Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vudress schreef:Ik vind die vuisten op die dijen niet zo shocking, als ze haar hand daarin gewoon kan laten staan vind ik het minder erg dan iemand die het nodig vindt om links rechts heen en weer te harken. Het moeilijke is wel als je echt vuisten maakt dat het moeilijker wordt om te voelen wanneer een paard nageeft.
Vudress schreef:Maar nogmaals; jij vindt van jezelf dat jouw paarden bespiering hebben.
De enige plek waar dit paard bespiering heeft is in zijn onderhals.
Bandida schreef:Vudress schreef:Maar nogmaals; jij vindt van jezelf dat jouw paarden bespiering hebben.
De enige plek waar dit paard bespiering heeft is in zijn onderhals.
Wat weet jij nu van dit paard of van die foto? En wat heeft dat er in godsnaam mee te maken? Erg onbeleefd trouwens om maar wat foto's in een profiel te gaan shoppen.
Tot zo ver de off-topic onzin.
Je hoeft me helemaal nergens van te overtuigen, ik zit niet te wachten op een andere visie. Ik reageer op wat ik een respectloze manier vind om met paarden om te gaan. Jij bent degene die binnen nu en 10/15 jaar zal vaststellen dat wat nu als de normale gang van zaken geldt in de paardensport door de samenleving bij dierenmishandeling wordt geklasseerd. En ja, dat zal een rechtstreeks gevolg van de geweldadige (fysieke en mentale) trainingsmethodes aan de top zijn. Dat die een paar kilo's druk op een stang-en-trens niet als 'schadelijk', laat staan als een probleem zien, is erg tekenend.
suleilitha schreef:En sorry hoor, maar als een zogenaamde topruiter met maar liefst een paar kilo druk op die stang en trens rijdt, gaat er iets niet goed. Of heb jij een paar kilo in je handen hangen met je bitloze optoming, Bandida?
suleilitha schreef:Hulpteugels zijn verboden en oneigenlijk zweepgebruik? Dan kan men ook inladen en wegwezen. Kom jij wel eens op dressuurwedstrijden?
Bandida schreef:De vraag was of moderne dressuur slecht is voor een paard, en ik zeg heel nadrukkelijk ja. Ik neem inderdaad niet deel aan een discussie om vervolgens halfweg mijn menig te wijzigen, ik verdedig mijn standpunt. Ik doe er niet aan mee zo lang ik twijfel. Jij wel dan?
Met wijsheid of leren heeft dit niets te maken. Om mijn standpunt te begrijpen.. denk eens even aan iets wat jij persoonlijk echt verkeerd vind, en bedenk dan eens hoeveel je daar graag nog over bij zou leren, of in hoeverre het je standpunt nog zou beïnvloeden
Anoeska schreef:Wat voeg je toe aan de discussie dan als je alleen maar één vast standpunt komt vertellen.
Citaat:Ik twijfel over vanalles, is dat erg dan?
Bandida schreef:De vraag was of moderne dressuur slecht is voor een paard, en ik zeg heel nadrukkelijk ja. Ik neem inderdaad niet deel aan een discussie om vervolgens halfweg mijn menig te wijzigen, ik verdedig mijn standpunt. Ik doe er niet aan mee zo lang ik twijfel. Jij wel dan?
Met wijsheid of leren heeft dit niets te maken. Om mijn standpunt te begrijpen.. denk eens even aan iets wat jij persoonlijk echt verkeerd vind, en bedenk dan eens hoeveel je daar graag nog over bij zou leren, of in hoeverre het je standpunt nog zou beïnvloeden
Macusa schreef:Vudress schreef:Ik vind die vuisten op die dijen niet zo shocking, als ze haar hand daarin gewoon kan laten staan vind ik het minder erg dan iemand die het nodig vindt om links rechts heen en weer te harken. Het moeilijke is wel als je echt vuisten maakt dat het moeilijker wordt om te voelen wanneer een paard nageeft. Want op het moment dat een paard nageeft moet je heel snel los kunnen laten en er heel snel weer uit rijden.
Als je vuisten maakt en die op je dijen parkeert kun je onmogelijk verkrijgen dat je paard licht op de hand wordt. Je verliest daarmee je flexibiliteit en reactievermogen en zit daardoor je paard in de weg. Deze methode wordt nogal vaak toegepast en is als je het mij vraagt een van de meest essentiele punten die niet goed zijn aan de moderne dressuur. De korte termijn reactie is effectief, maar op de langere termijn schiet je er niets mee op en wordt het paard steeds ongevoeliger.
Vudress schreef:Lovely, je gaat al de mist in met je woord trekken. Op het moment dat je je hand laat staan dan trek je niet maar bied je weerstand, essentieel verschil.
Ik vraag me af waarom je been nodig hebt in het halthouden. Om jezelf in evenwicht te houden? Hoeveel been moet je dan wel niet geven om weer weg te komen? Volgens mij heeft je been in het halthouden echt geen toegevoegde waarde. Wel kun je in de overgang naar het halthouden een keer met been komen om een keer naar voren te rijden in de overgang zelf.
De fouten die je omschrijft liggen inderdaad op de loer, is alleen niet de bedoeling. Het is wel het moeilijke aan de hele manier van rijden. Je hoeft niet persee anders te gaan rijden maar het kan dingen toevoegen waardoor het allemaal wat fijner wordt.
Heb je het zelf wel eens geprobeerd om op deze manier te rijden?
Pipo schreef:Vudress schreef:Lovely, je gaat al de mist in met je woord trekken. Op het moment dat je je hand laat staan dan trek je niet maar bied je weerstand, essentieel verschil.
Ik vraag me af waarom je been nodig hebt in het halthouden. Om jezelf in evenwicht te houden? Hoeveel been moet je dan wel niet geven om weer weg te komen? Volgens mij heeft je been in het halthouden echt geen toegevoegde waarde. Wel kun je in de overgang naar het halthouden een keer met been komen om een keer naar voren te rijden in de overgang zelf.
De fouten die je omschrijft liggen inderdaad op de loer, is alleen niet de bedoeling. Het is wel het moeilijke aan de hele manier van rijden. Je hoeft niet persee anders te gaan rijden maar het kan dingen toevoegen waardoor het allemaal wat fijner wordt.
Heb je het zelf wel eens geprobeerd om op deze manier te rijden?
Je laat ze nageven op de voorwaartse druk die je met je been opwekt en dan trek je inderdaad niet, maar laat gewoon je hand staan.
Maar als je dan in een wat later stadium van africhting komt, en hij wil iets uit de verbinding komen of erachter, dan is minimaal been geven voldoende om de verbinding terug te laten komen zonder ook maar je hand te sluiten of iets dergelijks.
Daarom zeg ik: Op been laten nageven.
En tijdens het halthouden houd je je been er gewoon aan en doe je alleen iets mits nodig.
Citaat:Jij kunt wel vinden dat je het beste doet voor je paarden, en het zal ongetwijfeld wel zo zijn. Maar vraag je jezelf nooit eens af waarom je paard niet beter in de bespiering zit, Bandida?
WAt moeten we dan met onze paarden doen? Citaat:Net als jij in een door god verlaten oord gaan wonen en onze paarden daar erbij laten lopen als een stel bergpony's?
Citaat:Wat ik het grote gevaar vind van mensen zoals jij is dat er in de toekomst steeds meer achter gesloten deuren gaat gebeuren terwijl het voor paardenwelzijn beter zou zijn als er openheid bestond over trainingswijzes.
Vudress schreef:Op het moment dat je je hand laat staan dan trek je niet maar bied je weerstand, essentieel verschil.

Vudress schreef:Ik vraag me af waarom je been nodig hebt in het halthouden.