is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:35

Bandida schreef:
Agossie schreef:
maar ik zie ook wel mensen die hem juist gebruiken, zoals bijvoorbeeld de foto's van MyWishMax aantonen. Zij rijden het paard niet op de slof, maar hebben het puur als beveiliging en de slof hangt los.

Juist gebruik is dus ter zelfverdediging van de ruiter?

Niet zelfverdediging, maar om gevaarlijke situaties voor paard en ruiter te voorkomen. En als het maakt dat iemand meer ontspannen en zekerder op zijn paard zit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:36

En is maar een heel klein stukje hoor. Alleen lippen van elkaar. Je ziet de tanden zeg maar. Het is als het ware trekken met haar kin.
Dat doet ze ook als ze om eten staat te schooien. Volgens veearts gewoon een trekje.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:40

mijn pony loopt met slof beter ze is 23 jaar wel op leeftijd ,
maar toch merk ik dat ze beter loopt met slof zonder struikelt ze veel en met loopt ze ontspannender lijkt het .
ik he hem niet steeds op spannning hoor he hem er ligt aan op aanraden van me intructrice

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:43

Agossie schreef:
Niet zelfverdediging, maar om gevaarlijke situaties voor paard en ruiter te voorkomen. En als het maakt dat iemand meer ontspannen en zekerder op zijn paard zit.

Als je daar een slof voor nodig hebt ben je in mijn ogen verkeerd bezig (geweest). Dan zit je te snel op dat paard, of op het verkeerde paard, of op een paard wat je iets vraagt waar het niet aan toe is, of op eentje die al zodanig verprutst is dat gewoon rijden er niet in zit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:48

Bandida schreef:
Agossie schreef:

Als je daar een slof voor nodig hebt ben je in mijn ogen verkeerd bezig (geweest). Dan zit je te snel op dat paard, of op het verkeerde paard, of op een paard wat je iets vraagt waar het niet aan toe is, of op eentje die al zodanig verprutst is dat gewoon rijden er niet in zit.

dat laatste hoeft dus niet jou fout te zijn ;)

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:57

Citaat:
dat laatste hoeft dus niet jou fout te zijn ;)
Dan rest mij de vraag waarom je er dan überhaupt aan zou moeten beginnen...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:02

Bandida schreef:
Agossie schreef:

En als je nu een keer heel hard gevallen bent? Met een paard dat achterover sloeg? En die slof, ook al doe je er niets mee, geeft je het vertrouwen weer terug?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:03

om het te verbeteren mischien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:08

xsenny schreef:
maar toch merk ik dat ze beter loopt met slof zonder struikelt ze veel en met loopt ze ontspannender lijkt het .
ik he hem niet steeds op spannning hoor he hem er ligt aan op aanraden van me intructrice

Dat zou niet moeten, een paard moet kunnen ontspannen zonder slof, een slof mag imo alleen maar gebruikt worden als begrenzing. Blijkbaar gebruik je m toch te strak en geeft je pony een valse knik. Zonder slof kan ze simpelweg niet op eigen benen lopen en struikeld ze dus.
Als de wiedeweerga de slof eraf halen en een andere instructrice zoeken dus.

Een paard moet ontspannen lopen... maar ik denk dat jij iets anders bedoeld.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:10

Joolien schreef:
xsenny schreef:

Dat zou niet moeten, een paard moet kunnen ontspannen zonder slof, een slof mag imo alleen maar gebruikt worden als begrenzing. Blijkbaar gebruik je m toch te strak en geeft je pony een valse knik. Zonder slof kan ze simpelweg niet op eigen benen lopen en struikeld ze dus.
Als de wiedeweerga de slof eraf halen en een andere instructrice zoeken dus.

Een paard moet ontspannen lopen... maar ik denk dat jij iets anders bedoeld.

Mee eens!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:38

Agossie schreef:
Met een paard dat achterover sloeg? En die slof, ook al doe je er niets mee, geeft je het vertrouwen weer terug?

Hum.. als er nu één 'hulpmiddel' is waarmee je achterover slaan riskeert is het wel een slof. Zeker met een paard wat snel op de achterbenen gaat staan.
Afrader hoor.

Hoe ga je dat steigeren en achterover slaan er uit krijgen door een slof te gebruiken? Voor je vertrouwen (en gezondheid) lijkt het me beter om het probleem op te lossen.
En inderdaad, een verprutst paard hoeft uiteraard niet jouw fout te zijn, maar het is dus ook niet persé aan jou als toevallige eigenaar die dat ontdekt om dat op te lossen. Ik vind dat je je leven niet moet riskeren voor je hobby ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:45

Ik rij momenteel mijn 5 jarige ruin met de slof omdat hij een hele periode stil heeft gestaan met een blessure en we nu weer aan het werk gaan. Hij is me echter weer aan het uitproberen en omdat ik ook rekening moet houden met mijn rug (versleten) heb ik (in overleg met mn instructrice) er de slof maar weer even tijdelijk aangehangen.

Hier even 3 foto's (niet recent) van mij en mijn paard met als vergelijking ook zonder hulpteugel en met een martingaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:47

Wij zullen er niet uitkomen, Bandida. Ik ben het namelijk niet met je eens. Ik heb wel eens een kopstoot gehad van mijn paard terwijl ik erop zat (ze kwam omhoog met haar hoofd). Als ik op dat moment een slofje (los) omgehad zou hebben (wat ik niet heb en ook zéér onwaarschijnlijk zal zijn bij dit paard), zou ze mij niet geraakt hebben.
En, als het iemand meer zekerheid en vertrouwen geeft en slof los om te doen zonder dat deze het paard ook maar enigszins in de weg zit, dus óók als het paard het niet nodig heeft, dan zeg ik, doe hem om. Leer te vertrouwen en als dat vertrouwen terug is, bouw het voor jezelf af, zodat je weer lekker met vertrouwen zonder slof kunt rijden. Als de ruiter zelfvertrouwen heeft, heeft het paard het ook en kunnen beiden meer voor elkaar doen. Dit is mijn mening.

Let wel, ik ben zeer fel tegen misbruik van de slof en ik heb echt wel gezien dat dit in 99% van de gevallen zo is. Daarom ben ik tegen de slof, tenzij hij in kundige handen is.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:48

Bandida schreef:
Ik vind dat je je leven niet moet riskeren voor je hobby ;)

En dáár ben ik het roerend mee eens! Maar riskeren we ons leven niet elke keer dat we op onze paarden stappen? Dat is overigens met de meeste sporten zo.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:50

Bandida schreef:
Agossie schreef:
Met een paard dat achterover sloeg? En die slof, ook al doe je er niets mee, geeft je het vertrouwen weer terug?

Hum.. als er nu één 'hulpmiddel' is waarmee je achterover slaan riskeert is het wel een slof. Zeker met een paard wat snel op de achterbenen gaat staan.
Afrader hoor.

Hoe ga je dat steigeren en achterover slaan er uit krijgen door een slof te gebruiken? Voor je vertrouwen (en gezondheid) lijkt het me beter om het probleem op te lossen.
En inderdaad, een verprutst paard hoeft uiteraard niet jouw fout te zijn, maar het is dus ook niet persé aan jou als toevallige eigenaar die dat ontdekt om dat op te lossen. Ik vind dat je je leven niet moet riskeren voor je hobby ;)

soms kun je niet anders als voor de welzijn van je dier toch te besluiten het probleem op te lossen...
jammer maar helaas...
het omgaan met levende dieren brengt helaas soms risico's met zich mee...
daar staat tegen over dat je er zoveel meer voor terug krijgt <3

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:01

Agossie schreef:
Ik heb wel eens een kopstoot gehad van mijn paard terwijl ik erop zat (ze kwam omhoog met haar hoofd). Als ik op dat moment een slofje (los) omgehad zou hebben (wat ik niet heb en ook zéér onwaarschijnlijk zal zijn bij dit paard), zou ze mij niet geraakt hebben.

Tja...oliebol happens.. ik heb 4 weken geleden mijn neus in 12 fragmenten gebroken, ik ga er toch geen slof om hangen om mezelf wijs te maken dat dat veiliger is ;)
Ik blijf het onzin vinden dat ruiters (vooral vrouwen) naar de dwangmiddelen grijpen uit hun eigen onzekerheid. Ik vind dat je dat soort dingen moet oplossen zonder je paard daarbij te kwellen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:06

Agossie schreef:
En dáár ben ik het roerend mee eens! Maar riskeren we ons leven niet elke keer dat we op onze paarden stappen? Dat is overigens met de meeste sporten zo.

Het is inderdaad al gevaarlijk genoeg. Zelfs met een doodbrave sok zal je als actieve ruiter af en toe eens tegen de grond gaan. Was bij mij nu drie jaar geleden, maar het is deel van de sport, vallen zal je :+
Dus waarom zou je op een paard willen stappen dat alleen voor jou wat wil doen zoals je het vraagt als je hem met een slof kan bedreigen of in in de tang hebt? Dat is toch alleen maar het risico verhogen. Je zoekt het toch gewoon zelf als je daar aan begint..

ps: paardrijden scoort toch net wel iets hoger op dat vlak als tennis of joggen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:27

Bandida schreef:
Tja...oliebol happens.. ik heb 4 weken geleden mijn neus in 12 fragmenten gebroken, ik ga er toch geen slof om hangen om mezelf wijs te maken dat dat veiliger is ;)
Ik blijf het onzin vinden dat ruiters (vooral vrouwen) naar de dwangmiddelen grijpen uit hun eigen onzekerheid. Ik vind dat je dat soort dingen moet oplossen zonder je paard daarbij te kwellen.

Als de slof los hangt, is het in mijn ogen geen dwangmiddel en zal het het paard niet in de weg zitten. Als het de ruiter daardoor meer zelfverzekerd maakt en zich veiliger voelt en daardoor kan ontspannen, zal dit gevoel het paard minder in de weg zitten dan een ruiter die strak van de spanning op zijn paard zit. Dus, dan zeg ik, hang hem om, laat hem wel los hangen, tot je je zekerder voelt. Dan zit je volgens mij het paard het minst in de weg.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:28

Bandida schreef:
ps: paardrijden scoort toch net wel iets hoger op dat vlak als tennis of joggen.

Ligt er aan waar je jogt... _O-
Maar helemaal waar! Overigens is paardrijden wel minder schadelijk voor je gewrichten dan joggen! (maar we dwalen af!)

The_Stig

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:34

De ruiter/amazone zelf is het grootste dwangmiddel. Paardrijden is sowieso dwang ten opzichte van het paard. Er is niemand die zonder zadel/hoofdstel op zijn paard gaat zitten en wel ziet waar hij of zij terecht komt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:35

The_Stig schreef:
De ruiter/amazone zelf is het grootste dwangmiddel. Paardrijden is sowieso dwang ten opzichte van het paard. Er is niemand die zonder zadel/hoofdstel op zijn paard gaat zitten en wel ziet waar hij of zij terecht komt....

Goh maar als we het dan toch doen, laten we het dan doen met respect voor het paard.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:36

Joolien schreef:
The_Stig schreef:

Goh maar als we het dan toch doen, laten we het dan doen met respect voor het paard.

_/-\o_

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:44

Joolien schreef:
The_Stig schreef:

Mee eens, ik ben van mening dat je respectvol en op een paardvriendelijke manier kan rijden met en zonder slofteugel. Sommige mensen beginnen gelijk te roepen dat het een dwangmiddel is en niet paardvriendelijk, dat kan het inderdaad zijn ja. Maar het kan ook zo zijn dat iemand die constant zit te butsen op zijn paard en grof is met zijn beenhulpen en hard in de hand, maar dan zonder slof een nog groter dwangmiddel is ten opzichte van zijn paard dan iemand die met slof rijdt. Je moet dus naar het gehele plaatje kijken en niet alleen naar de slofteugel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:45

Joolien schreef:
The_Stig schreef:

_/-\o_

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:46

mee eens stig...