waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:21

Janine1990 schreef:
Superwoman, ik vind dat je het geweldig hebt gequote, zo wordt het tenminste nog gelezen.

En ik kan me er geheel in vinden. :)

Dank je :o

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:38

Ik zelf zou mijn paarden nooit laten beleren of opleiden door een puber. Niet omdat ze niet kunnen rijden of wat dan ook.. Meer omdat ze bv minder gevaar zien, er minder bij nadenken en emotioneel gezien er anders tegen aan kijken. Ik bedoel, de openingspost van de topic zegt genoeg.. Dat je 'er misselijk van wordt' en dat soort dingen. Als volwassene zou ik het allemaal iets voorzichtiger en netter verwoorden. Ook zie ik dit in je post naar andere TS toe. Zoals 'tsjonge jonge' en 'bah' etc. Is niet aanvallend bedoeld, maar ik zie gewoon aan de taal in de post wanneer het een puber of een volwassene is... Natuurlijk zijn er uitzonderingen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:36

Bomba schreef:
Destijds op school heb ik het vak pedagogiek gehad. Helaas heb ik het formulier daarvan niet meer thuis liggen, maar ik zal wel even regelen dat ik het weer krijg.
Daar staan precies de leerprocessen van kind tot volwassene op omschreven.

Het gaat hem niet om de leerprocessen het gaat hem er om dat ze meer begrijpen dan dat men hier in het topic beweerd. Men doet verdorie bijna alsof een 14 jarige nog geen simpele instructies kan begrijpen.. :=

sjeik

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:48

vaak willen ze geen simpele instructies begrijpen. Daar zit de kneep. Niet dat ze het niet kunnen hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:50

En daar mag je dus niet iedereen over dezelfde kam scheren. :) Niet elke puber wil geen instructies en die wat het niet willen heb je het van snel van door dus daar werk je dan gewoon niet mee.. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:09

pharagirlke schreef:
Het gaat hem niet om de leerprocessen het gaat hem er om dat ze meer begrijpen dan dat men hier in het topic beweerd. Men doet verdorie bijna alsof een 14 jarige nog geen simpele instructies kan begrijpen.. :=

pharagirlke schreef:
En daar mag je dus niet iedereen over dezelfde kam scheren. :) Niet elke puber wil geen instructies en die wat het niet willen heb je het van snel van door dus daar werk je dan gewoon niet mee.. :)

_O- :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:16

sjeik schreef:
vaak willen ze geen simpele instructies begrijpen. Daar zit de kneep. Niet dat ze het niet kunnen hoor.

vaak is er geen instructie of te weinig. Dáár ligt imo het grootste probleem. De fantasie van de een jong paard en de geweldige band (zoals in o.a regelmatig de penny (vroegah atans ;) ) te lezen valt.
Kwam het laatst nog tegen in een topic dat dát de reden was voor het kopen van een jong paard. ondertussen wel problemen.. :(:)

Als de begeleiding goed is én ook achter de persoon staat die het paard opleid of dit nu jong of oud is, kom je een heel eind. Echter wordt er toch nog regelmatig eerst een jong paard gekocht en dan pas gekeken naar de instructie. Instructie zou eigenlijk vooral al moeten kunnen aangeven of de persoon er aan toe is en welke paarden ze moeten laten staan. :o

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:51

mijn pony is 3, wel zadelmak en ingereden maar veel meer dan een stuur en een rem zit er ook eigenlijk nog niet op (:o) en ik ben 14.
maar ik heb dan wel echt goede begeleiding, inderdaad :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:24

superwoman schreef:
pharagirlke schreef:

pharagirlke schreef:

_O- :')

Quote eens iemand van de afgelopen pagina's die niet zo deed op 14 jarige na? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:20

pharagirlke schreef:
Bomba schreef:
Destijds op school heb ik het vak pedagogiek gehad. Helaas heb ik het formulier daarvan niet meer thuis liggen, maar ik zal wel even regelen dat ik het weer krijg.

Niemand zegt ook dat pubers dom zijn volgens mij, ze zullen een heleboel begrijpen, maar het gaat om veel meer dingen volgens mij... Zit er vast niet ver naast?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:54

pharagirlke schreef:
Bomba schreef:

Natuurlijk zal een 14-jarige wel instructies begrijpen, dat zeg ik helemaal niet! Maar die instructies moeten ook kunnen worden verwerkt. Daarnaast is de pubertijd gewoon een hele moeilijke fase, waarin iemand te maken krijgt met allerlei omstandigheden die hem het heel moeilijk zullen maken om keer op keer weer serieus met het opleiden van een paard bezig te gaan. Daar komt bij dat pubers héle goede instructie nodig hebben om zich zo op de beste manier te kunnen ontwikkelen, en dat zie ik helaas weinig voorkomen.
Maar wacht en zie.. ik zal als ik die papieren weer heb het even overtypen, dan zul je wel begrijpen wat ik bedoel. Daar staat alles heel netjes in omschreven.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:29

Ik snap dat mensen vinden dat dit werk beter is voor wat oudere, vanwege dat oudere mensen meer ervaring hebben meer geduld etc. Maar dat is niet altijd zo ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:34

Instructies begrijpen = ze verwerkt krijgen :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:10

pharagirlke schreef:

Instructies begrijpen en verwerken betekend niet automatisch dat je het gevoel ook hebt.
Ik kan ook leren dansen, ik kan ook danspassen aanleren, maar zonder het gevoel (wat ik dus absoluut niet heb) kom ik er niet.
Instructies begrijpen betekent niet opeens dat je niet meer puberaal reageert hoor... :?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:32

pharagirlke schreef:

Met verwerken bedoel ik verwerken op het paard.
Als iemand tegen jou zegt dat je vanuit de contragalop de voorhand iets naar binnen moet plaatsen en dan de hulp tot een wissel moet geven op een paard die die hulp nog niet kent, kan jij de instructie dan verwerken (dus uitvoeren?). Dat gaat niet zomaar. Als je geen gevoel, handigheid en doorzettingsvermogen daar in hebt, kan je wel 1000 keer de instructie begrijpen, maar of je hem dan ook zal kunnen verwerken..

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:32

Janine1990 schreef:
pharagirlke schreef:

Instructies begrijpen en verwerken betekend niet automatisch dat je het gevoel ook hebt.
Ik kan ook leren dansen, ik kan ook danspassen aanleren, maar zonder het gevoel (wat ik dus absoluut niet heb) kom ik er niet.
Instructies begrijpen betekent niet opeens dat je niet meer puberaal reageert hoor... :?

Dat bedoel ik dus eigenlijk ja :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:28

Bomba schreef:
pharagirlke schreef:

Met verwerken bedoel ik verwerken op het paard.
Als iemand tegen jou zegt dat je vanuit de contragalop de voorhand iets naar binnen moet plaatsen en dan de hulp tot een wissel moet geven op een paard die die hulp nog niet kent, kan jij de instructie dan verwerken (dus uitvoeren?). Dat gaat niet zomaar. Als je geen gevoel, handigheid en doorzettingsvermogen daar in hebt, kan je wel 1000 keer de instructie begrijpen, maar of je hem dan ook zal kunnen verwerken..

En gevoel hangt dan weer niet vast aan leeftijd.. Gevoel heb je, of heb je niet. Ik ken mensen die al 30 jaar rijden en hoe zeer ze ook hun best doen, dat zullen nooit goede ruiters worden... Ik ken een meisje dat nu 3 jaar rijd, en echt, die rijd op elk paard dat ze onder haar kont krijgt weg, dat ding is 13 of 14 en da's ongelooflijk dat kind... Die zou zo mijn paard mogen opleiden :j

Bovendien denk ik niet dat je dat soort handigheden nodig hebt bij een jong paard... De instructies voor een jong paard zijn toch net wat simpeler ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:33

Dat ligt eraan of je hem in moet rijden of ook nog door moet rijden....

Met inrijden ben je zo klaar. Knoop er een crash test dummie op (lees: jeugdige ruiter die niet zo snel onder de indruk is, en bij eventuele valpartijen even doorrolt en weer opstaat) en je bent klaar.
Als er nog een basis inmoet, heb je wat meer nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:35

Ik zeg het, dat kind laat ik zo een paard doorrijden :) En ik ben er zeker van dat het goed en rustig gedaan is. Wel met begeleiding he (maar goed ik vind dat elke jongere begeleiding moet hebben.)

Moet wel zeggen, is echt een talentje dit meisje :) Als die kan doorgaan zoals ze nu bezig is en de kansen krijgt wordt ze misschien nog wel beter dan haar zussen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:38

Bekijk het dan eens statistisch. Dit kind is goed. Hoeveel kinderen zijn dan NIET?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:41

Maarrrr dat houd wel in dat het KAN. :)
En dat dat voor elk kind verschillend is.

Ik zeg toch ook niet dat je nou elke 13 jarige op een jong dier moet zetten. Enkel dat je het per kind moet bekijken en er niet meteen van uit moet gaan "dat ze het niet kunnen". :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:48

ik heb ook zoiets, ik zocht heel lang een bijrijdpaardje, mijn voorkeur haf of fjord.
ben ook 13 en dan word er in een advertentie een leeftijdsgrens gezet!! meestal 18 soms 16!
ik kan daar echt zoooo slecht tegen! ik rijd al 7 jaar en rijd ook in gevorderde lessen, sommige 16 jarige rijden een veel lager niveau die mogen wel!
heb lijkt wel een soort discriminatie ofso!
Laatst bijgewerkt door Remark op 30-12-09 02:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:57

hehe, discriminatie? Nee, een eigenaar heeft het recht om leeftijdseisen te stellen. En dit heeft alles te maken met verantwoordelijkheids gevoel, plus de ervaring die iemand van pak weg 13 niet heeft.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:02

Wanneer ik iemand van 13 op mijn jonge paard zou zetten en die lazert eraf en breekt zijn of haar nek, dan ben ik verantwoordelijk. Dus daar begin ik sowieso al niet aan. Ik denk ook dat de ouders het me niet in dank af zouden nemen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:06

alleen dat al Maikeltje.Verder is een jong paard net een puber zelf.