pizza64 schreef:En ik zie een aantal filmpjes van ca 30 sec in slow motion afgespeeld...........
Moment opnames waardoor ik geen zinnig woord kan zeggen over de rijvaardigheid van deze ruiters.
Ik vind die filmpjes niet zo schokkend en ze zeggen helemaal niets. Ik zie geen buitensporig geweld oid. Als dit het ergste is wat je op een basisconcours tegenkomt, dan lijkt mij er niet zo veel aan de hand (en dit is het ergste wat Arabesk kon bespeuren, want anders had ze de echte excessen hier wel gespamt).
De terreur en propaganda van Arabesk jegens wedstrijdruiters vind ik wel schokkend. Die staat al te huilen als haar paard in een trailer moet of in een box moet staan voor een behandeling op een kliniek. (Het alternatief is hem gewoon dood laten gaan, wat overigens dan wel weer heel natural is naar mijn idee) Als je daar al van slag van raakt, dan heb je wat mij betreft geen enkel relativeringsvermogen. Dan wordt het gewoon eng.
Bovendien vind ik het echt gewoon sneu als je je punt moet maken met slowmotionfilmpjes, scheinheilig en achterbaks. Helemaal omdat een aantal van kinderen zijn (!) op een landelijk basisconcours. Dan ben je echt gewoon zielig. En het zegt niets over het algemene niveau of zo. Als je op een goot concours komt, met circa 400/500 starts dan vind je er altijd wel een paar die het niet goed doen. Op zo'n conours zijn het echt niet allemaal rijtechnische hoogstandjes wat er rondrijdt. Maar daarom is het nog niet meteen 'sielugh'.
joenohoe schreef:Heel raar om de zien dat de grote Anky van Grunsven niet eens op de juiste manier kan lichtrijden... verbazingwekkend.
Misschien moet je eens kijken naar wat ze wel goed doet. Maar pas op! Straks leer je nog wat!
joenohoe schreef:Het gaat er niet om of ze op het juiste been lichtrijdt, maar de beweging die ze maakt als ze uit het zadel komt, die klopt niet. Heb een lesje equisimilator gehad en als je op dat ding niet op de juiste manier lichtrijdt, beweegt hij niet. Is erg confronterend moet ik zeggen...
Hoe zij ook lichtrijdt; jij krijgt nog geen fractie uit jou paard, dan wat zij uit haar paarden krijgt. DAT lijkt mij pas confronterend!
(ik vraag mij nu wel af of jij jezelf nu heel deskundig voelt dat je zo'n onvolkomenheid in een minimale momentopname van een ruiter van zo'n kaliber hebt weten te detecteren? Ik ben bij die betreffende clinic geweest in Opmeer en ik kan je vertellen dat als je die van het begin tot eind hebt gezien en hebt geluisterd naar wat zij te vertellen had, je wel eens een heel ander beeld van haar zou kunnen hebben als n.a.v. dit stemmingmakende filmpje. Ik vond het namelijk waanzinning goed en leerzaam en Nelson oogde de volledige clinic erg relaxt)
Air schreef:Maar denk niet dat je veel anders zult zien
Dus wel. Plus dat je haar uitleg er bij hoort. En er ging ook wel eens wat fout, en ik vond het ook heel leerzaam en goed om te zien en horen hoe zij dat weer heel subtiel en beheerst oploste.
themuisje schreef:heb je je zelf wel eens op een slecht moment gefilmd en dat in slomotion aangepast?
Zielig muziekje eronder, pijltjes en ballonnetjes met tekst: Kijk eens hoe deprie het paard is? Paard is niet rad en moet toch rijden! En dan knippert hij in slowmotion met zijn oogjes...
gr_roos schreef:Ik denk dat steekproefsgewijs, alle wedstrijden zijn niet mogelijk, een dierenarts die de paarden controleert niet verkeerd zou zijn.
Dat gebeurd hoor. Ik heb wel eens dopingcontrole gehad. Moest ik direct uit de proef meekomen, werd er bloed afgenomen, verzegeld en ik moets tekenen. Drie maal raden wat de uitslag was
En dit was op een subtop dressuurwedstrijd. Maar op basiswedstrijden gebeurd het ook steeksproefsgewijs.