Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:09

Ja heb ik, ga ik doen! Bedankt voor de tip!
Voor mij heel prettig om andere types te zien... Ik ben benieuwd of hij iets kan met harddravers, misschien moet ik eens iets insturen :')

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 12:59

Een harddraver is zo gefokt dat hij tijden het draven schuine buik én lange rugspier aanspant.
Dit geeft en stijve romp waarmee hij tegen het tuig kan drukken.
Het aanspannen van de rug triggert stresshormoon waarmee hij actief wordt en vluchtgedrag gaat vertonen.

Wanneer je een tuiger wilt gebruiken onder het zadel wil je rust en ontspanning en geen aangespannen rug.
De ingang zit hier in het bevestigen van het loslaten van de rug in draf (zoals bij de meeste paarden overigens, maar dan sterker).

Kijk naar de Fjord van Will Faeber.
Vervang nu de zijteugels door één zijteugel (of een stukje touw) bevestigd aan de singel tussen de voorbenen door en aan de onderring van een stal halster, NIET AAN HET BIT!
Stel de lengte zo in dat je paard met de hals op een horizontale lijn de neus op de verticale lijn heeft, NIET ER ACHTER!
Eerst een warming up aan de longe dan 2 X 10 minuten aan de longe met de stootteugel.
2 à 3 X Per week, NIET MEER!

De meeste paarden laten direct de hals vallen, sommigen gaan tegen het halster duwen, dat duurt niet lang, ze hebben zo door dat dat niets oplevert, maar het belangrijke, dat "verzet" levert geen stress op door pijn in de mond zoals wanner hij aan eenbit vastgezet zou zijn.

Op deze manier ontwikkel je losgelatenheid, én de achterhand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:11

Dat is wellicht zo Simpelman, en juist daarom worden sommige harddravers ook onder de man gereden tijdens hun koersperiode, ter compensatie en voor het lijf. Maar ik merk dat, door hun bouw, een aantal dingen voor hun best ingewikkeld zijn. Maar je opmerking "bekijk m in het land" neem ik ter harte :j De natuurlijke houding zal laten zien wat ze aankunnen..
Ik vind het nog wel lastig om koudbloeden actief te maken, maar de filmpjes van de Fjord geven veel helderheid.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:52

Woestein schreef:
Wel leuk om te zien, korte filmpjes van les bij AdB met een ander paardje (is alweer jaren geleden...)
Is van onze 1e les, paardje was heel scheef en had heel veel moeite om de buitenteugel aan te nemen...
Pas na 4 maanden weer een keer les van AdB en hij was toen helemaal recht aldus AdB, terwijl ik hem niet al die tijd op precies de zelfde manier ben blijven rijden maar ook wat meer ben gaan kijken wat hij de dag van training precies nodig had.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Quote mezelf even...
Wat vinden jullie hiervan?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:05

Eerlijk gezegd, niet echt heel erg fijn

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:21

Woestein, ik vind het ook nog geen fijn beeld.
Wat ik niet begrijp is dat die man steeds vraag, "nageven" terwijl je paard met een holle, weggedrukt rug rondloopt. Volgens mij hebben we in dit topic geleerd dat je eerst het paard ontspannen over de rug moet hebben lopen, voordat je hem kan gaan vragen om wat hoger in na te gaan geven zoals jij in het filmpje vraagt. Ik zou zelf de teugels hier langer maken en hem proberen lager te rijden zodat hij zijn rug rond maakt. Het kan ook liggen aan je zadel, want ik zie dat je er een heel dik dekentje onder hebt gelegd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:31

Vind de posts van Simpelman plots gigantisch veel toegankelijker, met real life tips en aanwijzingen.

Een grote verbetering, bereikt een veel breder lezerspubliek vanwege vermeerderde begrijpelijkheid. Top!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:43

terpentijn schreef:
Vind de posts van Simpelman plots gigantisch veel toegankelijker, met real life tips en aanwijzingen.

Een grote verbetering, bereikt een veel breder lezerspubliek vanwege vermeerderde begrijpelijkheid. Top!

Viel mij ook al op, ontzettend fijn en motiveert mij om zelf ook weer iets te posten :) .

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:56

terpentijn schreef:

Simpel(man) voor blondjes :o? Nee, zonder dollen. Ik vind het nu ook erg begrijpelijk omdat er nu specifiek wordt ingegaan op parktijkproblemen. Er zullen weing anky's in dit topic zitten want die weten het allemaal wel. Hier zitten de (toch wel fanatieke) recreanten die het anders willen.
Top, ga zo door.

Ik heb net het boek gymnasium des pferdes van steinbrecht binnen. Ik ben benieuwd of het een beetje te lezen is.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:58

Ik als meelezer ben het topic ook plots veel interessanter en leerzamer gaan vinden! :D Hulde, ik word echt gelukkig van zoveel fijne informatie in een topic bij elkaar, ik lees het met veel interesse!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 17:14

terpentijn schreef:

Heeft alles te maken met de plotselinge afwezigheid van de Bokt pipa experts.
Ik kan alleen maar reageren op posts, daar draait dus alles om.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:53

Haha, de "Bokt pi-pa experts"....

Nee serieus, Simpelman, je merkt aan de response hier toch meteen dat je duidelijker meer praktijkgerichte posts meteen weer een nieuw aantal Bokkers enthousiast maakt?

Het verkondigen van hoogstaande idealen is prachtig, maar velen zijn er nog niet aan toe om daar dan de "onderbouw" aan te verbinden en zoeken naar meer dan boekjeswijsheid.
Eigen ervaring is zo belangrijk als je een ander iets wil meegeven.
Er zijn echt nog genoeg mensen die willen leren correct te rijden, maar zich geintimideerd voelen door grote lappen technische tekst (die overigens iedereen tegenwoordig op Internet kan vinden of uit boeken kan halen).

Ik vind het ieg top dat je nu wat weggeeft van je eigen ervaring (die aanzienlijk moet zijn) in wat meer praktische zin.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:23

Vind de uitleg van even hiervoor over hoe je paard sterker te krijgen een duidelijke uitleg.
Jaren geleden had je hier op Bokt iemand die theoretisch alles heel mooi kon vertellen *\o/* , had toen problemen met mijn huidige paard en ben op les bij haar gegaan -O- .
Eerst was ik nog wel enigszins positief maar hoe meer ik er over na ging denken en hoe meer ik er mee bezig was hoe meer ik besefte dat dit niet was zoals ik had gehoopt.
Heeft me toen een aardig bedrag gekost maar duur leergeld.

Vind het zelf geen probleem om te betalen voor een les, maar wat me vaak op valt van mensen die net even anders les geven (paard vriendelijker, meer neigen naar KD/AD) toch wel een heel flink bedrag vragen voor een half uurtje/3 kwartier.
Wat je bij de MD pas gaat rekenen als je op een bepaald niveau komt, voor die tijd zijn er genoeg die voor een paar tientjes de basis kunnen leren.
En dat zal de meeste mensen wel "afschrikken", zeker als ze ook nog eens meerdere keren per week aan de slag willen....

Even over eerder genoemde paard:

Afbeelding

Toen ik het dier kocht zag hij er zo uit; had al een aantal endurance ritten gelopen met goede resultaten, kon niet met bit gereden worden (reden met hackamore) paard nam de buiten teugel niet aan en kon dus niet ontspannen.
Doormiddel van het recht richten en dus het op 2 teugels contact aan nemen lukte die ontspanning wel.
Longerlijn zit in het filmpje aan de buitenteugel vast, daar had AdB een theorie over maar is alweer 8 jaar geleden en weet het niet meer precies uit te leggen.

Aantal maanden na de 2e les van AdB, reed hem niet geheel volgens die manier meer maar hij ontwikkelde zich wel super:

Afbeelding
Afbeelding

Voor mij reden om hem op deze manier door te trainen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:36

Terp: we zijn, na mijn open vraag voor meer praktische dingen en vooral beeldmateriaal , zo'n 22 pagina's verder en zie :j *\o/* dat er wordt aangehaakt ipv afgehaakt.

Iedere jonge (of oude..) ruiter die hierdoor ook maar klein stukje gaat nadenken & het aandurft kritisch te kijken naar eigen doen is er een bij.
En er blijft respect in dit KD topic, en das op zich al bijzonder.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 18:50

Hier een mooi voorbeeld van basis.
Vriendelijkheid, respect, harmonie, tederheid, geduld.
Losgelatenheid, tact, balans, stelling!, lichte buiging.
De grote bewegingen van de handen horen bij het begrip contactteugel, de ruiter volgt het paard in zijn behoeften en leidt het tegelijkertijd voortdurend terug naar de juiste balans, stelling en buiging.
Dit in tegenstelling tot de BLOKhanden die we tegenwoordig veel zien.
Hoe verder het paard zich ontwikkelt des te stiller worden de handen, maar de intentie blijft gelijk, alleen wordt het vrijwel onzichtbaar.
De hand is gevend en leidend, zo licht als mogelijk.
Wat zou je hier met een teugeldrukmeter willen meten?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:57

Nog een stille meelezer meldt zich. Vind het een ontzettend interessant en leerzaam topic en het heeft er nu al voor gezorgd dat ik anders ben gaan rijden. Mijn paard loopt uit zichzelf vaak te diep (zie ook het topic in mijn onderschrift) en omdat ze dan zo los en licht is, heb ik heel lang gedacht dat het dat goede gevoel was. Ben sinds een week bezig om haar neus eruit te rijden en nu pas merk ik echt hoe lastig ze dat vindt. Ze verstopt zich echt en ik moet haar flink aanmoedigen om haar uit die houding te krijgen, maar het lukt wel en dat is erg leuk om te merken.

Wel merk ik dat ik het heel lastig vind om de balans te vinden tussen ontspanning en aanspanning. Door haar neus eruit te rijden, merk ik dat ik meer contact krijg en ik vind het moeilijk om te voelen of ze dan nog wel ontspannen door blijft lopen.

Ik blijf het topic in ieder geval volgen, heel erg leuk om wat meer theorie te lezen hier. :j

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:59

Over de post en bijbehorende filmpje van Simpelman:

vindt ik leuk!
Wordt steeds enthousiaster van deze manier!

Heel duidelijk allemaal.
Hoop dat ik iemand kan vinden die voor deze manier openstaat of zelfs al mee bezig is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:03

Appelflapje schreef:
Nog een stille meelezer meldt zich. Vind het een ontzettend interessant en leerzaam topic en het heeft er nu al voor gezorgd dat ik anders ben gaan rijden. Mijn paard loopt uit zichzelf vaak te diep (zie ook het topic in mijn onderschrift) en omdat ze dan zo los en licht is, heb ik heel lang gedacht dat het dat goede gevoel was. Ben sinds een week bezig om haar neus eruit te rijden en nu pas merk ik echt hoe lastig ze dat vindt. Ze verstopt zich echt en ik moet haar flink aanmoedigen om haar uit die houding te krijgen, maar het lukt wel en dat is erg leuk om te merken.

Wel merk ik dat ik het heel lastig vind om de balans te vinden tussen ontspanning en aanspanning. Door haar neus eruit te rijden, merk ik dat ik meer contact krijg en ik vind het moeilijk om te voelen of ze dan nog wel ontspannen door blijft lopen.

Ik blijf het topic in ieder geval volgen, heel erg leuk om wat meer theorie te lezen hier. :j

Ontspanning uit zich in het willen laten dalen van de hals vanuit de schoft, maar voor de loodlijn blijvend!
Kijk het videootje hierboven, het Arabiertje wil regelmatig strekken, dit is wat je moet willen.
Aanspanning krijg je door voorwaarts te drijven, het paard komt op de achterhand, met als limiet het vermogen van het paard op dat moment.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:54

Zie in het stukje video dat ruiter best pittige & erg hoge correcties geeft bij omhoog komen nek-hoofd.
Niet bedoeld om paard rond in de krul te krijgen, maar om em naar de vallende nek & comfortzone te leiden in getoonde basis.
Hier krijgt paardje toch aardige snokken in mond te verwerken, juist omdat handen hoog zitten en bij correcties breeduit.
Ze geeft hiermee echter wel duidelijk aan waar paardje heen mag :j

Zie veel overeenkomsten met gangbare trainingstechniek, en leer hieruit dat het dus beter wat "grootser" kwa handplaatsing ipv "steviger" mag zijn in deze getoonde basis.

Mee eens lezers en meetikkers ? > reactie <

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:08

Peetstap schreef:
Zie in het stukje video dat ruiter best pittige & erg hoge correcties geeft bij omhoog komen nek-hoofd.
Niet bedoeld om paard rond in de krul te krijgen, maar om em naar de vallende nek & comfortzone te leiden in getoonde basis.
Hier krijgt paardje toch aardige snokken in mond te verwerken, juist omdat handen hoog zitten en bij correcties breeduit.
Ze geeft hiermee echter wel duidelijk aan waar paardje heen mag :j

Zie veel overeenkomsten met gangbare trainingstechniek, en leer hieruit dat het dus beter wat "grootser" kwa handplaatsing ipv "steviger" mag zijn in deze getoonde basis.

Mee eens lezers en meetikkers ? > reactie <

Ze corrigeert het paard absoluut niet maar volgt zijn hoofd. Doet hij zijn hoofd omhoog, dan volgen haar handen de mond mee omhoog. Het paard mag gaan met zijn hoofd waar hij wil. Ik zie nergens dat ze het paard corrigeert. Ik rijd ook zo. Gaat mijn paard zijn hoofd omhoog, dan volg ik omhoog met zijn mond mee en dan zoekt hij direct weer de ontspanning beneden op. Hoe meer je dit oefent hoe minder je je handen hoeft mee te bewegen. Houd je je handen beneden houdt trek je hem juist in zijn mond en krijgt hij rukjes in zijn mond te verwerken. Probeer maar eens zo te rijden. Je zal voelen dat je de teugeldruk continu hetzelfde is en je je paard niet in de mond trekt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:18

0.38 binnenhand, 0,55 binnenhand, 0,51 buitenhand , 1.02-1,05 binnenhand, 1,28 > knip in video.., etc.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:31

Er zijn erg veel ruiters die de handen juist enorm laag houden, en dat als vriendelijk beschouwen, maar in wezen is dat juist dwingend, waarmee men in feite het paard niet alleen op de schouder "drukt" maar ook vooral diens ruiterbalans probeert te houden via de mond van het paard.
De hogere handen geven de ruiter een meer onafhankelijke zit (probeer het zelf maar uit), hetgeen later dient over te gaan in het volgen van de onderarm in de richting van de teugel. Onvermijdelijk kom je in het begin tegen dat je onderarmen NIET in de richting van de teugel wijzen, totdat het paard begrijpt dat het vanuit de schoft de hals MAG laten vallen, dan kun je zelf meegaan met die beweging. En dan zijn de onderarmen in de richting van de mond... en als de hals hoger komt, of lager gaat, in het traingsstadium, volg je gewoon met je hand. Laten we niet vergeten dat de hals als het ware de evenwichtsbalk van een paard is, die hoeft niet neergedrukt te worden, noch opgehesen te worden.
De ruiterhand hoort in de (basis)training de mond van het paard te volgen, ik begrijp wel dat velen dan het idee hebben "mijn paard dukelt op de voorhand" maar dat zijn twee verschillende dingen. dat is nu juist de pest van de huidige "moderne"voorbeelden: men denkt dat het zo hoort. En probeert het paard z'n hals "op te richten".
Die relatieve oprichting waar men dan zo naar streeft komt echter van achteruit, van het paard uit, en gaat je nooit met je handen lukken, o jawel, maar met gevolg een holle rug en niet meekomende achterbenen.

Overigens moet ik zeggen dat ik ook vind dat dit topic een verbazend aardige wending heeft genomen (No offense to Simpelman, die het mbt tot voor of achter de loodlijn heeft geopend, en daarmee ons weer attent wilde maken op de dwing en dwang methodes die er tegenwoordig als voorbeelden worden gezien). Het heeft nu een breder bereik gekregen, mede door de "versimpelde"(haha"") post van Simpelman n dat was eigenlijk ook diens bedoeling, neem ik aan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 20:49

;)
Het zou zo mooi zijn wanneer er een nieuwe basis zou groeien.
Vriendelijkheid, respect, harmonie, tederheid, geduld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:15

De handhouding bij de doorsnee dressuur heb ik nooit goed begrepen, vooral niet in t scholingstraject.. Maar als een paard zo stofzuigt, is het op de achterhand zetten uiteindelijk een kwestie van..motor aan? Of wat? (Even gechargeerd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:27

Leuk filmpje van de vrouw op de Arabier. Heeft veel overeenkomsten met het eerder door Simpelman geplaatste filmpje van de Italiaan.

In mijn ogen helpt ze het paard en nodigt ze hem steeds weer uit om de hals vanuit de schoft te laten vallen. Zoals Damian beschrijft, begeleidt zij hem.

Erg fijn om te zien.