heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem17

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:15

waarom heb je dat in godsnaam nodig

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 02:17

suus_ schreef:
Samira010 schreef:
Ja, dat snap ik ook niet. Hier op het pensionstal zie ik ook heel veel mensen met sporen lopen. Ik heb zo het idee dat het in is deze tijd? :P Aangezien je op een zéér voorwaartse hengst geen sporen nodig hebt, lijkt mij..
Hier concludeer ik dus uit dat je een voorwaarts paard geen spoor nodig doet, een langzame waarschijnlijk wel?
Daar gaat het niet om he! Een paard moet gewoon aan het been zijn, dat is echt een basis. Dan heb je nog snelle paarden en langzame., zolang ze fijn aan je been zijn is dr niets aan de hand. Dan kun je er een spoor aanhangen om hulpen te verduidelijken voor je paard.
Niet omdat je paard niet aan 't been is :n

Oh :o dat wist ik niet. Hier hebben ze het alleen maar over het voorwaartse. Mijn paard is niet voorwaarts, en reageert slecht op mijn been, maar dat komt omdat ik niet goed genoeg aandrijf. Dan komen ze gelijk met het idee om sporen te gebruiken :? Of ik wel of niet genoeg aandrijf maakt niet uit, hier is het zo van: niet voorwaarts, sporen.. Weer wat geleerd dus B-)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 02:40

Sporen zijn ook helemaal niet bedoeld om je paard voorwaarts mee te houden...
Ze zijn bedoeld om de hulpen meer verfijnd te kunnen geven. Het puntje van je spoor omvat namelijk een veel kleiner oppervlak dan je hak of kuit. Neemt natuurlijk niet weg dat heel veel mensen sporen inderdaad gebruiken om het paard voorwaarts te prikken of voor de sier.
Als mijn paard niet aan het been is neem ik er een zweepje bij. Ik ben momenteel bezig met eentje die niet zo voorwaarts is en ook slecht op het been reageert voor zijwaarts, wijken en/of schouderbinnenwaarts. Ik geef dan eerst een zachte hulp, herhaal deze eventueel iets sterker en als er nog geen reactie komt dan heb ik het zweepje om 1 keer heel erg duidelijk door te komen. Dan ga ik dus niet met mijn sporen lopen prikken en hopen op een reactie. Tot nu toe heeft dit altijd gewerkt en ze wordt steeds scherper aan het been. (En mocht ik nu eens zonder zweep rijden reageert ze ook gewoon en anders kan ik ook altijd eens een extra stemhulp gebruiken.)
Door met je sporen te gaan lopen prikken bereik je niks. Je paard stompt er alleen maar van af en ik zie veel mensen hierdoor ook hun hakken optrekken, omdat ze dan echt met de punt kunnen inwerken... Dus naast het feit dat het geen nut heeft is het ook nog eens slecht voor je houding.
Ik rij zelf ook met sporen, dit dus om de hulpen verfijnder te kunnen geven. Bij Goldy heeft dit erg goed uitgepakt. Zij was juist heel gevoelig voor het been, doordat ik met de sporen veel subtieler kon inwerken, werd zij veel minder 'fel' op het been. Ze begreep toen veel sneller wat ik bedoelde met bepaalde beenhulpen en door die duidelijkheid kwam er in het rijden en mijn beenligging veel meer rust.
Aldus mijn bescheiden mening :D

SuperShetCnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:18

Ik heb gewoon zweepje, als het niet nodig is doe ik het ook niet..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:30

Ik rijd op mijn pony wel met sporen (we rijden M2).
Op het paard van mijn vriendin (4 jaar, B afgericht) rijd ik gewoon zonder sporen, die moet gewoon reageren op kuithulpen, niet op sporen.
Op een trainingspaard van mijn oude instructrise rijd ik ook zonder sporen, ook een jong paard en ook die luistert gewoon naar de kuithulpen, nergens voor nodig dan die sporen :)

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:22

het ligt gewoon aan het paard of je ze wel of niet nodig hebt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:25

Ik heb geen sporen, en heb ze ook niet nodig.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:38

Ik rijd op mijn pony met zwanenhalsjes, aangezien mijn benen er niet meer bij kunnen komen. En in de M zijn sporen verplicht. Verder gaat het net allemaal wat fijner op een spoortje. :)

jerommeke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:11

Sporen, nee die gebruik ik niet. En zeker niet voor het voorwaartse, die mensen hebben nog heel wat te leren vind ik.

jamesreits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:02

als je niet weet waarvoor sporen dienen, moet je er zeker niet mee rijden.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:10

Ik denk dat veel mensen inderdaad met sporen rijden om de verkeerde reden. Bijvoorbeeld omdat ie langzaam is. Voor mij is dat geen reden om met sporen te gaan rijden. Sporen zijn om een duidelijkere hulp te kunnen geven. ;)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:42

ik rij ook met sporen maar niet omdat dat stoer staat,maar meer voor de verfijning van de hulpen, ik ben wel van mening dat je met sporen moet kunnen rijden dus niet iedere keer maar inprikken.maar ik denk dat er jammer genoeg ook een heleboel mensen zijn die met sporen rijden omdat dat stoer lijkt,en maar prikken.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:54

Ik rij eigelijk altijd met sporen. Mijn pony was erg heet en super goed voorwaarts en toch reed ik hem met sporen. Hierdoor kon ik mijn benen mooi stil houden en bij de zijgangen en overgangen hem heel voorzichtig aanvullen.
De bootschap van een kleine aanraking met de sporen was voor hem veel duidelijker dan dat ik met m'n hak moest gaan zitten drijven. Daarvan werd hij alleen maar heter...

Bij mijn wat luier aangelegde merrie rij ik ook gewoon met sporen. Hierdoor is ze veel scherper aan het been en hoef ik niet met mijn hakken te gaan 'schoppen' om haar vooruit te krijgen, met een zwiepende staart en oren in de nek als gevolg. Iets aankietelen met het spoortje en dan gaat ze... oren naar voren en staart omlaag =p.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:10

ik rijd ook zonder sporren omdat ik er ook niet echt een voorstander van ben .
mijn paardjes zijn goed voorwaarts en reageren goed op de hulpen die ik geef .
in het verleden heeft een verzorgster van mij op momenten dat ik er niet was met sporen gereden (hoorde ik van mijn staleigenaren )
heb haar hier op aangesproken en haar rede was dat ze niet op de hulpen reageerden ...
vreemd ik heb hier nooit last van gehad...
is dat per persoon verschillend ofzo ??

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:03

Uk rij zonder sporen.
Mijn paard is van zich zlef aal heel voorwaarts.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:29

Mijn verzorgpony werd voordat ik haar deed altijd met spoortjes gereden, maar ik was er niet zo'n voorstander van. Heb dus ook gewoon geprobeerd om zonder sporen te gaan rijden op haar. Is een half jaartje prima gegaan, maar ze is heel dominant en begon de laatste weken ontzettend uit te proberen. Gewoon op de rem en niet meer voorwaarts gaan, totaal je benen negeren. Nja, toch een spoortje omgedaan, heb haar NIET aangeraakt met die dingen, maar alleen omgedaan heel laag. Nou, ze wist niet hoe snel ze weer voorwaarts moest gaan. Zit tussen haar oren, als ze weet dat ik ze om heb, waagt ze het echt niet om zo volhoudend te gaan staken. Vind het op deze manier geen probleem, ze zitten laag en ik gebruik ze niet, maar pony weet net even beter dat ie gewoon moet luisteren naar wat ik vraag. Prima toch? :)

Zie inderdaad wel vaak te kleine kindjes zonder besef de spoortjes (nouja, soms hele flinke) erin zetten. Dan denk ik: waar zit het verstand van de ouders? :n

Palena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:50

Ziezo_X schreef:
Ik rij eigelijk altijd met sporen. Mijn pony was erg heet en super goed voorwaarts en toch reed ik hem met sporen. Hierdoor kon ik mijn benen mooi stil houden en bij de zijgangen en overgangen hem heel voorzichtig aanvullen.
De bootschap van een kleine aanraking met de sporen was voor hem veel duidelijker dan dat ik met m'n hak moest gaan zitten drijven. Daarvan werd hij alleen maar heter...

Bij mijn wat luier aangelegde merrie rij ik ook gewoon met sporen. Hierdoor is ze veel scherper aan het been en hoef ik niet met mijn hakken te gaan 'schoppen' om haar vooruit te krijgen, met een zwiepende staart en oren in de nek als gevolg. Iets aankietelen met het spoortje en dan gaat ze... oren naar voren en staart omlaag =p.

Mee eens, mijn merrie is ook voorwaarts en goed aan het been (ook heet), maar bij het wijken e.d een heel klein knopspoortje voor de verfijnde hulp.

S5brosens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:33

ik heb er geen maar mijn nicht wel omdat haar paard anders niet vooruit gaat zegt ze

x_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:02

Sommige mensen hebben volgens mij geen flauw idee waarom ze sporen dragen. Sporen zijn ervoor om je hulpen te verfijnen, niet omdat je paard langzaam is... :n

Het liefste rijdt ik zonder sporen. Ik rijd twee verschillende paarden, en op één gebruik ik sowieso nooit sporen, en op de andere alleen als we dressuurmatig aan de gang gaan (dus alleen om de hulpen te verfijnen).

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:09

Ik rij wel met sporen gewoon om haar iets scherper te krijgen. Ik heb ook een x gehoort dat je vanaf de M met sporen moet rijden? Is dat zo?

shartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:34

ik rij zonder sporen

diandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:16

toen ik Engels reed, reed ik meestal zonder sporen. Vooral de laatste jaren reed ik zonder en vooral met buiten rijden vind ik het onzin. Als je paard goed voorwaarts is is het helemaal niet nodig met sporen te rijden.
Sinds een klein jaartje rij ik nu western en de paarden die ik rij zijn niet anders gewend dan dat ze met sporen gereden worden.
De buitenritten rij ik wel zonder.

marjel ;)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:26

Ik rij altijd zonder sporen, sterker nog, ik zou niet eens weten waar ik ze heb liggen..Ze liggen ergens te verstoffen denk ik..

Mijn fjord is heel gevoelig voor beenhulpen, zithulpen en stemhulpen. Ik moet juist heel erg voorzichtig zijn, want ze reageert overal op.

Ik ben altijd aan het doseren met mijn hulpen.

linkaflintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:42

ik niet heb dat helemaal niet nodig

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:57

Zonder sporen. Een zweep tijdens les. Buitenrijden lekker zonder poes pas.