Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:13

Vur, ik geef haar geen les, ik zeg slechts wat ik zie gebeuren.
Als je de moeite neem en een filmpje plaatst wil je neem ik aan het maximum eruit halen toch?
Als men dan enkel zegt: knap hoor
Dan schiet dat niet veel op toch?

Als ik naar een filmpje van mezelf kijk dan probeer ik ook juist de kleine dingetjes te vinden zodat je gevoel en beeld beter kan koppelen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:18

Jij ook bedankt Sizzle! Jullie hebben allebei gelijk, maar benaderen het inderdaad anders. En dat geeft niets. Ik heb veel aan de opbouwende kritiek van jullie beide en vind het tof dat jullie uitgebreid er op in gaan. Ik vind het 'blijven voelen' tijdens de proef een groot compliment, dat is wel eens anders geweest maar dat is positief veranderd en daar ben ik best trots op. Meer samenwerken in plaats van passief verwachten dat het paard het ineens wel zelf kan. :)

Het enige is dat ze niet erg op de hand komt, ze voelt nooit zwaar. Ze valt soms inderdaad wel wat op de voorhand, dat los ik normaal op met mijn benen. Helaas is dat in een proef niet echt mogelijk omdat de reactie sterk verschilt en dat is niet wenselijk. Thuis geeft dat niet natuurlijk. Ik probeer het wel subtiel te doen, de kleine correcties waar je het over hebt.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 22:30

Mijn algemene indruk is:
Je hebt een fantastisch paard, maar:
Er is onvoldoende losgelatenheid, vandaar dat je geen buiging hebt.
Er is geen goede aanleuning, vandaar dat je geen buiging hebt.
Je paard loopt vrijwel voortdurend achter de loodlijn vandaar dat je onvoldoende rugwerking hebt.
Je bent op de gevaarlijke grens tussen goed of fout, het kan nu beide kanten opgaan.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:50

Bedankt voor je commentaar sizzle! Zou je misschien de tijd kunnen noemen dat hij over de schouder loopt? Dan kan ik er extra op letten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 06:52

Je hebt natuurlijk gelijk Sizzle, maar ik benader het als instructeur, misschien is dat het verschil. Hoe dan ook, ik zou willen dat er meer mensen zo rondreden op de Nederlandse wedstrijden.
Ik vind het commentaar van Simpelman erg scherp. Dat er geen goede aanleuning is, ben ik het niet mee eens. Hij kan altijd beter, maar niet goed, nee. Bij niet goed, heb ik een ander beeld.
Het filmpje van Horseware heb ik ook bekeken. Daar zou ik gaan werken aan het door de nek gaan (dus meer nageeflijkheid en losgelatenheid in het lijf) van Timo en het er meer aan rijden door de amazone. De details laat ik graag aan Sizzle over. ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:29

Hallo allen,
Heel bokt al uitgespit maar nog niet gevonden wat ik zocht, ik hoop dat ik hier het antwoord kan krijgen van jullie.. Ik moet allereerst zeggen dat ik uit een andere hoek kom (denk ik), ik rij namelijk op trekpaarden en ook nog eens voornamelijk buiten. In het winterseizoen probeer ik ook een les mee te pakken, maar mijn vaste instructrice is er mee gestopt en het is lastig om iemand te vinden die een beetje feeling heeft voor het trekpaard. Het lijken lompe beesten, maar je kan er meer mee bereiken dan gedacht.. mits je de goede begeleiding hebt (in mijn geval).

Mijn hoofdvraag is nu vooral, hoe krijg ik mijn scheve paard recht tijdens de buitenritten?? Ik heb dan natuurlijk geen bakrand en in de wei is het nu niet te doen. Lessen komt er wel aan natuurlijk, maar moet nog een enthousiasteling zien te vinden.
Ik rij sinds kort weer op een ander trekpaard en ze is gewoon scheef.. pakt niet het bit vast of iets dergelijks.. (behalve als ze denkt even keihard in galop te kunnen gaan, maar daar werken we aan door heel veel overgangen te rijden en dat werkt). Wanneer ik bijvoorbeeld mijn been er tegenaan leg, gaat ze in met al scheefheid gewoon opzij, ze buigt er niet omheen zeg maar. Ze is zeer hyper voor mijn been, dus daar moet ze ook een beetje aan wennen..

Alle tips zijn welkom, als mijn vraag hier niet hoort.. probeer ik het nog ergens anders, maar dan in elk geval bedankt voor het lezen van mijn vraag. :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:42

Ik denk dat we vanuit een stuk tekst weinig advies kunnen geven. Wat ik je wil adviseren is om dit topic vanaf de eerste pagina door te lezen.
Wij weten namelijk niet hoe het zit met de losgelatenheid, tact en aanleuning van je paard. Als dit allemaal niet voor elkaar is (dat weten we dus niet) krijg je rechtrichten ook niet voor elkaar.

Ik ben ook een echte buitenruiter. Maar daar doen we ook onze dressuur oefeningen. Zoek een grasveld waar je voltes op kunt rijden bijv. Ga buiten ook echt rijden.
En je hebt geen filmpje denk ik he?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:51

Nee. film en foto is lastig als je alleen in de polder rijdt. ;) De rest zit wel redelijk goed.. tenzij ze gespannen is, dan is er weinig van aanleuning te zien (voor zover je die kan hebben als ze niet goed recht loopt). Het gaat mij ook niet echt om het recht richten in mijn ogen is dat nog een stapje verder, het is mij puur om de basis te doen. Ze komt van voor de kar, in 2 span, daarbij leren ze vaak "scheef" lopen. Aangezien de doorsnee trekpaarden boer daar ook niet echt op let.
Het is ook niet mijn eigen paard, net een maand binnen, maar voel gewoon aan d'r dat er meer in zit dan een scheef boerenpaard. }:0 Ze is heerlijk voorwaarts, durft ook de aanleuning op te zoeken.

En.. vanaf pagina 1 doorlezen zit er niet helemaal in.. 220 pagina's is wat teveel van het goede. Maar heb zeker met regelmaat dit topic "bijgelezen", maar nooit gevonden wat ik zocht.

O.. en buiten rij ik zeker ook dressuurmatig hoor, niet alleen voltes.. ook slalommen om de bomen heen vind ik een mooie oefening, maar is lastig nu met gevallen takken ertussen.. dan wordt het meer crossen dan dressuur. Buiten maak ik veel overgangen, probeer ik stelling te vragen, pak ik haar af toe wat meer op.. maar mis dan soms echt de bakrand bijvoorbeeld om haar net even meer te kunnen helpen wat rechter te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:39

Helenalena schreef:
Hallo allen,
Heel bokt al uitgespit maar nog niet gevonden wat ik zocht, ik hoop dat ik hier het antwoord kan krijgen van jullie.. Ik moet allereerst zeggen dat ik uit een andere hoek kom (denk ik), ik rij namelijk op trekpaarden en ook nog eens voornamelijk buiten. In het winterseizoen probeer ik ook een les mee te pakken, maar mijn vaste instructrice is er mee gestopt en het is lastig om iemand te vinden die een beetje feeling heeft voor het trekpaard. Het lijken lompe beesten, maar je kan er meer mee bereiken dan gedacht.. mits je de goede begeleiding hebt (in mijn geval).

Mijn hoofdvraag is nu vooral, hoe krijg ik mijn scheve paard recht tijdens de buitenritten?? Ik heb dan natuurlijk geen bakrand en in de wei is het nu niet te doen. Lessen komt er wel aan natuurlijk, maar moet nog een enthousiasteling zien te vinden.
Ik rij sinds kort weer op een ander trekpaard en ze is gewoon scheef.. pakt niet het bit vast of iets dergelijks.. (behalve als ze denkt even keihard in galop te kunnen gaan, maar daar werken we aan door heel veel overgangen te rijden en dat werkt). Wanneer ik bijvoorbeeld mijn been er tegenaan leg, gaat ze in met al scheefheid gewoon opzij, ze buigt er niet omheen zeg maar. Ze is zeer hyper voor mijn been, dus daar moet ze ook een beetje aan wennen..

Alle tips zijn welkom, als mijn vraag hier niet hoort.. probeer ik het nog ergens anders, maar dan in elk geval bedankt voor het lezen van mijn vraag. :j

Hoi Helenalena,
Allereerst zul je het rijden moeten afwisselen.
Lichtrijden niet altijd op hetzelfde been en ook linker en rechtergalop afwisselen.
Wat ik je ook zou adviseren is om veel te schakelen in tempo. Dus een paar passen terug en een paar passen naar voren. Daar worden ze ook nog eens erg gehoorzaam van.
Met buitenrijden zouden paarden eigenlijk minder scheef gereden worden dan in een bak want er zijn buiten geen wanden waar het paard zijn schouder naar zou kunnen laten vallen.
Ik weet niet wat je eigen ervaring is maar ik zou gewoon niet teveel prutsen met zijgangen e.d. want hoe meer je aan de voorkant er aan zit hoe moeeilijker het is om de kwaliteit van de gangen te behouden.
Ga vooral lekker genieten op de buitenritten!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 09:45

vur schreef:
Ik vind het commentaar van Simpelman erg scherp. Dat er geen goede aanleuning is, ben ik het niet mee eens. Hij kan altijd beter, maar niet goed, nee. Bij niet goed, heb ik een ander beeld.

Het paard volgt de door de hand gegeven ruimte wel maar blijft achter het bit, volgt de buitenhand niet in de buigingen, loopt nerveus met de lippen te trekken en brengt de bovenlijn/schoft niet voldoende op lengte omdat het zich terug houdt achter het bit, het stapt niet door.
Dat is allemaal moeilijker te zien bij dit van nature mooi bewegende, elegante paard.
En ik ben niet scherp maar windt er nooit geen doekjes om, daar schiet niemand wat mee op.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:54

@Helenalena... misschien even andere invalshoek maar je moet zelf beslissen of je paard dat nodig heeft. Ik rijd ook veel buiten vooral op mijn oudje en toen laatst dit filmpje langskwam
https://youtu.be/VytQUTUCvs4 Heb ik dat ook buiten gebruikt wat makkelijk kan omdat je daar vaak goed paralel aan iets kan stappen. Ik merkte dat het voor het oudje wel wat deed ... al doe ik het heel subtiel en maar weinig.
Er was toen in het topic een discussie over "suppling the poll" ... die kan je terug vinden rond blz 211 van dit topic.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:54

Sizzle schreef:
Damian, hoe weet je zeker dat combinaties die met spanning rijden geen opmerking krijgen?
Of misschien een 6 krijgen ipv een 8?

Ik schrijf wel eens en ik denk dat een goed voorbeeld (en triest dieptepunt van de dressuursport) hiervan de afgelopen EK was. Daar wist een ruiter/presentator nog te beweren bij een paard wat in echt in een houtgreep liep "wat een mooie stabiele aanleuning". Ik denk ook dat heel veel gewoon niet beter meer weten en denken dat het zo hoort.
Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat er ook wel juryleden zijn die er een opmerking over maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 10:06

@Helenalena,
De voornaamste redenen dat paarden "scheef" zijn zijn onzekerheid, angst en ongenoegen.
Wanneer je met een paard van huis weg gaat dan wordt vrijwel ieder paard onzeker tot angstig.

Wanneer jijzelf in een angstige situatie terecht komt dan zul je je onwillekeurig spannen tussen je schouderbladen en in je nek, je klemt je kaken op elkaar en je gaat adrenaline aanmaken waardoor het allemaal nog wat versterkt wordt.
Paarden doen dat net zo, alleen ze doen het meestal ongelijkmatig en lijken daardoor scheef.
Ze gaan scheef lopen, laten de bitwerking aan één zijde niet meer doorkomen, buigen niet meer in de wendingen en nog een heleboel andere details.

Dat wat je paard nodig heeft is vertrouwen in de situatie.
Wanneer jij allerlei dingen van hem gaat vragen maak je hem alleen nog maar onzekerder, "hij heeft daar nu geen tijd voor", hij is met andere dingen bezig.
Wat de scheefheid het efficientst en blijvend opheft is het je paard helpen zich veilig te voelen in de situatie.
Dat is een kwestie van kleine beetjes, langzaam aan, vriendelijkheid, veel aanmoediging voor het minste geringste dat een beetje op goed doen lijkt en in het begin steeds precies hetzelfde doen zodat hij kan anticiperen en zeker ook veel geduld.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:33

Ten eerste iedereen bedankt voor de tips! Het is een paard van 5 jaar, waarvan ik ook niet weet wat er voorheen precies mee gedaan is, in elk geval weinig onder het zadel geweest.
Tempowisselingen doe ik wel, vindt ze nog wel heel moeilijk, maar alle kleine beetjes zijn voor mij al oké. Zo ook het afwisselen van been en galop.
Zijgangen ben ik zeker niet mee bezig, vind ik ook niet belangrijk.. eerst de basis maar eens goed hebben. Zou het gewoon fijn vinden als ik een klein beetje stelling kan vragen bijvoorbeeld.
En genieten op buitenrit kunnen we zeker! Ik wissel "werk" ook heel graag af met gewoon lekker rondhobbelen en lekker samen om ons heen kijken.
Evelijn; bedankt voor je filmpje, ik kom net de nacht uit, dus nog niet zo gefocust dat ik het goed kan volgen nu.. kijk hem later zeker nog eens goed af.

Simpleman; Hier had ik nog niet zo aan gedacht, maar zou zeker een punt kunnen zijn. Ik ben gelukkig een heel geduldig persoon en ben al blij met de kleinste dingen die we behalen. Als ze al netjes kan halt houden bijvoorbeeld krijgt ze van mij al een pluim, net als wanneer ze netjes terug komt uit de draf, al duurt dat soms wat langer. Wil namelijk niet te veel in de mond zitten. Stemhulpen kent ze wel, maar wil hierbij ook de zithulpen bevestigen.
Daarbij is het ook zo dat ik haar nog niet zo lang rij, dus de vertrouwensband moet ook nog even goed aansterken, die groeit sneller dan gedacht. We zullen dan voornamelijk aan het (wederzijdse) vertrouwen gaan werken en veel gaan genieten, dan komt de rest waarschijnlijk ook wel. Ondertussen wel werken aan de basis, dat de knopjes allemaal goed bevestigd worden.

Mag ik het tot zover samenvatten? Wederom bedankt voor jullie tips, geeft me in elk geval het gevoel dat ik niet helemaal verkeerd bezig was.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 14:38

Helenalena schreef:
Simpleman; Hier had ik nog niet zo aan gedacht, maar zou zeker een punt kunnen zijn. Ik ben gelukkig een heel geduldig persoon en ben al blij met de kleinste dingen die we behalen. Als ze al netjes kan halt houden bijvoorbeeld krijgt ze van mij al een pluim, net als wanneer ze netjes terug komt uit de draf, al duurt dat soms wat langer. Wil namelijk niet te veel in de mond zitten. Stemhulpen kent ze wel, maar wil hierbij ook de zithulpen bevestigen.
Daarbij is het ook zo dat ik haar nog niet zo lang rij, dus de vertrouwensband moet ook nog even goed aansterken, die groeit sneller dan gedacht. We zullen dan voornamelijk aan het (wederzijdse) vertrouwen gaan werken en veel gaan genieten, dan komt de rest waarschijnlijk ook wel. Ondertussen wel werken aan de basis, dat de knopjes allemaal goed bevestigd worden.

Je kijkt langs de bedoeling van mijn advies heen, het lijkt er op dat je alleen je vooringenomenheid ziet.
Ik bedoel te zeggen dat je paard vertrouwen moet hebben in de situatie en dat alles dat jij DOET storend is.
Ga samen met je paard naar buiten, observeer en voel wat hem bezielt, pas je daar aan aan.
Laat hem de tijd, de rust en de ruimte om vertrouwen te krijgen in dat wat er met hem gebeurt.

Met andere woorden doe zo min mogelijk, help alleen maar je paard, probeer niet te scoren, ga niet verder dan dat wat hij aankan zonder stress.
Doe steeds hetzelfde trajectje op dezelfde manier. Variatie kun je inzetten wanneer hij zich niet meer opwindt, zijn zelfvertrouwen heeft gevonden.
Dit vraagt geduld, veel tijd en afzien maar het is de snelste en meest efficiënte manier om je paard op te voeden.
Genieten doet je paard wanneer je hem in de wei zet en met rust laat. ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:58

Bedankt voor de verduidelijking!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:42

damian23 schreef:
Even lekker off topic, maar voor de mensen die een kneveltrens willen aanschaffen, Divoza heeft 25% korting. Ik heb net de Stubben Wiener besteld. Ik ben heel benieuwd wat paardlief er van vindt. Dan haal ik ook mijn neusriem er af. Ik heb die zo los zitten dat ik eigenlijk niet weet wat voor functie deze heeft.

Wat zijn die bitten duur!! Ik heb er gewoon 1 van HH.. enkel gebroken geloof 2 tientjes..

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:46

Oprechte vraag Simpelman, je stelt dat mijn paard geen buiging en losgelatenheid heeft omdat ze achter de loodlijn loopt. Is dat per definitie zo volgens jou? Dus alle paarden die achter de loodlijn lopen kunnen geen buiging en losgelatenheid laten zien. Ik vind dat mijn paard erg minimaal achter de loodlijn komt. Ja, ze knikt er nét iets achter, maar is dat echt de reden dat zij niet buigt en loslaat?

Dat ze dat beter moet gaan doen is een feit, ik denk alleen niet dat ik dat ga bereiken door puur te letten op dat ze niet achter de loodlijn komt. Zo is het erg zwart-wit gesteld, maar zo had ik het geïnterpreteerd, vandaar :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 19:58

Nee, het is niet zwart wit.
Er is niet geen losgelatenheid omdat ze achter de loodlijn gaat.
Het achter de loodlijn gaan is in jouw geval één van de symptomen.
Zoals je weet los je met de aanpassing van de symptomen niets op.
Symptomen wijzen slechts iets aan.

Je algemene probleem is de losgelatenheid die, tenminste in je proef, niet voldoende bevestigd aanwezig was.
Dat onbevestigde element maakt dat je overal in de verdere africhting problemen tegen zult komen.
Ik raad je aan daar aandacht aan te besteden.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:01

Duidelijk, bedankt! :)

Het loslaten is iets wat niet alleen met rijden terug komt, maar in het hele gedrag van het paard. Daar kan ik een boek over schrijven maar ga ik jullie niet mee opzadelen :+ Fascinerend hoe dat allemaal in elkaar overloopt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:07

KimE schreef:
Jazeker riegje :) Alle 219 pagina's. Ik weet met welke insteek dit topic is geopend en welke kant het op is gegaan. Mag ik vragen met welke intentie je de vraag hebt gesteld?

@ vur, dankjewel. Ik had rond de 190 punten. Afgelopen zaterdag de slordigheidjes die in deze proef te zien waren wél netjes afgewerkt en toen schoten de punten al naar de 201. Lengtebuiging staat inderdaad dikgedrukt in onze training, dat vinden we lastig! Goed gezien :)

Ik vroeg dit omdat het me opviel dat het paard veel achter de loodlijn duikt en ik niet het idee had dat je het probeerde op te lossen. Hij bleef in het zelfde frame lopen waarbij die soms een dot gas geeft en zn benen mooi wegslingert. hij heeft een mooie/ goede beweging en loopt makkelijk maar het plaatje oogt wat stijf en wat gespannen.
Ik denk dat vele mensen dit een goede proef vinden, maar juist de soepelheid en correct rug gebruik waar het in het topic over gaat ontbreekt in mijn ogen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:36

Jij ook bedankt voor je reactie. Dat het er niet is op dat moment wil niet zeggen dat er niet op geoefend wordt :) Maar je hebt gelijk dat het in de proef ontbreekt aan lossigheid.

Hoe zou jij het achter de loodlijn komen in een proef corrigeren? Zoals ik al eerder aangaf los ik het in mijn training op met mijn benen. De reactie verschilt echter en dat kan ik me in mijn proef niet permitteren.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:21

wat is belangrijker een winstpunt of een beter lopend paard?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:29

Ik wist dat dit antwoord zou komen :D

Natuurlijk is een goed lopend paard belangrijk. Ik ben echter wel zo egoïstisch dat ik wedstrijden rijden leuk vind. Thuis werken we heel hard aan de lossigheid, lengtebuiging, het voorwaarts (neerwaarts) rijden en nog meer belangrijks wat ik vergeet op te noemen. Op wedstrijd lukt dat niet altijd (thuis ook niet elke dag trouwens), toch vind ik dat ik dat dit niet oneerlijk is tegenover mijn paard die ene keer in de maand. Ofja, het is natuurlijk altijd oneerlijk gezien de spanning die erbij komt kijken. Maar naar het bos vindt ze net zo spannend.

Ik heb moeite de goede woorden te vinden vanavond dus de argumentatie komt vast niet zo goed over.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:37

@kimE: wat heb je een mooi bewegend paard! Ik zie veel proeven die een heel stuk minder zijn!