Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:05

Het gaat uiteindelijk ook om het aanleren van de piaffe, dat de paarden snappen wat de bedoeling is.
De meesten hadden het ook zo in de gaten (na een keer of 5).
Op die stal wilden ze absoluut eerst de piaffe aanleren, omdat ze juist bang waren voor een trage piaffe als ze eerst de passage geleerd hadden.
Piaffe leerden ze vanuit halthouden.
Zelf vind ik de passage fijn aan te leren, door een keer extra door te sluiten na een uitgestrekte draf.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:38

Ik heb mijn paard de piaffe en de passage zelf geleerd. Hoezo?

Whinnylando

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:44

Zelf piaffe passage bijgebracht niet. Wel geleerd van een paard wat verkeerd gereden was tot op dat nivo en die, in samenwerking met trainer, opnieuw vanaf de basis gaan opbouwen tot aan hoogste nivo. Dus heel het skala door, juiste hulpen aanleren en van daaruit weer opnieuw de piaffe en passage door.
(ik schrijf het nu kort samengevat op, hoop op begrip daarvoor) Veel technische problemen tegengekomen waar ik veel van geleerd heb, ook in het piaffe passage werk. We zouden toen (alweer ruim 8 jaar geleden) lichte tour gaan starten maar vanwege prive trubbels is dat niet doorgegaan. Sindsdien nooit meer richting wedstrijden getraind en nu is die ambitie er ook niet meer. Ik ga er nu voor om mijn huidige paard lekker in haar eigen tempo naar het hoogste te trainen en dan gewoon thuis :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:54

Ik ben er ook mee aan het spelen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:48

ullaatje schreef:
We kiezen bewust voor aanleren vanuit de stap omdat ze bij het klein draven erg de neiging heeft af te slaan en het over te nemen.
En vanuit de halbe tritte aandraven leert ze gelijk klein te draven.
Ik ben leek hoor en ga geheel op het advies van mijn instructeur in, ze alleen erg gecompliceerd.

Halbe Tritte, wat bedoelt u daarmee?
Wel ken ik de logica van diagonaal stap, of te wel de schoolstap, de stap aan sich heeft geen gemeenzaamheid met de Piaffe, wel met de diagonaal stap.
Sorry het woord klein draven zegt mij niets, aangezien men dan het zweefmoment eruit moet halen.
Waarom ik dit allemaal vraag, gewoon weten of men er bewust mee omgaat, omdat een snelle Piaffe geen Piaffe is een langzame Erhabene Piaffe is het doel.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:04

Wat bedoelt u daarmee Professor (schoolstap)? Ik ken sommige termen die jullie gebruiken niet, dus zo leer ik ervan :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:29

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:56

Bedankt! Heb het gelezen en het is me inderdaad wel bekend, maar wist niet dat het zo heette.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:35

in mijn profiel staan twee foto's van de diagonaalstap (schoolstap).

naar mijn weten moet de Piaffe en Passage juist langzaam zijn en heel gedragen. dat is nou juist zo moeilijk eraan. in Nederland zie je vrijwel alleen passages die 'in elkaar gereden' worden uitgevoerd met paarden die omhoog springen ipv naar voren en omhoog. hij ziet er wel 'spectaculairder' uit, maar het is niet goed. de achterhand draagt dan niet en er is geen feitelijke Hankenbiegung.

de langzame, gedragen passage is moeilijker om uit te voeren en vereist veel kracht van het paard, maar ook een enorm gevoel van de ruiter, het moet precies op het juiste moment naar voren en omhoog gereden worden. en omdat het zoveel kracht kost, kun je deze passage maar per pas aanleren ipv meteen hele stukken zoals bij de zweefdraf. het verlies van takt gebeurt dan ook omdat het zoveel kracht kost en omdat het voor het paard enorme geestelijke inspanning vergt om de juiste takt vol te houden tijdens die inspanning.

en naar mijn weten kan de piaffe niet slechter worden van de passage of de passage slechter van de piaffe, omdat het twee heel andere Gangarten zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:32

Die halbe Tritte begreip is nog steeds niet, men maakt daar weer de fout om dingen door elkaar te halen.
Het is geen geheim hoe men een Piaffe of Passage aanleert, alleen er zijn verschillende manieren het paard dit bij te brengen, maar het dient te komen uit een goed gymnastiseert paard, dat in staat is te spannen en te ontspannen zowel in de spieren als geestelijk.
Dat draven op de plaats heeft natuurlijk niets met Piaffe te doen en de zweefdraf die men jammer genoeg maar al te vaak ziet ook niet.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:17

ik zal proberen een filmpje te zoeken waar dit geoefend word.
In de DVD collectie van Rudolf Zeilinger word het ook uitgelegd in het Duits.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:56

ullaatje schreef:
ik zal proberen een filmpje te zoeken waar dit geoefend word.
In de DVD collectie van Rudolf Zeilinger word het ook uitgelegd in het Duits.

Dat van Rudof Zeilinger heb ik vaak live gezien, en die doet dat met diagonaal stap, en niet altijd eerst Piaffe en dan Passage.
Op de DVD is het leuk, maar daar ziet men altijd een paard dat het al enige malen gedaan heeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:59

Ik leer de piaffe altijd aan vanuit de draf.
omdat het dan ook makkelijker is de draf balans te behouden.
steeds kleiner, kleiner, eerste keren is het een klein beetje voorwaartse teveel, maar uiteindelijk worden ze mooi en gedragen.
ik zie het aanleren vanuit de stap of achterwaarts vaak hupsen achter ontstaan.
vanuit stap omdat ze én een overgang moeten maken naar een andere gang, én dan op de plaats moeten blijven, je bent dan ook vaak genoodzaakt om teveel met je handen te doen.
vanuit de draf is dit niet nodig.

vanuit achterwaarts zie ik vaak de fout ontstaan, bij paarden die achter nog niet krachtig genoeg zijn, dat ze met hun voorbenen de balans proberen te behouden en dus niet gedragen piafferen.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:10

Oke dan doe ik het dus vanuit de diagonaal stap ( sorry dat ik dat niet wist )
En ik leer het eigenlijk op exact die manier, alleen is er bewust gekozen op met piaffe te beginnen, omdat ze passage vaak al zelf aangeeft.

Ik zal me eens verdiepen in de diagonaal stap

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:06

Ik lees weer mee. Ik heb piaffe geleerd aan mijn paard vanuit de stap. Wel mbv mijn instructrice.ze zegt wel dat het per paard scheelt. Sommige paarden leren het gemakkelijker vanuit de draf.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:53

Ik ook vanuit stap!
Zoals Zeilinger het doet op de dvd's.
Daar zie je het overigens door de jaren heen verbeteren.
Erg leuk om te zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:59

Zeilinger doet het niet altijd zo, hij begint ook vaak met de Passage net als zijn leermeester.
Men kan het beste Passage bij Schwunglose paarden vanuit de middendraf rijden.

Vanuit de diagonaal stap de Piaffe ontwikkelen dat is logischer daarom ook dat het vaak vanuit het achterwaarts gedaan word, wat ik niet zo fijn vind, maar het is dezelfde beenzetting als de Piaffe.

Vanuit stap is onlogisch en daardoor te geforceerd.

Rudolf Zeilinger laat niet alles zien zoals hij het werkelijk doet op de DVD´s.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:41

Dan heb ik nog een vraag, hoe rijdt u in galop, hoe verkort u (welke hulpen) hoe laat u uw paard in galop aanspringen, en wat doet u voor oefeningen in galop??

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:01

Mijn paard gaat in galop: buitenteugel halve ophouding, binnenbeen op de plaats en buitenbeen iets naar achter en zit los en buitenbeen aanleggen (in 1 seconde ongeveer)

verkorten: langer maken, dieper zitten, halve ophouding en bovenbenen even aanknijpen. Wanneer het juiste tempo daar is alles weer normaal. Paard blijft daar dan gaan tot er een nieuwe hulp komt.

Oefeningen in galop: in losrijden veel tempi, voltes en wat contragalop
na losrijden een aantal wedstrijd oefeningen meenemen waar tussen ik steeds tempi blijf rijden.
Appuyementen, arbeidspirouettes, eenvoudige wissels en changementen.

Maar dit laatste doe ik zeker niet elke dag. De losrijdoefeningen wel.

En de eerste vraag: hoe rijdt u in galop....

Na het aangaloperen (staat hierboven hoe) rijd ik losmakende oefeningen (staat hierboven) en vaak daarna ga ik stappen aan een iets langere teugel

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:24

Vind het vrij oppervlakkig uitgelegd, hoe rijd ik tempi in galop, hoe verkort ik, welke ophoudingen en hoe, alleen met de buitenteugel???
Hoe vertraag ik de galop, hoe versnel ik de galop? Dus de afloop van de galop vertragen en versnellen. Wat zijn de mogelijkheden om de galop te verkorten, hoe bemerk ik dat het niet alleen langzamer maar de galopsprong werkelijk korter word???
Allemaal vragen die men wanneer men Klassiek aan het rijden is toch stelt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:40

U had niet om een uitgebreid antwoord gevraagd. Dus bovenstaande is echt een antwoord op uw eerste vragenreeks.

De nieuwe vragen zal ik vanavond beantwoorden want ik ben druk bezig met het huishouden %)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:13

Ik zou het nog niet eens allemaal onder woorden kunnen brengen, geheid dat ik iets vergeet _O-

Sterker nog, ik kon de stagaire nog niet eens in galop aan laten springen op een leerpaard waar ik zelf de wissels om de pas mee reed... Maar ik zal dan ook ruiterlijk toegeven dat ik een amazone ben en geen instructeur :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:21

Whinnylando schreef:
Ik zou het nog niet eens allemaal onder woorden kunnen brengen, geheid dat ik iets vergeet _O-

Sterker nog, ik kon de stagaire nog niet eens in galop aan laten springen op een leerpaard waar ik zelf de wissels om de pas mee reed... Maar ik zal dan ook ruiterlijk toegeven dat ik een amazone ben en geen instructeur :)

Goed dat u ervaren heeft dat een ruiter niet altijd een goede instructeur hoeft te zijn het zijn twee paar schoenen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:47

Goed lesgeven, kennis over kunnen brengen, inzicht hebben in de psyche van het paard én ruiter, vind ik een vak apart :j Kan een aardig rondje sturen maar iemand vertellen hoe hij een oefening moet doen die ik zelf wel kan gaat echt fout. Veel doe ik op gevoel en gaat automatisch, dat vergeet je dan met lesgeven. Kan best iemand helpen om zijn paard even lekkerder te laten lopen maar daar houd ik het bij.

Sta ook wel eens naast mijn instructeur als die anderen les geeft en die vraagt dan: "Wat zie je?" En dan zie ik de fout of mankement aan beweging. Ben al heel blij dat ik dat kan zien, maar om de ruiter te gaan helpen om het goed te krijgen kost toch wel een studie en jaren ervaring hoor :j We weten allemaal wel hoe het moet in de ideale situatie, maar wat als er een probleem is, wat is de JUISTE manier van oplossen?

Wat ik knap vind aan mijn instructeur is dat die kan zien wat de ruiter voelt. Er zijn veel instructeurs die er zelf "even op moeten" om het te voelen of het paard uit te laten voeren wat in de les niet lukt.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:49

Galop aanspringen. Paard loopt in balans en voldoende impuls of staat actief of 4kant stil.ik maak een kleine halve ophohouding om het paard op een verandering te wijzen en iets verzameling te krijgen. Dan de juiste beenzetting en geef ik met mijn ringvinger iets open zodat er ruimte na voren komt en galoppeerd hij aan. Voor de duilijkheid ik ben een ruiter en krijg alleen maar les.