oji schreef:Klopt, een paard heeft bepaalde basisbehoeften, maar hoe die het beste worden ingevuld is geen ABC-tje dat wij als mens maar even voor elk paard kunnen invullen. Elk paard heeft zijn eigen voorkeuren. Wat Schemerdier bijvoorbeeld als ideaalbeeld ziet, daar kwijnde mijn paard in weg. Mijn paard wil kleinschalig, niet teveel ruimte, overzicht en een hele kleine groep (2 anderen) die zij onder controle heeft. Mijn paard was zelfs met 24/7 boxrust vanwege een blessure nog meer op haar gemak als de situatie die Schemerdier beschrijft. Mijn paard heeft heel duidelijk aangegeven waar zij blij van wordt en daar staat ze dus ook.
Maar het is per individu verschillend. Ik ben een stadsmens en hou van het wonen in de stad en de reuring die daarbij komt kijken. Anderen willen ruimte en rust en vinden de stad onrustig, niet veilig, teveel mensen etc...Ruimte en rust vind ik leuk voor een vakantie maar daar wordt ik als het langer duurt heel onrustig en ongelukkig van. Zo werkt het met paarden ook. 24x7 buiten is niet voor elk paard het beste. 24/7 binnen is voor geen enkel paard okay (behalve als het echt even niet anders kan door blessures of sneeuw/ijs). Maar alles daartussenin, groepssamenstelling, groepsgrootte, uren buiten vs uren stal en ondergrond, dat is zo individueel per paard wat het beste is. Dus inderdaad: Kijk naar je paard. En ja, wat jou paard verkiest is niet altijd wat jij zelf uitgezocht zou hebben.
Mee eens! Mijn paard vondt het ook maar niks om de hele dag in de wei(met paardenvriendjes)te staan. Ze stond dan ook te schrapen om eruit te mogen als ik op stal aankwam en slingerde vaak met haar halster in haar mond.
Zij vondt rijden dan ook juist fijn, zadelde zichzelf nog net niet op!
Zij was een Groninger merrie en wilde juist graag wat doen! Lekker samen het bos duin in en het strand op.
Je ziet aan je paard toch wel duidelijk wat hij/zij wil!