Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Brainless schreef:@Cassidy
Inwerken waarop/mee/in?
Ik rijd zowel bitloos als met bit, maar het is net zoals met bit.
Je kunt net zo fijn inwerken als met bit, mits je daarop traint (net zoals je met bit moet trainen).
edit:
Het is wel zo dat veel bitloze ruiters anders bezig zijn met hun paard.
De meeste rijden lekker buiten en zijn gemiddeld niet bezig met verzameling ed.
Ik denk dat daar het "probleem" zit. Daardoor denken andere dat je dus moeilijk/geen verzameling kan rijden met een paard.
Yamcha schreef:Shawtie schreef:Ik rij de ene keer bitloos, de andere keer mét bit.
Ik vind beide ok, alhoewel het soms wel kriebelt wanneer ik een beginnend ruiter echt in de mond zie hangen.
Maar met een bitloze optoming kun je zonder kennis even goed dingen fout doen..
En je kan het ook al 30 jaar verkeerd doen....... kennis zegt niet alles wat dat betreft, helaas
Brainless schreef:Het is wel zo dat veel bitloze ruiters anders bezig zijn met hun paard.
Ik denk dat daar het "probleem" zit. Daardoor denken andere dat je dus moeilijk/geen verzameling kan rijden met een paard.
Lieshorses schreef:Jaa, nou, dan doet het tenminste minder pijn!
Shawtie schreef:Nee hoor. Ik rij zelf ook bitloos, en vind het ge-wel-dig. Maar eerlijk is eerlijk, bitloos kun je je paard erg veel pijn doen!
Een hoofdstel met bit werkt in de mond. Een bosal bv op de neus, trek je daar te hard aan, breek je je paard zijn neus. Een hackamore bv werkt ook ontzettend streng, vaak nog strenger dan het simpele gebroken bit.
Citaat:Let op!
Met dit artikel zeggen we niet dat mensen geen schade kunnen aanrichten aan de neus van het paard. Er kan met ruw materiaal en ruwe ruiterhanden weldegelijk schade aangericht worden aan kraakbeen en huid, en dat wil je als paardenliefhebber ook niet.
En het is ook niet zo dat ruiters zonder bit hun gang kunnen gaan met een hardhandige manier van rijden "omdat dat minder erg zou zijn". Bitloos vrijwaart niemand van ruw rijden.
e_horse schreef:Dat ben ik niet met je eens. Een groot deel is bitloos bezig met bijvoorbeeld de Academische Rijkunst; de oefeningen worden eerst aan de hand met kaptoom geleerd. Een aantal ruiters blijven daarna met Barebackpad en kaptoom rijden. Parelli kun je met touwhalster blijven doen of overgaan naar een ander bitloos hoofdstel. Je kunt er ook voor kiezen om op het bit over te gaan. Daarom ben ik niet tegen Parelli, hij heeft zoveel goeds te vertellen!
Verzameling kun je prima krijgen zonder bit. De 'verfijning' van een bit zit 'm in het feit dat je minder ziet dat de ruiter hulpen geeft met z'n handen, maar bij het paard komt het net zo hard of harder in zijn mond binnen. Het paard reageert sneller, omdat dezelfde hoeveelheid druk op de neus dan in de mond veel meer pijn doet/gevoeliger is. Het lijkt dus een verfijndere manier van hulpen geven, maar is het voor het paard in wezen niet.
Shawtie schreef:Lieshorses schreef:Jaa, nou, dan doet het tenminste minder pijn!
Nee hoor. Ik rij zelf ook bitloos, en vind het ge-wel-dig. Maar eerlijk is eerlijk, bitloos kun je je paard erg veel pijn doen!
Een hoofdstel met bit werkt in de mond. Een bosal bv op de neus, trek je daar te hard aan, breek je je paard zijn neus. Een hackamore bv werkt ook ontzettend streng, vaak nog strenger dan het simpele gebroken bit.
Ik ben ook voor bitloos rijden. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, want echt, je kunt je paard hier enorm mee pijnigen als je niet weet hoe dit te gebruiken. 'Minder pijn' is absoluut niet waar. Het ligt maar aan de ruiter =)
Edit. Ik zag net je post nog staan, waarin je zei 'sommige trekken automatisch' ?
Of je nou bitloos rijdt of niet, dan doe je je paard zowizo pijn, lijkt me. Met of zonder bit.
Lusitana schreef:Van die pagina:Citaat:Let op!
Met dit artikel zeggen we niet dat mensen geen schade kunnen aanrichten aan de neus van het paard. Er kan met ruw materiaal en ruwe ruiterhanden weldegelijk schade aangericht worden aan kraakbeen en huid, en dat wil je als paardenliefhebber ook niet.
En het is ook niet zo dat ruiters zonder bit hun gang kunnen gaan met een hardhandige manier van rijden "omdat dat minder erg zou zijn". Bitloos vrijwaart niemand van ruw rijden.
En daar gaat het om. Het gaat om het rijden, het gebruik van een middel.
Je kunt met alle vriendelijk zijn en met alle onvriendelijk zijn.
e_horse schreef:Brainless schreef:Het is wel zo dat veel bitloze ruiters anders bezig zijn met hun paard.
Dat ben ik niet met je eens. Een groot deel is bitloos bezig met bijvoorbeeld de Academische Rijkunst; de oefeningen worden eerst aan de hand met kaptoom geleerd. Een aantal ruiters blijven daarna met Barebackpad en kaptoom rijden. Parelli kun je met touwhalster blijven doen of overgaan naar een ander bitloos hoofdstel. Je kunt er ook voor kiezen om op het bit over te gaan. Daarom ben ik niet tegen Parelli, hij heeft zoveel goeds te vertellen!
Verzameling kun je prima krijgen zonder bit. De 'verfijning' van een bit zit 'm in het feit dat je minder ziet dat de ruiter hulpen geeft met z'n handen, maar bij het paard komt het net zo hard of harder in zijn mond binnen. Het paard reageert sneller, omdat dezelfde hoeveelheid druk op de neus dan in de mond veel meer pijn doet/gevoeliger is. Het lijkt dus een verfijndere manier van hulpen geven, maar is het voor het paard in wezen niet.
Arabesk schreef:Dan kan als argument 'verfijndere hulp' ook wel een scheermes in de mond van het paard gedaan worden. "nee mijn handen zijn zó stil, ik kan rondrijden zonder dat die mesjes schade aanrichten" Nou gefeliciteerd, geweldig, je kunt ze er ook gewoon uitlaten en laten zien dat je al die 'verfijnde' hulpmiddelen niet nodig hebt en tóch hetzelfde kunt bereiken.
Net zoiets als sporen. Waarom zou het geven van aanwijzingen met stalen pinnen (ja dat zijn het) 'verfijnd' zijn