Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:34

:+ In dat geval heb ik niks gezegd :D Stond ook recht onder mijn reactie, dus vandaar.

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:34

D00R schreef:
Salim, ik probeer te zeggen dat als je je niet openstelt voor de mogelijkheid dat het wellicht anders is dan jij denkt, het dus ook niet anders zal worden.

Daarom vraag ik leg het mij dan eens uit dat is alles wat ik nu vraag en dan ga je doen of ik dom ben!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:35

WinBinChes schreef:
Reneee_ schreef:
Dat betekent dus ook dat jouw paard al zover is dat die aan een zacht tikje gewend is.

Nog niet duidelijk dat ik mijn paard niet sla ( en zelfs niet met zweep rijd ) Lees je uberhaupt wel?

Ik had hem geplaatst ;) maar er was al een reactie tussen gekomen. Ik had het daarbij niet tegen jou.

En waarom zou ik reageren als ik niet lees. Beetje onzin om neer te zetten: lees je uberhaupt wel, dat had je ook anders kunnen formuleren.

SETEFURII

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:36

Ja laten we deze interessante discussie wel netjes houden he! Lekker relaxed een discussie voeren :j

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:37

galley schreef:
WinBinChes schreef:

Nog niet duidelijk dat ik mijn paard niet sla ( en zelfs niet met zweep rijd ) Lees je uberhaupt wel?

Dat sloeg volgens mij op mij...

Ja. Ik had het er even bij moeten zetten, maar het was even rustig dus ik dacht het kan wel zonder.

IrisDH

Volgens mij is er niemand die nooit eens buiten het boekje gaat..
Kan ik me haast niet voorstellen in ieder geval :+

Je probeert natuurlijk altijd om het op een nette, vriendelijke manier op te lossen maar soms verlies je jezelf.. Dat is iets wat je moet ontgroeien denk ik, toen ik 13 was werd ik veel vaker boos als nu ik 16 ben :) Veel ervaring opgedaan, gemerkt dat het eigenlijk geen zin had om boos te worden en nieuwe technieken geleerd om het paard op de gewenste manier te laten lopen.

Daarnaast vind ik dat als je het paard regelmatig beloond je hem ook best eens af mag straffen, denk dat ze daardoor ook beter begrijpen wanneer ze iets goed en fout doen.

(Heb het topic niet echt gelezen, dus het is mogelijk dat het geen aansluitende reactie is :o )

SETEFURII

Snap je dat Salim?

Reneee_

SETEFURII schreef:
Ja laten we deze interessante discussie wel netjes houden he! Lekker relaxed een discussie voeren :j

Precies.

Roxxiejj

Relaxed een discussie op bokt? _O-

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:38

Roxxiejj schreef:
Relaxed een discussie op bokt? _O-

Ja, moet kunnen toch. Beetje openstaan voor elkaar mening. :+

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:39

nanda111 schreef:
Volgens mij is er niemand die nooit eens buiten het boekje gaat..
Kan ik me haast niet voorstellen in ieder geval :+

Je probeert natuurlijk altijd om het op een nette, vriendelijke manier op te lossen maar soms verlies je jezelf.. Dat is iets wat je moet ontgroeien denk ik, toen ik 13 was werd ik veel vaker boos als nu ik 16 ben :) Veel ervaring opgedaan, gemerkt dat het eigenlijk geen zin had om boos te worden en nieuwe technieken geleerd om het paard op de gewenste manier te laten lopen.

Daarnaast vind ik dat als je het paard regelmatig beloond je hem ook best eens af mag straffen, denk dat ze daardoor ook beter begrijpen wanneer ze iets goed en fout doen.

(Heb het topic niet echt gelezen, dus het is mogelijk dat het geen aansluitende reactie is :o )

Dat had ik dus ook, en ik was zo ongeduldig, puur omdat ze op de manege steeds zeiden "Geef hem een mep, sla er eens een keertje op!" Ja, als je dan niet van iemand anders tips krijgt denk je dat dat de juiste manier is, terwijl de échte juiste manier vriendelijk is maar vooral afgesteld is op de persoonlijkheid van je paard. :j

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:44

Maar blijkbaar heb ik het niet goed dus dan zal ik maar eens vertellen hoe ik er over denk!!

Als je paard verkeerd gedrag toont door protest tegen het been of noem maar op dan mag je hem best straffen want dat doe je bij kinderen ook verkeerd gedrag straf je goed gedrag beloon je! Het heeft dus niks met mishandeling te maken want je paard gaat er niet dood aan alleen als je het te erg doet!! Als mijn pony probeert mij er af te krijgen moet ik dat dan negeren en dat hij het de volgende keer weer doet en weer tot dat het een keer helemaal fout gaat en hij vooroverslaat of ik iets breek?! Als je hem dan gewoon een keer een tik geeft en laat zien dat hij respect voor jou moet hebben komt het de volgende keer goed en heb jij ook respect voor hem omdat hij zich gedraagt dan word die beloont en voelt hij zich ook goed want dan weet die dat jij ook respect voor hem heb zolang hij dat ook maar voor jou heeft, maar bijvoorbeeld onnodig straffen enzo ben ik zelf ook zwaar op tegen!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:45

Mmm...het lijkt mij dat, als paard nooit zin heeft, je toch iets niet helemaal goed doet. Het is toch niet leuk als je voortdurend je paard moet rondsleuren omdat ie maar moet? Is het niet veel leuker om uit te vogelen wat paard wél leuk vindt en dat in te passen in je training? Hier hebben ze ook weleens geen zin. Draaien ze de kont toe, niet om te trappen, maar om te zorgen dat je niet kunt halsteren. Halster gaat dan wel om, we gaan wel wat doen, maar dan iets waarvan ik weet dat paard dat ook leuk vind (iets met vreten dus ;) of lekker krauwen en poetsen, of allebei). We sluiten dan gewoon een compromis 'ik een beetje mijn zin en jij ook'. De keer erop douwen ze dan net zo hard weer hun neus in het halster. Nog gekker, als ik niet snel genoeg ben met het hoofdstel wordt het opgevreten 'ik doen het zelf wel weer'. :D
De twee merries die ik rij dulden geen dwang of hard slaan. De één raakt van slag en de ander komt omhoog en wordt zo gek als een deurknop (op de kliniek met dosis suffertje voor een olifant en dan nóg in de lucht omdat ze werd vastgebonden - is uiteindelijk goedgekomen nadat we haar los lieten staan).
Ben verder echt geen heilig boontje, snap best dat een paard soms idd een correctie nodig heeft, heb vroeger ook echt wel geslagen, gerukt en gedaan en zal vast nu ook nog weleens iets in die trant fout doen of de paarden even niet goed begrijpen. Maar geduld verliezen vind ik idd not done. Die dagen dat ik weinig kan hebben gaat 't spul gewoon lekker 't land op. Jammer dan. Liever een dag niet rijden dan een zuur paard dat je niet vertrouwt.
Ik vind het veel leuker om nog eens zo'n dappere actie van paardlief mee te maken als laatst, toen er op een meter of wat afstand een motoragent zijn sirene aandeed en paardlief niet eens verstapte...Zó trots. :D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:48

Als je pony loopt te bokken en er is niets aan de hand medisch etc.. dan zou ik gewoon proberen uit te zitten en je paard terug vooruit te rijden, en véél oefeningen rijden, haar/zijn aandacht erbij houden.
En de keer nadien als je opstapt moet je zo'n bokreactie proberen te vermijden, dus meteen weer goed aan 't werk zetten, zodat hij de aandacht op jou houdt! Een tikje kan dan best wel vind ik persoonlijk.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:49

SETEFURII schreef:
Als je pony loopt te bokken en er is niets aan de hand medisch etc.. dan zou ik gewoon proberen uit te zitten en je paard terug vooruit te rijden, en véél oefeningen rijden, haar/zijn aandacht erbij houden.
En de keer nadien als je opstapt moet je zo'n bokreactie proberen te vermijden, dus meteen weer goed aan 't werk zetten, zodat hij de aandacht op jou houdt! Een tikje kan dan best wel vind ik persoonlijk.

Een keer een bokje uit joligheid mag ook best. Als die het maar niet op het been gaat doen, of met aandraven, aangalopperen enz.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:50

Renee vult m'n post volledig aan :))

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:52

Zeg ik iets verkeerd? :')
hmm, als ik iets absoluut verkeerd zou zeggen had 'k al lang heel bokt over me gehad, niet dan? :))

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:53

SETEFURII schreef:
Zeg ik iets verkeerd? :')
hmm, als ik iets absoluut verkeerd zou zeggen had 'k al lang heel bokt over me gehad, niet dan? :))

Heb je dat niet? _O-

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:54

Nee :')

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:26

Setefurii je haalt de woorden uit mijn mond! dank je

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:31

Yv_ schreef:
Oh ja hoor... Af en toe is meneer niet lief en heb ik geen geduld meer... Tsja, waarschijnlijk ben ik -volgens de bokt-normen - geen paard waard :=

Apple: Heerlijke Uitspraak :D

Ben ik met je eens! Ik bedoel, je mag toch best wel is streng tegen ze zyn, want anders wordt het volgens my helemaal niks ;)

Idd Apple geweldig uitspraak! :P

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:42

SETEFURII schreef:
Dat had ik dus ook, en ik was zo ongeduldig, puur omdat ze op de manege steeds zeiden "Geef hem een mep, sla er eens een keertje op!" Ja, als je dan niet van iemand anders tips krijgt denk je dat dat de juiste manier is, terwijl de échte juiste manier vriendelijk is maar vooral afgesteld is op de persoonlijkheid van je paard. :j

Dat afstellen op persoonlijkheid is een goede toevoeging :j
Ook heel belangrijk, mijn eigen paard kan echt lui zijn en ik vind dat dat iets is wat 'eruit gereden' moet worden. (natuurlijk ook flink bijvoeren :o )
Bij hem gebruik ik veel sneller een zweep. (Rijd overigens nooit met zweep en sporen tegelijk, wissel het vaak af omdat het eigenlijk toch op alleen het been moet lukken)

Mijn bijrijdpaard is veel heter, van hem heb ik ook geleerd dat ik niet boos moet worden.
Tegenwoordig als ik wel eens boos/geïrriteerd raak uit ik het misschien niet zo maar hij heeft het allang door natuurlijk _O-
Dan moet ik echt mijn best doen om rustig te blijven, omdat ik het idee krijg dat ie dan alleen maar vervelender gaat doen om me te pesten :')
Natuurlijk denkt een paard niet zo maar het voelt wel zo :+

Lastige beesten, ze houden ons altijd bezig :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:22

Wat ik nu globaal doorheen de meeste reacties lees is dat doorpakken van een paard moet toch wel kunnen. En ja daar ben ik het mee eens.
Extra motivering, ja natuurlijk, dat doe ik ook wel eens. Door na een moeilijke oefening even te rusten of een oefening te doen die het paard graag doet. Zo hou ik het paard blij in het merk. Is die wat sloompjes, dan motiveer ik het paard door een paar rondjes in verlichte zit lekker rond te galopperen aan een los teugeltje, daarna hou ik de training kort en simpel. En merk ik dat het paard echt zijn/haar dagje niet heeft, dan laat ik die idd in de wei staan. Paardrijden is voor mij fun, ik ga geen gevecht aan met mijn paard. DAT is voor mij het paard motiveren.
Maar als ik de motiveringstechnieken hier lees dan schrik ik idd wel een beetje (even goed in de mond zagen, sporen er inrammen, zwepen stuk slaan,...). Dat is geen motivering dat is gewoon jouw onkunde en frustratie ventileren.
Occasioneel zou dat nog mogen. Een paard is gelukkig een heel vergevingsgezind dier. Maar als je aangeeft dat zulke technieken vaak gebeuren of dat dat een normale motiveringsmethode is tijdens jouw training, dan zou ik toch serieus te rade gaan bij mijzelf of ik en mijn paard nog wel plezier beleven aan het rijden.

En laat ik een paar fabeltjes uit de wereld halen: ik moet winnen van mijn ruiter, vandaag ga ik mijn ruiter eens goed koeioneren, vandaag doe ik nu eens echt niks, ik ga eens bokken om mijn ruiter te treiteren, en dergelijke, zo denkt een paard dus niet. Stop dus met alibi's te verzinnen die de schuld op het paard afschuiven.

En nog iets wat ik hier vaak zie voorbij komen. Het is niet omdat ik deze mening heb dat ik mijn paard een aai geef als die mij bijt (wat ik een paar pagina's terug las) of dat ik mijn paard nooit eens op zijn plaats zet. Een paard maakt enkel gebruik van de mogelijkheden die je hem biedt.

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:46

Maar effe iets anders iedereen heeft een andere mening hier over en er word hier nu dus gewoon een strijd gevoerd dus waar vertel eje niet gewoon wat jij van enzo!! en laten we het een beetje gezellig houden:$

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:24

Salim: Welkom op bokt.. Het leukste 'ruiter' forum op internet.....