[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 01:12

Afbeelding

En weet je wat ik nog het leukste vind aan paarden? Als ze met vriendelijk maar consequent rijden snappen wat er van ze verlangd wordt en ze op de juiste momenten aangemoedigd worden.. (ook al is het nog niet 100%)

Dan doen ze hun stinkende best om het bij ieder ander ook zo goed mogelijk te doen, ook al is het misschien niet makkelijk!

Afbeelding

Al doende leert men... (al lukt het misschien maar voor een paar pasjes!)

Moraal van het verhaal: Het is nooit het paard zijn schuld wanneer iets hem niet goed uitgelegd is/wordt. Altijd positief blijven.. niet boos worden.. en het gewoon telkens opnieuw proberen!

en nu ben ik echt bedje in. Filmpje is op 51%

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:51

Klopt wat je op de fotos zag ook met het beeld dat je hieronder ziet?

Zo nee, wat is er dan anders?

Wie rijd het paard harder? Wie rijd het paard actiever?

Jullie doen het trouwens best wel goed hoor! :)

(het paard loopt bij ruiter A iets minder up-tempo dan hij daarvoor liep, is daardoor al iets fijner in de aanleuning)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:17

Ik vind het paard bij de ' beige' ruiter traag maar wel losser en ruimer. Ze moet wat meer activiteit opwekken en met wat ophoudingen zal het paard mooi naar de hand toe gaan lopen?

Bij ' blauwe' ruiter vind ik het paard strak, te korte krampachtige passen maken. Aanleuning lijkt daar wel mooier maar ik vind het halsje is te kort, mag meer lengte in de hals (paslengte zal dan denk ook volgen?) Denk dat die ruiter meer van voor naar achter rijd?

kimberley

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:21

Oef wat is ruiter 1 streng met haar hand..

Ik vind juist dat het paard bij ruiter B veel losser is. Veel beter op het achterbeen. :j

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:23

Vind ruiter 1 niet perse streng met haar hand, ze heeft alleen onrustige handen (gaan elke pas op en neer met lichtrijden). Haar zit is niet onafhankelijk.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:29

Dat ook, maar vind haar rond ze 6 seconden toch even streng hoor.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:44

Aangezien ik de graad van africhting van het paard niet ken, behalve dat ik met zekerheid kan stellen dat de africhting niet voltooid is, kan ik geen van beiden afkeuren/goedkeuren. Ik weet namelijk niet waarom ze op hun manier rijden. In een les zou ik uitgebreid ingaan op het 'hoe en waarom' van hun handeling. En waarschijnlijk zelf eerst erop stappen voor een oordeel te geven.

Zo en dat is precies wat ik in een half uur gaan doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:45

Bij ruiter 1 is het paard van het achterbeen af; bij ruiter 2 op het achterbeen. Kwestie van ruitergevoel en ervaring denk ik :D

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:59

Leuk dit :)

Wie rijdt er vaker op het paard vind ik een moeilijk te beantwoorden vraag. Je bent geneigd om te zeggen dat het ruiter blauw is omdat die er meer uit lijkt te rijden, maar eigenlijk zou je alleen kunnen zeggen dat diegene meer techniek beheerst, ervaring heeft, durft te rijden of beschikt over meer ruitergevoel. Zo zou ik best de eerste kunnen zijn en de tweede mijn instructrice. Zij rijdt bijna nooit op mijn paard, maar rijdt er wel met gemak wat meer uit dan ik :)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:08

Ik vind na het zien van het filmpje ruiter a en b allebei geen heel fijn beeld geven. Sporen en geklapper van ruiter A storen, ik zie er geen effect van terug. Paard loopt te diep, zonder halsgebruik vanuit de schoft.

ruiter b heeft de boel wat meer bij elkaar gepakt en ik zie daar wel een bolle hals, toch loopt het paard te diep en zie ik veel storende hoofdbewegingen. Haar hakken die chronisch in een duwmodus zitten vind ik ook storend.

Ruiter a lijkt er zelf harder voor te werken, ruiter b lijkt een wat actiever effect bij het paard teweeg te brengen.

Ben overigens benieuwd wie het zijn... Als je het zelf bent: respect :) Das dapper. Als het anderen zijn: vinden ze je nog wel aardig :D

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:42

Kijkend naar de foto's vind ik dat de eerste ruiter het paard lang laat worden ook zou ik zeggen dat ze minder hand moet gaan gebruiken en dat ze beter moet gaan zitten lijkt nu wat achter in het zadel te zitten. denkt dat ze daardoor ook wat naar voren valt. het paard mag actiever. valt nu op de voorhand.

ruiter 2 vind ik fijner om naar te kijken paard is meer bij elkaar ronder en actiever ook zie je verschillende hoofd en hals houdingen wat ik persoonlijk er fijn vind. het paard is al een stuk minder op de voorhand dan bij ruiter 1

nu het filmpje ruiter b rijd er gewoon fijner mee weg bij ruiter a ziet het er moeilijker uit ik zou ruiter a ook zit lessen aanraden ik denk dat het haar erg zou helpen. je ziet op het filmpje dat het paard zich lang trekt te diep loopt en daarom wat onrustig is in de halshoofd houding.

bij ruiter b is het paard actiever maar gaat niet hard wel lijkt ze hem wat tegen te houden van voor dit was mijn eerste indruk maar na 3 x het filmpje te hebben gekeken kan ik niet benoemen waarom ik dat denk
het beeld straalt meer rust uit en denk dat de ruiter haar haken optrekt omdat zij toch wat te lang zit en met gympen rijd

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:57

Wat grappig om te lezen al die verschillende reacties! Heb expres geen aanvullende achtergrondinformatie gegeven. Die heeft een jury immers ook niet ;)

Ik zal mijn Hoe en Waarom als ik thuis ben voor je op papier zetten KDV :) (en voor de rest)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:20

A
Paard loopt wel actief, maar niet opwaarts, en met een valse knik.

B
Paard loop erg actief, achterbeen er correct onder, en ook opwaarts. Paard loopt ontspannen van top tot teen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:51

Megan_ schreef:
Ik vind het paard bij de ' beige' ruiter traag maar wel losser en ruimer. Ze moet wat meer activiteit opwekken en met wat ophoudingen zal het paard mooi naar de hand toe gaan lopen?

Bij ' blauwe' ruiter vind ik het paard strak, te korte krampachtige passen maken. Aanleuning lijkt daar wel mooier maar ik vind het halsje is te kort, mag meer lengte in de hals (paslengte zal dan denk ook volgen?) Denk dat die ruiter meer van voor naar achter rijd?

Ik vond het ook iets te strak ogen en paard maakt inderdaad te korte passen vind ik.
Maar ik vind dit een goed begin. Wanneer het paard meer los gaat laten en vooral van voor, denk ik dat zij meer ruimer gaat draven en de knie-actie ook wat minder word en het dan ook wat minder krampachtig eruit ziet.
Iets meer lengte in de hals zou het paard dan wel aan moeten nemen, maar ik denk dat dat ook wel zou helpen om die korte pasjes eruit te halen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:00

Mee eens, paard mag de hand iets mee naar voor nemen en dmv opzoeken van de lengte zullen de passen ook iets groter worden (wanneer het paard zich meer heeft ontwikkelt zal dit makkelijker worden).

Erg korte passen vind ik wel meevallen, paard heeft de ontspanning in het aanspannen gewoon nog niet gevonden.

Voor welk niveau zou de combi met het blauwe shirt trainen denk je?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-08-12 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:01

Geryon schreef:
Megan_ schreef:

Ik vond het ook iets te strak ogen en paard maakt inderdaad te korte passen vind ik.
Maar ik vind dit een goed begin. Wanneer het paard meer los gaat laten en vooral van voor, denk ik dat zij meer ruimer gaat draven en de knie-actie ook wat minder word en het dan ook wat minder krampachtig eruit ziet.
Iets meer lengte in de hals zou het paard dan wel aan moeten nemen, maar ik denk dat dat ook wel zou helpen om die korte pasjes eruit te halen.

maar als je naar de foto's kijkt zie je dat ruiter b het paard in de hals kan laten verlengen en dan word het paard ook ruimer. ik denk dat ruiter b dit mischien juist wel wil maar naar mij idee ook zo weer uit die houding kan rijden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:07

Dat denk ik inderdaad ook.
Maar wanneer het paard de hogere halshouding aanneemt moet ie ook kunnen loslaten, de hand goed aan kunnen nemen, maar aan zijn passen zie je dat ie dat niet doet.
Hij gaat dan wat korter lopen en wat meer 'omhoog' in plaats van lekker met de schouder eruit. (Al is dat altijd wat moeilijker bij paarden met wat meer knie-actie.)
En dat is nou waar aan gewerkt moet worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:08

shirleyp schreef:
Ik vind na het zien van het filmpje ruiter a en b allebei geen heel fijn beeld geven. Sporen en geklapper van ruiter A storen, ik zie er geen effect van terug. Paard loopt te diep, zonder halsgebruik vanuit de schoft.

ruiter b heeft de boel wat meer bij elkaar gepakt en ik zie daar wel een bolle hals, toch loopt het paard te diep en zie ik veel storende hoofdbewegingen. Haar hakken die chronisch in een duwmodus zitten vind ik ook storend.

Ruiter a lijkt er zelf harder voor te werken, ruiter b lijkt een wat actiever effect bij het paard teweeg te brengen.

Ben overigens benieuwd wie het zijn... Als je het zelf bent: respect :) Das dapper. Als het anderen zijn: vinden ze je nog wel aardig :D

Moest wel grinniken toen ik je bericht las. Ik vind vooral het paard dapper :o Het was die dag verdikkie 30 graden.

Niemand valt hier iemand af. Zijn hier allemaal om van elkaar te leren.. daarom bestaat dit topic toch? Ik wordt nog steeds lief gevonden hoor. Het kan niet allemaal in 1 x goed gaan. En het commentaar is niets nieuws en valt best wel mee.

De situatie:

Paard in kwestie is pas sinds 2 maanden van de eigenaresse. Eigenaresse zelf rijd nog niet zo heel lang en is door een aantal dingen die haar vorige paard deed angstig geworden.

Dit paard is in het verleden (bij vorige eigenaresse) erg rond en diep ingesteld (neus op de borst) en vooruit gejaagd met been gereden. Hierdoor heeft ze nooit geleerd de hand te volgen en was ze nooit actief maar vooral heel snel (met eigen ogen gezien). Ze had zoveel knieactie dat ze zichzelf nog net niet voor haar eigen hoofd sloeg en de achterhand deed niet veel. Ze was dus niet aan het been maar vluchtte ervoor. Werd ook maar 2x per week gereden (soms 3).

(ik kan nu een mega lang verhaal gaan vertellen.. maar kort samengevat:)

Paard en Ruiter A zijn (buiten het rijden) 2 handen op 1 buik. Ze moeten beiden nog veel aan- en af-leren onder het zadel. Ruiter A is soms nog wat onzeker en dat zie je terug in het rijden. Ook is ze door haar weinig ervaring natuurlijk nog niet zo handig. Omdat ze haar hulpen nog niet consequent uitvoert en soms niet weet wanneer ze het paard moet begeleiden brengt ze het paard in verwarring.. en die gaat dan gewoon maar doen wat ze denkt te moeten doen.. (versnellen en achter de hand lopen)

Iemand dacht dat ruiter A op de film in kwam met haar hand. Maar ruiter A pakte enkel haar teugel een klein stukje korter. Dit deed ze "te groot" (stak hand af en pakte toen op maat.. paard voelde hand/teugel teveel en ging er direct achter).

Paard is al veel verbeterd (ruiter A ook overigens) want in het begin hingen de teugels in een boog en paard bleef met de neus op de borst draven. Als ruiter A straks het paard volledig vertrouwd kan ze beginnen aan zitles (en de beugels een paar gaten langer zodat haar knie/been beter komt te liggen in het zadel)

Ruiter B zit er op het filmpje voor de 4e keer op en heeft deze dag in totaal max. 10 minuten gereden. Het was helemaal niet de bedoeling om er op te stappen (vandaar geen laarzen) en de cap van de eigenaresse was 4 maten groter (klep viel dus over haar ogen) Ruiter A was even erg moe van al het (teveel) werken dus mocht even uithijgen.

Aangezien het paard bij ruiter A niet tot weinig op de beenhulpen reageert was ruiter B daar vooral mee bezig d.m.v. hulpen timen en verder paard gewoon laten lopen. Teugels waren korter om het paard op het juiste moment te kunnen begrenzen waar nodig en om het paard minder mogelijkheid te bieden om "uit elkaar" te vallen. De beugels waren te lang voor ruiter B (ruiter A is 1,5 kop groter en heeft slankere benen) maar ruiter B was even eigenwijs, wist niet dat ze op de film ging en was voor die paar minuten te lui om haar beugels korter te doen.. Als je op het lichtrijden let kun je ook zien dat ze op haar tenen gaat staan om de beugels niet te verliezen. Zonder steun van haar rijlaarzen gaan haar enkels daardoor hun eigen weg)

Ruiter B houdt het paard niet tegen op haar handen. Ze gebruikt haar bovenlichaam om het paard iets terug te houden (iets zwaarder zitten). Ruiter tilt wel 1x haar handen wat op. Ze voelde nl. dat het paard door wou knikken (probeerde met gewicht in de hand deze mee omlaag te nemen) en het achterbeen af wou stappen. Puur een kleine correctie dus zonder brute kracht of te groot te reageren (als dat wel zo was zou paard met kin tegen de hals op krullen en volledig achter de hand en teugel kruipen of juist haar hoofd omhoog gooien.)

Het paard accepteert hier overigens de hand/verbinding en loopt er naar toe maar neemt zelf de hand nog niet mee naar voren. Handen zijn losjes in contact en veren mee wanneer zij kauwt op het bit. Dat laatste stapje moet zij zelf zetten om EN lengte te pakken EN mooier af te vloeien in de benen zonder activiteit te verliezen. Wanneer de ruiter de hand meer naar voren zou brengen geeft ze het paard de ruimte om "erdoorheen" te knikken. Dit is niet wat zij wil.

Niet veel laten toen het paard fijn bleef lopen kreeg ze wat meer lengte om te varieren van halshouding. Hier bleef ze mooi rond in en fijn over de benen. Ze had met de neus nog meer naar voren gemogen, maar daar was de tijd niet naar. Het was al zwaar (en heet) genoeg.

De reacties van het paard waren al heel fijn vergeleken met de keer daarvoor. Je kunt niet alles in 1 keer verwachten :)

Ruiter B was ik.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-08-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:15

Beide A en B mogen wat aan hun manier van lichtrijden doen
het heeft nl weinig met lichtrijden te maken
veel te hoog uit het zadel met een te strak bovenlijf
Ruiter A geeft het paard voor meer ruimte, maar begrenst hem niet in zit.
paard zoekt. en komt af en toe achter de teugel Te hoog tempo
Ruiter B zit met een holle rug en te strak bovenlijf /schouders het paard teveel tegen te houden waardoor het paard achter de LL blijft en knikt achter de lendenen.
Beide geen fijn beeld.
Voor beide ruiters advies. Zitles en eens doorzitten meer in langzamer tempo.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:28

Ruiter B heeft zelfs als ze op haar buik of rug in bed of op een platte ondergrond ligt een holle rug. Niets aan te doen helaas.

Ik houdt het paard absoluut niet tegen op mijn handen. Daar ben ik 100% zeker van. :)

Bedankt voor het kijken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:41

Als je het filmpje vertraagt afspeelt, zie je bij ruiter A, dat het paard mooi in 2 takt beweegt, paard wordt nog wel teveel naar achter gedwongen met het hoofd, maar de beenzetting is prima.
Bij ruiter B, wordt er door het paard gewerkt vanuit de voorhand. Er is elke keer 1 fractie in de draf dat het voorbeen al neergezet is, als het achterbeen er nog niet is.
Dat is geen 2 takt. Bovendien als een ruiter met holle rug rijd, voelt het paard dit ook zo.
een holle rug is zeker beter te maken, door iets aan je houding te doen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:59

Ik betwijfel het bovenstaande maar ik laat mij graag des beteren beleren dus; Hic Rhodus, hic salta (hier is Rhodus, spring hier oftewel; streed het bewijs aan).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:19

Wat een onzin kraam jij toch uit zeg nombrado :o Ik heb besloten ook niet meer op jou te reageren. Je bent vervelend. *D

Ja.. ze krult stukken nog te makkelijk op en nee ze is nog niet zo ver dat ze de hand mee naar voren neemt..

Op het bovenste plaatje corrigeerde ik mevrouw door dus even mijn handen omhoog te doen omdat ze door wou krullen en de hand mee omlaag wou nemen. :o

Maar zie hier: het bewijs van 2 takt. Uit hetzelfde filmpje.

Afbeelding

Als je reclame wilt maken voor je prachtige PRE's (waarvan je een uitgestrekte draf foto toont alszijnde mooi beeld: Waarbij het hoofd van het paard gekanteld is, het achterbeen na komt en de ruiter schuin naar voren zit...) dan zou ik dat in dit topic maar laten.

Wij zijn helemaal niet zo dom als jij denkt. :o
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-08-12 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:22

S_en_Z schreef:
Wat een onzin kraam jij toch uit zeg nombrado :o Ik heb besloten ook niet meer op jou te reageren. Je bent vervelend. *D

+1

Het klinkt allemaal harstikke bijzonder maar ik kan me er ook echt totaal niet in vinden en vind het eerlijk gezegt allemaal onzin := Die vergelijkingen met het menselijk lichaam ook enzo, nee sorry, ik kan me er echt totaal geen beeld bij vormen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:27

je vraagt een beoordeling van iedereen
wat er aan filmpjes en foto's geplaatst werd,
zo zie ik het
ik begrijp alleen niet waarom ik in een keer aangevallen wordt met mijn veel eerder geplaatste foto's?
ik beoordeel sec hier foto's en filmpjes van anderen hoe ik het zie en wat ik zie.
dat dat niet overeenkomt met hoe jij het ziet, dat kán.
Het is slechts mijn mening. ;)
Heeft niets met wel of geen PRE te maken.
Een KWPN er kan je prima in balans rijden.

overigens zeg ik hier nergens dat hier iemand dom is....

Wat je aanspreekt neem je mee
wat je niet aanspreekt leg je naast je neer.
waar je boos om wordt, is tijd om naar jezelf te gaan kijken óf er wel misschien wel een kern van waarheid in zit

Het ging hier om "aan de teugel"
Simpel
In beide A en B, beweegt het paard achter de teugel...., dus niet áán de teugel.

Dit om even verwarring te voorkomen bij de mede lezers.