DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Marcello

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:32

Maar daarvoor staat "het zou mij niets verbazen als" dat is dus geen bewering van een feit maar een indruk die ze heeft. De reactie daarop vind ik wat overtrokken, alsof ze een beschuldiging heeft gedaan die zou moeten bewijzen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:38

Ik heb twee berichten van haar gequoot, in het ene zegt ze het zou me niets verbazen en als Tyrza op dat bericht ingaat, wordt ze nog stelliger.
Welke reactie vind jij overtrokken? Dat ik vraag waarom ze dat zo stellig weet? Lijkt me toch een doodnormale vraag?
Als jij zegt "het zou me niets verbazen als er honderd paarden dood zijn door LDR" dan vraag ik je ook hoe je daarbij komt.
Over overtrokken reacties gesproken???

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:57

In de topsport vallen gewoon blessures. Dat is in de humane sporten zo en dat is in de paardensport ook zo.

En een anky kan het zich gewoon niet veroorloven in een wedstrijdseizoen een paard te hebben met een blessure waardoor zij niet kan starten. Zo is het in de humane sport toch ook? Hoe vaak zie je geen tennisers op bijvoorbeeld wimbledon met een brace? Nou in de dressuur mag je niet eens starten met bandages.
Het is haar beroep haar inkomsten want wedstrijden betekend publiciteit, zij meot ook eten al denk ik dat ze wel aan het binnenlopen is Geld, geld! .

Daarom zal de fysio regelmatig kijken en helpen en dergelijke zelfde als dat die paarden regelmatig door de DA onderzoch worden dat hun bloed onderzocht wordt om tekorten en dergelijke. Logo en ik zou er ook maar niet al te veel achter zoeken.

Dus jongen val elkaar niet op die dingen aan is een beetje flauw. Liever back on topic. LDR ging het over-

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:00

Volgens mij wordt ze niet stelliger en zegt ze ook niet dat ze stellig weet dat.. , tyrza had over het woordje NIET heengelezen.
Als ik zo iets zou beweren als dat het mij niet zou verbazen als honderden paarden dood zijn gegeaan door LDR, mag je me inderdaad vragen hoe ik bij die mening kom, maar het is een heel andere bewering dan wanneer ik zou schrijven dat er honderden paarden dood zijn door LDR. In het eerste geval mag je terrecht vragen hoe ik aan die indruk kom, in het tweede geval zou je me mogen vragen met bewijzen te komen.
Als je me vraagt met bewijzen te komen op de eerste bewering zou ik de reactie overtokken vinden.

En ik denk dat het in elkaar trekken (liefst nog met slof omdat "die rotknol zijn kop niet naar beneden wil doen") van het paard onder het mom van dat is LDR, dat doen topruiters ook, dus zal het wel goed zijn, en nog erger het beeld dat onstaat dat dat de juiste manier van rijden is, de paarden in het algemeen meer kwaad dan goed doet. Vervolgens heeft de dierenarts en fysiotherapuit weer handenvol om de problemen die het paard heeft gekregen weer op te lossen. (Kissing spines, SI gewricht problemen, vast in de rug en ondervoet problemen in de voorbenen).

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:01

Paljassofie schreef:
Als ik foto's zie van Anky die losrijdt voor wedstrijden zou het me niks verbazen als die fysio niet gewoon preventief komt. Lips are sealed

In een uitzending van/over sport een aantal maanden geleden, lieten ze een paardenfysiotherapeut aan het werk zien op een paard.
Anky was toen ook in dat programma en haar werd gevraagd of zij ook zo iemand voor haar paarden had.
Haar antwoord was nee.
Anky zei haar paarden regelmatig checken door bepaalde niet met name genoemde dierenarts(en).

En nu back on topic.

Iemand nog Isabell aan het werk gezien op JIM??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:02

Don_Marcello schreef:
Volgens mij wordt ze niet stelliger en zegt ze ook niet dat ze stellig weet dat.. , tyrza had over het woordje NIET heengelezen.
Als ik zo iets zou beweren als dat het mij niet zou verbazen als honderden paarden dood zijn gegeaan door LDR, mag je me inderdaad vragen hoe ik bij die mening kom, maar het is een heel andere bewering dan wanneer ik zou schrijven dat er honderden paarden dood zijn door LDR. In het eerste geval mag je terrecht vragen hoe ik aan die indruk kom, in het tweede geval zou je me mogen vragen met bewijzen te komen.
Als je me vraagt met bewijzen te komen op de eerste bewering zou ik de reactie overtokken vinden.

En ik denk dat het in elkaar trekken (liefst nog met slof omdat "die rotknol zijn kop niet naar beneden wil doen") van het paard onder het mom van dat is LDR, dat doen topruiters ook, dus zal het wel goed zijn, en nog erger het beeld dat onstaat dat dat de juiste manier van rijden is, de paarden in het algemeen meer kwaad dan goed doet. Vervolgens heeft de dierenarts en fysiotherapuit weer handenvol om de problemen die het paard heeft gekregen weer op te lossen. (Kissing spines, SI gewricht problemen, vast in de rug en ondervoet problemen in de voorbenen).

Oh, dus als je "het zou me niet verbazen als...." ergens voor zet dan mag je dus alles roepen wat je maar wilt?
Bedankt, goed dat ik het weet!

Je meent dit toch niet serieus hoop ik hé?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:27

Natuurlijk meen ik dat wel serieus, mits het me ook daadwerkelijk niet zou verbazen als iets waar zou blijken te zijn. Zo kan je nuance aanbrengen. Als ik zeg het zou me niet verbazen dat ... zegt dat wat over mij, mijn waarnemingen mijn interpretaties en mijn meningen. Ik kan die dan desgewenst toelichten maar hoef dat niet te bewijzen. Als ik iets beweer of iemand beschuldig, is dat iets heel anders en kan je verwachten dat ik met bewijzen of met een heel gedegen onderbouwing kom.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:33

Hopelijk gaat de communicatie tussen de modale ruiter en paard beter dan hier in dit topic. Wat ook opvalt is dat de reacties van meisjes/vrouwen anders is als van jongens/mannen. Ook s**ken meisjes/vrouwen elkaar meer af dan jongens/mannen. Je vraagt je soms wel eens af of echte communicatie tussen soortgenoten mogelijk is. Als communicatie tussen mensen al niet goed verloopt, dan vraag je je in alle bescheidenheid wel eens af of het tussen ruiter en paard veel beter gaat. En dan maar roepen dat alles veel beter gaat, beter voelt.

Of de trainingsmethode goed is en op langere termijn resultaat voor grotere groepen ruiters oplevert merken we vanzelf met regionale-, landelijke-, europese-, wereld- en olypische wedstrijden. Het gaat er niet om of een methode goed is voor één ruiter/amazone maar of de methode betere resultaten oplevert op langere termijn en een grotere groep ruiters/amazones.

Zelf vind ik dat als een eigenaar van een paard besluit om zijn paard naar de slager te (laten) brengen, dat de eigenaar bij het afschieten van het paard zelf aanwezig moet zijn. Als je dat niet kan dan zou je eigenlijk niet aan paardrijden moeten beginnen. Je kan daardoor ook de vraag veel beter beantwoorden of je goed bent bezig geweest. Het geeft wat minder vrijblijvende realiteitszin.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:13

Goofy44 schreef:
Of de trainingsmethode goed is en op langere termijn resultaat voor grotere groepen ruiters oplevert merken we vanzelf met regionale-, landelijke-, europese-, wereld- en olypische wedstrijden. Het gaat er niet om of een methode goed is voor één ruiter/amazone maar of de methode betere resultaten oplevert op langere termijn en een grotere groep ruiters/amazones.

En dat is nou weer jammer, dat niet het welzijn van onze paarden voorop staat.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:53

Ik wilde... alleen maar... een uh... beetje rust en respect terugkrijgen voor elkaar. Er zijn landen waar je wordt neergeschoten als je iets anders zegt dan 'men' wil.
Onvoorstelbaar he...?

Sportiviteit wordt bij sport wel gewaardeerd, daar ontbreekt het Mw. v. Grunsven zelf niet aan.

Vraag me wel eens af wat sommigen doen als hun paard het ergens niet mee eens is, kan me er helaas wel iets bij voorstellen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:16

Don_Marcello schreef:
En dat is nou weer jammer, dat niet het welzijn van onze paarden voorop staat.

Bij mij staat het welzijn voor het paard voorop. Of dat in de bedrijfstak zo is ?
Wie kan dat zeggen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:14

Het ligt er dan denk ik aan hoe groot het belang is en hoe het karakter van de ruiter is.
Niet altijd en bij iedereen staat het belang van het paard voorop, helaas is het toch vaak het geld dat belangrijk is.
De belangen zijn soms groot en de schoortsteen moet blijven roken waarin het er niet altijd even gezellig eraf gaat.

Bij mij staan de paarden voorop maar het is voor mij echt hobby geen beroep.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:18

Het moeilijke aan paardrijden is, dat het pas echt paardvriendelijk is op het moment dat je het helemaal goed doet. Dat vergt oefening en kan soms onbewust paardonvriendelijk zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:35

Ook al gaan ze soms op een andere manier met hun paarden om, toch denk dat bij de topruiters het welzijn van de paarden zeker belangrijk gevonden wordt. Er is geen enkele topruiter die een stal vol toppaarden heeft staan en het zich kan veroorloven om ze maar even af te schrijven omdat ze lichamelijk of geestelijk niet meer mee willen werken.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:24

De echte topruiter wel, maar die heeft ook de luxe om paarden die het niet aankunnen ook niet zover te brengen. Ook de deskundige liefhebber die niet het paard overvraagt of overbelast en op een verantwoorde manier zijn of haar paard opleidt en traint is OK.
Maar er is ook een groep wannabees die niet de deskundigheid, de wil of het talent hebben. Die kijken naar de uiterlijkheden van hun voorbeelden en proberen dat op een manier te bereiken die misschien wel zo af en toe eens een prijsje en een winstpunt in de basis oplevert en misschien kunnen ze eens een paard op tijd met wat winst verkopen omdat hij al met 5 jaar z loopt, maar waar het paard op den duur eerder slechter dan beter wordt.

Dewi heeft gelijk, het is ook niet eenvoudig en iedereen maakt fouten. Naast oefening is je (willen) verdiepen in de basis anatomie van het paard en de theorie achter de dresuur zo belangrijk. Met die theoretische bagage snap je welke oefening welk doel dient en hoe en waarom die zou moeten worden uitgevoerd.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:17

Ik heb inderdaad gezegd " het zou me niet verbazen als"
omdat ik vind de beelden die ik zie van Anky ( en vele andere topruiters) niet fijn vind en ik dus niet kan geloven dat het rijden op die manier kan zonder blessures en pijn voor het paard.

En toen had ik gewoon uitleg gevraagd over iets dat ik niet helemaal snapte en krijg ik van Tyrza een reactie. Die reactie kwam redelijk direct over en zelf beledigend, ik had het wel degelijk gelezen maar begreep dus niet goed wat die persoon wou zeggen. Toch kreeg ik die toch wel felle reactie.

horseyfries : wanneer je "het zou me niet verbazen als" voor een zin zet druk je een MENING uit, we leven allebei in landen waar vrije meningsuiting geldt. Dankjewel Ja
Ik werd niet "stelliger", ik verduidelijkte iets wat Tyrza verkeerd gelezen had.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:40

Don_Marcello schreef:
het is ook niet eenvoudig en iedereen maakt fouten. Naast oefening is je (willen) verdiepen in de basis anatomie van het paard en de theorie achter de dresuur zo belangrijk. Met die theoretische bagage snap je welke oefening welk doel dient en hoe en waarom die zou moeten worden uitgevoerd.

Inderdaad. Toch is het niet altijd makkelijk om die kennis te bezitten. Knipoog Het kan frustrerend zijn dat je in theorie wel weet hoe het moet, maar dat het in de praktijk toch nog niet loopt zoals je wilt. Ik weet wel dat het een kwestie van training is, maar je weet dat je je paard soms onjuiste dingen leert of per ongeluk pijn doet. Dat hoeft niet altijd dressuurmatig te zijn. Ik kom net thuis, heb gesprongen. Mijn paard zette te vroeg af en ik hield hem te veel vast in de sprong. Hierdoor landde hij met weggedrukte rug. Ik zie dan al die spinaaluitsteeksels tegen elkaar ketsen (in mijn hoofd)... oeps Bloos

Ik kan legio voorbeelden noemen waarbij ik achteraf denk: ai! Maar daar leer je als ruiter van.
Het arme paard...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:51

Dat noem ik npou eens een oprechte en spontane reactie !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:15

Inderdaad spontaan en naar waarheid.
Want zo is het maar net, theorie is prima maar het geleerde in praktijk brengen moeilijk.
En het paard spreekt niet in onze taal en is meestal een geduldige als het gaat om pijn. Hetr zijn geen watjes.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:40

Nou... ik zie wel verschil tussen de pijgrens bv van hengsten en merries, net als bij vrouwen wij zijn iets meer pijn gewend eens per maand.
Het sprekende voorbeeld woont hier, bij een paar regendrupjes staat het watje binnen in het stalletje, knabbelend aan zijn hooi, hij zou 's nat worden Pling jakkie

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:08

Paardentango schreef:
Het sprekende voorbeeld woont hier, bij een paar regendrupjes staat het watje binnen in het stalletje, knabbelend aan zijn hooi, hij zou 's nat worden Pling jakkie
Dat klinkt eerder verstandig, ook typisch een verschil tussen de geslachten Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:56

SuperPepeijn schreef:
Paardentango schreef:
Dat klinkt eerder verstandig, ook typisch een verschil tussen de geslachten Knipoog

Ja dan zie je ook paarden ingepakt vanaf de oren tot onderaan dikke dekens, peesbeschermers, bandages springschoenen en dergelijke op de weide. Mmm mag een paard dan nog paard zijn of neit,

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:05

Een paard dat niet tegen regen kan ligt maar net aan zijn opvoeding denk ik Knipoog
Mijn paard staat in weer en wind het volledige jaar door op de weide ( nu eerste winter onder deken ivm echt TE dikke vacht). Die gaat enkel vanzelf binnen gaan staan bij te warm, koud heeft ie nooit en je kan hem nat van het zweet op de weide zetten, ziek word ie niet.
Terwijl mn bijrijdpaard zn hele leven binnen heeft gestaan en helemaal door het lint gaat als hij buiten is in de regen Clown

en het zijn allebei ruinen...

pijn is volgens mij voor elk paard gelijk, al geeft de ene het sneller toe en gaan de andere alles op alles zetten om niet de zwakkere te lijken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:11

Ha SP weer terug, en iets vriendelijker ook. Welkom terug.

Ter extra info: het watje is met balletjes, dus hengst, die zijn vaak het meest zuinig op zichzelf.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:28

Paardentango schreef:
Ha SP weer terug, en iets vriendelijker ook. Welkom terug.
Het is maar hoe en wat je wilt lezen he. Knipoog

Maar goed, in de hoop deze discussie weer eens ontopic te krijgen... Tijdens mijn verbanning heb ik even kunnen denken over dit topic. Er worden nog wel eens foto's getoond van LRD getrainde paarden tijdens minder mooie momenten. En de schuld wordt dan aan het LRD trainen gegeven. Hoe kan deze conclusie getrokken worden? En; hebben niet-LRD getrainde paarden deze momenten niet?