Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:11

Citaat:
als je hiermee bedoeld dat ieder paard stijf is die net zadelmak gemaakt wordt of is? dan begrijp ik dat complete boek niet.

Wanneer ik zo´n zin lees moet ik innerlijk enorm lachen, het geeft nl 2 dingen aan.

Citaat:
alles wat vast zit moet idd losgemaakt worden, maar ik geloof niet dat een net zadelmak paard vast zit.

Die zit niet vast die houd zich vast.
Citaat:
(of hij is al vast gereden)
Ik heb heel wat jonge paarden zadelmak gemaakt. Daarbij is mijn ervaring dat ze niet stijf zijn, maar de spierkracht in de a/h moeten ontwikkelen om de verzamelingen te gaan doen.
de rest is allemaal los en ontspannen. (wederom mijn ervaring) daarbij voel ik wel een verschil tussen een lenig paard en een iets minder lenig paard.
Niets voelt als vast (alleen als de ruiter vasthoud)

Denk dat u jammer genoeg nooit zal begrijpen of wil begrijpen dat het gevoel van de mens niet altijd weergeeft wat er werkelijk gebeurd, misschien dat u dat ooit eens leert te begrijpen wat velen op dit topic u reeds meerdere malen hebben geprobeerd uit te leggen, helaas bent u de enige die dat zeer stoer en star vasthoudt, uw eigen gevoel boven anderen stelt en ook over wijze mensen meer zeer veel gevoel die het tegendeel hebben laten zien en het ook opgeschreven hebben.
U begrijpt deze niet, hoe komt het dat velen hier op het topic u niet begrijpen maar wel wat wijze mannen in boeken geschreven hebben????
Denk dat u eens moet gaan nadenken waarom dat allemaal zo is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:12

Aanleuning is toch een ander woord voor in de hand gesteld?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:55

vur schreef:
En o ja, het paard sturen doe je volgens mij met de voorhand.

Ga eens kijken, als je paard los is en een wending maakt , met welk been hij de wending in stuurt?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:55

quadripes schreef:
dat is geheel niet wat 'in de hand gesteld' betekent. leest u aub terug.

heeft u dat nu tegen mij ?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:59

Professor schreef:
Moll schreef:
men kan alleen een paard in de hand stellen wanneer deze correct geschoolt is, vereden paarden is een ander verhaal, sommige kan het wel bij andere niet, echter ben ik wel van mening dat het paard in de hand gestld word op het moment dat men op stapt tot het moment dat men af stapt.

????

U haalt iets door elkaar, het in de handstellen en de verzameling.
En main is in het Frans in de handstellen of in de hand gesteld.
En de uitdrukkingen "la mise en main, en zowel "le rassembler", wat beide verzameling heet in de Franse paardenvaktaal.
Deze beide laatste kan men niet verwachten bij een niet correct geschoold paard.
Het eerste wel degelijk, hoe kan men anders "rijden".

ik haal niet door elkaar, ik geef duidelijk aan dat geen wat u beschrijft, dt het paard correct geschoolt moet zijn, en dat het met vereden paarden meer niet dan wel kan, dit kcht er aan hoe dat het oaard voor afgaande opleiding heeft gehad

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:01

Citaat:
ik haal niet door elkaar, ik geef duidelijk aan dat geen wat u beschrijft, dt het paard correct geschoolt moet zijn, en dat het met vereden paarden meer niet dan wel kan, dit kcht er aan hoe dat het oaard voor afgaande opleiding heeft gehad

Elk paard dient men in de hand te stellen wil men daar mee rijden stelde ik.
U draait nu in feite om de hete brei.
Wat is correct geschoold en hoe moet men dat doen, wanneer het paard niet in de hand gesteld is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:02

Professor schreef:
Denk dat u jammer genoeg nooit zal begrijpen of wil begrijpen dat het gevoel van de mens niet altijd weergeeft wat er werkelijk gebeurd, misschien dat u dat ooit eens leert te begrijpen wat velen op dit topic u reeds meerdere malen hebben geprobeerd uit te leggen, helaas bent u de enige die dat zeer stoer en star vasthoudt, uw eigen gevoel boven anderen stelt en ook over wijze mensen meer zeer veel gevoel die het tegendeel hebben laten zien en het ook opgeschreven hebben.
U begrijpt deze niet, hoe komt het dat velen hier op het topic u niet begrijpen maar wel wat wijze mannen in boeken geschreven hebben????
Denk dat u eens moet gaan nadenken waarom dat allemaal zo is.

De enige waar ik op vertrouw, is de reactie van de paarden op de ruiter.
daar leer ik van. Niet van stoffige oude boekenkasten. :+
Alleen van paardrijden leer je het voelen, niet van het boeken lezen. (daarmee begrijp je misschien de theorie, maar het praktijk gedeelte ontbreekt.)
Kan je leren fietsen uit een boek?
Mijn gevoel is van mij, daar kan geen grootmeester over oordelen en u ook niet professor.
Ik heb geleerd te vertrouwen op mijn gevoel en waarnemingen.
dat U dat ervaart alszijnde ik mij boven andere stelt, laat ik bij U.
Iedereen kan nl dit gevoel ontwikkelen. Dat is ook hetgeen wat ik in de lessen uitdraag.
Ieder mag het zelf ervaren.
Misschien eens leuk, te voelen als je rijd, waar een paard eigenlijk mee stuurt. :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:04

Professor schreef:
Citaat:

Elk paard dient men in de hand te stellen wil men daar mee rijden stelde ik.
U draait nu in feite om de hete brei.
Wat is correct geschoold en hoe moet men dat doen, wanneer het paard niet in de hand gesteld is.

dat is waar, dat het paard eenst in de hand moet staan alvoords men verder kan, wat ik bedoel is B.B een paard wat achter het bit kruipt, en niet het bit aan neemt enz.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:13

nombrado schreef:
De enige waar ik op vertrouw, is de reactie van de paarden op de ruiter.
daar leer ik van. Niet van stoffige oude boekenkasten. :+
Alleen van paardrijden leer je het voelen, niet van het boeken lezen. (daarmee begrijp je misschien de theorie, maar het praktijk gedeelte ontbreekt.)
Kan je leren fietsen uit een boek?
Mijn gevoel is van mij, daar kan geen grootmeester over oordelen en u ook niet professor.
Ik heb geleerd te vertrouwen op mijn gevoel en waarnemingen.
dat U dat ervaart alszijnde ik mij boven andere stelt, laat ik bij U.
Iedereen kan nl dit gevoel ontwikkelen. Dat is ook hetgeen wat ik in de lessen uitdraag.
Ieder mag het zelf ervaren.
Misschien eens leuk, te voelen als je rijd, waar een paard eigenlijk mee stuurt. :D

Deze woorden bevestigen toch alles.
En zeker de laatste zin, is de kroning op dit alles.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:16

Citaat:
dat is waar, dat het paard eenst in de hand moet staan alvoords men verder kan, wat ik bedoel is B.B een paard wat achter het bit kruipt, en niet het bit aan neemt enz.

Dat wil dan zeggen dat het paard niet eerlijk in de handgesteld is, bovendien achter de teugel kruipen is veelal voor momenten en niet constant en bevestigd dat het paard niet rieeel in de handgesteld is.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:16

Maar Nombrado,als alles draait om het gevoel,het ervaren daarvan etc,hoe doet u dat dan met
de E-lessen(commentaar op een filmpje )die u geeft?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:29

piepenfiets schreef:
Maar Nombrado,als alles draait om het gevoel,het ervaren daarvan etc,hoe doet u dat dan met
de E-lessen(commentaar op een filmpje )die u geeft?

door de ruiter zelf te leren voelen wat er gebeurd (naar aanleiding van het filmpje)
Das helemaal niet moeilijk, als de ruiter er voor open staat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:32

Professor schreef:
Citaat:

Dat wil dan zeggen dat het paard niet eerlijk in de handgesteld is, bovendien achter de teugel kruipen is veelal voor momenten en niet constant en bevestigd dat het paard niet rieeel in de handgesteld is.

dat zeg ik dus met minder woorden, niet correct geschoold

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:32

nombrado schreef:
[

door de ruiter zelf te leren voelen wat er gebeurd (naar aanleiding van het filmpje)

Zeer duidelijk, maar niet voelbaar.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:33

Moll schreef:
dat zeg ik dus met minder woorden, niet correct geschoold

Nuance mijnheer Moll, niet correct geschoold is in deze een veel te groot woord.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:07

Professor schreef:
nombrado schreef:
[

Zeer duidelijk, maar niet voelbaar.

voor sommige niet nee.
die zijn teveel vervreemd van gevoel, en dan wordt het een stuk lastiger.
Je zal allereerst je eigen lichaam moeten leren voelen alvorens men dit kan verlangen van een paard.
De conditionering van mensen in het algemeen is dat het merendeel van de kinderen al afgeleerd wordt wat gevoel is. Doordat de ouders of omgeving zeggen dat hun gevoel "niet klopt"
het ego/gedachte is ervoor in de plaats gekomen en daarmee wordt het natuurlijk gevoel bij veel mensen mee weg beredeneerd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:17

Er waren dus of zijn dus mensen die schrijven dat een instructeur de kleinste vragen niet kan beantwoorden, dan vind ik het vreemd dat de vraag van mijnheer FaberSmid onbeantwoord blijft.
De biomechanica beleerd ons dat het paard voor gestuurd word, wat ook blijkt uit vele oefeningen bv het afwenden.
Wanneer wij een wending zouden besturen vanuit de achterhand dan krijgen wij een wending op de achterhand.
En dat zijn toch twee verschillende dingen.
De achterhand (benen) volgen het spoor van de voorbenen, dat is het geval met een wending.
Men ziet het ook in het dagelijks leven, de fiets de auto worden gestuurd door het voorwiel/en en de de achterwielen worden aangedreven.
Wanneer men dat niet zou doen maar het zouden omkeren dan word het instabiel, dat hebben al velen geprobeerd maar het werden hevige onbestuurbare projectielen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:30

Professor schreef:
De biomechanica beleerd ons dat het paard voor gestuurd word, wat ook blijkt uit vele oefeningen bv het afwenden.
Wanneer wij een wending zouden besturen vanuit de achterhand dan krijgen wij een wending op de achterhand.
De achterhand (benen) volgen het spoor van de voorbenen, dat is het geval met een wending.
Men ziet het ook in het dagelijks leven, de fiets de auto worden gestuurd door het voorwiel/en en de de achterwielen worden aangedreven.
Wanneer men dat niet zou doen maar het zouden omkeren dan word het instabiel, dat hebben al velen geprobeerd maar het werden hevige onbestuurbare projectielen.

heeft U daar een beschrijving van de oude meesters, waarin ze dit beschrijven?
of een uitleg van de biomechanica van een paard?

Hoe zit dat dan bij extreme verzameling, waarbij het gewicht op de achterhand is?
een paard kan op de achterhand lopen , echter niet op de voorhand , hoe kan dat dan met sturen?
Hoe buigen de gewrichten in een voorhand? zijn die ervoor gemaakt op een buiging tot stand te brengen of te dragen? om een bocht om te gaan?
de achterhand/bekken nl wel
als je die gewrichten bekijkt, zie je precies, waardoor het paard met de achterhand stuurt en niet met de voorhand.
Hoe kan het dan, dat een paard met zijn hoofd naar rechts kan kijken, en zijn lijf rechtdoor loopt?
komt dat uit zijn gewrichten rond de schouder?

Ruiters /instucteurs, die nog steeds denken dat een paard met de voorhand stuurt, creeeren voorbeen/boegtrekkers.
Waarom wordt de oefening spaanse pas gebruikt? om de voorhand stuur losser te maken????
Lijkt me niet handig.

Neem een boot, met het roer achterin en ook de motor,
als deze boot in plané zou gaan (neus uit het water) en het stuur voorin zou zitten, zou deze boot onbestuurbaar worden.

Needje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:38

Ik zie een paard dan meer als een 4WD. Bij een boot zwenkt de achterhand uit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:47

Needje schreef:
Ik zie een paard dan meer als een 4WD. Bij een boot zwenkt de achterhand uit.

het gaat om het sturen van een paard.
waar dat tot stand komt.
waarmee een paard inzet (ook los) om een bocht in te sturen.
Is niet zo moeilijk, want ze doen het precies hetzelfde als wij mensen :+

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:51

Ja, ze lopen hun neus achterna!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:52

In iedere beschrijving van welk land ook over het rijden van een paard, staat heel duidelijk dat de besturing de richtings aangave gegeven word met de voorhand.
En alles andere wat er nu beweerd word gedeeltelijk weer in de vragende vorm is te verwerpen.
Vreemd vind ik ook dat men eerst schrijft stoffige oude boeken, en dan weer waar staat dat???
Helaas voor u heb het geleerd, van goede leermeesters, en weet het uit de praktijk.
Bovendien gevoel wat is dat, het gevoel voor het rijden?
Wanneer men vergelijken trekt dan doe ik dat om het duidelijker te maken, maar helaas wil men dan weer het in het belachelijke trekken.
Dat het menselijke gevoel niet voldoende is om goed te kunnen paardrijden is bewezen.
Omdat men zichzelf niet ziet, en de reaktie van het paard niet zien kan. Niet elke reaktie van het paard kan men zien of aanvoelen op de goede manier.
Dat word steeds doorelkaar gehaald, en dat is jammer tegenover het paard.
Het rijtechnischgevoel is het aanvoelen van het paard en verschillende paarden, en een paard aanrijden of volledig afgericht hebben is wel een heel groot verschil.
En de correctie om mijn gevoel als ruiter dient toch altijd gecorrigeerd te worden van beneden uit, zeker bij het gevorderde rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:58

nombrado schreef:
vur schreef:
En o ja, het paard sturen doe je volgens mij met de voorhand.

Ga eens kijken, als je paard los is en een wending maakt , met welk been hij de wending in stuurt?

Wonderbaarlijk dat u anderen de vraag kwalijk doen nemen, zel echter ook geen antwoord kan geven en toch verbeteren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:13

Professor schreef:
Er waren dus of zijn dus mensen die schrijven dat een instructeur de kleinste vragen niet kan beantwoorden, dan vind ik het vreemd dat de vraag van mijnheer FaberSmid onbeantwoord blijft.

Nombrado en cherie (modie), waarom schrijven u beide zoveel woorden met weinig betekenis? Lees hele verhalen van u beide, over gevoel maar zonder uitleg en antwoorden en inhoud? Wat zijn uw woorden dan van waarden?
De anderen die u beide doen aanvallen en verbeteren met het gevoel van uw beide, is ten zeerste onplezierig om te lezen. Alles in het belachelijk schrijven, dressuur en de grootmeesters zo ieder onnozel schrijven. Verwijten dat men alleen maar doen quoten, kwalijk
nemen uw antwoord niet te kunnen geven? Maar zie eens aan hoe u beide schrijven, nog immer geen enkel antwoord op de vraag van u beide?

Dankzij de grootmeesters voor ons, hebben wij het weten verder verkregen. Zonder de grootmeesters, was er geen dressuur en bijvoorbeeld het ambacht hoefsmid zoals wij die nu geleerd hebben. Dan had het niet zo ver kunnen ontwikkelen, wat dan dames weet u dat alles ook beter? Zekers op gevoel bekappen, smeden en beslaan? Nee dames dan blief ik toch liever met de geleerde kennis en ervaring en met gevoel (niet op gevoel), me wordt niet geboren als ruiter en hoefsmid dat is net als het leven een leergang des levens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:22

FaberSmid schreef:
Nombrado waarom schrijven u beide zoveel woorden met weinig betekenis? Lees hele verhalen van u beide, over gevoel maar zonder uitleg en antwoorden en inhoud? Wat zijn uw woorden dan van waarden?
.

Wat is gevoel?
uitleg
voelen of een paard als hij wegstapt , dit met zijn achterbeen of met zijn voorbeen doet bv.
dat is voelen.
zien kan je het niet, als je erop zit.
voelen wel.
Zo kan ik zelfs voelen of hoefsmeden mijn paard goed hebben bekapt. ;)
ze lopen dan anders dan ik gewend ben, en ga ik dan kijken, dan kom ik er idd bv achter,dat 1 van mijn paarden achter onnodig binnendoor gezet zijn.
Dat is voelen.
Voelen of je paard anders voelt dan anders
dat is voelen.

overigens ken ik Cherie/Modie niet persoonlijk.
gek genoeg, komen onze gevoelens betreffende het rijden wel overeen.
leuk hé?
zonder boeken :+
Laatst bijgewerkt door nombrado op 04-04-11 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt