Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:55

Lay schreef:
Ik heb een vraagje in het algemeen. Ik rijd nu via AdB methode en het bavalt me eigenlijk wel prima, maar als ik jullie zo aan de hand bezig zie via de methode van Brent Branderup begin ik te twijfelen. Kan ik dit er ook bij doen? Dan blijf ik rijden volgens AdB en ga ik aan de hand werken volgens BB.
Is dit verstandig??

Ik weet niet of het verstandig is. Als ik voor mezelf spreek zou het mij vooral voor mezelf verwarrend lijken. De opbouw van beiden methodes is toch anders. Misschien eens overleggen met een instructrice die op de BB-methode les geeft.

Vur: ik neem aan dat je regaeert op de filmpjes van Hannah? :) Heb je je trouwens als voorgesteld in dit topic? :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:37

vur schreef:
Volgens mij doe je er goed aan om te leren het met twee teugels of touwen zoals je wilt, je paard te werken. Zo heeft het geen effect. Althans, als rechtrichten je doel is. Het paard wordt zo niet beter, omdat je hem niet traint. Een paard verbetert, als je hem dingen laat doen, die hij moeilijk vindt, dus dat laat doen, waar hij een beetje moeite voor moet doen. Jouw paard hoeft geen moeite te doen, want hij loopt aan alle kanten onder je hulpen uit en onttrekt zich zo heel makkelijk aan jou pogingen om hem recht te richten. Zonde van je moeite en energie op deze manier als je het mij vraagt. ;)

Het zou wel handig zijn als je:
1) even liet weten tegen wie je het hebt en over welke foto's / filmpjes het precies gaat
2) even vertelt vanuit welke achtergrond je je opmerkingen plaatst (heb je zelf les, GEEF je zelf les ...etc).

Het is mij in elk geval niet helemaal duidelijk hoor

Lay

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:46

@Fransje; Ik heb gsiter contact gehad met Suzanne Nederlof en zij wilt mij wel helpen. Ik ga het gewoon uitproberen, wordt het inderdaad te verwarrend dan laat ik het voor wat het is of ik kijk naar de methode die mij het meest aanspreekt.. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:03

O, sorry. Mijn gebrek. Ik reageerde op onderstaande filmpjes van TS. Ik heb de beginpost alweer even geleden gelezen, dus het stond niet meer zo helder voor mijn geest aan welke regels ik allemaal precies moest voldoen.

http://www.youtube.com/watch?v=oWdkpC795Q4
http://www.youtube.com/watch?v=WSmzEWnF3Ro
http://www.youtube.com/watch?v=l6ts4Z7qNGQ

Afijn, ik rijdt mijn paarden onder het zadel en af en toe aan de longe, waaronder ook aan de dubbele longe. Ik geef les en krijg zelf ook les in wat op bokt geloof ik wordt genoemd, modern klassiek. Dus ik hoop dat je wat aan mijn opmerkingen hebt, want ik meen te weten, dat de vooruitgang van wat je probeert te bereiken met je schimmeltje dan veel sneller zal gaan en in ieder geval veel meer effect zal sorteren. ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:40

Je kunt dan beter de andere filmpjes ook bekijken (eerdere), want zoals ik al schreef, dit was nu juist precies een voorbeeld van hoe moeizaam het die dag ging. Dus kan dat inderdaad niet met je oneens zijn.

Dat van de dubbele longe klinkt leuk en zal ook heel nuttig zijn, maar in de winter is dat met Torop echt geen optie. Het gaat dan een hele tijd goed en dan steekt er een kabouter over en zit je paard in een macrame-knoop. Ik longeer hem dan liever eerst warm en als hij er een beetje bij is, gebruik ik liever de teugel over de schouder.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:41

HannahFrouk schreef:
Dusseh ... ik zou linksom dan renvers moeten (kunnen) doen? Je bedoelt op de volte? Of op de hoefslag? Maar dat zou dan wel inhouden dat je paard continu rechtsgesteld loopt ... wordt dat dan niet een beetje teveel van het goede?

Afwisseling is en blijft uiteraard belangrijk, maar het zou wel een goede oefening voor erbij zijn. Hoefslag of volte maakt niet zo veel uit denk ik, hij zal niet heel snel te ver uitzwaaien. Doet ie dat wel, kun je gebruik maken van de bakrand, anders kan het ook op de volte.

HannahFrouk schreef:
Je bedoelt een dubbele longe, zoals met dubbele teugel? Dat vind ik bij hem niet zo veilig, hij kan dat op zich keurig netjes, maar in de winter komt er dan altijd zo'n kaboutermoment dat hij me dwars door de touwen heenspringt. Ik ben zelf ook een sukkel met touwen trouwens.

Oefenen, wordt je vanzelf beter ;) Wat ik vaak doe, is de uiteindes achter me op de grond gooien, dat helpt vaak ook, en je kunt ze evt. zelfs inkorten.

HannahFrouk schreef:
Wat ubertreten is, weet ik niet precies? Ik neem aan dat je daarmee dat onderplaatsen van het achterbeen bedoelt?

Yep. Soort schouderbinnenwaarts, maar dan op de volte en zonder verzameling. Idd binnenachterbeen onder of voorbij de massa plaatsen.

Lay schreef:
Ik heb een vraagje in het algemeen. Ik rijd nu via AdB methode en het bavalt me eigenlijk wel prima, maar als ik jullie zo aan de hand bezig zie via de methode van Brent Branderup begin ik te twijfelen. Kan ik dit er ook bij doen? Dan blijf ik rijden volgens AdB en ga ik aan de hand werken volgens BB.
Is dit verstandig??

Het is niet makkelijk. Het doel is hetzelfde, de weg is anders. Ik heb ook van 2 mensen heel veel geleerd, tegelijkertijd, terwijl ze totaal anders werkten, maar wel hetzelfde doel hadden. Vooral in het begin is het veel gepuzzel, maar uiteindelijk kun je de stijlen mixen en er je eigen 'methode' van maken. Daarnaast is het ook handig als je meerdere paarden werkt, wat als de ene manier niet aanslaat, kun je de andere proberen ;) Het helpt je dus om voor jezelf en jouw paard te bepalen wat werkt, je leert er veel van, maar het is soms wel ff puzzelen :)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:57

Thanks Woodstock voor de tip! :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:55

Ik heb afgelopen dagen niets gedaan , vorige week was voor het laatst.
Met het paard wat beleerd wordt.
Linksom is echt geen probleem , maar rechtsom kantelt ze zelfs haar hals al als we alleen nog maar bezig zijn om haar ontspannen te laten lopen op de volte.
Er moet maar eens iemand naar haar kijken , een osteopaat of zo , want ik heb het idee dat dit niet opschiet.
Vandaar dat ik hier ook niet veel te melden heb.

Ben wel nieuwsgierig hoe jullie dit zouden oplossen , buiten de fysio ed om.
Zouden jullie zo gaan trainen dat je je helemaal concentreert op die hals , en zodra die goed staat ,belonen?
Of , juist van achter naar voren , dus ondanks die hals , je blijven concentreren op dat onderstappende achterbeen , en dan hopen dat de rest vanzelf volgt? Dat is toch het idee , van achter naar voren werken?

Hannah , in je laatste filmpjes valt je paard vaak naar buiten toe.
Is het misschien een idee om een neckrope om te doen zodat je dit tegen kan houden?
Met de neckrope heb je , lijkt mij dan he , wat meer controle over de schouder , en kun je die wat makkelijker corrigeren.
Ik vind het zowieso moeilijk te begrijpen hoe je het paard tegen kan houden met naar buiten vallen , als je met twee teugels werkt.
Wat kun je dan doen? Hoe werkt dat?
Zou je me dat uit willen leggen?
[ik werk dus met neckrope , vandaar dat ik dus echt niet weet hoe je het naar buiten vallen van je paard moet corrigeren met teugels]

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:31

Nammie schreef:
Ben wel nieuwsgierig hoe jullie dit zouden oplossen , buiten de fysio ed om.
Zouden jullie zo gaan trainen dat je je helemaal concentreert op die hals , en zodra die goed staat ,belonen?
Of , juist van achter naar voren , dus ondanks die hals , je blijven concentreren op dat onderstappende achterbeen , en dan hopen dat de rest vanzelf volgt? Dat is toch het idee , van achter naar voren werken?

De hals is de weerspiegeling van het lijf. Dus eerst het lijf op orde, dan komt die hals vanzelf wel. Osteo is idd wel een goed idee!

Nammie schreef:
Ik vind het zowieso moeilijk te begrijpen hoe je het paard tegen kan houden met naar buiten vallen , als je met twee teugels werkt.
[ik werk dus met neckrope , vandaar dat ik dus echt niet weet hoe je het naar buiten vallen van je paard moet corrigeren met teugels]

Met je neckrope werk je via wijken voor druk. Dus druk op de buitenkant van de hals/schoft betekend 'dit gedeelte naar binnen'. Via de teugel kun je stelling naar buiten vragen, waardoor je ook de schouder naar binnen drukt. Hoofd naar links = schouder naar rechts en visa versa.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:58

Woodstock schreef:
Nammie schreef:

Met je neckrope werk je via wijken voor druk. Dus druk op de buitenkant van de hals/schoft betekend 'dit gedeelte naar binnen'. Via de teugel kun je stelling naar buiten vragen, waardoor je ook de schouder naar binnen drukt. Hoofd naar links = schouder naar rechts en visa versa.

Ik zet de schouder naar binnen door druk op de buitenteugel te nemen en met de binnenhand gewoon een heel klein beetje stelling te vragen. Dus met de buitenteugel tegen de hals/schouder/schoft te drukken. Daar reageert ze normaal gesproken voldoende op. :)

Wij hebben alleen een buitenbak en ik ben dus ook al een week niet aan het oefenen. Heb van de week een rondje buitengereden en ze staat iedere dag op het land maar veel meer doe ik niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:09

Ik ga de kerstman eerst maar eens vragen om een binnenbak!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:16

HannahFrouk schreef:
Ik ga de kerstman eerst maar eens vragen om een binnenbak!

Eensch :D

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:16

Ja ik wou in de kerstvakantie mijn paard verbeteren door grondwerk en rechtrichten. Hij heeft voor het vriezen zandkoliek gehad, dus kon ik ook niet zo heel veel doen. En nu dit weer, daarna begint school weer en krijg ik les dus kan ik zelf niet veel meer oefenen :(. Als ik van school kom is het namelijk al donker.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:43

*meld zich*,
In mijn profiel staan wat foto's van mijn paard, ik rij helaas bijna nooit, soms in vlagen, werk dagelijks aan de hand en aan de longe, dat gaat heel goed. Voor de afwisseling doen we ook werk aan de lange lijnen of werk aan de lange teugel, ik vind dat erg leuk om te doen.
In januari start ik met de instructeursopleiding rr bij marijke de jong, ik ben ook nog anja beranfan, dus wat hier voorbij komt is allemaal voer voor mij ;) heel leerzaam en ook herkenbaar dus vanuit het laatste wil ik wel reageren op de filmpjes van hannah,

http://www.youtube.com/watch?v=oWdkpC795Q4
vanuit het hh bij het hand veranderen zou ik meteen proberen vanuit een juiste houding en buiging het paard weg te laten stappen, wanneer dat goed gaat dan pas in draf over gaan, ik zie dat je het paard gewoon op zijn makkelijke manier weg laat draven en dat is zonde, met het werk aan de hand en longe continu blijven streven en werken naar een correcte houding, juist ook bij het van hand wisselen dat is juist zo'n mooie oefening en ook kan je het ook zo mooi combineren met elkaar ( werk aan de hand/longeren)
http://www.youtube.com/watch?v=WSmzEWnF3Ro
op de linkerhand ( rechts ook maar daar is het duidelijk beter) is je eigen positie teveel naar voren, dat is verwarrend voor je paard, postitie is meer naast de schouder, buitenteugel meer contact en veel minder stelling vragen, binnenlijn ook wat langer en houdt je arm soepel en wees spaarzaam met je beloning, het is lastig werken met een paard die een beloning eist ( of hapt naar je hand) . Over de stelling, minder dan zal je paard ook minder uitzwaaien en op de rechtervoorbeen vallen en neusje eruit (vwnw) en activeren van het achterbeen vanuit een goed postitie van jezelf
paard valt weg, zwaait uit en jij loopt achter de buiging aan, hoe regel je dan zijn tempo, ook in stap ?
Ik hoop dat je er wat mee kan, ik heb ook in deze fase gezeten met mijn paard en bij mij was mijn positie belangrijk maar ook het geven van de juiste hulpen en niet teveel vragen, wat mij helpt tijdens de training is om concequent te zijn en te blijven, dat geeft mijn paard ook rust merk ik en ze blijft goed bij de les.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:06

Welkom Garny! leuk dat je je ook meld :)

Ik heb vanavond weer kunnen oefenen en eigenlijk ging het best goed! Ik had bedacht haar eerst lang en laag los te stappen maar dat ging al heel soepel. Dus na 2 rondjes linksom en 2 rondjes rechtsom heb ik haar wat hoger ingesteld en de schouder meer naar binnengezet. Dat ging ook gewoon goed. Met rijden ze rechtsom de neiging om naar binnen te vallen en het tempo was wat hoog. Maar goed, na bijna 2 weken niet veel gedaan te hebben neem ik haar dat niet kwalijk.
Hopelijk blijft het weer nu wel goed. Heb al weer genoeg sneeuw gezien.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:31

thanx, fransje, wij zijn praktisch buren, ik woon in limmen...
ik doe momenteel niets met die van mij op een paar keer per dag gecontroleerd stappen in de bak dan..het is hard hier en glad, ze mag zelf uitzoeken waar ze haar benen neerzet.... in stap en daarover zijn we het eens, ze zwaait nu maar wat met haar hoofd, je moet toch wat met je energie, ik zal ook blij zijn als het gaat dooien...

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:50

Nou ik heb Lay van de week met de sneeuw een paar keer geprobeerd te longeren... Lay dacht daar anders over.. Uit eindelijk heb ik haar maar los gelongeerd, het was met de dubbele lijnen veels te gevaarlijk, aangezien mw. besloot volledig uit haar panty te gaan... Zaterdag heb ik nog even in de sneeuw gereden na 1,5 week.. Ook toen was ze lekker druk.. Niet fijn gereden. Lay was erg tegendraads, liep constant over haar buiten schouder weg, dacht weer eens sterren te gaan kijken en had een tempo van een echte draver... Ik ga het vandaag maar is over doen, kijken of mijn draakje zich vandaag kan beheersen..

Ik heb 6januari les van Susanne Nederlof.. Ik ben erg benieuwd.. Ik ben alleen bang dat Lay tegen de kaptoom in gaat.. Of is dat heel raar gedacht??

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:15

ik blijf ook even meelezen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:28

garny95 schreef:
thanx, fransje, wij zijn praktisch buren, ik woon in limmen...

Dat is zeker erg vlakbij :) Staat je paard ook in Limmen? Cookie woont in Egmond aan den Hoef.

Even een fotootje van gisteren:

Afbeelding

Mijn nichtje rijd af en toe op Cookie en ik geef haar dan een soort van les. Ik begin dan net als ik altijd doe als ik zelf in de bak ga rijden eerst even met wat loswerken aan de hand. Is toch een mooie basis. Vind het wel leuk om te zien dat ook bij haar Cookie erg gecontreerd bezig is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:31

Lay schreef:
Ik ben alleen bang dat Lay tegen de kaptoom in gaat.. Of is dat heel raar gedacht??

Volgens mij is het niet zo zeer de kaptoom waar ze tegen in gaan maar hoe je er mee omgaat. Als je de hulpen heel voorzichtig geeft valt het waarschijnlijk wel mee.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:47

@ Fransje, die oortjes staat wel heel geconcentreerd :-)

@ Lay, waarom denk je dat Lay tegen de kaptoom in zou gaan dan? Als hij het met het bit niet doet, heeft hij toch ook geen reden om dat met de kaptoom wel te doen. (denk ik)

Ik heb 2 verschillende kaptooms en ik merk wel dat als ik alleen de brede kaptoom gebruik, die zonder ijzer met alleen leer, hij sneller wil hangen in mijn hand.

Ik had echt een sterrekijker en een rugwegdrukker, maar dankzij deze manier van aan de hand werken en rijden, begint het nu werkelijk waar wat te worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:11

Jeannine schreef:
@ Fransje, die oortjes staat wel heel geconcentreerd :-)

Ja, dat is ze altijd met dit werk. Ik heb ook het idee dat ze deze manier van werken erg leuk vind ook al vind ze het soms erg lastig.

Op die foto kan je ook mooi zien wat haar probleem rechtsom is, ze hangt erg op de buitenschouder en het binnenachterbeen komt er niet onder. Voor mijn nichtje van 13 is het natuurlijk ook allemaal nieuw en ook het werken met een erg gevoelig paard is nieuw voor haar na de manegepony's en het vele rijden op de shetlander. Ze doet het wel erg goed en Koek is duidelijk genoeg als de hulp too much is. :D Haar hulp voor de overgang naar draf gisteren was ook iets te heftig en dan krijg je een megaharde draf als resultaat. De volgende overgang ging een stuk voorzichtiger en dus beter.

Ik werk ook met 2 kaptooms, mijn eigen van biothane en zo eentje met een ketting er in. Op beiden reageert Koek wel goed maar met de tweede moet ik nog subtieler zijn. Bij andere paarden die niet zo hypergevoelig zijn werkt die met de ketting het beste omdat die gewoon erg duidelijk is.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:36

en wie heeft er marijke de jong allemaal live bezig gezien.
Woensdagavond om 20u gaat ze terug live uitzenden.
En vertellen wat iets nieuws nu eigenlijk in houd.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:16

ik heb net pas gekeken bij marijke, leuk, hoort bij deze tijd al dat internet en het scheelt inderdaad een boel reizen als je het via je eigen comp kan doen..
Fransje die van mij staat ook in Limmen, in de achtertuin staat een stal en overdag staat ze bij de buren in de koppel, je nichtje was ook geconcentreerd trouwens...wat ontzettend leuk, mijn kinderen vinden paarden leuk om te voeren en naar te kijken, meer niet helaas...
Ik heb na twee maanden gisteren even met een bbp op mijn paard gezeten en vandaag weer gewoon met zadel gereden, ik start altijd met het werk aan de hand en daarna even aan de slinger..
Mooi vooruitzicht Lay je les volgende week, ik zou ook wel eens les van haar willen hebben, beetje ver alleen ben ik bang...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:52

Ik heb ook net pas weer even gekeken bij Marijke, goede tip :o :D

Volgens mijn zus, moeder van mijn nichtje, heb ik haar al heel jong besmet met het paardenvirus. Mijn zus heeft zelf weinig met paarden. Maar mijn nichtje, van 13, vind het wel heel leuk en wil ook graag veel leren. Ze weet nu inmiddels waar het binnenachterbeen heen moet etc.

Ik heb vandaag een heerlijke strandrit gemaakt. Cookie heeft lekker pootje gebaad in de zee. Het was ook fantastisch weer.