Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:17

ik persoonlijk ga altijd uit van mijn basis, als die niet goed is ga ik nieteens aan andere oefeningen beginnen... als je paard goed aan de hulpen is en fijn in de aanleuning en mooi op "4 benen" loopt... dát is volgens mij de basis... en voordat die goed is kán je nieteens correcte zwaardere oefeningen uitvoeren..

jij leerde toch ook niet fietsen voordat je leerde lopen????

maar volgens mij kost dat de gemiddelde ruiter teveel tijd ofzo..
en dus zie ik helaas ook combinaties rondscheuren op een wedstrijdterrein, met mes en vork (lees stang en trens) ,waarvan het paard in een valse knik gerukt is.. maar dat is schijnbaar niet belangrijk... een hoop spektakel.. is dat wat de juryleden in nederland willen zien....???)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:23

esmir schreef:
ik persoonlijk ga altijd uit van mijn basis, als die niet goed is ga ik nieteens aan andere oefeningen beginnen... als je paard goed aan de hulpen is en fijn in de aanleuning en mooi op "4 benen" loopt... dát is volgens mij de basis... en voordat die goed is kán je nieteens correcte zwaardere oefeningen uitvoeren..

jij leerde toch ook niet fietsen voordat je leerde lopen????

maar volgens mij kost dat de gemiddelde ruiter teveel tijd ofzo..
en dus zie ik helaas ook combinaties rondscheuren op een wedstrijdterrein, met mes en vork (lees stang en trens) ,waarvan het paard in een valse knik gerukt is.. maar dat is schijnbaar niet belangrijk... een hoop spektakel.. is dat wat de juryleden in nederland willen zien....???)

Is dit een reactie op mijn reactie want dan begrijp ik de connectie niet?

petitparis

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:35

ik ook niet ;)

ik vond eigenlijk dat je het heel goed verwoord hebt. op bepaalde momenten/fases is het niet per definitie"slecht" om iets meer te "vragen" om het paard aan te moedigen z'n "grenzen te verleggen".

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:43

ja, deels wel.. omdat jij praat over fases waarin je verbinding/aanleuning "minder" is..en jij wél aanleuning hebt maar je paard op de voorhand loop ...???(dat gaat volgens mij niet samen)
dus de eerste alinea van mij reactie slaat op jou reactie :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:57

Dat gaat wel samen hoor, Esmir :j Als je een jong paard hebt wat netjes van achter naar voren loopt, maar nog niet echt opgericht is, hoeft dat paard van voren niet sterk te zijn, maar is het nog niet zo op het achterbeen als dat men in de hogere klasses wil zien.
Dan heeft Urielle het over de fase waarin je zo'n paard 'leert' om wél meer gewicht op het achterbeen over te nemen, dat gaat altijd samen met eerst iets meer druk voor, wat later weer afneemt (als het paard zichzelf dus beter draagt). Afhankelijk van alle kenmerken van het paard wordt die druk tijdelijk meer of minder groot. Echter noem ik die kneepjes dan liever niet zo, er zou dan namelijk sprake moeten zijn van een halve ophouding, dus twee handen tegelijk, en NIET met je handen afzonderlijk 'vragen'.

Toch ben ik nog wel van mening dat je dan als ruiter al een heel eind moet zijn in je rijderij, voordat je dit zo bewust kunt uitvoeren. Dus het is de vraag of diegenen die in die topic beweren dat 'kneepjes nodig zijn' al zo ver zijn ;) Maar dat is vanaf hier niet te beoordelen.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:56

Ooit gehoord van Klaus Ferdinand Hempfling? Niet dat ik nou zo'n grote aanhanger ben, maar hij rijdt verzameld met een losse teugel. wat in mijn ogen ook veel logischer is.

JeFFeRSoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:18

Bij elk paar gebruik je iets anders, het een paard is al wat gevoeliger dan het ander

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:34

soppieee schreef:
Dat gaat wel samen hoor, Esmir :j Als je een jong paard hebt wat netjes van achter naar voren loopt, maar nog niet echt opgericht is, hoeft dat paard van voren niet sterk te zijn, maar is het nog niet zo op het achterbeen als dat men in de hogere klasses wil zien.
Dan heeft Urielle het over de fase waarin je zo'n paard 'leert' om wél meer gewicht op het achterbeen over te nemen, dat gaat altijd samen met eerst iets meer druk voor, wat later weer afneemt (als het paard zichzelf dus beter draagt). Afhankelijk van alle kenmerken van het paard wordt die druk tijdelijk meer of minder groot. Echter noem ik die kneepjes dan liever niet zo, er zou dan namelijk sprake moeten zijn van een halve ophouding, dus twee handen tegelijk, en NIET met je handen afzonderlijk 'vragen'.

Toch ben ik nog wel van mening dat je dan als ruiter al een heel eind moet zijn in je rijderij, voordat je dit zo bewust kunt uitvoeren. Dus het is de vraag of diegenen die in die topic beweren dat 'kneepjes nodig zijn' al zo ver zijn ;) Maar dat is vanaf hier niet te beoordelen.

Netjes omschreven.
Bij de persoon waar het allemaal om draaide kreeg ik toch echt de indruk dat het om vragen ging ipv in de fase zitten waarbij je het paard aan het voorbereiden bent om meer te verzamelen (zelf te dragen)
Dit heeft imo namelijk niet te maken met het aan de teugel te vragen waar dit topic over gaat, maar te vragen of deze meer op het achterbeen wil komen. Iets wat je imo ook niet vaak moet doen, want het paard wordt langzaam sterker en dan komt het ook vanzelf wel.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:58

soppieee schreef:
Dan heeft Urielle het over de fase waarin je zo'n paard 'leert' om wél meer gewicht op het achterbeen over te nemen, dat gaat altijd samen met eerst iets meer druk voor, wat later weer afneemt (als het paard zichzelf dus beter draagt). Afhankelijk van alle kenmerken van het paard wordt die druk tijdelijk meer of minder groot.

ja, ik begrijp jou verhaal wel, en ik sluit er me er ook bij aan, maar dan heet het geen aanleuning ;) of geen goede aanleuning in ieder geval..
maar hoe je het noemen wil.. doet er ook niet toe..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:11

Citaat:

Heel duidelijk! Dit is toch een van die cruciale punten: wanneer en in hoeverre begin je het paard dmv halve ophoudingen meer op het achterbeen te zetten, dus met het eerste begin van verzameling? En hoe zou je dit kunnen doen zonder enige druk (paard opvangen) aan de voorkant? Dat kan volgens mij eigenlijk niet, misschien alleen bij barokke paarden die van nature bijna vanzelf verzamelen. Dat laatste is ook meteen een antwoord op de opmerking over Hempfling: die rijdt vnl barokke paarden. Afgezien daarvan zou je nog van mening kunnen verschillen over de vraag of zijn manier van rijden ook echt te betitelen is als verzameling in de rijkunstige zin.

Wat is trouwens volgens jou dan wel aanleuning Esmir? Jij lijkt hierboven namelijk te stellen dat een paard pas aanleuning heeft als ie verzameld is, en persoonlijk denk ik dat je eerst aanleuning moet hebben om een paard te kunnen verzamelen.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:11

verzamelen is niets anders dan je paard zo te oefenen en te laten buigen dat het paard het gewicht van de ruiter kan opnemen en deze gemakkelijk in balans kan dragen. Als een paard dit doet wordt het paard korter, draagt het hoofd hoger en wat meer met ingehouden kin.
Dit is niet alleen zo voor barokke paarden maar voor alle paarden, alleen het ene paard is wat beter gebouwd om makkelijk te kunnen verzamelen en voor andere paarden is dat wat moeilijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:06

Met een barok gebouwd paard gaat de overgang naar het verzamelen vaak veel vloeiender maar zit je in de eerste fase met een probleem: het is moeilijker om ze mooi over de rug naar je hand te laten zakken en genoeg rek in de bovenlijn te houden. Ze hebben wat de neiging om in een schijnaanleuning te lopen, te hoog, te opgekropt. Ziet er voor de niet-wetende toeschouwer vaak spectaculair uit maar rijtechnisch gezien is dat weer een groot probleem ivm de rug.

Ik heb ook een warmbloedpaard wat precies het tegenovergestelde doet: wil heel graag naar de hand zakken en loopt met veel veer en impuls en show door de baan.... en gebruikt dat dus in de fase waarin je naar verzameling toewerkt heerlijk om juist van het achterbeen af te rennen en te duwerig in de hand te worden. :roll:

Het blijkt leuk, paardrijden, ieder paard weer zijn eigen uitdagingen!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:02

Citaat:
Wat is trouwens volgens jou dan wel aanleuning Esmir? Jij lijkt hierboven namelijk te stellen dat een paard pas aanleuning heeft als ie verzameld is, en persoonlijk denk ik dat je eerst aanleuning moet hebben om een paard te kunnen verzamelen.

ik heb het helemaal niet over verzamelen gehad... maar naar mijn idee komt aanleuning vanuit je paard en verbinding van de ruiter..
maaar zoals ik al zei.. hoe je t noemen wil..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:03

Citaat:
maaar zoals ik al zei.. hoe je t noemen wil..

Lijkt mij anders redelijk belangrijk voor een zinvolle discussie om een beetje duidelijkheid te hebben over de definities van dit soort rijtechnische termen ;) . Jij zegt bijvoorbeeld: aanleuning is van het paard en verbinding van de ruiter ... waarom dit onderscheid maken? Is dat gangbaar cq. logisch? Ik zeg bij voorkeur verbinding TUSSEN ruiter en paard (via hand, been en zit). Zelf vind ik 'verbinding' overigens veel beter de lading dekken dan aanleuning. Dat laatste doet mij te veel denken aan leunen.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:57

Mijn lesgeefster heeft gezegd tegen mij dat je vooral op je zit en met je benen moet rijden om je pony/paard aan de teugel te kunnen laten lopen. Ze heeft ook gezegd dat je met je pink en ringvinger moet spelen maar niet trekken.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 07:31

Hang maar eens een bit in je mond en laat iemand ermee spelen, de enige reden waarom een paard dan z'n kin wat inhoudt is om van dat nare gevoel af te komen. Een paard wat z'n kin inhoudt hoeft zeker niet verzameld te lopen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:26

dat lijkt me weldegelijk logisch.. aanleuning creeer je volgens mij oa. door een stille constante verbinding die je aanvult met je been en zit etc.

dus jij beweert dat als je verbinding hebt met de mond van je paard, dat dat dan hetzelfde is als aanleuning???? :S

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:04

esmir schreef:
dat lijkt me weldegelijk logisch.. aanleuning creeer je volgens mij oa. door een stille constante verbinding die je aanvult met je been en zit etc.
:S

Juist :D

Ik lees dit topic nu pas, maar als je critisch zo om je heen kijkt, dan zie je paarden lopen met een hangende ruiter erop, eigenlijk is hij/zij meer aan het power trainen i.pl.v. paardrijden. Hoe meer je van voren tegen houd, hoe meer je moet aanvullen met je been. Een zachte hand en je been, zorgt ervoor dat je paard je hand op gaat zoeken en zijn rug gaat ontspannen. De buikspieren worden aangetrokken. Als jij op een stoel zit en je spant je buikspieren aan, dan merk je dat je rug bol wordt. Zo is het net zo als bij je paard.
Veel paarden lopen in een vlase knik. Voor het plaatje een leuk gezicht, maar als je goed gaat kijken zie je dat het paard uit elkaar loopt. De bespiering van het paard verteld hoe het paard gereden wordt. Brede boeg en een smalle kont, betekend dat het paard van achter niks doet. Hij loopt in een valse knik en gebruikt zijn rug niet. Geen aanleuning dus.

Je krijgt je paard alleen goed aan het lopen met de juiste basis. Je moet altijd terug kunnen vallen naar de basis. Een topruiter doet alleen maar basis trainingen en af en toe een onderdeel uit een proef. En springruiter is ook alleen maar bezig met de dressuurbasis en huppelt 1 x per week over 30 cm heen.
Een paard soepel en gemotiveerd houden is al een kunst. Braaf is stoppen, morgen weer verder wordt ook vaak niet gedaan. Sommige zien een paard als een machine.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:26

Citaat:

dus jij beweert dat als je verbinding hebt met de mond van je paard, dat dat dan hetzelfde is als aanleuning???? :S

Laten we het er maar op houden dat ik zelf een beetje een hekel heb aan het woord aanleuning.
Het moeilijke is dat deze rijtechnische begrippen verwijzen naar iets wat je als ruiter vooral moet voelen.
Dan kun je misschien beter een heel duidelijke omschrijving van geven van dat gevoel (wat in dit topic ook gebeurt gelukkig) en daar vervolgens de bijbehorende definitie aan koppelen. Anders hol je die termen op een gegeven moment uit - neem bijv. het begrip 'aan de teugel' dat te pas en te onpas wordt gebruikt, waardoor het steeds meer gaat verwijzen naar het uiterlijke plaatje in plaats van naar het gevoel en de wijze waarop het totstandkomt.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:53

dat ben ik met je eens!!!

zoals ik al zei.. hoe je het noemen wil...
maakt ook niet uit..

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:19

Ik speel met mijn vingers.
Dat doe ik ook gewoon tijden rijden als ik hem niet nageefelijk wil krijgen.
Ik ga met mijn handen mee met de beweging van het hoofd.
Als ik voel dat mijn paard niet reageerd op mijn hand dan ga ik met mijn teugels spelen zodat hij het in zijn bit voelt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:06

beau horse, waarom doe je dat dan in vredesnaam? (ik zou dit topic eens doorlezen, hopelijk kom je op andere gedachten)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:51

Knijpen in je teugels moet al voldoende zijn om de mond nagevelijk te maken. De meesten zijn hun arm spieren links en rechts aan het gymnastiseren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:55

PhiaBink schreef:
Knijpen in je teugels moet al voldoende zijn om de mond nagevelijk te maken. De meesten zijn hun arm spieren links en rechts aan het gymnastiseren.

de mond nageeflijk?
Wat voldoende in om het paard te laten nageven is een stille (maar wel meegaande) hand.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:04

Beau_Horse schreef:
Ik speel met mijn vingers.
Dat doe ik ook gewoon tijden rijden als ik hem niet nageefelijk wil krijgen.
Ik ga met mijn handen mee met de beweging van het hoofd.
Als ik voel dat mijn paard niet reageerd op mijn hand dan ga ik met mijn teugels spelen zodat hij het in zijn bit voelt.

Zodat hij het bit voelt? Hmm wat een enorm vreemde redenatie.

Helaas zijn er gewoon nog instructeurs/trices die zagen aanleren. Hopelijk verdwijnt dat de komende jaren, omdat nu juist het oog steeds meer valt op het welzijn van het paard.