Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:50

Zohee, al weer heel wat pagina's vol over de hulpteugels... Voor de geinteresseede: deze week staat er in De Hoefslag een heel interessant artikel over het gebruik van hulpteugels. Hierover is Alex van Silfhout geinterviewd (GP-ruiter, trainer en africhter). Hij is zeker NIET tegen het gebruik van hulpteugels en schetst heel goed de randvoorwaarden waaronder hulpteugels gebruik zouden moeten worden (hij gebruikt vooral de slof). Hij heeft het in het artikel ook over hulpteugels voor minder gevorderde ruiters, en het nut daarvan (en volgens hem kan dat dus heel nuttig zijn)

Ook heeft hij er geen moeite mee als leerlingen de les in komen met een slofteugel bij hem. Hij heeft liever dat ze hem gebruiken als hj er bij is, dan dat ze thuis op eigen houtje gaan expirementeren

Wat betreft manegepaarden zegt hij: een martingaal vindt hij geen hulpteugel voor de dressuuur, maar wel nuttig voor maneges en/of beginners. Een martingaal kan helpen een stillere inwerking in de mond te krijgen bij het paard (logisch want als je van die beginners hebt die met het lichtrijden hun handen ook op en neer meebewegen... Een martingaal stabiliseert dat dus enigzins waardoor dat minder onprettig voor het paard is...)

Dus voor wie verder al dan niet vanuit enige kennis en ervaring wat wil zeggen over het gebruik van hulpteugels; lees dit artikel eens. Lees eens de genuanceerde visie op hulpteugels van iemand die zijn sporen verdient heeft in de sport.

Jolandaa_

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:56

hmm ander voorbeeld..

ik werk op een zorgboerderij. wanneer de cliënten op de paarden rijden hebben die allemaal een martingaal. puur zodat ze hun hoofd niet omhoog kunnen gooien en wegrennen. overigs doen ze dat ook niet, want ze zijn zo dermate mak dat ze nergens van opkijken. maar je weet maar nooit..

maar er word geen misbruik van gemaakt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:02

Snoevie schreef:
weet je,ik probeer alleen maar uit te leggen dat ik vind dat de een niet echt scherper is dan de ander.
een dubbel gebroken zal inderdaad best wel een betere pasvorm hebben,maar het werkt gewoon niet voor elk paard.

waarom zou een paard aan iets anders moeten wennen als iets al goed bevalt?

en je hoeft niet te twijfelen,gewoon doen wat goed voelt voor jouw paard

Niet helemaal, want je schrijft eerder aan xpenny dat je schrijft zoals het 'is' en blijkbaar 'is' het niet zo, als ik Google er bij pak. Uiteraard werkt een dubbelgebroken bit niet geweldig bij elk paard, maar dat doet nog niets af aan het feit dat het door een betere pasvorm zachter inwerkt op de lagen en daar door als 'zachter' bit te boek staat.

Je kunt niet elke steak met een steakmes doorsnijden, maar dat wil niet direct zeggen dat het mes niet scherp is :) Blijkbaar past het mes dan niet bij het vlees. Beetje cru voorbeeld, maar hopelijk toch duidelijk.

De discussie was wat is scherper: dubbel of enkel gebroken. Blijkbaar is de overgrote mening dat dubbelgebroken minder scherp is. Dat heeft niet zoveel te maken met of het positief werkt voor een bepaald paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:07

De bitten zijn evenscherp, alleen om het in jip-en-janneke taal uit te leggen en niet elke keer een uitgebreide tekst te hoeven schrijven (de vraag wordt namelijk niet bepaald weinig gesteld) is het de gewoonte om te zeggen dat dubbelgebroken zachter is, i.p.v. dat de meeste paarden het prettiger vinden als de druk zoveel mogelijk over de tong verdeeld is, maar dat een ongebroken mondstuk weer wat lastiger stuurt (eenzijdige hulpen zijn niet echt mogelijk) en daarom vaak een dubbelgebroken mondstuk gebruikt wordt. Bij een stang (een bit met hefboomwerking) is dit ook exact de reden waarom die sowieso met ongebroken mondstuk gereden zouden moeten worden. Behalve bij pessoa/pelham als er twee teugels aan zitten en de lage teugel alleen gebruikt wordt als zeldzame! handrem.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:07

nogmaals sorry dat ik schrijf hoe ik het zie.
ik dacht dat bokt daarvoor bedoeld was
(een mens maakt ook weleens foutjes in een tekst he)

sorry voor mijn mening dan,pennyx,het was niet om je af te kraken
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 12-06-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:18

Op de manege waar ik reed was er een enorm sterke Haflingerruin, die had een hulpteugel omdat hij anders met zijn hoofd in de lucht ging scheuren. Dat was echt nodig, zeker bij de beginners.

Mijn vorige verzorgpony had een Thiedemannteugel, waar ik van de eigenaresse mee moest rijden. Ik liet hem meestal af, want het reed veel makkelijker zonder.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:21

Snoevie schreef:
nogmaals sorry dat ik schrijf hoe ik het zie.
ik dacht dat bokt daarvoor bedoeld was
(een mens maakt ook weleens foutjes in een tekst he)

sorry voor mijn mening dan,pennyx,het was niet om je af te kraken

Nee :)
maakt helemaal niet uit!
Ik snapte het alleen even niet hoe jij het uitlegde terwijl normaal de meeste mensen zeggen dat dubbel wat zachter is.
Maar zoals jij zei heeft elk paard iets anders ;)
en daarom is bokt hier ook voor!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:22

dat is waar!
fijn dat we elkaar begrijpen :)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:50

Bij ons op de manege (ik sta daar met minou) is het verboden om met hulpteugels te rijden !! Maar dan weer geen martingaal en tideman

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:37

ik snap je niet helemaal?
verboden maar dan weer geen martingaal en thiedeman?

mika_panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:26

Snoevie schreef:
ik snap je niet helemaal?
verboden maar dan weer geen martingaal en thiedeman?

ik denk dat minouesmee bedoelt dat ze daar alleen met thiedeman en martingaal rijden.. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:05

oke,maar ze zegt dan ook dat het verboden is met hulpteugels te rijden?dat snap ik niet.

onzinnige regel trouwens,hulpteugels verbieden.

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:01

Bij de manage waar ik rijd heeft van de lespaarden, op 1tje na, niemand een hulpteugel. En die ene heeft een martingaal, weet niet de precieze reden, maar ik zag de stalhulp hem omdoen. :P
Maar ik ben niet tegen het gebruik van hulpteugels als het maar op de goede manier gebeurd!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:46

Ik vind het zoals Keet87 ook zegt,

Maar van de andere kant als je goed nadenkt zoals bij horsemanship (wat natuurlijk véél natuurlijker voor een paard is) vind ik het eigenlijk helemaaaaaaal niet nodig dat een paard naar onder wordt 'getrokken' door een touwtje en dergelijke.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er tegen ben ;)

Als iedereen dat nou deed met Horsemanship vond ik het veel vriendelijker voor het paard zelf.
(maar ik doe zelf ook gewoon aan engels rijden omdat ja, ik heb op dit moment geen eigen paard waarmee ik dat kan doen terwijl ik het wel tegenover het paard zelf beter vind.

Maar ik rij niet met hulpteugels behalve martingaal :)
Vooral omdat ik alleen op jonge paarden rijd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:03

nou 'horsemansip' word ook niet altijd even vriendelijk uitgevoerd/.........beetje geromantiseerd beeld

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:21

Snoevie schreef:
nou 'horsemansip' word ook niet altijd even vriendelijk uitgevoerd/.........beetje geromantiseerd beeld

Vriendelijker dan engels rijden ;)
Ik snap niet waarom niet vriendelijk hoe je dat bedoelt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:27

waarom vriendelijker?het is een andere methode,maar het hangt van de persoon af die het uitvoert of het vriendelijker is.

ik bedoel alleen te zeggen dat mensen vaak met een roze bril naar horsemanship ed kijken en zulke methodes,maar dat het net zo goed onvriendelijk kan zijn als engels rijden of western rijden enz.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:36

Snoevie schreef:
waarom vriendelijker?het is een andere methode,maar het hangt van de persoon af die het uitvoert of het vriendelijker is.

ik bedoel alleen te zeggen dat mensen vaak met een roze bril naar horsemanship ed kijken en zulke methodes,maar dat het net zo goed onvriendelijk kan zijn als engels rijden of western rijden enz.

Ja dat snap ik,
Dat kan trouwens ook bij engels of western rijden zo zijn.
Maar ik bedoel op een goede manier bezig zijn met horsemanship is veel vriendelijker tegenover het paard zelf.
Heb het nu ook even niet over mensen die niet weten hoe ze ermee moeten omgaan en die onvriendelijk zijn tegen het paard, dat is weer even verder denken dan wat ik zeg maar ik bedoel dus op de juiste manier ermee bezig zijn ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:38

oke,maar als je er op de goede manier mee bezig bent,vind ik het persoonlijk net zo fijn en goed en vriendelijk als engels rijden,maar dat is ook persoonlijke smaak denk ik van degene die het uitvoert en van het paard die getraind word.

(maargoed we dwalen af :P )

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:42

bij mij op stal rijd er 1 pony met (goed afgestelde) martingaal, dit is alleen bij de beginners en met het springen. ook rijd er 1 paard bij de beginners met elastiek (anders is hij een echte draak en niet te houden) en datzelfde paard rijd soms met slof (alleen als de ruiter er mee om kan gaan)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:45

Snoevie schreef:
oke,maar als je er op de goede manier mee bezig bent,vind ik het persoonlijk net zo fijn en goed en vriendelijk als engels rijden,maar dat is ook persoonlijke smaak denk ik van degene die het uitvoert en van het paard die getraind word.

(maargoed we dwalen af :P )

Ja zoals eerder gezegt rij ik ook veel beter en ook liever engels,
Maar tegenover het paard zelf is het meestal wel vriendelijker,
Geen stuk ijzer in de mond etc
maargoed :)
haha

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:46

och dat ijzer,ja daar zijn de meningen over verdeeld.
ik vind veel bitloze optomingen ook onvriendelijk.
dus wat is er echt vriendelijker......

of heb jij het meer over grondwerken enzo?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:48

Snoevie schreef:
och dat ijzer,ja daar zijn de meningen over verdeeld.
ik vind veel bitloze optomingen ook onvriendelijk.
dus wat is er echt vriendelijker......

of heb jij het meer over grondwerken enzo?

Ik heb het over met een touw over de nek en zonder zadel (wat ook meestal gebeurd)
Dus geen bitloos hoofdstel ofzo bedoel ik :D
Dan wordt er ook veel druk gegeven maar dan achter de oren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:49

oooh zo op die manier.
nou het is knap als je dat kan met je paard.

lijkt me niet echt geschikt voor maneges :P

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:51

Snoevie schreef:
oooh zo op die manier.
nou het is knap als je dat kan met je paard.

lijkt me niet echt geschikt voor maneges :P

haha nee idd :+
Maar ik kwam erop dat ik hulpteugels zoals touwtjes enzo maar niks vind dat het paard er eigenlijk van naaronder wordt getrokken,
Maarja iedereen denkt er anders over.