Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zappvr

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:45

dikke ruiters op een belg of fries zetten..
lichte mensen op kwpn welsh, ofzo

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:49

dikke mensen op een stalen ros, en lichte mensen op een echte :P

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:06

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:01

zappvr schreef:
dikke ruiters op een belg of fries zetten..
lichte mensen op kwpn welsh, ofzo

nou fries zou ik maar niet doen als ik jou was

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:55

Skygirl schreef:
Als we nou allemaal naast gewoon rijden ook dit met ons paard doen wordt iedereen vast een stuk slanker. :D

:D Dat is pas MET je paard sporten :D

Overigens denk ik dat ze in Nederland in de wedstrijdsport zoals in Engeland van die gymkhana's moeten invoeren. Zeker gezien de kinderen in nederland steeds dikker worden. Ook veel leuker voor jonge kinderen: spelletjes met hun pony... Dan zo'n saaie dressuurpoef. Zaklopen naast je pony en zo. Dat is toch enig? En goed voor de fysiek.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:39

Hallo allemaal.

Allereerst bedankt voor de eerlijke antwoorden.
Ik heb hier niks aan toe te voegen.

Ja ik wil nog even kwijt dat als de instructeur/eigenaar vind dat ik op een groot breed paard niet kan/mag rijden dan houd het op.
Als er een manege was hier in de buurt ( tot 30 km omtrek) waar ze bv lessen gaven in grondwerk, natural horsemanship ed dan ging ik daar voor, voor mij is het belangrijk om met paarden bezig te zijn ook al zou dat niet rijden betekenen.
Wat ik dan zonde vind is dat als ik aangeef ik zou graag een uurtje met een paard oefeningen willen doen dat ze dan nog gewoon de kosten van 1 les rekenen....jammer....
Ik vind het heerlijk om weer te rijden, en doe na 10 jaar dan ook heel rustig aan ( desondanks ben ik vorige week er 2x af gevallen en zit nu met een gekneusde rib)
Nog een nadeel om dik te zijn, een body protector past niet en is zeker niet in een grote maat te verkrijgen.
Wat iemand zei dat dik zijn minder soepel is, ben ik het ook mee eens. Ik heb bv normale benen en armen maar al het vet zit op mn borst en buik.
Ik merk daardoor dat als ik kaars recht ga zitten dat ik bv net niet aan het zadel kom tussen je benen om je bv vast te houden als dit nodig blijkt te zijn.( nu ben ik dan ook klein gebouwd)

En ik weet zeker dat alle mensen die dik zijn ( en dan heb ik het ook niet over 10 kilo overgewicht) het het liefst eraf willen hebben.
Welke reden dan ook, het is geen excuus.
Ik wil de paarden waar ik op rij absoluut geen pijn doen, maar hoe zou ik bv kunnen zien/merken dat ik te zwaar voor het paard ben?( als de instructeur zegt dat het makkelijk gaat?
Ik heb bv vorige week op een dikke tinker van 1.60 gezeten, een erg fris paardje en doordat ik dus nog niet de balans heb ( galop) ben ik eraf gewipt, eigen schuld dikke bult ja.
Ik ben nu voor de 4e week aan het rijden.

Verder ben ik begonnen met zwemmen en fietsen ( hijg puf nog geen conditie)
In mijn geval moet ik wachten tot mijn longen beter zijn om te kunnen stoppen met medicijnen ( prednison)
Ik had ook kunnen wachten met rijden tot ik wel wat kilo's minder weeg maar ja.
Ik droom er dan ook van dat ik medicijnvrij en overgewicht vrij door het leven kan gaan, maar tot die tijd.......mijn grootste passie opzeggen?
Hmmm....

Nogmaals als ik zou weten dat ik de paarden belast dan zou ik meteen stoppen maar op de manege zijn we met meer dikkerts en de eigenaar zegt gewoon niet schamen voor jezelf en doen wat mogelijk is.

Een eigen paard kopen en daar lekker mee grondwerk te doen zit er niet in helaas, ik heb al verschillende mogelijkheden bekeken.

Misschien iemand in de buurt waarvan ik een paar x per week lekker met het paard vanaf de grond mag leren?
of pony of veulen haha maakt mij niks uit, en is nog goed voor mijn lijn ;-)

Gr. Natalie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:50

Top dat je zo enthousiast bezig bent om je conditie te verbeteren! Hopelijk heeft dat ook een positieve invloed op je longen en kun je inderdaad snel van de prednison af. Het is nuttig spul, maar de bijwerkingn zijn echt wel heel vervelend.
Als je dichterbij zou wonen zou je gerust eens mogen grondwerken met m'n oudere merrie of het ruintje, maar Schinveld is wel een flink stuk verderop.
Misschien een idee om een oproepje te doen bij de plaatselijke ruitersportzaak voor een verzorgpaard? En dan niet voor het rijden, maar vooral voor verzorging en grondwerk/lange lijnen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:27

muissie5 schreef:
maar hoe zou ik bv kunnen zien/merken dat ik te zwaar voor het paard ben?( als de instructeur zegt dat het makkelijk gaat?

wsl kan je dat pas voelen wanneer je het verschil hebt meegemaakt, dus lichter bent. Zorg iig dat het zadel niet te klein is- er moet ruimte over zijn.
Daarbij is het dat wanneer je steeds beter gaat rijden, je steeds meer leert te voelen.
Onbewust zal je nu al een hoop hulpen geven, waar je (nog) niks aan kunt doen. Dat heeft tijd nodig en goede begeleding.
Bedenk dat bijv het aanspannen van je billen al een hulp is ;)
Dat je instructeur zegt dat het makkelijk gaat is imo altijd een persoonlijke mening. Of het wel of niet kan blijft altijd in het midden, want paarden zijn niet gemaakt om op te rijden en meer belasting is altijd minder goed (ja, ik rij ook met de wetenschap dat paarden niet gemaakt zijn om erop te gaan zitten :D )

Citaat:
Verder ben ik begonnen met zwemmen en fietsen ( hijg puf nog geen conditie)
In mijn geval moet ik wachten tot mijn longen beter zijn om te kunnen stoppen met medicijnen ( prednison)
Ik had ook kunnen wachten met rijden tot ik wel wat kilo's minder weeg maar ja.
Ik droom er dan ook van dat ik medicijnvrij en overgewicht vrij door het leven kan gaan, maar tot die tijd.......mijn grootste passie opzeggen?
Hmmm....

Goed dat je bezig bent met je conditie!
Persoonlijk vind ik dat nog belangrijker dan die kilo's, want zonder conditie werkt je lichaam (met die kilo's) onbedoeld nog meer tegen.

Citaat:
Nogmaals als ik zou weten dat ik de paarden belast dan zou ik meteen stoppen maar op de manege zijn we met meer dikkerts en de eigenaar zegt gewoon niet schamen voor jezelf en doen wat mogelijk is.

Schamen is ook niet goed en moet je zeker niet doen!
Echter ben je zelf wel verantwoordelijk voor je keuzes - dus probeer objectief te blijven. Zeker met een opname en foto's kun je zelf best een goede inschatting maken én door dat terug te kijken kun je er nog een hoop van leren.

Citaat:
Misschien iemand in de buurt waarvan ik een paar x per week lekker met het paard vanaf de grond mag leren?
of pony of veulen haha maakt mij niks uit, en is nog goed voor mijn lijn ;-)

goed idee!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:07

Skygirl schreef:
Nou is mijn ervaring juist dat slankere ruiters juist vaker netter zitten dan stevigere ruiters (met beiden vergelijkbare ervaring). Gewoon omdat het dan veel makkelijker is om netjes te zitten en mee te gaan in de bewegingen.

:j

Ik heb het aan de lijve ondervonden...
Voor de zomer was ik 5 kg zwaarder dan nu. En dan moet je bedenken dat ik nog niet eens in de buurt van overgewicht zat.... Maar ik merk nú al een enorm verschil met paardrijden. Ik kan veel gemakkelijker zitten en meegaan met de bewegingen en mijn conditie is sterk verbeterd.

Ik vind het eigenlijk te triest voor woorden dat sommige ruiters mét overgewicht er allerlei nietszeggende argumenten bijhalen om toch maar te verantwoorden waarom zij paardrijden.
Kijk toch eens kritisch in de spiegel!! Ben je te zwaar? Heb je overgewicht? Verlies dan eerst wat kilo's alvorens je terug op een paard kruipt. Je kan in tussentijd zoveel leuke dingen met paarden doen!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:59

Bij ons op de manege is er ook iemand, die best wel heel erg overgewicht heeft.
En die rijd op een hele smalle haflinger. En met een veel te klein zadel, maarja ik druf er niet iets van te zeggen, ik ben ook maar een 'manegeruiter'
maarja ik heb wel medelijden met die pony, en de andere paarden waar die persoon op rijd.
Ik snap dat het heel moeilijk is om overgewicht te hebben, maar ik vind dat het welzijn van het paard voorgaat ;)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:36

Hoi xJess,

Ik heb dus overgewicht.
Mijn mening is dat je het best kan zeggen dat je het niet goed vind voor de hafflinger.
Als je bv die persoon apart neemt en dan heel eerlijk zegt of vraagt hoe zei erover denkt?
Of als je dat niet durft maak een briefje met bv deze link van bokt en geef die haar of doe in haar tas?
Het is maar een idee, kijk ik ben er bv juist heel blij mee als mensen gewoon eerlijk zijn, niet zo hypocriet achter je rug om roddelen en lachen en zo.
Ik heb het dan niet over iemand met 10 kilo overgewicht, dat ziet er ook niet zo mooi uit, maar met dus nog meer overgewicht.
Wat in mijn ogen dan ook mee speelt, is deze ruiter bv slank begonnen en rijd ze al langer en waarom heeft ze overgewicht?
Misschien kan je zoiets eens vragen, de meeste dikke mensen waarderen het echt als er ook interesse getoond word naar het hoe en wat, en dan willen ze soms nog wel eens na gaan denken ( zoals mij)

Omdat ik er zelf vaak over begin, belang van paard enz enz, is het hier in de kantine een gewoon onderwerp waar we over praten en soms ook lachen ( niet lachwekkend bedoelt of zo,maar een serieus onderwerp met een knipoog)

Zo gaan we morgen eerst wat gymen met een paar meiden van stal, leuk en nuttig, ook voor de conditie!
En denk maar niet dat ZOU de eigenaar willen dat ik op een d pony stap dat ik dat zou doen, echt nooit.
Dan niet rijden.
Nouja wie weet vind ik in mijn geval wel een pony waarmee ik lekker mag wandelen en wat grondwerk leren doen.

Gr. Natalie.

lisanneamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:41

ik vind dater eigelijk een soort schema gemaakt zou moeten worden waneer je to zwaar bent voor een paard en waneer niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:10

lisanneamber schreef:
ik vind dater eigelijk een soort schema gemaakt zou moeten worden waneer je to zwaar bent voor een paard en waneer niet.

Bestaat al! Al blijft het een richtlijn ;)