Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:28

Met bekappen en beslaan wil ik ook zo breed mogelijk leren en ervaring op doen. Net als met rijden het hele leven leren en ervaring op doen, van fouten leer je ook.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:32

Hehe zo denk ik er net over Fs en denk ook dat dat komt door de popularisatie van de paardensport die ergens in de jaren 70 gestart is, met de opkomst van meerdere manages. Tot dan was de paardensport vooral een elitair gebeuren en was de vorming belangrijker en ook dat was onderhevig aan modegrillen. Maar met populariteit komt zowieso winstbejag om de hoek loeren. Dus resultaat groepslessen, 1 uur mensen laten rondhobbelen en kassa kassa. Om te leren paardrijden heb je en een correct opgeleid paard nodig, iemand die wil leren rijden en iemand die kennis en vaardigheid bezit en vooral dat kan overbrengen. Maar dat vraagt geduld en discipline en daar is nu amper nog plaats voor, gevolg mensen met paarden, onkunden waar enkel de dieren het slachtoffer van zijn en zo kan je blijven doorgaan..

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:37

Dus om even in de lijn van het hoofdonderwerp te blijven : niet alleen is schouderbinnenwaarts een moeilijke, zoniet de moeilijkste zijgang, maar de algemene basis, het rijden op zich, is al moeilijk genoeg! En onder de omstandigheden van heden, niet meer zo evident als enkele jaren geleden, jammer want het mooie gaat er door verloren, en dat zien vele mensen niet...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:37

Wat u omschrijft is aan de mens om dat te blijven accepteren of niet, daar aan deel blijven nemen is het blijven accepteren.
Er niet deel aan nemen en een goed voorbeeld te geven, kan een oplossing zijn.
De paarden schreeuwen om hulp, het is aan ons die hulp te geven of de paarden te laten schreeuwen om hulp.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:39

hoop schreef:
Dus om even in de lijn van het hoofdonderwerp te blijven : niet alleen is schouderbinnenwaarts een moeilijke, zoniet de moeilijkste zijgang, maar de algemene basis, het rijden op zich, is al moeilijk genoeg! En onder de omstandigheden van heden, niet meer zo evident als enkele jaren geleden, jammer want het mooie gaat er door verloren, en dat zien vele mensen niet...

Zonder basis is sbw nog moeilijker dan het al is, lang leven de theorie en praktijk en de handleiding prachtig boekje.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:42

Zonder basis niet alleen op het gebied van het rijden, maar ook op gebied van de persoonlijke instelling van de ruiter is paardrijden al moeilijk genoeg daar wil ik mee zeggen: luister ook eens ne keer naar uw paard en ga eens een paar flinke stappen terug. Geduld is een moeilijke opgave tegenwoordig!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:43

Hebben jullie ook het 'rode' boekje gelezen?
Dat heb ik hier voor me liggen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:46

hopla schreef:

Heb je de handleiding ook gevonden. Hopla ;)

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:47

Hopla, het oranje boekje bedoel je :), ja dat is het!!! Lees er maar eens in, en laat het dan eens bezinken in je hoofd, wedden dat je het heel anders gaat bekijken met meer inzicht over het hoe en waarom?

veel geluk ermee!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:48

FaberSmid schreef:
Zonder basis is sbw nog moeilijker dan het al is, lang leven de theorie en praktijk en de handleiding prachtig boekje.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:51

hoop schreef:
Hopla, het oranje boekje bedoel je :), ja dat is het!!! Lees er maar eens in, en laat het dan eens bezinken in je hoofd, wedden dat je het heel anders gaat bekijken met meer inzicht over het hoe en waarom?

veel geluk ermee!

De mijne is ook rood, Hoop.
Misschien een andere druk?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:52

modie schreef:
hopla schreef:

Heb je de handleiding ook gevonden. Hopla ;)

Ik heb wel 30 boeken gevonden. Van dressuur, springen, military, hengstenboeken, longeren, ziektes enz enz. :D

@modie, ik heb de vierde druk 8-)

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:53

:) of een ander boek :)

Ik had het over het boek: kunst van het paardrijden, en jullie?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:54

modie schreef:
hoop schreef:

veel geluk ermee!

De mijne is ook rood, Hoop.
Misschien een andere druk?

Of verkleurd, sorry kon het niet laten.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:57

hoop schreef:
:) of een ander boek :)

Ik had het over het boek: kunst van het paardrijden, en jullie?

De kunst van paardrijden ligt op zolder maar ik bedoel met het rode boekje "Handleiding t.b.v. Nederlandse ruiters en hun instucteurs".
Het komt uit 1950.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:58

Oeps, sorry verkeerde opvatting van 'het rode boekje" ;), neen dat boek ken ik niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:59

Hoop zeer mooie boekje om u aan te raden, iedere ruiter trouwens.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:01

Als het nog te koop is, dan bestel ik het samen met dat ene boek: Hoe beweegt een paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:03

Is zeker nog wel te koop, lijkt me stug dat het niet meer te koop is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:18

Mediaboek biedt het nog te koop aan, Hoop

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:42

Vaak kun je mooie boeken kopen in de wat "oudere" boekenwinkeltjes, die zo mooi verstop zitten in de zijstraten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:12

hopla schreef:
ik bedoel met het rode boekje "Handleiding t.b.v. Nederlandse ruiters en hun instucteurs".
Het komt uit 1950.

Deze heb ik van mijn schaarse zakgeld gekocht toen ik nog op ponyrijles zat en een jaar of 12 was. De mevrouw in de ruitersportzaak wilde het niet aan me verkopen omdat ze dacht dat ik er spijt van zou krijgen omdat er geen leuke plaatjes in stonden en het niet voor kinderen bedoeld was. Ik eigenwijze blaag wilde het toch en heb het van voor naar achter gelezen en zeker niet met spijt. Het is inmiddels helemaal gekreukeld en de plastic sealing van de kaft hangt er gerafeld bij, het komt nog steeds regelmatig uit de kast.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:41

Sizzle dan was het een wijze investering van uw zakgeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:49

FaberSmid schreef:
Sizzle dan was het een wijze investering van uw zakgeld.

:j

Wat trouwens wel grappig is misschien is dat ik een verlegen en iets te braaf kind was. Ik ging dus echt bibberend de winkel uit.
Vervolgens kwam ik met lezen bij het hoofdstuk 'teugelhulpen'. Aan het begin van dit hoofdstuk stond iets in de zin van dat ongeoefende ruiters hier niet naar moesten kijken omdat het te verwarrend zou zijn. Ik braaf als ik was heb dat hoofdstuk echt letterlijk overgeslagen. Toen ik het een tijd later alsnog las vond ik het spannend, alsof ik iets stouts deed :+

Ik heb de teugelhulpen oneindig zitten oefenen op een kastje, wat ik omgebouwd had tot paard (met teugels) :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:01

Prachtig hoe u dat beeld omschrijft, kan het me zo inbeelden. Hoe vindt u het voorwoord van de meneer Prins Bernhard van Lippe-Biesterfeld?