Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:38

Huertecilla schreef:
Lees mijn site héb ik al geantwoord :)*
Die is daarvoor opgezet en wordt daarvoor door sponsors belangenloos beschikbaar gehouden.
Als je daarna meer wil weten is er de literatuurlijst.
Wil je daarna, met een goede basis aan kennis, kunde en begrip, verder in die richting in jezelf investeren, dan kan je een mail sturen.
Als ik dat zinvol acht, steek ik daar dán kwali-tijd in.

Zoals reeds gezegd, ik laat mij niet beinvloeden op dit soort manieren, ik vind het huiverig en achterbaks - alleen maar een manier om te trachten nog meer mensen te 'winnen'. Ik heb al een manier, een manier die dezelfde principes volgt, staat in mijn onderschrift, maar ik denk niet dat je uberhaubt de moeite genomen hebt -dit- in te zien, terwijl ik jouw website wel even ben door gaan neuzen om vergelijk te maken.

Ik doe mijn huiswerk namelijk WEL voordat ik dingen uit de lucht haal.

Ik besef maar al te goed dat je 'tracht' mij in te laten zien wat 'paardenpsychologie' betekend. En weet je waarom ik dit door heb? Ik zal het je vertellen... omdat ik ZELF die stroming al volg!

Ik heb je meermaals gevraagd waar je de onkunde vandaan haalt mij te vertellen dat ik een dierenmishandelaar ben omdat ik niet specifiek JOUW methodes gebruik. Jij blijft vervolgens met het vlaggetje 'mijn site' wimpelen. Nee, zo werkt het niet.

Jij hebt mij nog nooit met mijn paard zien werken. Nee, jij kan niet oordelen of ik sporen/zweep/bit gebruik, want jij hebt mij nog nooit met mijn paard zien werken.

Ook lees jij niet wat ik schrijf, want ik heb dit meermaals aan je uitgelegd, in PB en hier, maar dan nog schijnt het niet tot jouw botte hersentjes door te dringen, dat ik die 'methodes' en 'martelwerktuigen' niet gebruik.
Ik vind het heel kwalijk dat je mij, zonder ook maar mijn paardje en mij samen te zien werken, afschilderd als een dierenmishandelaar, en niet alleen mij.

Oh ja... en even voor de duidelijkheid...
Als een mens intelligenter is dan een paard... waarom is het dan de mens die oogkleppen op heeft? Denk daar maar eens over na.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:48

Ik heb een groot deel van het topic gevolgd en moet eerlijk zeggen dat ik het top vind als mensen zonder hoofdstel buiten kunnen rijden. Dat wil ik ook, maar ik ben nog niet zover.

Omtrent de veiligheid, denk ik dat de mate waarin een paard buiten betrouwbaar is, duizend keer zwaarder telt dan de optoming. Ik zie menig ruiter op hittepit naar buiten gaan, met een heel arsenaal aan hulpwerktuigen en ik lees menig topic hier op bokt over paarden die ertussenuit gaan buiten, moeilijk terug te nemen zijn, overal van schrikken, op de hakken omdraaien etc etc... lees er maar eens 'gedrag' op na.
Ik ben ervan overtuigd dat deze mensen een veel groter risico vormen voor de omwereld, dan de persoon die met een zeer goed geconditioneerd paard op buitenrit gaat met alleen een halsring om. Ook al lijkt het anders.
Een paard hoort niet op de weg (of ander gebied zonder omheining) thuis, ongeacht wat je eraan hangt.

However.... hoewel ik het zelf in de toekomst zeker ooit een keer wil proberen, zal ik er toch een hoofdstel omhangen en het touw aan het zadel hangen. Waarom? Ik vertrouw op mijn paard, maar ik geloof niet dat ik ooit zoveel vertrouwen in mijn eigen kennis en kunde heb dat ik het risico zou durven nemen (met name het risico voor mijn paard)
Als ik met alleen een halsring (of zonder iets) buiten wil rijden, doe ik dat vooral om mijzelf te testen. Niet om anderen te laten zien hoe goed ik ben. Daarom zie ik geen hinder in het omlaten van een halster en het vastclippen van een touw aan het zadel.

Overigens rij ik wel per definitie bitloos en ken twee rijscholen waarvan de instructeurs per defintitie zeggen en bewijzen dat ieder paard bitloos te rijden is.
Ik heb een koudbloed draver en een koudbloed werkpaard, bekend vanwege hun eigenwijze kop (noordzweed) en ik werk met shetjes. Maar ik werk ook zoveel mogelijk vanuit het P+ principe, al heb ik nog enorm veel te leren en ben ik verre van het punt waar ik wil komen.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik mensen die met bit rijden veroordeel. Er zijn een aantal mensen die met bit rijden waarvoor ik heilig respect heb. (nee, voor mij niet de top in de ruitersport) Ik geloof alleen niet dat ik dezelfde subtiliteit aan de dag zou kunnen liggen met bit en dat is voor mij al een reden om de handen ervan af te houden (als het voor mij al enig nut zou hebben, wat niet zo is)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:56

Dilan1993 schreef:
Ik vind zonder hoofdstel buitenrijden ongelovelijk onverantwoord. Je paard kan nog zo goed opgeleid zijn en nog zo braaf zijn, als hij op hol slaat HEB JE NIKS IN TE BRENGEN. Niet met hoofdstel, niet met bit, niet met neuriem en al helemaal niet met neckrope.

Zoals je zegt, als hij er echt vandoor wil, dan gaat hij er vandoor. Dus het komt er op aan te zorgen dat het paard er in 99% van de gevallen dat er wat onverwacht gebeurt buiten niet vandoor wil gaan, maar bij jou checkt wat er moet gebeuren.
En in die 1% "**** happens" waarin je paard bijvoorbeeld totaal onverwacht een mep krijgt van het zeil van een voorbijrijdende aanhanger (eigen ervaring) zit ik liever op een optomingloos paard waarvan ik weet dat die eigenlijk bij me wil blijven, als op een paard waarvan dat niet duidelijk is met een bit er in.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:01

Bandida schreef:
Dilan1993 schreef:
Ik vind zonder hoofdstel buitenrijden ongelovelijk onverantwoord. Je paard kan nog zo goed opgeleid zijn en nog zo braaf zijn, als hij op hol slaat HEB JE NIKS IN TE BRENGEN. Niet met hoofdstel, niet met bit, niet met neuriem en al helemaal niet met neckrope.

Zoals je zegt, als hij er echt vandoor wil, dan gaat hij er vandoor. Dus het komt er op aan te zorgen dat het paard er in 99% van de gevallen dat er wat onverwacht gebeurt buiten niet vandoor wil gaan, maar bij jou checkt wat er moet gebeuren.
En in die 1% "**** happens" waarin je paard bijvoorbeeld totaal onverwacht een mep krijgt van het zeil van een voorbijrijdende aanhanger (eigen ervaring) zit ik liever op een optomingloos paard waarvan ik weet dat die eigenlijk bij me wil blijven, als op een paard waarvan dat niet duidelijk is met een bit er in.

Jaaaa! En daar hebben de volgelingen van de sekte weer! Het is net alsof jullie op jullie eigen forum elkaar aan het aansporen zijn, want zodra er ook maar iets gepost wordt dat jullie heer en meester niet aan staat, komen jullie 'en masse' ineens langzeilen.

Jullie haken, net als jullie heer en meester, in op een specifieke zin, zonder dat de rest van de tekst in acht wordt genomen. Ik kan niet anders zeggen, goede brainwashing... maar ik word weer kotsmisselijk. Volgens mij ben ik zwaar allergisch voor jullie! ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:04

StefenYnia schreef:
Volgens mij ben ik zwaar allergisch voor jullie! ;-)

Ook aangename kennismaking zeg. Gaat het een beetje?
Ik reageer hier wel degelijk op een stelling van iemand anders, en on-topic.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:06

Mijn paard wil dus gewoon niet bij mij blijven op buitenrit. Aaaaah hij haat me. Nee, het is niet zijn natuur om eerst te vluchten en dan te beslissen of ie bij me wiil blijven of niet. Nee, ik ben gewoon niet lief genoeg voor 'm.

Hallo, je zit al op de rug van een paard, de positie van een roofdier (toch?). Als een paard schrikt, dan lijkt me toch dat even het vertrouwen in de ruiter weg is. Paard denkt 'gevaar', gaat op de vlucht en voelt tijdens die vlucht iets op z'n rug. Veel paarden die dan niet gaan nadenken van 'oooh, dat is de ruiter, die altijd met zachte hand rijdt, die daar op mijn rug zit te wachten tot ik stop' Nah, genoeg paarden die denken 'gevaar, roofdier, weggggwezennnn!!'

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:07

Bandida schreef:
StefenYnia schreef:
Volgens mij ben ik zwaar allergisch voor jullie! ;-)

Ook aangename kennismaking zeg. Gaat het een beetje?
Ik reageer hier wel degelijk op een stelling van iemand anders, en on-topic.

Tja, die aangename kennismaking, daar mag je HC voor bedanken. Alles ging goed, en ontopic, tot hij zich erin mengde.

Maar goed, meningen zijn en blijven verdeeld, dat is ieders goed recht. Waar ik problemen mee heb is dat mij dingen in de schoenen worden geschoven die ik niet waardeer, en ook nog eens onjuist zijn.

En daarbij valt het wel heel erg op dat elke keer dat HC iets zegt, zijn discipels binnendruppelen om zijn mening kracht bij te zetten. Ik zeg niet dat het echt opzet is, maar daar begint het nu toch wel verdomd veel op te lijken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:10

StefenYnia schreef:
Ik zeg niet dat het echt opzet is, maar daar begint het nu toch wel verdomd veel op te lijken.

Nou, er komt hier op bokt gewoon niet dikwijls een topic voorbij over deze niet zo algemene type van training (want het gaat helemaal niet over 'geen hoofdstel' op zich). Dat is dan toch niet vreemd dat dat dan steeds maar een handjevol mensen interesseert. Of dat er niet zo veel zijn die iets uit eigen ervaring gaan kunnen vertellen.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:12

Ik geef toe dat ik een groot deel van het topic heb over geslagen.

Maar volgens mij begrijpen veel mensen het hier niet helemaal.
Ja als een paard wilt gaat hij toch maar ik dacht toch echt dat je met een hoofdstel meer te zeggen hebt dan zonder.
Je brengt ook andere in gevaar hoor.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je gewoon niet verzekerd bent... Hoe ga je dat doen als er door jou schuld iemand in het ZH beland?

Ik vind het echt heel knap dat mensen zo kunnen rijden en ik wil het ook heel graag kunnen, maar dan leuk thuis in de bak of wei.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:15

liljebo schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat deze mensen een veel groter risico vormen voor de omwereld, dan de persoon die met een zeer goed geconditioneerd paard op buitenrit gaat met alleen een halsring om. Ook al lijkt het anders.
Een paard hoort niet op de weg (of ander gebied zonder omheining) thuis, ongeacht wat je eraan hangt.

Ik ontdekte een fout in mijn post. :o
Die laatste zin hoort natuurlijk te zijn . Zo'n paard hoort niet op de weg. En dan heb ik het dus uiteraard over een paard wat niet optimaal geconditioneerd is om bij zijn baas te blijven, ongeacht wat er gebeurd. Dan heb ik het over al die paarden waar topics over worden geopend die niet onder controle staan(ertussen uit gaan, naar huis rennen, bokken en steigeren onderweg, overal bang voor zijn)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:16

Bandida schreef:
StefenYnia schreef:
Ik zeg niet dat het echt opzet is, maar daar begint het nu toch wel verdomd veel op te lijken.

Nou, er komt hier op bokt gewoon niet dikwijls een topic voorbij over deze niet zo algemene type van training (want het gaat helemaal niet over 'geen hoofdstel' op zich). Dat is dan toch niet vreemd dat dat dan steeds maar een handjevol mensen interesseert. Of dat er niet zo veel zijn die iets uit eigen ervaring gaan kunnen vertellen.

Daar gaat het niet om. Sterker nog, ik denk dat je je erg vergist. Er zijn echt veel meer mensen geinteresseerd in de NH techniek dan jij misschien nu denkt. En als ik ga kijken naar de mensen die dit topic volgen, is dat best een flinke groep.

Waar het mij om gaat, is de sekte-achtige uitlatingen die erop nagehouden wordt door ECHT een handje vol mensen (Stuk of 3/4 dusver) die elke keer alleen maar terugkomen, op het moment dat HC er weer eens van langs krijgt voor z'n ongelooflijk arrogante, egocentrische, associale uitlatingen. Of hij nu direct of indirect verdedigd wordt, het is een sekte-gevoel waar ik echt stront-misselijk van wordt.

Voor mij komt dat over als zijnde, dat er dus nog meer mensen zijn die vinden dat ik een dierenbeul ben, omdat ik NIET HC's website verafgod...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:19

Bandida schreef:
Dilan1993 schreef:

Ik zit liever op een paard dat liever bij me blijft, maar mét een extra communicatiemiddel in die situatie. :)*

Verder is het type schrikreactie van een paard voornamelijk aangeboren, waarbij je paarden hebt die voornamelijk op de plaats 'bevriezen', en paarden die blind gaan lopen of liefst omkeren naar de veilige stal.
Je hebt ook paarden die vol adrenaline stromen na zon klap met een zeil, tegenover paarden die heel vlug spanning laten afvloeien.

In ieder geval zijn er zat paarden die optomingsloos te besturen zijn, maar waarin het in bovenstaande situatie toch even handig kan zijn, om teugels te hebben om de zaak even te bespelen tot de gemoederen weer zijn gekalmeerd.

@liljebo: de enige manier om een paard te leren om overal bij zijn baas te blijven, is om overal met hem naartoe te gaan.

En dan zit er nog steeds een gigantisch verschil in paarden, van de 3-jarige die met drie weken onder het zadel al vol vertrouwen langs een drilboor wandelt, tot het bloedpaard dat na jaren op de weg nog helemaal in de stress kan schieten van een fazant.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:19

Stefanynia... een chinees spreekwoord: Haal diep adem; daar wordt je rustig van :)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:20

randalinpony schreef:
En dan zit er nog steeds een gigantisch verschil in paarden, van de 3-jarige die met drie weken onder het zadel al vol vertrouwen langs een drilboor wandelt, tot het bloedpaard dat na jaren op de weg nog helemaal in de stress kan schieten van een fazant.

Sluit ik me helemaal bij aan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:21

randalinpony schreef:
@liljebo: de enige manier om een paard te leren om overal bij zijn baas te blijven, is om overal met hem naartoe te gaan.

t.

Jep. Daarom wandel ik eindeloos veel langs enge situaties door alvorens ik erop ga zitten. ;)
en train ik in zoveel mogelijk verschillende situaties.

Maar goed... degene die de meeste training nodig heeft, ben ik meestal zelf :+

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:21

liljebo schreef:
Stefanynia... een chinees spreekwoord: Haal diep adem; daar wordt je rustig van :)

Ik ben heel rustig, hoor, maak je maar niet druk. Maar m'n mond houden over ziekelijk gedrag doe ik niet.
Een Engels spreekwoord voor jou:
I tell it like I see 'em. ;-)

En nog 1: If it looks like a rat, smells like a rat, sounds like a rat... it's probably a rat!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:23

randalinpony schreef:

Ook waar. Met de laatste zou ik dus persoonlijk niet de weg op gaan. Zelfs niet met een complete ijzerwinkel eraan. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:24

StefenYnia schreef:
liljebo schreef:

Ik ben heel rustig, hoor, maak je maar niet druk. Maar m'n mond houden over ziekelijk gedrag doe ik niet.
Een Engels spreekwoord voor jou:
I tell it like I see 'em. ;-)

En nog 1: If it looks like a rat, smells like a rat, sounds like a rat... it's probably a rat!

:) Ik bedoel alleen te zeggen dat het geen zin heeft om jezelf te verdedigen of je druk te maken. Je weet zelf toch wat je doet en ik neem aan dat je daarachter staat? Wat maakt het dan uit wat anderen vinden?

(wijsheid die ik op mijn oude dag heb vergaard.... :) )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:26

StefenYnia schreef:

Nou, er komt hier op bokt gewoon niet dikwijls een topic voorbij over deze niet zo algemene type van training (want het gaat helemaal niet over 'geen hoofdstel' op zich). Dat is dan toch niet vreemd dat dat dan steeds maar een handjevol mensen interesseert. Of dat er niet zo veel zijn die iets uit eigen ervaring gaan kunnen vertellen.[/quote]

Daar gaat het niet om. Sterker nog, ik denk dat je je erg vergist. Er zijn echt veel meer mensen geinteresseerd in de NH techniek dan jij misschien nu denkt. En als ik ga kijken naar de mensen die dit topic volgen, is dat best een flinke groep.

Waar het mij om gaat, is de sekte-achtige uitlatingen die erop nagehouden wordt door ECHT een handje vol mensen (Stuk of 3/4 dusver) die elke keer alleen maar terugkomen, op het moment dat HC er weer eens van langs krijgt voor z'n ongelooflijk arrogante, egocentrische, associale uitlatingen. Of hij nu direct of indirect verdedigd wordt, het is een sekte-gevoel waar ik echt stront-misselijk van wordt.

Voor mij komt dat over als zijnde, dat er dus nog meer mensen zijn die vinden dat ik een dierenbeul ben, omdat ik NIET HC's website verafgod...[/quote]

waar ben jij nou mee bezig?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:29

liljebo schreef:
randalinpony schreef:

Ook waar. Met de laatste zou ik dus persoonlijk niet de weg op gaan. Zelfs niet met een complete ijzerwinkel eraan. ;)

Het hangt er vanaf wat je zelf meer ligt; de een heeft meer met een koelbloedige (maar soms eigenwijze :+ ) fjord of haflinger de ander meer met een bloedpaard.

Ik kan helemaal gestoord worden van lompe fjorden/haflingers/tinkers terwijl een ander gillend gestoord wordt van mijn hysterische bloedpaard ;)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:34

liljebo schreef:
:) Ik bedoel alleen te zeggen dat het geen zin heeft om jezelf te verdedigen of je druk te maken. Je weet zelf toch wat je doet en ik neem aan dat je daarachter staat? Wat maakt het dan uit wat anderen vinden?

(wijsheid die ik op mijn oude dag heb vergaard.... :) )

Daar gaat het niet om, het is een principe kwestie. Er komt iemand langs die denkt de wijsheid in pacht te hebben, zelfs claim legt geweldig te zijn, die mij dan verteld dat ik mijn paard mishandel. Ja, ho, wacht eens even. Ik pik veel maar dat niet. Ik verdedig mezelf niet zo zeer, ik heb immers niets te bewijzen voor anderen, maar ik zal ook niet zomaar over me heen laten walsen. Meneer is daarmee begonnen, en ik zal me tegen zijn 'methodes' blijven verzetten. Meneer toont geen respect, dan zal ik dat ook zeker niet doen.

Kinderachtig? Ja, maar goed, dat kunnen we ook over meneer zeggen. Maar ik word er niet moe van, hoor, noch maak ik mij druk. :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:35

Soms wordt vergeten dat een koudbloed net zo goed een vlieg op de huid voelt als een warmbloed. En dat ze net zo gevoelig zijn voor lichaamstaal als ieder ander paard. Het heeft alleen een andere motivatie nodig. Het laat zich niet zo gemakkelijk intimideren. Als je dat begrijpt en vanuit P+ principe werkt, merk je dat die eigenwijze koudbloeden eigenlijk superpaarden zijn om de wereld mee te ontdekken en dat ze dat graag voor je doen. ;)
En veilig.

En dat laatste vind ik niet alleen van belang voor mijzelf, maar ook voor medeweggebruikers en voor mijn eigen paard-

Met een nerveus hyperpaard de weg opgaan, terwijl het nog schrikt van zijn eigen schaduw, vind ik vele malen gevaarlijker voor jezelf, je paard en alles om je heen dan optomingsloos met een kalm en zeer goed geconditioneerd paard naar buiten rijden. Ongeacht hoeveel ijzer je eraan hangt.

Kan best kloppen dat je liever met deze paarden te maken hebt, maar dat brengt nu eenmaal consequenties met zich mee.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 11-04-12 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:37

randalinpony schreef:
Ik zit liever op een paard dat liever bij me blijft, maar mét een extra communicatiemiddel in die situatie. :)*

Ik ook, lijkt me al heel wat als het paard zo goed doorgetraind is dat je je kopstuk er gewoon af kan halen buiten zonder je echt zorgen te hoeven maken. Leuk om te proberen zo ver te komen, daar gaan vele en vele uren in. En goed voor het wederzijds vertrouwen ook. Maar zeker geen doel om dan altijd zo te gaan rijden.
Het hangt ook van jezelf af. Als de aanwezigheid van teugels er voor zorgt dat je toch nog een graadje meer ontspannen bent.. gewoon doen uiteraard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:39

Ik snap niet dat de volwassen mensen die hier roepen dat het allemaal wel prima is niet even beter nadenken. Je schrijft hier voornamelijk aan kinderen, en als volwassenen al zeggen dat het allemaal wel best is om zonder hoofdstel de straat op te gaan dan ben ik benieuwd wat voor een ongelukken we hier gaan krijgen. Vind het nogal kwalijk dat jullie niet eens even jullie verantwoording kunnen nemen en zeggen dat het idd geen veilig idee is.

En daarbij, ook de best getrainde paarden kunnen onverwachts anders reageren dan dat je iei had ingeschat, en dus is er een vergroot risico wanneer je zonder optoming rijd.

Lijkt me logisch.

En dan heb ik het niet tegen een Geerke enzo. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:40

Bandida schreef:
randalinpony schreef:

Ik ook, lijkt me al heel wat als het paard zo goed doorgetraind is dat je je kopstuk er gewoon af kan halen buiten zonder je echt zorgen te hoeven maken. Leuk om te proberen zo ver te komen, daar gaan vele en vele uren in. En goed voor het wederzijds vertrouwen ook. Maar zeker geen doel om dan altijd zo te gaan rijden.
Het hangt ook van jezelf af. Als de aanwezigheid van teugels er voor zorgt dat je toch nog een graadje meer ontspannen bent.. gewoon doen uiteraard.

Jep... dat is ook wat ik bedoel. Ik wil graag op bepaald moment zonder gebruik van optoming rijden, maar zal er wel een halster omgangen en touwtje vastknopen aan het zadel. Niet omdat ik niet op het oordeel van mijn paard vertrouw, maar omdat ik zomaar zelf net op het verkeerde moment de verkeerde reactie kan laten zien en daarmee problemen kan veroorzaken.
Tenslotte rij je optomingsloos omdat het leuk is om te testen, niet om jezelf te bewijzen.
Dat lijkt mij niet nodig