Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperPepeijn schreef:Er worden nog wel eens foto's getoond van LRD getrainde paarden tijdens minder mooie momenten. En de schuld wordt dan aan het LRD trainen gegeven. Hoe kan deze conclusie getrokken worden? En; hebben niet-LRD getrainde paarden deze momenten niet?
Tyrza schreef:Nou, als je een beeeeetje rijtechnisch inzicht hebt, dan kon je zo zien dat er absoluut niet met kracht werd gewerkt.
Zannekin schreef:Tyrza schreef:Nou, als je een beeeeetje rijtechnisch inzicht hebt, dan kon je zo zien dat er absoluut niet met kracht werd gewerkt.
Het is al een oude quote maar dat begrijp ik nu niet van Tyrza. Na Anky toch al wel wat live bezig gezien te hebben kan je zeggen dat de laatste keer in Aken, GP wel het ergste was. De stang zit volledig horizontaal (trekken??) en Anky hangt gewoon constant aan de teugels.
Je weet toch ook Tyrza dat een paard dat je constant in een houding rijdt, met slof met stang, in die houding zal blijven lopen, en niet ineens omhoog komt als je loslaat.
Voor mij is dat geen klassieke dressuur en ik hoop dat er regels gaan komen ivm het trekken en het doorhangen van de stangteugel. Ik vind Kyra en Hubertus Schmidt geweldig, dat is pas mooi om naar te kijken.
Ik heb niet de Ulrike Thiel DVD, wel die van Anja Beran: www.anjaberan.de . De moeite waard om die site eens te doorspitten voor de echte dressuurliefhebbers..
Tyrza schreef:Looplust noemen ze dat. En dat zie ik toch liever dan een knol die heel zwaarmoedig de proef doorloopt. Niet?
Zannekin schreef:Het is behoorlijk onfatsoenlijk om op deze manier iemands woorden te verdraaien. Maar ga hier eens inhoudelijk op in; waarom heeft dat niets met dressuur te maken?LDR heeft niks met dressuur te maken idd SP.
Zannekin schreef:Tyrza schreef:Looplust noemen ze dat. En dat zie ik toch liever dan een knol die heel zwaarmoedig de proef doorloopt. Niet?
Een knol die ingehouden moet worden met teugels loopt vierkant op de voorhand, een paard in balans leunt niet op het bit, en dan mag hij nog zoveel looplust hebben als een racepaard. Dat heeft ook niks meer met loslaten te maken. Of de kinketting nu te los is of niet, lichtjes doorhangen moet de stangteugel. Bij Anky (op de foto's in Georg van die ontmoeting) zie je trouwens dat de stangteugel strakker is dan de trensteugel!
Hubertus Schmidt bedoelt dat je een paard nooit mag verkorten in de hals, als hij naar benden reed was het met lange hals, terwijl Anky wel verkort.
LDR heeft niks met dressuur te maken idd SP. Volgens de klassieke rijkunst moet er gestreefd worden naar "descente de main et des jambes" (en daar heb je ook paard met looplust voor nodig.)
Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt ofzo Tyrza, dat is ook niet mijn bedoeling. Ik hoop alleen dat in de toekomst meer mensen teruggaan naar de dressuur van hoe het allemaal bedoeld was. In Duitsland is er al een vereniging gesticht: Xenophon met een aantal bekendere ruiters die steunen: http://www.xenophon-classical-riding.org/
Zannekin schreef:150g mag je max in je handen hebben, voor wie het precies wil weten.
Zannekin schreef:Zoals ik hiervoor al zei ,Zep, lijdt een doorhangend stangteugeltje nooit tot doorslaan van de stang, hoe los de kinketting ook is.
Zannekin schreef:Jij praat nu ook vooral over dat vooreinde eigenlijk. Een paard dat niet verzameld is zal alleen geforceerd boven lopen, en dan idd met meer gewicht op de teugels.
Ik zeg net dat Anky bij het LDR niks in haar handen heeft. Die paarden worden thuis met slof daar gereden, uiteraard leren ze die houding. Ik denk dat ze het net erg vind dat ze in de ring niet LDR kan rijden, hem boven houden kost veel meer kracht.
Wat zijn de zware gevolgen dan voor een paard om aan een los teugeltje te lopen?
Zep schreef:Zannekin schreef:Zoals ik hiervoor al zei ,Zep, lijdt een doorhangend stangteugeltje nooit tot doorslaan van de stang, hoe los de kinketting ook is.
Dat zei je niet, je draaide het namelijk om. Je zei dat de stang doorsloeg en dat er DUS getrokken werd, dat is iets heel anders!
Zannekin schreef:Of de kinketting nu te los is of niet, lichtjes doorhangen moet de stangteugel.
Zep schreef:[sorry hier ga ik niet meer op in. Ga eerst maar eens wat posts van oa mij en Tyrza lezen, en probeer je eens te verdiepen in het gevoel.
Of houd anders je mond en ga geen onzin zitten verkondigen....
Zannekin schreef:Jij praat nu ook vooral over dat vooreinde eigenlijk. Een paard dat niet verzameld is zal alleen geforceerd boven lopen, en dan idd met meer gewicht op de teugels.
Ik zeg net dat Anky bij het LDR niks in haar handen heeft. Die paarden worden thuis met slof daar gereden, uiteraard leren ze die houding. Ik denk dat ze het net erg vind dat ze in de ring niet LDR kan rijden, hem boven houden kost veel meer kracht.
Wat zijn de zware gevolgen dan voor een paard om aan een los teugeltje te lopen?
Zannekin schreef:Mensen moeten gewoon eens gaan kijken en zelf zien ipv veel op forums te lezen idd.
Kyra Kyrklund heeft trouwens ook een geweldig boek waar meer uit te leren valt dan wat op bokt staat.