Wetenschap & gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Wetenschap & gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:01

Heel simpel:
Een paard bekijkt zichzelf niet in de spiegel om te zien of zijn staart goed zit, om maar wat te zeggen. Hij herkent zichzelf niet en weet dus feitelijk niet wie hij is in een geheel. (Een dolfijn wel). Als hij met een groep hele groep voor de spiegel staat, weet hij niet welke van de groep hijzelf is...

Hij weet niet dat hij 1.65m is, bruin, met zwarte manen en staart, brede bles, een blauw oog, en met een ochtendhumeur, manlijk of vrouwlijk, om maar wat aan een ik te verbinden.
Als een paard kon spreken, kon hij zichzelf niet beschrijven. Wel zou hij uit geheugen kunnen putten en beschrijven wat hij meegemaakt heeft of hoe anderen uit zijn groep eruit zien en zeggen wat hij voelt. Dat is gebaseerd op waarnemingen, niet voortgekomen uit een bewustzijnontwikkeling.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:10

heel mooi uitgelegd lusitana! Stuk simpeler dan de mijne Haha!
En heel erg waar, van primaten is het bijv ook aangetoond (de mensapen dan wel, weet uit mn hoofd niet meer welke apensoort)
Bijv een voorwerp achter het dier houden. Een dier dat bewust is van zichzelf, en zichzelf dus ook als zichzelf ziet in de spiegel, pakt het voorwerp door zich om te draaien. Dieren die dit niet beseffen blijven naar de spiegel graaien.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:51

@ Lusitana: jouw post laat ik even liggen, omdat je nu uitgaat van een, ook nog wel zeer aparte, interpretatie van een spiegelbeeld. Je geeft een waarde oordeel aan op basis van antropomorfisme, als er een 'ik’ besef is, dan is dat zeker niet wat je beschrijft nee. Dergelijke waarden zijn nogal menselijk, zelfs vrouwelijk.

Dat is op dit moment even niet aan de orde, en kan ook niet omdat eerst het begin van belang is.

Het gaat om een zelfbewustzijn, het besef van een 'ik' als individu. Wat hij daarvan vindt is, zonder zelfbesef, zodoende nu nog niet aan de orde.

Of dat komt gaan we later zien in de evolutie van deze discussie zeg maar.

Je schrijt trouwens dat een Dolfijn wel zelfbesef heeft? Heel apart, die wel ? Mischien kun je dat uitleggen?

@ Zwerte: Allereerst dank je, ik probeer er iets interessants van te maken, en heb het idee dat anderen dat ook doen. Dus actie-reactie, als volwassen mensen. Dat betekent stellingen motiveren, en dat maakt het fascinerend.

O.k.
Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de definities, die moeten wel duidelijk blijven voor de helderheid van de discussie op zich.
Je hebt ook gelijk dat Lorenz en kornuiten ook uitgingen van een niet-zelfbesef.

Daar wringt het in mijn ogen, en voor mijn eigen gevoel omdat ik in de praktijk en als kind al het idee heb dat ik met dieren te maken hebben die weten dat ze bestaan en ook zo reageren. Ze reageren verschillend op basis van hond, paard of vogel maar wel degelijk vanuit een persoonlijkheid.

De argumenten die je noemt zijn precies dezelfde als die ik zou gebruiken voor het tegendeel.
Je beschrijft dat de waardering onbewust in de hersenen gemaakt wordt. Dat is iets wat wellicht mogelijk is, maar daar krijg je eerder het idee van wie was er eerder, de kip of het ei?
Waarmee ik bedoel, is er eerst waardering en dan een stofje.

Er is onderzoek verricht naar spiegelneuronen, maar eigenlijk vind ik dat persoonlijk niet noodzakelijk om te merken dat ik met ‘iemand’ te maken heb in laats van met niemand, met een ding wat ongeveer zo leeft als een plant.
De aanwezigheid van een zenuwstelsel duidt voor het kunnen opvangen van een enorme hoeveelheid prikkels, en het dier laat zien zelfstandig keuzes te maken. Afwisselende keuzes, en daarbij een variëteit in gedragingen.

Honger is iets wat wellicht een wezen kan leiden, echter alle paarden eten wanneer het ze aangeboden wordt. Hoger is daarmee niet de basis die eten als gevolg heeft. Wel de behoefte aan voedsel. Omkoopbaarheid (kunstjes leren met voedsel) is iets wat duidt op vermogens van leren. Een plant kan ik niks leren, wel leiden (snoeien, opbinden) meer niet.
Conflictgedrag begrijp ik even niet. Alleen bij een zelfbewust handelen zou een conflict kunnen plaatsvinden. Als een dier niet zelfbewust is zou er ook geen sprake zijn van ruzies, en die zijn echt niet zuiver biologisch geleid.

Net als vriendschap dat niet is, en überhaupt sociale bindingen dat niet zijn. Deze eigenschappen of kenmerken, hebben te maken met persoonlijke waardering. Die is voor ieder paard verschillend.

Deze zin zou ik net andersom zetten ! “Neem nou het voorbeeld van vriendschappen, het ene paard kunnen ze mee overweg en de ander totaal niet. Ik denk niet dat dit komt omdat het paard door heeft dat het andere paard een individu is, maar slechts omdat dat paard zijn behoeftes beter kan bevredigen.”
Dat is het argument voor het wel of niet aangaan van een vriendschap met een ander. Vriendschap op basis van zelfbevrediging, en zelfbevrediging kan alleen bij een besef van .. een zelf, een ‘ik’. Waardering.

Die is hetzelfde als deze zin “of is hij sterker en is dus een betere "bodyguard" om bij je te hebben
Gedrag van diersoorten is, en dat is wat je denk ik ook bedoelt met de evolutie, bepalend geweest voor de in standhouding van de soort op zich. De ene is verdwenen, en de ander heeft zich ontwikkeld (lichamelijk èn geestelijk). Zo heeft iedere diersoort en dier een uniek systeem ontwikkeld (wilde dieren) om als soort nog steeds in leven te zijn, hier een daar een beetje aangepast. Denk aan de dolfijn. Paarden hebben ook nog zoiets van vroeguh, een niet noodzakelijk griffelbeentje.
Wat mij betreft ben je duidelijk genoeg, ik volg ik je prima.

De aanwezigheid van een limbische systeem is voldoende, dat onderscheidt de mossel weer van een paard. Gevoelens worden dacht ik geleid door spiegelneuronen. Maar ook hier vraag ik me weer hardop af, heb ik dat nodig om te weten dat ik met een individu te maken en niet met een ‘biologisch mechanisme’. Iets wat mij aardig kan vinden, of niet, en andersom.
Kan wel kijken of ik er iets over kan vinden, die hou je dan te goed.
In de diersoorten bedoel ik hogere en lagere diersoorten. Insecten als lager, en zoogdieren als hoger. Daar zijn ook weer gradaties in.

Zullen we iets minder lange posts doen, tik me een ongeluk zeg !
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 12-10-08 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:55

Uh, maar voor de goede orde?
Gaat het alleen over in de spiegel kijken van een dier? Hoe een dier wel of niet een spiege; begrijpt en er mee om gaat?

Denken jullie dat alleen met behup van een spiegel nodig moet zijn om zelfbesef te hebben?

Als dat zo is verklaart het overigens wel de gedachtengang.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:52

Paardentango schreef:
@ Lusitana: jouw post laat ik even liggen, omdat je nu uitgaat van een, ook nog wel zeer aparte, interpretatie van een spiegelbeeld. Je geeft een waarde oordeel aan op basis van antropomorfisme, als er een 'ik’ besef is, dan is dat zeker niet wat je beschrijft nee. Dergelijke waarden zijn nogal menselijk, zelfs vrouwelijk.
Wat is er apart aan deze methode? Dit is de methode die gebruikt wordt bij het onderzoek naar zelfbesef bij diersoorten. Lijkt me niks vrouwelijks aan.

Dat is op dit moment even niet aan de orde, en kan ook niet omdat eerst het begin van belang is.

Het gaat om een zelfbewustzijn, het besef van een 'ik' als individu. Wat hij daarvan vindt is, zonder zelfbesef, zodoende nu nog niet aan de orde.
Hoe bedoel je een besef van ik zonder zelfbesef?? Contradictio in terminis?

Of dat komt gaan we later zien in de evolutie van deze discussie zeg maar.

Je schrijt trouwens dat een Dolfijn wel zelfbesef heeft? Heel apart, die wel ? Mischien kun je dat uitleggen?

@ Zwerte: Allereerst dank je, ik probeer er iets interessants van te maken, en heb het idee dat anderen dat ook doen. Dus actie-reactie, als volwassen mensen. Dat betekent stellingen motiveren, en dat maakt het fascinerend.

O.k.
Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de definities, die moeten wel duidelijk blijven voor de helderheid van de discussie op zich.
Je hebt ook gelijk dat Lorenz en kornuiten ook uitgingen van een niet-zelfbesef.

Daar wringt het in mijn ogen, en voor mijn eigen gevoel omdat ik in de praktijk en als kind al het idee heb dat ik met dieren te maken hebben die weten dat ze bestaan en ook zo reageren. Ze reageren verschillend op basis van hond, paard of vogel maar wel degelijk vanuit een persoonlijkheid.
Zeker hebben dieren een persoonlijkheid, maar als verzameling van unieke eigenschappen (zoals een zeekomkommer die natuurlijk ook heeft binnen zijn mogelijkheden/eigenschappen) maar dat is wel wat anders dan een zelfbewustzijn

De argumenten die je noemt zijn precies dezelfde als die ik zou gebruiken voor het tegendeel.
Je beschrijft dat de waardering onbewust in de hersenen gemaakt wordt. Dat is iets wat wellicht mogelijk is, maar daar krijg je eerder het idee van wie was er eerder, de kip of het ei?
In de hersenen kunnen dingen enkel ontstaan, niet gestuurd worden anders krijg je het probleem van een bestuurder in de bestuurder in de bestuurder (homunculus wordt dat ook wel genoemd). Maw alles in gebaseerd op het stofje (zenuwcellen), het enige wat hier mijns inziens nog tegenin te brengen zou zijn is een goddelijke macht/ziel (maar ik ben atheist dus zie daar niet zoveel in Bloos )

Er is onderzoek verricht naar spiegelneuronen, maar eigenlijk vind ik dat persoonlijk niet noodzakelijk om te merken dat ik met ‘iemand’ te maken heb in laats van met niemand, met een ding wat ongeveer zo leeft als een plant.Speigelneuronen hebben hier niet zoveel mee te maken, maar dat verduidelijk ik een stukje verderop
De aanwezigheid van een zenuwstelsel duidt voor het kunnen opvangen van een enorme hoeveelheid prikkels, en het dier laat zien zelfstandig keuzes te maken. Afwisselende keuzes, en daarbij een variëteit in gedragingen.

Honger is iets wat wellicht een wezen kan leiden, echter alle paarden eten wanneer het ze aangeboden wordt. Hoger is daarmee niet de basis die eten als gevolg heeft. Wel de behoefte aan voedsel. Omkoopbaarheid (kunstjes leren met voedsel) is iets wat duidt op vermogens van leren. Een plant kan ik niks leren, wel leiden (snoeien, opbinden) meer niet. Een worm kun je ook dingen leren..
Conflictgedrag begrijp ik even niet. Alleen bij een zelfbewust handelen zou een conflict kunnen plaatsvindenDeze vat ik niet (sorry..) kun je dat uitleggen??. Als een dier niet zelfbewust is zou er ook geen sprake zijn van ruzies, en die zijn echt niet zuiver biologisch geleid.

Net als vriendschap dat niet is, en überhaupt sociale bindingen dat niet zijn. Deze eigenschappen of kenmerken, hebben te maken met persoonlijke waardering. Die is voor ieder paard verschillend.

Deze zin zou ik net andersom zetten ! “Neem nou het voorbeeld van vriendschappen, het ene paard kunnen ze mee overweg en de ander totaal niet. Ik denk niet dat dit komt omdat het paard door heeft dat het andere paard een individu is, maar slechts omdat dat paard zijn behoeftes beter kan bevredigen.”
Dat is het argument voor het wel of niet aangaan van een vriendschap met een ander. Vriendschap op basis van zelfbevrediging, en zelfbevrediging kan alleen bij een besef van .. een zelf, een ‘ik’. Waardering.samenzijn met een ander paard op basis van behoeftebevrediging, dat leidt echt niet automatisch tot de conclusie dat er dus een ik is, wat is vriendschap bij een paard? Ik weet het niet, enkel het paard, dus in geen geval bewijs voor een ik

Die is hetzelfde als deze zin “of is hij sterker en is dus een betere "bodyguard" om bij je te hebben
Gedrag van diersoorten is, en dat is wat je denk ik ook bedoelt met de evolutie, bepalend geweest voor de in standhouding van de soort op zich. De ene is verdwenen, en de ander heeft zich ontwikkeld (lichamelijk èn geestelijk). Zo heeft iedere diersoort en dier een uniek systeem ontwikkeld (wilde dieren) om als soort nog steeds in leven te zijn, hier een daar een beetje aangepast. Denk aan de dolfijn. Paarden hebben ook nog zoiets van vroeguh, een niet noodzakelijk griffelbeentje.
Wat mij betreft ben je duidelijk genoeg, ik volg ik je prima.

De aanwezigheid van een limbische systeem is voldoende, dat onderscheidt de mossel weer van een paard. Gevoelens worden dacht ik geleid door spiegelneuronen.Speigelneuronen zijn die neuronen die aanslaan bij het zien van gedagingen/handelingen die wij zelf ook kunnen uitvoeren(en dit mag je heel breed interpreteren, van vallen en dus pijn voelen totaan sex en hamertje tik) niks meer en iks minder, dus niet beperkt tot gevoelens. Vermodelijk spelen ze een rol bij inlevingsvermogens en dus mogelijk tot anticipatie (en daarmee dus niet beperkt tot diersoorten die een zelfbewustzijn hebben) en bij het leren/finetunen van vaardigheden (en ook hier kun je dat in de ruimste zin van het woord zien) Maar ook hier vraag ik me weer hardop af, heb ik dat nodig om te weten dat ik met een individu te maken en niet met een ‘biologisch mechanisme’. Iets wat mij aardig kan vinden, of niet, en andersom.Er is toch geen verschil tussen een individu? mensen en alles wat leeft is niks meer dan een biologische flipperkast van cellen, er gaat wat in (zintuiglijkewaarneming) er gaat heel veel cellen als een waanizinnige tekeer en vervolgens komt er wat uit (je mept de vlieg.. ) Wat er in de flipperkast gebeurt, tja daar komen we ondertussen wel veel meer over te weten (zoals de spiegelneuronen en zelfbewustzijn) maar echt weten we het nog steeds niet]
Kan wel kijken of ik er iets over kan vinden, die hou je dan te goed.
In de diersoorten bedoel ik hogere en lagere diersoorten. Insecten als lager, en zoogdieren als hoger. Daar zijn ook weer gradaties in.

Zullen we iets minder lange posts doen, tik me een ongeluk zeg !

En of! (heb zere vingers ha ha ha Haha! )

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 18:54

Je meent het, waardevolle, en nuttige bijdrage aan het topic hoor !

Bravo !

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 18:57

Helaas, Tori dit zijn niet mijn woorden, dus ik wil je verzoeken je anders uit de drukken dan een zoekplaatje te creeren.

We doen allen ons best voor een interessante discussie,

Knipoog
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 12-10-08 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:57

laat mij maar lekker op mijn gevoel afgaan........... heeft me geen windeieren gelegd........

wat is nou wetenschap als je dat op moet wegen tegen gevoel?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:01

Pling Ga met je mee, het wordt een beetje beroerd gedoe zo.
Ook mijn gevoel laat me steeds minder in de steek, ach en dat als 'biologisch mechanisme', toch knap.

Onverklaarbaar, en belangrijker dàt het er is dan wàt er is. Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:03

Idd lange posts Haha! Doe mn best het kort te houden maar helderheid is belangrijker he?

Paardentango schreef:
Daar wringt het in mijn ogen, en voor mijn eigen gevoel omdat ik in de praktijk en als kind al het idee heb dat ik met dieren te maken hebben die weten dat ze bestaan en ook zo reageren.

Nog steeds een verschil in definitie volgens mij! Erg moeilijk uit te leggen maar volgens mij gaat mijn definitie van zelfbewustzijn een stapje verder dan de jouwe. Dat dieren individuen zijn, zijn we het hier allemaal over eens volgens mij. Alleen komt dit volgens mij door ervaringen, genetische aanleg, omgeving etc en niet zozeer door eigen keuzes en bewustheid van eigen keuzes in het bijzonder. Een paard zal bijvoorbeeld volgens mij niet denken "laat ik dit paard voorzichtig benaderen omdat hij bang is" maar zal het paard met voorzichtigheid benaderen omdat de ervaring hem geleerd heeft dat deze bange paarden nogal boos uit te hoek kunnen komen (om een (slecht) voorbeeld te noemen... kan ff geen betere verzinnen) En daar zit het ontbreken van zelfbewustzijn nou net. Het paard weet zeker dat het de ander niet is, kan onderscheid maken in de ander en zichzelf. Maar of het bewust is van eigen handelingen en daaruit keuzes kan maken? Nee dat denk ik niet.

Citaat:

Dit is niet wellicht waar, dit is waar. Volgens mij (maar dat kan in 1 a 2 jaar natuurlijk veranderd zijn, heb niet heeeeel recent onderzoeken gelezen) is het exacte mechanisme nog niet bekend. Maar wel is bekend dat, afhankelijk van de situaties, bepaalde motivaties een waardering krijgen. Heeft te maken met het dopaminerge systeem, met stofjes dus. Hoe het exact werkt moet ik je schuldig blijven, wel is dit een systeem wat ook bij lagere dieren geld. Puur om te kunnen bepalen welk gedragsysteem ingeschakeld moet worden. Een interne prikkel kan voor motivatie zorgen, bijvoorbeeld kou. Dier heeft het koud dus krijgt een motivatie om zich op te warmen op een warm plekje. Het zien van een lekker plekje doet dan de rest, het dier verplaatst zich naar het plekje. Komt er echter een prooidier aan, dan is vluchten belangrijker en krijgt het gedrag vluchten dus ook een hogere waardering. Zo hebben motivaties hun eigen vaste waardes en deze kunnen nog iets varieren aan de hand van de omstandigheden. Ik zie hierin het kip en het ei verhaal niet eerlijk gezegd...

mijn verhaal is zo lang dat het niet in 1 post past... dan maar meerdere he?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:05

Paardentango schreef:
Pling Ga met je mee, het wordt een beetje beroerd gedoe zo.
Ook mijn gevoel laat me steeds minder in de steek, ach en dat als 'biologisch mechanisme', toch knap.

Onverklaarbaar, en belangrijker dàt het er is dan wàt er is. Knipoog

eh ik wacht maar met de rest denk ik? Geen discussie meer als we zo ernaar gaan kijken he...
beroerd gedoe? sorry maar dan haak ik af als je een fatsoenlijke discussie zo gaat noemen...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:13

Ha, ha ik wilde net wat anders gaan doen.

Mooi is dat.

Ja dat van die spiegels kan ik werkelijk helemaal niet plaatsen, je doet zo je best om iets interessants te plaatsen en dan gaat het ineens over spiegels en hoe dieren daarin zouden kijken.

Bedoel er niks akeligs mee, maar na de roze verf en de witte verf was ik de kwast helemaal kwijtgeraakt... Clown . Het kwam over alsof de spiegel de de criteria is, dat vind ik uitermate vreemd.

Maar dat beschrijf je net weer wel gemotiveerd, daar kan ik weer wel wat mee.
Dus komop, ik gooi ook niet gelijk de handdoek in de ring, terwijl er al genoeg aanleiding zou zijn, niet door jou persoonlijk, maar af en toe wordt er nogal uh.. op-de-man- gespeeld.
Jij dit, en jij dat, en dat niveau wil ik niet aan meedoen.

Verder gewoon fatsoenlijk op elkaar blijven reageren, dat het kan weten we, en als we elkaar niet begrijpen, dan gewoon vragen. Niet is vervelender dan een ander die met eigen interpretaties aan de haal gaat.

Een beetje 'emotie' in een discussie is niet verkeerd toch ?

Het is net een film, iedere keer gebeurt er 'iets', actie=reactie.

Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:15

ok maar even serieus, wil graag weten wat je bedoeld met beroerd, anders is het verspilde moeite.
En tevens, als je er zo naar kijkt dat het niet ertoe doet WAT het is, slechts DAT het er is, dan kunnen we ook wel ophouden want dan praat ik tegen een muur, dan sta je er zeker niet voor open.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:18

oja, de spiegels is een heel mooi onderzoek geweest. Verschillende diersoorten ervoor zetten en kijken wat ze doen. Honden e.d. zagen het als andere hond en snapten er werkelijk niks van. Bepaalde mensapen konden op een gegeven moment een link naar zichzelf leggen, snapten dat de bewegingen van die andere aap van zichzelf afkwamen en konden dus bijv een voorwerp achter zich pakken ipv naar de spiegel te grijpen waar ze het zagen. Daarmee hebben ze een verschil aangetoond in besef van de bewegingen van iets wat je ziet en bewegingen van jezelf (met hetzelfde uiterlijk). Dus wel degelijk een proef voor zelfbewustzijn!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:19

Toch maar de rest van mn giga bericht Haha! Ik ga dr nu ook vandoor, lees morgen wel of en hoe erop gereageerd is! Have fun, ik heb mn best gedaan (en blijf dat zeker doen indien ik niet de enige ben)
Citaat:

Wederom begrip: zelfstandig. Op zichzelf, jazeker. Bewust eigen keuze? twijfelachtig... (sluit het niet uit hoor, daar wil ik wel duidelijk in zijn!! maar bewijs is er gewoon niet)
Varieteit in gedragingen en de keuzes kunnen tot op heden voor het grootste deel (of geheel? hier durf ik geen harde uitspraak in te doen, ken niet al het onderzoek uit mn hoofd) worden verklaard met mijn, versimpelde, motivatiesysteem uitleg en daarbij horende gedragssystemen. Voor hogere dieren komt hier het limbische systeem nog om de hoek kijken en word het verhaal ingewikkelder. Dus dat het gedrag varieert hoeft geen bewijs voor zelfbewustzijn te zijn maar zou simpel verklaard kunnen worden door verschil in genen/omgeving/ervaring etc.

Citaat:
Honger is iets wat wellicht een wezen kan leiden, echter alle paarden eten wanneer het ze aangeboden wordt. Hoger is daarmee niet de basis die eten als gevolg heeft. Wel de behoefte aan voedsel. Omkoopbaarheid (kunstjes leren met voedsel) is iets wat duidt op vermogens van leren. Een plant kan ik niks leren, wel leiden (snoeien, opbinden) meer niet.

Humor is leuk, kan het even niet laten... een plant kan leiden? hahah neem aan dat je lijden bedoeld Tong uitsteken
Leervermogens twijfel ik niet aan, die hebben alle "hogere" wezens (zoals in jouw definitie bedoel ik dat nu). Honger was niet zo'n best voorbeeld bij een continu etend dier geloof ik Haha! Het is ook zeker niet de enige basis maar heeft er wel mee te maken. Een paard met honger is sneller geneigd flink moeite te doen voor zn eten dan een paard wat net gegeten heeft. Krijgt dus een hogere waardering in zo'n situatie dus triggert het gedrag sneller. Deze systemen zitten trouwens veel ingewikkelder in elkaar dan ik hier schets hoor, dit is echt een hele simpele weergave.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:20

En daar zit het ontbreken van zelfbewustzijn nou net. Het paard weet zeker dat het de ander niet is, kan onderscheid maken in de ander en zichzelf. Maar of het bewust is van eigen handelingen en daaruit keuzes kan maken? Nee dat denk ik niet.

Hoe kan een paard dan iets leren ? Als het geen keuzes kan maken kan het ook niet veel goed doen, of verkeerd doen?

Paarden benaderen een ander die angst vertoont we degelijk voorzichtig, niet zozxeer uit medelijden voor, maar wel op bais van de 'wetenschap' dat een bang paard hgeel raar kan gaan doen en dat angst heel snel kan omslaan in paniek.
Kortom, om hun eien hachje te redden zijn ze voorzichtig in het benaderen van een ansgtit paard.
Dat is anticiperen op een situatie.
Net als boos worden, en eigenlijk alle gedrag wat een paard vertoont.

Dus of een paard geen eigen keuzes kan maken, ik denk dat hij iedere seconde keuzes maakt om 'iets' te doen of niets te doen.
Dat maakt hem autonoom, uniek en voor ons een partner.

Geen geprogrammeerd mechanisme.

Ben echt verbaasd dat er zo wordt gedacht, echt waar, dit had ik niet verwacht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:22

nog even de rest: (wellicht een nachtje over slapen? doe ik ook met jouw denkwijzes trouwens!)
Citaat:
Conflictgedrag begrijp ik even niet.

was ik al bang voor Haha! Met conflictgedrag word bedoeld dat er een conflict tussen 2 motivatiesystemen is. Neem een kip die honger heeft en vies is. Poetsen is dan belangrijk maar eten ook. Zulke kippen kan je zien "overspringen" van het ene naar het andere gedrag. Dit kan komen door een gelijke motivatie, tijdens het eten daalt de motivatie om te eten en gaat hij poetsen. Hierdoor daalt die motivatie weer etc. Tevens zie je dit gedrag in stresssituaties, bijv als gedrag niet uitgevoerd kan worden maar dat is weer een heel ander verhaal.

Citaat:
Net als vriendschap dat niet is, en überhaupt sociale bindingen dat niet zijn.

"niet is" wijst op zuiver biologisch geleid? Dat zou ik namelijk niet zo hard willen stellen voordat het bewijs er is. Vriendschap kan heel goed biologisch verklaard worden! Sociale binding is zeer voordelig voor het individu. Warmte, verzorging, veiligheid, allemaal dingen waarmee de overlevingskans toeneemt. Hoezo niet biologisch geleid? Ik mis hier wat er niet biologisch verklaard kan worden. De keuze van vriendschappen heb ik volgens mij ook al (heel simplistisch) biologisch verklaard? Zie quote hieronder ook.

Citaat:
Vriendschap op basis van zelfbevrediging, en zelfbevrediging kan alleen bij een besef van .. een zelf, een ‘ik’. Waardering.

Zelfbevrediging bedoel ik mee dat de motivatiesystemen bevredigd worden. Dus weer zuiver biologisch, hetgeen ook bij lagere soorten werkt. Dus hier is geen besef van ik voor nodig. Puur je hersentjes die zeggen dat je wat nodig hebt. Word dat uitgevoerd, mooi dan blijf je daarbij in de buurt. Om het heel simpel te zeggen. Het gedrag (de keuze in dit geval) wordt bevestigd doordat de behoefte bevredigd wordt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:23

Citaat:
De aanwezigheid van een limbische systeem is voldoende, dat onderscheidt de mossel weer van een paard. Gevoelens worden dacht ik geleid door spiegelneuronen. Maar ook hier vraag ik me weer hardop af, heb ik dat nodig om te weten dat ik met een individu te maken en niet met een ‘biologisch mechanisme’. Iets wat mij aardig kan vinden, of niet, en andersom.

Goede vraag! Maar ten eerste, spiegelneuronen ken ik niet?
Het is zeker niet nodig volgens mij om te weten dat je met een individu te maken hebt. Hierbij speelt gevoel toch echt een belangrijke rol. Wel is het goed om te weten welke gedragingen puur biologisch te verklaren zijn en welke niet. Wie weet komen we er ooit wel achter dat een paard echt niet meer is dan zn ervaringen en systeempjes.... ook al zou dit gebeuren, dan zou ik nog met evenveel gevoel met mn paarden omgaan als nu. Noodzakelijk? nee. Goed om te weten? jazeker. Ik vind het prettig om te weten dat mijn paard bijv boos word omdat ik hem pijn doe of omdat hij mij gewoon niet mag. Kan nogal uitmaken hoe je daarop reageert. Het eerste kan een simpel systeem zijn, het tweede spreekt van een hoger systeem dan tot nu toe bewezen en vergt een totaal andere aanpak dan het eerste.

Sorry voor de vele berichtjes, maar bokt pakte het niet in 1 keer!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:24

Zwerte schreef:
ok maar even serieus, wil graag weten wat je bedoeld met beroerd, anders is het verspilde moeite.
En tevens, als je er zo naar kijkt dat het niet ertoe doet WAT het is, slechts DAT het er is, dan kunnen we ook wel ophouden want dan praat ik tegen een muur, dan sta je er zeker niet voor open.

Ik reageerde op de posts daarboven, erger me aan het quoten van woorden die niet de mijne zijn, waarmee wel een suggstie gewekt wordt.

Als je er 'hoe' naar kijkt? Ik neem aan dat je doelt op het woord 'beroerd'. Kan ik me voorstellen, ik ben verre van perfect en voel af en toe een ondertoon is enkele berichten die ik niet fijn vind.
Noem het maar ... 'gevoelig'. Zoek er verder gewoon niks achter, het is niet naar jou Zwerte.
Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:25

Het zet me tot nadenken, en ik hoop anderen ook.

Dus wat mij betreft, kom maar op !

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:36

Citaat:
Warmte, verzorging, veiligheid, allemaal dingen waarmee de overlevingskans toeneemt. Hoezo niet biologisch geleid? Ik mis hier wat er niet biologisch verklaard kan worden. De keuze van vriendschappen heb ik volgens mij ook al (heel simplistisch) biologisch verklaard?

Uiteraard is de oorzaak helemaal terug te leiden naar de basis, naar het ontstaan van levende mechanismen. Om als soort te overleven en in leven te blijven heeft ieder levend wezen een systeem. Dat daar een biologische basis ligt is natuurlijk waar, en logisch! Want we hebben het over biologische wezens, met dito systemen.

Als je erkent dat een paard een persoonlijkheid is denk ik dat er eerder een wereld voor je open gaat, en dat het een schat aan informatie op zou leveren die er toe doet. Die van belang is om inzichten te krijgen in de evoluties van gedrag.

Zo lang dat wordt ontkend op basis van 'gebrek aan bewijs', ja wordt het heel moeilijk om er ook begrip voor te tonen. Het blijft dan onmogelijk om vanuit gevoelens naar en met dieren te kijken naar situaties. Het wordt heel moeilijk om een andere benaderingswijze te kiezen en te ontwikkelen.
Het zou je alleen naar een hoger nivo kunnen brengen in de relaties mens-paard.
Het zou iets kunnen opleveren, denk ik. Voor velen.

Overigens nog een ding, ook lagere mechanismen kunnen leren.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:35

Heb net even dit topic doorgelezen. Ik heb nu even geen tijd om erg inhoudelijk op allerlei dingen in te gaan, al zou ik dat wel graag willen. Maar ik dacht dat het misschien leuk was om te vermelden dat heel veel dingen die hier besproken worden (zoals bv. de agressiviteit van hengsten die een kudde hebben overgenomen, het verder zeer "goedaardige" en conflictvermijdende karakter van het paard, het leervermogen en het sociale gedrag van paarden), aan de orde komen in het boek "The nature of horses" van Stephen Budiansky, een wetenschapper met veel liefde en gevoel voor paarden. Het boek is denk ik een jaartje of 10 geleden geschreven en veel van de toen bekende onderzoeken naar de intelligentie van paarden en studies over het gedrag van paarden (vaak gebaseerd op observaties van "wilde" kuddes in Amerika) komen aan de orde, evenals de evolutie van het paard, erfelijkheid van bepaalde eigenschappen en tal van andere interessante zaken. Het boek is vertaald in het Nederlands (De aard van het paard) maar ik was zelf niet zo verrukt van de vertaling.

Ik vind het boek echt een aanrader als je geinteresseerd bent in wetenschap en paarden, maar rijkundige tips zul je er niet in vinden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:42

KiWiKo schreef:
laat mij maar lekker op mijn gevoel afgaan........... heeft me geen windeieren gelegd........

wat is nou wetenschap als je dat op moet wegen tegen gevoel?

Zo denk ik er precies eender over. Knipoog
Samengaan kan ook prima (net als reguliere geneeskunde en alternatieve in mijn optiek Knipoog )..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:19

Paardentango schreef:
Ah, dat is iets anders dan zoals ik het opvatte ja.

Brengt me terug naar de definities van gedrag, en daaraan gekoppeld zelfbewustzijn klopt dat ?

Je stelt dat ; individualiteit niet wijst op zelfbewustzijn.

Door omstandigheden (onder andere last van mijn arm) kan ik verder niet meer zoveel typen en meelezen. Jammer want het onderwerp is boeiend en ik zou me daar nog veel langer mee kunnen vermaken.

Maar goed. Ik schreef "...die individualiteit niet wijst op zelfbewustzijn". En dat bedoelde ik ook precies zo: jij geeft een aantal voorbeelden van individualiteit en individueel gedrag. Maar dat betekent niet automatisch dat een dier dat zich zo gedraagt ook daadwerkelijk zelfbewustzijn heeft.
Het betekent echter ook niet dat het dier dus geen zelfbewustzijn heeft.

Het betekent simpelweg dat je het op grond van de voorbeelden die jij gaf, niet kunt concluderen of het al dan niet zo is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:44

Paardentango schreef:
Uiteraard is de oorzaak helemaal terug te leiden naar de basis, naar het ontstaan van levende mechanismen. Om als soort te overleven en in leven te blijven heeft ieder levend wezen een systeem. Dat daar een biologische basis ligt is natuurlijk waar, en logisch! Want we hebben het over biologische wezens, met dito systemen.

Als je erkent dat een paard een persoonlijkheid is denk ik dat er eerder een wereld voor je open gaat, en dat het een schat aan informatie op zou leveren die er toe doet. Die van belang is om inzichten te krijgen in de evoluties van gedrag.

Zo lang dat wordt ontkend op basis van 'gebrek aan bewijs', ja wordt het heel moeilijk om er ook begrip voor te tonen. Het blijft dan onmogelijk om vanuit gevoelens naar en met dieren te kijken naar situaties. Het wordt heel moeilijk om een andere benaderingswijze te kiezen en te ontwikkelen.
Het zou je alleen naar een hoger nivo kunnen brengen in de relaties mens-paard.
Het zou iets kunnen opleveren, denk ik. Voor velen.

tja om eerlijk te zijn proef hier ik hier een beetje een denigrerende toon naar mij toe. Ik krijg de indruk dat je hiermee (indirect?) zegt dat ik niet erken dat een paard een persoonlijkheid is. Dat is dus zeker niet waar, dan heb je de verkeerde indruk van mij. Een paard is zeker een persoonlijkheid en heeft zeker gevoelens, tot op een bepaalde hoogte iig zeker weten. Jaloezie, rechtvaardigheid en andere vergaande emoties en waardes, tja daar twijfel ik aan. Dat ik eraan twijfel, wil niet zeggen dat ik er niet voor open sta. Ik erken ze echter ook (nog) niet omdat er geen bewijs voor is en ik dit in mijn omgeving ook nog niet sterk genoeg heb gezien, wel genoeg om eraan te twijfelen!
Ik mis alleen waarom kijken vanuit gevoel van belang is voor het inzicht in evolutie van gedrag... kan je een voorbeeld noemen?

Wat betreft het ontkennen, ik heb het al eerder gezegd maar geen reactie op gekregen, iets niet ERkennen is heel wat anders dan ONTkennen. De wetenschap kan niet bewijzen dat het er is maar dit houd niet automatisch in dat ze het ontkennen. Erg groot verschil en daarmee veranderd je hele stukje hierna ook. Tja als je het keihard ontkent word er open en eerlijk naar kijken wel wat lastig. Het niet erkennen belemmert dit niet, dan kan je alsnog open staan voor andere denkwijzes.
Geld dus ook voor mij persoonlijk. Het bewijs is er niet dus ik durf niet zeker te zeggen dat het er wel is. Het ontkennen zal ik niet doen, hooguit een verwachting uitspreken, zoals dat ik dus niet denk dat een paard moralen kent zoals wij. Hier houd ik echter niet keihard aan vast, zodra het tegendeel bewezen word of ik hoor goede argumenten, dan kan ik zo in denkwijze omslaan. Kwestie van een "open mind" houden, erg belangrijk zoals je zelf ook al aangeeft!

Als ik dit te persoonlijk opvat, zeg het dan maar ik kreeg sterk de indruk dat je vind dat ik er niet voor open sta en dat is dus zeker niet waar.