Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 00:11

NickAltena schreef:
Sarabranda ,
Je bijdrage vind ik netjes gezegd erg vreemd , is bovendien persoonlijk gericht met het doel iemand te kwetsen en heeft ook nog eens weinig inhoudelijke waarde voor dit topic.
Als je commentaar hebt over mijn manier van denken onderbouw het dan, daar hebben we wat aan ... misschien.
Hoe ik mijn tijd in deel lijkt me mijn zaak... niet de jouwe.

Het lukt niet eens te lezen, de naam is sarabande

Maar goed ik heb het niet over jouw tijd. Ik kwets je niet. Ik onderstreep alleen jouw uitspraak dat je ervan door gaat na een hoeveelheid onbegrijpelijke onzin geuit te hebben, waar ik weinig "denken" in kan ontwaren.

En zelfs het er van door gaan was dus niet waar.

Snoevie

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:40

misschien voelde nick toch de behoefte om nog wat terug te reageren.
maakt toch niet uit?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:48

Is het niet de bedoeling dat het paard het bit aanneemt en het stil in de mond ligt met aanleuning etc?
Dan is het raar dat een paard gaat schuimen, omdat schuim opgeklopt speeksel is. Dit speeksel moet in de mond dus zodanig bewogen worden dat er iets met de eiwitten gebeurd waardoor het wit wordt.

Een paard maakt alleen speeksel aan als het kauwt, in tegenstelling tot de mens die altijd de hele dag door speeksel aanmaakt. Dus wanneer het schuimt betekent dat dus dat het kauwt/ heeft gekauwd.

Een paard dat bitloos ook schuimt heeft dus een kauwreflex op de een of andere manier. Ik denk zelf niet dat er veel paarden zonder bit schuimen. Mijn paard heeft nog nooit geschuimd zonder bit. Maar er zullen vast uitzonderingen zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:50

nouja het was echt een dun schuimrandje op mijn pony dr lippen.
het was niet zo dat de vlokken eraf kwamen,het was maar een bescheiden laagje.

je zegt: er zullen 'vast' uitzonderingen zijn. waarom uitzonderingen?het gebeurd gewoon ook.
het komt over alsof je het niet helemaal kan geloven.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:56

zal het nog sterker vertellen, die van mij heeft regelmatig met een bitloze buitenrit (lees: lange teugel, geen bit) een schuimrandje.. en met bit vrijwel nooit.. staat zelfs nogwel eens op mijn protocol (mag smakelijker in de mond) die van mij doet niks met het bit..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:06

Afbeelding
Ik zie niks :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:08

ja,dat het bij jouw paard niet gebeurd zegt toch niets voor anderen?
het ene paard is het andere niet :+ ( :Z )

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:09

NickAltena schreef:
Dat paarden zonder bit ook kunnen schuimen had ik al eerder beantwoord... dat kán ook aangeleerd gedrag zijn (zoals bij de hond van pavlov , voor de niet kenners simpel uitgelegd....de hond maakt ook speeksel aan als ze voer krijgen , deze kreeg een bel signaal als teken dat het voer er aan kwam en ging op den duur spontaan kwijlen , dus ook zelfs als het geen voer kreeg )
Dit kan dus veroorzaakt worden door vroeger bit gebruik , of bijv. door een afwijking in de mond , problemen met gebit, het "spelen" met de tong enz.enz. redenen genoeg lijkt me.

Mijn paard schuimt niet als hij zich vast houdt, of ik nou met of zonder bit rijd, hij schuimt als hij zijn kaken loslaat en dus ontspant. Dus geen pavlov reactie van eerder bitgebruik of andere smoesjes.

Verder is mijn paard nog nooit dood neergevallen door ademgebrek tijdens het rijden met bit, kan hij zelfs draven en zijn mond vol gras leeg eten tegelijk en verslikt heeft hij zich ook nog nooit als ik er op zat. Nu op zijn 13e ziet zijn mond er nog net zo uit als op zijn 4e, behalve de normale verandering van tanden.

Voor mij kan bitloos ook erg onvriendelijk zijn voor het paard, veel neusriemen hangen nl. veel te laag waardoor je het paard veel pijn kan doen. Kijk maar op bitloos.nl waar de neusriem wel hoort te liggen.
Net als rijden met bit en andere hulpmiddelen, kan ook erg onvriendelijk zijn, vooral als er allerlei hefbomen ingezet moeten gaan worden.
Bit of bitloos is zo vriendelijk als de ruiter(hand) die ermee omgaat en met beide manieren zie je uitwassen die niet bij paardvriendelijke omgang horen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:09

e_horse schreef:
Afbeelding
Ik zie niks :+

als je het topic zou hebben gelezen, zou je gelezen hebben dat dit ook niet mijn paard is, maar een paard wat ik in training had ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:12

tja sorry dat ik niet al de regels precies gelezen heb...........

maargoed,dat maakt toch niet uit verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:54

Een paard schuimt niet vanwege een kauwreflex, maar omdat door de ontspanning de oorspeekselklier speeksel afgeeft, wat dus juist goed is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:56

Zowel met bit als bitloos maakt mijn paard je kauwbewegingen..
vooral bitloos doet hij het heel erg..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:24

Ik ben inmiddels weer afgehaakt. Omdat het bit ervoor zorgt dat het paard steeds moet slikken, maar omdat hij niet kan slikker zorgt dat ervoor dat hij gaat kwijlen/schuimen? Is dat nadelig voor het paard, dat schuimen, heeft het daar last van?

Heb even gezocht op Web of knowledge en ik vond 5 wetenschappelijke artikelen van meneer koek over bitten:

"Pathophysiology of bit control in the horse"
"A solution to respiratory and other problems of the horse caused by the bit "
"Bit-induced asphyxia in the horse"
"Analysis of the variations in clinical signs shown by 254 cases of equine headshaking "
"Bit-induced pain: a cause of fear, flight, fight and facial neuralgia in the horse"

Ik heb ze nog niet gelezen maar dat ga ik doen zodra ik tijd heb!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:25

OMG meneer koek heeft serieus P parelli "natural horsemanship" in zijn referentielijst opgenomen :')

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:26

Hahaha! En de meeste referenties zijn referenties naar zijn eigen artikelen!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:14

Hinke als je er zo negatief tegenover staat, waarom ga je het dan uberhaupt lezen? Dat is toch zonde van je tijd?

Ik begrijp werkelijk niet waarom een topic over bitloos tussen bitloze ruiters en bitruiters nooit eens normaal kan verlopen
Het ging er hier toch om of bitloos dressuurrijden mogelijk is? Laten we het daar dan over hebben!

Cheyentic ik heb dat topic destijds van je gezien, je reed dat paard keurig! :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:21

Moderatoropmerking:
Het is echt ontzettend jammer dat er zo off-topic gegaan wordt en dat er zo op de persoon gespeeld wordt. Over het onderwerp Bitloos zou anders een hele goede discussie gevoerd kunnen worden.
Bij deze gaat het topic dus op slot.