Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geeske304 schreef:het gaat toch om plezier hebben?
of denk ik dat verkeerd?
Searcher schreef:Als je nou 150 kilo woog en je kan niet eens fatsoenlijk lichtrijden, ja dan is t zielig.
jasmijn78 schreef:Als je 60 kg weegt bij een lengte van 1.60 op een pony van 1.45 en je door een slechte conditie (omdat je bv rookt en buiten het dagelijkse uurtje knolhobbelen verder niet in beweging komt) niet fatsoelijk kunt lichtrijden en je paard in de weg gaat zitten dan is dat ook zielig.
Twiggy2008 schreef:NicoleLoonen schreef:Wat een onzin. Alsof maatje 00 ook maar iets moois heeft.
Persoonlijk kan ik hier behoorlijk geirriteerd door raken.
Dat snap ik, maar ik vind dat je dan ook niet over dunne of slanke mensen mag oordelen dan.
Snoevie schreef:mee eens hoor,mensen moeten zelf ook niet oordelen tegenover een ander,hetgene waar ze zelf zo'n hekel aan hebben.
Snoevie schreef:uitgangspunt moet het welzijn van je paard en jezelf wezen!
Twiggy2008 schreef:Dat snap ik, maar ik vind dat je dan ook niet over dunne of slanke mensen mag oordelen dan.
jasmijn78 schreef:Als je het hebt over gezond en verantwoord paardrijden voor zowel paard als ruiter dan zorg je als ruiter in eerste instantie dat je zelf in goede (sport) conditie bent. Dus wie doet er naast het dagelijkse uurtje knolhobbelen nog wat aan zijn/haar eigen conditie?
Snoevie schreef:ondanks mijn nog steeds extra kg's kan ik makkelijk een uur doorzitten als dat nodig is,zonder rooie tomatenkop,haha
gr_roos schreef:Snoevie schreef:ondanks mijn nog steeds extra kg's kan ik makkelijk een uur doorzitten als dat nodig is,zonder rooie tomatenkop,haha
Die extra kilo's heb ik niet, alleen dikke kans dat ik wel met een rooie tomatenkop zit te puffen als ik moet doorzitten. Ben herstellende van pfeiffer en dan is paardrijden momenteel echt max. voor mij. Ik ben conditioneel slechter als een hoop andere mensen hier. Ik kan wel zeggen dat ik mijn paard niet in de weg zit en rekening houd met mijn conditie. Doorzitten doe ik niet of nauwelijks omdat ik dat niet vol houd momenteel.
jasmijn78 schreef:@ TS: maar hoevaak wil je nu nog horen dat anderen je niet te dik vinden? Van de 10 reacties die hier geplaatst worden zeggen er 9 dat ze je niet te dik vinden. Dus het antwoord op je vraag is dus: NEE, het hoeft allemaal niet smaller en mooier. En NEE, je hoeft geen maatje 34/36 te hebben als ruiter. Ik denk dat we het daarover allemaal wel over eens zijn. Dus JA het ligt aan jou dat jij dit idee hebt. Je zegt zelf dat je een goede conditie hebt, dus dat is dan toch prima? Dus als het om jouw specifieke situatie gaat zijn we klaar wat mij betreft.
Ik reageerde ook niet specifiek op jou, maar wel op al die mensen die hier met jou mee zitten te pruilen. Die stellen (in het algemeen) dat gewicht er niet toe doet, en dat er niets van gezegd mag worden. En daar ben ik het niet mee eens. Ik ben het er wel mee eens dat het de toon is die de muziek maakt. En dat het niet de taak is van elke willikeurige toeschouwer om een ruiter aan te spreken op gewicht/conditie. Maar de taak van bijvoorbeeld een instructeur of een jury. En ik vind dus ook dat instructeurs en juryleden dit vaker moeten doen.
En om op nog een vraag uit je openingspost terug te komen hoe ik er mee omga, of hoe ik vind dat je er mee om moet gaan heb ik ook al antwoord gegeven. Maar voor de duidelijkheid: Ik vind dat ruiters niet zo kleinzerig moeten doen als 'ze' wat zeggen. het is je eigen keuze of je je er wat van aantrekt of niet. Als jij jezelf niet te dit vind, en je conditie goed dat moet je ze door 'ze' niet zo uit het veld laten slaan. Als dergelijke opmerkingen je zo ontzettend raken, je zo ontzettend kwetsen, dan kun je je (niet TS maar in het algemeen) afvragen WAAROM het je zo raakt en of er toch geen kern van waarheid in zit. Ik vind mijzelf niet te dik, te zwaar voor mijn paard of mijn conditie slecht. Dat beeld dat ik van mijzelf heb kan ik ook nog eens goed onderbouwen. Als dan iemand of een enkeling een keer tegen mij zegt dat ik te dik ben, dan ga ik daar echt niet wakker van liggen. Want ik WEET dat het niet zo is. Als 10 verschillende mensen tegen mij zeggen dat ik te dik ben, dan is dat misschien toch een teken aan de wand dat ze misschien toch een beetje gelijk hebben? Hoe dan ook; dat is dus aan jezelf om te bepalen.
Ik vind dat ik en iedere ruiter zelf de verantwoordelijkheid moet nemen om met niet met zwaar overgewicht en/of een slechte conditie op zijn paard moet gaan zitten. Ik heb hierover nog nooit commentaar gehad, maar ik heb wel zelf ervaren dat mijn conditie niet goed genoeg was en ik mijn (hoog opgevende) paard daardoor niet goed uit kon zitten. Ik ben gaan hardlopen om mijn conditie te verbeteren en ik heb daar qua paardrijden zeker de voordelen van ervaren (voor mijzelf als mijn paard)