DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:19

Wat is LRD precies, of bedoel LDR (Laag diep rond)

Is dat net zoiets als respectvol (proberen) om te gaan met je paard en rekening te houden met zijn gevoelens, proberen zo min mogelijk schade aan te richten om de discusiie, want dat is rijden ook vaak genoeg, in goede banen te leiden. Ik wil geen boosaardigheid en dwang, ik wil verzoeken. Het dier iets laten doen omdat ik het vraag, in alle redelijkheid.

Voor mij is dat rijden, dat stukje, met verstand van zaken proberen er het beste uit te halen wat erin zit, zowel voor paard als mens. De theorie is fascinerend, maar de praktijk is wel eens anders.

Ook mijn woorden zijn soms scherp, en ik leer elke dag weer iets. Hoe moeilijk het ook is en geloof me, soms ben ik ook cynisch over mensen en zou ik bijna vervallen in een absoluut cynische houding naar mensen toe. Maar de paarden leren me dat het niet echt nodig is om dat te doen. Dat kan ik beter laten, ik zou er anderen mee kwetsen. Ook anderen hun schrijfstijl inspireert me om te proberen (!) mensen in hun waarde te laten en niemand persoonlijk aan te vallen.
Waarom ? Wie zaait doet oogsten, en een andere verdelgt.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:59

SuperPepeijn schreef:
Er worden nog wel eens foto's getoond van LRD getrainde paarden tijdens minder mooie momenten. En de schuld wordt dan aan het LRD trainen gegeven. Hoe kan deze conclusie getrokken worden? En; hebben niet-LRD getrainde paarden deze momenten niet?

Wat aan de kaak gesteldt word in de DVD is de op die video getoonde manier van rijden. De DVD probeert aan te tonen dat het niet over korte moment gaat maar dat langdurig en vaak hardhandig het paard in die houding wordt gedwongen en de bewegingen niet meer natuurlijk en gracieus zijn en al helemaal niet dat het er uit ziet of het paard dat in vrije wil doet. Van harmonie is geen sprake.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:27

Tyrza schreef:
Nou, als je een beeeeetje rijtechnisch inzicht hebt, dan kon je zo zien dat er absoluut niet met kracht werd gewerkt.

Het is al een oude quote maar dat begrijp ik nu niet van Tyrza. Na Anky toch al wel wat live bezig gezien te hebben kan je zeggen dat de laatste keer in Aken, GP wel het ergste was. De stang zit volledig horizontaal (trekken??) en Anky hangt gewoon constant aan de teugels.
Je weet toch ook Tyrza dat een paard dat je constant in een houding rijdt, met slof met stang, in die houding zal blijven lopen, en niet ineens omhoog komt als je loslaat.
Voor mij is dat geen klassieke dressuur en ik hoop dat er regels gaan komen ivm het trekken en het doorhangen van de stangteugel. Ik vind Kyra en Hubertus Schmidt geweldig, dat is pas mooi om naar te kijken.
Ik heb niet de Ulrike Thiel DVD, wel die van Anja Beran: www.anjaberan.de . De moeite waard om die site eens te doorspitten voor de echte dressuurliefhebbers..

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:30

We vergeten ook allemaal dat dressuur niks met de hoofdhouding te maken heeft maar dat het gaat om het paard te leren maar gewicht op de achterhand te nemen. Van daaruit vloeit vanzelf een natuurlijke hoofdhouding in balans.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:37

Toch zijn de meeste gefocust op de voorhand, hoogstens een stel sporen aan het been om het dier voorwaarts te laten gaan en te houden.
Op de gemiddelde manege is het doel 'aan de teugel' en als je dan kijkt wat er mee wordt bedoeld is het een ander woord voor in de krul.
Ik zie in de rest van NL ook dat er bijna overal gereden wordt met slofteugels. Men denkt blijkbaar dat als het hoofd alvast rond getrokken wordt de rest vanzelf meekomt.
Anky is het grote voorbeeld voor de gemiddelde ruiter en diue doet 't ook dus het zal wel goed zijn !
Blijkbaar zijn er meerderen die hun vraagtekens zetten bij deze methode, refererend aan de internationale discussie en het recentelijke forum wat Sjef en Anky hielden omtrent 'hun' ontdekte succesvolle LDR.
Moet ik steeds aan die Chinese kindjes denken, vanaf hun 8ste naar turnschool, het zal wel goed zijn want sommigen winnen goud.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:48

En wat heeft dit allemaal met LRD (speciaal voor PT dit betekent Laag Rond Diep Tong uitsteken ) te maken?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 01-12-06 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:54

Hé; SP is terug, gezellig!
Grappig dat dit topic nog steeds loopt eigenlijk, iedereen heeft zijn mening hier al 220 bladzijden lang verteld en verdedigd en andermans mening al net zo vaak aangevallen en toch ... is er nog niemand overtuigd!! Haha!
Ik blijf het zo nu en dan mee lezen.
Discusseerse mensen!! Clown

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:28

Zannekin schreef:
Tyrza schreef:
Nou, als je een beeeeetje rijtechnisch inzicht hebt, dan kon je zo zien dat er absoluut niet met kracht werd gewerkt.

Het is al een oude quote maar dat begrijp ik nu niet van Tyrza. Na Anky toch al wel wat live bezig gezien te hebben kan je zeggen dat de laatste keer in Aken, GP wel het ergste was. De stang zit volledig horizontaal (trekken??) en Anky hangt gewoon constant aan de teugels.
Je weet toch ook Tyrza dat een paard dat je constant in een houding rijdt, met slof met stang, in die houding zal blijven lopen, en niet ineens omhoog komt als je loslaat.
Voor mij is dat geen klassieke dressuur en ik hoop dat er regels gaan komen ivm het trekken en het doorhangen van de stangteugel. Ik vind Kyra en Hubertus Schmidt geweldig, dat is pas mooi om naar te kijken.
Ik heb niet de Ulrike Thiel DVD, wel die van Anja Beran: www.anjaberan.de . De moeite waard om die site eens te doorspitten voor de echte dressuurliefhebbers..

Poehee, zeker een oude quote van me! Haha!

Wat betreft Aken: je moet nu niet training vergelijken met een heel heet paard in de ring. Anky moest alle zeilen bij zetten om dat dier bij zich te houden. Looplust noemen ze dat. En dat zie ik toch liever dan een knol die heel zwaarmoedig de proef doorloopt. Niet?

Wat betreft constante houding: er is geen constante houding. Er wordt gestreeft naar totale losgelatenheid. Iets wat laatst door zowel anky als Hubertus tijdens het GDF door beiden werd gedemonstreerd. En ook Hubertus, klassiek ruiter pur sang, reed het paard (hij zei het letterlijk, ondermeer tijdens een appuyement) dat het paard ontspannen aangespannen moet lopen, waarbij er gestreeft wordt dat het paard omlaag wil. En niet omlaag als in op de voorhand, maar omlaag om dat laatste beetje aangespannen ontspanning te pakken te krijgen.
Als je zoiets niet hebt ervaren, dat is het ook heel moeilijk om dit visueel en woordelijk uit te leggen en daarom kan dit ook verkeerd geinterpreteerd worden. En dat wordt het ook, zelfs in dit topic Clown

Het is juist de KUNST om het paard overal te laten lopen zoals jij wilt (verkleinen vergroten zonder takt te verliezen) in alle houdingen. En gebleken is gewoon dat lager en dieper net dat kleine beetje extra aan afwerking met zich mee neemt. Alleen de ene rijdt hierbij met de neus voor de ll, de ander
er iets achter en weer een ander nog verder erachter.

Als de kern maar niet uit het ook wordt verloren: van achter naar voren. En dan met name het gevoel, niet het plaatje.

De stang slaat inderdaad door. Maar dat komt omdat deze gewoon erg los zit. Ook niet LDR ruiters heb ik op Aken met een doorgeslagen stang gezien. Zegt niets over de manier van trainen.

Zo, nu even aan de thee. Ben een beetje gaar van die 5 paarden van zojuist Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:53

Tyrza schreef:
Looplust noemen ze dat. En dat zie ik toch liever dan een knol die heel zwaarmoedig de proef doorloopt. Niet?

Een knol die ingehouden moet worden met teugels loopt vierkant op de voorhand, een paard in balans leunt niet op het bit, en dan mag hij nog zoveel looplust hebben als een racepaard. Dat heeft ook niks meer met loslaten te maken. Of de kinketting nu te los is of niet, lichtjes doorhangen moet de stangteugel. Bij Anky (op de foto's in Georg van die ontmoeting) zie je trouwens dat de stangteugel strakker is dan de trensteugel!
Hubertus Schmidt bedoelt dat je een paard nooit mag verkorten in de hals, als hij naar benden reed was het met lange hals, terwijl Anky wel verkort.
LDR heeft niks met dressuur te maken idd SP. Volgens de klassieke rijkunst moet er gestreefd worden naar "descente de main et des jambes" (en daar heb je ook paard met looplust voor nodig.)
Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt ofzo Tyrza, dat is ook niet mijn bedoeling. Ik hoop alleen dat in de toekomst meer mensen teruggaan naar de dressuur van hoe het allemaal bedoeld was. In Duitsland is er al een vereniging gesticht: Xenophon met een aantal bekendere ruiters die steunen: http://www.xenophon-classical-riding.org/

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:27

Zannekin schreef:
LDR heeft niks met dressuur te maken idd SP.
Het is behoorlijk onfatsoenlijk om op deze manier iemands woorden te verdraaien. Maar ga hier eens inhoudelijk op in; waarom heeft dat niets met dressuur te maken?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:38

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard wat meer druk geeft op de teugels behoeft helemaal niet op de voorhand te gaan. Het gaan met meer looplust zoals tyrza vermelde is prima je kunt immers beter met het paard werken als het in je hand loopt als dan waarneer je het erin moet drukken of waarneer het helemaal geen druk geeft.
Mate van druk is individueel afhankelijk van paard.
En een teugeltrekwedstrijd moet het natuurlijk niet worden.

Een paard in balans geeft druk op het bit, het je geen druk op het bit dan heb je het paard niet juist van achter naar voren gereden over de rug, heb je veel druk op het bit dan houd het paard vast. Anky heeft meestal de stangteugel strakker dan de trens dit is fout maar heeft evenwel niks te maken met de trainingswijze enkel met het vermogen van de ruiter de stangteugel slechts dan te gebruiken waarneer hij nodig is en enkelt in combinatie met de trens waarin hij direct weer moet ontspannen zodra het gewenste effect is bereikt. Een paard mag nooit zover verkorten in de hals dat de ruiter de druk op het bit verliest en het paard achter de loodlijn gaat, rug wegdrukt en dergelijke. Actief voorwaarts rijden en aanleuning herstellen. Maar het is de methode waarin Dhr. Schmidt een andere rijwijze liet zien dan mevr. van Grunsven. >En volgens mij was dat ook het idee achter het global horse forum. De rijwijzen centraal stellen en uitleg geven omtrent deze rijwijze. Iedereen weet dat anky graag ronder stelt maar net zo makkelijk VWNW rijd. En zollang je tijdens het verkorten of ronder stellen ervoor zorgt dat de basisvoorwaarden bewaard blijven dus voorwaarts, in je hand met druk, binnenvoor en buitenachter vrij geeft kan het zelfs heel waardevol zijn. Daarin heeft ietsje ronder stellen wel een toegevoegde waarde namelijk het trainen en sterken van spieren.
En terug gaan naar hoe het allemaal bedoeld was, sorry dat kan niet. Ik zie ons allen nog niet de oorlog in gaan met het paard. Want daar was het juist vroeger ovoor bedoeld.
En die stichting in duitsland is niet nieuw. En prima klassieke dressuur. Maar bitte laat elkaar toch met rust. Laat iedereen op zijn eigen manier rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:45

Zannekin schreef:
Tyrza schreef:
Looplust noemen ze dat. En dat zie ik toch liever dan een knol die heel zwaarmoedig de proef doorloopt. Niet?

Een knol die ingehouden moet worden met teugels loopt vierkant op de voorhand, een paard in balans leunt niet op het bit, en dan mag hij nog zoveel looplust hebben als een racepaard. Dat heeft ook niks meer met loslaten te maken. Of de kinketting nu te los is of niet, lichtjes doorhangen moet de stangteugel. Bij Anky (op de foto's in Georg van die ontmoeting) zie je trouwens dat de stangteugel strakker is dan de trensteugel!
Hubertus Schmidt bedoelt dat je een paard nooit mag verkorten in de hals, als hij naar benden reed was het met lange hals, terwijl Anky wel verkort.
LDR heeft niks met dressuur te maken idd SP. Volgens de klassieke rijkunst moet er gestreefd worden naar "descente de main et des jambes" (en daar heb je ook paard met looplust voor nodig.)
Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt ofzo Tyrza, dat is ook niet mijn bedoeling. Ik hoop alleen dat in de toekomst meer mensen teruggaan naar de dressuur van hoe het allemaal bedoeld was. In Duitsland is er al een vereniging gesticht: Xenophon met een aantal bekendere ruiters die steunen: http://www.xenophon-classical-riding.org/

Zo dat zijn niet de minste ruiters die daar bij aangesloten zijn.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:57

Een doorgeslagen stang heeft overigens niets met wel of niet trekken te maken, alleen maar met hoe los je de kinketting gehangen hebt. Als ik trek aan een stang waarvan de kinketting vrij strak staat, slaat die stang nog niet door. (loopt wel dat paard hoogstwaarschijnlijk met een open bek, sorry mond voor de tere zieltjes onder u, rond Nagelbijten / Gniffelen)

Ik denk dat je sport-dressuur niet moet verwarren met kunst-dressuur, en dat de sport-dressuur wat harder evolueert dan de kunst-dressuur. Zolang je inziet dat dat 2 verschillende dingen zijn, dan is daar niks mis mee.

Als Anky's piaffes niet door de beugel kunnen dan is de oplossing heel simpel: geen negens en tienen meer daarvoor laten geven door de juries, dan rijdt ze ze in no time anders hoor!

Pipo: zonder die mensen aan te willen vallen die jij daar aanhaalt: die reden wel mee in een compleet ander tijdperk. de sport is in de laatste jaren enorm geëvolueerd, je kunt erover twisten of dat de goede of de slechte kant op is gegaan, dat is een andere discussie.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:19

He, eindelijk iemand die verstand van zaken heeft !

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:54

150g mag je max in je handen hebben, voor wie het precies wil weten Lachen. Een paard dat los in de hand is kan je net makkelijk rijden, niet achter de teugel gekropen door het vele getrek maar mooi in balans. Geen sperriem meer nodig, geen aansnoerneusriemen; geen slaan met het hoofd. Het kan dus wel.
Er bestaat niet zoiets als moderne dressuur. Ik heb sterk het gevoel dat mensen echt niet meer weten wat het is. Dressuur is nog steeds het brengen van gewicht naar de achterhand door training waardoor verzamelde oefeningen mogelijk zijn. Dat heeft absoluut niks met het hoofd te maken. Hubertus Schmidt was op die bijeenkomst trouwens als vertegenwoordiger van de klassieke dressuur zoals wij het nu noemen, ook Kyra, maar dan als jury. Ingrid Klimke steunt ook. Of dat nu mensen zijn uit een ander tijdperk?

Zoals ik hiervoor al zei ,Zep, lijdt een doorhangend stangteugeltje nooit tot doorslaan van de stang, hoe los de kinketting ook is. Ik zie niet in wat dat met teergevoeligheid te maken heeft? Het gaat bij mij om kunde van de ruiter eigenlijk. Anja Beran bv gebruikt nooit hulpteugels, op geen enkel punt in de opleiding, ook niet tijdens het longeren. Als je je paarden dan op dat niveau krijgt vind ik dat wel knap en die mogen van mij wel meer DVD tjes uitbrengen. Vork
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 01-12-06 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:04

Zannekin schreef:
150g mag je max in je handen hebben, voor wie het precies wil weten Lachen.

Ik ken paarden die je nooit dat gevoel gaan geven en ik ken paarden die je op een veeeel lichtere verbinding kunt rijden. Dat is echt een onzinnige stelregel.

Een paard dat je heel diep hebt lopen, daarbij heb je vrijwel niets in je hand maar er is wel een verbinding van achter naar voor!!!!!! rijd je datzelfde paard in een hoge proefgerichte oprichting, dan zul je meer in je hand hebben. Dat kan een verschil in grammen zijn overigens.

Er zijn ook paarden die als ze voor het plaatje in de juiste houding lopen, jou op dat moment niet het allerfijnste gevoel geven. Dat heb je wel als je ze bijv een tikje langer, lager of hoger of misschien wel korter hebt. Het is daarbij onzin om te zeggen dat de ene houding beter is voor het paard dan de andere, hij is gewoon anders. In de ring rijdt je voor wat het oog wil zien, thuis rijd je om je paard te verbeteren, en dat is ook lang niet altijd op het punt waar hij het fijnste aanvoelt.

Het is een domme bewering om te zeggen dat een paard dat diep gereden word per defenitie naar beneden getrokken word en zwaar op de hand is. Zolang je dat niet los kunt koppelen is elke discussie erover zinloos.

Ik kan een paard ook aan de voorkant ronder en lager maken, terwijl hij achter ook zakt en daar dus wel degelijk gewicht draagt. Tuurlijk zal hij meer zakken en meer gewicht dragen als ik hem bovenin heb lopen, maar dat is niet het enige criterium. Als degene die zijn paard het meest achterop zou kunnen krijgen zou winnen, dan werd het een heel andere sport. Wel eens geprobeerd een paard te verzamelen dat niet los is in de bovenlijn??

Ik vraag me bij sommige reacties hier werkelijk wel eens af hoeveel paarden de mensen die ze beweren daadwerkelijk gereden hebben.

Ideaal paardrijden is leuk, maar je kan het alleen op ideale paarden die vanaf dag 1 ideaal zijn opgeleid. Ik ben er nog nooit zo eentje tegengekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:07

Sterker nog, door die eindeloze beweringen dat je nooit meer dan x gram in je hand mag hebben, zijn er hele volksstammen basisruiters die dag in dag uit met een open handje om de teugel en bekant een waslijn erin, hun paard zonder enige verbinding door de baan proberen te loodsen, met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:09

Zannekin schreef:
Zoals ik hiervoor al zei ,Zep, lijdt een doorhangend stangteugeltje nooit tot doorslaan van de stang, hoe los de kinketting ook is.

Dat zei je niet, je draaide het namelijk om. Je zei dat de stang doorsloeg en dat er DUS getrokken werd, dat is iets heel anders!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:12

Jij praat nu ook vooral over dat vooreinde eigenlijk. Een paard dat niet verzameld is zal alleen geforceerd boven lopen, en dan idd met meer gewicht op de teugels.
Ik zeg net dat Anky bij het LDR niks in haar handen heeft. Die paarden worden thuis met slof daar gereden, uiteraard leren ze die houding. Ik denk dat ze het net erg vind dat ze in de ring niet LDR kan rijden, hem boven houden kost veel meer kracht.

Wat zijn de zware gevolgen dan voor een paard om aan een los teugeltje te lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:13

Zannekin schreef:
Jij praat nu ook vooral over dat vooreinde eigenlijk. Een paard dat niet verzameld is zal alleen geforceerd boven lopen, en dan idd met meer gewicht op de teugels.
Ik zeg net dat Anky bij het LDR niks in haar handen heeft. Die paarden worden thuis met slof daar gereden, uiteraard leren ze die houding. Ik denk dat ze het net erg vind dat ze in de ring niet LDR kan rijden, hem boven houden kost veel meer kracht.

Wat zijn de zware gevolgen dan voor een paard om aan een los teugeltje te lopen?

sorry hier ga ik niet meer op in. Ga eerst maar eens wat posts van oa mij en Tyrza lezen, en probeer je eens te verdiepen in het gevoel.

Of houd anders je mond en ga geen onzin zitten verkondigen....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:14

Zep schreef:
Zannekin schreef:
Zoals ik hiervoor al zei ,Zep, lijdt een doorhangend stangteugeltje nooit tot doorslaan van de stang, hoe los de kinketting ook is.

Dat zei je niet, je draaide het namelijk om. Je zei dat de stang doorsloeg en dat er DUS getrokken werd, dat is iets heel anders!

Deze bedoelde ik, hier helemaal boven
Zannekin schreef:
Of de kinketting nu te los is of niet, lichtjes doorhangen moet de stangteugel.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:17

Zep schreef:
[sorry hier ga ik niet meer op in. Ga eerst maar eens wat posts van oa mij en Tyrza lezen, en probeer je eens te verdiepen in het gevoel.
Of houd anders je mond en ga geen onzin zitten verkondigen....

Mensen moeten gewoon eens gaan kijken en zelf zien ipv veel op forums te lezen idd.
Kyra Kyrklund heeft trouwens ook een geweldig boek waar meer uit te leren valt dan wat op bokt staat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:21

Zannekin schreef:

Verward

Heb jij de post van Zep überhaupt wel gelezen?
Ze praat helemaal niet alleen over de voorkant, maar aangezien mensen hier LDR steeds verwarren met getrek aan de voorkant, zal uitleg van een voorstander grotendeels over de voorkant gaan hè.
Je tweede zin is verder uit de lucht gegrepen... dat staat echt niet in het bericht van Zep, het staat er vele malen subtieler omdat het gewoon niet zo cru te stellen is.

Wat je over Anky zegt.... jij kunt niet weten wat zij denkt of wat zij vindt, bovendien worden die paarden thuis niet uitsluitend met slof gereden.

Je bent van harte welkom om met mij een keer mee te gaan, een hele stal vol ruiters die de paarden aan een los teugeltje proberen te rijden, kan je zelf zien wat de gevolgen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:24

En laat ieder dan vervolgens maar zijn eigen conclusies trekken.

Je hoeft Anky niet geweldig te vinden, maar zo aangevallen worden als sommigen hier doen heeft ze bij lange na niet verdiend.

Sluit jezelf maar eens een paar jaar op op een grote stal en probeer eens echt te leren paardrijden. Daar kom je niet in die paar jaartjes maar je doet wel een hoop ervaring op.

Gros van de posters hier zijn imo salonruiters die vanuit hun boekje wel even gaan vertellen hoe het allemaal moet. Ik kan daar slecht tegen.

Jou bovenstaande post Zannekin, waar ik zojuist op reageerde, die zit zo krom in elkaar, dan heb je er zo weinig kaas van gegeten. Dat is zinloos om inhoudelijk op te reageren en dat doe ik dus ook niet.

Ik pas diep rijden ook niet toe zoals Anky dat doet, ik wil ook in de verste verte niet pretenderen dat ik maar een fractie van het ruitergevoel van die vrouw heb. Maar ik verdiep me wel in de materie, niet alleen theoretisch maar vooral ook in de praktijk en probeer daar mijn eigen rijden mee te verbeteren. Als ik met mijn ervaringen iemand wat kan leren vind ik dat leuk, andersom als ik van iemand wat kan leren vind ik dat nog leuker. Maar nu met jou verder in discussie gaan Zannekin, dan kan ik net zo goed met mijn keukenkastjes gaan discussieren...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:24

Zannekin schreef:
Mensen moeten gewoon eens gaan kijken en zelf zien ipv veel op forums te lezen idd.
Kyra Kyrklund heeft trouwens ook een geweldig boek waar meer uit te leren valt dan wat op bokt staat.

Dat moet je tegen Q zeggen, niet tegen mensen als Zep die stad en land af hebben gereisd om zich van gedegen kennis te voorzien.