Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:47

Je schrijft zelf ik begon vriendelijk.
Met andere woorden je eindigt bot.
Dat is wat anders als direct en duidelijk.
Zeker omdat ze al aangaf niet meer te rijden.

En corrigeren op taal fouten mag hier niet. Daar is een speciaal forum voor.
Pas geleerd van een mod.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 08-11-15 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:48

Pony word spelenderwijs sterk gemaakt vanaf de grond, maak je geen zorgen. Grondwerk om hem bewust te laten worden van zijn lichaam, vrijheidsdressuur om andere spieren te trainen, lange lijnen zijn we ook aan het oppakken en zoals ik zei gaan we beginnen met rechtrichten aan de hand, dit deed ik al met mijn andere paard maar wil bij hem wat extra begeleiding. Dubbele longe kan ik niet mee omgaan dus doen we niet, maar verder pakken we alles mee en houden we het leuk en veelzijdig.

Te zwaar ben ik het op dit moment met je eens, anders zou ik hier mijn twijfels niet uitten. Maar te groot? Sorry maar wat wil je er dan op gaan zetten, een kind van 12?

Bovendien ben ik dus normaal gesproken 10 kilo lichter, en is er ruimte voor een groter zadel; 16,5 inch zou sowieso passen en van bepaalde merken 17 inch ook, dus dat komt helemaal goed. Dan heb je natuurlijk ook nog zadels met extra korte kussens, speciaal voor dit soort situaties.

Zadel is allemaal gebeurd in overleg met de zadelpasser, omdat het verder goed lag en ik er nog net inpaste besloten we om stap + draf onder het zadel te bevestigen en dan te gaan passen met andere zadels, zodat hij het goed kon beoordelen. Helaas kun je in een maand gewoon enorm aankomen als je eetlust verdubbeld word...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:48

Gillbo schreef:
Duidelijk nee onbeschoft ja.
Hoor je dan wel op een paardenrug?
Niet alleen gewicht is belangrijk maar communicatie is nog veel belangrijker.
Als dat hier al niet lukt dan vraag ik me af hoe dat gaat bij een paard waarbij je het toch echt van de non verbale communicatie moet hebben

Ach ik vind mezelf direct en duidelijk, zowel in mijn verbale als non verbale communicatie. Mijn paarden vinden dat heerlijk, hoeven niet onzeker te zijn en weten altijd waar ze aan toe zijn als ik een oefening vraag. :j

Wel apart dat je over mijn rijstijl kunt oordelen via mijn berichten. Ik vind ook dat men niet op de paardenrug hoort en daarom doe ik het zo vriendelijk mogelijk.

Jellebie dat is afhankelijk van het paard. Een paard word wel degelijk sterker of beter in balans van balkjes draven en overgangen maken. 5 minuten in 1 gang slingeren is heel wat makkelijker dan een half rondje stap, half draf, half stap. Daar word de balans beter van, de kracht beter van (wegdraven, verzamelen voor stap) en daar zul je hoe dan ook profijt bij hebben bij het beleren van een paard. Het is een afwisseling en 'iets voor erbij'. Ik zeg niet dat je alleen dat moet doen.

MissBmx

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:51

Zelf- reflectie.Jij vindt jezelf duidelijk, dat zegt niet dat je ook zo bent
Ts geeft duidelijk aan hoe ze nu te werk gaat maar dat lees je niet.Je dramt door met wat jij voor ogen hebt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:51

xLillith schreef:
Pony word spelenderwijs sterk gemaakt vanaf de grond, maak je geen zorgen. Grondwerk om hem bewust te laten worden van zijn lichaam, vrijheidsdressuur om andere spieren te trainen, lange lijnen zijn we ook aan het oppakken en zoals ik zei gaan we beginnen met rechtrichten aan de hand, dit deed ik al met mijn andere paard maar wil bij hem wat extra begeleiding. Dubbele longe kan ik niet mee omgaan dus doen we niet, maar verder pakken we alles mee en houden we het leuk en veelzijdig.

Te zwaar ben ik het op dit moment met je eens, anders zou ik hier mijn twijfels niet uitten. Maar te groot? Sorry maar wat wil je er dan op gaan zetten, een kind van 12?

Bovendien ben ik dus normaal gesproken 10 kilo lichter, en is er ruimte voor een groter zadel; 16,5 inch zou sowieso passen en van bepaalde merken 17 inch ook, dus dat komt helemaal goed. Dan heb je natuurlijk ook nog zadels met extra korte kussens, speciaal voor dit soort situaties.

Zadel is allemaal gebeurd in overleg met de zadelpasser, omdat het verder goed lag en ik er nog net inpaste besloten we om stap + draf onder het zadel te bevestigen en dan te gaan passen met andere zadels, zodat hij het goed kon beoordelen. Helaas kun je in een maand gewoon enorm aankomen als je eetlust verdubbeld word...

Je bent het dus wel deels met me eens. Te groot in de zin van... Zadeloppervlakte. Ik ben zelf 1,70m en 50 kg, een stalgenootje 1,45m en 50 kg. Maar de kleinere is duidelijk groter in het zadel (dikkere kont, bredere bovenbenen) waardoor ik duidelijk verschil merk bij mijn pony. Ik ben daarintegen maar een maatje 34 (oké, nu 38) en pas daardoor nog makkelijk in een 16 inch zadel.

Dat jij aangekomen bent neem ik je niet kwalijk hoor! En ik reken je gewicht geeneens mee bij het rijden.

En oké, ik dramde door. Maar dat was omdat je zei dat er wel iemand hoort op te zitten voor ie correct gaat lopen. Dat kwam bij mij meer over als een "Ik rij toch lekker door".

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:53

Grappig, ik pas namelijk ook nog prima in een maatje 34, ook nu nog..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:53

xSlvna schreef:
Gillbo schreef:
Duidelijk nee onbeschoft ja.
Hoor je dan wel op een paardenrug?
Niet alleen gewicht is belangrijk maar communicatie is nog veel belangrijker.
Als dat hier al niet lukt dan vraag ik me af hoe dat gaat bij een paard waarbij je het toch echt van de non verbale communicatie moet hebben

Ach ik vind mezelf direct en duidelijk, zowel in mijn verbale als non verbale communicatie. Mijn paarden vinden dat heerlijk, hoeven niet onzeker te zijn en weten altijd waar ze aan toe zijn als ik een oefening vraag. :j

Wel apart dat je over mijn rijstijl kunt oordelen via mijn berichten. Ik vind ook dat men niet op de paardenrug hoort en daarom doe ik het zo vriendelijk mogelijk.

Jellebie dat is afhankelijk van het paard. Een paard word wel degelijk sterker of beter in balans van balkjes draven en overgangen maken. 5 minuten in 1 gang slingeren is heel wat makkelijker dan een half rondje stap, half draf, half stap. Daar word de balans beter van, de kracht beter van (wegdraven, verzamelen voor stap) en daar zul je hoe dan ook profijt bij hebben bij het beleren van een paard. Het is een afwisseling en 'iets voor erbij'. Ik zeg niet dat je alleen dat moet doen.

Een paard word sterker en komt meer in balans wanneer er aan een correcte lengtebuiging gewerkt word, met een goed ondertredend binnen achterbeen. Oefeningen als schouderbinnen/buitenwaarts, traver.... Daar zal je paard sterker van worden en beter van gaan bewegen. En als dat op de grond goed bevestigd is kun je het door gaan voeren naar het rijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:55

xLillith schreef:

Maar mijn pony is wel 20 cm groter. En de ene maat 34 is de andere niet. Anderen zagen ook al dat je niet lekker in je 16 inch zadel past(te) dus ga ik er logischerwijs vanuit dat er dan een 17 inch op moet (voor jou).

Jellebie, je hebt hartstikke gelijk maar ga jij je paard travers etc. vragen in de beginfase? Paarden die ik in/doorrijd begin ik wel altijd in travers (etc) te rijden, nog voor ik uberhaupt aan draven denk. Maar vanaf de grond is klein beginnen toch wel mooi. Ik zie dat Lililith aan rechtrichten doet, en als dat rechtrichten is zoals ik er les in kreeg dan zal dat zeker goed komen.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 08-11-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:56

Dat is maar net de manier van trainen.
Ik heb er diverse zadelmak naar Z gereden maar nog nooit een dat vanaf de grond geleerd.

Maar dat is off topic.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:58

bruintje123 schreef:
Ik heb er diverse zadelmak naar Z gereden maar nog nooit een dat vanaf de grond geleerd.

Maar dat is off topic.

Drukte jouw paarden ook de rug weg toen je erop zat? Of zat dat bij hun al een beetje erin qua basis?

Want alle (grote, dressuurgefokte) KWPNers die ik ken liepen vanaf dag 1 met alle gemak over de rug, maar eigenlijk álle pony's die ik ken niet.

Heel simpel, ik vind dat bij jonge balansloze paarden eerst vanaf de grond goed getraind moet worden óf een lichtgewicht (voor de pony/paard zijn dit natuurlijk andere gewichten) goed ruitertje erop.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:01

xSlvna schreef:
xLillith schreef:

Maar mijn pony is wel 20 cm groter. En de ene maat 34 is de andere niet. Anderen zagen ook al dat je niet lekker in je 16 inch zadel past(te) dus ga ik er logischerwijs vanuit dat er dan een 17 inch op moet (voor jou).

Jellebie, je hebt hartstikke gelijk maar ga jij je paard travers etc. vragen in de beginfase? Paarden die ik in/doorrijd begin ik wel altijd in travers (etc) te rijden, nog voor ik uberhaupt aan draven denk. Maar vanaf de grond is klein beginnen toch wel mooi. Ik zie dat Lililith aan rechtrichten doet, en als dat rechtrichten is zoals ik er les in kreeg dan zal dat zeker goed komen.

Ik voer de traver door op het moment dat het paard daar sterk genoeg voor is. Is de enige oefening die het buitenachterbeen aanspreekt en sterker maakt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:02

bruintje123 schreef:

Maar dat is off topic.

er zijn gelukkig 10000 wegen naar rome :). Ben wel van mening dat het voorbereiden op de grond een hele hoop kan verlichten voor het paard bij het inrijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:03

@slvna
Ik reed voorheen alleen kwpn paarden.
Nu alleen koudbloeden.
Dit omdat ik geen zin meer heb in jolige paarden.

En alle lopen ze over de rug.
Dus ook de koudbloed pony's.

Over de rug rijden is niets anders dan de paard goed aan het Been laten zijn.
Ja met een koudbloed wil dat wel eens net wat vaker duidelijk zijn dan een warmbloed. Maar ook snel geleerd.
Dan werkt de motor. Dan gaat een paard vanzelf de hand opzoeken en kun je ze ook laten zakken vanuit de schoft.

Ik lees altijd met verbazing dat in de bak de koudbloeden zwaar of sterk zijn.
Dat is toch echt 100% rij technisch.
Buiten wil nog wat anders zijn in het begin.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:06

Jellebie schreef:
bruintje123 schreef:

Maar dat is off topic.

er zijn gelukkig 10000 wegen naar rome :). Ben wel van mening dat het voorbereiden op de grond een hele hoop kan verlichten voor het paard bij het inrijden.

Dat kan. Maar hoeft niet.
Net wat je al aangeeft. Meerdere wegen.

Ik ben iemand die beter voelt dan ziet.
Voor mij werkt dingen verbeteren dan ook beter onder het zadel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:06

Jellebie schreef:
Ik begrijp niet waarom je met balkjes draven en overgangen rijden komt als je zoveel ervaring hebt? Daar kun je geen enkel paard op trainen

En ik of jij zoveel ervaring hebt. Ik heb op zoveel stallen zadelmak gemaakt maar geen enkele die schouderbinnenwaards en travers aan de hand bevestigd. Wat wel? Balkjes en overgangen aan de longe. :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:09

Maar jij zal niet te zwaar zijn voor de ponys en paarden die je rijd (gok ik zo, kan het ook vreselijk mis hebben).

Als ik een 'ongetraind' projectiel voor de neus krijg en ie word voorgereden door zijn (in verhouding) te zware ruiter, dan zie je duidelijk dat het paard wel doet wat ie moet doen, maar moeite heeft met omhoog komen etc.
Als ik dan opstap (met 30/40 kg minder gewicht) komt de rug makkelijker omhoog en is niks aan de hand.

Een paard met een 'zwakke rug' en 'zwakke bespiering' kan toch niet oefenen en sterker worden met een 'te zware' ruiter?

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:10

Ik ben van mening dat je geen kind op een jonge onervaren pony gaat zetten, zeker niet als ze zo'n karakter hebben als die van mij. Daarom dat ik het zelf doe, en nu ik er helaas te zwaar voor ben gebeurt het gewoon niet. :+

Ik ben alleen van mening dat het allemaal wel wat anders gebracht had kunnen worden. Ik was toch zelf al gestopt? Het is niet alsof ik hier kom met de gedachte dat het makkelijk kan en ik het allemaal bullshit vind. Een simpele reactie zoals 'Je bent nu inderdaad wat te zwaar voor je pony, je kunt beter stoppen en eerst gaan afvallen' was heel anders overgekomen. Nu kwam het over alsof ik mn pony aan het mishandelen was.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:10

Iris82 schreef:
Jellebie schreef:
Ik begrijp niet waarom je met balkjes draven en overgangen rijden komt als je zoveel ervaring hebt? Daar kun je geen enkel paard op trainen

En ik of jij zoveel ervaring hebt. Ik heb op zoveel stallen zadelmak gemaakt maar geen enkele die schouderbinnenwaards en travers aan de hand bevestigd. Wat wel? Balkjes en overgangen aan de longe. :+

Ja, en de paarden die uiteindelijk bewegingsproblemen krijgen omdat ze nooit geleerd hebben hun lichaam correct te gebruiken met ruitergewicht worden naar ons doorgeschoven :Y)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:11

Neen, ik zeg geeneens dat je moet afvallen. Dat is het ergste van alles, je gewicht is hartstikke prima. Maar het paard moet wel de spieren hebben voor je erop gaat.

En jellebie, je moet gewoon en en doen. Balkjes draven, overgangen aan de longe én rechtrichten aan de hand (schouder binnen, voor, achterhand binnen. Ben niet van de termen, maar ik weet wel wat ik doe :') )
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 08-11-15 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:12

xSlvna schreef:
Neen, ik zeg geeneens dat je moet afvallen. Dat is het ergste van alles, je gewicht is hartstikke prima. Maar het paard moet wel de spieren hebben voor je erop gaat.

Haha, jullie bedoelen dus allebei het zelfde :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:15

Ik heb overgewicht nadat mijn schildklier het begaf.
Of ik te zwaar ben is hier nu net de discussie :+
Ik vind van niet. Anders reed ik niet.
Pas nog wel in de 17,5" zadel met ruimte over zoals hoort.
Maar dat komt omdat mijn overgewicht niet in de kont zit maar op de buik.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:16

Maar dan hoor jij dus ook niet met je bips op een onbespierde kleine knol, vind ik :)
Wel op een onbespierde grote knol, of een bespierde kleine knol, ofzo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:19

xSlvna schreef:
Maar dan hoor jij dus ook niet met je bips op een onbespierde kleine knol, vind ik :)
Wel op een onbespierde grote knol, of een bespierde kleine knol, ofzo.

Klein zegt niets over de bouw.
En hij loopt zonder problemen nageeflijk en voorwaarts.

Op een smallere of met weke rug, zelfs geen grote zul je mij niet zien.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:49

Sinds ik door mijn medicatie flink ben aangekomen, stap ik niet meer OP een paard. Ik vind het zielig, terwijl het waarschijnlijk nog best meevalt. Toch ben ik wel wat meer gaan opletten wat andere ruiters betreft. Was ik eerst van mening dat je bij een bepaald postuur misschien beter een andere hobby moest kiezen of een andere tak van paardensport moest beoefenen, ben ik nu van mening dat dat helemaal niet nodig is. Want wat blijkt: er zijn veel stevigere ruiters beter in balans op hun paard dan menig 'stokbroodje' (en ja, dat mag ik zeggen: je kon voorheen bijna door mij heen kijken ;) ). Dat het mooier staat om slank te zijn, oké. Dat is persoonlijk en vaak ook door de media erin geduwd. Maar er zijn ook veel 'stokbroodjes' die helemaal niet fijn rijden: ze hangen scheef, hangen aan de teugels, stuiteren in het zadel, et cetera. Nu zal ik vooralsnog nog steeds niet op een paard stappen tot ik weer op - in mijn ogen - redelijk normaal gewicht ben (zit tussen mijn oren hoor, maar ik voel me er gewoon niet prettig bij), maar ik vind niet dat ik mag oordelen over het overgewicht van een ander. Voor elk gewicht, van onder- tot overgewicht, is het belangrijk dat je je zo nu en dan laat onderwijzen in balans. Vooral de mensen die al jaren op een bepaalde manier rijden: die denken namelijk de wijsheid in pacht te hebben, terwijl ieder mens (op welk niveau dan ook) te allen tijde (opnieuw) kan (bij)leren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:39

xSlvna schreef:
xLillith schreef:

Haak ik even op in. Ik pas in een maatje 32, soms zelf in een 30. Maar ik rij ook met 17 inch zadel. Past mij beter, en ligt op m'n paard beter. Dus nee, kledingmaat heeft niks met je zadelmaat te maken ;)
Afbeelding

Die hele discussie, één antwoord ga je er toch niet uitkrijgen. Per ruiter, per paard, per wat er dan ook nog meer bij komt kijken is het antwoord anders. Leer kijken naar je paard, en naar jezelf. En vooral, durf eerlijk te zijn als je niet meer op een paard/in je zadel past. Leer signalen herkennen die je paard je geeft, maar ook als ze dit niet doen moet je eerlijk kunnen blijven vind ik.
Eerlijk naar jezelf zijn.