LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:56

setteke schreef:
Annet555 schreef:
Vandaag op wedstrijd reed iemand met een zeer knap paard in een tweede spectaculaire draf in het M. Die kreeg uitzonderlijk lage punten van de jury met de opmerking dat dit niet in de basis gezien mag worden. En dit is niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren, maar de zoveelste keer. Dus waar hebben jullie het toch iedere keer over?

In de basis wordt het niet erg gewaardeerd, een spectaculaire draf. Maar was de draf niet passage-achtig? Dat zie je ook veel gebeuren en mag natuurlijk ook niet (alhoewel ik veel mensen de Z heb zien winnen met een passage draf).

Ja daarom noem ik het ook een tweede draf.

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:59

setteke schreef:
murphy102 schreef:
Tjuppie ziet het goed. Spektaculair en correct gereden zijn nl. 2 totaal verschillende zaken.
Wat heeft men laten zien in die M2-proef van vandaag: de drafkwaliteiten van het paard; de drafkwaliteiten van het paard nog wat spektaculairder "gereden" tot een soort van zweefdraf wat je vaak ziet tegenwoorddig agv van LDR?
Waarschijnlijk niet de correct gereden draf die de jury had wíllen zien, anders had ze dat er niet bijgeschreven.

Ik ben toch wel ervan overtuigd, dat spectaculair en correct gereden goed hand in hand kunnen gaan.

Ik ook, van correct rijden wordt een paard spectaculair. Beetje drukken in een 2de draf heeft niets met goedpaardrijden te maken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:49

setteke schreef:
Annet555 schreef:
Vandaag op wedstrijd reed iemand met een zeer knap paard in een tweede spectaculaire draf in het M. Die kreeg uitzonderlijk lage punten van de jury met de opmerking dat dit niet in de basis gezien mag worden. En dit is niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren, maar de zoveelste keer. Dus waar hebben jullie het toch iedere keer over?

In de basis wordt het niet erg gewaardeerd, een spectaculaire draf. Maar was de draf niet passage-achtig? Dat zie je ook veel gebeuren en mag natuurlijk ook niet (alhoewel ik veel mensen de Z heb zien winnen met een passage draf).

Dat ligt echt aan de regio waar je zit, zaterdag was ik op een wedstrijd waar zo'n paard het L2 won.
Was echt een 0 voorwaartse vertraagde draf met veel voorbeengebruik.
Dit staat echter los van LDR zoals gesuggereerd wordt.
Wat hier in de regio veel gebeurd is dat er alleen bovenin in de houding gereden wordt, vanaf de B.
Voorwaarts moeten ze nog uitvinden, halsstrekken kan er (bijna) geeneen.
Kortom de basale basis (kan geen betere omschrijving vinden) wordt overgeslagen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:42

Op mijn stal zie ik er ook heel veel al hoger opgericht lopen dan mijn vorige paard deed ja.
En met losrijden zie ik vooral veel gejaagde paarden (als in 10 minuten achter elkaar door
iedere lange zijde je paard net zolang trappen tot het lijkt alsof ze middengalop doen)

In de krul vasthouden en met zwepen bijtikken tot de paardje pisnijdig worden doet het hier
ook goed. En als dat niet werkt gooi je of met losrijden de slof er stiekem nog ff aan of je
trekt hem gewoon in de rollkur houding en dan jaag je hem voorwaarts "want luisteren dat zal ie!"

Kom ik aan.. met paardlief, oefeningetjes op zit proberen te rijden terwijl ik 20x bijna omver gereden
wordt omdat ze er nog even een middendraf uit moeten kletsen en ik mn paard afentoe bijna om moet
vouwen om "normaal" te kunnen rijden.

En dan rijd er weer zo 1.. paard omlaag, kin bijna op de borst. Teugels strak, paard vooruit moeten schoppen.
Paard valt praktisch in 3en.. en bij iedere schop gaat hij alleen maar nóg dieper kruipen om de druk
te proberen te ontvluchten, valt hij meer op de voorhand en komt hij alleen maar meer terug in tempo
omdat er vanuit de ruiter absoluut geen balans komt door het scheefzakken en trappen etc.

Ben dan ook écht heel gelukkig als de meesten de bak uit zijn en het bijna pauze is. Als er dan nog 1
of 2 rijden en paardlief voelt blij aan gaan de beugeltjes uit, de teugeltjes lang en dan oefenen met
ontspannen benen op zo min mogelijk kuitdruk het paard naar de hand toe (richting halsstrekken) te laten dalen en daar
te houden in stap draf en galop, voltes en afwenden op benen en vooral consequent zijn in mijn eigen
houding. (meezitten/draaien in de voltes ipv 1 schouder optillen enzo)

Er zijn altijd mensen die even verwonderd blijven staan kijken als ze zien dat ik met vrijwel geen druk een
braaf nageeflijk paard onder mijn billen heb die alleen op het draaien van mijn schouders en het zachtjes aanleggen
van mijn buitenbeen al een wending inzet, hetzij van hand veranderen of een volte, dat laat ik het paard
zelf uitzoeken :) Die denken echt dat ik een engeltje onder mijn billen heb, die heel zoet altijd maar luistert..
(terwijl ze een paar maanden terug geeeen idee had wat ik nou wou en was ze constant sensibel en bang
om op haar donder te krijgen of in haar mond getrokken te worden (terwijl ik niets deed, nooit gedaan)

Mijn paard is voorwaarts.. maar wel heel "braaf" vergeleken met wat er om me heen rijd.. (zie vooral veel
stress... van de gehele combinaties....)

Volgens mij hangt het een beetje van de regio af en van wat er rijd.. zo ken ik stallen waar in het L2 al
paarden in houdingen moeten lopen die ik in het Z nieteens zie.. en ook ken ik stallen waarbij ik met 2 vingers
in mn neus nog zou winnen van het niveau wat er rijd. Sommigen van stal rijden op eigen terrein geen winstpunt
omdat ze bijv. teveel meegeven met de handen en dus aanleuning verliezen.. terwijl ze op ander terrein dan
winstpunten halen en vaak zelfs bij de eerste 3 eindigen.

setteke

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:29

Maar svdijk86 , wat jij nu vertelt in het eerste deel van je post, heeft niets te maken met LDR. Dat heet gewoon trekken en schoppen.
Daarbij zie ik nooit mensen stiekem een slof eraan binden bij het losrijden. Je geeft nu wel een erg gekleurde versie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:38

LDR methode:
Afbeelding

Zo hoort het eruit te zien:

Afbeelding

En wie niet weet wat voor foto´s dat zijn die weten ook niet wat ze doen wanneer ze LDR rijden.

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:40

svdijk86 schreef:
Volgens mij hangt het een beetje van de regio af en van wat er rijd.. zo ken ik stallen waar in het L2 al
paarden in houdingen moeten lopen die ik in het Z nieteens zie.. en ook ken ik stallen waarbij ik met 2 vingers
in mn neus nog zou winnen van het niveau wat er rijd. Sommigen van stal rijden op eigen terrein geen winstpunt
omdat ze bijv. teveel meegeven met de handen en dus aanleuning verliezen.. terwijl ze op ander terrein dan
winstpunten halen en vaak zelfs bij de eerste 3 eindigen.

Ik rijd in dezelfde regio als jij. En dat van die slof heb ik in de dik 30 jaar wedstrijden rijden nog nooit gezien.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:46

Dat zegt ze toch ook helemaal niet? Er staat 'op mijn stal'.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:50

Waarom staat er dan stiekem?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:19

Ken een fanatiek LDR ruiter, ja met slof , sporen tot bloedens en goed met de zweep erover , inmiddels grand-prix. Af en toe een paard kapot , fysiek en mentaal. Kom op mensen, iedereen weet toch dat dit gebeurt? De tekst die ik tegenwoordig op veel protocollen voorbij zie komen is : er mag wel wat brutaler gereden worden, wtf is dat dan?
Dat Baucher deze methode uitvond (en er op terug kwam) is tot daar aan toe, dat dit hedentendage gepractiseerd word met de huidige medische kennis ,kijk naar die plaatjes! is onbegrijpelijk.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:23

Professor schreef:
LDR methode:

En wie niet weet wat voor foto´s dat zijn die weten ook niet wat ze doen wanneer ze LDR rijden.

Oja, dat 'onderzoek' daar was de discussie bijna grappig...
Dat heeft niks met ldr te maken, dat is gewoon een niet getraind paard opknopen.
En zelfs in die situatie was er maar ééntje...

Maar goed als ik mijn paard morgen een s&t in hang, hem bij laat tikken tot ie hupst, dan noem ik het rijden volgens de KR..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:40

Piepenfiets, zo kent iedereen wel een paard wat op een niet nette manier naar de Grand Prix gereden is. Alhoewel, die klasse is best zwaar, als je echt zo slecht bent voor je paard kom je er niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:47

Och, laten we eerst eens naar de basis kijken, hoeveel kapotgereden paarden lopen daar niet rond...
Dat heeft ook weer niks met LDR te maken..

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:57

grappig of niet , veneuze stuwing ontstaat hierbij , hoe getrained een paard is heeft daar weinig mee te maken . Of daarna bloeduitstortingen in de luchtpijp ontstaan is van diverse factoren afhankelijk, o.a. anatomie en fysiologie , per paard verschillend. Het gaat erom of je dit wil zien of erover na wil denken of niet. Kijk eens naar anatomische en fysiologische gevolgen die kan je toch niet ontkennen?

Ik heb het over meerdere paarden Setteke, ze is er gekomen en ook gebleven.

Het kapotrijden van paarden in de basis heeft juist vaak ook met LDR te maken , niet alleen daarmee nee ,maar zo kun je overal een dooddoener voor bedenken

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:06

Als ik een spagaat moet doen, gaat dat niet, terwijl een turnster daar geen moeite mee heeft.
In betere jip en janneke taal is het niet uit te leggen.

Als je denkt dat er in de basis sprake is van LDR, dan houdt het ook op.
Als je daarmee bedoeld dat veel mensen hun paard niet rijden, maar de kop erop trekken dan geef ik je gelijk, alleen dat gebeurd op verschillende hoogtes, laag, bovenin en alles wat daartussen zit, en heeft het weer niets te maken met LDR.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:32

setteke schreef:
Waarom staat er dan stiekem?

Omdat naar mijn weten het niet toegestaan is om met hulpteugel te rijden op wedstrijd?

Anders kun je net zogoed er een ander op los laten rijden, dat mag toch ook niet?

En dat liefst zo ver mogelijk bij iedereen vandaan.. En dat vind ik stiekem.

En okee, dat stukje gaat niet over LDR, omdat LDR (eigenlijk) een vorm van het paard
daarheen rijden is. En niet van dwang. Dan gooien we het op de andere vorm.. "Rollkur"
(had het woordt LDR nieteens in de mond genomen maar goed)

Ennne.. nee, slof eraan heb ik niet vaak gezien. Wel dat ze het paard aan de longe nog
even strak in gingen binden en er met longeerzweep ff achteraan gingen in de longeerbak.

Maar neemt niet weg dat het wel gebeurd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:43

kamsel schreef:
Dat heeft niks met ldr te maken, dat is gewoon een niet getraind paard opknopen.

Natuurlijk dat weet u allemaal.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:08

Professor schreef:
kamsel schreef:

Natuurlijk dat weet u allemaal.

Jazeker, weet ik dat. Ik heb het hele artikel gelezen.
Zou bijna zeggen, moet je ook eens doen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:18

kamsel schreef:
Jazeker, weet ik dat. Ik heb het hele artikel gelezen.
Zou bijna zeggen, moet je ook eens doen.

Heeft u ook de rapporten gelezen?
Of alleen het artikel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:25

Wat bedoel je met rapporten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:28

kamsel schreef:
Wat bedoel je met rapporten?

Zoals ik het u vraag.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:31

Als je met niets beters komt..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:33

kamsel schreef:

Was een intelligentie test, meer niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:36

Professor schreef:
kamsel schreef:

Was een intelligentie test, meer niet.

Ik had al zo'n vermoeden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:18

LDR is een manier die biomechanisch onwenselijk is. Daar is genoeg wetenschappelijk bewijs voor te vinden.
Zelfs als leek kan je dit zien aan de anatomie van het paard en beredeneren.
Lees bv het boekje "insertionsdesmopathien beim pferd" van H. Weiler. Niet geschreven met rijtechnisch in het achterhoofd maar puur medisch. Hierin kan je vinden welke uitwerking de valse knik die ontstaat bij LDR
heeft op ligamenten in de nek en alle gevolgen vandien. Dit is slechts één aspect maar vind ik al overtuigend genoeg.