[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:00

_Marinke_ schreef:
Heb je trouwens ook al eens een les in real life van mijn instructrice mee gemaakt? Weet je wie zij is? Nee... beetje heel erg makkelijk oordelen dus zo via het internet.

Precies, je kunt dat niet via internet beoordelen. Zolang je tevreden bent met jouw instructrice en jullie beide vooruit gaan, dan is dat toch prima? En het zou natuurlijk prachtig zijn als Jolien jou even komt helpen zodat je kunt zien of je echt op de goede weg bent.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:05

wiesel schreef:
@ LoveUggs: bedankt voor je tips ivm het sturen! Ik zal zeker rustig aan doen :) kvind dat hij t goed doet voor n 5 jarige :) bedankt voor je reactie!

@ destino: zitles is bij mij id buurt helaas niet mogelijk.. Het weglopen over de schouder is vooral op de hoefslag en ook op de volte in galop, in draf minder! Ik zal ns n les nemen! Bedankt voor je reactie!

Het helpt al om niet op de hoefslag te rijden maar op de binnenhoefslag (omdat ie dan minder aan de wand zal hangen). Wat ook helpt is duidelijke lijnen rijden, dus een volte niet groter of kleiner maken dan je eigenlijk van plan was. Bewust sturen dus.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 09:06

Joolien is toch al eens bij Marinke langs geweest.. :p qua lesgeven leken joolien en haar huidige instructrice heel erg op elkaar... Tenminste, dat dacht ik ergens gelezen te hebben. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:14

Amable schreef:
Leuk topic! Heb vooral de openingspost door gekeken, wat een ongelovelijke hoeveelheid informatie, super! Die ga ik ook nog eens rustig doorkijken! Ik zou het fijn vinden als jullie ook even met mijn foto's mee willen kijken. Zelf ben ik namelijk, eerlijk is eerlijk, best tevreden met dit beeld, maar ik ben best benieuwd hoe een buitenstaander er naar kijkt :)

Deze draf foto vind ik hem fijn in de aanleuning, je ziet dat er weinig spanning op de teugel staat en dat hij de teugel aanneemt. Mijn houding blijft een issue, Jauke zit helaas niet heel makkelijk en daardoor heb ik de neiging wat voorover te gaan zitten. Als ik heeeel erg goed oplet kan ik wel rechtop blijven, maar dat gaat dan weer ten koste van mijn aanleuning en fijn rijden omdat ik dan meer met mijn zit bezig ben.
[ Afbeelding ]

Ook hier weer, zitten, maar ik ben wel blij met de lengte in de hals, het feit dat het bit aangenomen wordt en de opwaarts (oke, de horizon is ook wat scheef :+ ) gesprongen galop.
[ Afbeelding ]

Ben benieuwd naar jullie mening :)

Is ook altijd heel moeilijk met Friezen. Ze krullen zich altijd makkelijk op en drukken de rug dan weg en zitten dan voor geen meter.
Ik vind het er heel aardig uitzien hoor Amable. Hals is al mooi op lengte en dat zie je niet zo vaak. Dat hij nog niet lekker zit / dat jij nog niet lekker kunt zitten, komt omdat de rug nog niet draagt en de achterhand stuwt. Friezen hebben doorgaans een wat zwakkere "weke" rug. Bij alle paarden maar nog meer bij Friezen is het zaak om de rug sterker te maken. Daar zijn hier al veel tips voor gegeven (voorwaarts neerwaarts over de rug rijden, volte openen en sluiten en daarbij ervoor zorgen dat het achterbeen goed ondertreedt, etc etc). Probeer toch zoveel mogelijk rechtop te zitten, want zo belast je de voorhand teveel en bemoeilijkt het dragen van de achterhand.

Evelijn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:18

@Amable... zonde geen cap en geen goed schoeisel.

@bertie, sterkte!

wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:22

@ babootje: bedankt voor je tip! zal ik zeker proberen!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:31

Evelijn > Volgens mij ging het over het nageven? Overigens zijn mijn schoenen gewone rijschoenen, dus wel goed schoeisel. Geen cap is eigen keus, is nog steeds geen verplichting.

Thanks Babootje, op zich heeft Jauke niet eens echt een weke rug, even een foto van hem zonder zadel
Afbeelding
Rug en achterhand sterker maken zijn idd wel dingen waar we veel mee bezig zijn, veel zijgangen zoals travers, renvers, schouderbinnen/buiten en idd, volte openen sluiten. Ook het voorwaarts-neerwaarts probeer ik elke training mee te pakken. Merk wel dat hij dat moeilijk vindt waardoor ik de neiging heb om hem al snel weer wat meer op te pakken. Vaak realiseer ik me dan pas later dat ik uiteindelijk veel korter met vw-nw bezig geweest ben als ik gewild had :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:08

LoveUggs schreef:
Joolien is toch al eens bij Marinke langs geweest.. :p qua lesgeven leken joolien en haar huidige instructrice heel erg op elkaar... Tenminste, dat dacht ik ergens gelezen te hebben. :+

Een jaar terug heb ik haar en een vriendin lesgegeven maar ik zou laatst heen gaan maar vanwege de kou ging dat niet door ;)

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind zelf dat ze goed loopt :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:29

Zijn er geen verbeterpunten meet kimberly? Wat zou je anders willen zien? wat voelt goed en wat minder?

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:35

Nouja het is niet echt voor mijn paard maar ik vind dat ik zelf mijn handen wat hoger en rechtop moet houden en meer moet aansluiten met mijn benen.

Verder vind ik mijn paard wel goed lopen. Ze zou alleen wat actiever moeten in stap.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:41

Wat vind je van de activiteit van je paard?
Van de hals en hoofd houding?

en bij jezelf?wat kan er anders?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:51

Amable schreef:
Evelijn > Volgens mij ging het over het nageven? Overigens zijn mijn schoenen gewone rijschoenen, dus wel goed schoeisel. Geen cap is eigen keus, is nog steeds geen verplichting.

Thanks Babootje, op zich heeft Jauke niet eens echt een weke rug, even een foto van hem zonder zadel
[ Afbeelding ]
Rug en achterhand sterker maken zijn idd wel dingen waar we veel mee bezig zijn, veel zijgangen zoals travers, renvers, schouderbinnen/buiten en idd, volte openen sluiten. Ook het voorwaarts-neerwaarts probeer ik elke training mee te pakken. Merk wel dat hij dat moeilijk vindt waardoor ik de neiging heb om hem al snel weer wat meer op te pakken. Vaak realiseer ik me dan pas later dat ik uiteindelijk veel korter met vw-nw bezig geweest ben als ik gewild had :o

Zal je even uitleggen, waar dat weg komt, commentaar op geen cap en schoeisel.
In vorige topics kregen niet cap dragers geen commentaar op hun foto's en mededeling dat schoenen niet veilig waren,
van aantal hele vaste gewaardeerde topic bijdragers.
Persoonlijk vond ik dat een goede gewoonte, eigen keus, zal vast.. Alleen of familie, vrienden etc. dat ook vinden als je in de prak zit weet ik niet.
Hier vorig jaar ook meisje van haar paard gevallen (paard gleed uit), sloeg met hoofd op de straat, hersendood..... (nog tijden geranimeerd geweest)
Geloof dat ze 14 was.....
Wij waren op dat moment hemelsbreed nog geen km verderop aan het buitenrijden....
Zo gruwelijk triest... zo onnodig..... zoveel verdriet...

Persoonlijk ben ik zeer voor cap, heb wel eens gezondigd, dan reed ik met hoedje (cap lag altijd wel in auto, keek eerst in de trailer hoe mevr. haar
bui was).

Zo afdeling belerend bezig zijn trekt zich weer terug.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:52

Kimberley, iets meer commentaar dan ik vind zelf dat ze goed loopt.

Hoe loopt ze, hoofd hals houding? Beenwerk? Rug strak of ontspannen.
Hoe zit jij, netjes of zijn er dingen die je veel netter kan doen?

De bedoeling is hier dat je over je eigen foto's commentaar geeft, dan geven wij commentaar.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:54

Ze mag soms wel iets actiever maar meestal ligt dit aan mij omdat ik niet genoeg ondersteun met mijn benen.
De hals en hoofdhouding vind ik persoonlijk goed.

Ik vind dat ik rechter moet zitten,schouders meer naar achteren, naar voren kijken, hielen niet optrekken, voeten niet naar buiten draaien, handen meer dragen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:58

Sjolvir schreef:
In vorige topics kregen niet cap dragers geen commentaar op hun foto's en mededeling dat schoenen niet veilig waren,
Persoonlijk vond ik dat een goede gewoonte, eigen keus, zal vast.. Alleen of familie, vrienden etc. dat ook vinden als je in de prak zit weet ik niet.
Hier vorig jaar ook meisje van haar paard gevallen (paard gleed uit), sloeg met hoofd op de straat, hersendood..... (nog tijden geranimeerd geweest)
Wij waren op dat moment hemelsbreed nog geen km verderop aan het buitenrijden....

Persoonlijk ben ik zeer voor cap, heb wel eens gezondigd, dan reed ik met hoedje (cap lag altijd wel in auto, keek eerst in de trailer hoe mevr. haar
bui was).

Ik vind het een beetje apart dat in een topic over nagevelijk rijden geen commentaar gegeven wordt als je niet in bepaalde outfit op het paard zit, maar goed, dat is mijn mening. Maar, als dat dan een probleem is, zet dat dan in de openingspost, die heb ik doorgelezen om te kijken aan welke regels je post moet voldoen en daar staat niets over een cap dragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:12

Vandaag wedstrijd gehad, 1 van Toobs zijn betere proeven.
(zou je aan de punten niet zeggen :') )

Begon al goed, op de heenweg schrok hij van een kraanwerkertje (minikraan, grote vind hij niet eng :D :+ ) en kruiwagen sjouwer
en iets aan de overkant naast een huis tegelijk, maar kon hem netjes bij me houden.
En ben bewust midden op straat gaan rijden, zodat je niet net gepasseerd wordt als hij wel weg zou springen.
(daar kunnen ze in principe (zeg niet dat ze het niet doen) je toch niet inhalen, ze kunnen niet door de bochten kijken)

Kom op de vereniging, goed gemutst, lekker weer.
Wil de binnenbak in stappen.
Begint in zwart vrachtwagentje achter ons net een paard aan verbouwings werkzaamheden -:(-
Toobs schiet weg langs deuropening om een spurt te gaan trekken.
Gelukkig ben ik niet meer Toos controleloos en kon hem op volte wurmen (niet te klein, mijn uilskuiken is aan de hand namelijk
bij schrik en draai acties ook al diverse malen onderuit gegaan), dus girafe op volte de graag weg wou naar huis.
Snel afgestapt en hem bak in gesleurd.
Vanaf daar even gezellig met hem stuiterende vrachtwagen staan kijken, toen werd ie weer zen... HIj snapte nu waar de herrie vandaan kwam.

Maar kwaad alweer geschiet.
Angsthaas moest er weer op en inrijden voor proefje.
Nou groot succes dus, want dat ga ik te veel klemmen/duwen en te veel tegenhouden.
Terwijl hij juist heel fijn liep.
Mijn eigen zen weer gezocht en eigenlijk toch nog in binnenbak kunnen genieten van dat ie eigenlijk heel fijn liep en voorwaarts was.

Dan moet je toch naar buiten, langs de vrachtwagen, dus iemand mee laten lopen (niet vasthouden, daar heb ik hekel aan,
dan kan ik zelf niet meer sturen), braaf!!! Natuurlijk is ie braaf, stomme doos, dat paard is gewoon braaf, vertrouw er nou eens op.

Proefje begonnen, braaf, deed ie netjes vond ik.
Dacht wel richting wp te kunnen zijn, zo fijn heeft ie in het M nog niet vaak gelopen en ik heb toch regelmatig 179 of 178 pnt gehad.
Er was dus hoop.
Zijn buurman kwam ook naar buiten halverwege proef, dus dat werd bbbb bbbb bbb bb tegen elkaar en vervolgens struikeld
Toobs bijna over een wit hekje.
Maar bleef verder wel aan het werk, vroeger had ik zijn snuit in de lucht gestoken en was totaal afgeleid geweest.

Proefje 2, werd hilarisch!
Kindervoetbal was al bezig, maar nu waren de volwassenen op het andere veld begonnen.
E X B afwenden X halthouden 4-6 aw, proest... :+ _O- Ik hou halt.
2 oortjes gaan naar voren, hij strekt zijn hals, zo kan ie net over het haagje voetbal kijken _O- _O- >;)
Zie dan maar nog aw te gaan, oke, dat deed ie dan nog, soort van :)) .
Nog 2 grote fouten.
En hij duwde meer in mijn hand en was iets trager.

Punten?
Ik had verwacht 1e rond winst, 2e zeker geen winst, 3 grote fouten en dus veel minder fijn te rijden.
Wat heb je dan? 168 en 167 punten.
Ik was krukje bouwen bij de Karwei toen we die via sms ontvingen en snapte hem niet helemaal??? :o :? :?
Totdat ik later de protocollen op had gehaald.

Deze jury lette heel erg op takt verlies.
Tja, sind kort heeft Toobs een veertje dat ik in lessen er steeds beter uit kan rijden, ook in wendingen,
maar op wedstrijd alleen nog maar soort van rechtdoor eruit gereden krijg.
Kortom, elke wending Takt verlies, dan ga je hard omlaag met je punten, heel hard.
En galop moest meer sprong, terwijl we juist nu bezig zijn met dat ik hem niet constant vooruit jaag,
dus ook berg 5ven.
Punten aantal van jury dus wel begrijpelijk en verklaard.
Alleen beetje jammer dat het dan net 1 van je betere proeven is met het minste aantal punten _O- :roll:

Maar! Ik ben blij, hij gaat steeds beter, angsthaas gaat snappen dat ze gewoon kan rijden en echt niet in een boom eindigt.
Kortom, binnenkort is die winst wel van ons! :))

En zelfs instructie snapte mijn punten niet en geloof me als je proef niet deugd krijg je het van haar echt wel te horen
en niet te voorzichtig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:13

Amable schreef:
Sjolvir schreef:

bui was).

Ik vind het een beetje apart dat in een topic over nagevelijk rijden geen commentaar gegeven wordt als je niet in bepaalde outfit op het paard zit, maar goed, dat is mijn mening. Maar, als dat dan een probleem is, zet dat dan in de openingspost, die heb ik doorgelezen om te kijken aan welke regels je post moet voldoen en daar staat niets over een cap dragen.

Is ook geen vaste regel, als mensen commentaar willen geven die cap niet belangrijk vinden doen ze het wel.
Aantal vaste posters uit vorige topics doen dat echter niet.
(me included, sorry)

(edit, stukje stond verstopt in quote er even uit gevist.)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:22

Heb sowieso een beetje het idee dat de mensen die niet tot de vaste kliek horen hier een beetje overgeslagen worden? :o
Jolien zei tegen mij na wat pb-contact dat nieuwe mensen gewoon mee mogen kletsen, maar ik heb het idee dat als ik wat typ er door de vaste groep posters niet echt naar gekeken wordt :o ?
Kan aan mij liggen hoor, misschien dat het niet toevallig steeds gebeurd is, maar dat viel mij gewoon op :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:26

Tja, ik ga niet voor een topic op bokt een cap opzetten, dat doe ik alleen voor mezelf. Dus dan ben ik hier weer weg, iig Babootje, bedankt voor je reactie :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:30

Op wat voor niveau rijden jullie?
Ik gok het op B of L1 aangezien jullie lichtrijden in de proef en gezien de houding van je paard.
Hij is nog jong? (oke zij, maar dat ga ik nu nie tmeer overal veranderen ;) )

Kimberly520
Afbeelding

Amazone zit iets naar voren met boven lichaam.
Paard loopt achter de loodlijn met zijn hoofd en nek niet het hoogste punt.
Klinkt tegenstrijdig, maar allicht teugels iets korter en iets activer laten stappen.
Nu lijkt hij niet echt actief te stappen en met achterbeen door te komen.

Afbeelding
Paard lijkt wat te hangen op je hand, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, jij kan het weten, aangezien jij hem toen rond stuurde.
Neusje nu wel op de loodlijn, nek niet hoogste punt.
Hij loopt best wel op de voorhand en mag stuk actiever/meer impuls.
Jijzelf zit net in sta moment, dus dat is net zo'n gek momentje altijd op foto's, niets aan te doen.
Gezien het lichtrijden op deze foto, rij je een B of L1 proef?

Afbeelding
<3 Fijn dat je paard je hand durft mee te nemen en druft te zakken.
Hij komt wel meer op de voorhand, maar gezien de vorige foto's niet veel meer dan daar.
Ik ben heel blij dat jij een paard hebt dat je hand durft mee te nemen, wel ervoor waken toch contact te houden, halststrekken is niet hetzelfde als loslaten.

Afbeelding
Hier niet veel ove rhet lopen van je paard te zeggen, door de foto.
Let wel op dat je zelf recht boven je paard blijft zitten en niet een schouder iets meer optrekt dan de andere, dat is zonde.

Algehele beeld, vriendelijk gereden, paard nog niet in horizontaal evenwicht, duft wel hand van de ruiter te volgen en te zakken.
Geheel mag iets actiever (let op dat is niet gelijk aan sneller/harder gaan rijden).
Leuke combinatie voor de toekomst.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:31

Even een quote uit één van de eerdere topics waarom er door sommigen niet op foto's gereageerd word als er zonder cap gereden word:

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Rochlie iets minder vijandig graag.

Op Bokt worden veel ruiters door veel jonge ruiters gezien als voorbeeld.

Hoe minder wij reageren op bokkers zonder helm en er iets van zeggen hoe minder er geplaatst worden en des te meer voorbeeldfunctie heeft dit topic.

Ik heb door de jaren heen een hoop hersenletsel gezien van rijden zonder cap en vind dat wij als volwassenen in dit topic er best op aan mogen sturen dat rijden zonder cap niet hoort in onze sport.

[RUI] Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Al is het maar om de JONGE koppies onder ons te beschermen!

(Voel je vooral niet aangevallen. Dit is gewoon een educatief topic.. Een valhelm dragen hoort gewoon bij de sport)

Dank je wel S_en_Z!

Ik kende het topic niet waarnaar je verwijst.
Wat een verhaal!
Dank voor de link!

In het algemeen begrijp ik her argument niet "het is mijn eigen verantwoordelijkheid".
Het is GEEN eigen 'verantwoordelijkheid'.
Je zou kunnen zeggen dat je een 'risico' neemt. Niet meer dan dat.
Mensen die zonder helm rijden vinden het kennelijk helemaal niet interessant wat het betekent voor man, vrouw, KINDEREN, moeder, vader .. en vrienden betekent als er iets gebeurt ..

Nogmaals, het is geen 'vaste' regel dat je geen reacties krijgt omdat je geen cap op hebt. Sommigen reageren wel, anderen niet. Niemand zeg dat je niet in dit topic mag komen / reageren / foto's plaatsen als je zonder cap rijd. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:34

Destino schreef:
Heb sowieso een beetje het idee dat de mensen die niet tot de vaste kliek horen hier een beetje overgeslagen worden? :o
Jolien zei tegen mij na wat pb-contact dat nieuwe mensen gewoon mee mogen kletsen, maar ik heb het idee dat als ik wat typ er door de vaste groep posters niet echt naar gekeken wordt :o ?
Kan aan mij liggen hoor, misschien dat het niet toevallig steeds gebeurd is, maar dat viel mij gewoon op :j

We slaan niet bewust mensen over gok ik zo, maar als ik hier probeer bij te blijven en dat geld denk ik ook voor aantal anderen dan heb je er bijkans dagtaak aan.
Ik begin dus meestal achteraan, dus bij meest recente posts met reageren, anderen zullen wel ander systeem hebben, ieder zijn ding denk ik dan maar.
Het kan best zijn dat je net de pech hebt gehad dat er niemand net aan het meelezen/schrijven was toen je iets poste.
Komt vast wel een keer goed.

Amable, zoals ik al zei, sommigen zullen wel reageren, dus je hoeft niet weg te gaan,
anderen zoals ik en nog een paar geven geen commentaar op caploze foto's.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:35

Sjolvir wat fijn dat je toch lekker hebt gereden!! Wel balen dat je net dan deze jury trof. Maar het is en blijft een jury sport kun je niets aan doen, plus een jury weet natuurlijk ook niet waar je vandaan komt en een voor geschiedenis. Maar wel super dat je dus voor je zelf zo fijn hebt gereden! Daar kun je in elk geval trots op zijn!! +:)+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:36

Dat snap ik wel Sjolvir, maar in deze week dat ik hier mee klets is het eigenlijk constant zo geweest..
Vandaar dat het een beetje zo over komt..
Naja ik hoop dat het nog verandert iig :)