Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ja en dankzij het BNB ben ik hierop gekomen.Citaat:ls de gewrichten maximaal geopend zijn, vindt de afzet plaats en ontstaat er een voorwaartse stuwing. De nek wordt in deze fase via het hoofd sterk gebogen en drukt zo via de onderliggende halsspieren de bovenkant van de hals in een sterk opwaarts gerichte welving. De voorstuwende romp wordt zo aan de voorkant als het ware opgevangen. Dit proces bewerkstelligt dat de bovenlijn een horizontale stand aanneemt om het zweefmoment in voorwaartse richting effectief, d.w.z. zo lang mogelijk, te doen plaatsvinden. Alvorens de zwaartekrachtwetten een einde maken aan het noodzakelijke zweefmoment.
Alleen bij paarden met een uitzonderlijk evenwichtige bouw en een extreem goed functionerend lendenmechanisme zal het afzettende achterbeen als laatste, in deze fase, de grond verlaten.

Heb al erg interessante dingen voorbij zien komen) 
. Maar dit zijn dan ook paarden die heel wat kosten. Volgens mij is dit een tuiger by the way. (weet het niet zeker, maar lijkt wel.)
Het moet dus spektakel zijn en tegelijk ook effectief om voorwaarts te blijven gaan. Daarom hebben veel tuigers niet alleen heffende benen maar ook vaak een makkelijk stuwende gang.

themuisje schreef:Ben het weer helemaal met jouw eens
Ik ga vanavond even inhoudelijk reageren op je post, maar ik wil alvast het misverstand uit de wereld helpen dat de laatste een tuiger is
Dat is Apache, een 7 jarige hengst die in 2008 is goedgekeurd.
Zijn afstamming is UB40 x krack c
http://www.youtube.com/watch?v=urO8K7rRb-o

Dit is een paard in bijna perfect horizontaal evenwicht en NIET overdreven bergopwaarts.

MyWishMax schreef:Jammer dat je daar die website voor gebruikt S_en_Z. Daar zijn een hoop mensen het totaal niet mee eens. Draf is een 2takt, dus ik vraag me af waarom die website ineens zegt dat een éénpootsdraf wel goed is.
We willen dat het voor en achterbeen tegelijk neergeplaatst worden anders is het paard nooit in horizontaal balans.. dus wat er staat is voor wat WIJ willen niet correct... wel is het de natuurlijke gang van een paard die meer stuwt dan tot dragen komt. Vandaar dat ik verder ga over wbt horizontaal gelijkmatige gangen enz..
De gang die wordt getoond klopt in principe maar het is niet de fase die je uit een paard zou moeten willen rijden. Dit is het drafje dat in de wei acceptabel is maar onder het zadel in de dressuur als niet-positief wordt gezien. In de middendraf nog 1 achterbeen dat af moet zetten betekent niets meer en niets minder dan dat het paard vanuit de motor verruimt en niet de voorhand op duikt. Het is geen streven. Het is wel een andere uiterste van verruimen op de voorhand en wijd gaan achter. (dat ook veel gezien wordt)
Dat is echt uitzonderlijk, een paard wat achter net zo spectaculair is als voor en dat mankeert er tegenwoordig wel eens aan. MyWishMax schreef:Hoe gaat de bewegingsafloop van de benen volgens jou dan?Welk been komt er volgens jou na jouw foto op de grond?
Simoontjeh schreef:Ik was tot nu toe een stille meelezer, maar ik moet zeggen dat ik je bijdragen heel erg waardevol vindt S_en_Z! Ik geloof ook dat ik dit beter snap dan wat hiervoor besproken is.
Wat je dus eigenlijk zegt is, dat je niet zozeer naar de rug moet kijken, maar naar de bewegingsafloop? (om dus te kunnen zien of een paard correct gaat?)
Kunnen volgens jou paarden die niet correct gebouwd zijn (dragend skelet) wel tot een horizontaal evenwicht komen, of kan dat niet? (zoals de link zegt)

Halslijn lijkt mooi door te lopen. Zonder deukje voor het zadel, maar dat is niet helemaal goed te beoordelen. Buikspieren zijn mooi aangespannen. Pony draagt nog niet, en stuwt nog te veel. Pony heeft een genoeg krachtig achterbeen. Broekspier is mooi ontwikkeld. Bovenop de bilpartij zouden de spieren mooier mogen. Dit moet nog ontwikkeld worden en zal gebeuren zodra de pony er aan toe is meer te gaan dragen.
verder zit ik als een krant. Zwaartepunt ligt teveel achter in het zadel waardoor ik ga compenseren en naar voren ga zitten. Heb inmiddels mijn eigen zadeltje er weer op en zit gelijk weer beter. Binnenhand werkt iets terug. Verder moet ik voor me kijken... Ik had hier net gespot dat er zomaar iemand foto's van mij aan het maken was