nombrado schreef:
Zo zie je maar weer, ook in de achtertuin wordt gesurft.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mang schreef:Nombrado wil je alstjeblieft voor 1 keer een vraag beantwoorden? Die nutteloze filmpjes uit spanje hebben we nu wel een keer gezien. Beantwoord nu maar eens voor 1 keer een vraag met een goede, inhoudelijk duidelijke post....
Citaat:laat mij dan maar "recreatieruiter" zijn
oji schreef:nombrado schreef:
Zo zie je maar weer, ook in de achtertuin wordt gesurft.
nombrado schreef:ff tussendoor.
dit is er veelal nu aan de hand
ja, dan kan een juiste piaffe ook niet meer uitgevoerd worden
groot voorbeen, is de manier waarop er tegenwoordig getraind wordt. Probleem, je krijgt de achterhand er daardoor slecht bij.
[ Afbeelding ]
mang schreef:nombrado schreef:ff tussendoor.
dit is er veelal nu aan de hand
ja, dan kan een juiste piaffe ook niet meer uitgevoerd worden
groot voorbeen, is de manier waarop er tegenwoordig getraind wordt. Probleem, je krijgt de achterhand er daardoor slecht bij.
[ Afbeelding ]
Ik denk dat je deze post bedoeld maar ook daar zie ik geen antwoord. Ik vroeg namelijk naar de vergelijking PRE-KWPN en daarbij het voorbeen. Zo'n plaatje kan ik zelf ook wel vinden via google..
horseyfries schreef:Zo zie je maar weer, ook in de achtertuin wordt gesurft.
oji schreef:saaie dag op het werk wordt zo toch wat leven ingeblazen
Maar serieus, ik kende nombrado als bokker verder nog niet en ben in dit topic gekomen nav het getoonde filmpje. Dit werd als bijzonder goed en veel beter dan de huidige top gepresenteerd. Dan ga je er voor zitten en denkt, nou krijg ik wat te zien. Maar helaas, ik zag niet het geweldige beeld wat er omschreven werd. Er is al meermalen gevraagd in dit topic, door meerdere, wat dan maakt dat dat die proef zo geweldig was. Wat zij dan ziet wat ik (en anderen) niet zien. Helaas, 23 pagina's verder is daar nog geen antwoord op gekomen.
Wat wel is gekomen is heel veel afgeven op de huidige top, heel veel afgeven op wedstrijdrijden in het algemeen. Als ik dit topic, en andere dressuurtopics doorlees, valt mij vaak op dat de veelal de fanatieke liefhebber van het spaanse/portugese, niets positiefs kunnen zien in de KWPNer en de huidige dressuurtop. Niets kunnen zij goed doen. Ik vraag mij dan af, waar komt die aversie vandaan? Ik snap het niet nl. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar meer bloederige paarden (niet 100% volbloed, dat is weer te). Dit heeft ook te maken met het feit dat ik naast dressuur, ook erg van springen en sgw houdt. Ik kijk vaak in eerste instantie naar gallopeervermogen van een paard ipv naar de piaff en passage. Maar dat is smaak en interesse. Ik kan wel degelijk ook genieten van een barok paard dat een mooie piaff neerzet. Ik kan, ondanks mijn persoonlijke voorkeur, wel degelijk zien dat andere typen/rassen qua aanleg beter zijn in bepaalde oefeningen dan mijn voorkeurstype. En dat zie ik bij heel veel mensen in de dressuurtopics terug. Waarom vallen de aanhangers van het spaanse ras (let wel, niet alle!!!) dan zo de niet spaanse rijstijlen en KWPN paarden aan, dat het allemaal niet aan de FEI voldoet en zo meer. Ijdele hoop denk ik, maar stiekum hoop ik daar in dit topic toch nog wat duidelijkheid in te krijgen.
nombrado schreef:het beginfilmpje in het topic is géén spanjaard! Er zijn wel degelijk paarden en ook zeker KWPN ers die dit wel , met de juiste training, en goede bouw, juist kunnen uitvoeren.
Het gaat in dit topic over de manier van rijden en hoe eigenlijk juist rijden er uit hoort te zien.
volgens de FEI reglementen.
En daar doen allerlei soorten paarden aan mee.
Dat ik hier een verzameling veel PRE paarden heb geplaatst, omdat die in mijn bestand staan.
Je zou zelf ook eens voorbeelden kunnen plaatsen van bv kwpners, die het ook op de juiste manier uitvoeren.
Je hebt mij namelijk nergens horen zeggen, dat een kwpn er het niet kán!
Zou wel leuk zijn, als je zelf ook een bijdrage kan leveren, die een open discussie en misschien andere inzichten kan delen.
sympie schreef:Respect voor degene die hier bliijven in discussie gaan met Nombrado, en heb even gedacht om eraan mee te doen, maar als ik dan naar haar profiel ga gaan kijken vind ik het zonde van mijn tijd. Ik bedoel maar, als je die foto ziet van die ' poging tot piaffe' hoeft het voor mij al helemaal niet meer.
Dan ben ik de slimste en denk ik, train maar lekker verder in de achtertuin....
Abacab schreef:sympie schreef:Respect voor degene die hier bliijven in discussie gaan met Nombrado, en heb even gedacht om eraan mee te doen, maar als ik dan naar haar profiel ga gaan kijken vind ik het zonde van mijn tijd. Ik bedoel maar, als je die foto ziet van die ' poging tot piaffe' hoeft het voor mij al helemaal niet meer.
Dan ben ik de slimste en denk ik, train maar lekker verder in de achtertuin....
![]()
daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb wel wat beters te doen
oji schreef:Klopt nombrado dat het filmpje uit de openingspost geen spaans type paard is. Dat het moderne dressuurpaard en de wijze waarop deze door de huidige top gereden wordt niet jouw stijl is, kan ik ook allemaal nog begrijpen. Maar het continue aankomen met dat het niet volgens de reglementen van de FEI is om vervolgens met trainingsfilmpjes/fotoos van andere combinaties die het volgens jou beter doen te komen wordt vermoeiend. Idd, niemand rijdt volledig een gehele kur perfect volgens die reglementen. Met 10-en wordt niet gestrooid zoals met pepernoten, 100% is nog nooit gehaald. Dus ja, in iedere proef, van iedere combinatie zijn fouten/afwijkingen op de reglementen te vinden. De internationale juryleden worden opgeleid en aangesteld door de FEI om zo correct mogelijk te beoordelen of de proef, in zijn geheel, deze reglementen zo dicht mogelijk benadert. De ene combinatie voldoet op dit punt beter, de ander op dat punt. Het is aan de FEI welke criteria meegegeven worden waar het accent moet liggen. Die accenten zijn vast tijd en trent gevoelig. Zo was bij de laatste OS het criterium meegegeven dat het accent moest liggen bij harmonie. In de paar jaar daarvoor lag het accent voor mijn gevoel meer bij kracht en expressie. Alle combinaties worden op dezelfde wijze aan deze reglementen onderworpen, voor allen gelden dezelfde criteria. Daar komt vervolgens een volgorde uit die kijkt naar het totaal van de proef. En daar gaat het volgens mij bij jou tegen de haren in. Want jij kijkt specifiek naar bepaalde onderdelen die jij belangrijk vind. Ik heb zo'n vermoeden de piaff en passage. Wat ik al eerder zei, ik houd erg van de galoponderdelen, dus ik zal op andere favorieten uitkomen als jij. Juist die juryleden zijn erop getraint om het geheel te aanschouwen, de onderdelen los van elkaar te zien en het totaal tegen elkaar te wegen welke combinatie het best de gestelde eisen benaderd heeft. Dat is in ieder geval de reden waarom ik wel veel waarde hecht aan het oordeel van de jury op wedstrijden. Jij noemt dat achter de meute aanlopen, ik noem dat het totaal aanschouwen en niet de losse onderdelen.
Daarnaast is het volgens mij ook veel leuker om te genieten van prestaties die sporters neer te zetten, ipv deze neer te sabelen. Iedereen maakt fouten, maar in ieder geval heeft iedereen die op de OS komt een enorme weg achter zich om daar te komen (ongeacht welke sport) met veel opoffering, hard werk en vaak ook teleurstelling. Dan daar te mogen stralen en te laten zien waar die lange weg naar geleid heeft, alleen daar geniet ik al van. Kritiek leveren vanaf de bank is zo makkelijk.
nombrado schreef:Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.
oji schreef:Klopt nombrado dat het filmpje uit de openingspost geen spaans type paard is. Dat het moderne dressuurpaard en de wijze waarop deze door de huidige top gereden wordt niet jouw stijl is, kan ik ook allemaal nog begrijpen. Maar het continue aankomen met dat het niet volgens de reglementen van de FEI is om vervolgens met trainingsfilmpjes/fotoos van andere combinaties die het volgens jou beter doen te komen wordt vermoeiend. Idd, niemand rijdt volledig een gehele kur perfect volgens die reglementen. Met 10-en wordt niet gestrooid zoals met pepernoten, 100% is nog nooit gehaald. Dus ja, in iedere proef, van iedere combinatie zijn fouten/afwijkingen op de reglementen te vinden. De internationale juryleden worden opgeleid en aangesteld door de FEI om zo correct mogelijk te beoordelen of de proef, in zijn geheel, deze reglementen zo dicht mogelijk benadert. De ene combinatie voldoet op dit punt beter, de ander op dat punt. Het is aan de FEI welke criteria meegegeven worden waar het accent moet liggen. Die accenten zijn vast tijd en trent gevoelig. Zo was bij de laatste OS het criterium meegegeven dat het accent moest liggen bij harmonie. In de paar jaar daarvoor lag het accent voor mijn gevoel meer bij kracht en expressie. Alle combinaties worden op dezelfde wijze aan deze reglementen onderworpen, voor allen gelden dezelfde criteria. Daar komt vervolgens een volgorde uit die kijkt naar het totaal van de proef. En daar gaat het volgens mij bij jou tegen de haren in. Want jij kijkt specifiek naar bepaalde onderdelen die jij belangrijk vind. Ik heb zo'n vermoeden de piaff en passage. Wat ik al eerder zei, ik houd erg van de galoponderdelen, dus ik zal op andere favorieten uitkomen als jij. Juist die juryleden zijn erop getraint om het geheel te aanschouwen, de onderdelen los van elkaar te zien en het totaal tegen elkaar te wegen welke combinatie het best de gestelde eisen benaderd heeft. Dat is in ieder geval de reden waarom ik wel veel waarde hecht aan het oordeel van de jury op wedstrijden. Jij noemt dat achter de meute aanlopen, ik noem dat het totaal aanschouwen en niet de losse onderdelen.
Daarnaast is het volgens mij ook veel leuker om te genieten van prestaties die sporters neer te zetten, ipv deze neer te sabelen. Iedereen maakt fouten, maar in ieder geval heeft iedereen die op de OS komt een enorme weg achter zich om daar te komen (ongeacht welke sport) met veel opoffering, hard werk en vaak ook teleurstelling. Dan daar te mogen stralen en te laten zien waar die lange weg naar geleid heeft, alleen daar geniet ik al van. Kritiek leveren vanaf de bank is zo makkelijk.
Ailill schreef:nombrado schreef:Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.
Het paard loopt inderdaad mooi in balans, op vier benen en over zijn rug. prettig beeld. Ik ben zelf een stuk jonger, ben deze beelden niet echt gewend. Probeer er wel altijd extra goed naar te kijken, het ware tenslotte wel de grote mensen van voor mijn tijd.
Het enige waar ik me aan stoor is de positie van haar benen, de beugels mogen imo langer. Dan kan ze volgens mij veel fijner inwerken met haar beenhulpen/spoorgebruik