Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dresjoepie schreef:Losgelatenheid en tact
Aanleuning en nageeflijkheid
Schwung
Recht richten
Verzameling
Dit is dit altijd het streven Maar het ene paard pak je wat eerder op dan de andere En dit kan zelfs per mnd verschillen dat het paard de oprichting goed oppakt en in de lage lijn wat moeilijker los laat Dan werk je weer meer aan het losmaken in de lage lijn Dit kan over 2 mnd zomaar weer omgedraaid zijn
dresjoepie schreef:Losgelatenheid en tact
Schwung
Recht richten
Verzameling
Dit is dit altijd het streven Maar het ene paard pak je wat eerder op dan de andere En dit kan zelfs per mnd verschillen dat het paard de oprichting goed oppakt en in de lage lijn wat moeilijker los laat Dan werk je weer meer aan het losmaken in de lage lijn Dit kan over 2 mnd zomaar weer omgedraaid zijn
Drm blijft paard rijden zo leuk en uitdagend
knollentuin schreef:dresjoepie schreef:Losgelatenheid en tact
Schwung
Recht richten
Verzameling
Drm blijft paard rijden zo leuk en uitdagend
Ik mis hier de stap ontspanning,
Bij mij is voorwaarde dat er in elke fase ontspanning moet zijn, zonder die ontspanning geen goede aanspanning.
Ik ben het dus hier met simpelman eens.
Wat een discussie om die de rijk, ik hou er ook niet van om iemand aan te wijzen als oorzaak dat een paard kapot gaat, dat kan niet, diegene is niet 24 uur betrokken bij t management van een paard, je bent als instructeur heel kwetsbaar, je helpt mensen bv een uur per week,wat ze in die rest van de week uitspoken kan een hele goede poging zijn om de les na te trainen maar dat hoeft niet.
Ik heb wel eens gezien dat iemand van wie ik wist bij wie diegene lestte, op eigen houtje bezig was met wissels oefenen, met slof en stang en trens, terwijl ze pas begin m was, als iemand op dat moment vraagt goh, bij wie les je eigenlijk? kan instructeur niks aan doen, maar t is geen reclame plaatje.
dresjoepie schreef:Mijn insteek was dan ook meer dat je niet met elk paard dezelfde methode kan volgen ivm bouw en aanleg.
knollentuin schreef:Laten we dit nu geen ruzie worden zeg... Pol ik snap dat je de neiging hebt je instructeur te verdedigen maar je voelt je zo aangesproken dat je het erg persoonlijk opvat - zo komt t op mij over.
Ik ga zaterdag naar de masterclass em ik ben erg benieuwd naar helen lange hahnenberg, en naar Morgan lashley ( ook onze dierenarts en osteo) en haar verhaal over het laag trainen van paarden. Ik ben benieuwd of ze inhaken op de stretch hype van tegenwoordig en de gevolgen daarvan
knollentuin schreef:Ik heb het meermaals meegemaakt dat een ogenschijnlijk gezond paard door het recht te gaan richten volgens het scala blessures kreeg, puur omdat het ergens in het lijf iets mankeerde, en daar met het hele lijf omheen liep, compenseerde en ontweek, en op eigen benen, ontspannen en los kreupel werden.
Ligt het dan aan de methode? Of komen de kwalen naar boven als je de laagjes eelt wegpelt?
R12312 schreef:knollentuin schreef:Ik heb het meermaals meegemaakt dat een ogenschijnlijk gezond paard door het recht te gaan richten volgens het scala blessures kreeg, puur omdat het ergens in het lijf iets mankeerde, en daar met het hele lijf omheen liep, compenseerde en ontweek, en op eigen benen, ontspannen en los kreupel werden.
Ligt het dan aan de methode? Of komen de kwalen naar boven als je de laagjes eelt wegpelt?
Dit is mijn ervaring ook. Vaak had ik bij les 2 al voorzichtig gemeld dat ik mijn twijfels had over het gezondgaande paard, maar dat het vaak minimale onzuiverheid was. Door het paard via bovenstaande te rijden zag je ineens de kreupelheid naar bovenkomen.
DarkoFoitzik schreef:Ik zie het helaas ook veel anders om. Mensen die verzaken zich te verdiepen in de biomechanica van het paard. Hierdoor eijden ze hun pasrden in de kreukels. Pees problemen, kissing spine, artrose, hunters bump. Puur door verkeerd rijden. Ze rijden dan ook elke dag te veel, niet correct en gefrustreerd. Dan vraag ik me echt af of er geen belletjd gaat rinkelen bij pees blessure nr 5?