Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Gillbo schreef:Duidelijk nee onbeschoft ja.
Hoor je dan wel op een paardenrug?
Niet alleen gewicht is belangrijk maar communicatie is nog veel belangrijker.
Als dat hier al niet lukt dan vraag ik me af hoe dat gaat bij een paard waarbij je het toch echt van de non verbale communicatie moet hebben
xLillith schreef:Pony word spelenderwijs sterk gemaakt vanaf de grond, maak je geen zorgen. Grondwerk om hem bewust te laten worden van zijn lichaam, vrijheidsdressuur om andere spieren te trainen, lange lijnen zijn we ook aan het oppakken en zoals ik zei gaan we beginnen met rechtrichten aan de hand, dit deed ik al met mijn andere paard maar wil bij hem wat extra begeleiding. Dubbele longe kan ik niet mee omgaan dus doen we niet, maar verder pakken we alles mee en houden we het leuk en veelzijdig.
Te zwaar ben ik het op dit moment met je eens, anders zou ik hier mijn twijfels niet uitten. Maar te groot? Sorry maar wat wil je er dan op gaan zetten, een kind van 12?
Bovendien ben ik dus normaal gesproken 10 kilo lichter, en is er ruimte voor een groter zadel; 16,5 inch zou sowieso passen en van bepaalde merken 17 inch ook, dus dat komt helemaal goed. Dan heb je natuurlijk ook nog zadels met extra korte kussens, speciaal voor dit soort situaties.
Zadel is allemaal gebeurd in overleg met de zadelpasser, omdat het verder goed lag en ik er nog net inpaste besloten we om stap + draf onder het zadel te bevestigen en dan te gaan passen met andere zadels, zodat hij het goed kon beoordelen. Helaas kun je in een maand gewoon enorm aankomen als je eetlust verdubbeld word...
xSlvna schreef:Gillbo schreef:Duidelijk nee onbeschoft ja.
Hoor je dan wel op een paardenrug?
Niet alleen gewicht is belangrijk maar communicatie is nog veel belangrijker.
Als dat hier al niet lukt dan vraag ik me af hoe dat gaat bij een paard waarbij je het toch echt van de non verbale communicatie moet hebben
Ach ik vind mezelf direct en duidelijk, zowel in mijn verbale als non verbale communicatie. Mijn paarden vinden dat heerlijk, hoeven niet onzeker te zijn en weten altijd waar ze aan toe zijn als ik een oefening vraag.![]()
Wel apart dat je over mijn rijstijl kunt oordelen via mijn berichten. Ik vind ook dat men niet op de paardenrug hoort en daarom doe ik het zo vriendelijk mogelijk.
Jellebie dat is afhankelijk van het paard. Een paard word wel degelijk sterker of beter in balans van balkjes draven en overgangen maken. 5 minuten in 1 gang slingeren is heel wat makkelijker dan een half rondje stap, half draf, half stap. Daar word de balans beter van, de kracht beter van (wegdraven, verzamelen voor stap) en daar zul je hoe dan ook profijt bij hebben bij het beleren van een paard. Het is een afwisseling en 'iets voor erbij'. Ik zeg niet dat je alleen dat moet doen.
xLillith schreef:Grappig, ik pas namelijk ook nog prima in een maatje 34, ook nu nog..
bruintje123 schreef:Dat is maar net de manier van trainen.
Ik heb er diverse zadelmak naar Z gereden maar nog nooit een dat vanaf de grond geleerd.
Maar dat is off topic.
xSlvna schreef:xLillith schreef:Grappig, ik pas namelijk ook nog prima in een maatje 34, ook nu nog..
Maar mijn pony is wel 20 cm groter. En de ene maat 34 is de andere niet. Anderen zagen ook al dat je niet lekker in je 16 inch zadel past(te) dus ga ik er logischerwijs vanuit dat er dan een 17 inch op moet (voor jou).
Jellebie, je hebt hartstikke gelijk maar ga jij je paard travers etc. vragen in de beginfase? Paarden die ik in/doorrijd begin ik wel altijd in travers (etc) te rijden, nog voor ik uberhaupt aan draven denk. Maar vanaf de grond is klein beginnen toch wel mooi. Ik zie dat Lililith aan rechtrichten doet, en als dat rechtrichten is zoals ik er les in kreeg dan zal dat zeker goed komen.
bruintje123 schreef:Dat is maar net de manier van trainen.
Ik heb er diverse zadelmak naar Z gereden maar nog nooit een dat vanaf de grond geleerd.
Maar dat is off topic.
Jellebie schreef:bruintje123 schreef:Dat is maar net de manier van trainen.
Maar dat is off topic.
er zijn gelukkig 10000 wegen naar rome. Ben wel van mening dat het voorbereiden op de grond een hele hoop kan verlichten voor het paard bij het inrijden.
Jellebie schreef:Ik begrijp niet waarom je met balkjes draven en overgangen rijden komt als je zoveel ervaring hebt? Daar kun je geen enkel paard op trainen
Iris82 schreef:Jellebie schreef:Ik begrijp niet waarom je met balkjes draven en overgangen rijden komt als je zoveel ervaring hebt? Daar kun je geen enkel paard op trainen
En ik of jij zoveel ervaring hebt. Ik heb op zoveel stallen zadelmak gemaakt maar geen enkele die schouderbinnenwaards en travers aan de hand bevestigd. Wat wel? Balkjes en overgangen aan de longe.
xSlvna schreef:Maar dan hoor jij dus ook niet met je bips op een onbespierde kleine knol, vind ik![]()
Wel op een onbespierde grote knol, of een bespierde kleine knol, ofzo.
xSlvna schreef:xLillith schreef:Grappig, ik pas namelijk ook nog prima in een maatje 34, ook nu nog..
Maar mijn pony is wel 20 cm groter. En de ene maat 34 is de andere niet. Anderen zagen ook al dat je niet lekker in je 16 inch zadel past(te) dus ga ik er logischerwijs vanuit dat er dan een 17 inch op moet (voor jou).