Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:17

Oke :j
Ik wist het ook neit zeker meer, vandaar :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:19

Als een paard 2,5 jaar is heeft hij minder babbels... Dus sommige mensen vinden dat makkelijker om hem dan in te rijden...

Dit is niet mijn mening!!! En ben hier niet voor!!!
Vind wel dat je spelenderwijs kan gaan longeren, grondwerk en commando's kan oefenen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:23

Ik vind een 2.5 jarige niet minder babbels hebben..
Toen de zenuwelijer hier 2.5 was had ie meer babbels dan nu ie 9 is.
en ook meer dan toen ie 4 was, en ingereden had kunnen worden.

Spelenderwijs meot alles kunnen :) mits je niets overvraagt!

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:40

KiWiKo schreef:
Una schreef:
Een meisje bij mij op stal rijd nu een 2,5 jarige in.
Het paard pikt alles snel op, is er helemaal klaar voor (fysiek en ook geestelijk)
En als je er allebei klaar voor bent, waarom niet ? Het verschilt per duo of je er wel of niet op kan zitten. En natuurlijk ook hoeveel je vraagt. Lekker op zijn eigen benen laten lopen met de neus in de lucht.
Waar ligt het probleem dan ? Nergens lijkt mij. Hooguit de grens die wij zelf leggen, terwijl de grens bij elk duo anders is.

het probleem ligt in dit geval bij de neus in de lucht..............

als je op een jonkie gaat zitten moet je het dier wel helpen correct te dragen............. anders richt je alsnog schade aan.

Nou idd! Wat hoor ik dat vaak, dat mensen het op de een of andere duistere manier 'lekker' voor het paard vinden als hij met zijn neus in de lucht loopt.....Ik denk dat op het moment dat mensen gaan denken dat zoiets goed is voor een paard, ze zeker nog niet klaar zijn om een paard in te rijden.

En hoe weet iedereen zo goed dat een paard 'klaar' is om ingereden te worden? Sommige paarden zien er eerder 'af' uit, maar imo betekend dat niet dat je er dan maar gelijk op kunt gaan zitten. Hoe moet dat dan als een paard er als jaarling eigenlijk best wel compleet uit ziet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:52

KiWiKo schreef:
Una schreef:
Het paard pikt alles snel op, is er helemaal klaar voor (fysiek en ook geestelijk)
En als je er allebei klaar voor bent, waarom niet ? Het verschilt per duo of je er wel of niet op kan zitten. En natuurlijk ook hoeveel je vraagt. Lekker op zijn eigen benen laten lopen met de neus in de lucht.
Waar ligt het probleem dan ? Nergens lijkt mij. Hooguit de grens die wij zelf leggen, terwijl de grens bij elk duo anders is.

als je op een jonkie gaat zitten moet je het dier wel helpen correct te dragen............. anders richt je alsnog schade aan.

Kiwiko, ik ben het helemaal met je eens!

Arme paarden die door dit soort mensen worden ingereden...ongeacht hun leeftijd...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:56

Ik val hier nu net het topic binnen
Heb een paar berichten doorgelezen
Wat mijn mening is dat het niet echt handig is om met 2,5 jaar al in te gaan rijden want het paard is nog helemaal niet volgroeid
Verder rij ik nu een 5-jarig opnieuw in
Mijn mening is dat ze er nog niet helemaal klaar voor is
Ik heb regelmatig pony's ingereden die 4 jaar waren en ook eentje die was 8 jaar
De 8-jarige was makkelijk te rijden, helemaal niet druk en ook verder geen problemen met een slingerende pony of andere problemen die je wel hebt als je ze op jonge leeftijd inrijdt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:37

KiWiKo schreef:
Una schreef:

Kiwiko, ik ben het helemaal met je eens!

Arme paarden die door dit soort mensen worden ingereden...ongeacht hun leeftijd...[/quote]

sorry mijn paard is alles behalve een zielig arm paard al is ze met 2 en een half ingereden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:42

een paard kan ook met 2 jaar correct ingereden worden :)

voor mij maakt de leeftijd niet zo heel veel uit maar de manier waarop des de meer :)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:45

KiWiKo schreef:

voor mij maakt de leeftijd niet zo heel veel uit maar de manier waarop des de meer :)

en dat is mijn punt precies maar dat had ik ook al duidelijk gemaakt.
ik bedoelde ook niet jou quote kiwiko maar dat was duidelijk volgens mij :D

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:47

Ik sta vo het punt jonge paarden in te rijden. Ze zijn nu beide 2 en een half. Ik weet het echt nog niet. Wil eigenlijk niet te vroeg beginnen. Maar ik heb niet altijd de keus.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:22

Moniek schreef:
KiWiKo schreef:

en dat is mijn punt precies maar dat had ik ook al duidelijk gemaakt.
ik bedoelde ook niet jou quote kiwiko maar dat was duidelijk volgens mij :D

Je bedoeld waarschijnlijk mijn quote maar die heb je misschien niet goed gelezen ;)

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:04

Ik kan hier niet echt iets op zeggen
want ieder paard is anders
en iedere methode
dus ja hoe kan je met volledige zekerheid zeggen
wanner je ze opleid
volgens mijn moet je daarvoor al zien om welk paard het gaat
en hoe hij/zij zal worden opgeleid

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:43

Ik weet het niet ver inrijden, maar ik maak mijn shetjes altijd mak als ze 2 zijn.
Dan begin ik zeg maar met wennen met er achter lopen, en dan gedurende maanden begin ik met lange lijnen.
Dan als ze 2.5 jaar zijn en het gaat lekker het tuigje erop enzo. En als ze 3 zijn, en voldoende mak voor de sulkie en
dan 1/2 keer per week voor de kar. Die andere dingen die ik ook maar 1x per week, de rest staan ze op t land.
Ik vind dit een hele prettige methode, werkt lekker, kunnen ze langzaam wennen, en heb je op 3 jaar een veilig peerdje :D

Met rijden gaat het vast een beetje anders, maar ik vind zelf 2.5 wel te vroeg.
Heb toen hij 2.5 was wel keer pannekoek er op gedaan, maar vond het te saai, dus ben dr weer mee gestopt ;)
Als ze 3 vind ik dat er wel af en toe iemand op kan leuen, beetje oefenen voor alles en nog wat, en dan als ze 3 en half zijn
dr lekker meer rijden. Zelf doe ik geen wedstrijden, dus ook geen houding lopen en al die dingen, gewoon lekker onspannen :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:48

Heb een boel paarden zadelmak gemaakt, van 2,5 tot 14 jaar.

Wat mij opvalt bij de oudere paarden, is dat de spieren veel meer vast zitten. Op een jong paard ontwikkelen de spieren zich veel meer gericht op het rijden, oudere paarden (en vooral voormalige fokmerries) zitten vaak heel vast in het lijf.

Verder begin ikzelf het liefst als een paard 3 jaar is. Ik longeer altijd eerst een paar maanden, om de rugspieren en uithoudingsvermogen te trainen.
Daarna 3 maanden eigenlijk alleen maar voorwaarts, rechtuit rijden. De 3 maanden daarna komen wijken, stelling en buiging in beeld etc.

Zolang je geen 6 keer in de week een uur zit te drillen, vind ik het ook niet slecht voor een paard om na 2 jaar de Z oefeningen te beheersen :) Zo moeilijk zijn die nou ook weer niet.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:40

Libera schreef:

Wat mij opvalt bij de oudere paarden, is dat de spieren veel meer vast zitten. Op een jong paard ontwikkelen de spieren zich veel meer gericht op het rijden, oudere paarden (en vooral voormalige fokmerries) zitten vaak heel vast in het lijf.

Verder begin ikzelf het liefst als een paard 3 jaar is. Ik longeer altijd eerst een paar maanden, om de rugspieren en uithoudingsvermogen te trainen.
Daarna 3 maanden eigenlijk alleen maar voorwaarts, rechtuit rijden. De 3 maanden daarna komen wijken, stelling en buiging in beeld etc.

Zolang je geen 6 keer in de week een uur zit te drillen, vind ik het ook niet slecht voor een paard om na 2 jaar de Z oefeningen te beheersen :) Zo moeilijk zijn die nou ook weer niet.

Ik ben het grotendeels met je eens behalve dat laatste, ik vind appuyementen, schouderbinnenwaarts en dergelijke toch al behoorlijk zware oefeningen voor een (als je ervan uitgaat dat paard zadelmak is op 3) 5 jarig paard. Je kan wel al voorbereidende oefening doen en ja af en toe een schouderbinnenwaarts vragen maar bv galopappuyementen rijden (die zitten er bij ons in het Z2 in), dat vind ik voor zo'n jong paard wel al behoorlijk zware arbeid. Zelf voor die paarden die zo makkelijk alles opnemen, moet je voor jezelf nog een beetje de grens stellen, wil je op latere leeftijd nog een gezond en sterk paard houden.

Amke_Fredje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:31

De mmeste mensen schrijven hun paard af als ze 10 - 12 jaar zijn, ze willen er nog een pak geld voor als ze hem verkopen, daarmee beginnen ze vroeger met zadelmak maken en inrijden.
Ik vind het belachelijk.
Maar bij sommige mensen is het alleen voor het geld te doen.
Jammer.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:53

Wat is dat nu voor een drogredenering? Zo'n paard wordt idd vaak verkocht om nog jaren goed te lopen bij een ander, so what?

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:05

Ik heb daar nou niet echt heel veel verstand van met dat inrijden :P Maar ik weet wel dat dat niet goed voor het paard is!! :)
Maar ik zou het echt niet doen als het paard nog maar 2.5 jaar oud is!!
Het paard is nog best wel in de groei, het is totaal niet goed voor de rug want die is nog best zwakjes enz.
Ik zou dan als ik moest kiezen dan tussen dan al rijden of grondwerk zoals longeren..
Dan zal ik voor het grondwerk gaan, dat lijkt me igg veel beter dan rijden!!
Dat vergelijk ik eigenlijk een beetje met een peuter met een rugzak om van meer dan 10 KG, die heeft daar toch ook moeite mee, die is nog volop in de groei die kan dat echt niet aan.
Maar als je ouder bent en dan een rugzak van 10 KG die redt dat veel makkelijker!!
En zo is dat ook een beetje met een paard vind ik ;)
Laat hem nog ff lekker genieten van zn vrije daagies :z

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:26

Brando090309 schreef:
Libera schreef:

Ik ben het grotendeels met je eens behalve dat laatste, ik vind appuyementen, schouderbinnenwaarts en dergelijke toch al behoorlijk zware oefeningen voor een (als je ervan uitgaat dat paard zadelmak is op 3) 5 jarig paard. Je kan wel al voorbereidende oefening doen en ja af en toe een schouderbinnenwaarts vragen maar bv galopappuyementen rijden (die zitten er bij ons in het Z2 in), dat vind ik voor zo'n jong paard wel al behoorlijk zware arbeid. Zelf voor die paarden die zo makkelijk alles opnemen, moet je voor jezelf nog een beetje de grens stellen, wil je op latere leeftijd nog een gezond en sterk paard houden.

Paard zou dan 5,5 zijn, want de eerste 6 maanden doe ik alleen maar longeren en rechte stukken rijden.
Schouderbinnenwaarts is inderdaad een verzamelende oefening, waar ik dan ook al mee begin op 4 jarige leeftijd. Elke keer kleine stukjes mee pakken, zodat het paard anderhalf jaar later ook de kracht heeft om de oefeningen wat langer vol te houden.
Appuyement hoeft ook geen zware oefening te zijn, je gaat natuurlijk niet gelijk over de korte diagonaal! Dat bouw je heel langzaam op door eerst steeds voor kleine stukjes te vragen.

Als je je paard goed voor elkaar heb vanaf het begin, hoef je de oefening er ook helemaal niet in te stampen, dat gaat dan bijna vanzelf. Wat ik dus wel verkeerd vind is een uur achter elkaar een oefening lopen drillen met een jong paard. Terwijl het meestal de ruiter is die meer moet oefenen, niet het paard.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:42

Liever als 7 jarige Z gereden met 3 a 4 keer in de week 30 minuten training, dan als 7-jarige B rijden met elke dag een uur training. Slijten ze een stuk harder van.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:48

Precies.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:54

hier ook hoor.......... heb liever een 5 jarige die met 3 a 4 keer in de week een half uurtje alle Z oefeningen loopt......... dan een 8 jarige die dag in dag uit moet trainen om in de L een rondje te kunnen rijden

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:08

Ik vind de basisdingen meer als normaal, bij een 2.5 jarige. Dus wennen aan evt. een bitje, druk op de rug (d.m.v een longeersingel). Ik heb wel eens een zadeltje op de rug gelegd van mijn 2.5 jarige, maar ik moet er nog niet aan denken om op hem te gaan zitten. Hij wordt in maart 3 maar ik denk dat hij er nog niet klaar voor is. Daarom begin ik pas ook volgend jaar winter. Heeft hij nog even tijd om uit te groeien. :)

Dit is mijn guppie:
http://www.mijnalbum.nl/Album=VFZBU6JK

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:41

De mijne is nu ook 2 1/2 jaar. Ik longeer haar af en toe. Gewoon voor de commando's. Ook heb ik haar al diverse keren tussen de lange lijnen gehad. Ik wil haar eerst goed kunnen wenden aan de lange lijnen en dat ze goed mn stem reageerd. Mn streven is dat ik haar deze winter gewoon rustig kan inspannen en voor t karretje in de bak kan rondsturen. In Januari gaat ze op de foto zodat ik zeker weet dat ik mn verdere tijd stop in een gezond paard. Daarna als alles goed is gaan we verder. En daar bedoel ik mee. Erop zitten en een rondje stappen,draven of een bosritje, richting t rijden. Maar wel rustig aan.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:42

valt mij op dat er hier gezegd word ik vraag niet veel ik longeer alleen maar met mijn 2 -3-4 jarige.
als er iets belastend is =ihet wel op een circel lopen voor een jong dier.