Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:24

daniella74 schreef:
Lovely schreef:
Dat 'altijd' moesten we er maar even zelf bijbedenken? Edward krijgt dus tienen op zijn zit en dat is het antwoord op de vraag. Naar mijn idee is dat dus wat overgewaardeerd. Een andere bedenking die ik heb bij sommige scores is dat die per onderdeel ver uit elkaar kunnen liggen en varieren soms van een 6 tot een 9 of van een 7 tot een 10. Dat begrijp ik dus niet, hoe kan de ene jury hetzelfde onderdeel een 7 vinden (tamelijk goed) en een ander een 10 (uitmuntend).

Een deel van het verschil kan worden verklaard door de positie in of rond de rijbaan.

Dat mag ik toch niet hopen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:31

Lovely schreef:
daniella74 schreef:
Een deel van het verschil kan worden verklaard door de positie in of rond de rijbaan.

Dat mag ik toch niet hopen.

Ga het zelf maar eens proberen als er een vriendin rijdt. Als bijv. een jury bij E zit en hij moet iets op die lange zijde beoordelen krijgt hij een ander beeld dan de jury C of M want die kijken er schuin tegenaan en de E jury heeft een vertekenend beeld. Vanuit een hoek is het bijv. weer lastiger om opd e tegengestelde lange zijn bijv. schouderbinnenwaarts te beoordelen. Er ontgaan gewoon details door vertekening en dat verklaart mede waarom er verschillen ontstaan.

horseyfries

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:39

Dit zie je zelfs met het lesgeven of fotograveren. Als je op de lijn zelf kijkt is een schouderbinnenwaarts op drie sporen, ga je op C staan dan lijkt het te weinig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:41

horseyfries schreef:
Funnyteam, wil je even kijken naar de foto's die ik eerder plaatste? Zit hij daar in stoelzit? Zit hij daar achter in het zadel?
Het is maar net op welk moment je zijn zit beoordeelt.

Verder gaan een aantal mensen hier er nog altijd vanuit dat hij altijd tienen voor zijn zit krijgt, volgens mij klopt dat helemaal niet.

@ Lovely: Nee hoor, je hoefde het er niet zelf bij te denken.... ;) Gewoon blijven lezen.....

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:42

Ja, natuurlijk zie je verschillen die de beoordeling zouden kunnen beinvloeden. Uit sommige hoeken zie je dingen heel duidelijk niet of juist wel. Denk maar aan het winnende doelpunt van Spanje tegen Nederland. Als de scheidsrechter aan de andere kant van het veld had gestaan was het heel anders gelopen. Kwestie van gebrek aan ervaring bij Lovely schat ik zo.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:44

johnvannim schreef:
Ja, natuurlijk zie je verschillen die de beoordeling zouden kunnen beinvloeden. Uit sommige hoeken zie je dingen heel duidelijk niet of juist wel. Denk maar aan het winnende doelpunt van Spanje tegen Nederland. Als de scheidsrechter aan de andere kant van het veld had gestaan was het heel anders gelopen. Kwestie van gebrek aan ervaring bij Lovely schat ik zo.

Dat kan ik niet beoordelen, misschien is zij geen jurylid of instructeur. ik stond er eigenlijk ook nooit echt bij stil tot ik op zondag vanaf een stoel die ik niet mag verlaten mijn mening moet geven en toen ik nog wel eens les gaf liep ik altijd dus dan sta je vanzelf in de goede hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:45

horseyfries schreef:
Dit zie je zelfs met het lesgeven of fotograveren. Als je op de lijn zelf kijkt is een schouderbinnenwaarts op drie sporen, ga je op C staan dan lijkt het te weinig.

Het lijkt mij toch dat zoiets in de cursus aan bod komt en dat deze Ojury's toch zeker wel in staat moeten zijn om vanuit alle mogelike perspectieven tot een juiste beoordeling te komen? Als ze dat niet kunnen, dan heeft de FEI wel even iets te doen voorlopig.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:45

Iorrr schreef:
Skygirl schreef:
Waar wordt dat tegengesproken dan?

Dit word niet letterlijk tegengesproken maar er wordt gezegt dat zijn achterbeengebruik niet goed is. Waar denken jullie dat een paard zo'n perfect verzameling vandaag kan halen als zijn achterbeen gebruik niet goed is?

In verhouding tot het voorbeen gebruik.
Wil je die verhouding terugbrengen moet zijn achterbeen zover onder het lichaam gebracht dat ie de draf gedeeltes van een proef op zijn achterbenen moet afleggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:46

Lovely schreef:
horseyfries schreef:

Het lijkt mij toch dat zoiets in de cursus aan bod komt en dat deze Ojury's toch zeker wel in staat moeten zijn om vanuit alle mogelike perspectieven tot een juiste beoordeling te komen? Als ze dat niet kunnen, dan heeft de FEI wel even iets te doen voorlopig.

Zeg je nog even sorry omdat je niet gezien had dat ik wel degelijk "altijd" schreef? ;)

Waarom denk je dat er juryleden op verschillende plaatsen op de baan zitten? Omdat één het allemaal vanuit alle hoeken goed kan zien? Of zou daar toch een reden voor zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:48

Aha, dus jullie vinden het geen kwalijke zaak dat een oefening er vanuit de ene hoek uitziet alsof die een 6 waard is en vanuit een ander punt als een 9?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:50

Lovely schreef:
horseyfries schreef:

Je leert kijken maar je kan moeilijk een jury laten heen en weer lopen, dat is dan meer een soort marathon binnen een dressuurwedstrijd, blijven ze wel lekker soepel maar geen optie. Soms is het gewoon verdomd moeilijk te zien vanuit jouw plek en verer dan een beetje rekken tegen het raampje kom je niet. Dan moet je met tv beelden gaan werken en dat is ook weer niet de bedoeling want dan moeten we achteraf punten gaan aanpassen. Als je E-jury bent en ruiter X komt HEK voorbij in uitgesrekte draf blokkeert hij op een crusiaal moment jouw uitzicht, kan je gewoon niets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:51

Ik neem aan dat een gp jury toch wel iets meer ervaring heeft in het bekijken van een houding van een ruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:51

Jongens, ik weet dat allemaal en ik snap het ook heus, maar ik begrijp niet dat zulks ertoe leidt dat jury's 3 punten uit elkaar liggen op 1 onderdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:56

Ik vind het een beetje mierepieperij eigenlijk :') En het wijkt ook wat van het topic af :=

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:59

En het hoeft geen 3 punten te verschillen, maar een verschil van 0,1 tot 1,2 komt wel degelijk vaak voor.

edit; spelfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:00

Na 23 pagina's zal alles wat er over achterbeengebruik gezegd kan worden toch ook al wel gezegd zijn? Of heeft er nog een of andere zelfbenoemde deskundige een lumineus idee over?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:01

Is heel goed mogelijk om zoveel te verschillen. Neem nu het halthouden. Als iemand kaarsrecht op de AC lijn halthoudt, maar het ene achterbeen staat iets terug, dan zegt de jury op BE: niet vierkant, en geeft een laag cijfer, terwijl de jury op C het paard perfect ziet halthouden, recht, mooie overgang, niets mis mee in zijn ogen.

Ik had het deze week nog tijdens een fotosessie dat de positie van de fotograaf heel bepalend bleek te zijn, in de ene positie was de achterhand laat, in de andere positie goed mee in een appuyement, terwijl het paard exact hetzelfde liep.
Dit is pure logica en wiskunde, het lijkt me niet nodig om daar nog verder over te discussiëren?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:16

Als ik naar het achterbeengebruik van Totilas kijk, dan valt het me op dat hij in de uitgestrekte draf niet versnelt en alleen verruimt. We zijn er zo aan gewend dat paarden versnellen (wat incorrect is) in de uitgestrekte draf, dat we dat als normaal en correct zijn gaan ervaren. Op het moment dat een paard als Totilas dan alleen maar verruimt, dan ervaren we dat als een matige uitgestrekte draf, terwijl het juist volgens het boekje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:26

Karl66 schreef:
Als ik naar het achterbeengebruik van Totilas kijk, dan valt het me op dat hij in de uitgestrekte draf niet versnelt en alleen verruimt. We zijn er zo aan gewend dat paarden versnellen (wat incorrect is) in de uitgestrekte draf, dat we dat als normaal en correct zijn gaan ervaren. Op het moment dat een paard als Totilas dan alleen maar verruimt, dan ervaren we dat als een matige uitgestrekte draf, terwijl het juist volgens het boekje is.

En dat bedoel ik met het perfectioneren van de sportpaarden in deze tijd. Totilas nadert een vorm van perfectie.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:05

Karl66 schreef:

Én het is opvallen dat zijn voorbenen alle kanten opzwiepen maar zijn achterbenen geen enkele extra actie ondernemen. Dat vind ik opvallend.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:28

Citaat:

Citaat:
Én het is opvallen dat zijn voorbenen alle kanten opzwiepen maar zijn achterbenen geen enkele extra actie ondernemen. Dat vind ik opvallend.

Zie je mij ergens schrijven dat ik het beter kan? ik niet hoor. Nee, zoals ik al eerder schreef rij ik met veel plezier amateuristisch. Ik raak zijn niveau bij lange na niet aan.
Maar waarom zou je dan niet je mening mogen geven over dat soort dingen? Dat vind ik heel raar? En waarom mag je alleen maar roepen dat het zo fantastisch is? Tja ik vind dat niet. Maar het valt me op dat jullie je bijna persoonlijk aangevallen voelen terwijl ik de rijstijl van Edward bespreek. Misschien moet je daar je vraagtekens eens bijzetten.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 05-08-10 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Aanval verwijderd!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:37

horseyfries schreef:
Kijk eens naar bewegende beelden in slow-motion, geeft dit jullie hetzelfde beeld als de momenten op de foto's?
http://www.youtube.com/watch?v=CCyR34GIaoU

Hij zou achter niet meekomen in de verruiming, kijk eens naar het verschil, waar hij in de wending landt met zijn achterhoef en waar hij op de diagonaal landt met zijn achterhoef ten opzichte van zijn voorhoef?

De mensen die denken dat Totilas zo kapot gereden wordt denken blijkbaar dat hij alle dagen het uiterste van zichzelf moet geven. Vraag: zou een paard wat elke dag zo zwaar (té zwaar) moet trainen zo blij en vrolijk op een wedstrijd lopen?

Je hoeft geen filmpjes te zoeken, die staan hier allang. En je kunt héél duidelijk zien dat het achterbeen wel degelijk meer doet in de verruiming.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:46

Karl66 schreef:
Op het moment dat een paard als Totilas dan alleen maar verruimt, dan ervaren we dat als een matige uitgestrekte draf, terwijl het juist volgens het boekje is.

In mijn opinie is Salinero het laatste jaar/de laatste twee jaar een perfect voorbeeld van een uitgestrekte waarbij verruimd wordt, maar niet versneld, precies zoals jij zegt, dus Totilas is gelukkig niet de enige en of je kunt spreken van gewenning is natuurlijk erg persoonlijk.

De manier van strekken van bijvoorbeeld Painted Black spreekt mij zelf erg aan, deze strekt zijn benen naar voren in plaats van omhoog en dan naar voren, zoals Totilas. Ik blijf erbij dat de uitgestrekte van Totilas zal verbeteren wanneer hij minder heet is en daardoor minder op de rem hoeft te worden gereden.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:30

Zoals ik enkele pagina's geleden al zei, vind ik het vaak lijken dat Totilas zo explosief is, dat hij in de hoek al begint te strekken en dan moet Edward haast op de rem om hem wat te temperen. Van mij mag het best wat minder explosief en wat beheerster, ieder zijn ding natuurlijk. ;) Overigens houdt Edward die explosiviteit goed onder controle, het kwartje valt nooit de andere kant op, heb Totilas althans nog niet op een tactfout kunnen betrappen, dus dat is zeker een kwaliteit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:37

Ok, maar dan verandert er op zich dus niets aan de beweging volgens jou, het wordt alleen gecontroleerder?
Het leek alsof je wilde zeggen dat zijn beweging anders zou worden.