[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:20

freeride schreef:
Pion schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8BUVVYAU.jpg

Even een linkje ivm dat ik de foto al eerder geplaatst heb.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die vanaf de foto het 'probleem' kunnen zien wat ik tijdens het nemen van deze foto met de galop had.
Zonder stiekem terug te spieken in het topic. :)

Ik zie een paard met een geblokkeerd kaakgewricht dat wel wil ondertreden in galop, maar de ruimte niet krijgt doordat de beiden handen te streng zijn, en vooral de binnenhand iets naar voren geplaatst zou moeten worden. Paard is zwaar op de hand, of moet ik zeggen, paard heeft geleerd dat ie op dehand moet hangen in een buiging vanuit de hals?

Volgens mij heeft ze haar handen recht naast elkaar en ik vind het ook niet streng ogen. De foto's is klein, maar het paard heeft van zichzelf weinig ruimte bij de kaak lijkt het.

Doubtless

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:28

@Pion: Je bekken mag iets meer kantelen & je paard ontspant voor niet helemaal: mag meer in de bovenhals & lijkt de mond te willen openen?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:19

@skygirl, idd, de handen zijn strak naast elkaar en daarom schrijf ik ook dat de binnenhand iets meer naar voren mag, ruimte geven dus:)
Voor jou lijkt het misschien niet streng, maar zoals doubtless al zegt: paard lijkt de mond te willen openen, wat de sperriem natuurlijk verhinderd, maar daaruit leidt ik af dat de handen te streng zijn.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:22

Wat vinden jullie van deze <:) :

Afbeelding

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:25

perfect en dat zonder hoofdstel

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:32

Wel wat op de voorhand toch?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:34

dat is niet echt goed te zien omdat de foto ook een beetje schuin genomen is

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:34

Ik vind wel dat Sint wat rechter moet gaan zitten hoor :P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:54

Loopt idd op de voorhand :j

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:08

Ik vind het af en toe lastig voelen hoe mijn paard boven in loopt! vooral zijn kaak gedeelte.
Ben benieuwd naar tips we zijn M1 dressuur, aan het klaarstromen voor M2 :)
ikzelf vind zijn bovenhalsspier er fijn opzitten, maar toch mist er iets vind ik
Afbeelding

en laag rijden:
Afbeelding

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:17

@ Rivaldo: eerste foto is beetje uit een 'rottige' hoek genomen, was je hier een oefening aan het uitvoeren? Vanuit deze positie lijkt ie iets activiteit te missen van achteren en het hoofd wat te kantelen. Ruiter lijkt wel mooi rechtop te zitten met rechte verbinding van bit naar elleboog.

Tweede foto vind ik erg prettig om te zien, erg mooi achterbeentje, en dat ie van voren wat te rond is stoort mij niet zo op deze foto.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:24

Afbeelding
- mooi bergopwaarts, als ik mijn binnenhand (eigenlijk allebei mijn handen) meer zou openen zou het binnenachterbeen meer ruimte te krijgen om mooi onder te treden
Ik houd vooral mijn onderarmen en polsen erg vast, waardoor Bernice weinig ruimte in haar hals en passen krijgt (stomme ik...) Ook ga ik me vaak in mijn nek vast houden (erg goed te zien op deze foto), waardoor ik in mijn hele lijf vast kom te zitten, dit werkt dus ook al niet al te bevorderend voor mijn paard.

http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... C03140.jpg
Wat lager ingesteld

http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... ems/72.png
Eigenlijk wel een beetje hetzelfde verhaal als de eerste foto...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:29

Suzanne_k schreef:
@Myour
Op foto 1 zakt de ruiter wat in elkaar en mis je verbinding.
Op foto 2 lijkt het paard al wat actiever en de verbinding constanter.
Op foto 3 is de hals wel rond maar zou hij juist bij de nek het hoogste punt moeten hebben, dit zal verbeteren als het paard wat meer door zou springen. Het uitdraven op foto 4 ziet er ontspannen uit.

Bedankt nog voor je reactie! :)
Ik zakte idd in elkaar op die foto haha eigenlijk op alle foto's uit die serie, beugels zaten veel te kort en zadel was te krap geworden waardoor ie achterover was gaan kiepen en dat deed m'n zit geen goed.
Ben het verder helemaal met je eens! Foto 4 vind ik zelf het fijnste beeld geven. Ik hoop binnenkort weer nieuwe foto's te hebben, deze zijn grotendeels van juni/juli, behalve de laatste die van september is. Zal er dan zeker een paar hier neerzetten :j

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:34

Myour schreef:
@ Rivaldo: eerste foto is beetje uit een 'rottige' hoek genomen, was je hier een oefening aan het uitvoeren? Vanuit deze positie lijkt ie iets activiteit te missen van achteren en het hoofd wat te kantelen. Ruiter lijkt wel mooi rechtop te zitten met rechte verbinding van bit naar elleboog.

Tweede foto vind ik erg prettig om te zien, erg mooi achterbeentje, en dat ie van voren wat te rond is stoort mij niet zo op deze foto.

klopt, rechtsachter is ons puntje. is een heel lang verhaal maar hij heeft een paar jaar lang niet de juiste spieren gebruikt! dus deze periode was lange weg maar zeker de moeite waard! Gaat nu al erg de goede kant op. goed dat het je is opgevallen want dat is zeker waar! ik was schouder voor aan het inzetten, dus op zich denk ik dat dat wat vertekend.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:39

Afbeelding

Ben sinds een maand of 2,5 aan het trainen volgens methode Antoine de Bodt. Ik kan zelf veel verandering merken. Mijn paard is blijer, gebruikt haar buik- en rugspieren beter en is sneller in ontspanning. Ben hier wel blij met mijn hand houding, al mag mijn hele lichaamshouding wellicht wat rechterop.. Wat vinden jullie ?
@ Roxxxhorses: wat een plaatje is Bernice ! Ik zie weer overeenkomsten !

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:42

@pinkypie; dit vind ik een heel mooi plaatje! voor het oog zou het neusje er misschien net ietsje meer uit mogen, maar ik vind het zeker niet storend!
En wat een mooi paard dat het is :D
Mooi achterbeen gebruik ook.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:54

@PinkyPie De neus mag er idd nog wel een eindje uit, maar de benen staan me al goed aan 3 mooi evenredige driehoekjes:)
Je rijdt via die methode, dus kan ik weining zeggen over je handen, ik zou ervoor kiezen om toch je binnenhand een pietsje meer te ontspannen, om de souplesse van de lendenen te motiveren en daardoor meer ruimte voor het binnenachterbeen te maken, want je rijdt hier een lichte wending of volte naar rechts toch?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:28

Klopt. Bedankt voor de tip

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:42

Wat een leuk topic zeg jeetje.

Ik zie veel leerzame punten, in de foto's maar ook in het 'commentaar' van anderen.

Bij deze laat ik ook mijn pony zien, onder mij, en hoe hij los in de bak loopt (echt op eigen benen ;) )
Afbeelding

Onder het zadel mag hij nog wel iets meer ondertreden van achteren, niet grotere passen maken, maar iets meer gaan zitten.
Mijn fout: ik hou hem nog weleens te vaak van voren vast.
Ook moet ik leren, netjes en recht op te zitten, en vooruit te kijken.
De beugels zijn inmiddels een gaatje langer, waardoor ik ook meer "in" het zadel zit.

Als ik hem zo zie bewegen, los in de bak, dan sta ik iedere keer weer te kijken: hij beweegt zo makkelijk, zo soepel en ontspannen.
Nu nog proberen onder het zadel zo te krijgen.

PinkPie: Ik vind het een heel fijn beeld geven, hoe je paard onder je loopt. Relaxt, maar toch actief.
RoxxxHorse, dit paard is volgens mij erg gevoelig, net wat je zegt: als jij je ergens vast zet, doet je paard het ook. Ik vind het iets wat gespannen ogen, maar wel een net achterbeen gebruik. (ben benieuwd naar meer foto's)
RivaldoX, de tweede foto is mijn favoriet. Hier loopt je paard echt lekker volgens mij. Probeer zelf meer recht op te zitten, om te voelen hoe het echt voelt. Paard loopt netjes.
Nefertarie, knap dat je bitloosrijd, maar waar is die stok voor nodig? :+
LaraSilver, je pony lijkt iets tegen de hand te lopen. Probeer meer lucht van voren te geven, zodat ie ook merkt dat ie naar beneden mag komen.
DaisyDarling, wat een heerlijke foto's om naar te kijken. Paardje loopt leuk onder je!
Babeth, de eerste foto maakt me aan het lachen. Zo moet het dus! Als je he haflinger meer opgericht wilt gaan rijden, zie ik spanning in de hals terug.
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 04-12-11 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

horshe1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:50

Lynn_x schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Was eigenlijk nog niet klaar :+
Ik vind haar op de 1e foto wel prima lopen, zou nog wat lager en langer mogen.
de 2e foto vind ik haar best lopen, misschien iets de neus er nog uit

Ik vind haar op de 1e foto heel netjes lopen eerlijk gezegd ze geeft mooi aan in de rug dat ze los is en kan daardoor goed nageven.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:45

Bedankt voor de reactie's.
Paard is in galop inderdaad zwaar in de hand. Iets waar ik totaal niet naar streef. Ze duikt graag, ze heeft de balans nog niet echt en ik wil haar soms teveel dragen.
Ik ben dus vooral bezig met schakelen.
Het 'leren op de hand te hangen', is niet van toepassing aangezien dit in mijn training absoluut niet de bedoeling is.
Ik snap ook niet helemaal waar dat idee vandaan komt aangezien ik zelf ook al aangeef dat er een 'probleem' aanwezig is (lees: iets waar ik dus vanaf wil en mee aan het werk ben).
Ook deze foto gekozen omdat ik het probleem zelf goed zie en benieuwd was of anderen dit ook zagen.

Ik wil een lichte verbinding en een paard wat haar hoofd zelf draagt.
Haar galop is vrij groot, het is lastig daarin en de balans te vinden en de lossigheid aan de voorkant.
Zelf gaat ze liever 'de grond' in, omdat ze nog niet goed kan zitten.
Het stukje dat ze gaat hangen, daar heb ik echt balen van, maargoed, komt vanzelf.

http://www.youtube.com/watch?v=JwEd6JXAsLw
Een filmpje in een later stadium, waarbij we werken aan het recht zijn zonder steun van de wand.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:49

Ik snap t hele aan de teugel principe nog niet echt...
Heb zelf nog niet helemaal door wat er gebeurt als een paard t doet, instructrice vind t soms wel grappig omdat ik t zelf niet doorheb xD
Maar vinden paarden het echt chiller? Ik vind het er best zielig uitzien haha(en dat zegt een man :p), maar lopen ze in de natuur ook zo?

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:01

Mixje90 schreef:
Heb zelf nog niet helemaal door wat er gebeurt als een paard t doet, instructrice vind t soms wel grappig omdat ik t zelf niet doorheb xD
Maar vinden paarden het echt chiller? Ik vind het er best zielig uitzien haha(en dat zegt een man :p), maar lopen ze in de natuur ook zo?

Een juiste nageeflijkheid zorgt voor de juiste spierontwikkeling.
Kijk eens naar dit filmpje, het paard neigt naar de juiste nageeflijkheid zonder enig gebruik van bit enz.
http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TW ... re=related
Het is echt niet zielig maar er is een verschil tussen aan de teugel rijden en aan de teugel rijden.
je kan het paard met bit naar beneden krijgen maar dit is dus absoluut niet de juiste aan de teugel rijden.
een juist aan de teugel gereden paard is een paard die van achter naar voor gereden wordt met een juist achterhand gebruik. de rug wordt hier optimaal bij gebruikt waardoor ook de juiste hoofd en hals houding mogelijk is

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:24

RivaldoX schreef:
Mixje90 schreef:

Een juiste nageeflijkheid zorgt voor de juiste spierontwikkeling.
Kijk eens naar dit filmpje, het paard neigt naar de juiste nageeflijkheid zonder enig gebruik van bit enz.
http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TW ... re=related
Het is echt niet zielig maar er is een verschil tussen aan de teugel rijden en aan de teugel rijden.
je kan het paard met bit naar beneden krijgen maar dit is dus absoluut niet de juiste aan de teugel rijden.
een juist aan de teugel gereden paard is een paard die van achter naar voor gereden wordt met een juist achterhand gebruik. de rug wordt hier optimaal bij gebruikt waardoor ook de juiste hoofd en hals houding mogelijk is

Mag ik hier dan uit begrijpen dat het de ``natuurlijke`` houding is? Doen ze het in het wild of zonder dat iemand erop
Ook ?
Wat is er dan precies beter of waar kun je dat aan merken dan?

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:42

[/quote]
Mag ik hier dan uit begrijpen dat het de ``natuurlijke`` houding is? Doen ze het in het wild of zonder dat iemand erop
Ook ?
Wat is er dan precies beter of waar kun je dat aan merken dan?[/quote]

ik denk nie dat het specafiek een natuurlijke houding maar een reactie van de juiste spieren aanspannend. Dat bedoel ik met als je pony recht gereden is en spand de buikspieren aan. En zal die voorwaarts neerwaarts gaan. Als ie de buikspieren aanspand moet ie wel ze rugspieren ontspannen. (ik rij de AdB metode)