Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:19

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:21

mang schreef:
Nombrado wil je alstjeblieft voor 1 keer een vraag beantwoorden? Die nutteloze filmpjes uit spanje hebben we nu wel een keer gezien. Beantwoord nu maar eens voor 1 keer een vraag met een goede, inhoudelijk duidelijke post....

heeft ze net gedaan
Citaat:
laat mij dan maar "recreatieruiter" zijn

Nog nooit B gestart blijkbaar

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:22

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:24

nombrado schreef:
ff tussendoor.
dit is er veelal nu aan de hand
ja, dan kan een juiste piaffe ook niet meer uitgevoerd worden
groot voorbeen, is de manier waarop er tegenwoordig getraind wordt. Probleem, je krijgt de achterhand er daardoor slecht bij.
[ Afbeelding ]

Ik denk dat je deze post bedoeld maar ook daar zie ik geen antwoord. Ik vroeg namelijk naar de vergelijking PRE-KWPN en daarbij het voorbeen. Zo'n plaatje kan ik zelf ook wel vinden via google..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:27

mang schreef:
nombrado schreef:
ff tussendoor.
dit is er veelal nu aan de hand
ja, dan kan een juiste piaffe ook niet meer uitgevoerd worden
groot voorbeen, is de manier waarop er tegenwoordig getraind wordt. Probleem, je krijgt de achterhand er daardoor slecht bij.
[ Afbeelding ]

Ik denk dat je deze post bedoeld maar ook daar zie ik geen antwoord. Ik vroeg namelijk naar de vergelijking PRE-KWPN en daarbij het voorbeen. Zo'n plaatje kan ik zelf ook wel vinden via google..

http://www.google.be/imgres?q=fuego+jua ... :100,i:139

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:28

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:32

horseyfries schreef:
Zo zie je maar weer, ook in de achtertuin wordt gesurft.

http://www.youtube.com/watch?v=wy-361vW9iM

Ik denk, ik plaats ook eens een filmpje![/quote]

dat valt me nu tegen, had nu zo gedacht een piafferende spanjaard te zien... :D

mijn quoten is precies tegengevallen...

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:34

7050 posts doorlezen valt niet mee blijkbaar....

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:41

Respect voor degene die hier bliijven in discussie gaan met Nombrado, en heb even gedacht om eraan mee te doen, maar als ik dan naar haar profiel ga gaan kijken vind ik het zonde van mijn tijd. Ik bedoel maar, als je die foto ziet van die ' poging tot piaffe' hoeft het voor mij al helemaal niet meer.

Dan ben ik de slimste en denk ik, train maar lekker verder in de achtertuin....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:52

Ach, het regent toch ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:14

saaie dag op het werk wordt zo toch wat leven ingeblazen ;-)

Maar serieus, ik kende nombrado als bokker verder nog niet en ben in dit topic gekomen nav het getoonde filmpje. Dit werd als bijzonder goed en veel beter dan de huidige top gepresenteerd. Dan ga je er voor zitten en denkt, nou krijg ik wat te zien. Maar helaas, ik zag niet het geweldige beeld wat er omschreven werd. Er is al meermalen gevraagd in dit topic, door meerdere, wat dan maakt dat dat die proef zo geweldig was. Wat zij dan ziet wat ik (en anderen) niet zien. Helaas, 23 pagina's verder is daar nog geen antwoord op gekomen.
Wat wel is gekomen is heel veel afgeven op de huidige top, heel veel afgeven op wedstrijdrijden in het algemeen. Als ik dit topic, en andere dressuurtopics doorlees, valt mij vaak op dat de veelal de fanatieke liefhebber van het spaanse/portugese, niets positiefs kunnen zien in de KWPNer en de huidige dressuurtop. Niets kunnen zij goed doen. Ik vraag mij dan af, waar komt die aversie vandaan? Ik snap het niet nl. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar meer bloederige paarden (niet 100% volbloed, dat is weer te). Dit heeft ook te maken met het feit dat ik naast dressuur, ook erg van springen en sgw houdt. Ik kijk vaak in eerste instantie naar gallopeervermogen van een paard ipv naar de piaff en passage. Maar dat is smaak en interesse. Ik kan wel degelijk ook genieten van een barok paard dat een mooie piaff neerzet. Ik kan, ondanks mijn persoonlijke voorkeur, wel degelijk zien dat andere typen/rassen qua aanleg beter zijn in bepaalde oefeningen dan mijn voorkeurstype. En dat zie ik bij heel veel mensen in de dressuurtopics terug. Waarom vallen de aanhangers van het spaanse ras (let wel, niet alle!!!) dan zo de niet spaanse rijstijlen en KWPN paarden aan, dat het allemaal niet aan de FEI voldoet en zo meer. Ijdele hoop denk ik, maar stiekum hoop ik daar in dit topic toch nog wat duidelijkheid in te krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:25

Ik vind het jammer, als geïnteresseerde meelezer, dat sommige deelnemers aan dit topic, geen antwoord geven op vragen en alleen maar kritiek hebben op met name de Nederlandse top en de Nederlandse paarden. Kritiek is prima, maar zeggen dat anderen beter rijden/presteren dan Anky of Adelinde, lijkt daardoor een beetje op grootheidswaanzin. Tevens het vergelijken van (Spaanse/Portugese) paarden of jonge paarden van bokkers met de Nederlandse toppaarden die vele (internationale) prijzen hebben gewonnen, is bijna nog erger. De geloofwaardigheid van deze bokkers neemt bij mij, alleen maar af.
Als er alleen maar filmpjes worden geplaatst, kunnen we ook vragen om een subforum met leuke YouTube-filmpjes. :D
Ik wacht met smart op een foto/filmpje/klassering van TS, zodat ik haar subjectieve bijdragen aan dit topic op de juiste waarde kan inschatten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 17:56

oji schreef:
saaie dag op het werk wordt zo toch wat leven ingeblazen ;-)

Maar serieus, ik kende nombrado als bokker verder nog niet en ben in dit topic gekomen nav het getoonde filmpje. Dit werd als bijzonder goed en veel beter dan de huidige top gepresenteerd. Dan ga je er voor zitten en denkt, nou krijg ik wat te zien. Maar helaas, ik zag niet het geweldige beeld wat er omschreven werd. Er is al meermalen gevraagd in dit topic, door meerdere, wat dan maakt dat dat die proef zo geweldig was. Wat zij dan ziet wat ik (en anderen) niet zien. Helaas, 23 pagina's verder is daar nog geen antwoord op gekomen.
Wat wel is gekomen is heel veel afgeven op de huidige top, heel veel afgeven op wedstrijdrijden in het algemeen. Als ik dit topic, en andere dressuurtopics doorlees, valt mij vaak op dat de veelal de fanatieke liefhebber van het spaanse/portugese, niets positiefs kunnen zien in de KWPNer en de huidige dressuurtop. Niets kunnen zij goed doen. Ik vraag mij dan af, waar komt die aversie vandaan? Ik snap het niet nl. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar meer bloederige paarden (niet 100% volbloed, dat is weer te). Dit heeft ook te maken met het feit dat ik naast dressuur, ook erg van springen en sgw houdt. Ik kijk vaak in eerste instantie naar gallopeervermogen van een paard ipv naar de piaff en passage. Maar dat is smaak en interesse. Ik kan wel degelijk ook genieten van een barok paard dat een mooie piaff neerzet. Ik kan, ondanks mijn persoonlijke voorkeur, wel degelijk zien dat andere typen/rassen qua aanleg beter zijn in bepaalde oefeningen dan mijn voorkeurstype. En dat zie ik bij heel veel mensen in de dressuurtopics terug. Waarom vallen de aanhangers van het spaanse ras (let wel, niet alle!!!) dan zo de niet spaanse rijstijlen en KWPN paarden aan, dat het allemaal niet aan de FEI voldoet en zo meer. Ijdele hoop denk ik, maar stiekum hoop ik daar in dit topic toch nog wat duidelijkheid in te krijgen.

eerdere quote pagina 5
nombrado schreef:
het beginfilmpje in het topic is géén spanjaard! Er zijn wel degelijk paarden en ook zeker KWPN ers die dit wel , met de juiste training, en goede bouw, juist kunnen uitvoeren.
Het gaat in dit topic over de manier van rijden en hoe eigenlijk juist rijden er uit hoort te zien.
volgens de FEI reglementen.
En daar doen allerlei soorten paarden aan mee.
Dat ik hier een verzameling veel PRE paarden heb geplaatst, omdat die in mijn bestand staan.
Je zou zelf ook eens voorbeelden kunnen plaatsen van bv kwpners, die het ook op de juiste manier uitvoeren.
Je hebt mij namelijk nergens horen zeggen, dat een kwpn er het niet kán!
Zou wel leuk zijn, als je zelf ook een bijdrage kan leveren, die een open discussie en misschien andere inzichten kan delen.

Bovendien is de openingspost géén spaans of portugees paard.
geen aversie tegen de paarden (spaans, frans, duits, nederlands, engels, portugees , enzenz)
wel tegen het huidige rijden en beoordeling daarvan.

daar gaat dit topic over

en dus niet wat men persoonlijk rijd, wat men zelf allemaal in het leven gepresteerd heeft.
het gaat om het sec kijken, wat er hoort volgens de reglementen FEI en wat niet goed is.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:56

Ik lees hier nu al een tijdje mee. En vind de onderbouwde uitleg die sommige geven erg fijn! Daar leer je van. En ondanks dat ik op sommige punten niet mee kan praten (over bijvoorbeeld de perfecte piaffe) is het voor mij heel duidelijk wie er verstand van hebben, want logisch nadenken kan ik wel, en verstand van het bewegings-stelsel heb ik ook wel. En als iemand alleen maar vragen ontwijkt en slecht onderbouwd, lijkt het mij wel duidelijk dat dit nooit een goede discussie gaat worden. Want als je zelf dit niveau niet rijdt, het niet gevoeld hebt en niet volledig kundig bent vind ik dat je niet zulke kritiek kunt hebben.. In mijn tak van de sport hoor je mensen ook wel eens zeggen; Jaaa op zo'n paard kan iedereen dat, tot ze eens op zo'n paard zitten, dan is het ineens niet zo makkelijk meer..

Ik blijf lekker meelezen met de wel interessante reacties in dit topic :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:03

sympie schreef:
Respect voor degene die hier bliijven in discussie gaan met Nombrado, en heb even gedacht om eraan mee te doen, maar als ik dan naar haar profiel ga gaan kijken vind ik het zonde van mijn tijd. Ik bedoel maar, als je die foto ziet van die ' poging tot piaffe' hoeft het voor mij al helemaal niet meer.

_/-\o_
daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb wel wat beters te doen :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:11

Zo ik alles meegelezen heb in dit topic, elke keer weer een stukje, valt het mij toch op hoe het er op uitdraait dat er zo nodig op de persoon gespeeld moet worden en het "mijn opleiding/dan wel paard" is beter dan die van jou. Het wordt ja, daadwerkelijk zo een "wedstrijdje".
Daar gaat het toch helemaal niet om? En daar is het topic ook dacht ik niet om gestart. Dat gaat volgens mij niet om wedstrijdruiters versus recareactie-bakkers. Het gaat om de MANIER waarop er toen versus nu gereden wordt.

Ik val zelf in geen enkele categorie: mijn paard is een 8 jarige bonte kruising Tinker x Fries, ik ben 50 jaar, en ik rijd graag met mijn kruising dressuur, zowel voor mezelf "in de achtertuin" als prive lessen van een zeer goede en betrokken ZZzwaar instructeur. Ik rijd zelf dat niveau natuurlijk helemaal niet, hahaha, maar dat is mijn streven ook niet. Die instructeur is er ondanks diens niveau er zelf ook niet te beroerd voor om er eens op te klimmen, om het paard aan te voelen, en iets voor te doen.
Ik waardeer dat erg, hoewel hij mijn type paard en niet wedstrijd gerichte ruiterkunsten nou niet bepaald nodig heeft (Mark van de Donk, huurt een deel van het complex Balkenschorten van Adelinde Cornelissen) heb ik nooit het gevoel gehad dat hij op ons neerkeek, omdat we geen wedstrijden willen gaan rijden.
Juist ben ik altijd gestimuleerd om "het beste uit je eigen paard" te halen/rijden ", dat hoeft toch niet op zijn of op top-gericht niveau te zijn?

Waarmee instructeur met name bedoelde: het beste uit DIT SPECIFIEKE paard te halen. En in dezelfde zin bedoelde: binnen de mogelijkheden van de combinatie.

De beste doch zeer getalenteerde jongeman heeft een eigen bedrijf en leven in de dressuur/wedstrijdsport. Toch word ik als niet wedstrijdgerichte ruiter, samen met een paard dat diens eigen beperkingen heeft bij de gratie van diens ZIJN (Tinker x Fries) dan toch ook serieus genomen. In wat ik met mijn paard wil.

In dit topic zie ik een steeds groter schisma onstaan in de trant van: als je geen wedstrijden rijdt of wil rijden, versus de recreatieruiter/lesser.
Met vrijwel EISEN dat er door deze of gene "als bewijs" filmpjes geplaatst moeten worden. Wie is beter, jij of ik, is het topic toch in verzand.

Dat zwart-wit denken begrijp ik eigenlijk niet.
(Ondanks mijn zawrtwit gevlekte bonte, hahaha)

Het ene kan toch naast het andere bestaan? Zo kan ik me voorstellen dat je als wedstrijd-gerichte ruiter een paard hebt waar je gezien diens talent heel wedstrijd-gericht mee traint, en die voorbereidt/er mee uitkomt op concoursen. Dat je daar heel veel tijd, energie en geld in steekt.
Maar....
Daarnaast zou diezelfde persoon ook nog een paard kunnen hebben die gewoon mega leuk is om op buitenrit mee te gaan, ook heel leuk serieus dressuurt, maar die net dat meerstukje niet heeft om er mee op wedstrijden te gaan.
Zo'n paard onder dezelfde ruiter, is niks minder dan een wedstrijdwaardig paard, het is gewoon een ANDER paard. Het zou goed kunnen dat je wedstrijdpaard gewoon niet lekker of vertrouwd op buitenrit mee te nemen is.

De eerder discussie dat een paard indiens eigen omgeving beter de proefgerichte oefeningen uitvoert dan in de openbare baan lijkt me GEEN discussie: wat je paard neer zet in diens vertrouwde omgeving is heel wat anders dan na een rit in de trailer/vliegtuig (!) op een volkomen vreemd terrein.
Een TOP paard hoort dit lles vollledig aan te kunnen.
Desalniettemin vind ik het ook niet raar dat ook een TOP paard, spanning en stress vertoont op een wedstrijdterrein... ook de ruiter heeft immrs die spanning, ook op top-niveau, hoe dan ook bij zich.

De huidige dressuurtop is voor mij geen voorbeeld: maar ik hoef ook geen voorbeeld, aangezien dat mijn ambities ook niet zijn.
Het meeste stoort mij eigenlijk nog, dat het wel usance lijkt dat men in de top dressuur helemaal niet boven de klassieke loodlijn meer zit, maar dat dat achterover hangen het normale beeld lijkt te zijn geworden. Er zijn al meerdere "verklaringen" voorbij gekomen zoals :een heel sterk paard en "probeer jij die maar eens in toom te houden", vind ik geen argumenten.
"Vroeger" hing men ook niet zo raar achterover.
Overigens deed ook Anky dat vroeger helemaal niet.
Dat is toch echt iets van de latere jaren, nu zie je heel veel wedstrijdruiters dat doen. Dus wat dat betreft kan ik wel zeggen "waar is het gebleven?" waar het topic door TS over gestart is.
Overigens zit TS ook inderdaad wel erg en voortdurend qua voorbeelden op diens Spaanse stokpaardje, er zijn meer dan genoeg ruiters die ook zeer fatsoenlijk kunnen rijden in Nederland, het doorgaans verzamelingsbeeld van een Spanjaard vind ik zelf ook mooi, maar niet zaligmakend.

Ook op dit Forum komen er wel bijv bij In the Picture toch filmpjes voorbij waarop ik dames toch ontzettend leuk en los, met veel gevoel en aanvoeling, hun voorheen lastige/niet erg goed uit de voeten kunnende paarden, zo geleidelijk aan tot ontzettend leuke en respectabele prestaties weten aan te zetten.
Van Fjord tot ex-draver, geen wedstrijd-materiaal, maar ik geniet daar toch van.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-12-12 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:14

Abacab schreef:
sympie schreef:

_/-\o_
daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb wel wat beters te doen :D

Ik stel voor dat Nombrado zich eerst nog eens oefent in het sec kijken naar combinaties en de FEI reglementen nog eens goed doorneemt, gaan wij lekker met zijn allen iets anders doen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:28

Terpentijn: voor mij was het niveau alleen belangrijk,omdat de persoon(en) zoveel kritiek had(den). Ja,dan mag je het imo wel beter doen of je wat meer bescheiden opstellen.
Dat je veel leert door zelf wedstrijden te rijden is mijn ervaring, na jaren "gewoon" gereden te hebben met les.
Iedereen heeft z'n eigen ervaring en kan misschien van elkaar leren. ik heb een hekel aan afkraken op de manier van de ts,dan kun je ook wat terug verwachten...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:37

Klopt nombrado dat het filmpje uit de openingspost geen spaans type paard is. Dat het moderne dressuurpaard en de wijze waarop deze door de huidige top gereden wordt niet jouw stijl is, kan ik ook allemaal nog begrijpen. Maar het continue aankomen met dat het niet volgens de reglementen van de FEI is om vervolgens met trainingsfilmpjes/fotoos van andere combinaties die het volgens jou beter doen te komen wordt vermoeiend. Idd, niemand rijdt volledig een gehele kur perfect volgens die reglementen. Met 10-en wordt niet gestrooid zoals met pepernoten, 100% is nog nooit gehaald. Dus ja, in iedere proef, van iedere combinatie zijn fouten/afwijkingen op de reglementen te vinden. De internationale juryleden worden opgeleid en aangesteld door de FEI om zo correct mogelijk te beoordelen of de proef, in zijn geheel, deze reglementen zo dicht mogelijk benadert. De ene combinatie voldoet op dit punt beter, de ander op dat punt. Het is aan de FEI welke criteria meegegeven worden waar het accent moet liggen. Die accenten zijn vast tijd en trent gevoelig. Zo was bij de laatste OS het criterium meegegeven dat het accent moest liggen bij harmonie. In de paar jaar daarvoor lag het accent voor mijn gevoel meer bij kracht en expressie. Alle combinaties worden op dezelfde wijze aan deze reglementen onderworpen, voor allen gelden dezelfde criteria. Daar komt vervolgens een volgorde uit die kijkt naar het totaal van de proef. En daar gaat het volgens mij bij jou tegen de haren in. Want jij kijkt specifiek naar bepaalde onderdelen die jij belangrijk vind. Ik heb zo'n vermoeden de piaff en passage. Wat ik al eerder zei, ik houd erg van de galoponderdelen, dus ik zal op andere favorieten uitkomen als jij. Juist die juryleden zijn erop getraint om het geheel te aanschouwen, de onderdelen los van elkaar te zien en het totaal tegen elkaar te wegen welke combinatie het best de gestelde eisen benaderd heeft. Dat is in ieder geval de reden waarom ik wel veel waarde hecht aan het oordeel van de jury op wedstrijden. Jij noemt dat achter de meute aanlopen, ik noem dat het totaal aanschouwen en niet de losse onderdelen.

Daarnaast is het volgens mij ook veel leuker om te genieten van prestaties die sporters neer te zetten, ipv deze neer te sabelen. Iedereen maakt fouten, maar in ieder geval heeft iedereen die op de OS komt een enorme weg achter zich om daar te komen (ongeacht welke sport) met veel opoffering, hard werk en vaak ook teleurstelling. Dan daar te mogen stralen en te laten zien waar die lange weg naar geleid heeft, alleen daar geniet ik al van. Kritiek leveren vanaf de bank is zo makkelijk.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:50

oji schreef:
Klopt nombrado dat het filmpje uit de openingspost geen spaans type paard is. Dat het moderne dressuurpaard en de wijze waarop deze door de huidige top gereden wordt niet jouw stijl is, kan ik ook allemaal nog begrijpen. Maar het continue aankomen met dat het niet volgens de reglementen van de FEI is om vervolgens met trainingsfilmpjes/fotoos van andere combinaties die het volgens jou beter doen te komen wordt vermoeiend. Idd, niemand rijdt volledig een gehele kur perfect volgens die reglementen. Met 10-en wordt niet gestrooid zoals met pepernoten, 100% is nog nooit gehaald. Dus ja, in iedere proef, van iedere combinatie zijn fouten/afwijkingen op de reglementen te vinden. De internationale juryleden worden opgeleid en aangesteld door de FEI om zo correct mogelijk te beoordelen of de proef, in zijn geheel, deze reglementen zo dicht mogelijk benadert. De ene combinatie voldoet op dit punt beter, de ander op dat punt. Het is aan de FEI welke criteria meegegeven worden waar het accent moet liggen. Die accenten zijn vast tijd en trent gevoelig. Zo was bij de laatste OS het criterium meegegeven dat het accent moest liggen bij harmonie. In de paar jaar daarvoor lag het accent voor mijn gevoel meer bij kracht en expressie. Alle combinaties worden op dezelfde wijze aan deze reglementen onderworpen, voor allen gelden dezelfde criteria. Daar komt vervolgens een volgorde uit die kijkt naar het totaal van de proef. En daar gaat het volgens mij bij jou tegen de haren in. Want jij kijkt specifiek naar bepaalde onderdelen die jij belangrijk vind. Ik heb zo'n vermoeden de piaff en passage. Wat ik al eerder zei, ik houd erg van de galoponderdelen, dus ik zal op andere favorieten uitkomen als jij. Juist die juryleden zijn erop getraint om het geheel te aanschouwen, de onderdelen los van elkaar te zien en het totaal tegen elkaar te wegen welke combinatie het best de gestelde eisen benaderd heeft. Dat is in ieder geval de reden waarom ik wel veel waarde hecht aan het oordeel van de jury op wedstrijden. Jij noemt dat achter de meute aanlopen, ik noem dat het totaal aanschouwen en niet de losse onderdelen.
Daarnaast is het volgens mij ook veel leuker om te genieten van prestaties die sporters neer te zetten, ipv deze neer te sabelen. Iedereen maakt fouten, maar in ieder geval heeft iedereen die op de OS komt een enorme weg achter zich om daar te komen (ongeacht welke sport) met veel opoffering, hard werk en vaak ook teleurstelling. Dan daar te mogen stralen en te laten zien waar die lange weg naar geleid heeft, alleen daar geniet ik al van. Kritiek leveren vanaf de bank is zo makkelijk.

Amen!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:55

@terpetijn. Ik heb helemaal niets tegen ruiters die geen wedstrijden rijden. Ik ben zelf heel lang geen wedstrijdruiter geweest. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat de niet wedstrijdruiters slecht bezig zijn of slechter rijden. Waar ik wel aanstoot aan neem is de hautaine houding van een aantal niet wedstrijdruiters dat zij in de achtertuin hun paarden beter voor elkaar hebben dan zelfs GP ruiters. Misschien zit er ergens wel een parel van een ruiter idd alleen thuis zit te freewheelen. Maar verder denk ik dat om op GP wedstrijd niveau te komen, er dusdanig veel training, volharding, ambitie, talent en wilskracht nodig zijn, dat dit type mens/ruiter heel graag wil leren en heel graag wil meten waar die staat. Daarnaast is het in ieder geval altijd zo dat die niet wedstrijdruiter NIET WEET waar die staat en datgene wat die thuis doet vergelijkt met datgene wat de wedstrijdruiter onder totaal andere omstandigheden doet. Dus je vergelijkt appels met peren. Je weet niet als niet wedstrijdruiter hoe jouw niveau is tov van anderen. Het enige dat je weet is of je paard naar jouw maatstaven (en de eventueel door jou gekozen begeleiding) lekker loopt. Prima, helemaal niets op tegen. Ieder heeft zijn ding waar ie plezier en voldoening uit haalt. Maar dan gaan afgeven op anderen die wel het lef en de ambitie hebben om hun verichtingen onafhankelijk te toetsen en te meten met anderen, dat vind ik niet okay.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:59

Ik voel toch weer de behoefte om onder mijn steen uit te komen.
Wat me opvalt, is, dat we het over wedstrijd rijden hebben en het verschil als je dat niet doet en dus eigenlijk niet mag oordelen over het hogere niveau. Ik dacht dat we het in dit topic hebben over “waar is het gebleven en met HET wordt bedoelt waar is het correcte rijden gebleven?”.

Wedstrijd sport wordt door jury beoordeeld op correcte opleiding (toetsing aan de hand van het SKALA) en correcte uitvoering (precies uitvoeren van de oefeningen en de figuren). Dat maakt wedstrijd rijden extra moeilijk want alles moet op het juiste moment bij elkaar komen en ik ben het eens met horsefryse dat dit extra lastig is.

Waar we het hier met zijn allen over eens zijn is dat Burl prettig haar paarden rijdt en fijne filmpjes heeft als het gaat om de correcte opleiding in dit geval van het jonge paard. Dank je wel Burl dat je ze ons hebt willen tonen, dank ook aan alle anderen.
Wat vind ik nu zo prettig aan die filmpjes van Burl? Nou het zijn paarden die van achteren naar voren worden gereden, met juiste correct halve ophouding en correct gereden worden afhankelijk van de leeftijd en de graad van africhting van het paard. Genoeg nog aan te verbeteren maar daar heb ik alle vertrouwen in want de opleiding vind ik correct. Met mij kijken meer mensen hier met plezier naar binnen dit topic en daar hebben we dus iets gemeenschappelijks.
Alle filmpjes heb ik gezien en Burl springt er voor mij uit als het gaat om correct rijden en plaatsen van filmpjes geplaatst door NL amazones of ruiters hier in dit topic.

En NEE ik rijd niet grand prix, NEE ik plaats geen filmpjes op BOKT, en JA ik kijk graag naar correct opgeleide paarden ongeacht welk niveau. Ja ik word correct opgeleid en ja ook ik rijd nog niet correct want ben bezig met veel negatieve gewoontes af te leren van niet correct opgeleid zijn in het verleden. Dat onder ogen durven zien en dat dit gegeven er ligt en dan de omscholing gaan doen is moed voor nodig en doorzettingsvermogen. Ik heb er voorlopig nog voor onbepaalde tijd mijn handen vol aan met dank aan goedwillende instructrices uit het verleden die mij met te weinig kennis fout les hebben gegeven.

Als ik kijk naar Charlotte Dujardin dan zien we een amazone die “het” optimaal in de vingers heeft. Correcte opleiding en veel ruitergevoel en ook daar zien we uiteraard uitvoeringsfouten. Maar zij is de zeer getalenteerde amazone die de uitzondering vormt namelijk zij combineert ruitergevoel met de juiste opleiding. De meeste ruiters, waaronder ik, hebben weinig ruitergevoel en moeten zwoegen om dit te verkrijgen en/ of hebben wel ruitergevoel en krijgen de verkeerde opleiding of en dat geld voor het overgrote deel van ons hebben weinig ruitergevoel en krijgen de verkeerde opleiding aangereikt. Ik geniet van Charlotte en van alle ruiters die paarden uitbrengen op wedstrijd niveau is zij mijn grootste favoriet.

Ik ben geen wedstrijd ruiter en heb ook niet het paard om zo ver te komen.

Ik denk dat we terug moeten in deze discussie naar waar het omgaat. Het gaat om het correct opgeleid paard. Met correct bedoel ik een paard dat van achteren naar voren wordt gereden, met de juiste halve ophouding waar op tijd vanuit goed gevoel wordt nagegeven.
Dit in plaats van een paard te trainen van voor naar achteren, met druk op de teugel zonder dat er op het juiste moment wordt nagegeven waardoor je verkeerde bespiering krijgt, verkeerde uitvoeren van de oefeningen op allerlei niveaus inclusief grand prix niveau die terug te herleiden zijn naar fouten die al in de basis training aanwezig zijn en meegenomen worden enz. Helaas en dat zeg ik met zeer veel spijt is dat laatste wat we veel zien in Nederland op dit moment.

Enne ik ben een zeer bescheiden vrouw, heb het niet hoog in de bol. :(:)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:05

nombrado schreef:
Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.

Het paard loopt inderdaad mooi in balans, op vier benen en over zijn rug. prettig beeld. Ik ben zelf een stuk jonger, ben deze beelden niet echt gewend. Probeer er wel altijd extra goed naar te kijken, het ware tenslotte wel de grote mensen van voor mijn tijd.

Het enige waar ik me aan stoor is de positie van haar benen, de beugels mogen imo langer. Dan kan ze volgens mij veel fijner inwerken met haar beenhulpen/spoorgebruik :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 19:07

oji schreef:

maar je hoeft hier toch niet te komen op dit topic?
helemaal als het je vermoeid.
Kritiek lever ik niet om neer te sabelen. Het is nooit perfect. En met rijden ben je nooit uitgeleerd.
kritiek lever ik ook naar mijzelf. Daar is niks mis mee. Daarmee zeg ik namelijk niet of iemand niet goed is als persoon.
Gek genoeg, til je er erg zwaar aan als ik kritiek lever op anderen. Ik ga niet zeggen dat iets goed is, als ik het niet vind toch?
Ik heb zelf vroeguh enorm streng les gehad (30 jaar geleden) en gek genoeg is dit goed bij mij blijven hangen.
Het paard had altijd gelijk, de ruiter nooit....., en zo leerde je rijden.
complimenten? zelden of nooit en er werd zeker geen goedzo gezegd als het niet zo was! Ik houd ook van eerlijkheid daarin.
je deed gewoon heel erg je best en wilde leren.
Dan kom je verder.....
Al is het de minister president , of de koningin, die de dressuurproef zou doen, dan zou ik namelijk nog steeds hetzelfde commentaar leveren. ;)
Ik heb het over het rijden en de paarden. wie of wat er op zit, vind ik eigenlijk niet belangrijk. (pietje , klaasje, marietje)
ik kijk naar de beweging , de samenwerking, de eenheid.
Als er teveel getrek en gehang in voorkomt, is het voor mij géén samenwerking en eenheid meer.
Je werd er namelijk vroeger genadeloos voor afgestraft door de jury. Nu schijnt het "mode" te zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 19:08

Ailill schreef:
nombrado schreef:
Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.

Het paard loopt inderdaad mooi in balans, op vier benen en over zijn rug. prettig beeld. Ik ben zelf een stuk jonger, ben deze beelden niet echt gewend. Probeer er wel altijd extra goed naar te kijken, het ware tenslotte wel de grote mensen van voor mijn tijd.

Het enige waar ik me aan stoor is de positie van haar benen, de beugels mogen imo langer. Dan kan ze volgens mij veel fijner inwerken met haar beenhulpen/spoorgebruik :)

Ben ik het helemaal mee eens.
Ze zit met haar benen niet goed recht onder haar paard.
Met deze beugels zou ik een M parcours springen ;)