over zn glans.
Als een paard in een binnensituatie niet goed gedijdt dan moet je ook kunnen/durven zeggen, ik verkoop het dier/zoek er een andere meer voor hem/haar geschikte plek uit als je dit zelf niet kunt veranderen. Wat dan niet wil zeggen, dat die binnensituatie voor ieder ander paard dan ongeschikt is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:12

Ja dat begreep ik.
Maar als dat paard na 2 uurtjes buiten naar binnen wil zeg ik waarom is dat dan?
En dan ga ik kijken wat daar aan te veranderen?
Is zijn plek saai, onveilig, te klein, noem maar op.
De paarden die jij noemt heb ik dus echt op zien bloeien en hingen ineens niet meer na 2 uurtjes aan de poort maar stonden lekker zeker 8 uur buiten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:14

Ha ha Penottie....dat ligt ver buiten mijn bereik om dagelijks heen te gaan :+ Ik vind 45 km enkele reis zoals nu wel voldoende.

Wij hebben bomen rond de wei dus altijd wel schaduw plek. Polder, dus altijd wel een beetje wind. Tussen 10-16 staat bij ons de zon vol op de stallen (onze buitenluiken zijn van gewapend veiligheidglas, dus helpen wel tegen storm en hoosbuien, maar niet tegen zon) dus bij ons is het gewoon overdag op de wei en 's avonds op stal nu. Op de wei koeler. Zo tussen 17-18 uur gaat de schaduw uit de wei, dus dan haal ik ze naar binnen want dan is het op stal weer koeler, even lekker afdouchen voor ze op stal gaan en verder hoeven ze nu met dit weer even helemaal niets.

De waterbakken in de wei staan in de schaduw en ik was gisteren toen ik de paarden uit de wei haalde aangenaam verrast hoe koel dat water nog voelde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:15

Schemerdier schreef:
Nu moet je me eens vertellen welk paard daar ook nog allemaal nee tegen zou zeggen? Natuurlijk pas je je 'wei' ik zou misschien beter zeggen 'hele grote paddock paradise' aan aan wat je specifieke paard wil: meer of minder gras, meer of minder schuilhokken, voldoende afwisseling dat beweging stimuleert.

Geloof me die zijn er best maar ben jij ze misschien nog net tegengekomen.
Je vult alles zelf in wat jij denkt dat de behoeften van een paard zijn. Prima dat jij dat doet, maar vervolgens vindt jij dat mensen die hun paard anders houden dan dat jij vindt dat zou moeten geen paard zouden moeten hebben. Terwijl die mensen wellicht heel wat beter kijken naar waar hun paard gelukkig mee is en daar ook naar handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:34

Schemerdier schreef:
Maar heb je dan niet gelezen dat dat juist niet is wat we bedoelen? Een lapje gras?

Een keurig afgezette mooie weide noem ik geen lapje gras. Ik bedoel dat overal waar gras op groeit geschikt wordt gezien als paardenwei.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:39

Als je heel eerlijk bent hoeveel vullen de wensen van hun paard in naar hun eigen voorkeur? Natuurlijk schrijft iedereen op Bokt dat hun paard het zo het liefste heeft maar uiteindelijk is het voorstellingsvermogen van de eigenaar de beperkende factor. Naast financieel middelen.

Buiten je referentiekader denken is nu eenmaal moeilijk.