zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:46

Marjoow schreef:
Tsja een zweep zielig? Nee, als je hem juist gebruikt niet.
Ik kan ook wel ontzettend boos worden op een paard, en hem wel een tik verkopen, maar dan heeft ie het er zelf ook echt naar gemaakt.
Ik had donderdag paardrijles op een paard dat níet door wilde lopen, en ik was mijn zweep vergeten. Nouja, dan moet je hem een flinke schop verkopen zodat ie doorloopt. Halverwege de les ben ik gestopt, want zo is rijden voor geen van beide leuk. Het is een fijn paardje, maar die tikjes van de zweep heeft ie wel echt nodig.

Of jij hebt het ernaar gemaakt.... Boos worden is altijd zwakte, het betekent dat je neit weet hoe je de situatie correct op moet lossen. Machteloosheid. Corrigeren mag maar nooit uit woede.
Jij bent degene die je paard traint en opvoedt en in geval van een manegepaard zijn er zoveel mensen die er op een verschillende manier mee werken dat dat paard moeilijk meteen iedereen kan begrijpen en waarschijnlijk ook de lol niet meer heeft. Geef hem eens ongelijk? En dat moet dat dier dan bekopen met schoppen en de zweep :(

jensvl

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 03:12

Mee eens. Het is nog niet eens grote kunst om een zwaar paard lichter te laten reageren en te laten lopen op zeer lichte beendruk (hoewel dit op een manege moeilijker is). Het paard heeft geen zweep of schoppen nodig, maar betere leiding en minder verschillende mensen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 03:18

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard een zweep helemaal niet leuk vindt.. ik hoef maar me de zweep bij der kont te gaan en ze begint al te bokken.. ik ga dus over op een laag spoortje.. ze is namelijk er sloom haha

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:42

_nvds schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard een zweep helemaal niet leuk vindt.. ik hoef maar me de zweep bij der kont te gaan en ze begint al te bokken.. ik ga dus over op een laag spoortje.. ze is namelijk er sloom haha

spoortje is niet om een paard sneller te laten lopen, maar om de hulpen nog meer te verfijnen. Als je met sporen gaat rijden zonder dat je weet hoe je ermee moet omgaan, heb je straks een paard die niet eens meer op een spootje loopt :j (ik weet natuurlijk jouw ervaring niet met sporen)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 04:30

mee eens. Een paard lichter laten reageren op jouw hulpen doe je door je eigen technieken aan te passen. Niet door iets dat meer druk geeft met minder moeite, want dan ga je eigenlijk een gevecht aan dat je over het algemeen verliest. Je kan beter communiceren en je paard leren hoe hij moet reageren op lichte aanwijzingen (dat moet je dus eerst zelf leren als je niet weet hoe dat moet).

anneoffringa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:52

het is niet zielig om hem licht te gebruiken. wel moet je oppassen dat je hem niet teveel gaat gebruiken want hij moet wel respect voor je benen blijven houden en niet alleen voor de zweep.

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:17

ik vind het niet zielig als je maar op het juiste moment een klein tikje bij geeft en niet continu loopt te meppen..

LauraEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:37

Tja... een zweepje vind ik niet zielig als deze correct gebruikt wordt. Dus als ondersteuning voor je beenhulpen. Je ziet wel eens mensen voorbijrijden die flink aan het meppen zijn, en dat vind ik nou net niet de bedoeling, en vooral ook onnodig.

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:27

ik gebruik alleen een zweep als ik merk dat de pony een beetje in slaap aan het vallen is. Ik denk dat de heletijd hard aan sporen echt niet fijner is voor de pony dan een keer een zacht tikje op de hals van 'he wel erbij blijven he ! '

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:48

eluderennie schreef:
Ik gebruik bijna nooit een zweep, alleen wanneer ik de achterhand er meer onder wil hebben.
Zoals in de verzameling in galop kan het nog weleens handig zijn.
Het is zeker geen straf want het zijn kleine verfijnende tikjes geen meppen.
Bij echt slaan vind ik dit zeker een straf.

Dan heb je hem dus niet goed aan het been, of geeft hij niet na.

Mijn tips?

Zoek eerst uit waar nagevelijkheid vandaan komt?
Want geeft hij niet naa, kun je zowiezo niet verzamelen en/of verruimen.

Dan het punt van achterhand onderbrengen.
Dit doe je niet met zweep. Dit doe je door contstant van houding van het paard te verranderen en te schakelen in de gangen.
Stap, draf stap.
Arbeids draf, verruimen, terug naar arbeids draf, verruimen, terug naar arbeids draf.
Draf galop draf, verruimen, weer terug en weer een overgang.
Niet vanuit je teugels terug nemen. Maar vanuit je benen. Kan dat? Ja dat kan, vanuit je zit en liezen.
Je teugel is alleen nodig voor het inbuigen van het hoofd of van het hele lichaam. Maar daar tellen de kuiten ook in mee.
Ook inbuigen en uitbuigen is erg goed voor het onderbrengen van de achterhand. Dit ook vanuit je benen, en lichterlijk naar je hand.
Dus weer van Achteren naar voren toe rijden.

Daardoor gaat je paard zakken, door die schakelingen, en loopt het paard op 4 benen.
Wat ook goed is om te doen, om je paard te balanseren.
Maar dat is nog een ander vak appart.

Maar daarvoor heb je allemaal GEEN zweep nodig.

Een zweep kan alleen nodig zijn, bij het actief maken, van het paard, naar jou been.
Niet om een achterhand er onder te brengen voor een verzameling.
Dat doe je allemaal vanuit trainen trainen trainen.

Nog 1 tip.

Altijd denken:
Rome is niet op 1 dag gebouwd.

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:50

Bij vrijheidsdressuur wordt een zweep volgensmij helemaal niet als straf gebruikt,
dus die zwepen hebben meer functies dan mensen soms denken (:

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:52

Ik vind ook; op de juiste manier gebruikt is niet zielig!
Zelf neem ik alleen een zweep mee als ik alleen naar het bos ga, m'n paard wil dan weleens omdraaien en een klein tikje helpt om hem door te laten lopen..
Eenmaal in het bos heb ik niks meer nodig.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:03

Bij vrijheidsdressuur is het een aanwijsstok of verlengde van je arm. Je leert eerst de signalen op de grond zonder de zweep/stick, dan op grotere afstand met stick. Zo is het een echte communicatie waar elke beweging van de stick een betekenis heeft. Het is dus niet bedoeld om te slaan of pijn te doen of als straf. Dan wordt zeer hard gemeden. In die gevallen vind ik gebruik van de stick zeker niet slecht.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:01

eveliienxx schreef:
ik gebruik alleen een zweep als ik merk dat de pony een beetje in slaap aan het vallen is. Ik denk dat de heletijd hard aan sporen echt niet fijner is voor de pony dan een keer een zacht tikje op de hals van 'he wel erbij blijven he ! '

Is zeker zo, waarschijnlijk zijn sporen veel irritanter dan een (goed gebruikte) zweep. Maar ja, mensen associëren een zweep met straf en wreedheid, dus hebben ze het gevoel dat dát harder aankomt.

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:08

ik vind een zweep niet zielig, af en toe is het gewoon echt nodig. mijn paard wil nog wel eens steigeren en in het begin heb ik gewoon gewacht totdat ze op de grond kwam en dan gelijk benen erbij maar ze ging dan gewooon voor een tweede keer omhoog. dus nu gebruik ik een zweep en dan krijgt ze een tik en daar blijft het dan ook bij als ze dan gewoon weer normaal doorgaat. en af en toe wil ze op het einde nog wel is een beetje sloom gaan doen en dan kriebel ik er een beetje mee achter mn been zodat ze weet dat ze nog wel aan het werk is.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:38

Ik ben van mening: paardrijden = actie - reactie. Indien er geen reactie volgt, kan een tikje met de zweep ondersteunend werken. Dus neen, ik vind een zweep niet zielig. De zaak veranderd natuurlijk wanneer iemand de zweep gebruikt om het paard echt pijn te doen, dan vind ik het wel zielig. Maar ook zielig van de ruiter, want dit toont deels 'onkunnen' aan.

annekeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:11

Ik denka altijd maar zo: Als je naar flink wat tikjes met je been, je paard/of pony nog niet wil draven, galopperen. of luiteren. dan `kan je een zweepje gebruiken! Maar iederrn mag het zelf weten of die met of zonder zweep rijdt ;)

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:51

Ik vind de zweep niet zielig. Ik vind , als een paard een flinke mep krijgt, terwijl de fout bij de ruiter ligt, het wél zielig, maar dat is denk ik best logisch. ;-)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:23

Ik gebruik hem meestal niet eens, alleen vasthouden is voor de meeste paarden al genoeg. Maar soms wil ik er nog wel eens een tikje mee geven, hoeft niet hard. Als hij juist gebruikt wordt, dan is het een goed hulpmiddel.

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:20

Ik ben radicaal tegen het gebruik van een zweep!
Ik weet dat dit mischien een beetje overdreven is maar ik vind dat je een paard niet moet 'straffen' op deze manier.
Ook niet door een klein tikje te geven.
Als je je stem verheft zal het paard ook al weten dat hij iets fout doet, iets doet wat niet toegelaten is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:25

Lxndsey schreef:
Ik weet dat dit mischien een beetje overdreven is maar ik vind dat je een paard niet moet 'straffen' op deze manier.
Als je je stem verheft zal het paard ook al weten dat hij iets fout doet, iets doet wat niet toegelaten is.

Nu ga je er vanuit dat de zweep wordt gebruikt als straf maar het kan net zo goed een aanwijs stok zijn. Net een longeerzweep, daar sla je niet mee maar geef je aanwijzingen mee. En je kunt het ook gebruiken om dingen duidelijker te maken of inderdaad goed te corrigeren. Stem verheven vindt ik persoonlijk niet altijd voldoende. Het is toch afhankelijk van de situatie, ik geef weleens een tik maar ze weten heel duidelijk wat de bedoeling is van het ding. De ene keer is het een "drijver" de andere keer gewoon om het paard te aaien, en dan een keer om te corrigeren. Ik zelf nog niet meegemaakt dat een paard bang is voor de zweep door mijn manier van gebruiken. Ik zie het als een verlening van je arm, en ja soms is een aanraking nodig soms zacht en soms wat harder. Ik zelf vindt het eigenlijk een onmisbaar ding.

Tinkerlove_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:16

Bij de manege waar ik rijd, moet je als je eenmaal bij de gevorderden zit ook met zweep rijden.
Er moet wel goed opgelet dat je je zweep consequent gebruikt.

Het ligt ook erg aan de lesgever, want bij mijn intructrice is het echt zo dat je pas met zweep moet gaan rijden, als je het met de benen niet lukt.
Mijn zusje (beginner), heeft een andere instructrice en zij moet de hele les met zweep rijden. Terwijl mijn zusje op de 'makkelijkere' paarden zit.

Mijn mening is dan ook: een zweep is geen straf, en ook niet zielig. Het is de manier hoe je er zelf gebruik van maakt.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:26

Voor mensen met een zwakke beenfunctie kan een zweep een uitkomst zijn.

Maar ik zie manegeruitertjes wel eens helemaal tekeergaan, dat is een andere uiterste..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:34

Lxndsey schreef:

Waarom is een zweep per definitie een strafmiddel?

Mijn paard was wel eens heel sloom, gewoon geen zin hebben, klieren en lekker op het tempo lopen die zij fijn vond. Was ik het zelf alleen niet zo mee eens. Dan kan ik kiezen.... Of ik verhef 20 keer mijn stem en ik spoor 20 keer aan of ik vraag het een keer vriendelijk door middel van been te geven en ben bij geen reactie meteen duidelijk met een tik. Dan ga ik toch echt voor het laatste.

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:35

mijn paard was een keer heeeeeeel erg vervelend aan het doen en in elke hoek ervandoorgaan enzo en dan kun je of de hele tijd aansporen en dat hij het daarna weer doet of 1x heel boos worden zodat hij het de rest van de les niet meer doet