[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:39

Die kan ik dus niet goed vinden, maar iig is het een combinatie waaraan je het ziet: aangespannen buikspieren en het ontbreken van het kuiltje.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:37

*\o/* Ja en dankzij het BNB ben ik hierop gekomen.
De hele middag al druk aan het leren op de Anatomie en Spieren van het paard.
Twijfelend en dubbend over welke spieren nu wanneer worden gebruikt en hoe je dat in vredesnaam kunt zien.
Bij een stilstaand en bewegend paard, mijn studie boek gaf geen beelden van bewegende paarden, internet gaf wel info maar niet genoeg en zowaar ik vind het op bokt!

Ben inmiddels tot blz. 10 gekomen met lerend doorlezen maar wil jullie allen heeeeel hartelijk danken.
mijn leermomenten zijn meer dan verduidelijkt.

Hopelijk kan ik nog een keertje mee doen en passend commentaar leveren.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:58

BNB? :o

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:58

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:14

hahah ik dacht ook Huh? BNB????

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:31

Ben het met een aantal uitspraken niet eens.

Ik hou het kort. Sta open voor discussie.

Een paard die van nature meer stuwend dan horizontaal is in de balans zal nooit makkelijk tot (extreem)dragen komen.. of een paard wel of niet makkelijk horizontaal gaat is vanaf veulen al te beoordelen.

Het streven is het paard naar een horizontaal evenwicht toe te rijden en als een paard het aan kan kun je pas echt naar dragen richting verzamelen gaan denken. Echter zullen wij een paard die van zichzelf niet horizontaal gaat in vrijheid NOOIT verbeteren in de gang. Enkel onder het zadel kunnen wij het paard zo rijden dat hij ons beter kan dragen.

Het horizontaal gaan en evenwijdig in de passen is de basis, truucjes kun je trainen.. )wij willen in een uurtje het paard op het achterbeen rijden, (maar de rest van de dag brengt hij meer gewicht op de voorhand, dit zul je NOOIT veranderen.....)maar je moet ALTIJD terug naar de basis. Je kunt van een paard in begin training niet verwachten dat hij draagt.

Ook is het onzin dat de lendenen enkel werken als de rug omhoog komt. De rug dient niet op te bollen maar de lendenen dienen te dalen. De rug hoort even recht te blijven als altijd. Een paard met een wat gezonken rug altijd met de lendenen omhoog willen rijden is vragen om blokkades in het lijf. Een dier moet soepel door zijn lijf bewegen, balans hebben en op eigen benen lopen. Dat is veel belangrijker. De rug dient even recht te blijven als hij van nature in stand is. Dus niet boller en ook niet holler.

Het overdreven bollen in de lendenen zie je enkel in de extremen van bepaalde oefeningen.

Wbt. invloed van fokken, voor en nadelen van bepaalde bouw EN het "lendenmechanisme" staat hier een hoop informatie:

http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=samenvatting

Ook is het onzin over bepaalde foto's dat paarden hun achterbeen niet onder zouden brengen. Oke, ze stuwen misschien nog wat veel omdat de horizontale balans (IS DE BASIS) nog niet correct is. Maar zodra het achterbeen onder de helft van de middenhand land is het achterbeen ondergebracht. Als de pas achter korter is en het andere achterbeen verder naar achteren dan het voorbeen, dan spreek je pas over niet goed onderbrengen.

Er staat ook een leuk stukje in waarom stuwen paarden en waarom kan het ene paard makkelijker dragen dan het andere. Veel zit er ingefokt. Engelse volbloeden zijn gemaakt om te stuwen. Hoe meer hij stuwt, des te harder kan hij draven. Daarom zijn ze zo succesvol op de renbaan. Stuwen is dus niet slecht. Alleen voor de DRESSUURSPORT willen we MEER dragen zien. (tot het mega extreme toe) of dit beter is voor een paard? Nee.. toppers trainen geen uur lang zitten en piafferen en passageren. Die werken naar horizontale balans en correcte aanleuning en afentoe zetten ze ze meer op het achterbeen om bepaalde oefeningen te rijden. Ja.. ook ZIJ gaan altijd terug naar de basistraining om hun paard goed voor elkaar te krijgen.

En ja, ook engelse volbloeden kunnen naar horizontaal balans gereden worden.. maar niet door je te focussen op een bolle rug.. maar op nageeflijkheid, correct ontspannen in aanspanning bovenlijn en streven naar evenwijdige gangen.

Niet alle foto's zijn perfecte voorbeelden, maar die van de veulens is bijv. wel heel erg duidelijk.

Over horizontale balans kun je veel vinden als je het intypt op google.

Hoop dat jullie er goede informatie aan hebben! Zal niet vaak in het topic zijn dus evt. PB als er iets is. Groetjes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:51

5 fases van draf

http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=Drafactie

Citaat:
ls de gewrichten maximaal geopend zijn, vindt de afzet plaats en ontstaat er een voorwaartse stuwing. De nek wordt in deze fase via het hoofd sterk gebogen en drukt zo via de onderliggende halsspieren de bovenkant van de hals in een sterk opwaarts gerichte welving. De voorstuwende romp wordt zo aan de voorkant als het ware opgevangen. Dit proces bewerkstelligt dat de bovenlijn een horizontale stand aanneemt om het zweefmoment in voorwaartse richting effectief, d.w.z. zo lang mogelijk, te doen plaatsvinden. Alvorens de zwaartekrachtwetten een einde maken aan het noodzakelijke zweefmoment.
Alleen bij paarden met een uitzonderlijk evenwichtige bouw en een extreem goed functionerend lendenmechanisme zal het afzettende achterbeen als laatste, in deze fase, de grond verlaten.

Afbeelding

Dit paard heeft in stand een wat gezonken rug. Als het paard niet correct zou bewegen zou ze nooit met het achterbeen als laatste weg kunnen stappen! Dit is GEEN stuwen. Bij stuwen zou het achterbeen dat NU achter nog staat al van de grond zijn en het achterbeen dat naar voren wijst al neerkomen.

Om correct te bewegen hoeft de rug dus helemaal niet hoog te zijn als dit voor het paard volledig onnatuurlijk is! Zo recht als het paard zelf is. Zo dient de rug te zijn.

Wel wordt het paard hier te kort in de hals. Ruiter had met de hand iets meer mogen toestaan.

Afbeelding

Dit is een van nature stuwend paard die enkel wordt getraind naar horizontale balans. Leren dragen is het paard nog niet aan toe.

Nog 1, belabberde houding van de ruiter. Deze had minder balans dan het paard :')

Afbeelding

Paard heeft een volle buik, maar de buikspier is wel degelijk aangespannen. Toch komt de rug niet hoger dan hij normaal is. Paard is evenwijdig in de benen, zakt even ver door en opgetilde benen zitten in hetzelfde moment. Paard staat op het punt om af te gaan zetten. Neus op de loodlijn.

Het bekken dient natuurlijk te worden gekanteld en dat wordt het ook want als het bekken niet gekanteld zou worden zou het staande achterbeen verder achter de massa staan en zou er meer gewicht zijn op de voorhand.

Ik denk niet dat je dit in een gewone stap draf of galop zonder extreme verzamelingen aan de rug kunt opmerken.

Maar dat is mijn mening.

Ik ben zeker niet perfect. Wij zijn nog hard bezig met de basis. Het horizontaal gaan en op de juiste manier de spieren rekken en aanspannen+ontspannen en fijn nageven.

Ook IK ben hier om te leren van lezen en kijken. Dit topic staat bij Discussies.. dus ehm.. komt vast goed!

Persoonlijk denk ik dat we ons niet alleen bezig moeten houden met hoe het eruit zou moet zien in ideale situatie (onze gedachtes) maar het bekijken vanuit het paard en van paard tot paard. Want ieder paard is anders van bouw en dus is de ideale situatie ook anders. Paarden met een onfortuinlijke bouw zullen nooit tot het ideaalbeeld voldoen.. maar je kunt ze wel tot een bepaald ideaal trainen dat het paard het werk ook daadwerkelijk aan kan. Anders krijg je enkel frustraties.

(bedankt Yamcha voor het openen van dit topic :) Heb al erg interessante dingen voorbij zien komen)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:33

Dit is van hoe ik ideaal draagvermogen zie

Afbeelding

Dit paard heeft een hoop balans en draagvermogen in zijn lijf. Zie hoe het voorbeen en het achterbeen even ver van de grond komen en naar voren zijn terwijl de overige benen nog vrijwel recht op de grond staan. Paard gaat geweldig gelijkmatig over de benen. Het paard lijkt gewoon recht in de rug te zijn (zie volgens mij geen overdreven bolle rug hoor... ). Maar veel toppers met geweldige gangen hebben nu eenmaal vaak een rechte rug en een hoge halsaanzet (deze maakt extreme oprichting weer makkelijker.) Wat wel duidelijk is dat dit paard goed beweegt in de lendenen en meer gaat zitten (bekken verder kantelt) om het achterbeen omhoog en naar voren te kunnen tillen.

WOW <3 . Maar dit zijn dan ook paarden die heel wat kosten. Volgens mij is dit een tuiger by the way. (weet het niet zeker, maar lijkt wel.)

Tuigers kunnen ook zeker wel dragen, maar voor de kar is enkel heffen niet voldoende om de wagen naar voren te trekken ;) Het moet dus spektakel zijn en tegelijk ook effectief om voorwaarts te blijven gaan. Daarom hebben veel tuigers niet alleen heffende benen maar ook vaak een makkelijk stuwende gang.

Dat er ook tuigers in de GP lopen is imo omdat zij gewoon ook veel makkelijker voor en achter even hoog tot heffen kunnen komen. Bij de vele dressuurpaardjes maait het voorbeen maar blijft het achterbeen teveel achter. Het paard gaat dan niet gelijkmatig over de benen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 07:51

Ben het weer helemaal met jouw eens :)
Ik ga vanavond even inhoudelijk reageren op je post, maar ik wil alvast het misverstand uit de wereld helpen dat de laatste een tuiger is :=

Dat is Apache, een 7 jarige hengst die in 2008 is goedgekeurd.
Zijn afstamming is UB40 x krack c

http://www.youtube.com/watch?v=urO8K7rRb-o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 07:56

Overigens is de enige tuiger die ik zo kan noemen, die hoger loopt dan basissport egeberdina's Umberto van Susan Bouwman-Wind

http://digishots.nl/dynamisch/bibliothe ... 1l1907.jpg
dan zie je ook duidelijk dat Apache geen tuiger is. Die heeft een veel mooier hoofdje en is veel sierlijker gebouwd

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:07

themuisje schreef:
Ben het weer helemaal met jouw eens :)
Ik ga vanavond even inhoudelijk reageren op je post, maar ik wil alvast het misverstand uit de wereld helpen dat de laatste een tuiger is :=

Dat is Apache, een 7 jarige hengst die in 2008 is goedgekeurd.
Zijn afstamming is UB40 x krack c

http://www.youtube.com/watch?v=urO8K7rRb-o

Dankjewel! Vandaar de "ik weet het niet zeker". Goed dat je hem zo snel herkend hebt op een klein plaatje! Ga straks even kijken naar het filmpje.

Heb Apache nog niet zien lopen op film. Maar als hij net zo loopt als op de foto. Dan is het echt een talent, knap hoor.

edit: Op stills zie je dat hij met het achterbeen vaak iets eerder van de grond komt.. hij wordt mooi "naar voren" gereden waardoor hij zich om die achterhand mooi te heffen en plaatsen + in balans blijven ook ietsjes meer stuwt.

Wat mij betreft is jouw filmpje een mooi voorbeeld van een paard met draagvermogen en ontzettend veel schwung. En dat al op zo'n jonge leeftijd. <3

Toch op de foto is hij perfect evenwijdig, waarschijnlijk was het tempo daar iets lager.

Nog zo'n mooi evenwijdig moment in het naar voren gaan EN voor en achter gelijkmatig heffen

Afbeelding
Stand:
Afbeelding

Dit paard loopt echt wel goed gekanteld in het bekken, plaatst zijn achterbeen onder en laat ook weer zien dat dit NIET betekent dat de rug "boller" is wanneer dit gevraagd wordt! Weer gewoon recht. Even recht als het paard zelf is.

edit: Jammer dat op beiden foto's aan de horizon is gewerkt ;) Dit is een paard in bijna perfect horizontaal evenwicht en NIET overdreven bergopwaarts.

Een tuigpaard in balans tijdens het heffen, vooral de positie van het achterbeen laat zien dat dit paard perfect evenwijdig in balans is en wel degelijk gekanteld moet zijn in het bekken. Anders kan hij het been nooit zo neerzetten.
Afbeelding
Vergelijk hem nu eens met deze:
Afbeelding
Dit paard is hier zo strak in het front dat hij wel heft van voren maar van achter niet meekomt. Het staande achterbeen staat een stuk verder naar achter dan het voorbeen. Dit paard kantelt het bekken niet omlaag en naar voren maar trekt zijn kruis omhoog en lijkt zijn rug weg te drukken (dit paard loopt zoals we zeggen in 3en) Als hij in balans zou zijn zouden de staande benen recht zijn en door het kantelen van het bekken zou in de heffing het achterbeen verder naar voren zijn.

en nog 1 van een tuiger in balans:
http://users.skynet.be/website.tuigpaarden/tuigpaarden/k.jpg

Hopelijk hebben jullie er iets aan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:46

Heb nog eens na zitten denken wbt rug en bekken.

Wat je wel ziet en zou kunnen zeggen.. is dat wanneer het been moet heffen en naar voren moet.. is dat het paard om goed te kunnen kantelen in het bekken.. het kruis moet aanspannen.. Als het kruis aanspant en de bilspieren om en om aangetrokken worden kan het paard doorkantelen in het bekken en het achterbeen naar voren heffen en onderplaatsen. De bilpartij wordt strakker aangespannen dan de buikspieren. Als ik daar zo over nadenk doen de buikspieren op zich niet het meeste werk maar bij de aanspanning van het kruis en de bilpartij doen de buikspieren automatisch mee.

Hierdoor wordt de uitzwaai naar achteren van het achterbeen minder ver van het lichaam af en kan het paard zich meer "omhoog" gooien naar de zweeffase van de draf. Door ontspanning in de aanspanning kan het paard zich daarna weer perfect in balans opvangen en doorstappen in de volgende fase zonder balans te verliezen..

Als je het even met bespiering van het menselijk lichaam zou bedenken.

Wanneer je je rug hol maakt je kont "naar achter duwt" (als een negerin met dikke billen lopen even als jip en janneke vergelijking) willen je benen meer naar achteren. Je voelt de aanspanning in je bovenbeen. Een paard gooit in deze houding zijn been naar achteren en wanneer hij heft kan hij hem nooit recht onder de massa plaatsen.

Wanneer je je billen weinig gebruikt en enkel je buikspieren aanspant om je rug bol te maken in het lopen merk je dat je terug in tempo komt en stijver naar voren gaat. Je voelt je liesspier meer "trekken" en je benen voelen "wiebelig"(er) in het naar voren lopen. Je kunt in deze houding minder makkelijk voorwaarts.

Ga nu eens een stukje lopen wanneer je je billen aanknijpt. Je voelt dat je buikspieren zich wel spannen.. ze doen mee.. maar je bilspieren spannen meer.. je voelt dat je door het aanspannen van je bilspieren je bovenbeen makkelijker op kan tillen zonder dat deze overdreven aanspant. Wat je ook merkt is dat je in deze positie sneller vooruit kan lopen in het optillen van je benen dan wanneer je je enkel focust op de buikspieren en rug bol maken.

Verder:

Om een paard elastischer te maken zodat er meer ruimte zit in het aanspannen en ontspannen van de gehele bovenlijn moet je een paard oprekken over de bovenlijn van nek tot staartwortel. Dus hals omlaag en rug omhoog is hierin helemaal prima (lang laag).

Maar het is wel belangrijk om altijd te blijven streven naar horizontaal balans, ook in deze oefening. Anders valt een paard enkel op de voorhand. Dus de juiste balans vinden tussen het oprekken van het lichaam en de aanspanning in het voorwaarts blijven zodat het paard niet op de voorhand valt en de billen minder aanspant. Dan wordt een paard uiteindelijk makkelijker verend in zijn bewegingen.

Tempowisselingen rijden en vanuit de motor vertrekken(achterin) en daarin horizontaal blijven en daarna pas bergopwaarts komen is ook zo'n belangrijk streven.

Toch geldt voor bijna alles wat wij een paard vragen.. nooit te lang in 1 houding rijden. Dus niet te lang laag, niet te lang hoog. Zo moet je dus niet een uur lang de rug omhoog willen rijden als deze houding volledig onnatuurlijk is voor een paard. Stukjes aanspannen om de spieren te verbeteren in stevigheid.. dat is wat je doet. Het continu verwachten is imo onlogisch... Paard blijft gewoon paard. Natuurlijke balans blijft er toch in. Paarden met korte voorbenen en neerwaartse romprichting zal nooit in stand kaarsrecht gaan staan door zijn billen aan te knijpen en door zijn achterbenen te dalen omdat baasje dat graag ziet. Ze staan zoals hun lichaam gemaakt is buiten ons traininguurtje, we kunnen ze enkel verbeteren in hoe ze onder ons bewegen.

Altijd terug naar je basis en dat is imo de juiste balans tussen stuwen en dragen. Zodat het paard minder slijtage op loopt omdat wij dan volledig op het midden van het paard zitten en de druk gelijkmatig verdeeld wordt over 4 benen ipv op de voorhand.

Heel verhaal weer :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-03-12 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:03

Ik was tot nu toe een stille meelezer, maar ik moet zeggen dat ik je bijdragen heel erg waardevol vindt S_en_Z! Ik geloof ook dat ik dit beter snap dan wat hiervoor besproken is.

Wat je dus eigenlijk zegt is, dat je niet zozeer naar de rug moet kijken, maar naar de bewegingsafloop? (om dus te kunnen zien of een paard correct gaat?)
Kunnen volgens jou paarden die niet correct gebouwd zijn (dragend skelet) wel tot een horizontaal evenwicht komen, of kan dat niet? (zoals de link zegt)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:06

Onder het zadel kun je een dier verbeteren zodat deze ons goed verdeeld kan dragen.. maar een paard die vanaf veulen af aan geen horizontale balans heeft zal ondanks onze training op de wei echt geen perfecte samenstelling tussen stuwen en dragen laten zien.

Wat er in zit.. zit er in.. meer kun je er inderdaad niet van maken.

Je kunt een paard in bepaalde opzichten spiermatig "verstevigen" maar de bouw of natuurlijk bewegen van een paard kun je niet veranderen. Het trainen naar een horizontale balans onder het zadel is zeker mogelijk.. maar een paard moet daar echt naartoe gereden worden en zal dit nooit "gratis" geven.

Mijn paard heeft van zichzelf niet die horizontale balans maar onder het zadel heeft ze deze wel al vaak gevonden. Maar blijf ik er niet naar streven en rijden is ze net zo makkelijk meer stuwend in haar natuurlijker evenwicht dan "in evenwicht onder het zadel".. MAAR ook al wordt haar balans MET RUITER en lichaamsgebruik beter.. in deze balans de achterhand zodanig aanspannen dat ze ook tot (extreem) dragen kan komen is absoluut (nog) niet aan de orde. Of ze ooit daartoe zal komen (vast wel.. maar WANNEER?) is afwachten. Het ene paard komt daar sneller toe dan de ander.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-03-12 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:08

Oke, dat begrijp ik. Op de wei zal een dier gewoon lekker zijn gang gaan niet niet opletten hoe hij zijn benen neerzet.

Dat was eigenlijk het enige wat me niet helemaal duidelijk was..!
Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:25

Waardevolle bijdragen, dank je :)

Het gaat me hoe dan ook niet om een perfect dressuurplaatje.

Waar het mij vooral om ging, is dat mensen soms echt volledige onzin verkopen als het gaat om de beoordeling van foto's en kennis kun je vergroten door mensen te informeren :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:29

Jammer dat je daar die website voor gebruikt S_en_Z. Daar zijn een hoop mensen het totaal niet mee eens. Hoe gaat de bewegingsafloop van de benen volges jou dan? :) Welk been komt er volgens jou na jouw foto op de grond?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-03-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:33

MyWishMax schreef:
Jammer dat je daar die website voor gebruikt S_en_Z. Daar zijn een hoop mensen het totaal niet mee eens. Draf is een 2takt, dus ik vraag me af waarom die website ineens zegt dat een éénpootsdraf wel goed is.

Jij bedoeld de Landingsfase denk ik he waarbij 1 voet aan de grond is. Ik heb daar over na zitten denken want de logica was me daar ook niet helemaal duidelijk.

De eenpootsdraf is voor de dressuur niet gewenst :n We willen dat het voor en achterbeen tegelijk neergeplaatst worden anders is het paard nooit in horizontaal balans.. dus wat er staat is voor wat WIJ willen niet correct... wel is het de natuurlijke gang van een paard die meer stuwt dan tot dragen komt. Vandaar dat ik verder ga over wbt horizontaal gelijkmatige gangen enz.. :) De gang die wordt getoond klopt in principe maar het is niet de fase die je uit een paard zou moeten willen rijden. Dit is het drafje dat in de wei acceptabel is maar onder het zadel in de dressuur als niet-positief wordt gezien. In de middendraf nog 1 achterbeen dat af moet zetten betekent niets meer en niets minder dan dat het paard vanuit de motor verruimt en niet de voorhand op duikt. Het is geen streven. Het is wel een andere uiterste van verruimen op de voorhand en wijd gaan achter. (dat ook veel gezien wordt)

Ik vond de link vooral interessant omdat hij toont dat er zoveel verschillende fases in de draf zitten.

Wat ik zelf jammer vond aan die pagina is dat ze het hebben over het dragen.. en er dan hele slechte voorbeelden bij zetten van paarden die helemaal niet correct hun been heffen (zetten ze er dan wel naast dat het niet klopt.. maar toon dan een beeld van waar je wel naartoe moet willen streven denk ik dan)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-03-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:36

Wil je mijn edit even lezen? (was net te laatmet aanpassen)

AAAAAAAAAAAAAAAAAH, rot toetsenbord, hij skipt soms letters.

Ik ben het idd met je eens dat Apache echt enorm goed is. :j Dat is echt uitzonderlijk, een paard wat achter net zo spectaculair is als voor en dat mankeert er tegenwoordig wel eens aan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:45

MyWishMax schreef:
Hoe gaat de bewegingsafloop van de benen volgens jou dan? :) Welk been komt er volgens jou na jouw foto op de grond?

Het rechterachterbeen en linkervoorbeen komen tegelijk neer, als de heffing in het linkervoorbeen hoger zou zijn zou eerst het rechterachterbeen eerder neerkomen denk ik.

Het rechtervoorbeen is net van de grond. Hoe de afloop van de volgende fases zijn is niet de voorspellen. Waarschijnlijk wel in tweetakt. Ik reed hier net weg naar een middendraf toe. Aangezien ze eerst juist teveel stuwend was en makkelijk van het achterbeen af liep vond ik het wel gaaf om te zien dat ze dit moment echt vanuit het achterbeen vertrekt.

Mij hoor je absoluut niet zeggen dat het achterbeen altijd als langste moet blijven staan. (lijkt me heel vreemd om te zien als een paard dat zou doen.. in een afzet naar voorwaarts gaan richting bergopwaarts kan ik me er wel deels in vinden dat ze dit 1 of 2 passen zouden doen.

Ze moeten op 1 of andere manier stuwing zien te krijgen om in het zweefmoment te komen en dat gaat niet als je enkel je benen optilt. Als we ons benen 1 voor 1 optillen lopen we ook niet, we gaan pas vooruit als we onszelf door het afrollen met onze tenen "stuwen" om voorwaarts te lopen.

Ik streef natuurlijk naar evenwijdige en gelijkmatige passen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:15

Simoontjeh schreef:
Ik was tot nu toe een stille meelezer, maar ik moet zeggen dat ik je bijdragen heel erg waardevol vindt S_en_Z! Ik geloof ook dat ik dit beter snap dan wat hiervoor besproken is.

Wat je dus eigenlijk zegt is, dat je niet zozeer naar de rug moet kijken, maar naar de bewegingsafloop? (om dus te kunnen zien of een paard correct gaat?)

Kunnen volgens jou paarden die niet correct gebouwd zijn (dragend skelet) wel tot een horizontaal evenwicht komen, of kan dat niet? (zoals de link zegt)

2e vraag heb ik al beantwoord. Om antwoord te geven op je vraag:

Ik kijk als eerst naar de bewegingsafloop van de benen, waar staan ze? Staan ze recht onder de massa, of in ieder geval zoveel mogelijk in dezelfde lijn van elkaar. Gaan de geheffen benen even ver omhoog/naar voren? Is er evenveel "druk" op de benen die staan? Dus als een paard doorzakt in de koten is dit bij het voor en achterbeen dan hetzelfde? Zo nee waar is het gewicht meer, waar zakt het paard meer in?

Daarna kijk ik pas naar de rest. :j

Agemeen:

Ik ga kijken of ik reactie van het paardenlichaam door aanspanning van de spieren vast kan leggen op camera.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:29

Oke :j
Dat klinkt logisch! Ik ben benieuwd naar je filmbeelden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:11

Ja heb wel wat gefilmd maar het is niet duidelijk genoeg denk ik. Heb even een 2e hand nodig die op afstand wat beter kan filmen. Nu zie je alleen een bil in beeld. Je ziet wel wat er gebeurd bij het bekken als de bilspieren aanspannen maar je ziet niet hoe de rest van de rug en buik er op reageert en dat is jammer.

Nog even geduld :)

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:30

Kom goed :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:48

Laat ik er dan nog maar eens een foto tegen aan gooien :)

Afbeelding

Eigen commentaar:
Lijkt fijn door de kaak, mond is mooi gesloten en de oortjes ontspannen/oplettend. Blik lijkt tevredenheid uit te stralen. Hals is licht naar binnen gesteld om hem wat meer op het rechtervoorbeen te krijgen zodat hij meer in balans gaat. Hij lijkt de juiste halsspier te gebruiken. Knikt misschien nog wat teveel rond de 3e wervel.

Schouder lijkt voldoende naar voren te kunnen bewegen, als gevolg grijpt het voorbeen mooi naar voren zonder stekerig te worden :) Halslijn lijkt mooi door te lopen. Zonder deukje voor het zadel, maar dat is niet helemaal goed te beoordelen. Buikspieren zijn mooi aangespannen. Pony draagt nog niet, en stuwt nog te veel. Pony heeft een genoeg krachtig achterbeen. Broekspier is mooi ontwikkeld. Bovenop de bilpartij zouden de spieren mooier mogen. Dit moet nog ontwikkeld worden en zal gebeuren zodra de pony er aan toe is meer te gaan dragen.

Pony gaat mooi gelijkmatig over de benen. Heeft een goede bewegingafloop, al zou het achterbeen nét een tikkeltje laten afgewikkeld mogen worden. Dit zal beter worden zodra hij meer gaat buigen in het spronggewricht en het achterbeen meer zal gaan buigen.

Het enige wat ik zo ongeveer goed doe is dat ik mijn binnenbeen op de singel heb zodat hij erom kan buigen :') verder zit ik als een krant. Zwaartepunt ligt teveel achter in het zadel waardoor ik ga compenseren en naar voren ga zitten. Heb inmiddels mijn eigen zadeltje er weer op en zit gelijk weer beter. Binnenhand werkt iets terug. Verder moet ik voor me kijken... Ik had hier net gespot dat er zomaar iemand foto's van mij aan het maken was :P

En? wat kunnen jullie ervan maken? klopt het zo een beetje?