Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:32

Ik stap van lage (uiteraard niet dichtgesnoerde, maar netjes bevestigde) neusriem over op een echte, platte engelse neusriem (vind ik mooier dan zonder neusriem) als mijn aanleuning stil genoeg is/ als ik mijn handen stil genoeg houd/kan houden. Gecombineerde neusriem bleken mijn paarden toch minder prettig te vinden, met name het vast maken van de sperriem vonden ze vervelend, ook al zat die nooit strak.

Kamy

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:17

Heb ook een gecombineerde neusriem. Nooit aangesnoerd en sperriem zit los. Nooit geprobeerd om zonder te rijden?
Weet wel dat ze moest wennen aan de hogere neusriem van de kaptoom, bij grondwerk.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:27

Ik rijd met een rambo micklem competition. super tevreden over!

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:28

Mandy73_unes schreef:
Ik rijd met een rambo micklem competition. super tevreden over!

Ben overigens een stille meelezer... :')

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:45

Ik rij altijd zonder neusriem of met hoge neusriem. Op andermans paarden rijd ik in eerste instantie met het eigen hoofdstel, maar vaak ook met touwhalster. Soms ook met halster over het hoofdstel.

Ik ga sowieso pas met bit rijden als de hulpen bevestigd zijn en ik met contactteugel richting aanleuning ga werken. Al het voorwerk en stretchen doe ik aan het halster.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:50

Ik lees dit topic al mee vanaf het begin en het is heel leerzaam! Kom zojuist terug van mijn bijrijdpaard en besloot vandaag toevallig een keer te proberen zonder neusriem te rijden. Ze heeft een lage neusriem en ik vind hem zelf altijd een beetje onprettig lijken, maar goed, het is mijn paard niet. Maar ik dacht vandaag: kijken hoe ze is zonder neusriem. Resultaat: een paard dat mijn hand veel sneller opzoekt en een constantere aanleuning. Ook ging ze nog veel lager stofzuigen dan ze normaal doet. Zeker voor herhaling vatbaar dit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:57

Ook wel eens zonder sperriem hier, nu met omdat ie aan mijn hoofdstel zit :') maar nodig is het niet, sowieso zit alles losjes.

Vandaag met de chambon gereden en dat was super goed gegaan! Ik merk al zo veel verschil en de aanleuning wordt constanter. In zijn moeilijke galop lijkt hij zijn balans te vinden!

Waarom ben ik niet eerder zo aan de slag gegaan..

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:12

Ik heb het altijd willen proberen zonder sperriem, maar ik heb ooit gehoord dat de sperriem het bit ook wat stabieler laat liggen in de mond. Aangezien Femme nogal gevoelig is/was heb ik hem er altijd wel aan gehad. In het begin zat hij vrij strak omdat dat zo moest volgens mijn vader, maar de laatste weken/maanden heb ik hem lekker losjes eromheen gehad en ik merk dat Femme dan veel meer/sneller ontspant.

Helaas kan Femme de komende 2-4 weken niet gereden worden. Ze werd heel reactief op de rug, wat ik op had zien komen en ook heb aangegeven bij mijn vader. Aangezien hij meer ervaring heeft vindt ik het altijd fijn om ook zijn oordeel te hebben. Mijn vader vond dat Femme aan het jengelen was en dat ik er gewoon mee moest rijden, dus goed in de gaten gehouden en rustig doorgegaan. Het is overduidelijk meer dan 'gejengel', dus de komende weken rust om de rug de tijd te geven om te herstellen. We gaan wel lekker aan de longe aan het werk, dus hopelijk kunnen we toch een beetje blijven oefenen met vwnw. Zodra ze weer herstelt is gaan we direct naar de zadelpasser. (Kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik niet meer aangedrongen heb. Ik heb dit gewoon zien opkomen. Schaam me dood dat Femme nu zoveel last ervan heeft.)

En als we weer ohz aan het werk gaan toch een keer zonder sperriem proberen ;) Het experiment met het elastiekje bewaar ik nog even totdat we wat verder getraind hebben met het vwnw/stretchen. Denk niet dat het op dit moment veel resultaat zou geven :')

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:37

Ik heb toen ik mijn paard kocht, direct de sperriem er af gehaald. Ik rijd op dit moment met touwhalster, omdat we aan de communicatie moeten werken. En ik als ik de neusriem gebruik is het voor de sier en heb ik het op het loste gaatje.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:41

Afbeelding

Afbeelding

Wie heeft er hulpteugels nodig als je gras hebt :+

Tik heeft de laatste tijd heel veel last met de verbinding van achter naar voor, zelf vwnw rijden ging heel moeilijk. Hij bleek wat last te hebben met sacrum-heupen. Net op dat moment werd het stretchen hier ter spraken gebracht. Dus ik heb mij voorgenomen hem rustig de tijd te geven aan de longe (wat hij absoluut niet graag doet trouwens) en onder het zadel.
Het filmpje zet ik bij vraag ;)

Wij rijden met gecombineerde neusriem ivm wedstrijden, een hele zachte en veel te los, maar dit werkt het beste voor hem.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:09

Stille meelezer meldt zich ook maar even.
Heel leerzaam wat hier allemaal gezegd wordt. Morgen wil ik ook de oefening met het strikje even proberen.
Ik rijd meestal bitloos, maar als ik met bit rijd gebruik ik een hoofdstel met alleen kopstuk en bakstukken, zonder neusriem en frontriem dus. Pony houdt niet zo van het bit, dus die gebruik ik niet heel erg vaak. Merk wel dat hij het liefst zo weinig mogelijk om zijn hoofd heeft.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:43

Wij rijden met een hele soepele engelse neusriem, daar kunnen dan drie vingers tussen. Sperriem vindt ik ondingen en haal ik er altijd meteen af.

@SheeNegro: mag je niet starten zonder (neusriem en) sperriem? Wat is dat toch vreemd dat je niet (deels) zelf mag bepalen hoe je je paard aanspant :(

Overigens heb ik vandaag weer met een tapeje in de manen gereden. Als het tapeje naar voren wordt ik gedragen, ik geloof dat dat de lading dekt. Het gevoel vertegenwoordigt voor mij bovendien rust, kracht, balans, plezier en door dat alles: wederzijds vertrouwen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:52

Ik longeer mijn paard met een Engels hoofdstel zonder neusriem maar dan wel met een kneveltrens om te voorkomen dat het bit door de mond gaat.

Rijden doe ik met een Micklem hoofdstel. In mijn ogen is dit het vriendelijkste hoofdstel dat er is omdat het de drukpunten in het paardenhoofd ontziet en ook nog eens erg licht is en anatomisch gevormd. Bij mijn hoofdstel kan je een hele platte hand tussen de neusriem en de neus doen.

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:58

RoyalMemory schreef:
@SheeNegro: mag je niet starten zonder (neusriem en) sperriem? Wat is dat toch vreemd dat je niet (deels) zelf mag bepalen hoe je je paard aanspant

Mag wel hoor, zo heb ik jaren rondgereden op wedstrijd :)

Afbeelding

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:03

Ik heb mijn dochter met een jonge pony met een hoge neusriem laten starten omdat ik dat mooier vind en het beestje de sperriem niet nodig had. Dat scheelt ook onnodig poetswerk, en vastmaken. De lus waar de sperriem in moet had ik eraf gesneden ( i v m wedstrijd starten, daar mag t anders niet).
Een jurylid was daar hogelijk verbaasd over en snapte niet waarom dat nou zo gedaan was. het was een gerenommerd paardenman die heel hoge scores in heel hoge internationale dressuurrubrieken haalt zelf momenteel.
Vond ik jammer, is toch leuk om een tevreden pony zonder riempje te zien? zelf nadenken werd niet gewaardeerd. De proef in punten overigens wél :)

Mooi starbreeze!
er mag geen lusje aanhangen eronder, want dat zou impliceren dat je optoming niet compleet is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:25

Dat was vroeger zo idd maar tegenwoordig mag dat weer wel. Ik vind dat heel lelijk trouwens.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 07:25

Ik werd door iemand getipt over dit topic en heb geprobeerd alles goed te lezen.
Hele mooie tips gelezen, gezien en leuk om ieder z'n ervaringen mee te krijgen.

Leuk dat er op bokt weer eens een fijn en leerzaam topic is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 08:17

Wanneer een paard gespannen, onzeker of angstig is dan klemt het de kaken op elkaar en drukt de tong tegen het verhemelte.
Meestal is de mond droog.
Hier hangen wij een bit in en gespen een Engelse neusriem en meestal een sperriem of een Duitse neusriem aan, onder het motto dat een paard zijn mond niet mag opendoen om het bit te ontwijken en om zo het bit "rustig" in de mond te laten liggen.
Door de aangespannen kaken, de omhoog geduwde tong en het ontbreken van de mogelijkheid de mond te openen is er in feite heel vaak helemaal geen ruimte voor een bit.

Voeg hier aan toe het feit dat een heel groot % ruiters het paard achter de loodlijn rijdt.
Achter de loodlijn komend veranderd de hoek van inwerking van het bit richting mondhoeken naar de lagen, hoe meer achter de loodlijn hoe sterker dit effect.
Bij een gebroken trens die richting lagen werkt wijst de schaar richting verhemelte....., bij een paard dat voor de loodlijn gaat wijst het scharnier naar voren en stoort nauwelijks.
Overigens hoe hoger de hand gehouden wordt hoe meer naar de mondhoeken dus hoe zachter/soepeler het bit inwerkt......

Bekijk bovenstaande eens samen en schat in wat een paard daar van vindt.

Wanneer een paard zich ontspant, ontspant het ook de kaken en de tong, deze zijn emotioneel direct verbonden met de voorrug.
Komt de voorrug los dan ontspannen de kaken én vice versa.
Er komt nu speekselvloed op gang.
Dit speeksel moet het paard kunnen doorslikken maar wanneer de sperriem "normaal" vastgegespt is is hier nauwelijks ruimte voor, het paard moet dan namelijk zijn mond open kunnen doen.
Hoe voelen wij ons als we ons speeksel niet door kunnen slikken?
Idem natuurlijk wanneer de Duitse of Engelse neusriem "normaal" vast gegespt zijn.
Normaal is meestal: twee vingers er tussen kunnen doen.

Om een paard tot een volledige doorlatende ontspanning te kunnen brengen moet het volledig ontspannen kaken en tong hebben, de mond open kunnen doen en doen wanneer wij daar om vragen.
Het open doen van de mond in alleen maar een fout wanneer het paard dit doet om aan de veel te stringente inwerking van de hand te ontkomen.
Uiteraard is dit een fout van de ruiter, deze fout verkapt men tegenwoordig met een sperriem en een aangegespte neusriem.
Een goede ruiter heeft geen neusriem nodig, laat staan een sperriem, het paard al helemaal niet.
Een neusriem is een belemmering om goed te leren rijden, een goed gaand paard heeft een levendige mond.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 20-06-15 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:18

Gisteren met het strikje geoefend. Mijn paard ging graag naar beneden maar mijn teugels zinn echt te kort. Als het strikje naar voren ging maakte ze haar passen mooi af en werd ze soepel.

Het eerste stukje gaat heel mooi, maar wanneer ik gaar uitnodig om verder te stretchen dan "trekt" ze de teugels wat uit mijn handen en ben ik de verbinding kwijt.

Ik rij overigens met een dubbel gebroken bustrens en losse gecombineerde neusriem. Ook in het Z start ik op trens.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 08:24

Tuhan schreef:
Gisteren met het strikje geoefend. Mijn paard ging graag naar beneden maar mijn teugels zinn echt te kort. Als het strikje naar voren ging maakte ze haar passen mooi af en werd ze soepel.

Het eerste stukje gaat heel mooi, maar wanneer ik gaar uitnodig om verder te stretchen dan "trekt" ze de teugels wat uit mijn handen en ben ik de verbinding kwijt.

Ik rij overigens met een dubbel gebroken bustrens en losse gecombineerde neusriem. Ook in het Z start ik op trens.

Dat teugels uit de handen trekken is in het begin normaal, je paard moet zijn evenwicht hervinden.
Geef hem daar de gelegenheid voor en de tijd.

Denk aan "de harmonische ontwikkeling van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard".
Een paard moet eerst zélf zijn natuurlijke evenwicht hervinden dat verstoord is door de ruiter.
Van daar uit kunnen we dat gaan perfectioneren in verschillende gangen en houdingen.

Wanneer het in zijn eigen hervonden natuurlijke evenwicht kan bewegen dan kan het zich ontspannen en gaan participeren, het beheerst zichzelf.
Dat is iets anders dan van het begin af in een frame gezet worden omdat de ruiter verondersteld dat dat beter is voor hem.
Dat is overgave.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:28

Met het strikje wil ik snel gaan rijden. Mijn paard had veel moeite om lengte te nemen in de hals, gelukkig gaat dit steeds beter soms zelfs goed.

Heb haar kort met sperriem gereden, maar kwam er al snel achter dat ze dat totaal niet fijn vind. Rij nu met een spaanshoofdstel, puur bakstuk met een neusriem daar aan vast. Deze zit erg los. Reed haar eerst met een dubbelgebroken trensje, maar kreeg haar daarmee niet uitgenodigd om m'n hand op de zoeken.
Ik start WE met haar en daarbij is een stang uiteindelijk wenselijk ivm 1 handig rijden. Op advies van m'n instructie met thiedeman bitje gaan rijden. Kinketting zit er wel aan, maar werkt eigenlijk niet in. Dit bit wil je wel opzoeken en dus naar m'n hand komen.

Zal snel verslag doen van mijn rijden met strikje....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:57

Ik rijd zonder sperriem met een dubbel gebroken. D-trens.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:28

Horseware, wat een prachtig filmpje een paar paginas terug. Super gaaf en leerzaam met zijn commentaar erbij, hij kan wel goed praten ja haha!

Echt gaaf dat je dat al hebt bereikt. Die focus en ontspanning ook van je paard, helemaal geconcentreerd. Dat gaat m hier nooit worden ben ik bang... Ik heb een paard dat altijd alles hoort, ziet en in de gaten wilt houden en altijd een mate van spanning over zich heeft. Ik ben blij dat we elke keer iets langere stukjes ontspanning krijgen, maar dat kost tijd, veel tijd.

Ik rij overigens wel met een gecombineerde neusriem. En dubbelgebroken D trens.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:04

Een paar pagina's geleden had ik een vraag gesteld met betrekking tot het tempo tijdens het stretchen. Ik heb er jammergenoeg geen antwoord op gehad.....

Ik heb een 23-jarige veteraan onder het zadel. Ze heeft een vrij holle rug door leeftijd en veulentjes.
Ik heb vanmorgen een chambon gekocht om mee te longeren, omdat Will dat aanraad voor paarden met een holle en/of weke rug. Ik had hem heel losjes ingesteld, zodat ze er rustig aan kon wennen. Dat ging niet zonder slag of stoot. Hard wegrennen, wegspringen, bokken. Ze ging in het begin echt op de vlucht voor dat ding.
Uiteindelijk werd ze rustiger en begon ze te ontspannen en te dalen. Toen de chambon iets meer laten inwerken. Heel fijn afgesloten. Ze was echt hard aan het werk zag ik. Mooi hulpmiddel.
Ik zag dat je er ook mee kunt rijden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 13:29

ankem schreef:
Ik rijd een veteraan en ben sinds kort weer gestart in de wedstrijden.
Merkte dat ik teveel wedstrijdgericht ging trainen en paard werd daardoor steeds strakker.
Dus meer aan het stretchen geweest.
In stap gaat het al best knap.
In draf gaan stukjes goed, maar dan versnelt ze heel erg.
Ik let er zelf op goed rechtop te blijven zitten en niet mee naar voren te duiken.
Hoe kan ik daar mee omgaan?

Wanneer je paard versnelt dan probeert hij simpelweg an de problemen die het stretchen hem opleveren te ontkomen.
Het is vlucht.
Vluchten moet je een paard niet proberen te beletten, dat levert alleen meer redenen op om het te doen, beter is het de reden voor de vlucht weg te nemen.
In dit geval beginnen zo ver stretchen als dat wat je paard wel aankan en dan van daar uit langzaam verder opbouwen.
Denk aan "harmonieus ontwikkelen".