Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:42

Bomba schreef:
Een spectaculair maar toch in evenwicht gaand paard:

http://www.youtube.com/watch?v=uIQw24J4Ffo

De schwung die hij daar toont is ongelofelijk, daar kan Totilas nog een puntje aan zuigen... Deze hengst toonde de perfectie van oprichting.

Inderdaad erg mooi, maar de piaffe en het achterbeengebruik is wat mij betreft niet beter dan Totilas. Zie je ook terug in de galoppirouettes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:42

Ik zeg niet dat ze het niet ooit gedaan hebben. (lezen) Ik zeg dat ze het nu niet meer kunnen :+ Dus dan hebben die IMO ook geen recht van spreken meer... Iig niet als je diie redenering volgt :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:43

pharagirlke schreef:
Ik zeg niet dat ze het niet ooit gedaan hebben. (lezen) Ik zeg dat ze het nu niet meer kunnen :+ Dus dan hebben die IMO ook geen recht van spreken meer... Iig niet als je diie redenering volgt :D

Nee hoor, dan zijn het nog altijd mensen die in de praktijk weten waar ze over praten. Ze hebben het immers gedaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:43

liedje89 schreef:
@HC: Er had eigenlijk moeten stan dat dresuur op deze manier objectief gemeten kan worden. Maar ik denk dat zelfs waneer je wel zou gaan meten je nooit 100% objectief word omdat je dan uit moet gaan van een gemiddeld paard en relatieve metingen. Dat is ook niet 100% objectief als je paard bijv anders dan gemiddeld gebouwd is.

Het is een kwestie van de criteria definiëren.
Zo is voor het beoordelen van de snelste combinatie over een afstand degene die het eerst aankomt objectief de snelste.
Idem hoogspringen.

Bij klassieke dressuur is op het moment geen enkel criterium gekwantificeerd. Er zijn evenwel verschillende aspecten die in lijn van de doelstellingen als criterium gekwantificeerd kunnen worden.
Zo is lichtheid van de hulpen een doel. Dat kan je eenvoudig kwantificeren want hoe dichter het krachtenspel tussen aanleuning en nageeflijkheid nadert tot nul, hoe beter dat is. Je kan dat meten.
Zie daar een geobjectiveerd criterium in lijn met de bestaande doelstelling.

Zo is er een handvol aspecten die zo in lijn met de doelstelling helder en eenduidig gekwantificeerd kunnen worden.

Er blijft dan nog genoeg ruimte voor wat en jury de beste samenwerking víndt.

Inderdaad zijn sommige paarden daar beter geschikt voor dan anderen. Zo ook bij racen, springen, endurance, koeiendrijven en dus een non-probleem. Dat is nu niet anders omdat het oog van de jury heel duidelijk preferentie heeft voor een type paard vanwege hun subjectieve criteria.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:44

horseyfries schreef:
pharagirlke schreef:

Nee hoor, dan zijn het nog altijd mensen die in de praktijk weten waar ze over praten. Ze hebben het immers gedaan?

Maar doen ze het hem nu nog na?

Overigens zitten er in de basissport ook een hoop jury's die nog nooit op een paard gezeten hebben en zijn er fantastische lesgevers die nooit echt gereden hebben. :+ Zullen we die ondanks alles ook maar allemaal afschaffen? Of gaan we dan misschien toch te ver en zullen we het toch maar toe laten om iedereen een mening te laten hebben en dat iedereen die, zoals de wet ons dat toe laat, mag uiten zonder dat men moet zeggen "doe jij het hem na?" want vergeet niet, zij die dat hier het hardst schreeuwen doen het hem ook niet na en spreken toch heel uitgesproken hun zij het positieve, mening uit.... Eigenlijk is die dan net zo waardeloos als die van alle andere. Dus Bart, ik stel voor dat je je forum voor 80% in perkt want als we met zn allen die redenering gaan volgen gaat dat berichtenaantal per dag drastisch verlagen :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-09-09 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ilzas

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:45

Ja, want als ze het hem nu niet meer na doen, dan weten ze niet waar ze het over hebben en mogen ze er niks over zeggen. Dan mogen ze nog niet eens het stof van Totilas zijn hoefjes in gaan ademen en moeten ze eerst zelfs maar weer eens gaan trainen voor Londen 2012. (om maar weer eens aan te halen dat die stelling onzin is).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:51

pharagirlke schreef:
horseyfries schreef:
]

Maar doen ze het hem nu nog na?

Overigens zitten er in de basissport ook een hoop jury's die nog nooit op een paard gezeten hebben en zijn er fantastische lesgevers die nooit echt gereden hebben. :+ Zullen we die ondanks alles ook maar allemaal afschaffen? Of gaan we dan misschien toch te ver en zullen we het toch maar toe laten om iedereen een mening te laten hebben en dat iedereen die, zoals de wet ons dat toe laat, mag uiten zonder dat men moet zeggen "doe jij het hem na?" want vergeet niet, zij die dat hier het hardst schreeuwen doen het hem ook niet na en spreken toch heel uitgesproken hun zij het positieve, mening uit.... Eigenlijk is die dan net zo waardeloos als die van alle andere. Dus Bart, ik stel voor dat je je forum voor 80% in perkt want als we met zn allen die redenering gaan volgen gaat dat berichtenaantal per dag drastisch verlagen :+

Het gaat niet om die 90 % te halen, maar om het feit dat je pas weet hoe moeilijk Grand prix oefeningen zijn als je ze daadwerkelijk gereden hebt.
Verder moet je je toch eens verdiepen in de voorwaarden voor juryleden, zij mogen pas op een bepaald niveau jureren als zij zelf een bepaald niveau gereden hebben.
Overigens ben ik helemaal voor het volgen van jouw redenering want dat zou betekenen dat hier nog maar één iemand iets mag plaatsen en dat is Edward. En dat lees ik denk ik erg graag en met genoegen! ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:52

Ilzas schreef:
Ja, want als ze het hem nu niet meer na doen, dan weten ze niet waar ze het over hebben en mogen ze er niks over zeggen. Dan mogen ze nog niet eens het stof van Totilas zijn hoefjes in gaan ademen en moeten ze eerst zelfs maar weer eens gaan trainen voor Londen 2012. (om maar weer eens aan te halen dat die stelling onzin is).

Het is altijd onzin in de ogen van iemand die niet in die stelling past.... vind ik niet vreemd.... :Y)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:53

horseyfries schreef:
Voor de fans van Don Charly: http://www.zimbio.com/pictures/iI4_nnkm ... Don+Charly
foto 2: slechte verzameling of ook gewoon geen goede foto?

Beetje flauw deze post omdat ik elke keer erbij gezegd heb dat het me om het paard zelf gaat en ik het niet over het gereden zijn heb. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:54

liedje89 schreef:
Het is logisch omdat dresuur het doel an sich is geworden.

Daar ben ik het mee eens.

Schrap dan het niet meer van toepassing zijnde over goed (betrouwbaar veilig + minimale belasting) ríjden in dienst van mobiliteit van de mens uit de doestellingen.

Dan zwaait boven FEI klassieke dressuur een vlag die de lading dekt.
Dat ontwart de verwarring over wat ´goed´ is en waar de FEI jury voor beloont.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:58

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:59

Bomba schreef:
Of ik het verschil tussen een tuiger en dressuurpaard zie? Nee... Absoluut niet! :7

Natuurlijk zie ik wel het verschil tussen de draf van een tuiger en een dressuurpaard, moge dat duidelijk zijn. Iemand gaat hier alleen tuigers erbij in de discussie komen door te zeggen dat daar niet over gezeurd wordt, maar de tuigsport is iets compleet anders dan dressuur. Ik zie Manno nou niet bepaald een dressuurproef lopen hoor!

hihi Ik ook niet echt :D :D :D terwijl ik het echt een KEI van een tuiger vind :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:02

ThePast03 schreef:
horseyfries schreef:
Voor de fans van Don Charly: http://www.zimbio.com/pictures/iI4_nnkm ... Don+Charly
foto 2: slechte verzameling of ook gewoon geen goede foto?

Beetje flauw deze post omdat ik elke keer erbij gezegd heb dat het me om het paard zelf gaat en ik het niet over het gereden zijn heb. ;)

Het is net zo flauw als elke andere post die een ruiter of paard veroordeelt op basis van een foto.

Ik vind Don Charly geweldig, heb hem al vaak met veel genoegen aan het werk gezien (ik vind Minna Telde ook een goede amazone maar blijkbaar jij niet?) en deze foto bewijst weer eens te meer dat je van elk goed paard een slechte foto kan maken, net zoals er van een slecht gereden paard soms best goede foto's te zien kunnen zijn. Daarom zie ik het liever allemaal in het echt, krijg je veel meer een indruk dan op video of op foto.

sarabande

horseyfries schreef:
Ik ken tuigers genoeg die Grand Prix dressuur lopen hoor, zou niet weten waarom je dat niet zou willen zien??

De enige die ik ken was die met die Franse amazone, en dat had ik net zo graag niet willen zien, maar ja ik zat nu eenmaal op de tribune.

KiWiKo

pharagirlke schreef:
KiWiKo: hoe weet jij of hij zo in training niet loopt? Het moet toch ergens vandaan komen lijkt me?

omdat als je dagelijks een paard zo gaat belasten zonder het broodnodige onderhoud aan de basis........... dan had hij al kapot geweest :)

in de dagelijkse training word een stuk minder gevraagd :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:03

pharagirlke schreef:
Er was trouwens iemand die beweerde dat hij dat in training niet deed. Maar dit is helaas toch echt een training op de thuisbasis-foto:
http://www.horsehero.com/resource/24980 ... 27.400.jpg

Veel verschil zie ik anders niet in zijn lopen :D
Zolang hij het op wedstrijd toont is het een teken dat het er op training in gehouden word he. ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:04

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:05

pharagirlke schreef:
pharagirlke schreef:
Er was trouwens iemand die beweerde dat hij dat in training niet deed. Maar dit is helaas toch echt een training op de thuisbasis-foto:
http://www.horsehero.com/resource/24980 ... 27.400.jpg

Veel verschil zie ik anders niet in zijn lopen :D
Zolang hij het op wedstrijd toont is het een teken dat het er op training in gehouden word he. ;)

Zei ze op basis van één foto.....

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:05

horseyfries schreef:
Zei ze op basis van één foto.....

En die foto bewijst dusdanig wel dat 'ie met trainen ook zo loopt! ;) Of iig onder andere.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:06

Het feit dat die ene foto er al is betekent dat ze hem hebben kunnen maken... Zou het toevallig 1 pasje geweest zijn denk je? Zou kunnen natuurlijk.... :+
Dus als in jouw proeven uitgestrekte draf gevraagd word, dan doe je dat in training vooral nóóit en ga je er maar vanuit dat ie het op wedstrijd wel zal doen? Kom op zeg mensen... Laten we even logisch blijven nadenken. :?

Nee, ik blijf er bij, Totilas en Edward Gal waren een fantastisch mooi team toen het er nog harmonieus uit zag....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:07

Nee hoor Phara :D :D als de fotograaf erbij is word er echt wel een tantje opgedaan :) maar niet zo extreem als op wedstrijd :)
als de fotograaf er niet is dan heb je kans dat je het stel niet eens herkent :D :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:08

Bomba:

Ben het helemaal met je eens. Veel spektakel en hectiek in de benen. Ik vind het echt veel te!

Geef mij het rustige en beheerste beeld van Parcival maar...
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-09-09 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:08

pharagirlke schreef:
Het feit dat die ene foto er al is betekent dat ze hem hebben kunnen maken... Zou het toevallig 1 pasje geweest zijn denk je? Zou kunnen natuurlijk.... :+
Dus als in jouw proeven uitgestrekte draf gevraagd word, dan doe je dat in training vooral nóóit en ga je er maar vanuit dat ie het op wedstrijd wel zal doen? Kom op zeg mensen... Laten we even logisch blijven nadenken. :?

Nee, ik blijf er bij, Totilas en Edward Gal waren een fantastisch mooi team toen het er nog harmonieus uit zag....

Nu dus! :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:09

Waarom zijn er dan van alle andere ruiters wel normale trainingsfoto's te vinden?

horseyfries: over smaken valt niet te twisten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:09

omdat die minder extreem goede paarden hebben :D :D heeeeeui de fokker en eigenaar willen ook wat :)