[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:11

Wat een heerlijk verhaal Samantha!
Zo leuk is het om te lezen dat jij en je paard zo goed op elkaar ingespeeld zijn dat jullie met kleine signalen zo goed kunnen communiceren.

Als ik ga nadenken, gaat dat voor mijn rijden ook op wat jij zegt. Ik ben tijdens het rijden te geconcentreerd om constant te lachen (ik krijg zelfs regelmatig de opmerking dat als paardrijden leuk is,ik niet zo boos moet kijken. Mijn geconcentreerde hoofd is blijkbaar niet zo charmant...)

Mijn paard is een echt grapjas die, als de spanningsboog te hoog wordt ineens iets raars kan doen waar ik dan weer om moet lachen. Daarna kunnen we ons samen weer concentreren.

Wup laat na een training goed merken als hij BLIJ is van de training. Hij gaat dan in Spaanse pas door de baan. Niemand heeft hem dat ooit geleerd, het is echt een uiting van BLIJ zijn. Andere paarden moeten er aan wennen en sommigen vinden het eng, maar ik laat het hem doen, want wie ben ik om tegen mijn paard te zeggen dat hij zijn blijdschap niet mag uiten. Overigens is dit niet alleen na een goed gelukte training zo, maar op die manier stappen we soms na het afgroeten ook de dressuurring uit of stappen we al stampend door het bos. Hij houdt dat rustig een uur vol als het moet, hihi.

Ik heb ook nog wel een blije foto voor de aanvulling. Middenin de training, vrouwtje blij omdat het paard een heel goed antwoord gaf op een vraag, paard blij omdat hij het goed doet (en oh wat heeft dat dier een will to please...)

Bertie, sorry aan met name jou op voorhand. Deze foto is uit de tijd dat ik nog wel eens zonder cap reed. Inmiddels rij ik nooit meer zonder, maar de BLIJE boodschap van de foto heeft in dit geval een dusdanig toegevoegde waarde dat ik de foto hier toch ga neerzetten...

Afbeelding

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:00

Sam.. Van jou post word ik ontzettend BLIJ!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:12

Wat een leuk topic!! :D ik denk dat ik hier wel leuk ga volgen :j kan ik nog veel leren volgens mij :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:15

Welkom bij de club der LeerGierigen :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 11:27

*vind ik leuk* :D

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:53

Wauw jullie gaan snel, Sam wat een schattige foto! Heb even op je profiel lopen neuzen wat een knap paardje heb je toch!

Ik vind het echt leuk om te lezen dat het om blij rijden gaat! Door dit topic ben ik zelf ook meer op de kleine vorderingen gaan letten en die gaan belonen. :)

Ik ben nu bezig mijn eigen paardje te zoeken ( :D ) en dan zou ik ook graag is op wedstrijd willen (dat wordt dan de eerste keer...) want met het oudje zit een wedstrijd er niet in helaas, maar ben BLIJ dat ze nog zo haar best doet op haar oude dag :)
Even een vraag... Let je als jurylid ook op degene de genieten en trots zijn op wat hun paard goed doet en niet boos zijn op wat die slecht doet? ( zomaar uit nieuwschierigheid hoor )

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:57

Dit topic is echt geweldig, en dan vooral ook de hartelijke en open sfeer die hier hangt! Ik lees al een tijdje mee en heb al een aantal leuke dingen geleerd en getracht toe te passen. Heb het afgelopen jaar alles over een andere (BLIJE!) boeg gegooid en nieuwe fantastische instructrice geregeld (Florien de Graaf). Helaas heb ik drie weken geleden mijn paard moeten laten inslapen. Ben nu echter weer rustig opzoek naar een nieuw jong dier en wil het deze keer goed gaan aanpakken.

Iedereen heel erg bedankt voor al jullie input en de tijd die jullie stoppen in goede uitleg! Ik ga mijn best doen om ook wat actiever in dit topic betrokken te raken.

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:00

MarliesR schreef:
Helaas heb ik drie weken geleden mijn paard moeten laten inslapen. Ben nu echter weer rustig opzoek naar een nieuw jong dier en wil het deze keer goed gaan aanpakken.
.

Sterkte!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:01

Hey allemaal, ik ga ook even een poging wagen en mijn paard en ik er ook opzetten :)
De foto's zijn van december en ondertussen zit er weer een positievere verandering in ons rijden (moet nog foto's laten maken ;) )
Afbeelding
Hier komt hij te hoog in de hals en geeft dan een valse knik ? Wel vind ik zijn benen goed :)
Mijn houding mag natuurlijk vééél beter ! Ik zit erg naar voor en ik mag mijn handen meer meegeven en niet naar mijn paard kijken :P

Afbeelding
Mijn beugels mogen langer (dit is inmiddels gebeurt) en jaa weer dat ik rechter mag zitten en paard zijn benen vind ik goed, hij mag zakken met zijn hoofd want nu loopt hij nog wat opgekropt ?

Afbeelding
Hier vind ik zijn hoofdhouding precies wel beter dan de vorige foto's

Afbeelding
Neusje mag er meer uit, ik moet hem wat losser laten
Hij heeft wel een goed achterbeen denk ik ?

Afbeelding
Langere teugel geven om hem wat te laten zakken (poging tot)

Afbeelding
Dit gebeurt ook wel eens..
Hoofd omhoog en geen contact meer

Mijn houding is op alle foto's waardeloos maar toch vind ik mijn paard zijn beengebruik over het algemeen wel goed ?
Inmiddels loopt hij met een constantere hoofdhouding, probeer ik hem zoveel mogelijk te laten halsstrekken, verruimen, overgangen te maken,...
Ik heb minstens 1x in de week les en vanaf april ongeveer gaan we in de B beginnen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:02

S_en_Z schreef:
Ik zit niet een uur lang met een big smile op mijn paard. Daarbij stilstaan kost me teveel energie. Ik ben me aan het concentreren.. aan het voelen wat mijn paard doet.. aan het voelen wat ik doe.. aan het voelen hoe mijn paard loopt en reageert. (uiteraard zit ik er niet boos op en heb ik ook geen paars aangelopen hoofd)

Het gaat er voor mij niet om dat iemand aan mijn glimlach kan zien dat het rijden fijn gaat.. het gaat me er om dat mijn paard weet dat ik een blij gevoel in mijn lijf heb wanneer ze het goed doet. Door het schouderklopje geeft mijn lichaam het signaal af dat ik bijna tevreden ben. Door mijn braaf zeggen vloeit mijn laatste beetje eigen spanning ook af.. waar mijn paard uiteraard op reageert.

Die schouderklopjes en beloningen zijn er niet voor haar, maar voor mij! ZIJ gaat af op de signalen die IK afgeef.. en niet andersom! En daar worden we samen BLIJ en VOLDAAN van! <3

Ik val ook onder de categorie geconcentreerd = boos kijkend, echter heb ik ook geleerd kleine stappen te waarderen. Ik begon met aan de longe vragen om te zakken, want neus naar voren en hals naar beneden, dat is best een opgaaf als je niet zoveel vertrouwen in de ruiterhand hebt. Op het moment dat dát voor het eerst gebeurde, stond ik praktisch naast te springen en geweldig bij te lachen! Jubelen is wat ik van binnen deed! Met als gevolg dat mijn paard ook ging proberen om het opnieuw te doen en het nog langer vol te houden! Dat is echt fantastisch!

Als een ezel die zijn hoofd 2x stoot, herhaalt zich bij mij dagelijks dat ik mijn paard voor bovenstaande helemaal niets hoef te vragen, maar zelf moet geven. Een ontspannen hand. En dat is wel iets wat ten koste gaat bij mijn concentratie. Teveel focussen op waar je naar toe wilt, terwijl je best een pas op de plaats mag doen om de ruimte te geven het paard het zelf uit te laten vinden. Want dan geven ze je het soms 'zo maar'.

Zo leuk die paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:14

furioso schreef:
Hey allemaal, ik ga ook even een poging wagen en mijn paard en ik er ook opzetten :)
De foto's zijn van december en ondertussen zit er weer een positievere verandering in ons rijden (moet nog foto's laten maken ;) )
[ Afbeelding ]
Hier komt hij te hoog in de hals en geeft dan een valse knik ? Wel vind ik zijn benen goed :)
Mijn houding mag natuurlijk vééél beter ! Ik zit erg naar voor en ik mag mijn handen meer meegeven en niet naar mijn paard kijken :P

[ Afbeelding ]
Mijn beugels mogen langer (dit is inmiddels gebeurt) en jaa weer dat ik rechter mag zitten en paard zijn benen vind ik goed, hij mag zakken met zijn hoofd want nu loopt hij nog wat opgekropt ?

[ Afbeelding ]
Hier vind ik zijn hoofdhouding precies wel beter dan de vorige foto's

[ Afbeelding ]
Neusje mag er meer uit, ik moet hem wat losser laten
Hij heeft wel een goed achterbeen denk ik ?

[ Afbeelding ]
Langere teugel geven om hem wat te laten zakken (poging tot)

[ Afbeelding ]
Dit gebeurt ook wel eens..
Hoofd omhoog en geen contact meer

Mijn houding is op alle foto's waardeloos maar toch vind ik mijn paard zijn beengebruik over het algemeen wel goed ?
Inmiddels loopt hij met een constantere hoofdhouding, probeer ik hem zoveel mogelijk te laten halsstrekken, verruimen, overgangen te maken,...
Ik heb minstens 1x in de week les en vanaf april ongeveer gaan we in de B beginnen :)

Begrijp me niet verkeerd hoor, maar weet je wel precies waar je naartoe wilt? Weet je hoe je je paard wilt lopen? Wat daar de functie is? Waarom je dat wilt?
Als ik de foto's zie en de tekst daarbij heb ik het idee dat je niet zo goed weet wat je nou wilt. Heb je bijvoorbeeld een instructrice die je ook laat voelen wat er onder je gebeurd? Wat wil je instructrice zien?

Wat ik zie is een amazone die druk bezig is met de voorkant maar zelf eigenlijk niet weet waar ze het hoofd wilt hebben. Je oogt redelijk streng in de hand, en het enige wat het paard doet is de druk in de mond ontzien. Verder gebeurd er in het lijf weinig.Hij draaft verder netjes over de benen maar dat zegt verder niet zoveel.

Zoals hier al meer word gezegd, ga uit van BLIJ paardrijden, ga trots zitten op je knappe dier en ontspan zelf! Geef je paard de kans om ook te ontspannen. Je houdt hem nu erg vast, het lijkt zelfs een beetje angstig, van o jeej wat gebeurd er als ik hem los laat aan de voorkant. Nou waarschijnlijk ontspant hij dan ook :D
Probeer je tempo te gaan regelen met je zit, en durf je hand naar voren te geven en dan aan te vullen met been. Ga voelen wat tempo is en wat activteit is, vraag je instructrice daarom.

Verder over de foto's, de foto met poging tot lengte is een mooi voorbeeld van een paard die idd lekker die lengte pakt zodat het voor hem lekker is. Maar hij is daar helemaal niet over de rug en het heeft totaal geen effect op deze manier. Losgooien heeft geen zin, je paard moet jouw hand gaan volgen. Maar dan moet hij wel vertrouwen hebben in de hand.
Probeer eens als je paard zo loopt als op de eerste foto uit te gaan schuiven en dan heel rustig beginnen met het meegeven van je binnenhand naar zijn mond en kijken of hij je hand mee naar beneden volgt. Je buitenhand houdt je dan rustig in contact en je geeft been zodat hij de hand op gaat zoeken en verleid wordt om te zakken. Ga daar eens mee spelen :)

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:18

Ik zet een stipje dit is wel erg leerzaam :D ik ben nog niet tevreden met de manier waarop mijn pony loopt maar ik weet niet wat ik wel wil en heb er niet zo heul veul verstand van :o

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:22

Bedankt Fry! Het is echt een groot verlies.

Furioso, ik ben absoluut geen expert en moet zelf vooral ook nog heel erg veel lezen. Op basis van wat ik eerder in dit topic heb gelezen zal ik mijn best doen om te omschrijven wat ik op jouw foto's zie. Ik heb er even twee foto's uitgepakt.

Afbeelding
Je geeft zelf je houding al aan. Ik zie hier dat je heel erg naar voren kruipt en als ik naar je zwaartepunt kijk dan lijk je iets naar een stoelzit te neigen. Zelf kom ik vanuit het westernrijden en vind ik de houding van mijn benen erg lastig. Een hele goede tip die k hier eerder in het topic las is: Stel je voor dat het paard plotseling onder je vandaan zou verdwijnen, zou je dan netjes op je benen landen? (of naar voren- of achter kukelen). Ik probeer me dit zelf regelmatig even af te vragen tijdens het rijden en waar nodig corrigeer ik dan mijn houding. Verder lijkt het voor mij of je de teugels erg vast zet, maar ik weet niet of dit ook echt zo is. Het lijkt voor mij vanaf deze foto ook alsof je je ellebogen iets naar buiten afsteekt. Zelf kijk je naar beneden ipv naar voren en ik vind je paard er gespannen uitzien. Als ik streepjes bij de benen zou plaatsen dan zullen die niet helemaal in de zelfde hoek zijn, dus ik denk dat de tact ook nog beter kan.

Afbeelding
Je handen lijken hier redelijk laag en breed te zijn. Mijn eigen ervaring is dat je ze dan ook makkelijker vast zet dan wanneer je ze netjes draagt. Ook kom je iets uit het zadel, hang je naar voren en het lijkt alsof er spanning op je schouders zit. Voor mijn gevoel zit je iets naar binnen (rechts) gedraait en niet helemaal netjes recht op je paard, maar dat kan vertekenen op de foto. Je kijkt in elk geval wel weer naar beneden.

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:24

MarliesR schreef:
Bedankt Fry! Het is echt een groot verlies.

Kan ik begrijpen..
Spijtig dat zulke dingen gebeuren he.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:37

Bedankt allemaal voor de commentaren :)
Jullie hebben groot gelijk hoor :) op de foto's was ik ook meer bezig met hem naar beneden te rijden zonder meer en mijn lesgever zegt ook dat ik doelgericht moet rijden dus bv nu een volte bij A en dan een diagonaal en niet zomaar hier een cirkel en niet afmaken enzo xD

Ik wordt dus ook op mijn vingers getikt over mijn houding van mijn rug en handen :P
Mijn benen probeer ik zo lang mogelijk te houden en ik geef mijn paard wat langere teugel zodat hij op zijn eigen benen loopt en ik hem niet in een houding dwing :)
Nogmaals deze fotos zijn van december en het rijden is er echt op vooruit gegaan :) hopelijk kan ik zo snel mogelijk nieuwe en recentere fotos plaatsen om een beter beeld te geven hoe het rijden er nu aan toe gaat :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:38

Het is een dagtaak om dit topic bij te houden *\o/* Dat betekent dat er VEEL combinaties steeds BLIJER gaan worden <3

xTesslove schreef:
Ja, oke, ik snap het! Hoe kan ik daar aan werken?

(Hier hadden we het over dat je paard met zijn lichaam recht boven zijn benen moet lopen.)
Dat kan je zelf heel goed corrigeren met je teugels. Met je benen zorg je dat het tempo voorwaarts is en als dat goed lukt, ga je proberen zijn schouder te begrenzen. Je kan bijvoorbeeld oefenen dat je juist de hoek door probeert te rijden, maar in de tweede helft van de hoek (dus dan zitten we nog steeds in één hoek en nog niet op een rechte zijde) probeer je je paard wat meer van de bakrand af te sturen. Goed om denken dat je dan niet zijn hoofd verder naar binnen trekt, maar WEL het SCHOUDER naar binnen zet (met je buitenteugel). Verder kan je ook proberen om veel binnenhoefslag mee te nemen op de lange zijde. Zodat kan je je paard leren niet tegen de bakrand te plakken én rechtdoor (dus op 4 benen) tussen jouw teugels te lopen (let daarbij op dat paard in het hele lichaam (dus ook hoofd/hals) recht is).
Verder zou ik ook je instructeur vragen je hierbij te helpen, zodat hij/zij je kan vertellen wanneer je paard echt goed rechtop loopt.

Ympi schreef:
Dat is totaal niet wat ik denk te zien op die eerste foto in vrijheid. Wat ik wel denk te zien op die eerste foto is een taktfout, er van uitgaande dat dit draf moet voorstellen, linksvoor staat op de grond, rechtsachter zweeft. M.a.w. ik denk dat je paard hier erg op de voorhand valt, dus ik denk niet het omgekeerde te zien dan wat jij beschrijft.
Ondertussen al duidelijk dat ik geen expert ben en je je van mij weinig moet aantrekken? :+
En als ik dan verder denk en een beetje met mezelf aan het brainstormen ga, denk ik dat het zelfs zou kunnen dat hij zijn hoofd zo de lucht ingooit deels uit joligheid maar ook gewoon om zijn zwaartepunt toch een beetje gelijk te houden. Verplaats ik in gedachten het hoofd naar beneden dan denk ik dat valt je paard.
Verder zie ik op de eerste foto veel spanning wat ook eigen is aan de foto natuurlijk. Hij loopt een beetje gek te doen op de wei.

De tweede foto is een beetje uit een vervelend oogpunt genomen en ik kan geen horizon vinden om te controleren of hij recht is. Ook hier lijkt hij dezelfde tactfout te maken. Vooraan zwaar op de grond, achteraan zwevend en omgekeerd? Huh :?
Ik zie ook zo niet direct een storende onderhals, wel zie ik een paard dat te diep loopt en een ruiter die naar beneden kijkt en haar handen nogal dicht bij haar benen lijkt te hebben wat mij de indruk geeft dat je inderdaad erg vooraan bezig bent. Bij het paard zelf denk ik veel spanning te zien, staart, oren, nek en die spanning zie ik eigenlijk bij jou terug, of is het omgekeerd?

Zo tot hier mijn hersenspinsels. Ben benieuwd in hoeverre ik er een beetje in de buurt van kom.

Ik vind dat je het écht HARTSTIKKE GOED hebt geanalyseerd! *\o/* Dat moet even gezegd worden :D

Geweldig Marinke dat je zo direct hulp durft te vragen _/-\o_ Ontzettend leuk dat je dat doet!
Wordt vast een leerzame en gezellig meeting Marinke, Joolien en Samantha! Voor mij helaas wat te ver weg. :(
Ik denk, net als Joolien, dat je het vooral moeten zoeken in je aanleuning bij het "actiever gaan", zodat het niet "sneller gaan" is, maar "ruimer bewegen" (grotere passen). Dat begint heeel klein, want als je veel vraagt, kunnen de spieren van je paard het niet aan en valt hij op de voorhand (en onderhals er op). Ik zou dus hele kleine tempowisselingen rijden. Ook die overgang in 15 tellen is een goede hiervoor. Door zo lang over een overgang te doen, krijgt je paard de tijd om zijn passen groot te houden. En dat is ook nodig, anders krijg je die 15 tellen nooit voor elkaar en worden het er eerder 5.

Ik heb gister ook heerlijk BLIJ gereden. Vrij van frustratie vind ik een goede toevoeging pien_2010! Zorgen dat je realistische doelen hebt, elke keer dat je op je paard stapt, zodat je je doel ook behaald. Mijn paard was de laatste tijd steeds fijner te rijden, dus everybody happy. Totdat... ik een doel had wat een stapje hoger was, dat wilde maar niet lukken. Ineens bedacht ik me de vorige keer met rijden dat ik eigenlijk thuis een beetje op de automatische piloot reed. Logisch dat het dan niet beter gaat en een stapje moeilijker niet lukt. Dus gister eens wat beter opgelet en geprobeerd eens op een andere manier te reageren op "typische trekjes" die ik tijdens het rijden ervaar. En BINGO :D Weer BLIJ *\o/* Niet dat ik eerder niet oplette met rijden :P , ik ben altijd uiterst geconcentreerd. Maar afgelopen week heb ik toch iets te veel op de punten gelet die NIET lukten, in plaats van op zoek te gaan naar oplossingen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:58

Wat een ontzettend interessant topic! Mag je gewoon je foto's/video's plaatsen?
Ik wil wel advies geven, maar heb er zelf eigenlijk de ballen verstand van. :P

Ik heb een 8-jarige fjordenruin en rijd hem eigenlijk puur recreatief. We gaan over drie weken voor de lol meedoen met een fjordenwedstrijd, maar rijden dan een A proef, haha.

Foto:
Afbeelding
Ik rijd hierbij een foto om de fotograaf heen, dus voor zover ik kan zien vanaf deze foto is hij verkeerdom gesteld?
Video:

Mijn beugels zaten eigenlijk te kort, ik ben er even na de andere eigenaresse op gestapt.
Ik vind zelf mijn benen erg storend: ik drijf teveel en trek mijn hak op.

Edit: ik besef dat jullie waarschijnlijk vrij weinig kunnen met een filmpje alleen over de hoefslag. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:01

Over realistische doelen en doelen behalen gesproken.

Wees eerlijk tegenover jezelf en je paard als je een terugslagje hebt.

Soms betekend dat namelijk niet dat je het op moet geven, maar dat je je doel moet bijstellen. Een stapje terug maar toch in de richting van het doel dat je behalen wilt. Hetzij door een andere benadering.. Of gewoon Even iets anders doen voor je verder gaat.

Ik heb een cursus/clinic meegedaan die heet "Bewust wedstrijd rijden" van bokker Zooist. Was heel erg leuk! Met veel dingen was ik al bezig maar ik werd nog bewuster gemaakt van mijn onbewust bewust zijn. := (volgen jullie t nog?)

Daarin moesten we bijvoorbeeld ook een uiteindelijk doel bedenken (die realistisch is), die opsplitsen in kleine doelen waar je naartoe werkt om uiteindelijk je grote doel te bereiken.

En nog veel meer dingen, maar dat is zoveel informatie.. Die moet je zelf opnemen op zo'n dagje :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:17

Wauw... eindelijk bijgelezen (en nog steeds niet het idee dat ik alle posts goed bestudeerd heb) maar wel enorm leerzaam. (en een goede sfeer :) )

Zelf met mijn paard nu even rustig aan aan het doen (kwam anderhalve week geleden met een bloeduitstorting ter grootte van kleine voetbal op zijn bil (naast staart) uit het weiland. Dus nog geen foto's van mij... want de laatste zijn van hele tijd geleden.

Ergens had jij S_en_Z een opmerking over dat het BOINK..stil staan.. dat zou met op de handrem lopen. Dat was tegen Ympi. Ik herken hierin mijn paard heel erg... hij wil best snel.. maar niet voorwaarts (ofzo) Dat is dus dan probleem met impuls? (dat staat iig altijd op protocol en werk ik in de les ook aan)
Wat doe je hier dan aan... mijn instructrice roept altijd been erbij (en nu met ander zadel... en goede laarzen etc... lukt me dat ook steeds meer... maar heb ook het idee dat ik dan soms teveel ga zitten duwen... en dat is voor mijn zit weer niet goed ... (als in hoe kom je uit dat cirkeltje?) )

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:22

Evelijn schreef:
Wauw... eindelijk bijgelezen (en nog steeds niet het idee dat ik alle posts goed bestudeerd heb) maar wel enorm leerzaam. (en een goede sfeer :) )

Zelf met mijn paard nu even rustig aan aan het doen (kwam anderhalve week geleden met een bloeduitstorting ter grootte van kleine voetbal op zijn bil (naast staart) uit het weiland. Dus nog geen foto's van mij... want de laatste zijn van hele tijd geleden.

Ergens had jij S_en_Z een opmerking over dat het BOINK..stil staan.. dat zou met op de handrem lopen. Dat was tegen Ympi. Ik herken hierin mijn paard heel erg... hij wil best snel.. maar niet voorwaarts (ofzo) Dat is dus dan probleem met impuls? (dat staat iig altijd op protocol en werk ik in de les ook aan)
Wat doe je hier dan aan... mijn instructrice roept altijd been erbij (en nu met ander zadel... en goede laarzen etc... lukt me dat ook steeds meer... maar heb ook het idee dat ik dan soms teveel ga zitten duwen... en dat is voor mijn zit weer niet goed ... (als in hoe kom je uit dat cirkeltje?) )

Als jou paard hetzelfde doet als die van mij heeft dat misschien ook dezelfde oorzaak dus ik zal even delen wat ik denk over die van mij, komt trouwens ook uit dit topic hoor :)
Ik denk nl. dat ik nogal verkeerd durf te gaan zitten. Te weinig op mijn zitknobbels, waardoor mijn billen wat achteruit steken. Iemand hier (ik denk S_en_Z) omschreef dat dat mede oorzaak zou kunnen zijn van paarden die sloom aanvoelen. Omdat ze dat nl. als een zithulp voor trager kunnen interpreteren. Ik weet helemaal niet of dat bij jou (of bij mij) de oorzaak is maar het zou eig. wel kunnen. Ik ga het alvast uitproberen want ik heb wel het gevoel dat mijn paard erg gevoelig is op mijn zit :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:26

erg leuk topic ik ga ook volgen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:33

_iDj_ schreef:
Ympi schreef:
Dat is totaal niet wat ik denk te zien op die eerste foto in vrijheid. Wat ik wel denk te zien op die eerste foto is een taktfout, er van uitgaande dat dit draf moet voorstellen, linksvoor staat op de grond, rechtsachter zweeft. M.a.w. ik denk dat je paard hier erg op de voorhand valt, dus ik denk niet het omgekeerde te zien dan wat jij beschrijft.
Ondertussen al duidelijk dat ik geen expert ben en je je van mij weinig moet aantrekken? :+
En als ik dan verder denk en een beetje met mezelf aan het brainstormen ga, denk ik dat het zelfs zou kunnen dat hij zijn hoofd zo de lucht ingooit deels uit joligheid maar ook gewoon om zijn zwaartepunt toch een beetje gelijk te houden. Verplaats ik in gedachten het hoofd naar beneden dan denk ik dat valt je paard.
Verder zie ik op de eerste foto veel spanning wat ook eigen is aan de foto natuurlijk. Hij loopt een beetje gek te doen op de wei.

De tweede foto is een beetje uit een vervelend oogpunt genomen en ik kan geen horizon vinden om te controleren of hij recht is. Ook hier lijkt hij dezelfde tactfout te maken. Vooraan zwaar op de grond, achteraan zwevend en omgekeerd? Huh :?
Ik zie ook zo niet direct een storende onderhals, wel zie ik een paard dat te diep loopt en een ruiter die naar beneden kijkt en haar handen nogal dicht bij haar benen lijkt te hebben wat mij de indruk geeft dat je inderdaad erg vooraan bezig bent. Bij het paard zelf denk ik veel spanning te zien, staart, oren, nek en die spanning zie ik eigenlijk bij jou terug, of is het omgekeerd?

Zo tot hier mijn hersenspinsels. Ben benieuwd in hoeverre ik er een beetje in de buurt van kom.

Ik vind dat je het écht HARTSTIKKE GOED hebt geanalyseerd! *\o/* Dat moet even gezegd worden :D

Geweldig Marinke dat je zo direct hulp durft te vragen _/-\o_ Ontzettend leuk dat je dat doet!
Wordt vast een leerzame en gezellig meeting Marinke, Joolien en Samantha! Voor mij helaas wat te ver weg. :(
Ik denk, net als Joolien, dat je het vooral moeten zoeken in je aanleuning bij het "actiever gaan", zodat het niet "sneller gaan" is, maar "ruimer bewegen" (grotere passen). Dat begint heeel klein, want als je veel vraagt, kunnen de spieren van je paard het niet aan en valt hij op de voorhand (en onderhals er op). Ik zou dus hele kleine tempowisselingen rijden. Ook die overgang in 15 tellen is een goede hiervoor. Door zo lang over een overgang te doen, krijgt je paard de tijd om zijn passen groot te houden. En dat is ook nodig, anders krijg je die 15 tellen nooit voor elkaar en worden het er eerder 5.

Ik heb gister ook heerlijk BLIJ gereden. Vrij van frustratie vind ik een goede toevoeging pien_2010! Zorgen dat je realistische doelen hebt, elke keer dat je op je paard stapt, zodat je je doel ook behaald. Mijn paard was de laatste tijd steeds fijner te rijden, dus everybody happy. Totdat... ik een doel had wat een stapje hoger was, dat wilde maar niet lukken. Ineens bedacht ik me de vorige keer met rijden dat ik eigenlijk thuis een beetje op de automatische piloot reed. Logisch dat het dan niet beter gaat en een stapje moeilijker niet lukt. Dus gister eens wat beter opgelet en geprobeerd eens op een andere manier te reageren op "typische trekjes" die ik tijdens het rijden ervaar. En BINGO :D Weer BLIJ *\o/* Niet dat ik eerder niet oplette met rijden :P , ik ben altijd uiterst geconcentreerd. Maar afgelopen week heb ik toch iets te veel op de punten gelet die NIET lukten, in plaats van op zoek te gaan naar oplossingen.

Dat vind ik een heel mooi compliment, ik doe mijn best om een beetje op te steken hier :) heb nu een bokt-theorieschrift :D

En inderdaad moedig van Marinke dat ze zo direct commentaar durft vragen. Foto en film is één ding, maar ik denk moesten jullie live naar mij staan kijken, brr, zou in mijn broek sch*ten van de zenuwen :D

Fijn dat je ook BLIJ hebt gereden iDj!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:41

Echt Ympi? Waarom????

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:44

S_en_Z schreef:
Echt Ympi? Waarom????

Omdat ik persoonlijk heel moeilijk blij kan rijden als er mensen op mijn vingers kijken, ik zou er heel onzeker van worden.
Ik voel mij altijd minder dan een ander, misschien moet ik er gewoon maar eens een psycholoog voor raadplegen :=
Al zijn jullie wel lief hoor, dus misschien zou ik wel nog durven!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:46

Niwla schreef:
Wat een ontzettend interessant topic! Mag je gewoon je foto's/video's plaatsen?
Ik wil wel advies geven, maar heb er zelf eigenlijk de ballen verstand van. :P

Ik heb een 8-jarige fjordenruin en rijd hem eigenlijk puur recreatief. We gaan over drie weken voor de lol meedoen met een fjordenwedstrijd, maar rijden dan een A proef, haha.

Foto:
[ Afbeelding ]
Ik rijd hierbij een foto om de fotograaf heen, dus voor zover ik kan zien vanaf deze foto is hij verkeerdom gesteld?
Video:
[ Video ]
Mijn beugels zaten eigenlijk te kort, ik ben er even na de andere eigenaresse op gestapt.
Ik vind zelf mijn benen erg storend: ik drijf teveel en trek mijn hak op.

Edit: ik besef dat jullie waarschijnlijk vrij weinig kunnen met een filmpje alleen over de hoefslag. :)

Door hier te reageren, krijgen wij de indruk dat je graag wil leren hoe een paard correct nageeft, terwijl je door jouw rijden "recreatief" te noemen de indruk wekt dat het je niet uitmaakt hoe je paard loopt.. Wat wil je :o?
Ook al rij je recreatief, je hebt de verantwoordelijkheid er voor te zorgen dat je paard jou kan dragen door jou te tillen met zijn hele lichaam. Dus niet alleen met zijn voorbenen, ook met zijn achterbenen. Daarom ga ik er voor het gemak maar van uit dat je hier niet alleen wat hebt geplaatst om je paard te laten zien, maar ook om te LEREN :D

Bij je foto kan ik me niet voorstellen dat je eigenlijk een bocht naar rechts wil maken, dan kán echt niet. Je ziet ook dat je paard wat met zijn gewicht naar links hangt.
Wat me in het filmpje opvalt, is dat je paard eigenlijk wel graag zijn onderhals wil loslaten. *\o/* Je ziet op momenten dat hij dat doet (moment dat zijn hoofd naar beneden gaat), hij gigantisch op de voorhand valt en daarom maar weer heel snel zijn hoofd omhoog doet.
Paard is van goede wil, maar de voorwaarden zijn er nog niet helemaal om lekker te kunnen nageven.
Zo is hij wel iets traag en treedt hij weinig onder met zijn achterbenen. Hoe komt dat? Nou, ik moet het toch zeggen: hij is wel een beetje dik := Dat maakt het natuurlijk wel een stuk moeilijker om de achterbenen er onder te krijgen.
Verder zou je hem best wel een beetje meer mogen VRAGEN om onder te treden. Nu laat je je paard het zelf uitvinden. Maar een paard heeft niet bedacht toen hij geboren werd "Als ik later groot en sterk ben, ga ik een mens dragen en moet ik mijn en mensgewicht verdelen over 4 benen" :o Oftewel: jij moet hem dat gaan vertellen. HELP je paard om zijn evenwicht over 4 benen te verdelen. *\o/*