Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:38

ilayda schreef:
freeride schreef:
Ik ben rond de 1.60, mijn paard ook.
Sietske is een stevig gebouwde, sterke Fries en ik ben rond de 80 kilo.
Wie houdt mij tegen om op haar te gaan zitten als ik goed mee kan komen?
:)
Mn paard is 14 wordt in juli 15 btw

Ik zal je niet tegen houden[/quote]

Zou ook vreemd zijn he, Ilayda, je weegt zelf nog ietsje meer en rijdt op een kleiner paardje...wat vindt jijzelf overigens als je heel eerlijk kijkt naar jezelf en je paardje als combi, en naar Strawberry en haar paardje?[/quote]

Het was ook sarcastisch bedoeld:)

Oke ik zal effe heel eerlijk zijn:)
Mijn pony en ik zijn geen mooie combinatie voor het zicht dit omdat ik 1.80 ben maar dat heeft niks te maken met mijn gewicht het is gewoon geen mooi plaatje vanwege mijn lengte.
Ik denk niet dat ik mijn pony in de weg zit, ik hobbel niet enz enz. ik ben 83 kilo maar voor mijn lengte zie ik er niet heeeeeeeeel dik uit. Dit is geen excuus natuurlijk ik weet dat er zeker een aantal kilo's vanaf moeten.
Ik denk dat het bij Strawberry makkelijk kan het is een Fries geen klein paardje. Alleen ik denk dat het voor haar zelf moeilijker is omdat ze vrij klein is kwa bewegingen enzo zou het in de weg kunnen zitten maar dat kan ik niet aangeven natuurlijk want ik ben 1.80 en mijn gewicht belemmert mij NOG niet.[/quote]

Ik kan me goed voorstellen dat je er met 1.80m en 83 kg niet echt te dik uit ziet, en of het plaatje mooi is of niet, is niet echt van belang in dit topic, wel of het paard of de pony in kwestie niet overbelast wordt, en ik vind een haffie van 1.50 zonder zeer goed ontwikkelde spieren niet geschikt om 83 kg te dragen, ook niet als je een stuk kleiner zou zijn:).
Ik weet wel dat iedereen altijd denkt dat een haffie supersterk is, maar het zijn al heel lang geen zware koudbloedtypjes meer, ze worden al zeker 15 jaar lang meer en meer als sportpony gefokt, waarmee ook dat hele robuuste eruit verdwijnt.
Of er kilo's af moeten bij jou persoonlijk, is jouw keuze, daar zeg ik niets over, maar ik denk dat het voro je pony een stuk aangenamer wordt om 15 kg minder op de rug te dragen, juist omdat ie niet echt serieus getraind is, en dus veel bespiering/conditie mist.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:45

freeride schreef:
Ik ben rond de 1.60, mijn paard ook.
Sietske is een stevig gebouwde, sterke Fries en ik ben rond de 80 kilo.
Wie houdt mij tegen om op haar te gaan zitten als ik goed mee kan komen?
:)
Mn paard is 14 wordt in juli 15 btw[/quote]

Ik zal je niet tegen houden[/quote]

Zou ook vreemd zijn he, Ilayda, je weegt zelf nog ietsje meer en rijdt op een kleiner paardje...wat vindt jijzelf overigens als je heel eerlijk kijkt naar jezelf en je paardje als combi, en naar Strawberry en haar paardje?[/quote]

Het was ook sarcastisch bedoeld:)

Oke ik zal effe heel eerlijk zijn:)
Mijn pony en ik zijn geen mooie combinatie voor het zicht dit omdat ik 1.80 ben maar dat heeft niks te maken met mijn gewicht het is gewoon geen mooi plaatje vanwege mijn lengte.
Ik denk niet dat ik mijn pony in de weg zit, ik hobbel niet enz enz. ik ben 83 kilo maar voor mijn lengte zie ik er niet heeeeeeeeel dik uit. Dit is geen excuus natuurlijk ik weet dat er zeker een aantal kilo's vanaf moeten.
Ik denk dat het bij Strawberry makkelijk kan het is een Fries geen klein paardje. Alleen ik denk dat het voor haar zelf moeilijker is omdat ze vrij klein is kwa bewegingen enzo zou het in de weg kunnen zitten maar dat kan ik niet aangeven natuurlijk want ik ben 1.80 en mijn gewicht belemmert mij NOG niet.[/quote]

Ik kan me goed voorstellen dat je er met 1.80m en 83 kg niet echt te dik uit ziet, en of het plaatje mooi is of niet, is niet echt van belang in dit topic, wel of het paard of de pony in kwestie niet overbelast wordt, en ik vind een haffie van 1.50 zonder zeer goed ontwikkelde spieren niet geschikt om 83 kg te dragen, ook niet als je een stuk kleiner zou zijn:).
Ik weet wel dat iedereen altijd denkt dat een haffie supersterk is, maar het zijn al heel lang geen zware koudbloedtypjes meer, ze worden al zeker 15 jaar lang meer en meer als sportpony gefokt, waarmee ook dat hele robuuste eruit verdwijnt.
Of er kilo's af moeten bij jou persoonlijk, is jouw keuze, daar zeg ik niets over, maar ik denk dat het voro je pony een stuk aangenamer wordt om 15 kg minder op de rug te dragen, juist omdat ie niet echt serieus getraind is, en dus veel bespiering/conditie mist.[/quote]

Hij mist indd veel bespiering en conditie, en daar ga ik ook zeker aan werken maar wil daar ook niet mee wachten tot ik mijn juiste gewicht heb. Ik denk ook serieus dat hij er geen last van heeft en ik weet zeker dat als ik hem goed train dat hij het dan helemaal makkelijk kan dragen. Dus de conclusie :) We gaan samen trainen hij meer spieren en ik minder vet:)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:16

Willen jullie proberen goed te quoten? Ik vind het nu zo onverzichtelijk lezen worden :o

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:22

freeride schreef:
xStrawberry schreef:
Ik heb vrij grote borsten en stevige bovenbenen, maar die zitten mij totaal NIET in de weg met rijden. Fijn dat jullie ook denken dat het kan. Zit er soms wel eens over in.. :o

Dat begrijp ik dat je er weleens over in zit, en ik heb idd gezegd dat het in principe kan, maar dat er bepaalde vorowaarden aan verbonden zijn:

Niet om je aan te vallen, maar is jouw paardje niet heel erg scheef?, ik begreep uit een ander topic dat de osteopaat zou komen?
En welk niveau rijdt je zelf, dat is ook van belang, omdat de ene ruiter de andere niet is qua goed stilzitten op de juiste plaats v/d rug etc.
Volg je les?

Dat is al heel lang geleden ;)
Ik volg les, en het gaat steeds beter. Ik ben ook aan het afvallen..

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:23

Colway schreef:
Ik denk daar wel iets anders over, niet eens zozeer je gewicht an sich, wel de verdeling van gewicht en lengte

Ik moet m'n groeispurt nog krijgen

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:30

xStrawberry schreef:
Ik heb vrij grote borsten en stevige bovenbenen, maar die zitten mij totaal NIET in de weg met rijden. Fijn dat jullie ook denken dat het kan. Zit er soms wel eens over in.. :o

Dat begrijp ik dat je er weleens over in zit, en ik heb idd gezegd dat het in principe kan, maar dat er bepaalde vorowaarden aan verbonden zijn:

Niet om je aan te vallen, maar is jouw paardje niet heel erg scheef?, ik begreep uit een ander topic dat de osteopaat zou komen?
En welk niveau rijdt je zelf, dat is ook van belang, omdat de ene ruiter de andere niet is qua goed stilzitten op de juiste plaats v/d rug etc.
Volg je les?[/quote]
Dat is al heel lang geleden ;)
Ik volg les, en het gaat steeds beter. Ik ben ook aan het afvallen..[/quote]

Tja, ik vind 16 januari niet heel lang geleden dat je de masseur nog moest bellen, en ik vrees toch dat je nog niet zo super supergoed kunt rijden, je hebt moeite met doorzitten, en dat is op zich heel gewoon, iedereen moet dat leren, maar om nu met zoveel gewicht op een 15jarig friesje van 1.60 te leren doorzitten, is misschien toch niet zo'n goed idee, probeer gewoon eerst alles met lichtrijden onder de knie te hebben en wacht met meer zware oefeningen tot je wat lichter bent, je instructie zal je wel helpen met bepalen wat zwaar is voor het paard en wat niet als je dat vraagt ;), en alvast de complimenten dat je aan het afvallen bent, knap hoor op jouw jonge leeftijd *\o/* *\o/* *\o/*

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:22

xStrawberry schreef:
Colway schreef:
Ik denk daar wel iets anders over, niet eens zozeer je gewicht an sich, wel de verdeling van gewicht en lengte

Ik moet m'n groeispurt nog krijgen

Dat is toch geen excuus? Na de groeispurt ga je uitdijen (geloof me :+ ) klinkt een beetje banketstaaf zo, maar als je in de toekomst een gezond gewicht wilt hebben moet je daar nu wel hard voor werken en niet wachten op je groeispurt...Maar goed, lees net dat je ook al bezig bent. Super hoor! Niet alleen voor paardrijden ook voor jezelf.

Ben het verder eens met wat freeride zegt....Sowieso ben ik het er vaak niet mee eens dat friezen sterk zijn. Ze hebben wat ik althans zie, vaak een weke rug en hebben de neiging de rug weg te drukken

maaikiemike

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:46

Maar eigenlijk schiet het allemaal niet op. De mensen die rekening met hun paard willen houden en deze minimaal willen belasten, gaan er niet op als ze te zwaar zijn (helaas is 'te zwaar' een discussie onderwerp..) Maar er zijn genoeg mensen die te zwaar zijn voor hun paard/pony en hier geen rekeningen mee (willen) houden. Of dit niet in willen zien.
Alhoewel deel 1 erg informatief was, ben ik bang dat dit deel geen toegevoegde waarde meer heeft. Want de mensen doen toch waar ze zelf zin in hebben!
Ps. ik spreek met bovenstaande niemand persoonlijk aan!

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:04

Lichtrijden heb ik al wel onder de knie..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:02

maaikiemike schreef:
Maar eigenlijk schiet het allemaal niet op. De mensen die rekening met hun paard willen houden en deze minimaal willen belasten, gaan er niet op als ze te zwaar zijn (helaas is 'te zwaar' een discussie onderwerp..) Maar er zijn genoeg mensen die te zwaar zijn voor hun paard/pony en hier geen rekeningen mee (willen) houden. Of dit niet in willen zien.
Alhoewel deel 1 erg informatief was, ben ik bang dat dit deel geen toegevoegde waarde meer heeft. Want de mensen doen toch waar ze zelf zin in hebben!
Ps. ik spreek met bovenstaande niemand persoonlijk aan!

ben het er inderdaad mee eens, zonde, vond het vorige namelijk informatiever en meer discussie

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:17

Ook eens met het feit dat er nu geen goede discussies meer op gang komen...

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:25

Dat komt denk ik omdat alles wel zo'n beetje is gezegd, iedereen heeft zijn mening op tafel gegooid.
De ene heeft er wel wat mee gedaan, de ander niet, en er melden zich bijna geen nieuwe mensen meer.
Dus er valt weinig te discusseren

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:54

Misschien even een nieuw punt tot nadenken. Weet niet of het al eens genoemd is maar wat denken jullie van politie te paard? Dat zijn toch vaak ook vrij forse mannen. Zat het me laatst eens af te vragen...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:59

Tsjah...Het zijn wel paarden die fysiek behoorlijk sterk zijn, en ik heb nog nooit een dikke politieman erop gezien. Mijn vriend is 1.88 (hij bleek een cm langer te zijn) en nu 86 kg (is aan de lijn en wil naar 83) en heeft best een kont en bovenbenen, als ik hem vergelijk met de agenten die ik ken vanuit mijn werk, is hij een stuk langer en ik denk dus ook zwaarder, dus ik denk dat het wel meevalt

Ik vind het onzin dat mensen zeggen dat de gemiddelde man 90 of 100kg of zelfs meer weegt, dan moet je wel erg lang en erg gespierd (of gewoon te dik zijn)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:00

*offtopic*

had laatste een discussie met een mega eigenwijze vriend (is al wat ouder) enniewee die zei dat politiepaarden zo'n 30cm hoger zijn dan mijn paard (die is 1.67) misschien nog wel meer, haha, ik zei juist dat Col juist de maat heeft van een politiepaard (iets fors, beetje mannenpaard en goede stokmaat, alleen nog veel te weinig bespierd, maar dat mag met 3 jaar) dikke discussie natuurlijk en overtuigd van zijn gelijk :')

Ik had gelijk uiteraard :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:14

Colway schreef:
*offtopic*

had laatste een discussie met een mega eigenwijze vriend (is al wat ouder) enniewee die zei dat politiepaarden zo'n 30cm hoger zijn dan mijn paard (die is 1.67) misschien nog wel meer, haha, ik zei juist dat Col juist de maat heeft van een politiepaard (iets fors, beetje mannenpaard en goede stokmaat, alleen nog veel te weinig bespierd, maar dat mag met 3 jaar) dikke discussie natuurlijk en overtuigd van zijn gelijk :')

Ik had gelijk uiteraard :+

En bij welke fokker haalt de bereden politie die paarden met schofthoogte 2.00m+? speciale kwpn lijn denk ik :)
Ach, vroeger reed ik op reuzen en nu op een appie van 1.57 ongeveer, is hier iemand in de burut die dat maar een ponyke vindt, haha tot ie erbij de wei in liep...best indrukwekkend ponyke, als ze je niet kent, haha

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:47

freeride schreef:
Ook eens met het feit dat er nu geen goede discussies meer op gang komen...

Vind ik al langer, het topic verstikt van slechts een thema, jammer ;)

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:14

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar na dit topic ben ik ook op dieet gegaan..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:01

Eefke_ schreef:
Ik durf het bijna niet toe te geven, maar na dit topic ben ik ook op dieet gegaan..

Echt waar, dat moet je juist van de daken schreeuwen, wat knap zeg!!!! *\o/* _/-\o_
Wat heeft ervoor gezorgd dat je die stap nam?

June1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:06

Ik ben 1.68 en ik weeg op dit moment 87 kilo, ik ben op dieet en ik sport 2 keer per week.
Ik val nu gemiddeld 1 kilo per week af en mijn streefgewicht is 75 kilo.

Na mijn paard (Letlandse merrie van 1.75) 2 jaar terug te hebben verkocht heb ik weinig gereden, nu heb ik een super leuke verzorgfjord en zeker ook voor haar wil ik nu afvallen.

Ik val al af en kom weer aan sinds mijn pubertijd. Je zou kunnen zeggen dat ik er een pro in ben geworden ;)
Maar 1 ding weet ik zeker, zo'n BMI meting klopt in mijn ogen niet helemaal omdat je daar niet kan beschrijven waar je vet zit.
Mijn vet zit vooral op mijn benen en kont, dit is vet wat weinig kwaad kan (helemaal als je het vergelijkt met vet op je buik want dat is gevaarlijk!)

Als ik straks 75 weeg dan ben ik volgens mijn BMI nog te zwaar, maar ik weet dat dat mijn goede gewicht is.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:10

freeride schreef:
Eefke_ schreef:

Echt waar, dat moet je juist van de daken schreeuwen, wat knap zeg!!!! *\o/* _/-\o_
Wat heeft ervoor gezorgd dat je die stap nam?

Ondanks dat ik bijna zeker weet dat ik mijn paard niet hinder, is het voor hem waarschijnlijk wel fijner.. :) Ten eerste is het het best een mooi beeld als je mij en mijn paard als combinatie ziet, maar het kan nog mooier en dat is als er wat kilo's van af zijn.. :) Daarnaast is kleren kopen voor mij ook minder leuk want heel veel leuke dingen passen mij weer niet, ik moet zeggen dat ik dat ook best jammer vind.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:02

Misschien was de titel "dikkere mensen te paard" toch beter.;-(

De stelling was "welk gewicht vind je toelaatbaar voor welk paard". Hier wordt nu niet meer op gereageerd.
Met uitspraken als ..... Mijn paard merkt er niets van..... of hij loopt lekker vlot, zijn geen feiten waar men wat mee kan. De rug van een paard is een soort brug en hoeveel kan deze brug dragen. Is dit afhankelijk van het ras paard of de bouw? Een korte rug, betekent dat ook automatisch minder gewicht door mindere mogelijkheid omdit gewicht te verdelen. Is een vierkant paard sterker?

Voor dit topic is het niet interessant hoe ieder individueel met zijn gewicht "vecht"en wat deze eraan doet.

De uitspraak blijft " een paard is niet geboren om te dragen " en ik vind derhalve dat ongeacht bouw of ras van het paard, men toch wel onder de 75 kg, moet blijven. En mocht het paard hier problemen mee hebben, een lichtere persoon zoeken.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:11

Ik vind 75 kilo wel erg overdreven.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:20

Ik vind 75 kilo helemaal niet overdreven...

Ik heb zelf een D-pony, waarbij ik de absolute max op 60 kilo heb gesteld. Mocht ik dus ooit 60 gaan wegen, dan ga ik er niet meer op.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:27

75 kilo vind ik op een paard wel overdreven, als je het over een pony hebt natuurlijk niet..