Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LisaB

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:28

Er is hier op bokt een mooi voorbeeld. Kleine pony, behoorlijke lange, stevige ruiter. Pony mag nu niet meer bereden worden, omdat die last heeft van de rug. Zogenaamd was dat al. Nou toen ik foto's zag...... OEI

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:34

Geef die foto's is :+ Ben ramptoerist op eerste rij :P

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:01

uhm, dat mag niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:27

Linkje naar ander topic mag toch wel?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:40

ik heb een aantal kilootjes aan excess baggage (75 kg / 177cm), maar m'n haffie vind dat best! Ligt een beetje aan de verhoudingen, zoals hierboven vaak geschreven. Wat ik optisch lelijker vind zijn hele lange mensen op hele korte paardjes :) Qua gewicht geen punt, maar het ziet er niet uit. Maar da's een smaak-kwestie.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:09

Oh nee, ik vind té dikke mensen in wedstrijdoutfit er echt niet uitzien...
Daarom rij ik ook maar geen wedstrijden meer, eerst maar eens wat kilootjes er af :o .

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:53

ik denk idd dat het iniedergeval geen positief effect heeft
vooral niet bij een slank paardje.
ik snap zoiezo niet waarom mensen nog gaan paardrijden
als ze weten dat ze HEEl VEEL overgewicht hebben.
overgens ziet het er niet uit!
ik kan er soms echt niet tegen wat voor gevallen zichzelf
op een paard hijsen:S

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:36

xAmazone

Ook iemand met HEEL VEEL overgewicht verdient het niet om een 'geval' genoemd te worden.

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:10

ja dat klopt eigenlijk wel.
maar ik kan er soms niet tegen,
en dan ook nog denken dat het goed is
voor hun paard.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:51

Het lijkt mij ook niet echt bevordelijk voor een paardenrug.
En als ik heel eerlijk ben vind ik het er echt totaal niet uitzien als zo'n iemand op een paard zit.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:10

Ik heb wel het idee dat mijn Fries bij mn zussie van 60 kilo makkelijker wegloopt als ik van zo'n 80. (ben 1.80m) Maar het ligt helemaal aan de manier van rijden, Rox kan nog niet veel en we waren pas een buitenrit aan het maken, best een eind. Op een gegeven moment wil ze bij mn zussie echt niet meer verder terwijl we ongeveer op de helft waren. Ze verzette gewoon geen stap meer en was ook al best moe. Zaterdag probeerde ik hetzelfde rondje, wat rustig aan gedaan, maar grote stukken haar wat laag gereden, en voelde dat ze meer op haar achterhand ging lopen. Was ook mn bedoeling, want voor mijn gevoel moet die veel sterker als haar voorhand. Ze heeft het heel de rit goed volgehouden, en ging zonder problemen verder. Ik zou denken als ze heel de tijd vrolijk rond loopt te kijken met een holle rug dat je dan op een gegeven moment best zwaar word voor zo'n beessie. Maar ik denk dat je het goed merkt wanneer je té zwaar bent. En idd hoe je rijd, maar vind persoonlijk wel als je maat 46 vrouw bent dat je ook maat 46 paard moet hebben.....

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:20

Het zou een negatief effect kunnen hebben, maar dat ligt dan echt aan hoe de combinatie is. Iemand met overgewicht op een slanke pony lijkt me niet zo goed, maar iemand met overgewicht op een paard dat ook steviger is gebouwd zou het misschien prima werken. Ik denk dat je gewoon moet kijken wat voor paard/pony qua bouw ook bij de ruiter past. Natuurlijk speelt rijvaardigheid ook mee.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:02

Mee eens, zeker voor frêle paarden/pony's en voor pony's zou ik zowieso een maximum instellen. Voor Belgische paarden en groffe friezen kan ik me voorstellen dat die wel ruim 100 kilo aan kunnen, maar een gewone kwpn'er toch maar niet lijkt me.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:48

Ik word zo ontzettend sip van dit topic. Iedereen is maar met modder aan het gooien en zit maar lelijk tegen elkaar te doen.
Alle 'dunne' mensen, om maar meteen op iedereen een stempel te drukken zoals in dit topic onbewust ook gebeurd, vertellen met trots hun lengte en gewicht en hoe prima hun paard het daarmee doet sommigen vragen zich daarbij af wat de 'zwaardere' mensen in godsnaam bezield dat ze überhaupt nog paardrijden en de 'dikke' mensen verdedigen zichzelf met antwoorden als mijn paard heeft er geen last van, osteopaat heeft gechecked, ieder paard is anders en weten ook heus wel hoe het zit. Hun paarden kunnen het toevallig wel aan.
Door sommigen wordt er geschreeuwd 'iemand die zwaarder weegt dan zoveel kilogram komt niet op mijn paard!', maar waarom zouden we moeten weten hoeveel jij op je paard toestaat? Het is toch geen topic waarin mensen paarden van andere mensen zoeken om op te mogen rijden?

Wat is nou de bedoeling hier? Dat hier een uitkomst gevonden gaat worden? Hier op bokt, waar ieder voor zich het toch wel beter weet?
Het enige wat hier gebeurd is dat mensen zich hier druk gaan lopen maken om hun gelijk te bewijzen. Ik denk dat de TS in principe ook al wel had kunnen bedenken dat deze discussie zo zou lopen want de meningen van beide partijen zijn over het algemeen al lang en breed bekend.
Dus TS, ik wil je niet aanvallen, maar welk resultaat had je in gedachte met dit topic te bereiken? :)

Ik weet dat dit een discussie topic is, maar hier gaat toch geen uitkomst in gevonden worden. De strijd die hier gevoerd wordt gaat inmiddels al bijna niet eens meer over paardrijden, dit is gewoon een strijd tussen de 'dikken' en de 'dunnen' en dan nemen we maar het paard als richtlijn om met argumenten te kunnen gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:51

Dit ligt aan de combinatie, ik vind niet dat je het recht hebt om te zeggen dat iemand met 90 kilo niet op een rank paard past?!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:59

Negerzoen schreef:
Ik word zo ontzettend sip van dit topic. Iedereen is maar met modder aan het gooien en zit maar lelijk tegen elkaar te doen.
Alle 'dunne' mensen, om maar meteen op iedereen een stempel te drukken zoals in dit topic onbewust ook gebeurd, vertellen met trots hun lengte en gewicht en hoe prima hun paard het daarmee doet sommigen vragen zich daarbij af wat de 'zwaardere' mensen in godsnaam bezield dat ze überhaupt nog paardrijden en de 'dikke' mensen verdedigen zichzelf met antwoorden als mijn paard heeft er geen last van, osteopaat heeft gechecked, ieder paard is anders en weten ook heus wel hoe het zit. Hun paarden kunnen het toevallig wel aan.
Door sommigen wordt er geschreeuwd 'iemand die zwaarder weegt dan zoveel kilogram komt niet op mijn paard!', maar waarom zouden we moeten weten hoeveel jij op je paard toestaat? Het is toch geen topic waarin mensen paarden van andere mensen zoeken om op te mogen rijden?

Wat is nou de bedoeling hier? Dat hier een uitkomst gevonden gaat worden? Hier op bokt, waar ieder voor zich het toch wel beter weet?
Het enige wat hier gebeurd is dat mensen zich hier druk gaan lopen maken om hun gelijk te bewijzen. Ik denk dat de TS in principe ook al wel had kunnen bedenken dat deze discussie zo zou lopen want de meningen van beide partijen zijn over het algemeen al lang en breed bekend.
Dus TS, ik wil je niet aanvallen, maar welk resultaat had je in gedachte met dit topic te bereiken? :)

Ik weet dat dit een discussie topic is, maar hier gaat toch geen uitkomst in gevonden worden. De strijd die hier gevoerd wordt gaat inmiddels al bijna niet eens meer over paardrijden, dit is gewoon een strijd tussen de 'dikken' en de 'dunnen' en dan nemen we maar het paard als richtlijn om met argumenten te kunnen gooien.

helemaal mee eens...

Denk dat het beter kan gaan over HOE je zit op een paard en wat het effect daar van is op een paarden rug..
Als je er van uit gaat dat iemand een goed houding heeft en lekker mee beweegt op de rug zonder het paard te storen heeft dit toch een heel ander effect als iemand die zit te butsen.. Denk dat dit een belangrijker punt is. Te zwaar of te licht daar valt niet echt 1 lijn in te trekken..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:18

Het is wel een tendens dat mensen steeds dikker worden. En daarnaast ook weinig aan hun conditie doen. En beide (te dik en geen conditie) zijn niet bevorderlijk voor goed paardrijden en dus niet goed voor je paard. Overigens hoef je niet dik te zijn om geen conditie te hebben. En over het algemeen hebben dikkere mensen vaak ook een slechte conditie.

Ik vind dat je het aan je paard verplicht bent om zelf in goede conditie en zonder (al te veel) overgewicht er op te stappen. En dan gaat het mij nog niet eens om het 'estetische'. Waar het mij om gaat is dat als je (veel) te dik bent en/of geen conditie hebt, je je paard zwaar in de weg gaat zitten. Bij ruiters is bijvoorbeeld rompstabiliteit heet erg belangrijk. Voor een goede rompstabiliteit moet je echt wel in een redelijk goede conditie zijn. Ik begrijp dat het punt 'gewicht' bij de zwaarlijvige ruiters onder ons pijnlijk is. Maar wat ik zorgwekkend vind is dat er vrijwel geen topic loopt over hoe je een goede conditie voor paardrijden traint. Dat het onderwerp gewicht ruiter versus paardrijden eigenlijk taboe is. Daaruit leidt ik af dat de meeste ruiters zich niet bewust (willen?) zijn van het belang van de conditie/gewicht/gezondheid van de ruiter.

Ik vind de discussie over lengte/gewicht/stokmaat/ras ook onzinnig. Waar het mij om gaat is dat je een gezonde BMI hebt en een goede conditie. En dan pas te paard stapt. Liever een te grote ruiter met een gezonde BMI en conditie op een paard, dan een kleinere ruiter van hetzelfde gewicht met overgewicht en een slechte conditie. Niet vanwege het plaatje (al speelt dat ook mee vind ik, maar het plaatje is minder belangrijk) maar puur vanwege het welzijn van het paard.

Ik ben zelf slank, met een BMI van 19. Maar toen ik merkte dat mijn conditie te wensen overliet, en ik mijn paard in de weg ging zitten ben ik gaan hardlopen. Na mijn bevalling heb ik een hele tijd gerichte oefeningen gedaan om mijn rug en buik weer sterker te maken en losser en leniger te worden zodat ik weer beter mee kon bewegen met mijn paard. Ik verwacht van mijn paarden best wel flinke inspanningen, en dus vind ik het niet meer dan normaal dat ik zelf ook zorg dat ik in goede conditie ben.

(voor de dikkere ruiters onderons: wat mij betreft gaan slankere ruiters dus ook niet per definitie vrijuit. Ook die moeten werken aan hun conditie)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:44

Het ligt eraan hoe breed het paard is gebouwd, en hoeveel kilo het paard mag dragen, denk ik.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:30

De rijstijl heeft er toch ook wat mee te maken.

Als iemand die bijvoorbeeld ik zeg maar wat 100 kg weegt, en in het zadel butst heeft net negatievere effecten dan iemand die ook 100kg weegt en netjes zit.

Toch??

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:44

Ik vind ook dat we niet mogen oordelen over dikke mensen op een paard, maar ik geloof niet dat het nu zo goed is voor het paard zijn rug maar ook zijn gewrichten. Het vet van de ruiter is ook nog eens heel beweeglijk, dus geen vaste massa wat nog eens zorgt voor extra zware klappen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:55

Overgewicht betekent dat je niet optimaal kunt bewegen, als je niet optimaal kunt bewegen zul je je paard negatief beinvloeden. Het gewicht van de ruiter is maar een deel van het probleem voor het paard, de verminderde flexibiliteit en beweeglijkheid van de ruiter zijn zeker zo belangrijk.
Ik ben het daarom grotendeels met Jasmijn78 eens dat ruiters best wat meer aandacht mogen hebben voor hun eigen conditie.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:01

Ik heb niet alle 23 pagina's gelezen... maar er zijn toch even wat dingen die ik wil zeggen:
ik weeg 90 kg, weeg dit ook al heel lang, en voel mij hier goed bij! Mijn paard weeg rond de 1000 kg, dus de verhouding is echt wel goed!
@ waratje, niet persoonlijk maar hoe kom je er op dat overgewicht betekent dat je niet optimaal kunt bewegen? Ik krijg bijna zin om elkaar RL te zien, dan zullen we wel eens zien wie er hier een verminderde flexibiliteit heeft!
Ik fiets dagelijks (5x per week) 30KM, ik wandel met mijn paarden zo 50 km in de week, en ik rij paard :)
En over die vette masse en extra zware klappen? er zijn in de paarden wereld zo veel dingen die beter kunnen, en er is zoveel comentaar, er is vast wel iets te bedenken, wat we allemaal beter zouden kunnen doen!

Zo dat lucht op.. ;)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:03

nog iets, BMI heeft niks met conditie te maken.
Mijn BMI is slecht -> lees overgewicht 91 kg 1.76 reken maar uit :)

Maar ik heb toch echt een topconditie :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:15

Soraya85 schreef:
Ik heb niet alle 23 pagina's gelezen... maar er zijn toch even wat dingen die ik wil zeggen:
ik weeg 90 kg, weeg dit ook al heel lang, en voel mij hier goed bij! Mijn paard weeg rond de 1000 kg, dus de verhouding is echt wel goed!
@ waratje, niet persoonlijk maar hoe kom je er op dat overgewicht betekent dat je niet optimaal kunt bewegen? Ik krijg bijna zin om elkaar RL te zien, dan zullen we wel eens zien wie er hier een verminderde flexibiliteit heeft!

Het is gewoon simpele natuurkunde dat overgewicht het functioneren van het lichaam beperkt. Dat kun je niet leuk vinden om te horen, maar dat verandert niet zo heel veel aan die natuurkunde. Dat iemand ondanks overgewicht goed kan bewegen is altijd positief, maar als die persoon lichter is zal dat nog gemakkelijker worden. Denk ook de belasting van je gewrichten op de langere duur. Je kunt er op je 20e misschien weinig last van hebben, maar op je 40e zal het zich echt wel gaan melden (als je op je 20e al overgewicht had en het steeds hebt gehouden).
Ja, ik ken diverse dikke mensen die paardrijden, sommigen gaan daar ook heel bewust mee om en anderen vinden "dat het gewoon moet kunnen". Oja, ik ben geen slanke den, maar ook niet serieus overgewichtig, maar ik weet wel dat ik met een paar kilo minder gemakkelijker beweeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:53

Liinn schreef:
Dit ligt aan de combinatie, ik vind niet dat je het recht hebt om te zeggen dat iemand met 90 kilo niet op een rank paard past?!

Tuurlijk heeft ze het recht dat wel te zeggen.

In het begin van het topic is geprobeerd het over gewicht te laten gaan, niet om overgewicht of ondergewicht. Er is ook een aantal malen gevraagd de titel te veranderen in iets als, 'wat voor effect heeft ruitergewicht op een paardenrug'. Zodat het geen strijd tussen dik en dun zal worden. Zoals je terug kunt lezen, schieten de 'zwaardere bokkers' gelijk in de verdediging en dragen van alles aan waarom zij vinden dat zij toch gewoon op kunnen stappen. De dunne ruiter wordt daarbij ook niet gespaard en menig 'koosnaam' wordt genoemd.
Er is geprobeerd om gewoon over kilo's te praten. 100 kilo is 100 kilo of je nu klein bent met overgewicht of lang en normaal.
Maar dat gaat natuurlijk niet, een normaal postuur reageert anders op beweging dan zwaar postuur, het goed kunnen rijden speelt natuurlijk ook mee, maar dat heeft geen uitwerking op hoe bijvoorbeeld vet reageert op beweging, borsten ook, maar die kan je strak verpakken :D
Een dun iemand heeft dat probleem niet, maar kan een paard in de weg zitten door eventueel onkundig rijden.
Maar laten we wel wezen, een slank iemand met een goed zit en conditie, is het beste. Je verwacht van je paard wat, dan is het wel zo eerlijk om van jezelf ook wat te verwachten.
Een zwaarder iemand, die een enorm goede zit heeft, en goed passend harnachement voor zowel ruiter als paard zie je niet zo veel. Kijk voor de lol eens op HAW. Hoe vaak zie je iemand die echt op de lepel zit, zo vaak. Dan denk ik' koop iig een passend zadel', je zit met je gewicht al best zwaar en dan ook nog slechtt passend harnachement, dat vind ik kwalijk. Het erge vind ik nog dat men het vaak zelf niet ziet en denkt dat men goed bezig is.