moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:17

Je hebt pb.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:27

Vudress schreef:
Ik vind die vuisten op die dijen niet zo shocking, als ze haar hand daarin gewoon kan laten staan vind ik het minder erg dan iemand die het nodig vindt om links rechts heen en weer te harken. Het moeilijke is wel als je echt vuisten maakt dat het moeilijker wordt om te voelen wanneer een paard nageeft.

Als het niet zo'n dramatisch voorbeeld van paardenkwellerij was, was dit bijna lachwekkend. Iedereen die dat normaal vind kan maar beter zijn mond houden over teugelcontact ipv teugeldruk of over signaalrijden. Twee vuisten aan een trens, een stang én een ketting, en dan nog durven beweren dat het om lichtheid gaat. Een perverse sport gebaseerd op geweld is het geworden, niet meer of niet minder 8)7

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:42

Ook een term als lichtheid kun je op meerder manieren interpreteren.
Die handen op het zadel zetten werkt gewoon als een bijzetteugel, komt geen getrek aan te pas dat is hetgeen wat iedereen er van maakt.

Maar nogmaals; jij vindt van jezelf dat jouw paarden bespiering hebben.
De enige plek waar dit paard bespiering heeft is in zijn onderhals.
Moderatoropmerking:
Het plaatsen van foto's van anderen zonder hun toestemming is niet toegestaan. De foto is dus verwijderd.

Moet ik dan mijn best gaan doen om jou te overtuigen of zou het niet gewoon zinvoller zijn als je eerst wat meer in de materie ging verdiepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:04

Vudress, dat van die handen in de functie als bijzetteugels is allemaal leuk bedacht, maar de praktijk is helaas wat minder rooskleurig of verantwoord.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:11

Geef dan duidelijk je argumenten weer waarom je er zo'n bezwaar tegen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:52

Allereerst heb ik er bezwaar tegen dat er zo aan een paard getrokken wordt. Het feit dat het niet met been ondersteund wordt, maakt dat alleen maar erger. Trekken is al niet goed, maar als je het dan wilt doen, houd dan in ieder geval been erbij. Je voerde zelf al aan dat het kracht zetten ervoor zorgt dat de gevoeligheid van de handen minder wordt. Wat ik bij de paarden zag was dat ze wel doorknikten, maar dan ook vaak gelijk achter de teugel floepten en niet netjes nageeflijk in de hand waren. Vervolgens moest er natuurlijk voorwaarts gegaan worden in stap of draf en dan komt er ineens wel been en was de zojuist verworven lichtheid ineens verdwenen, dit werd dan opgelost door de hand vooral strak eraan te houden en desnoods weer terug te gaan naar het halthouden en de hele riedel te herhalen.
In mijn ogen is dit dus wel een uitstekende manier om het paard niet meer naar de hand toe te laten komen en als resultaat heeft dat het paard daadwerkelijk achter de teugel en eigenlijk ook achter het been komt (want eerst handhulp en dan pas been bij voorwaarts gaan), een valse knik dus omdat het paard de hand ontduikt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:57

Vudress schreef:

Wat weet jij nu van dit paard of van die foto? En wat heeft dat er in godsnaam mee te maken? Erg onbeleefd trouwens om maar wat foto's in een profiel te gaan shoppen.
Tot zo ver de off-topic onzin.

Je hoeft me helemaal nergens van te overtuigen, ik zit niet te wachten op een andere visie. Ik reageer op wat ik een respectloze manier vind om met paarden om te gaan. Jij bent degene die binnen nu en 10/15 jaar zal vaststellen dat wat nu als de normale gang van zaken geldt in de paardensport door de samenleving bij dierenmishandeling wordt geklasseerd. En ja, dat zal een rechtstreeks gevolg van de geweldadige (fysieke en mentale) trainingsmethodes aan de top zijn. Dat die een paar kilo's druk op een stang-en-trens niet als 'schadelijk', laat staan als een probleem zien, is erg tekenend.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:00

Bandida schreef:
Vudress schreef:

Wat weet jij nu van dit paard of van die foto? En wat heeft dat er in godsnaam mee te maken? Erg onbeleefd trouwens om maar wat foto's in een profiel te gaan shoppen.
Tot zo ver de off-topic onzin.

Je hoeft me helemaal nergens van te overtuigen, ik zit niet te wachten op een andere visie. Ik reageer op wat ik een respectloze manier vind om met paarden om te gaan. Jij bent degene die binnen nu en 10/15 jaar zal vaststellen dat wat nu als de normale gang van zaken geldt in de paardensport door de samenleving bij dierenmishandeling wordt geklasseerd. En ja, dat zal een rechtstreeks gevolg van de geweldadige (fysieke en mentale) trainingsmethodes aan de top zijn. Dat die een paar kilo's druk op een stang-en-trens niet als 'schadelijk', laat staan als een probleem zien, is erg tekenend.

Wat kom je dan doen in een discussie? Hoe wil je discussieren als je niet zit te wachten op een andere visie. Dan ben je dus eigenlijk alleen links en rechts je eigen mening aan het poneren. Daar is natuurlijk niet zoveel aan. Wie zegt dat jij de wijsheid in pacht hebt, en niets meer van anderen kan leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:05

Anoeska, ik heb net een bericht gewist met dezelfde vraag.
Het begint er steeds meer op te lijken dat na de hetze op rijden met een bit, nu ook een hetze bezig is tegen de dressuursport.
Verder vind ik het echt enorm opgeblazen dat er wordt gesproken over gewelddadige fysieke en mentale trainingsmethodes.
En sorry hoor, maar als een zogenaamde topruiter met maar liefst een paar kilo druk op die stang en trens rijdt, gaat er iets niet goed. Of heb jij een paar kilo in je handen hangen met je bitloze optoming, Bandida? (komen we weer bij de hetze op het rijden met een bit) Nee, een touwhalster of een Cook hoofdstel zonder enige release, dat is pas lekker!!! Omdat ik er een mening over wilde, voor ik er over mee kon praten, heb ik het bij mijn paard uitgetest en werd net niet met een driedubbele flikflak boven op de bakrand gedeponeerd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:08

De vraag was of moderne dressuur slecht is voor een paard, en ik zeg heel nadrukkelijk ja. Ik neem inderdaad niet deel aan een discussie om vervolgens halfweg mijn menig te wijzigen, ik verdedig mijn standpunt. Ik doe er niet aan mee zo lang ik twijfel. Jij wel dan?

Met wijsheid of leren heeft dit niets te maken. Om mijn standpunt te begrijpen.. denk eens even aan iets wat jij persoonlijk echt verkeerd vind, en bedenk dan eens hoeveel je daar graag nog over bij zou leren, of in hoeverre het je standpunt nog zou beïnvloeden ;-)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:11

Ik denk dat zowel moderne als klassieke dressuur slecht zijn voor het paard als de ruiter/amazone niet weet waar hij/zij mee bezig is..en er is heel veel te wijten aan de juryleden..
Laatst bijgewerkt door Meraki op 12-03-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:12

suleilitha schreef:
En sorry hoor, maar als een zogenaamde topruiter met maar liefst een paar kilo druk op die stang en trens rijdt, gaat er iets niet goed. Of heb jij een paar kilo in je handen hangen met je bitloze optoming, Bandida?

Kom jij wel eens op een dressuurwedstrijd? Opwarmring? Vertel me dan maar eens in alle eerlijkheid wat je daar ziet op vlak van teugelgebruik. Hoe kundig en verfijnd al die mensen zijn..vederlicht in de handen.
De waarheid is dat de meerderheid van de mensen in dit topic ook weten dat er veel misbruik is, maar om een of andere reden verkiezen hun ogen dicht te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:14

Bandida, ik kom wekelijks op dressuurwedstrijden. En zelfs misbruik van het een en ander wordt, als het op het inrijgedeelte wordt gesignaleerd, aangepakt. Hulpteugels zijn verboden en oneigenlijk zweepgebruik? Dan kan men ook inladen en wegwezen. Kom jij wel eens op dressuurwedstrijden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:18

suleilitha schreef:
Hulpteugels zijn verboden en oneigenlijk zweepgebruik? Dan kan men ook inladen en wegwezen. Kom jij wel eens op dressuurwedstrijden?

Verkeerd bitgebruik wordt niet als misbruik gezien. Idem met sporen. Idem met aansnoerriem enz.. Ik moet de eerste nog tegen komen die naar huis gestuurd wordt omdat ze te hard aan de teugels trekt.
Persoonlijk kom ik tegenwoordig zo weinig mogelijk op wedstrijden in het algemeen, en dressuur in het bijzonder :+
Ik heb m'n deel gehad echter.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 12-03-09 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:18

Bandida schreef:
De vraag was of moderne dressuur slecht is voor een paard, en ik zeg heel nadrukkelijk ja. Ik neem inderdaad niet deel aan een discussie om vervolgens halfweg mijn menig te wijzigen, ik verdedig mijn standpunt. Ik doe er niet aan mee zo lang ik twijfel. Jij wel dan?

Met wijsheid of leren heeft dit niets te maken. Om mijn standpunt te begrijpen.. denk eens even aan iets wat jij persoonlijk echt verkeerd vind, en bedenk dan eens hoeveel je daar graag nog over bij zou leren, of in hoeverre het je standpunt nog zou beïnvloeden ;-)

Allemaal prima dat je een standpunt hebt, heb ik ook. Maar ik probeer op z'n minst iedere post te lezen en te bedenken of daar iets in kan zitten, of ik daar iets mee kan of iets van kan leren. Anders heeft discussieren volgens mij geen enkele zin. Wat voeg je toe aan de discussie dan als je alleen maar één vast standpunt komt vertellen.

Ik twijfel over vanalles, is dat erg dan? En als ik twijfel dan vraag ik aan mensen die het beter weten hoe zij denken dat iets in elkaar zit. Verschillende mensen zullen dan verschillende dingen vertellen, en daar haal ik dan voor mij het best uit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:23

Anoeska schreef:
Wat voeg je toe aan de discussie dan als je alleen maar één vast standpunt komt vertellen.

De visie van een radicale tegenstander, van moderne en klassieke dressuur. Dat is toch wel wat afwijkend van de grote meerderheid hier.

Citaat:
Ik twijfel over vanalles, is dat erg dan?

Natuurlijk niet, das het begin van alle wijsheid ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:37

Bandida schreef:

Weet je, ik zou als ik jou was je paard losgooien in de wilde natuur, niet in Nederland te vinden, maar dat is een detail. Dat is pas echt paardnatuurlijk en vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:41

Macusa schreef:
Vudress schreef:
Ik vind die vuisten op die dijen niet zo shocking, als ze haar hand daarin gewoon kan laten staan vind ik het minder erg dan iemand die het nodig vindt om links rechts heen en weer te harken. Het moeilijke is wel als je echt vuisten maakt dat het moeilijker wordt om te voelen wanneer een paard nageeft. Want op het moment dat een paard nageeft moet je heel snel los kunnen laten en er heel snel weer uit rijden.

Als je vuisten maakt en die op je dijen parkeert kun je onmogelijk verkrijgen dat je paard licht op de hand wordt. Je verliest daarmee je flexibiliteit en reactievermogen en zit daardoor je paard in de weg. Deze methode wordt nogal vaak toegepast en is als je het mij vraagt een van de meest essentiele punten die niet goed zijn aan de moderne dressuur. De korte termijn reactie is effectief, maar op de langere termijn schiet je er niets mee op en wordt het paard steeds ongevoeliger.

maar dat heeft niets met moderne dressuur te maken.

Dat is gewoon beroerd rijden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:43

Ik snap niet helemaal waarom er gepraat wordt over kilo's druk in je handen, het ene paard is nu eenmaal wat zwaarder dan de andere. Dit betekent niet dat die druk moet ontstaan doordat de ruiter er aan hangt maar omdat de ruiter verbinding rijdt.

Jij kunt wel vinden dat je het beste doet voor je paarden, en het zal ongetwijfeld wel zo zijn. Maar vraag je jezelf nooit eens af waarom je paard niet beter in de bespiering zit, Bandida?
Je noemt jezelf tegenstande van de klassieke/moderne dressuur. WAt moeten we dan met onze paarden doen? Net als jij in een door god verlaten oord gaan wonen en onze paarden daar erbij laten lopen als een stel bergpony's? Ik heb paarden om mee te sporten, voorals nog staan ze er altijd prima bij dus denk niet dat ze reden tot klagen hebben.
Wat ik het grote gevaar vind van mensen zoals jij is dat er in de toekomst steeds meer achter gesloten deuren gaat gebeuren terwijl het voor paardenwelzijn beter zou zijn als er openheid bestond over trainingswijzes. DAn zou iemand als Bent Brenderup niet bekend staan als een fijne trainer maar als dierenmishandelaar!

Lovely, je gaat al de mist in met je woord trekken. Op het moment dat je je hand laat staan dan trek je niet maar bied je weerstand, essentieel verschil.
Ik vraag me af waarom je been nodig hebt in het halthouden. Om jezelf in evenwicht te houden? Hoeveel been moet je dan wel niet geven om weer weg te komen? Volgens mij heeft je been in het halthouden echt geen toegevoegde waarde. Wel kun je in de overgang naar het halthouden een keer met been komen om een keer naar voren te rijden in de overgang zelf.
De fouten die je omschrijft liggen inderdaad op de loer, is alleen niet de bedoeling. Het is wel het moeilijke aan de hele manier van rijden. Je hoeft niet persee anders te gaan rijden maar het kan dingen toevoegen waardoor het allemaal wat fijner wordt.
Heb je het zelf wel eens geprobeerd om op deze manier te rijden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:43

Pipo schreef:
Weet je, ik zou als ik jou was je paard losgooien in de wilde natuur, niet in Nederland te vinden, maar dat is een detail. Dat is pas echt paardnatuurlijk en vriendelijk.

Volledig naast de kwestie, en offtopic.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:46

Even een kleine toelichting: Ik ben 3 jaar geleden ongeveer begonnen emma te rijden. Ze was niet helemaal goed beleert en heeft in de tijd dat ik ook op haar reed ook nog andere mensen op haar rug gehad, waarvan ik nou niet kan zeggen dat ze erg paard vriendelijk waren. In het begin had ze een doffe uitstraling, was ze onbespierd, mager, nerveus maar sagrijnig en vertikte ze het haar best te doen ond het zadel. Nu rijdt ik haar anderhalf jaar zelf en alleen en kan ik haar vrijwel mijn eigenpaard noemen. In haar vacht straalt ze, in omgang is ze blij, haar spiermassa word steeds groter en haar werklust ook. Het is zekersteweten nog niet perfect, maar er zit echt wel vooruitgang in. Daarom ben ik er bijna van overtuigd dat de moderne dressuur niet bij voorbaat slecht of goed hoeft te zijn. Het gaat erom hoe je het doet. Met altijd in je achterhoofd de samenwerking met het paard. Dus denk altijd eerst terug op je paard. Kan die het fysiek en geestelijk op dit moment aan? Overbelast ik nu niet te veel? Daarom meot je ook altijd les hebben. Iemand die instrueert en corrigeert. Dan geloof ik dat de moderne dressuur ook goed kan zijn voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:52

Vudress schreef:
Lovely, je gaat al de mist in met je woord trekken. Op het moment dat je je hand laat staan dan trek je niet maar bied je weerstand, essentieel verschil.
Ik vraag me af waarom je been nodig hebt in het halthouden. Om jezelf in evenwicht te houden? Hoeveel been moet je dan wel niet geven om weer weg te komen? Volgens mij heeft je been in het halthouden echt geen toegevoegde waarde. Wel kun je in de overgang naar het halthouden een keer met been komen om een keer naar voren te rijden in de overgang zelf.
De fouten die je omschrijft liggen inderdaad op de loer, is alleen niet de bedoeling. Het is wel het moeilijke aan de hele manier van rijden. Je hoeft niet persee anders te gaan rijden maar het kan dingen toevoegen waardoor het allemaal wat fijner wordt.

Je laat ze nageven op de voorwaartse druk die je met je been opwekt en dan trek je inderdaad niet, maar laat gewoon je hand staan.
Maar als je dan in een wat later stadium van africhting komt, en hij wil iets uit de verbinding komen of erachter, dan is minimaal been geven voldoende om de verbinding terug te laten komen zonder ook maar je hand te sluiten of iets dergelijks.
Daarom zeg ik: Op been laten nageven.

En tijdens het halthouden houd je je been er gewoon aan en doe je alleen iets mits nodig.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:55

Pipo schreef:
Vudress schreef:

Je laat ze nageven op de voorwaartse druk die je met je been opwekt en dan trek je inderdaad niet, maar laat gewoon je hand staan.
Maar als je dan in een wat later stadium van africhting komt, en hij wil iets uit de verbinding komen of erachter, dan is minimaal been geven voldoende om de verbinding terug te laten komen zonder ook maar je hand te sluiten of iets dergelijks.
Daarom zeg ik: Op been laten nageven.

En tijdens het halthouden houd je je been er gewoon aan en doe je alleen iets mits nodig.

Helemaal mee eens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:56

Citaat:
Jij kunt wel vinden dat je het beste doet voor je paarden, en het zal ongetwijfeld wel zo zijn. Maar vraag je jezelf nooit eens af waarom je paard niet beter in de bespiering zit, Bandida?

Nee hoor, ik weet prima waarom ze er uit zien zoals ze er uit zien. Jij niet, al draai je mijn profiel nog 20 keer binnenstebuiten..
Verder is dat ook echt offtopic.

Code
WAt moeten we dan met onze paarden doen?

Om te beginnen MOET je helemaal niets met een paard. 't is een hobby, en paarden zijn volstrekt overbodig. Als je dan toch perse wil rijden lijkt me wat verantwoordelijkheid nemen op vlak van het welzijn van je rijpartner wel het minste wat je kan doen. De kritische grens voor wat welzijn is en wat niet ligt bij ons beiden duidelijk verschillend.

Citaat:
Net als jij in een door god verlaten oord gaan wonen en onze paarden daar erbij laten lopen als een stel bergpony's?

Nou nee, blijf jij maar in de goddelijke polder zitten met zo'n mentaliteit. Ook weer redelijk offtopic.

Citaat:
Wat ik het grote gevaar vind van mensen zoals jij is dat er in de toekomst steeds meer achter gesloten deuren gaat gebeuren terwijl het voor paardenwelzijn beter zou zijn als er openheid bestond over trainingswijzes.

Hier kan ik nog eens van zeggen dat het lachwekkend zou zijn als het niet zo tragisch was. Niemand in de sport wil echte openheid over de trainingswijzes.
En ik ben niet het grote gevaar. Dat is jan met de pet die 's avonds de tv aan zet en een schuimbekkend trillend paard een rondje wedstrijddressuur ziet uitvoeren. Als de paardensport niet snel zelf wat aan dat onvriendelijke beeld doet zullen anderen het wel van buitenaf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:59

Vudress schreef:
Op het moment dat je je hand laat staan dan trek je niet maar bied je weerstand, essentieel verschil.

Het probleem is, dat als je je hand laat staan, je minder gevoelig bent in die hand, minder kunt nageven dus.
Met een niet nageeflijke ruiter zal het paard sneller achter de teugel kruipen :)
Je teugels horen een telefoonlijn te zijn, de handen van de ruiter en de mond van het paard functioneren als zender en ontvager tegelijkertijd. Maar als de ruiter de handen laat staan, functioneert het ontvangertje niet meer, en de zender wordt vaag: ruis op de lijn. Dat resulteert dan in een onzuivere aanleuning. En op dat moment ben je niet meer bezig met nageeflijk rijden, omdat de ruiter niet meer wil nageven, en wordt vastzetten voor het paard trekken. Ik ben het dus volledig met Lovely eens op dit punt.
Vudress schreef:
Ik vraag me af waarom je been nodig hebt in het halthouden.

Omdat ook je overgangen terug progressief moeten zijn. Het paard mag niet stil "vallen", je maakt een soepele overgang terug. Als je je zithulpen goed beheerst kan dat ook.
Dit overgangen moeten progressief zijn, omdat het paard niet op de vorhand mag vallen, de achterhand moet ten allen tijde onder de massa geplaatst worden. Dat bereik je door je been eraan te houden (geen been geven) een kneepje in je teugels, en diep te gaan zitten.