[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:03

S_en_Z schreef:
Ja moeten we maar regelen MiniMouse.. misschien Agossie lief aankijken voor haar camera.. kan ik ook weer eens oefenen :D

Hoeft niet lief aan te kijken hoor! Agossie wil wel!! :D

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:04

Fixed!! Duss... plannen!? Wanneer MiniMouse? :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:07

JoukjeV schreef:
Dit is mijn paard tijdens een B proef

Afbeelding

Hij zou inderdaad wat actiever mogen maar voor een B-proef vind ik dit een zeer fijne houding.
Geen gepluk en lekker op lengte.

S_en_Z
Uhhmm zondag?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:14

MiniMouse schreef:
R_ali_R schreef:
intresant stuk S_en_Z.

MiniMouse: de vos vind ik wat op de voorhand ogen, knap puppie paard! ik vind de laatste foto die je geplaats heb fijner ogen dan de twee erboven. Als je de horizon van die foto rechtzet zie je wel dat hij nog wat op de voorhand loopt maar dat het neusje er meer uit is.
Zou inderdaad leuk zijn als je foto's hebt van hoe het nu gaat :)

De pup is nog zoekende naar aanleuning dus krijg je in één shoot zoveel verschillende houdingen.
De houding van de laatste foto is inderdaad mooi en goed maar eigenlijk nog te zwaar en te veel gevraagd om vol te houden.
Daarintegen is het ook niet goed om constant naar ''dat'' beeld te streven i.v.m de leeftijd.
Ook het achter de loodlijn lopen is een reactie vanuit slapheid en daar wil ik op deze leeftijd nog niet te veel aan sleutelen.
We hebben alle tijd en nemen die ook.
Tuurlijk streef ik ernaar en train ik zoveel mogelijk naar het neusje er uit zowel lang en laag als hoger, maar omdat hij de echte aanleuning nog moet leren zijn dat best een hoop dingen bij elkaar.
Hij moet nog zo veel groeien.
Van de zomer gaat hij lekker een tijd het land op.

Wij rijden/oefenen voornamelijk nu op (constante) aanleuning en balans.
Bedankt voor je reactie!

ik snap je hoor, het is nog een jong paard, dan kan je inderdaad niet verwachten dat die de kracht heeft om zo te lopen.
Ik begrijp heel goed dat de hoofdhalshouding nog wisselt en eigenlijk is dat ook goed om te horen want je heb ook pas ingereden paarden die nu al in de valse knik of eigen houding lopen en de halshouding helemaal niet wisselt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:15

MiniMouse schreef:
S_en_Z
Uhhmm zondag?

Wanneer is Uhhmm Zondag? Is dat een nieuwe feestdag? :D

(Zondag is goed voor mij hoor!)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:50

Agossie schreef:
MiniMouse schreef:
S_en_Z
Uhhmm zondag?

Wanneer is Uhhmm Zondag? Is dat een nieuwe feestdag? :D

(Zondag is goed voor mij hoor!)

Haha! Als jij taart mee neemt benoemen wij het tot feestdag :D

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:36

dit is mijn vriendin op haar leaspony, haar opmerkingen zijn:
ruiter: been veel te ver naar achteren, voeten te ver in de beugels, naar beneden kijken.
Paard: nog teveel op de voorhand. Ik vind hem trouwens op de tweede foto beter lopen.
hebben jullie nog tips voor haar?? want wij hebben hier niet heel veel verstand van :P
Afbeelding
Afbeelding

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:40

Zien jullie dat de driehoek tussen de achterbenen kleiner is dan de driehoek tussen de voorbenen?
Er is dus niet genoeg activiteit van achteren.
Probeer veel overgangen te rijden en ook veel te schakelen.

Kijk waar je heen gaat, nu val je naar voren. Handen mooi rechtop, je speelt geen piano. ;)
Probeer iets 'losser' te zitten in je schouders en armen. Nu lijkt het daar wat stijf hoewel je niet aan de teugels lijkt te trekken.
Neusje is mooi voor de loodlijn. :)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:43

Ook goed je hakken uitdrukken! ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:49

romeoluver schreef:
dit is mijn vriendin op haar leaspony, haar opmerkingen zijn:
ruiter: been veel te ver naar achteren, voeten te ver in de beugels, naar beneden kijken.
Paard: nog teveel op de voorhand. Ik vind hem trouwens op de tweede foto beter lopen.
hebben jullie nog tips voor haar?? want wij hebben hier niet heel veel verstand van :P

Tip 1: Bescherm haar en trek haar goed schoeisel aan om mee te rijden. :D
Dit is vragen om problemen.
Ik ga mee in de tips van Pion.

En verder..ja ik zou zeggen neem les.
Het is moeilijk aan de twee foto's te zien hoe ze verder rijd, wat voor een paard (leeftijd) het is etc.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:49

Hoi een stille meelezer hier die nu toch even wat vragen heeft, want jullie manier van rijden spreekt mij aan.

Ik zag pas een filmpje van mezelf op een paard wat ik aan het proefrijden was (ben nieuw paard aan het kopen) Na dit topic gelezen te hebben toch eens even heeel kritisch naar mezelf gekeken.

Het viel me op dat ik wel erg ver uit het zadel kom in de draf en dan ook wel wat achteroverhang, Als ik het goed begreep was dat een kwestie van balans?? Of kunnen hier ook andere oorzaken van zijn en ook niet geheel onbelangrijk, wat kan ik hier aan doen.
Het volgende punt was dat ik (echt heel slecht) niet alleen bijna constant naar beneden keek maar ook nog eens mijn hoofd scheef!!
Daarbij waren mijn voeten en handen erg onrustig, moet zeggen dat ik het paard een beetje langzaam vond dus dat zou hier mee te maken kunnen hebben maar mijn handen is geen excuus voor. Nu zijn die handen echt al langer een probleem en ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit goed kan oefen. Ze gaan laat maar zeggen mee op en neer.

Heb al een langere tijd niet meer gereden in verband met zwangerschap en blessure hiervan maar wil mijn houding toch echt verbeteren!!!

Ik hoop een paar goede tips te krijgen en als iemand het filmpje wilt zien, vraag dit dan even via pb aangezien het niet mijn paard is vind ik niet dat ik het hier mag posten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:56

Gerjanne_s schreef:
Hoi een stille meelezer hier die nu toch even wat vragen heeft, want jullie manier van rijden spreekt mij aan.

Ik zag pas een filmpje van mezelf op een paard wat ik aan het proefrijden was (ben nieuw paard aan het kopen) Na dit topic gelezen te hebben toch eens even heeel kritisch naar mezelf gekeken.

Het viel me op dat ik wel erg ver uit het zadel kom in de draf en dan ook wel wat achteroverhang, Als ik het goed begreep was dat een kwestie van balans?? Of kunnen hier ook andere oorzaken van zijn en ook niet geheel onbelangrijk, wat kan ik hier aan doen.
Het volgende punt was dat ik (echt heel slecht) niet alleen bijna constant naar beneden keek maar ook nog eens mijn hoofd scheef!!
Daarbij waren mijn voeten en handen erg onrustig, moet zeggen dat ik het paard een beetje langzaam vond dus dat zou hier mee te maken kunnen hebben maar mijn handen is geen excuus voor. Nu zijn die handen echt al langer een probleem en ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit goed kan oefen. Ze gaan laat maar zeggen mee op en neer.

Heb al een langere tijd niet meer gereden in verband met zwangerschap en blessure hiervan maar wil mijn houding toch echt verbeteren!!!

Ik hoop een paar goede tips te krijgen en als iemand het filmpje wilt zien, vraag dit dan even via pb aangezien het niet mijn paard is vind ik niet dat ik het hier mag posten.

Wat ik vaak zie en voel is dat wanneer je handen te veel bewegen, je ergens spanning hebt in het stuk vanaf je schouder tot en met je hand. Dus ofwel je trekt je schouders op, je zet je ellebogen vast, je bovenarm klem je tegen je lichaam of je blokkeert in je polsen. Pas als dat allemaal ontspannen en los is kunnen je handen stilstaan.

Achterover hangen kan inderdaad balans zijn, maar is wel van meer dingen afhankelijk. Als je vaak met net te veel druk in de mond rijd is het ook gemakkelijk om achterover te gaan hangen (eigenlijk gewoon aan de teugel hangen dus).
Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat het zwaartepunt van je zadel niet helemaal op het juiste punt ligt maar wat te ver naar achter, dat maakt het lastig om netjes recht op te blijven. Of dat je je been te ver naar voren drukt en dat in je bovenlichaam compenseert.

Naar beneden kijken is vooral iets wat je uit gewenning doet volgens mij. Ik doe het zelf ook, momenteel betrap ik mezelf er heel vaak op dat ik links naast het paard naar beneden kijk....Foei! Maar het is zo verschrikkelijk moeilijk om jezelf daarop te corrigeren...Hoe vaker iemand het tegen je zegt, hoe sneller je het afleert! Je mag trouwens best je filmpje sturen hoor, dan zal ik proberen te kijken waar je eventueel te veel spanning hebt bijvoorbeeld.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:08

Bedankt voor de snelle reactie! Die spanning zou inderdaad wel eens goed kunnen ja! En dan denk ik van mijn schouders tot en met ellebogen. Het filmpje uploaden lukt op de een of andere manier niet, blijf het proberen. Morgen ga ik weer een proefritje maken en dan zal ik eens proberen te voelen waar de spanning zit

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:09

Gerjanne_s schreef:
Bedankt voor de snelle reactie! Die spanning zou inderdaad wel eens goed kunnen ja! En dan denk ik van mijn schouders tot en met ellebogen. Het filmpje uploaden lukt op de een of andere manier niet, blijf het proberen. Morgen ga ik weer een proefritje maken en dan zal ik eens proberen te voelen waar de spanning zit

Is goed hoor, kijk maar of het lukt. Wat ik weleens doe als ik voel dat ik gespannen ben is even heel bewust mijn spieren om de beurt aanspannen, om ze dan weer los te laten. Je gaat dan de spanning even heel bewust voelen waardoor je beter los kan laten.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:52

xSimonee schreef:
Goed, ik ga ook maar eens een poging doen.
Dit was gisteren. Ik rij hem een dik jaar nu en bijna een jaar serieus. Ik kwam toen ik begon recht van de manege af. Pony is een 6 jarige Haflinger.
De laatste keer dat ik er op had gereden was in de kerstvakantie en toen ben ik heel hard gevallen, dus ik was al blij dat ie liep. Hij was gisteren wel een beetje hangerig en druk.

Afbeelding

Er komt vanavond waarschijnlijk nog een topic met meer foto's, voor de genen die dat graag willen :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:56

Simone is dat trouwens de haf van Eline? :D

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:01

_Marinke_ schreef:
Simone is dat trouwens de haf van Eline? :D

Nee van Desiree. Welke Eline bedoel je? Aleeneh?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:15

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:30

_Marinke_ schreef:
Ja, zag die zelfde haf bij haar als profielfoto @ facebook; ( http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3986_n.jpg ) dus d8 dat die misschien van haar was, vandaar.. ;)

Nee die is van Desiree, maar ik verzorg die pony mee en Desiree en Eline gingen meeten en toen heeft Desiree foto's van mij en Eline gemaakt want ik ging mee toen hun naar Olina gingen. Snap je het nog? :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:35

Zo, ik heb nog wat leuks voor degene die willen kijken.

Wel eerst even een paar dingen vooraf:
- Dit paard is héél scheef! Let vooral op hoe zijn tactfouten voortkomen uit het totaal niet met zijn lijf overweg kunnen.
- Dit is de 2e keer rijden na zijn wintervakantie. In principe rijd ik dit paard zelf niet meer omdat hij dressuurtraining op M/Z niveau op langere termijn niet aankan. Hij zit nogal krakkemikkig in elkaar, soort wandelende blessure is het waardoor ik op den duur meer telkens opnieuw conditie en kracht aan het opbouwen was dan dat ik fatsoenlijk kon trainen. Ik pak hem nu enkele weken op, daarna wordt hij door een bijrijder gereden die er gewoon fijn rustig aan mee kan rijden.
- Het paard is echter wel!! lichamelijk in orde. Deze jongen heeft meer DA's gezien dan de rest van de paarden die ik de afgelopen 15 jaar heb gereden bij elkaar. Hij is echt gecheckt en gedubbelcheckt.
- Kortom, ik plaats het filmpje vooral zodat jullie kunnen zien wat scheefheid met een paard kan doen. Ik hoop dat het voor iemand leerzaam kan zijn.
- Uiteraard mag je ook best commentaar geven op mij hoor, alles is leerzaam. Zal nu alvast vertellen dat ik weet dat ik gruwelijk scheef zit. Jammer genoeg is het momenteel onmogelijk recht boven hem te zitten omdat hij simpelweg zo krom is dat dat niet gaat. Ik probeer het zoveel mogelijk te corrigeren hoor en als hij normaal in training is gaat dat wel, maar na een tijd stilstaan is het echt vooraan beginnen.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=r9Ps-XXlOXQ

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:22

Esther, ik ga nu misschien iets heel doms zeggen.....
Maar als je hem rechter rijdt? Dus met minder buiging, met name in de hals, dus meer tussen 2 teugels.
Gaat het dan beter?
Ik heb namelijk het idee, dat hij juist door te veel buiging in de hals, de schouder eruit drukt en het niet bol kan werken.
Was maar een idee hoor, omdat je zelf komt met dat hij problemen heeft.

Misschien raakt het kant noch wal.... Maar was iets dat me opviel.
En tuurlijk vewacht je van een M/Z paard dat hij moet kunnen buigen, maar misschien is dat voor hem nou net het probleem,
vandaar ook de scheefheid.
Zeg dus niet dat je hem niet recht moet richten, maar allicht minder buiging vragen? '
(wat hij dan wel weer heel makkelijk en braaf voor je doet in het filmpje, maar wel met schouder er uit drukken)

Wil graag ook de andere meningen hierover horen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:30

Dat viel mij ook op Sjolvir, ik zou veel meer de BS begrenzen en minder stelling vragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:30

Gisternacht eens nagedacht. (was toch wakker, dan doe je wel eens tikje filosofisch.)

Ben ik het waard? Nee, dacht ik toen, ben het niet waard, dus zonde van het geld, niet doen!
Kan je beter anders spenderen.
Toen draaide ik het om.... Zijn zij het waard? JA!!! dacht ik toen, zij zijn het waard.

Nu heb ik dus een dilemma, ook al ben ik het niet waard, zij zijn het het wel waard.
Dus toch maar die veels te dure cursus gaan doen?
In dit geval dus niet omdat ik het zo leuk en leerzaam vind, maar omdat ik nog veel moet leren voor hun.

Komt meteen het volgende dilemma, voor de vorige cursus had ik vrij gevraagd en gekregen,
voor deze moet ik nog een strijd gaan leveren. En het is ver weg.... eigenlijk te ver.....
Maar ze zijn het waard....

Moraal van dit verhaal.
Je kan als amateur ruiter vinden dat je dure goede lessen niet waard bent, gewoon omdat het boven je niveau is.
Maar aan de andere kant..... Het is de kans om je te verbeteren!
Als je het dan niet doet voor jezelf, doe het dan voor je paard, die verdient het om netjes gereden te worden
en vaak kan dat, doordat de ruiter bijleert.
En laten we eerlijk zijn, iedereen heeft baat bij lessen, vooral bij goede lessen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:32

Sjolvir schreef:
Esther, ik ga nu misschien iets heel doms zeggen.....
Maar als je hem rechter rijdt? Dus met minder buiging, met name in de hals, dus meer tussen 2 teugels.
Gaat het dan beter?
Ik heb namelijk het idee, dat hij juist door te veel buiging in de hals, de schouder eruit drukt en het niet bol kan werken.
Was maar een idee hoor, omdat je zelf komt met dat hij problemen heeft.

Misschien raakt het kant noch wal.... Maar was iets dat me opviel.
En tuurlijk vewacht je van een M/Z paard dat hij moet kunnen buigen, maar misschien is dat voor hem nou net het probleem,
vandaar ook de scheefheid.
Zeg dus niet dat je hem niet recht moet richten, maar allicht minder buiging vragen? '
(wat hij dan wel weer heel makkelijk en braaf voor je doet in het filmpje, maar wel met schouder er uit drukken)

Wil graag ook de andere meningen hierover horen.

Dat is wel het doel uiteindelijk...Helaas op dit moment inderdaad niet haalbaar. Omdat hij dat moeilijk vindt word hij dan zo belachelijk sterk dat ik niets meer kan qua hulpen geven. Hij gaat uiteindelijk inderdaad rechter lopen dan hoor, je hebt helemaal gelijk. Maar dat was nu nog even een stapje te ver.
Het rare is dat hij eigenlijk best heel los in zijn lijf is. Deze buiging bijvoorbeeld kost hem geen enkele moeite. Misschien kost hem dat wel te weinig moeite, het is veel gemakkelijker voor hem om zo te buigen dan op een correcte manier.
't is een apart geval hoor, heeft me jaren gekost voor ik hem een beetje fatsoenlijk rond kon sturen. En het doet me stiekem nog iedere dag pijn dat hij gewoon niet goed genoeg is om echt mee door te werken....Want als ie loopt...dan loopt ie ook...Super karakter, dan wordt ie groot en dan gaat ie en dat is zoo gaaf....Maarja.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:33

Sjolvir schreef:
Gisternacht eens nagedacht. (was toch wakker, dan doe je wel eens tikje filosofisch.)

Ben ik het waard? Nee, dacht ik toen, ben het niet waard, dus zonde van het geld, niet doen!
Kan je beter anders spenderen.
Toen draaide ik het om.... Zijn zij het waard? JA!!! dacht ik toen, zij zijn het waard.

Het is een hobby Sjolvir....Als je er plezier en ontspanning uithaalt, is het het ook waard! Alle hobby's kosten geld, die van ons alleen wat meer dan een andere *D