TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:56

Maakt niet uit of je nu met bit of zonder bit rijdt. Het blijft toch altijd wijken voor druk, hoe je het ook wendt of keert. Zelfs als ik zonder hoofdstel rijd (wat ik regelmatig doe ter oefening) wordt er nog geweken voor druk, maar dan op benen en zit.
Waar ik niet zo goed tegen kan, lees allergisch voor ben, is die Bitloosfanaten die altijd maar prediken hoe slecht bitgebruik wel niet is. Een hoofdstel dat van druk op de neus uitgaat kan in verkeerde handen en/of in een gevoelig paard net zo goed een martelwerktuig zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:58

Met een bit is verfijnder in te werken. Al willen alle pro-bitloos fanaten dat niet zien (of ze zijn tevreden met een heel stuk minder...)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:03

@Cassidy
Inwerken waarop/mee/in?
Ik rijd zowel bitloos als met bit, maar het is net zoals met bit.
Je kunt net zo fijn inwerken als met bit, mits je daarop traint (net zoals je met bit moet trainen).

edit:
Het is wel zo dat veel bitloze ruiters anders bezig zijn met hun paard.
De meeste rijden lekker buiten en zijn gemiddeld niet bezig met verzameling ed.
Ik denk dat daar het "probleem" zit. Daardoor denken andere dat je dus moeilijk/geen verzameling kan rijden met een paard.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:08

Eens met Cassidy; inbuigoefening zoals je die vaak in de western ziet, lukt mij niet zonder bit (maar dat kan ook aan mij liggen :+ )

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:16

Ha! Mee eens :j

_Bitje_ schreef:
Ik ben niet TEGEN spullen,
ik ben TEGEN de mensen die de spullen verkeerd gebruiken ;)

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:44

hmmm moet het maar eens proberen zonder bit..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:49

Brainless schreef:
@Cassidy
Inwerken waarop/mee/in?
Ik rijd zowel bitloos als met bit, maar het is net zoals met bit.
Je kunt net zo fijn inwerken als met bit, mits je daarop traint (net zoals je met bit moet trainen).

edit:
Ik denk dat daar het "probleem" zit. Daardoor denken andere dat je dus moeilijk/geen verzameling kan rijden met een paard.

Niet mee eens.
De hele pro-bitloos lobby en pro-parelli lobby is ineens anti-parelli als hij in de finesse fase van de opleiding van zijn paard ineens weer op bit overstapt.
Als jij van mening bent dat je bitloos net zo verfijnd in kunt werken als met bit, ga ik je niet proberen van het tegendeel te overtuigen.
Want zoals Parelli zegt: als je dingen doet zoals je altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gehad.
Er is alleen zoveel meer.....

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:23

verzamelen, buigen, kon allemaal met mn ponietje, tot de M zat het er toch wel dik in. En ik ben bitloos gaan rijden voor de pony, niet voor mijn principes, ik rijd met mn nieuwe paard ook gewoon weer lekker met n bitje bevalt me 10 x beter, hoef ik geen 100den kms meer te reizen voor een wedstrijd. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:25

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:26

Cassidy schreef:
Met een bit is verfijnder in te werken. Al willen alle pro-bitloos fanaten dat niet zien (of ze zijn tevreden met een heel stuk minder...)

Wat een onzin, er zijn al genoeg mensen die hebben laten zien dat je hetzelfde bitloos kunt bereiken en ook hoofdstelloos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:28

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:28

_danieke_ schreef:
nee niet tegen bitloos
wel tegen het penny gedoe eromheen :+

helemaal mee eens :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:43

Maar waarom tegen? :?

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:19

Yamcha schreef:
Shawtie schreef:
Ik rij de ene keer bitloos, de andere keer mét bit.

Ik vind beide ok, alhoewel het soms wel kriebelt wanneer ik een beginnend ruiter echt in de mond zie hangen.
Maar met een bitloze optoming kun je zonder kennis even goed dingen fout doen..

En je kan het ook al 30 jaar verkeerd doen....... kennis zegt niet alles wat dat betreft, helaas :?

Dat bedoel ik dus maar net. Je kan met allebei fout doen. Ik heb niks tegen het bit, want bitloos gebeuren er, zoals ik al zei, even goed fouten. Net zoals met het bit =) Als er dus maar gewoon correct gereden wordt, denk ik dan, met of zonder bit maakt dan niet zoveel uit =)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:19

Brainless schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Een groot deel is bitloos bezig met bijvoorbeeld de Academische Rijkunst; de oefeningen worden eerst aan de hand met kaptoom geleerd. Een aantal ruiters blijven daarna met Barebackpad en kaptoom rijden. Parelli kun je met touwhalster blijven doen of overgaan naar een ander bitloos hoofdstel. Je kunt er ook voor kiezen om op het bit over te gaan. Daarom ben ik niet tegen Parelli, hij heeft zoveel goeds te vertellen!

Verzameling kun je prima krijgen zonder bit. De 'verfijning' van een bit zit 'm in het feit dat je minder ziet dat de ruiter hulpen geeft met z'n handen, maar bij het paard komt het net zo hard of harder in zijn mond binnen. Het paard reageert sneller, omdat dezelfde hoeveelheid druk op de neus dan in de mond veel meer pijn doet/gevoeliger is. Het lijkt dus een verfijndere manier van hulpen geven, maar is het voor het paard in wezen niet.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:22

Ik ben een voorstander van bitloos, maar bitloos is niet altijd automatisch paardvriendelijker.
Zo zijn er bepaalde hoofdstellen waarvan de riempjes niet makkelijk terugglijden. Wanneer je dan je hand ontspant, merkt het paard niet direct vermindering van de druk. Hierdoor wordt het 'getouwtrek' en kan je niet ontspannen rijden.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:25

Lieshorses schreef:
Jaa, nou, dan doet het tenminste minder pijn!

Nee hoor. Ik rij zelf ook bitloos, en vind het ge-wel-dig. Maar eerlijk is eerlijk, bitloos kun je je paard erg veel pijn doen!
Een hoofdstel met bit werkt in de mond. Een bosal bv op de neus, trek je daar te hard aan, breek je je paard zijn neus. Een hackamore bv werkt ook ontzettend streng, vaak nog strenger dan het simpele gebroken bit.

Ik ben ook voor bitloos rijden. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, want echt, je kunt je paard hier enorm mee pijnigen als je niet weet hoe dit te gebruiken. 'Minder pijn' is absoluut niet waar. Het ligt maar aan de ruiter =)

Edit. Ik zag net je post nog staan, waarin je zei 'sommige trekken automatisch' ?
Of je nou bitloos rijdt of niet, dan doe je je paard zowizo pijn, lijkt me. Met of zonder bit.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:22

Shawtie schreef:
Nee hoor. Ik rij zelf ook bitloos, en vind het ge-wel-dig. Maar eerlijk is eerlijk, bitloos kun je je paard erg veel pijn doen!
Een hoofdstel met bit werkt in de mond. Een bosal bv op de neus, trek je daar te hard aan, breek je je paard zijn neus. Een hackamore bv werkt ook ontzettend streng, vaak nog strenger dan het simpele gebroken bit.

Zie onderschrift Arabesk: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:17

Van die pagina:
Citaat:
Let op!
Met dit artikel zeggen we niet dat mensen geen schade kunnen aanrichten aan de neus van het paard. Er kan met ruw materiaal en ruwe ruiterhanden weldegelijk schade aangericht worden aan kraakbeen en huid, en dat wil je als paardenliefhebber ook niet.
En het is ook niet zo dat ruiters zonder bit hun gang kunnen gaan met een hardhandige manier van rijden "omdat dat minder erg zou zijn". Bitloos vrijwaart niemand van ruw rijden.

En daar gaat het om. Het gaat om het rijden, het gebruik van een middel.
Je kunt met alle vriendelijk zijn en met alle onvriendelijk zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:00

e_horse schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Een groot deel is bitloos bezig met bijvoorbeeld de Academische Rijkunst; de oefeningen worden eerst aan de hand met kaptoom geleerd. Een aantal ruiters blijven daarna met Barebackpad en kaptoom rijden. Parelli kun je met touwhalster blijven doen of overgaan naar een ander bitloos hoofdstel. Je kunt er ook voor kiezen om op het bit over te gaan. Daarom ben ik niet tegen Parelli, hij heeft zoveel goeds te vertellen!

Verzameling kun je prima krijgen zonder bit. De 'verfijning' van een bit zit 'm in het feit dat je minder ziet dat de ruiter hulpen geeft met z'n handen, maar bij het paard komt het net zo hard of harder in zijn mond binnen. Het paard reageert sneller, omdat dezelfde hoeveelheid druk op de neus dan in de mond veel meer pijn doet/gevoeliger is. Het lijkt dus een verfijndere manier van hulpen geven, maar is het voor het paard in wezen niet.

Amen. :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 08:32

Nou van sommige trekken automastisch,
Daar mee bedoel ik, nouja neem mijn OUDE manege!
De instructrice: Niet trekken nina! Dat doet het paard pijn, maar ze bleef maar doorgaan en kon niet stoppen, Later vroeg ik aan haar waarom ze zo trekte ze antwoordde: Dat doe ik soms automatisch maar ik wil het paard geen pijn doen, nou deed ze dus mooi wel ;(

Shawtie schreef:
Lieshorses schreef:
Jaa, nou, dan doet het tenminste minder pijn!

Ik ben ook voor bitloos rijden. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, want echt, je kunt je paard hier enorm mee pijnigen als je niet weet hoe dit te gebruiken. 'Minder pijn' is absoluut niet waar. Het ligt maar aan de ruiter =)

Edit. Ik zag net je post nog staan, waarin je zei 'sommige trekken automatisch' ?
Of je nou bitloos rijdt of niet, dan doe je je paard zowizo pijn, lijkt me. Met of zonder bit.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 08:33

Dat is waar, eigenlijk is geen enkel artikel slecht of juist goed, het ligt eraan hoe de ruiter er mee omgaat
p.s Goede post lusitana

Lusitana schreef:
Van die pagina:
Citaat:
Let op!
Met dit artikel zeggen we niet dat mensen geen schade kunnen aanrichten aan de neus van het paard. Er kan met ruw materiaal en ruwe ruiterhanden weldegelijk schade aangericht worden aan kraakbeen en huid, en dat wil je als paardenliefhebber ook niet.
En het is ook niet zo dat ruiters zonder bit hun gang kunnen gaan met een hardhandige manier van rijden "omdat dat minder erg zou zijn". Bitloos vrijwaart niemand van ruw rijden.

En daar gaat het om. Het gaat om het rijden, het gebruik van een middel.
Je kunt met alle vriendelijk zijn en met alle onvriendelijk zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:01

e_horse schreef:
Brainless schreef:

precies :j

Dan kan als argument 'verfijndere hulp' ook wel een scheermes in de mond van het paard gedaan worden. "nee mijn handen zijn zó stil, ik kan rondrijden zonder dat die mesjes schade aanrichten" Nou gefeliciteerd, geweldig, je kunt ze er ook gewoon uitlaten en laten zien dat je al die 'verfijnde' hulpmiddelen niet nodig hebt en tóch hetzelfde kunt bereiken.

Net zoiets als sporen. Waarom zou het geven van aanwijzingen met stalen pinnen (ja dat zijn het) 'verfijnd' zijn :?

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:21

Ik ben net weer overgestapt op bitloos met mijn paard. Ze is bitloos ingereden, maar omdat ze te koop stond (ze was toen nog mijn verzorgpaard) ben ik haar met bit beginnen rijden. Dit ging helemaal niet zo vlot, ze opende haar mond, kroop achter de teugel,...
Achter enkele maanden was dit veel beter, maar toch heb ik besloten om terug zonder bit te beginnen rijden.
Dit is ook nieuw voor mij, maar ik ben er heel blij mee.
Ik wil helemaal niet meer met bit rijden, mijn paard is er veel beter mee.
Waarom een stuk ijzer in haar mond steken als het zonder kan?
Ik versta niet hoe je er kan tegen zijn, behalve als de neusriem te laag hangt of je een hackmore gebruikt.
Ik denk dat je met bit veel meer verkeerd kan doen dan zonder bit.
Natuurlijk hangt dit ook af van de hand van de ruiter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:36

Arabesk schreef:
Dan kan als argument 'verfijndere hulp' ook wel een scheermes in de mond van het paard gedaan worden. "nee mijn handen zijn zó stil, ik kan rondrijden zonder dat die mesjes schade aanrichten" Nou gefeliciteerd, geweldig, je kunt ze er ook gewoon uitlaten en laten zien dat je al die 'verfijnde' hulpmiddelen niet nodig hebt en tóch hetzelfde kunt bereiken.

Net zoiets als sporen. Waarom zou het geven van aanwijzingen met stalen pinnen (ja dat zijn het) 'verfijnd' zijn :?

Het is niet nodig om er sporen bij te halen. Bij sporen geldt dat alles zonder kan, maar het zijn gewoon extra woorden in een taal. De hulpen voor galop en zijgangen zijn bv nagenoeg hetzelfde. Als je bij de een dan een spoor gebruikt is er duidelijker verschil.

Wat verfijning betreft, dat moet je zo zien: Als het paard leert dat als het niet op de fijne hulp reageert een spoor krijgt, zal het, bij goed gebruik, de volgende keer die spoor niet afwachten en op de fijne hulp reageren. Dit kun je ook met een zweepje bereiken. DAT is verfijnen van de hulpen via een middel.
Zo leer je ook jonge paarden aan op zachte hulpen te resageren maar dat gebeurt te weinig want er lopen nog steeds stugge paarden rond. En dan gaan ze prikken om ze vorwaarts te krijgen, dat is verkeerd spoor gebruik.

Dat ziet je dus ook met bit of zo je wilt bitloos. Het is niet zo dat een paard plots op verfijnde hulpen van een bitloos iets reageert, dat moet het ook leren. Verfijning is een proces dat alles met de ruiter en weinig met het middel te maken heeft, behalve dat het gereedschap kan zijn om het te breieken.

Een bit is niet slecht, een spoor is niet slecht, een bitloos hoofdstel is niet slecht.
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Als je een paard een klap op de hals geeft is dat beloning. Toch is het een klap. Zo zijn er ruiters die een paard aan de oren trekken uit beloning na een parcours bv. De paarden vatten dat ook zo op. Iets wat ons dus pijnlijk lijkt, hoeft niet meteen als negatief te worden opgevat.

Kijk zelf als je een klap op je schouder krijgt. Is ook geweld en toch vatten we dat niet zo op als een vriend ons zo begroet of prijst.