Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:31

senna21 schreef:
Voor de 'niet -Friezen lovers' onder jullie...

Zeg nooit nooit :+
Mijn buurman (ook zo'n jury die het niet had op Friezen - dat vertelde hij mij ook volmondig al ik m'n kunstjes bij hem in de baan vertoonde) is na ruim 20 jaar een fries paard als 'buur' overstag, en heeft er nu zelfs vijf.....

zo een was ik ook hoor..

tot dat ik mijn kwpn'er verkocht en ik voor de keus kwam te staan met de centjes van mijn ouders

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:31

Tarn schreef:
@Daisies, ja toen wel. Een groot gedeelte van de manen was dood, het is nu al zeker weer 20 cm langer als op die laatste foto :)

zonde :n

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:32

Tarn schreef:
Aan mij vragen ze ook wel eens of de mijne een echte fries is...
En dat is een Ster-merrie....

Hier een foto:

Afbeelding
Afbeelding
(laatste foto is met losrijden op wedstrijd.)

Ze is van Nanning x Remmelt, rond de 1m74 en 1e premie-stermerrie.
Heeft ook al 3 nakomelingen van Olof, Time & Haitse rondlopen :)

ze ziet er niet uit als 1.74. eerder als 1.70

je ziet ook niet vaak dat ze die een sterpredikaat geven

je ziet ook wel dat ze wat slap is achter door haar grootte

Anoniem

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:36

Klopt, ze gooien doorgaans boven de 1.70 niet met sterren. (en ik bedoel geen werpsterren :D )
Het stamboek beschouwt stokmaten van boven de 1.70 eigenlijk als niet gewenst.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:41

nee was met Melle ook zo

die kreeg 2e premie om die reden :)

hij had op bouw verder een 8 :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:51

Tarn schreef:
@Daisies, ja toen wel. Een groot gedeelte van de manen was dood, het is nu al zeker weer 20 cm langer als op die laatste foto :)

Ik doe dat ook standaard in het voorjaar. Bregh heeft flutmanen, van dat dunne pluis zeg maar. in het voorjaar hangt het op haar schouder dun en futloos te zijn, dan hak ik er de helft af en dan lijkt het weer wat. :D Ze heeft ter compensatie wel een fatsoenlijke staart gelukkig

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:58

_Lott schreef:
Tarn schreef:

zonde :n

Ik vind het zelf ook heel zonde!
_Lott schreef:
ze ziet er niet uit als 1.74. eerder als 1.70

je ziet ook niet vaak dat ze die een sterpredikaat geven

je ziet ook wel dat ze wat slap is achter door haar grootte

Als 3 jarige was ze 1m67 en toen heeft ze het sterpredikaat gekregen

Klopt ze is in de achterhand slap, komt doordat ze pas een jaar aan het werk is. (Waartussen we al 3x steeds rust gehad hebben door uierontsteking/gekneuste kogel/droes) Steeds als we net lekker bezig zijn en de bespiering weer wat beter is dan heeft ze wel weer wat. Nu hebben we hopelijk onze portie gehad en kunnen we lekker gaan trainen. Ze is nog steeds aan het herstellen na de droes.
Breghje schreef:
Tarn schreef:

Ik doe dat ook standaard in het voorjaar. Bregh heeft flutmanen, van dat dunne pluis zeg maar. in het voorjaar hangt het op haar schouder dun en futloos te zijn, dan hak ik er de helft af en dan lijkt het weer wat. :D Ze heeft ter compensatie wel een fatsoenlijke staart gelukkig

Dat had ik dit jaar dus ook met Auke, nu beginnen de manen echt een volle bos te worden, het hangt nu zelfs naar 2 kanten, dus is toch ergens wel goed voor geweest! Verder heeft ze een ontzettend volle staart als ik die goed uitpluis :)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:05

Interessant zeg. Ik volg dit topic nog steeds en vindt het eigenlijk wel leuk al dat Friesenpraat. Zelfs nog ergens een foto van Wessel haha, Ik reed vroeger een Wessel-merrie. Leek wel op papa (ook beslist niet luxe, geen ramshoofd maar zeker ook geen mooi hoofd). Paard was zo lief! Wat heb ik daar veel mee door de bossen gedraafd. Ik vind de Friese paarden sindsdien wel verandert. Eerst vond ik t ook niks, die luxe Friesen maar ik ben er nu wel achter dat het een goeie zet is geweest en dat de Friese paarden nu zeker ook meer geschikt zijn voor dresuur dan toen.
Maar ja tegenwoordig moeten de hengsten ook in de sport presteren, goeie reclame en daardoor meer dekkingen en betere veulens, Dus er komen vast nog veel meer Friese dressuurtoppers!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:22

suleilitha schreef:
Klopt, ze gooien doorgaans boven de 1.70 niet met sterren. (en ik bedoel geen werpsterren :D )
Het stamboek beschouwt stokmaten van boven de 1.70 eigenlijk als niet gewenst.

Dat is inmiddels wel een beetje achterhaald. Denk aan Pier die vorig jaar goedgekeurd is met zijn stokmaat van 1.76m! Ik vind persoonlijk 1.70 het maximum hoor, ik hoef niet van die hele grote .

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:40

ik vind een fries van 1.76 echt té

Ik vind Melle al een hele kluit :o en die is 1.72

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:46

haha wil hier even op reageren!

Afbeelding

en daarom vind ik dat menige fries/fjord/haflingen beter loopt dan een heel goed gefokt dressuur paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:49

En je punt is?
Heb nl het idee dat ie op deze foto helemaal niet zo correct loopt... :=

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:51

:=

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:53

mijn punt ligt dat het niet uit maakt of het nu een fries kwpner af wat dan ook is! als die maar goed gereden word. je kan een heel goed gefokt dressuurpaard hebben maar als die niet goed gereden word heb je er nog niks aan!

oke jou mening jury vond hem die dag wel goed en zei is toen tweede geworden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:54

Dus jij vind serieus dat dit paard super loopt?
Over de beslissingen van de jury heb ik wel vaker mijn twijfels :') Ik heb proeven gewonnen datk dacht "als ik hier mee win kan ik net zo goed met een ezel af komen."

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:57

nee super niet paard is nog niet zo lang onder het zadel! nog geen jaar dit was één van de eerste keer. en er zijn zeker punten waar je aan kan werken maar ergens moet het begin zijn toch!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:57

dan is het IMO geen goed voorbeeld om te zeggen dat ze vaak "beter" lopen dan een goed gefokt dressuurpaard....
Niet dat ik een goed gefokt dressuurpaard heb (tis een springer) maar ik heb wel een WPN'er.

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:01

het is ook geen voorbeeld! en vaak zeg ik niet, ik zeg alleen dat ik het al vaak heb gezien! maar dit ligt meer aan ruiter dan paard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:02

dan snap ik je post gewoon niet, zal wel aan mij liggen. :D

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:04

moet je misschien beter lezen! ik vind dat de friezen/fjorden/haflinger niet onderschat moeten worden wat sommige kunnen net zo veel als een goed dressuurpaard.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:05

nou ik snap je post ook niet.

en vind deze foto alles behalve een goede vergelijking tot een kwpner. hij loopt namelijk behoorlijk op de voorhand en hij is niet goed nagefelijk.
Laatst bijgewerkt door Horsea_nl op 07-10-09 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:05

lizaliza schreef:
haha wil hier even op reageren!
*foto*

en daarom vind ik dat menige fries/fjord/haflingen beter loopt dan een heel goed gefokt dressuur paard

En dat vind jij in DEZE zin terug? :wow:
Ik moet nodig wat aan mijn nederlands gaan doen.

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:09

ik vind dat er inderdaad best wel veel goed friezen/haflinger/fjorden in dressuursport lopen die het beter doen dan een goed gefokt dressuur paard! maar een super goed gefokt paard hoeft ook niet gelijk super te kunnen lopen toch?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:19

Helemaal mee eens! Ligt er maar net aan wie er op zit en hoe het paard getraint word.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:59

Nou van de meeste fjorden/haflingers die ik op concours zie, krijg ik het niet echt warm...