Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:24

daantjuhhh schreef:
Mindfields schreef:
Ik heb gestemd op in sommige gevallen een prima oplossing. Dan heb ik het over paarden die medisch 100% nagekeken en in orde zijn en het gedrag dus enkel ontstaan is door oenmeloentjes, Gert KAN NIET VALLEN (echt niet!) :D tenzij het paard zelf ook valt. Bij puur staakgedrag vind ik hem super. Voor zadelmakmaken binnen 15 minuten, nee. Ik vindt dat daar een basis van vertrouwen voor nodig is, en het allerbelangrijkste, dat de spieren van het paardvoorbereidt zijn op het dragen van een ruiter. Doe je dat niet en ga je van niets naar in 1 klap ruitermak, is het paard de eerste tijd superbraaf, maar krijg je gegarandeerd na een paar weken giga spierpijn bij het paard en vaak komt er dan bokgedrag om de hoek, wordt het paard afgedaan als zeikbok en dan wordt er even 'doorgepakt' met een zweep. Niet eerlijk.

Sorry..
Heb niet het topic doorgelezen.

Maar ik heb hem een keer zien vallen.
Terwijl er heel weinig gebeurde.
Zag er werkelijk een beetje banketstaaf uit.

Was hier concour (weinig deelnemers, weinig kijkers)
paard stopte heel lauw voor de sprong en plof!! Daar lag Gert.
Ik stond ook ff 2x te knipperen, want zag het weigeren al 20 meter voor de sprong aankomen.
Paard minderde steeds meer het tempo totdat het stil stond.

Hahaha, maar van een bokkend steigerend paard heb ik hem ook nog nooit zien vallen.

Dit had ik zelf ook wel eens.... haha...
Dan was ik bij Stummel (stal waar ik gereden heb) een paard zadelmak aan het maken en reed er dan een ander wedstrijd paard bij. Dan was ik helemaal gefocust op dat beestje dat zadelmak moest en ging ik daarna nietsvermoedend op mijn wedstrijdpaard rijden .... *PLOF* Daar lag ik..
Flauw hoor, die voelde het gewoon... Als ie kon, dan had ie erbij staan lachen.

Op die manier alleen helaas wel 1 keer mijn stuitje/staartbotje/hoe noem je dat ding nog meer, gebroken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:16

kamsel schreef:
Dan nog zal het paard moeten wennen aan een ruiter op z'n rug en zijn balans moeten leren vinden en dan nog geldt mijn ervaring van de vorige blz dat er altijd een paar tussen zitten die afwijkend zijn en er wel voor kiezen om omhoog te komen. Ze werden altijd netjes voorbereid en ze zijn ook uiteindelijk allemaal netjes zadelmak geworden én waren goed na te rijden.

Daarbij is ook niet iedere ruiter geschikt om zulke nog steeds groene paarden over te nemen, Mindfields is dát niet het probleem van de paarden die jij krijgt, die zadelmak gemaakt zijn door Gert? Dat mensen het zelf denken na te kunnen rijden?

Tendance: Gefeliciteerd!

Nee het is puur die basis van vertrouwen die mist, zodra je namelijk daaraan werkt kunnen die ruiters het paard wel prima rijden.

Cassidy

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:27

Niet mee eens. Bij een correctie van een probleem zal de ruiter de situaties waarin het probleem voorkwam onthouden, en door spanningen in zijn eigen lichaam kunnen die reacties weer getriggert worden...

Het dier bij een trainer voor correctie onder te brengen betekend niet dat ruiter/eigenaar niet aan zichzelf hoeft te werken...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:45

Tendance schreef:
Helaas mag je in de dressuurproeven geen stemhulp gebruiken. Lekker als ie eerst het ene leert, dat weer af moet leren om vervolgens toch op alleen beenhulpen te moeten reageren

Hier nog even op terug komen. Sinds wanneer leer je een paard stemhulpen af? Gebruik je ze daarna nooit meer bv bij het longeren?

Die van mij (de huidige en de vorige) doen alles onder stemhulp. Ik leer ze het ook nooit meer af. Ik voeg later de beenhulp toe en na een tijd laat ik stemhulpen weg. Maar ik pak ze er net zo snel weer bij als het een keer slecht gaat. Ga ik op wedstrijd dan praat ik in de ring niet tegen me paard, dus is er ook geen stemhulp. Maar ze weet prima wat been betekend. Naast elkaar, is niks verwarrend aan en het helpt iedereen verder.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:59

Mindfields schreef:
kamsel schreef:
Dan nog zal het paard moeten wennen aan een ruiter op z'n rug en zijn balans moeten leren vinden en dan nog geldt mijn ervaring van de vorige blz dat er altijd een paar tussen zitten die afwijkend zijn en er wel voor kiezen om omhoog te komen. Ze werden altijd netjes voorbereid en ze zijn ook uiteindelijk allemaal netjes zadelmak geworden én waren goed na te rijden.

Daarbij is ook niet iedere ruiter geschikt om zulke nog steeds groene paarden over te nemen, Mindfields is dát niet het probleem van de paarden die jij krijgt, die zadelmak gemaakt zijn door Gert? Dat mensen het zelf denken na te kunnen rijden?

Nee het is puur die basis van vertrouwen die mist, zodra je namelijk daaraan werkt kunnen die ruiters het paard wel prima rijden.

Niet mee eens. Als een zadelmakmaker het vertrouwen heeft van t paard en omgekeerd, wil dit helemaal niet zeggen dat een ander (eigenaar) er zo mee wegrijdt. Als de eigenaar te kort schiet in zijn/haar rijkunsten of wat angstig is zal het paard (dat barst van vertrouwen) toch heel snel zijn vertrouwen in de ruiter verliezen. Een jong paard rijden (lees 4 - 5 jarigen) is niet voor iedereen weggelegt. Helaas onderkennen mensen hun eigen gebreken te vaak niet en ipv voor een ervaren paard van een jaar of 10 of ouder te kiezen, kiezen ze voor een jonkie, met alle gevolgen van dien. Ookal heb bv jij t jonge paard nog zo veel tijd en vertrouwen gegeven bij t inrijden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:11

Dani_ schreef:
Wat ontzettend belachelijk om ervan uit te gaan dat een paard steigert tijdens het inrijden. Dat slaat natuurlijk nergens op en het kan ook makkelijk zonder.

Hahahaha, ja belachelijk? Veel paarden ingereden zeker? En of ze van schrik wel even steigeren hoor als er voor het eerst iemand opstapt.(als je pech hebt) Ook de hele lieve brave dieren waar je eigenlijk niets verwacht. Waar je uren mee tutfiept terwijl je ernaast bezig bent.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:11

Mindfields schreef:
kamsel schreef:

Ja maar waarom mist die basis van vertrouwen, daar is ook een reden voor. Je bent het vast wel met ons eens, dat je niet iedere ruiter zomaar op een jong paard moet zetten en dat dit toch wel regelmatig gebeurd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:15

Veulen84 schreef:
Tendance schreef:
Helaas mag je in de dressuurproeven geen stemhulp gebruiken. Lekker als ie eerst het ene leert, dat weer af moet leren om vervolgens toch op alleen beenhulpen te moeten reageren

Hier nog even op terug komen. Sinds wanneer leer je een paard stemhulpen af? Gebruik je ze daarna nooit meer bv bij het longeren?

Die van mij (de huidige en de vorige) doen alles onder stemhulp. Ik leer ze het ook nooit meer af. Ik voeg later de beenhulp toe en na een tijd laat ik stemhulpen weg. Maar ik pak ze er net zo snel weer bij als het een keer slecht gaat. Ga ik op wedstrijd dan praat ik in de ring niet tegen me paard, dus is er ook geen stemhulp. Maar ze weet prima wat been betekend. Naast elkaar, is niks verwarrend aan en het helpt iedereen verder.

Kom op daar heb ik het niet over. Ik heb het over iemand, die zegt dat ze alleen stemhulpen gebruikt met het rijden en niet haar benen. Deze hulpen zijn gewoon niet toegestaan in de proef, dus als je je stem niet mag gebruiken en je paard geen beenhulpen geeft, zoals deze persoon het in haar bericht eerst zei, dan kom je niet vooruit. Later heeft ze dit enigzins bijgesteld. Wel alles lezen als je wil reageren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:16

Famke, waarom ben je me af en toe net voor met antwoorden... haha flauw hoor!

Off topic: Hoe kan ik in vredesnaam een foto gewoon uit mijn bestanden op bokt in mijn bericht plaatsen???

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:33

Tendance schreef:
Kom op daar heb ik het niet over. Ik heb het over iemand, die zegt dat ze alleen stemhulpen gebruikt met het rijden en niet haar benen. Deze hulpen zijn gewoon niet toegestaan in de proef, dus als je je stem niet mag gebruiken en je paard geen beenhulpen geeft, zoals deze persoon het in haar bericht eerst zei, dan kom je niet vooruit. Later heeft ze dit enigzins bijgesteld. Wel alles lezen als je wil reageren.

Joviban gaf aan dat dat haar basis was van een paard zadelmak maken en ze later geen beenhulpen nodig bleek te hebben. Dus ik vraag me nog steeds af waarom je geen stemhulpen zou gebruiken om je te leren om je paard voorwaarts te gaan. Ik ken 4 / 5 jarige (ja wij reden laat in) die op een klik van de tong en het commando draf in een behoorlijk tempo weg trokken. Kwam geen zweep aan te pas. Geen bokken ook trouwens.

Edit: Foto's kun je plaatsen door Rechtermuis knop op foto te klikken, afbeeldingslocatie kopieren, Dat vervolgens tussen de img tags zetten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:35

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:45

Veulen84 schreef:
Tendance schreef:

Joviban gaf aan dat dat haar basis was van een paard zadelmak maken en ze later geen beenhulpen nodig bleek te hebben. Dus ik vraag me nog steeds af waarom je geen stemhulpen zou gebruiken om je te leren om je paard voorwaarts te gaan. Ik ken 4 / 5 jarige (ja wij reden laat in) die op een klik van de tong en het commando draf in een behoorlijk tempo weg trokken. Kwam geen zweep aan te pas. Geen bokken ook trouwens.

Edit: Foto's kun je plaatsen door Rechtermuis knop op foto te klikken, afbeeldingslocatie kopieren, Dat vervolgens tussen de img tags zetten...

Ze zei, dat ze die niet gebruikte en heeft dit later bijgesteld, nadat ik vroeg hoe ze dat dan in een proef wil doen als haar paard de beenhulpen niet kent en alleen op stemhulp loopt.
Laten we er maar over ophouden, want dit heeft geen bijdrage in de discussie...
Is allang afgerond.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 06:53

Tendance schreef:
Ze zei, dat ze die niet gebruikte en heeft dit later bijgesteld, nadat ik vroeg hoe ze dat dan in een proef wil doen als haar paard de beenhulpen niet kent en alleen op stemhulp loopt.

Nee, dat zei ik niet en ik heb niks bijgesteld.
En je vraag over een proef rijden, heb ik niet beantwoord, maar bij deze alsnog: ik rijd geen wedstrijden.

Nog een keer:
Ik begin vanaf de grond (grondwerk) met het aanleren van stemhulpen. En natuurlijk gebruik ik ook lichaamshulpen/lichaamstaal.
Een stemhulp is snel en simpel te koppelen aan bijv. beenhulpen (heb ik kort uitgelegd). Een beenhulp (zachte kuitaanleg) kende mijn paard dan ook vrij snel en reageert ze ook prima op.
Wanneer ik met haar rijd, heb ik echter nauwelijks beenhulpen nòdig, omdat mijn paard perfect te rijden is met mijn zit (lichaamstaal/hulp) en stem.
En dat wil ik zo houden, want waarom een paard 'hard' maken terwijl ze zo goed op 'zacht/subtiel' reageert.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:06

piezze schreef:
Hahahaha, ja belachelijk? Veel paarden ingereden zeker? En of ze van schrik wel even steigeren hoor als er voor het eerst iemand opstapt.(als je pech hebt) Ook de hele lieve brave dieren waar je eigenlijk niets verwacht. Waar je uren mee tutfiept terwijl je ernaast bezig bent.

Ik weet niet hoe jij paarden beleert :? Ik heb al tientallen paarden zadelmak en ruitermak gemaakt en heb nog maar 1 steigeraar gehad.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:51

@ Tendance

;)

Mooi dat we er hetzelfde over denken!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:19

JoviBan schreef:
Tendance schreef:

Nee, dat zei ik niet en ik heb niks bijgesteld.
En je vraag over een proef rijden, heb ik niet beantwoord, maar bij deze alsnog: ik rijd geen wedstrijden.

Nog een keer:
Ik begin vanaf de grond (grondwerk) met het aanleren van stemhulpen. En natuurlijk gebruik ik ook lichaamshulpen/lichaamstaal.
Een stemhulp is snel en simpel te koppelen aan bijv. beenhulpen (heb ik kort uitgelegd). Een beenhulp (zachte kuitaanleg) kende mijn paard dan ook vrij snel en reageert ze ook prima op.
Wanneer ik met haar rijd, heb ik echter nauwelijks beenhulpen nòdig, omdat mijn paard perfect te rijden is met mijn zit (lichaamstaal/hulp) en stem.
En dat wil ik zo houden, want waarom een paard 'hard' maken terwijl ze zo goed op 'zacht/subtiel' reageert.

Hier zeg je toch weer, dat je nauwelijks beenhulp nodig hebt. In je eerste bericht zei je dat je geen been gebruikte en even later zei je dat je weinig been gebruikt, nadat ik de vraag had gesteld had over een proef rijden zonder been en stem....
Dus heb je het toch iets bijgesteld? Of lees ik dat verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 04-05-11 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:19

Cassidy schreef:
Niet mee eens. Bij een correctie van een probleem zal de ruiter de situaties waarin het probleem voorkwam onthouden, en door spanningen in zijn eigen lichaam kunnen die reacties weer getriggert worden...

Het dier bij een trainer voor correctie onder te brengen betekend niet dat ruiter/eigenaar niet aan zichzelf hoeft te werken...

Dan is het toch vreemd dat die paarden na de training(uiteraard tegelijk ruiter begeleiden) het paard daarna zonder problemen verder konden rijden?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:22

Tendance schreef:
Ja maar waarom mist die basis van vertrouwen, daar is ook een reden voor. Je bent het vast wel met ons eens, dat je niet iedere ruiter zomaar op een jong paard moet zetten en dat dit toch wel regelmatig gebeurd.

Ik heb het over de basis van vertrouwen in het paard voordat een ruiter er op gaat, eens dat vertrouwen er in het paard wel is, is het voor de ruiters geen probleem meer om het paard door te rijden. Uiteraard zijn er altijd ruiters die beter niet op een jong paard kunnen stappen, maar met de juiste begeleiding vanaf stapje 1 gaat dat doorgaans toch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:22

Maar dan heeft de ruiter toch aan zichzelf gewerkt? Hij heeft samen met het paard gelest. Hij zal bij die lessen aanwijzingen gehad hebben, toch? Of interpreteer ik je vraag nu verkeerd?

Mindfields

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:24

Ja, maar bovenal zijn er met het paard eerst alle stappen helemaal opnieuw doorlopen, en is er niet verder gegaan naar stapje 2 voor stapje 1 helemaal geaccepteerd was in alle rust. Natuurlijk wordt de ruiter dan ook uitgelegd hoe die met zijn paard moet omgaan, maar ik vindt dat dat dan beter meteen had kunnen gebeuren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:24

XoNo schreef:
piezze schreef:

Ik weet niet hoe jij paarden beleert :? Ik heb al tientallen paarden zadelmak en ruitermak gemaakt en heb nog maar 1 steigeraar gehad.

Er was iemand die zei, dat ze nooit steigeren als je het goed doet, daar was haar reactie op. Met jou bericht geef je aan, dat je 1 steigeraar hebt gehad, dus geef je hetzelfde aan als haar, dat het best mogelijk is.
Bij mij heeft nog nooit een paard gesteigerd tijdens het zadelmak maken. Tot ik bij mijn eigen de singel vast wilde doen.
Willen sommig mensen nu alleen nog maar een ander op de vingers tikken?

Volgens mij hadden we het hier over Gert en moeten we niet gaan muggenziften en als je dan reageert lees dan alles.....
Ik weet nu weer waarom ik in 4 jaar nog maar 25 berichten op bokt gepost had...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:27

Mindfields schreef:
Cassidy schreef:

Dan is het toch vreemd dat die paarden na de training(uiteraard tegelijk ruiter begeleiden) het paard daarna zonder problemen verder konden rijden?

Nee dat is juist niet vreemd, je zegt het zelf... Tegelijkertijd ruiter begeleiden, zou jij die ruiter niet begeleid hebben en alleen het paard, dan was het probleem gewoon weer terug gekomen. Toch?

En je mag niet zeggen, dat dit niet zo is, want ik ken een paard, dat jij heel goed aangereden hebt, maar toen ging ie weg en heb je zelf verteld, dat het weer misging.
De basis met het paard was dus goed, maar de ruiter niet....
Laatst bijgewerkt door Tendance op 04-05-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:29

Mindfields schreef:
Tendance schreef:

Ik heb het over de basis van vertrouwen in het paard voordat een ruiter er op gaat, eens dat vertrouwen er in het paard wel is, is het voor de ruiters geen probleem meer om het paard door te rijden. Uiteraard zijn er altijd ruiters die beter niet op een jong paard kunnen stappen, maar met de juiste begeleiding vanaf stapje 1 gaat dat doorgaans toch.

Je bedoelt gewoon hetzelfde als wij... Als een ruiter die beter eigenlijk niet op een groen paard kan gaan zitten, dit toch zonder begeleiding doet en dan gaat het mis...
En dan geven ze de schuld aan Gert, als het paard daar geweest is om zadelmak te maken en dat is natuurlijk niet terecht...
Ik vind dat we ons bij het onderwerp moeten houden en geen omzwervingen moeten gaan maken.
Of bij deze het onderwerp sluiten en een onderwerp openen, dat over het zadelmak maken en aanrijden van een paard gaat.

Toen ik op dit forum ging lezen wilde ik eigenlijk alleen mijn mening over Gert geven en eigenlijk ben ik niet zo heel erg geinteresseerd in hoeveel been iemand geeft of niet, maar blijkbaar spreekt hier eigenlijk niemand over eigen ervaring met Gert.
Of zijn die mensen er wel?
Laatst bijgewerkt door Tendance op 04-05-11 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:29

Mindfields schreef:
Ja, maar bovenal zijn er met het paard eerst alle stappen helemaal opnieuw doorlopen, en is er niet verder gegaan naar stapje 2 voor stapje 1 helemaal geaccepteerd was in alle rust. Natuurlijk wordt de ruiter dan ook uitgelegd hoe die met zijn paard moet omgaan, maar ik vindt dat dat dan beter meteen had kunnen gebeuren.

O, absoluut. Maar helaas wordt er over het zadelmak maken maar al te vaak al te licht gedacht, en gaat men het zelf proberen. En zelfs als de basis er inzit, kun je nooit voorspellen dat het paard wel of niet gaat springen bij de eerste keer zadel/singel/ruitergewicht. En daar moet je mee om kunnen gaan. Menigeen kan dat niet.