Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:19

Citaat:
Abacab, ik heb op stallen rondgelopen waar geld zat was, dat is het probleem dus niet geweest

Citaat:
Ik heb nergens gezegd dat ik heel veel lesgeef. En ik heb bij verschillende stallen gewerkt op verschillende niveaus. Van manege tot internationaal en ik concludeer uit een algemeen beeld.
Een heleboel mensen weten niet dat ze iets fout doen(IMO) omdat het algemeen gedoogd is. Men weet niet beter. Ik sta best open voor ander meningen en ideeen maar blijkbaar zie ik het gewoon allemaal heel anders. En ik red me prima in mn dagelijks leven hoor...

In het kort omschreven je hebt q werken veel ervaring in de paardenwereld op verschillende niveau,s op verschillende stallen? En jou manier van werken en met paarden omgaan is volledig verschillend van wat jij op die werk plekken zag en moest doen? Zo verschillend dat uiteindelijk hebt besloten dat de paarden sport niet jou toekomst is. Even voor zekerheid, checken of ik het allemaal heb begrepen.

Anoniem

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:44

Nee zo is het niet, ik stop niet omdat ik niet begrepen wordt maar omdat ik het niet meer op kan brengen in mijn huidige situatie. En het stoppen met het werken in de paarden doe ik omdat ik ben gaan samenwonen en dan vind ik het niet waard om in de paarden te blijven werken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:11

En hoe ga je nu dan actief zijn binnen de paarden? Ik ben namelijk nieuwsgieriger naar de dingen die je wel gaat doen, dan de dingen die je niet meer gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:28

Tendance schreef:
En hoe ga je nu dan actief zijn binnen de paarden? Ik ben namelijk nieuwsgieriger naar de dingen die je wel gaat doen, dan de dingen die je niet meer gaat doen.

Dat weet ik nog niet, ik kijk eerst hoe mijn privésituatie gaat lopen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:29

Maar je wilt wel iets met paarden blijven doen?
Heb je eigenlijk zelf paarden of iets dergelijks?
Welke link met paarden heb je momenteel?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:30

Nou het gaat mij er ook meer om, dat ik uit je verhaal en posts op maak dat je je draai in paarden wereld niet kan vinden omdat jij op andere manier werkt en denkt dan er door je werkgevers verwacht werd? Je schrijft je kan het niet meer op brengen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:31

Haha lees terug over t vlechten..

Ik vlocht mijn paarden wekelijks, wel of geen wedstrijd. Puur voor het "doen"

Maar als we wedstrijd hadden was mijn vorige paard net zo nerveus als ik hoor.. maar dan door mij,
niet door het vlechten. Die werd niet "druk" maar je kon aan hem merken dat we beiden spanning hadden.

Mn nieuwe paard staat keurig stil en laat alles geduldig toe, doet zelfs haar koppie omlaag om haar
voorpluk te laten vlechten *D

Tjonge die van mij wil echt graag op wedstrijd (grapje) zolang ik niet loop te stressen en alles op mijn
gemak doe is paardjelief ontzettend vrolijk en rustig en ontspannen. Ren ik 3x heen en weer omdat ik wat
vergeten ben wordt zij ook wat ongeduldiger :P Niet omdat ik wegloop, maar omdat ik spanning heb.

Vind alleen.. dat "alles zo snel moeten" voor de meeste wedstrijdruiters overdreven is.. oke.. ze willen
sneller dan ze gaan vaak.. er zijn een hoop ruiters die er jaren over doen om in het Z te komen, als ze
er uberhaupt al komen..

Ik heb mijn paard nu bijna 8 maanden, kon in januari nog geen rechte lijn lopen. Ben 1,5 maand geleden
voor het eerst op wedstrijd gegaan en heb in 3 wedstrijdjes 5 winstpunten in het L1. (B overgeslagen,
de L loopt ze al op haar slofjes door) Paard is 7 maar nog groen in het hoofdje.

Zou ik dan persee B moeten starten omdat ik anders "te snel" ga? Als het paard het aankan en niet
geforceerd wordt zie ik geen probleem. Vraag je me nu of ik M zou starten als ik dat mocht met haar
dan zou ik nee zeggen. Daar is ze komend half jaar waarschijnlijk nog niet klaar voor. Eerst maar lekker
doorwerken op de basisoefeningen die belangrijker zijn dan de kunstjes. Na het L1 hebben we al een stopje
om voor het L2 wat door te trainen om de puntjes op de i te zetten samen terwijl ze er waarschijnlijk zo
doorheen zou wandelen zonder problemen.

Er zijn genoeg ruiters met een "ik heb tijd zat" mentaliteit hoor. In de handel werkt het wellicht wat anders,
maar particulier vind ik het wel meevallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:36

Tendance schreef:

Weet ik nog niet, hoezo? En ik reed 2 paarden voor iemand anders. Eigen paard heb ik vorig jaar verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:36

tteettt schreef:
Nou het gaat mij er ook meer om, dat ik uit je verhaal en posts op maak dat je je draai in paarden wereld niet kan vinden omdat jij op andere manier werkt en denkt dan er door je werkgevers verwacht werd? Je schrijft je kan het niet meer op brengen?

Nee hoor dat is niet zo, maar door omstandigheden ben ik er niet in verder gegaan, daarnaast is het wereldje toch iets anders dan ik had verwacht.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:42

Joolien schreef:
Tendance schreef:

Weet ik nog niet, hoezo? En ik reed 2 paarden voor iemand anders. Eigen paard heb ik vorig jaar verkocht.

En is er geen mogelijkheid om die paarden alsnog te rijden?
Op die 2 paarden ofzo?
Of wil je nu eigenlijk gewoon lekker even iets anders doen? Die periode heb ik ook gehad hoor, maar ben het gaan missen en toen weer begonnen.
Misschien moet je net als ik gewoon de paardenwereld even helemaal achter je laten en kijken of je het mist en wat je nu echt precies wilt doen.
Bij mij heeft het slechts een halfjaar geduurd en toen kwam ik erachter, dat ik echt niet zonder paarden kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:45

Tendance schreef:
Joolien schreef:

En is er geen mogelijkheid om die paarden alsnog te rijden?
Op die 2 paarden ofzo?
Of wil je nu eigenlijk gewoon lekker even iets anders doen? Die periode heb ik ook gehad hoor, maar ben het gaan missen en toen weer begonnen.
Misschien moet je net als ik gewoon de paardenwereld even helemaal achter je laten en kijken of je het mist en wat je nu echt precies wilt doen.
Bij mij heeft het slechts een halfjaar geduurd en toen kwam ik erachter, dat ik echt niet zonder paarden kan.

Jij snapt m. Ik wil idd even iets heel anders doen, moet me steeds meer naar stal toeslepen. Wellicht ga ik het missen maar dat zien we snel genoeg.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:49

Maar dan zou ik als ik jou was ook een tijdje geen lessen geven tot je echt weet wat je wilt.
Want dan houd je namelijk het contact met de paarden en dat moet je op dit moment gewoon even een tijdje niet willen denk ik.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:50

Ik snap je geloof ik niet helemaal, zoals ik het nu lees had he het q werken heel erg naar je zin in paarden wereld? Voelde je je begrepen en gewaardeerd maar kies je ervoor om even te stoppen vanwege privé omstandigheden?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:57

tteettt schreef:
Ik snap je geloof ik niet helemaal, zoals ik het nu lees had he het q werken heel erg naar je zin in paarden wereld? Voelde je je begrepen en gewaardeerd maar kies je ervoor om even te stoppen vanwege privé omstandigheden?

Dat hoeft op zich niet. Ze kan er ook gewoon even klaar mee zijn....
Dat had ik.
Soms heb je gewoon wel eens twijfels in je leven.

Ik denk overigens, dat je haar berichten niet helemaal goed leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:59

Tendance schreef:
tteettt schreef:

Dat hoeft op zich niet. Ze kan er ook gewoon even klaar mee zijn....
Dat had ik.
Soms heb je gewoon wel eens twijfels in je leven.

Ik denk overigens, dat je haar berichten niet helemaal goed leest!

Ik stop ook met lesgeven, had het al afgebouwd. Tendance snapt het ja. Ik had het idd naar mn zin maar door omstandigheden ben ik gestopt. Niet omdat ik het niet leuk vind.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:06

hmm ja dat snap ik natuurlijk wel, maar ik ben gewoon benieuwd hoe Joolien aan de negatieve kijk,(gevoel)bij paarden sport komt!

Zoals ik het lees: zegt ze aan ene kant dat ze op meerdere stallen nationaal/internationaal heeft gewerkt en dus heeft ze veel ervaring in de training en omgang met paarden, al dan niet wedstrijd gericht. Alleen kan ik uit de posts niet echt opmaken, dat het werken op die stallen voor haar positieve ervaringen waren. Dus stel ik vragen daarover

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:08

Ok dan heb ik kennelijk je topic en posts verkeerd begrepen, ik kon daar uit niet echt opmaken dat je meningen en ervaringen juist wel gebaseerd zijn op je positieve ervaringen in de paarden wereld! Zoals ik het las was het een hele negatieve kijk op paarden wereld.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:15

Ik denk, dat als je gewoon even klaar bent met het paardrijden. Gewoon even een andere uitdaging nodig hebt, dat dan veel meer dingen je tegen gaan staan, dan dat ze je eerder tegen zouden hebben gestaan.
Het wordt dan gewoon een soort van sleur, je moet gewoon even iets anders. Hoe lief je paarden dan ook vind. Je doet het dan voor jezelf en voor de paarden.
Als je zonder heel veel zin op een paard stapt, dan wordt het daar ook niet beter van, voor niemand.
Ik ken het gevoel. Ik zou nu nooit meer naar dat gevoel terug gaan denk ik, omdat ik heel zeker weet, dat ik niet zonder de paarden kan.
Wie weet komt dat gevoel bij jou ook weer terug en wie weet ook niet. Maar beide is geen ramp, maar je moet er gewoon een periode goed over nadenken, zonder het naar de paarden moeten erbij te hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:16

Ik moet zeggen, dat ik Teett wel begrijp. Ik begreep ook dat TS een hele negatieve kijk/ervaring had met de paardenwereld. Fijn, dat Tendance haar dan wel begrijpt.
Maar je hoeft toch ook niet je brood in de paardenwereld te verdienen? Zoek een leuke baan en hou je paard of verzorgpaard lekker als hobby. Dat adviseer ik tenminste mijn dochters ook.
Het voordeel voor TS is, dat zij haar paard kan houden/rijden precies hoe zij zelf wilt, zonder concessies te doen aan het welzijn van haar paard.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:20

Ja ik denk ook dat als je voor je gevoel geen positiviteit meer haalt uit je Hobby/sport het IND beter is om periode wat anders te gaan doen. Alleen ik zou dan toch wel meer proberen om dingen bij mezelf te houden, i.p.v een oordeel en mening over anderen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:27

Electra63 schreef:
Ik moet zeggen, dat ik Teett wel begrijp. Ik begreep ook dat TS een hele negatieve kijk/ervaring had met de paardenwereld. Fijn, dat Tendance haar dan wel begrijpt.
Maar je hoeft toch ook niet je brood in de paardenwereld te verdienen? Zoek een leuke baan en hou je paard of verzorgpaard lekker als hobby. Dat adviseer ik tenminste mijn dochters ook.
Het voordeel voor TS is, dat zij haar paard kan houden/rijden precies hoe zij zelf wilt, zonder concessies te doen aan het welzijn van haar paard.

En dat is dus het probleem, ik ben niet financieel niet in staat om een paard te houden en rij voor iemand anders. Ik doe het op mijn manier, beetje richting NH maar hun snappen ook na uitleg niet waar ik mee bezig ben en vinden het allemaal maar niet snel genoeg gaan en vinden maar dat ik raar met mijn armen sta te zwaaien, iets wat volgens hun heel veel stress op levert bij een paard...
Dus helaas kan ik niet mn gang gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:36

Dan moet je een bijrijdpaard zoeken, waarvan de eigenaar dezelfde filosofie heeft als jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:39

Electra63 schreef:
Dan moet je een bijrijdpaard zoeken, waarvan de eigenaar dezelfde filosofie heeft als jij.

Mocht ik weer beginnen met rijden dan ga ik dat zeker doen, zodat er geen misverstanden ontstaan.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:54

Joolien, weet je ik wil echt niet banketstaaf doen hoor, maar je zegt nu zelf dat deze eigenaren ook jou manier van opleiden, paarden omgang niet begrijpen. En dan valt voor mij het woordje <ook> echt op! Want dat is namelijk wat ik je eerder vroeg, komt jou kijk en mening op de paarden wereld doordat je, je de afgelopen jaren totaal onbegrepen hebt gevoelt? En dan zeg jij nee dat is niet zo. Kortom ik snap er totaal niks meer van. Wat ik wel weet is dat het lastig is om een discussie te hebben met mensen die continu hun antwoord veranderen.

Laat ik het zo zeggen, toen in het Topic met filmpje van The muisje gaf jij ongezouten je mening, en dit mag ook ik vindt dat als je een topic opent en je plaatst filmpjes dat je rekening moet houden met meningen. Maar toen men met in mijn ogen goede argumenten jou mening ter discussie stelde, stond je daar totaal niet voor open, want jij bleef en blijft bij jou! Mening! Zou het misschien kunnen dat dit is wat je vaker tegen komt? Want stel ik ben jou leerling en ik heb ergens een goed onderbouwde andere mening over dan jij, hoe zou ik me dan voelen als jij geen begrip toont voor mijn mening, maar vast blijft houden aan je eigen? Jij zag volgens jou op het filmpje een jonge Pony die totaal nog niet klaar was om op wedstrijd te gaan! En dat klopt, maar wat was voor the muisje het doel om de keuze te maken om met een jonge onervaren Pony al te starten? Nou daar wou je het niet eens over hebben, want wat jij zag was en dan. En ik kan me voorstellen dat werkgevers daar dan ook tegen aan lopen, verwachten van jou dat je op bepaalde manier werkt, maar naar jou mening moet het anders! Als mijn bovenstaande analyse klopt, dan is het gewoon ook echt verstandiger dat je niet les geeft, en niet in de paarden werkt, want als de enige waarheid jou waarheid is zonder dat je dit kunt onderbouwen met feiten en ervaringen dan kun je ook nog wel eens een gevaar voor jezelf en anderen, en dieren opleveren. Komt bij dat als je op verschillende werk plekken tegen een zelfde soort problemen oploopt, ligt dit dan allemaal aan die werkgevers? Of zou het kunnen dat jij toch niet zo al wetend bent als je zelf denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:07

tteettt schreef:
Joolien, weet je ik wil echt niet banketstaaf doen hoor, maar je zegt nu zelf dat deze eigenaren ook jou manier van opleiden, paarden omgang niet begrijpen. En dan valt voor mij het woordje <ook> echt op! Want dat is namelijk wat ik je eerder vroeg, komt jou kijk en mening op de paarden wereld doordat je, je de afgelopen jaren totaal onbegrepen hebt gevoelt? En dan zeg jij nee dat is niet zo. Kortom ik snap er totaal niks meer van. Wat ik wel weet is dat het lastig is om een discussie te hebben met mensen die continu hun antwoord veranderen.

Laat ik het zo zeggen, toen in het Topic met filmpje van The muisje gaf jij ongezouten je mening, en dit mag ook ik vindt dat als je een topic opent en je plaatst filmpjes dat je rekening moet houden met meningen. Maar toen men met in mijn ogen goede argumenten jou mening ter discussie stelde, stond je daar totaal niet voor open, want jij bleef en blijft bij jou! Mening! Zou het misschien kunnen dat dit is wat je vaker tegen komt? Want stel ik ben jou leerling en ik heb ergens een goed onderbouwde andere mening over dan jij, hoe zou ik me dan voelen als jij geen begrip toont voor mijn mening, maar vast blijft houden aan je eigen? Jij zag volgens jou op het filmpje een jonge Pony die totaal nog niet klaar was om op wedstrijd te gaan! En dat klopt, maar wat was voor the muisje het doel om de keuze te maken om met een jonge onervaren Pony al te starten? Nou daar wou je het niet eens over hebben, want wat jij zag was en dan. En ik kan me voorstellen dat werkgevers daar dan ook tegen aan lopen, verwachten van jou dat je op bepaalde manier werkt, maar naar jou mening moet het anders! Als mijn bovenstaande analyse klopt, dan is het gewoon ook echt verstandiger dat je niet les geeft, en niet in de paarden werkt, want als de enige waarheid jou waarheid is zonder dat je dit kunt onderbouwen met feiten en ervaringen dan kun je ook nog wel eens een gevaar voor jezelf en anderen, en dieren opleveren. Komt bij dat als je op verschillende werk plekken tegen een zelfde soort problemen oploopt, ligt dit dan allemaal aan die werkgevers? Of zou het kunnen dat jij toch niet zo al wetend bent als je zelf denkt.

Klopt, misschien ben ik wel eens star. Soms kom ik dan ook best terug op mijn uitspraak hoor. Maar dat is het m in de paardensport, iedereen denkt dat hij of zij het goed doet terwijl er zoveel manieren zijn. In het topic van muis val ik gewoon weer over het feit dat dingen altijd snel moeten, een paard is nog niet klaar maar gooi het paard maar in de ring dan leert ie t wel. Nou is dat met dressuur een ander verhaal dan springen dus misschien heeft ze dan gelijk dat het wel kon, maar op dat moment struikelde ik er gewoon over dat het zo snel moest.

En over de eigenaren even een voorbeeld. Ik doe longeren op lichaamstaal en oefen grondwerk, daarbij gebruik ik mijn armen om een paard te sturen of hem te laten wijken voor druk. Dat 'gezwaai' met mn armen vonden zij maar raar...