Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:02

Losgelatenheid en tact
Aanleuning en nageeflijkheid
Schwung
Recht richten
Verzameling

Dit is dit altijd het streven Maar het ene paard pak je wat eerder op dan de andere En dit kan zelfs per mnd verschillen dat het paard de oprichting goed oppakt en in de lage lijn wat moeilijker los laat Dan werk je weer meer aan het losmaken in de lage lijn Dit kan over 2 mnd zomaar weer omgedraaid zijn

Drm blijft paard rijden zo leuk en uitdagend

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:02

Marinke: ik heb nog nooit gezegd dat dit de enige methode (s) is waarbij je je paard niet "kapot" rijdt..Ik stel dat ik niemand ken die bij mdr haar of zijn paard heeft verklooid..Dat is echt iets heel anders! Schijnbaar ben je erop gebrandt mdr af te branden..stop je tijd in iets positiefs..Voor mij en vele andere heeft mdr veel gebracht en t zal voor andere niet de weg zijn geweest dat kan..Maar verklooien gaat m.i wel heel ver..Zoals ik al zei laat die mensen mij maar eens een pb sturen..Ik heb regelmatig contact met mdr kan zij het verhaal ook van haar kant toelichten!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:15

dresjoepie schreef:
Losgelatenheid en tact
Schwung
Recht richten
Verzameling

Dit is dit altijd het streven Maar het ene paard pak je wat eerder op dan de andere En dit kan zelfs per mnd verschillen dat het paard de oprichting goed oppakt en in de lage lijn wat moeilijker los laat Dan werk je weer meer aan het losmaken in de lage lijn Dit kan over 2 mnd zomaar weer omgedraaid zijn

Een paard KAN oprichting niet goed "oppakken" wanneer het niet in losgelatenheid gaat, dat wil zeggen in staat is op ieder gewenst moment de hals te strekken.
Het in de krul lopen is geen oprichting, oprichting ontstaat in losgelatenheid en aanspanning samen.
Een paard in oprichting laat zich los en spant zich aan in de pas.

Een paard in de krul loopt per definitie relatief "op de voorhand", het KAN zich namelijk niet oprichten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:21

Dat klinkt leuk in theorie maar in de praktijk werkt dat toch echt anders Vergeet ook niet dat het achterbeen een grote rol speelt Evenals het langer korter maken van de rug spier paardrijden blijft altijd werken om uiteindelijk "perfectie"te bereiken

Vind het wel vervelend dat je met deze post insinueert dat ik mijn paard in de krul trek Daar is namelijk absoluut geen sprake van!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:25

Ik insinueer dat je geen oprichting kunt hebben zonder losgelatenheid omdat deze daar uit voort komt.
Wanneer je stelt dat je in de oprichting aan het werken bent terwijl de "lage lijn" dan weer wat moeilijker loslaat dan geef je zelf aan dat je paard in de krul loopt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:32

Ben het hier niet mee eens want omgekeerd werkt het precies hetzelfde dat wanneer het paard in de lage lijn loslaat de oprichting ook moeilijk kan zijn Wat ik probeer te verduidelijken is dat er meer factoren mee spelen als alleen het loslaten van de kaak hals en rug Zoals bv een achterbeen dat wat minder wel dragen of gaat stuwen Bv door de bouw van een paard wat spierpijn of doordat je verder bent in je training en je paard het allemaal wat moeilijker vind

Je kan mij niet vertellen dat jou paarden alles elke dag even makkelijk doen Van sporten en kracht training krijg e nu eenmaal spierpijn En dan gaat het even een paar dagen wat moeizamer

Edit Soms ga je een paar stappen vooruit in je training en soms een paar stappen terug

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:40

Hetis het paard zélf dat zich op richt.
Het paard groeit in de oprichting (verzameling).
Een opgericht paard spant zich in in totale ontspanning.

De africhting gebeurt in harmonie met het organisme van het paard, bij duidelijke spierpijn ben je hier aan vooruit gegaan.
Je paard moet niets moeilijk vinden, het is een harmonieus verglijdend proces.

Losgelatenheid en tact

Schwung
Recht richten

Verzameling

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:08

Deze discussie ga je verliezen Dresjoepie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:24

dresjoepie schreef:
Losgelatenheid en tact
Schwung
Recht richten
Verzameling

Ik mis hier de stap ontspanning,
Bij mij is voorwaarde dat er in elke fase ontspanning moet zijn, zonder die ontspanning geen goede aanspanning.
Ik ben het dus hier met simpelman eens.

Wat een discussie om die de rijk, ik hou er ook niet van om iemand aan te wijzen als oorzaak dat een paard kapot gaat, dat kan niet, diegene is niet 24 uur betrokken bij t management van een paard, je bent als instructeur heel kwetsbaar, je helpt mensen bv een uur per week,wat ze in die rest van de week uitspoken kan een hele goede poging zijn om de les na te trainen maar dat hoeft niet.
Ik heb wel eens gezien dat iemand van wie ik wist bij wie diegene lestte, op eigen houtje bezig was met wissels oefenen, met slof en stang en trens, terwijl ze pas begin m was, als iemand op dat moment vraagt goh, bij wie les je eigenlijk? kan instructeur niks aan doen, maar t is geen reclame plaatje.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:46

knollentuin schreef:
dresjoepie schreef:
Losgelatenheid en tact
Schwung
Recht richten
Verzameling

Ik mis hier de stap ontspanning,
Bij mij is voorwaarde dat er in elke fase ontspanning moet zijn, zonder die ontspanning geen goede aanspanning.
Ik ben het dus hier met simpelman eens.

Wat een discussie om die de rijk, ik hou er ook niet van om iemand aan te wijzen als oorzaak dat een paard kapot gaat, dat kan niet, diegene is niet 24 uur betrokken bij t management van een paard, je bent als instructeur heel kwetsbaar, je helpt mensen bv een uur per week,wat ze in die rest van de week uitspoken kan een hele goede poging zijn om de les na te trainen maar dat hoeft niet.
Ik heb wel eens gezien dat iemand van wie ik wist bij wie diegene lestte, op eigen houtje bezig was met wissels oefenen, met slof en stang en trens, terwijl ze pas begin m was, als iemand op dat moment vraagt goh, bij wie les je eigenlijk? kan instructeur niks aan doen, maar t is geen reclame plaatje.

Mee eens. Heb dit jaar nog ergens gelezen dat een instructeur zag hoe er getraind werd buiten de lessen om en hier de ruiter op aansprak dat dit niet was hoe ze het deden waarop de instructeur te horen kreeg: Ja maar hoe we het in de lessen doen gaat mij niet snel door de wedstrijden krijgen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:05

Haha die verlies je zwz van simpelman ben niet zo goed in dingen verwoorden

Ontspanning moet altijd aanwezig zijn Knollentuin daar heb je helemaal gelijk in

Spierpijn hoef niet duidelijk te zijn om er toch in mindere mate last van te hebben Voor mij blijft het paardrijden een wisselwerking in training je gaat eens een stap verder merk je dat je tegen problemen aanloopt doe je weer een stap terug

ik blijf idd niet een half jaar in hetzelfde hangen Maar wanneer ik merk dat het te veel is weer een stap terug

Mijn insteek was dan ook meer dat je niet met elk paard dezelfde methode kan volgen ivm bouw en aanleg We zijn hierop wat afgedwaald

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:12

Dat ben ik ook eens hoor dresjoepie, ik snap geloof ik wel wat je bedoelde, je training aanpassen aan de confirmatie van je paard ten alle tijde

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:18

dresjoepie schreef:
Mijn insteek was dan ook meer dat je niet met elk paard dezelfde methode kan volgen ivm bouw en aanleg.

Ons discussiepunt is dan dat dat naar mijn mening niet zo is.
Bouw en aanleg maken dat zekere paarden bepaalde onderdelen van de africhting wel of niet gemakkelijk doorlopen.
Wanneer om een voorbeeld te nemen een paard moeilijk tot losgelatenheid is te brengen dan heb je daar meer tijd voor nodig.

Losgelatenheid is meer dan ontspanning.
Ontspanning is het gevolg van de losgelatenheid.
Losgelatenheid is vertrouwen en innerlijke kalmte, het is een mentale staat.

Gaje nu met een paard dat dat vertrouwen nog niet voldoende heeft gevonden aan de "spieropbouw werken" om de Schwung te ontwikkelen dan zal het nooit in dat diepe vertrouwen komen.
Zo een paard houdt altijd een reserve, het geeft zich niet edelmoedig over.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:22

Sorry hoor maar toch nog een vraag aan marinke: ik zie dat mdr als laatste heeft gereageerd in jou topic atletische rijkunst..Waarom heb je in dat topic jou aanname dat mdr paarden verklooid niet gesteld aan haar? Mdr is nooit te beroerd om te reageren..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:18

Pol omdat het mij daar helemaal niet om ging en in mijn ogen ook helemaal niet relevant is verder. Nogmaals ik reageerde op 2 reacties in dit topic van 2 verschillende mensen (zie quote) die de eerste paarden die verkloot zijn met de methode nog tegen moeten komen. Ik plaats daar een reactie op dat ik in de tijd van topic pb's heb gehad van mensen die hun paard kapot of verder kapot hebben gereden door die methode. En ja dat komt bij elke methode voor, daar moet je kritisch in blijven.

Ik ben zelf inderdaad geen voorstander van mdr. Dat komt omdat ik heel veel mensen dol enthousiast vind erover en de een na de ander haar hulp in roept omdat het schijnbaar goed is. Maar ik mis daarin het zelf nadenken. In het land der blinden is 1 oog koning. Zelf heb ik (en meerdere met mij) vraagtekens bij enkele aspecten van haar methode en daar gaat dat topic ook hoever.

En ohja ik ben er niet op gebrand haar af te branden, ik ben alleen kritisch. Dat mag toch gewoon. En omdat mijn bedoeling helemaal niet is om iemand af te branden of zwart te maken word ik er ook niet sjaggi van of zo. Bedoeling was helemaal niet om er verder op in te gaan, wou het bij 1 reactie houden maar goed. Verder las ik in dit topic ook eerder een discussie over mdr/marijke dat laat ik vaak ook maar. Momenteel zitten we in een grote verbouwing, volg ik een full time opleiding en werk ik er ook nog 20 uur bij naast. Dat zorgt er ook voor dat ik in mijn topic nog niet heb gereageerd en dit soort discussies momenteel dus aan mij voorbij laat gaan. ;-)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:46

[quote="_Marinke_"]

Ik ben zelf inderdaad geen voorstander van mdr. Dat komt omdat ik heel veel mensen dol enthousiast vind erover en de een na de ander haar hulp in roept omdat het schijnbaar goed is. Maar ik mis daarin het zelf nadenken. In het land der blinden is 1 oog koning. Zelf heb ik (en meerdere met mij) vraagtekens bij enkele aspecten van haar methode en daar gaat dat topic ook hoever.

Vind dit echt ronduit beledigend overkomen! Heb je überhaupt wel eens een les gevolgd? Hoogstwaarschijnlijk niet: niet zelf nadenken?..pffff. Je stelt: in t land der blinden is 1 koning ( maar je wil niemand afbranden %) ) dit klopt van geen kanten! Ook geen pb's gehad van niemand..zal allemaal sterk meevallen denk ik zo..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:02

Laten we dit nu geen ruzie worden zeg... Pol ik snap dat je de neiging hebt je instructeur te verdedigen maar je voelt je zo aangesproken dat je het erg persoonlijk opvat - zo komt t op mij over.
Ik ga zaterdag naar de masterclass em ik ben erg benieuwd naar helen lange hahnenberg, en naar Morgan lashley ( ook onze dierenarts en osteo) en haar verhaal over het laag trainen van paarden. Ik ben benieuwd of ze inhaken op de stretch hype van tegenwoordig en de gevolgen daarvan

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:09

knollentuin schreef:
Laten we dit nu geen ruzie worden zeg... Pol ik snap dat je de neiging hebt je instructeur te verdedigen maar je voelt je zo aangesproken dat je het erg persoonlijk opvat - zo komt t op mij over.
Ik ga zaterdag naar de masterclass em ik ben erg benieuwd naar helen lange hahnenberg, en naar Morgan lashley ( ook onze dierenarts en osteo) en haar verhaal over het laag trainen van paarden. Ik ben benieuwd of ze inhaken op de stretch hype van tegenwoordig en de gevolgen daarvan

Nee hoor knollentuin ik les bij meerdere mensen..Vind als je de soort aantijgingen doet dat je ze ook hard moet kunnen maken..geldt voor welke instructeur dan ook!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:20

Ik vind en ik ga hier even voor zitten dat het helpen van mensen en paarden een erg verantwoordelijk klusje is, je moet integer zijn en zelfkennis hebben, liefst niet commercieel, maar hé, voor niks gaat de zon op. ( gelukkig heb ik haar in de wei staan :+
Op het moment dat je mensen gaat helpen en alles gaat goed ben je geweldig en fantastisch en op t moment dat t allemaal even niet loopt.... Vul zelf maar in...
En dan ligt t aan de mensen die je helpt, hoe goed staan ze open voor advies, hoe goed kennen ze hun eigen paard en hoe reeel zijn ze?
Ik heb het meermaals meegemaakt dat een ogenschijnlijk gezond paard door het recht te gaan richten volgens het scala blessures kreeg, puur omdat het ergens in het lijf iets mankeerde, en daar met het hele lijf omheen liep, compenseerde en ontweek, en op eigen benen, ontspannen en los kreupel werden.
Ligt het dan aan de methode? Of komen de kwalen naar boven als je de laagjes eelt wegpelt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:30

De foutloze mens moet nog uitgevonden worden ;)

Net dat het nergens voor nodig was dat mijn instructeur in het vorige topic afgekraakt werd, is het ook nergens voor nodig om dat bij anderen te doen.

Een paard kapot rijden ben je nog altijd zelf bij. Blindelings vertrouwen op 1 individu is zelden verstandig.

Knollentuin, zo is het bij Dalles eruit gekomen. Ze was amper recht te richten.
Toen ik daar echt heel gericht aan ging werken was dat de eerste stap die naar haar ondergang voerde.
Anders was het natuurlijk ook ooit uitgekomen maar dan misschien wat later.
In eerste instantie dacht ik ook dat ik haar kapot gereden had toen ze ineens ging staken, maar na een korte reality check dat ik echt wel een beetje idee heb van paarden kon het niet anders dan lichamelijk zijn dat altijd al latent sluimerde.

Ik heb overigens eindelijk een bijrijder gevonden *\o/*
Welliswaar onervaren en geen benul van jonge paarden, maar gedreven om te leren. Het is echter voorlopig nog flink frustrerend voor haar als een paard zomaar naar rechts gaat omdat je een buitenteugel vergeten was terwijl ieder doorgereden paard wel braaf naar links was gegaan _O-
Maar ze heeft een goede instructie die het goed kan uitleggen 1x per week en ik ben er ook nog steeds bij tot de communicatie beter is en we vertrouwen hebben dat ze gedn vliegles krijgt.

Nu zie je echt grappige misverstanden.
Meisje wil galop, maar duikt in elkaar met het bovenlijf. Dus wat doet paard die enorm op gewichtshulpen reageert: gaat op de rem en maakt aanstalten tot bokken :=

Moet er natuurlijk wel bij zeggen dat het ook wel een grote witte trucendoos is die niets zomaar als je niet heel zeker bent van wat je wilt .

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:40

knollentuin schreef:
Ik heb het meermaals meegemaakt dat een ogenschijnlijk gezond paard door het recht te gaan richten volgens het scala blessures kreeg, puur omdat het ergens in het lijf iets mankeerde, en daar met het hele lijf omheen liep, compenseerde en ontweek, en op eigen benen, ontspannen en los kreupel werden.
Ligt het dan aan de methode? Of komen de kwalen naar boven als je de laagjes eelt wegpelt?

Dit is mijn ervaring ook. Vaak had ik bij les 2 al voorzichtig gemeld dat ik mijn twijfels had over het gezondgaande paard, maar dat het vaak minimale onzuiverheid was. Door het paard via bovenstaande te rijden zag je ineens de kreupelheid naar bovenkomen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:59

R12312 schreef:
knollentuin schreef:

Dit is mijn ervaring ook. Vaak had ik bij les 2 al voorzichtig gemeld dat ik mijn twijfels had over het gezondgaande paard, maar dat het vaak minimale onzuiverheid was. Door het paard via bovenstaande te rijden zag je ineens de kreupelheid naar bovenkomen.

Klopt,onzuiverheden van allerlei aard komen er naar boven en vaak komen eerst de overbelaste delen naar boven, en als dat genezen is komt vaak de daadwerkelijke oorzaak boven.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 06:05

Ik zie het helaas ook veel anders om. Mensen die verzaken zich te verdiepen in de biomechanica van het paard. Hierdoor eijden ze hun pasrden in de kreukels. Pees problemen, kissing spine, artrose, hunters bump. Puur door verkeerd rijden. Ze rijden dan ook elke dag te veel, niet correct en gefrustreerd. Dan vraag ik me echt af of er geen belletjd gaat rinkelen bij pees blessure nr 5?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 06:20

DarkoFoitzik schreef:
Ik zie het helaas ook veel anders om. Mensen die verzaken zich te verdiepen in de biomechanica van het paard. Hierdoor eijden ze hun pasrden in de kreukels. Pees problemen, kissing spine, artrose, hunters bump. Puur door verkeerd rijden. Ze rijden dan ook elke dag te veel, niet correct en gefrustreerd. Dan vraag ik me echt af of er geen belletjd gaat rinkelen bij pees blessure nr 5?

Ook ik heb deze ervaring: 3 paarden versleten in 6 Jr onder de noemer ik heb altijd pech ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:53

Zo gaat weer hard hier :D

Wat betreft de discussie tussen Simpelman en Dresjoepie, ben ik het helemaal met Simpelman eens. Afhankelijk van de talenten van paard (en ruiter) moet je meer aandacht besteden aan bepaalde onderdelen van het skala, maar de volgorde van het skala zou gewoon de leidraad moeten zijn.

Een paard is in mijn ogen alleen maar correct opgericht als je ten alle tijden er weer onmiddellijk vw-nw uit kunt rijden. Je paard moet altijd de hand naar beneden willen volgen, anders is de oprichting niet correct en houden ze zich ergens in het lijf vast. Dat wil niet zeggen dat jij je paard in de krul trekt dresjoepie, maar als je paard niet vw-nw eruit wil rijden, wil dat wel zeggen dat het paard zich ergens aan onttrekt en dat de oprichting dus niet vanuit een volledig losgelaten paard komt. Als ik naar mijn eigen paard kijk, compact gebouwd, verticale halsrichting en een altijd actief achterbeen. Die mag graag zogenaamd opgericht lopen, omdat dat voor haar een hele makkelijke en natuurlijke houding is. Die heeft wel veel meer moeite met ontspanning en loslaten, mag ook graag druk en hectisch worden. Ik kan haar, op een heel fijn en licht contact, volledig haar zin geven door een uur rond te tuffen in iets dat veel lijkt op oprichting, mooi rond en aan elkaar, achterbeen dat goed doorkomt, maar wat geen enkele trainingswaarde voor haar heeft omdat ze nergens haar lichaam echt hoeft te gebruiken voor datgene wat voor haar moeilijk is...rek. Ziet er allemaal prima uit hoor, kan ik de hele wereld en mezelf heel goed mee voor de gek houden, als je niet weet hoe ze loopt als de oprichting WEL vanuit die volledig losgelatenheid komt en je dat lichaam ECHT onder je aan het werk voelt gaan. Dat is toch echt wat anders. Maar ik hoef dus heel weinig aandacht te besteden in mijn training aan oprichting. Als alles wat daarvoor komt goed voor elkaar is dan komt die dus letterlijk vanzelf omdat dat appeltje eitje is voor mijn paard....maar ik besteed dus heel veel aandacht aan alles wat daar voor komt, elke training weer. Los maken, los houden, controleren of alles nog los is, elke pas scherp zijn dat het tempo van mij is, of ze mijn hand blijft volgen, of ze lengte in het lijf blijft houden etc. Het wordt wel steeds makkelijker, maar dit zal altijd focus moeten hebben.