Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:00

cissie schreef:
Ik rijd zonder zweep, (western) de lange teugel gebruik ik wel eens als ze mijn been negeert.
Dan zwiep ik de teugel een keertje naar achteren, zo van 'he hallo ik vroeg je wat, wakker worden dame'.
Ik gebruik de teugel nooit om te straffen, enkel als hulpmiddel om een been/zithulp te versterken.

dat doe ik ook, maar ook omdat mijn pony als de dood is voor de zweep.

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:38

Ik vind dat je een zweep niet hebt om te straffen.
Als jij je paard vaak straft met een zweep.
Gaat je paard alleen maar tegen werken. Net als aan de teugels trekken.
Je moet proberen altijd positief te blijven.
Zo vind het paard leuk om voor je te werken.
Dan zal het waarschijnlijk beter gaan dan dat het paard voor je MOET werken.
En bij elk foutje een tik krijgt.
Ik lees veel boeken en lees veel op internet en heb dit ook gelezen.

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:17

quiet schreef:
@ heidiLOVER, eigenlijk hetzelfde als wat ik tegen cissie zei: het moment dat jij de zweep gebruikt om hem voorwaarts te krijgen, heb je hem al gestraft!
Ik weet niet wat jij anders onder straffen verstaat?
Jij uit namelijk op die manier jouw ongenoegen over het feit dat jouw paard lui aan jouw been is.
Maar de onderliggende probleem heb je niet opgelost.
Heb je je zelf al eens afgevraagd waarom je vooral in het begin je zweep nodig hebt? Hoe zou dat anders kunnen.. Hoe zou jij jouw paard anders duidelijk kunnen maken dat als jij jouw been eraan legt dat jij dan ook reactie verwacht?
Hint: door zijn aandacht en alle tijden naar jou te brengen.
Het gaat toch om samenwerken?

AMEN

Aieshja

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:24

Het attent maken voor het been of de achterhand ( Gaat gepaard met alleen het zweepje eraan te leggen )
En soms in het parcours als hij vies stopt, zonder dat ik een crusiale fout maak.
Eigenlijk rij ik nooit met de zweep, alleen als ik merk dat hij niet wakker is en niet wil reageren voor het been of op de sprong als hij een aantal keren een balk aanraakt omdat hij zn achterhand niet genoeg optilt.
Maar dit allemaal komt eigenlijk vrij weinig voor.
Ik vind namelijk dat je alles met je been moet oplossen, tenzij het paard niet reageert natuurlijk. Want constant schoppen heeft dan geen nut. Het werkt beter om 1x goed consequent te zijn dan 10x je paard te plagen door schopjes.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:09

Haha, ik gebruik mijn zweep voornamelijk als vliegenmepper :D. Verder hooguit om haar eens langs iets (vooral denkbeeldig) engs te krijgen, maar het feit dat ik 'm mee heb is meestal al voldoende om te voorkomen dat ze gaat miepen om niks (als ze echt bang is gebruik ik die zweep trouwens niet). Soms dan zwiep ik wat in de lucht als ze een tandje harder mag in het bos ofzo, maar ze is verder heel licht op het been. Hij komt ook nog wel eens van pas om te zorgen dat fietsers of auto's op voldoende afstand blijven ;). Heb 'm dus vooral voor de vorm :D.

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:13

Tot nu toe alleen met longeren, heb een hekel aan rijden met een zweep. Maar mocht het echt nodig zijn, dan moet het maar...

GirlBK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:37

Vind het persoonlijk niet fijn om met zweep te rijden, dus gebruik hem eigenlijk alleen voor longeren. Maar als ik een zweep gebruik is het als hulpmiddel, en niet om te straffen.

Tourrebout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:14

Ik gebruik hem liever niet... daar wennen ze aan...

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:53

Ik rijd mijn vp niet met zweep.
hij is vroeger mishandeld.
en daarom erg bang voor een zweep.

x

Katara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:01

Tinky12 schreef:
Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
- belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht :D

Ik kan niet zonder zweep :o

En niet te vergeten, als zweetmes.
Het is niet zo goed voor je zweep omdat je hem krom trekt. ;)

Glebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:54

Ik gebruik een lange zweep wanneer ik voel dat mijn pony aan mijn been plakt. Zo maak ik hem attent dat hij rond mijn been moet buigen. Ook af en toe om een kleine hulp te geven wanneer ze niet reageert

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:54

ik gebruik mijn zweep om mijn pony minder bang te laten aanvoelen klinkt raar ik weet het
maar als ze ergens bang voor is en ik heb een zweep dan zal ze nooit weg springen of iets geks doen niet omdat ze dan gestraft word maar dat is gewoon haar manier van reageren...
op concours gebruik ik hem met losrijden om wat afstand te houden met andere ruiters ( rijden meestal minder dicht langs) vind ze anders eng namelijk..
sommige mensen denken dat je een pony van 1.52 niet hoeft te zien maar er zo over heen kan rijden :(:)

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:37

ik gebruik geen zweep maar mijn zusje gebruikt hem als hij niet wil lopen

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:00

Corrigerende tik zo af en toe en achter mijn kuit iets bij tikken omdat 1 van mn paarden niet altijd even snel reageert op mijn been en ik niet met sporen wil rijden.

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:14

Ik rij niet vaak met een zweep,
En als ik het doe is het voor een corrigerende tik :)

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:40

Ik rijd met een heel kort zweepje. Ik gebruik hem alleen om mijn beenhulp te verduidelijken als dat nodig is.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:39

hallo,

ik gebruik eigenlijk nooit een zweep.
m'n paard heeft vaak wel zin , maar als hij dat niet heeft, breek ik vaak gewoon een takje af als ik geen zweep in de buurt heb , en het is altijd zo dat als ik hem alleen maar vast heb , dat dat vaak al genoeg is
dus vaak hoef je hem alleen maar bij je te hebben , dan weet je paard genoeg , iig , m'n paard wel :)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:26

Dat is heel verschillend, ik heb een hekel aan zwepen (en sporen) gebruiken, maar toch is het soms nog wel eens nodig. Anders nemen z egewoon welleens een loopje nemen, kan dat op de weg? NEE..?!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:29

Ik gebruik de zweep eigenlijk niet. Draag hem wel. maar werken nee...
Heel afentoe. Even een wakkermaak moment. Maar dat is zelde!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:41

Ik gebruik hem wel vaak, :o
Om mijn pony wat actiever te maken.
Ik heb een tijdje bij 3 haflingers verzorgd en mijn Lieveling begon steeds te bokken als je een corrigerend tikje gaf.
Dus ook om het af te leren;) :D
Maar ik heb nooit zoiets dat ik een Klap geef ofzo.
Misschien als ie niet luistert ietsje harder, Maar vaak "Mis ik hem ook" om te laten weten wie de baas is.
Dus ik zwaai het zweepje wel naar achter maar gebruik hemniet ;)

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:22

Ik gebruik een zweep omdat hij zich nogal aanstelt voor een hoek, als ik de zweep even bij zijn schouder hou dan is het al een stuk minder, om te straffen niet. Bij mennen gebruiken we de zweep zelfs om te belonen.

Nicole__1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:56

als een paard niet reageert op je been heeftie wel een tikje nodig, of als die niet op loopt te letten

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:35

kinuh schreef:
Vandaag had ik t op school met een meisje over met zweep rijden.
Ze mag binnenkort M starten en vroeg aan mij of ik mn zweep miste.

Ik mis m niet in de proeven, gebruik mn zweep (ook thuis) alleen met losrijden om het achterbeen er af en toe iets bij te tikken. Als ik heb losgereden rijd ik dus nooit met zweep.
Wat me verbaasde (nouja verbaasde is een groot woord) was dat zij zei dat ze haar zweep ook gebruikte om haar pony te straffen en harder te laten lopen..

Mijn vraag is dus; waar gebruik jij je zweep voor?

Haai,

ik gebruik ook pas sinds een korte tijd een zweepje.
Ik heb nooirt gebruik gemaakt van hulpmiddellen.
Puur omdat ik ga voor het mer je stem werken!!
Nu gebruik ik hem (idd) ook om af en toe de kont een beetje mee te laten komen wanneer het nodig is, maar ook echt een tikJE.
Ik ben ook van mening dat het niet helpt om op die manier te staffen, vind het zelfs een gemene manier,maar goed datis mijn mening.

Groetjes Lieszn

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:45

ik moet een beetje lachen om dit topic...

Veel mensen zeggen namelijk: "ik gebruik mijn zweep niet om te straffen, maar geef alleen een tikje om duidelijk te maken dat iets niet mag."
Ben wel benieuwd wat volgens de mensen hier de definitie van straffen dan precies is ;)

Deejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:24

Alleen een tikje als paard niet reageert op het been, dan straf je het paard wel lijkt mij. :o