NickAltena schreef:Dat paarden zonder bit ook kunnen schuimen had ik al eerder beantwoord... dat kán ook aangeleerd gedrag zijn (zoals bij de hond van pavlov , voor de niet kenners simpel uitgelegd....de hond maakt ook speeksel aan als ze voer krijgen , deze kreeg een bel signaal als teken dat het voer er aan kwam en ging op den duur spontaan kwijlen , dus ook zelfs als het geen voer kreeg )
Dit kan dus veroorzaakt worden door vroeger bit gebruik , of bijv. door een afwijking in de mond , problemen met gebit, het "spelen" met de tong enz.enz. redenen genoeg lijkt me.
Mijn paard schuimt niet als hij zich vast houdt, of ik nou met of zonder bit rijd, hij schuimt als hij zijn kaken loslaat en dus ontspant. Dus geen pavlov reactie van eerder bitgebruik of andere smoesjes.
Verder is mijn paard nog nooit dood neergevallen door ademgebrek tijdens het rijden met bit, kan hij zelfs draven en zijn mond vol gras leeg eten tegelijk en verslikt heeft hij zich ook nog nooit als ik er op zat. Nu op zijn 13e ziet zijn mond er nog net zo uit als op zijn 4e, behalve de normale verandering van tanden.
Voor mij kan bitloos ook erg onvriendelijk zijn voor het paard, veel neusriemen hangen nl. veel te laag waardoor je het paard veel pijn kan doen. Kijk maar op bitloos.nl waar de neusriem wel hoort te liggen.
Net als rijden met bit en andere hulpmiddelen, kan ook erg onvriendelijk zijn, vooral als er allerlei hefbomen ingezet moeten gaan worden.
Bit of bitloos is zo vriendelijk als de ruiter(hand) die ermee omgaat en met beide manieren zie je uitwassen die niet bij paardvriendelijke omgang horen.