Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:38

LinsxDot schreef:
Ik snap het wel want vind gewoon ontzettend triest dat je mensen af moet keuren en hun sport moet afkraken omdat ze wat dikker zijn :S waar gaat het over joh
Laat mens lekker in hun waarde paard zakt er heus niet van door de benen hoor snappen zelf ook heus wel dat ze niet meer op een ponytje kunnen

Maar snap je wel dat een rug van een paard oorsprongelijk net als een mensen rug er niet voor gemaakt is om iets te dragen? Elke kilo die er op licht is eigenlijk gewoon al teveel. Dus als je een pony hebt van 300 kg (c-d pony) en je gebruikt de algemene 20% regel die dus ook geld voor fjorden, hafliners, shetlanders enz. mag je 60 kilo wegen. Weeg je meer dan dit dan zit je je paard gewoon in de weg, daar valt niets over te discuseren.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:39

Ik heb ook maatje 34 gehad.
Toen kon ik niet eens op me billen en op me gewicht terug rijden hahaha.
Nu ik wat steviger ben gaat alles prima en rijden we ons rondje wel hoor. en gaat net zo goed als toen alleen het halt houden gaat wat sneller hahaha

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:40

Jellebie

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:41

loveidefix schreef:
LinsxDot schreef:
Ik snap het wel want vind gewoon ontzettend triest dat je mensen af moet keuren en hun sport moet afkraken omdat ze wat dikker zijn :S waar gaat het over joh
Laat mens lekker in hun waarde paard zakt er heus niet van door de benen hoor snappen zelf ook heus wel dat ze niet meer op een ponytje kunnen

Maar snap je wel dat een rug van een paard oorsprongelijk net als een mensen rug er niet voor gemaakt is om iets te dragen? Elke kilo die er op licht is eigenlijk gewoon al teveel. Dus als je een pony hebt van 300 kg (c-d pony) en je gebruikt de algemene 20% regel die dus ook geld voor fjorden, hafliners, shetlanders enz. mag je 60 kilo wegen. Weeg je meer dan dit dan zit je je paard gewoon in de weg, daar valt niets over te discuseren.

dat is onzin! Hou er even rekening mee dat een fjord en haflinger nogal breed zijn , dus die kunnen wel meer dragen ;)

LinsxDot

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:41

Dan weeg ik 10 kilo te veel ach arme pony :')

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:42

Ik denk ook dat vooral het feit meetelt dat een ruiter met heel veel overgewicht, het paard tegenwerkt in zijn beweging ;) Heb nog nooit een ruiter gezien (die echt te dik is) die goed mee zat met de bewegingen, zoals het blijven zitten op de billen in de galop of bij vliegende wissels, en benen die alle kanten op zwieberen en om het doorzitten tijdens de uitgestrekte draf nog maar niet te noemen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:43

LinsxDot schreef:

haha echt he . :P

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:43

LinsxDot schreef:

Dierenbeul :Y)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:44

20% geldt voor haflingers en shetjes enzo. De wat rankere types zitten maar aan 15%.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:44

Zielig he och zag hem huile :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:45

MaritAriel schreef:
loveidefix schreef:

dat is onzin! Hou er even rekening mee dat een fjord en haflinger nogal breed zijn , dus die kunnen wel meer dragen ;)

Ik had het over een pony van 300 kilo, lees maar eens terug :+
daarnaast zij ik dat de 20% regel ook voor fjorden geld, ze zijn niet maagisch en kunnen niet meer dragen.

Astridhorse

essie_blue schreef:
Ik denk ook dat vooral het feit meetelt dat een ruiter met heel veel overgewicht, het paard tegenwerkt in zijn beweging ;) Heb nog nooit een ruiter gezien (die echt te dik is) die goed mee zat met de bewegingen, zoals het blijven zitten op de billen in de galop of bij vliegende wissels, en benen die alle kanten op zwieberen en om het doorzitten tijdens de uitgestrekte draf nog maar niet te noemen.

Ja inderdaad. En sommige combinaties kunnen gewoon niet die je ziet rijden. Waarbij je denkt, sneu voor het paard, en nee niet om het plaatje maar gewoon, gewicht is een belasting voor de rug, hoe meer gewicht hoe meer schade t aanricht..
T is ook niet goed voor een paard om de hele dag stil te staan in een stand.. en daar wordt ook wat aan gedaan. Ik zou het helemaal niet raar vinden als er iets van gewichtsbeperkingen zouden komen zeker op maneges of wedstrijden ! Wel ruim want een grens is moeilijk te trekken, maar soms gaat het duidelijk over die grens heen en dan mag er van mij best ingegrepen worden voor het welzijn van het paard.

Ninx

MaritAriel schreef:

Dat ligt eraan...
De rug van veel koudbloeden is erg kort.
Er is dus weinig ruimte voor een zadel, iemand met veel bil en been heeft juist een ruim zadel nodig... en dan gaat het niet samen.
Men koopt dan soms een te klein zadel voor zichzelf, waar de billen niet in passen en er druk op de lepel komt en vervolgens druk achter op de rug.
Of men neemt dan een zadel dat te groot is voor de pony in kwestie waarmee ze op de zwevende rib zitten.
Die korte koudbloedjes zijn nog veel minder geschikt dus.
Je hebt dan iets stevigers nodig met veel rug, wellicht een tuiger?

Overigens zie ik dat bij veel mensen die oververhit reageren dat er totaal geen sprake is van ernstig overgewicht....

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:46

MaritAriel schreef:
LinsxDot schreef:

haha echt he . :P

Tja dit mag jezelf bepalen natuurlijk, het is je eigen paard maar het is gewoon onderzocht door meerdere instituten.
Prima als jij denk dat je paard meer kan hebben, en ik vind ook van 10 kilo gaat hij niet dood, dat heb je mij ook niet horen zeggen, maar inprincipe is het gewoon slecht. Jij vind een rugzak die 5 kilo zwaarder is toch ook vervelender dan een van 4 kilo :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:47

Citaat:
Oww sorry :o volgens mij werd hier wel ergens over gepraat.
Maar 20 procent regel (voor ille rassen 15 %) is dat je als ruiter zijnde met tuig en al
niet zwaarder mag zijn dan 20% van het gezonde lichaams gewicht van je pony/paard.
EDIT: guotes proberen normaal te krijgen

Die is leuk, dat zou betekenen dat mijn Groninger van 700 kg een gewicht kan dragen van 140 kg. Zadel: 10 kg. Ik weeg zelf 95, dan kan ik er nog lekker 35 kg aan eten en verantwoord op mijn paard zitten. :+
No way!

Liever zou ik er 10 kg af hebben, maar met een levenslang eetprobleem is dat niet makkelijk. ;(
Momenteel rijd ik niet veel, niet omdat mijn paard mij niet aan zou kunnen, maar omdat ze met een veulen in het land loopt en een ernstige koliek aanval heeft gehad.

Jellebie

Ninx schreef:
MaritAriel schreef:

Dat ligt eraan...
Er is dus weinig ruimte voor een zadel, iemand met veel bil en been heeft juist een ruim zadel nodig... en dan gaat het niet samen.
Men koopt dan soms een te klein zadel voor zichzelf, waar de billen niet in passen en er druk op de lepel komt en vervolgens druk achter op de rug.
Of men neemt dan een zadel dat te groot is voor de pony in kwestie waarmee ze op de zwevende rib zitten.

Overigens zie ik dat bij veel mensen die oververhit reageren dat er totaal geen sprake is van ernstig overgewicht....

dus een haflinger kan volgens jou maar 60 kg dragen ? Dat was eigenlijk waar ik op reageerde ;)

Wendy1978

Wendy1978 schreef:
tamary schreef:
Wat is het werkelijke gewicht van de pony, want met schattingen kan je niet eerlijk rekenen
Rekenhulp:
http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

Handige tabel :))

Ik ga meteen van de week is goed opmeten hoe zwaar mijn poown nou is

ik weet alleen niet wat voor model hij is
Kan iemand mij daar antwoord op geven toevallig? :o
(Recente foto's van hem: [RIJ-ITP] Diego one Verano, mijn palomino bontje weer is itp )

:o nog keer mijn vraag

Weet iemand het "model" van mijn poown toevallig?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:48

En dan zit ik op dit topic en staat er deze linken onder aan de pagina(waar altijd die reclame is ;) ):
U Wilt Snel Afvallen?
&
Afvallen buik.
bedoel er niks mee maar het viel me op ;)Maar TS is hem idd gepeerd :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:48

LinsxDot schreef:
Zielig he och zag hem huile :j

ik vind het jammer dat jij de gezondheid van je paard als een lachertje ziet :(:)
(zo komt dit op mijn namelijk heel erg over)

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:49

Astridhorse schreef:
Ik zou het helemaal niet raar vinden als er iets van gewichtsbeperkingen zouden komen zeker op maneges of wedstrijden ! Wel ruim want een grens is moeilijk te trekken, maar soms gaat het duidelijk over die grens heen en dan mag er van mij best ingegrepen worden voor het welzijn van het paard.

Dat zie je toch al best vaak???
Althans ik ben het al regelmatig tegen gekomen...
Meestal zo rond de 100 of hoger is dan de grens..

Esther43

MaritAriel schreef:
Ninx schreef:

Dat ligt eraan...

dus een haflinger kan volgens jou maar 60 kg dragen ? Dat was eigenlijk waar ik op reageerde ;)

Dat zei ik en als je wat beter leest snap je mijn bericht beter denk ik :D

Astridhorse

Oja, als je wilt af vallen is paardrijden niet echt dé sport daarvoor.
Wil je sporten om af te vallen kun je beter een sport doen waarbij je meer verbrand
maar ik vind t zelf ook veel leuker dus ik begrijp het wel
alleen als je echt veel te zwaar bent voor je paard
denk ik toch, ga eerst fitter worden en raak iets gewicht kwijt mbv een andere sport etc

ik heb het dus echt over extreem overgewicht

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:50

Astridhorse schreef:
Oja, als je wilt af vallen is paardrijden niet echt dé sport daarvoor.
Wil je sporten om af te vallen kun je beter een sport doen waarbij je meer verbrand
maar ik vind t zelf ook veel leuker dus ik begrijp het wel
alleen als je echt veel te zwaar bent voor je paard
denk ik toch, ga eerst fitter worden en raak iets gewicht kwijt mbv een andere sport etc

ik heb het dus echt over extreem overgewicht

Om af te vallen is paardrijden idd niet de juiste sport...
Er zijn sporten waarbij je véél meer Kcal per uur verbrand...
Laatst bijgewerkt door Patriesja op 11-07-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:51

tiwi1969 schreef:
Citaat:
Oww sorry :o volgens mij werd hier wel ergens over gepraat.
Maar 20 procent regel (voor ille rassen 15 %) is dat je als ruiter zijnde met tuig en al
niet zwaarder mag zijn dan 20% van het gezonde lichaams gewicht van je pony/paard.
EDIT: guotes proberen normaal te krijgen

Die is leuk, dat zou betekenen dat mijn Groninger van 700 kg een gewicht kan dragen van 140 kg. Zadel: 10 kg. Ik weeg zelf 95, dan kan ik er nog lekker 35 kg aan eten en verantwoord op mijn paard zitten. :+
No way!

Liever zou ik er 10 kg af hebben, maar met een levenslang eetprobleem is dat niet makkelijk. ;(
Momenteel rijd ik niet veel, niet omdat mijn paard mij niet aan zou kunnen, maar omdat ze met een veulen in het land loopt en een ernstige koliek aanval heeft gehad.

Ja dat klopt precies! :D
Dus damen van 95 kilo, koop een groninger :+

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:51

Ik zie het niet als een lachertje maar mijn haf heeft totaal geen last van mij ik stuiter niet ik rij gewoon normaal en hij heeft prima naar ze zin hoor.
En die 70 kilo dat ik weeg kan hij prima aan hoor vind jou meer overdrijven dan ik hoor.
Ik kom ook niks meer aan dan kan het idd niet nee maar zo kan het perfect en niemand die mij er van houd hoor.