Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

popskie

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:49

als je zelf niet genoeg tijd hebt is het toch eerlijker tegenover je paard dan dat je hem gewoon maar op stal laat staan

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:54

Ik ben zelf bijrijder geweest. Ik was 43 en de eigenaresse 18! De omgekeerde wereld. Ik heb een dijk van een jaar gehad met deze haflinger en het meisje was blij dat zij haar studie kon doen en toch haar paard kon houden.Dit is helaas over gegaan toen zij met paard verhuisde naar een andere stal wat voor mij te ver weg was. Een avond gejankt en toen mijn eigen Fjord gekocht.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:08

Liever een bijrijder die goed voor het paardje zorgt dan een eigenaar die het paard 4 dagen vrij geeft in de week en door de drukte ook de stal niet kan uitmesten.
Wel vind ik dat als je een paard aanschaft je de verzorging alleen aan zou moeten kunnen. Dit, zodat je niet afhankelijk bent van een bijrijder en zonder diegene geen paard kan houden. Maar als je naast je werk nog 1x per week 's avonds een vergadering hebt is het toch heerlijk dat er een enthousiast persoon is die naar je paardje gaat en haar of hem aandacht geeft verzorgt en rijd?

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:32

Waarom zou je geen respect hebben voor iemand met bijrijders... liever een bijruhder dan dat het paard stil staat inderdaad. Het geeft afwisseling voor het paard, hij staat niet onnodig stil.
Echter vindt ik de paardeneignaren die altijd maar hun bijrijder laten komen, en zelf 1 keer per maand hun gezicht laten zien, en dan nog het paard de schuld geven als hij niet direct naar ze luisteren wil onder het zadel wel erg jammer... maar gelukkig zijn deze mensen nog steeds in de minderheid van de goede onder ons.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:37

ha wat een onzin zeg, nou voel je vooral niet schuldig hoor met je bijrijder. Ik vind het een verstandige keuze van iemand dat als hij zelf minder kan rijden hij een bijrijder neemt. Het paard krijgt zijn beweging en je doet ook nogeens iemand een groot plezier, je bijrijder namelijk. Sommige mensen nemen inderdaad paarden voor het hebben. Ze rijden zelf weinig en dan nemen ze er nog een paar bij, ja dat vind ik niet verstandig. Maar een beetje kort door de bocht om te zeggen dat je geen respect heb voor mensen met een bijrijder.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:01

Tsja, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb ondertussen mijn punt gemaakt, maar aan de andere kant snap ik andere mensen ook wel weer.

Hier in de buurt komt het vrij weinig voor dat mensen een paar kopen om het hebben, omdat ik in een boerenomgeving woon, omringt door boeren. Als die uberhaupt al paarden hebben zijn het meestal paarden die in de sport lopen onder één van de dochters van de boeren, die de koeien niet over kunnen nemen.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Als je op een stal staat waar je paard maar weinig naar buiten mag, en je een werklustig paard hebt (op zijn minst) is het natuurlijk wel een oplossing, maar ik zou eerst kijken of ik dit anders kon oplossen in mijn werktijden of op een andere manier, dan gelijk een bijrijdster te nemen. Ik heb dit in het verleden gedaan. Als je een paard koopt, moet je eerst goed leren plannen. Hoe laat kom je bij je werk/school vandaan. Hoe veel moet je dan nog thuis doen. Kan je dan nog naar het paard? Vind je het dan de moeite waard om een bijrijdster te nemen?

Stel je voor:
Je hebt een drukke (kantoor)baan, je komt om 5 uur/half 6 thuis van het werk. Je bent kapot, want je hebt vanaf 9 uur 's morgens gewerkt. Je komt thuis, wilt eigenlijk op de bank liggen maar moet toch echt nog naar het paard. Dan kan je eerst eten gaan koken en daarna naar het paard gaan, maar dan moet je wel iemand regelen die je paard binnen kan halen. Je kan ook voor het eten gaan, maar dan moet je wel regelen dat je later kunt eten. Oftewel, als je een paard wilt hebben met een drukke baan, kan dat, maar dan moet je wel van tevoren goed plannen ipv eerst maar gewoon een paard kopen en dan wel weer verder zien.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:52

Ik vind het óntzettend domme opmerking als ik eerlijk mag zijn.
Ik wil geen onvoldoende's op school halen, met de reden dat ik mijn paard moet rijden. Wanneer je zelf ook gewoon de klusjes doet, en een goede bijrijdster hebt, dan vind ik het juist verstandig. Of laat je liever je paard dag en nacht op stal opgesloten laten staan, omdat je het vertikt bijrijders te nemen.

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:43

Ik zou niet zeggen dat ik ze niet respecteer, maar goed is het niet. Zeker mijn paarden kunnen zoiets niet gebruiken. Het wordt er niet beter op. Maar voor recreatiepaarden is het niet erg.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:47

humid schreef:
Ik zou niet zeggen dat ik ze niet respecteer, maar goed is het niet. Zeker mijn paarden kunnen zoiets niet gebruiken. Het wordt er niet beter op. Maar voor recreatiepaarden is het niet erg.

Er zijn anders ook genoeg paarden die door de bijrijdster naar de Z worden gereden bijvoorbeeld. Beetje kort door de bocht dat een bijrijder alleen bij recreatiepaarden kan.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:50

Ik vind het juist supergezellig!
Ik heb twee paarden en een vriendin van mij rijdt ook één of twee keer per week. Dan maken we samen een hele lange rit, of doen andere leuke dingen. Ik ga ook vaak genoeg in mn uppie naar stal, maar als ik een keertje niet kan en zij wel, dan gaat zij lekker haar eigen gangetje met één van de paardendames. Ze rijdt erg netjes en ik kan alleen maar zeggen dat de paarden er op zn minst beter van worden en dat het beregezellig is om samen te genieten van de paarden!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:33

Toch is een bijrijdster voor sommige mensen wel goed omdat ze dan anders hun paard willen verkopen omdat ze er toch niks mee doen.
En voor de bijrijdster is het ook erg handig en leuk, vooral als je geen geld hebt om een eigen paard te kopen bijvoorbeeld.

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:02

mistery schreef:
humid schreef:

Er zijn anders ook genoeg paarden die door de bijrijdster naar de Z worden gereden bijvoorbeeld. Beetje kort door de bocht dat een bijrijder alleen bij recreatiepaarden kan.

Daar heb je dan gelijk in. Maar ik heb het over mijn paarden dat het niet goed is als die worden bijgereden. Het kan natuurlijk ook bij wedstrijdpaarden.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:14

die mensen doen ook hun best,
ze willen helpen... en doen het ook..
scheelt jou tijd die je niet hebt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:32

Misslolliex schreef:
die mensen doen ook hun best,
ze willen helpen... en doen het ook..
scheelt jou tijd die je niet hebt

plus je maakt iemand blij die geen geld heeft voor een paard zelf helemaal alleen te onderhouden voor een kleine bijdrage OF iemand die totaal geen geld ervoor heeft (gratis)

ik ben echt dolgelukkig met mensen die een verzorgster/bijrijder zoeken (het is echt hard zoeken iets te vinden wat ook niet te ver is)
Ik zou echt knettergek worden als ik niet eens een verzorg/bijrijdpaardje zou hebben :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:35

Weet je, dat is een verhaal van 2 kanten bekijken, en willen begrijpen.

Ik heb een paard, en ik wil geen bijrijder "omdat ik een paard niet voor een ander hou" (en ook te jaloers ben)

Maar ik begrijp dondersgoed dat mensen een bijrijder nemen. Omdat ze tijdgebrek hebben, een financiele bijdrage nodig hebben.Of de bijrijder beter kan rijden.

Ik vind dat je iemand niet mag afkraken om de keuze die diegene maakt.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:18

Ik ben "bijrijder", maar doe daar ook veel voor. Help met de werkzaamheden en voer hem elke avond. Waarom ik bijrijder ben? De eigenaar gunt me het rijplezier en geniet er van dat ik er plezier mee heb en dat mijn zelfvertrouwen groeit. Job, het paardje waar het om gaat, is 5,5 jaar oud en niet goed doorgereden bij de vorige eigenaar en dat doen we nu samen. *D

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:59

Ik snap ook wel dat bijrijdsters ook hun best kunnen doen, en dat het ook goede mensen zijn, maar het probleem met vaak jonge meiden, is dat ze een grote mond hebben, brutaal zijn en andere ideeën hebben van het rijden van een paard. En iemand ouder dan 15 is alweer moeilijk te vinden omdat het vaak niet gepaard gaat met school/studie, en als ze eenmaal werken willen ze liever een eigen paard dan op die van een ander rijden. Jonge meiden willen mijn paard niet met respect behandelen, durven mijn paard niet op zijn nummer te zetten en streng op te treden wanneer dat nodig is. Ik zoek niemand die mijn paard constant slaat, met een zweep, of sporen, of heel erg streng is in zijn handen. Daar zit ik niet op te wachten.

En zie maar eens iemand te vinden die zo makkelijk te kneden is wat dat betreft. Die zich precies aan jou regels houd en precies rijdt zoals jij dat wilt. Want iedere individu gaat anders met zijn/haar paard om en het is onmogelijk om iemand te vinden die precies dezelfde ideeën heeft als jou.

Ik ben geen NH'er, ik wil niet dat iemand zonder zadel op mijn paard stapt, onder geen enkele voorwaarde, mijn paard wordt op een andere manier opgezadeld die niemand weet en ooit kan leren omdat ik gewoon raar ben, mijn paard is een grote vriendelijke reus, maar eentje die ook heel gemeen kan zijn. Niemand kan hem voorspellen, behalve ik. En dat is precies de rede dat ik niemand alleen met mijn paard wil behalve ik. Gewoon omdat ik bang ben dat die gene een verkeerde stap zet naast mijn paard en die daardoor beinvloed wordt waardoor ik niet meer lekker met hem kan rijden of omgaan.

Het is niet eens een kwestie van niet gunnen, want bijvoorbeeld mijn nichtje is ook een bijrijdster en zij heeft het ook heel erg leuk als ze er eenmaal één gevonden heeft, maar ze wordt onwijs aan het lijntje gehouden en moet doen wat de eigenaar zegt. Dat is niet de eigenaar die ik wil zijn, maar wel één die ik moet zijn voor iemand met mijn paard kan leren omgaan, en dat is juist het probleem.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:56

Volgens mij heb ik het gewoon goed voor elkaar als ik dit allemaal zo lees. Ik heb ook eindelijk iemand gevonden die mijn paarden niet eng vindt, maar net als ikzelf ook om ze kan lachen :D Wij kenden elkaar al langer als vriendinnen voor ze mijn paarden ging berijden dat zal ook wel verschil maken.

Ik denk dat een bijrijder een succes kan zijn als:

- Het paard geschikt is om door meer dan één persoon bereden te worden
- Bijrijder en eigenaar op één lijn zitten wat betreft verzorging en rijtechnische zaken
- Bijrijder voldoende verantwoordelijkheidsgevoel heeft
- Bijrijder en eigenaar duidelijk naar elkaar zijn over verwachtingen en over wat wel en wat niet gewenst is.

EllenAkilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:58

Ik ben het ook niet eens met de stelling mits de bijrijder slecht voor het paard zorgt!
Dus onnodig slaan, rukken geven aan de teugels wanneer het niet nodig is.

Maar een bijrijder is misschien alleen maar goed voor het paard, zo wordt het niet eenkennig en leert het ook andere, misschien minder gevorderde ruiters, te dragen en te accepteren :D

EllenAkilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:14

EllenAkilah schreef:
Ik ben het ook niet eens met de stelling tenzij de bijrijder slecht voor het paard zorgt!
Dus onnodig slaan, rukken geven aan de teugels wanneer het niet nodig is.

Maar een bijrijder is misschien alleen maar goed voor het paard, zo wordt het niet eenkennig en leert het ook andere, misschien minder gevorderde ruiters, te dragen en te accepteren :D

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:48

Ik ben in princippe ook bijrijdster........ alleen ben ik de enige die er op rijdt hahaha luxe positie!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:26

Dan is mijn paard toch lekker eenkennig? Ik ben ook de enige die erop rijdt dus het maakt mij niet uit als mijn paard mij waardeert, respecteerd en lekker loopt als ik hem rij. Als ik er een ander op wil hebben heb ik een zusje, een nichtje, en lopen er bij mij op de handelstal heel wat mensen rond die echt wel weten wat ze doen. Één van die mensen kan mij altijd uit de brand helpen, en aangezien mijn paard overdag buiten staat, ook in de winter de hele dag, maakt het ook niet uit als we een dagje overslaan.

Mijn andere paard wil ik wel anders gaan aanpakken. En dan niet wbt bijrijdsters (ik ben zelf elke dag de hele dag op stal), maar qua minder eenkennig. Ik hoop er een lekker, nuchter bos-maatje aan te hebben, omdat mijn Z paard een stuiterbal is, maar ik kan geen 2 paarden rijden in het bos. Dus ik ga haar eerst gewoon inrijden, en dan zie ik wel weer verder.

love_ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:32

ik vind het nergens op slaan want wat is er verkeerd met een bijrijder/bijrijdster ik bedoel waar gaat het over

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:02

ligt eraan als je denkt ik ben te lui om stallen uit te mesten ?

of

ik wil het zo graag maar mijn ouders kunnen het niet betalen ect
Laatst bijgewerkt door Scum op 13-10-09 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodig bold verwijderd

XAmbieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:55

Als je zelf toch niet kan , is het toch handig om een bijrijder te hebben ! Als je een heel mooi paard heb , maar je bent te druk is het ook zonde om hem in zijn stal te laten weg rotten ! Ik vindt persoonlijk bijrijders goed ! ik heb zelf ook geen eigen pony maar een verzorgpony . En de baas van mijn verzorgpony vindt het heel handig dat ik vaak kom andersmoet zij naar de werk nog steeds de pony doen en dan wordt het ook zoo laat ! :o .