Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:44

Even lekker off topic, maar voor de mensen die een kneveltrens willen aanschaffen, Divoza heeft 25% korting. Ik heb net de Stubben Wiener besteld. Ik ben heel benieuwd wat paardlief er van vindt. Dan haal ik ook mijn neusriem er af. Ik heb die zo los zitten dat ik eigenlijk niet weet wat voor functie deze heeft.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:46

oji schreef:
Ik vermoed gewoon dat de jury bedoelde dat het paard lang en uit elkaar was met het achterbeen er achteraan ipv eronder. Dat ie voor de L1 meer aan elkaar moet komen en ja in sommige gevallen kan het daarbij helpen de teugels meer op maat te nemen. Halslengte is geen jury vies van, maar dan moet het wel een op lengte afgebogen paard zijn en niet een naar voren gestoken hals zonder welving.

Je moet het als ruiter ook wel willen horen wat de jury te zeggen heeft en het heeft geen zin je door een jury te laten beoordelen als je allang je eigen conclusies hebt getrokken en toch niet van plan bent iets met ander commentaar als oh en ah te doen.

Ik weet niet zeker of dit tegen mij bedoeld is maar ik heb in ieder geval al meerdere keren gezegd dat hij ook meer bij elkaar moet en dat ik ook nog niet toe ben om naar een volgende klasse te gaan. Dat ik nog veel moet trainen thuis om hem meer bij elkaar te rijden. Dus dan geef ik haar toch deels gelijk en ga ik toch wat met het commentaar doen? Ik zie zelf ook in de filmpjes dat hij uit elkaar loopt en ik snap haar punt ook. Ook ben ik na de uitreiking nog naar haar toe gegaan voor meer uitleg, dus dat ik geen commentaar wil horen is niet waar, graag zelfs! Dus als dit tegen mij bedoeld is (wat wel zo lijkt omdat je het over de L1 en uit elkaar lopen hebt) snap ik het niet zo goed. Anders heb ik niks gezegd

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:47

De jury van de wedstrijd afgelopen zondag zei trouwens (letterlijk!) dat de hals van Timo korter moest om het achterbeen meet te laten ondertreden en om tot de verzameling te komen die in het L1 nodig was. Het ging om de halslengte, niet om de mate van oprichting.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:50

Horseware schreef:
De jury van de wedstrijd afgelopen zondag zei trouwens (letterlijk!) dat de hals van Timo korter moest om het achterbeen meet te laten ondertreden en om tot de verzameling te komen die in het L1 nodig was. Het ging om de halslengte, niet om de mate van oprichting.

Die jury heeft het toch duidelijk niet begrepen :(
En het trieste is dat mensen die hun paard hoog bovenin een krul hebben geforceerd en het achterbeen niet onder KAN treden die opmerking niet krijgen.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:54

damian23 schreef:
Horseware schreef:

Die jury heeft het toch duidelijk niet begrepen :(
En het trieste is dat mensen die hun paard hoog bovenin een krul hebben geforceerd en het achterbeen niet onder KAN treden die opmerking niet krijgen.

Dit bedoel ik. Dit was mijn enige commentaar op de jury. Ik had het er niet over dat ik het niet met mijn eigen punten /commentaar eens was, maar dat het krom is dat dat bij andere combinaties niet gezegd wordt. Maar goed het heeft helemaal geen zin om met de punten/ commentaar van anderen bezig te zijn natuurlijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:05

Voor mij om die reden geen wedstrijden. Ik hou het wel lekker bij patatjes bakken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:06

Oh, zucht... dat met die hals... ken iemand volgens wie hele rijden samenhangt met dat je paard aan de voorkant veel korter moet nemen, anders kan hij niet lopen... Helaas helaas.. niet gesnapt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:04

Ging niet over jou anne_sproet. Het was in principe algemeen bedoeld, maar naar aanleiding van de post van horseware over haar laatste proef.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:19

damian23 schreef:
Even lekker off topic, maar voor de mensen die een kneveltrens willen aanschaffen, Divoza heeft 25% korting. Ik heb net de Stubben Wiener besteld. Ik ben heel benieuwd wat paardlief er van vindt. Dan haal ik ook mijn neusriem er af. Ik heb die zo los zitten dat ik eigenlijk niet weet wat voor functie deze heeft.

Zo'n bit lijkt mij ook heel interessant omdat het een combi is van een kneveltrens en watertrens.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:21

oji schreef:
Ging niet over jou anne_sproet. Het was in principe algemeen bedoeld, maar naar aanleiding van de post van horseware over haar laatste proef.

Oke sorry! Dan heb ik het verkeerd opgevat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:27

Ik rij al jaren Bonte Jaopie met een dubbelgebroken kneveltrens (met een koperen rolletje in het midden). sedert zijn zadelmakmaak periode al. Bevalt zéér goed, je kunt net iets duidelijker zijn/aageven naar het paard zonder dat er velletjes tussen kunnen komen of iets verkeerd gaat draaien.
Ik rijd dan wel met een kneveltrens zónder de bitriempjes aan de bakstukken: dan krijg je een onnodig gemene hevelwerking). Er bestaan nogal wat misverstanden over dit bit "de kneveltrens"(het is ook een onaangename benaming, want er wordt niets "gekneveld", maar goed).
Het bit werkt zonder riempjes gebruik ieg niet sterker in da een ander bit. Het geeft wel meer duidelijkheid (met name voor jong-beleerde paarden ook een aangenaam bit), met name als he op richting, stelling en buiging aankomt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:58

Terpentijn, ik moet je ook eerlijk toegeven dat ik zelf dit bit nooit had uitgeprobeerd door de naam.
Het klinkt als een martelwerktuig. Maar toen ik veel ruiters die bij PK rijden met een kneveltrens zag rijden ben ik daar meer over gaan lezen. En het lijkt mij een heel fijn bitje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:03

Damian, hoe weet je zeker dat combinaties die met spanning rijden geen opmerking krijgen?
Of misschien een 6 krijgen ipv een 8?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:04

Het woord knevel staat voor de verbinding die je er aan kunt aanbrengen naar het bakstuk.
Het bit wordt dan geknevelt aan het bakstuk.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:07

Héél interessant om om de discussie over proefjes te lezen. Nu rijd ik in de klasse die besproken wordt, de L2. Wat vinden jullie van dit proefje? Ik zal één opmerking plaatsen, de rest laat ik aan jullie over. Het halthouden. 3x slordigheid van mij :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:23

Heb je filmpjes gekeken Anne_sproet.
Ik vind het beter dan de laatste keer maar anderzijds best ook hoog gepunt. Je tempo is nu wel veel constanter en je zit ook iets meer rechtop.
Wat mij als absoluut verbeterpunt opvalt is meer schoudercontrole (rechtrichten) en je oefeningen beter voorbereiden.
Je paard valt toch wel erg vaak over de schouder en zeker in het omstellen op de BE lijn laat je haar een beetje aan haar lot over waardoor ze dan ook weer met de achterhand naar binnen valt.
Ik vind je eigenlijk gewoon te druk bezig met de voorkant.

Ik ben het dus met je eens dat je eerst nog even thuis verder moet bevestigen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:51

@kimE heb je het topic doorgelezen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:54

Nou Kim, jij zat zeker wel in de prijzen? Goeie proef hoor. Wat in ieder geval nog verbeterd kan worden is de lengtebuiging (buiten het halthouden inderdaad). Maar de aanleuning vind ik heel fijn om naar te kijken.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:55

Jazeker riegje :) Alle 219 pagina's. Ik weet met welke insteek dit topic is geopend en welke kant het op is gegaan. Mag ik vragen met welke intentie je de vraag hebt gesteld?

@ vur, dankjewel. Ik had rond de 190 punten. Afgelopen zaterdag de slordigheidjes die in deze proef te zien waren wél netjes afgewerkt en toen schoten de punten al naar de 201. Lengtebuiging staat inderdaad dikgedrukt in onze training, dat vinden we lastig! Goed gezien :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:07

KimE, goed paard en ook goede stukken ertussen.
Tussendoor komt hij dan wel te veel op je hand, en gaat duiken. Dat resulteert dan in taktfoutjes zoals bij de eerste keer afwenden voor wijken. Het paard loopt daar van het achterbeen af in de hand waardoor het de wending niet goed doorkomt.
In het wijken zelf is dat dan duidelijk beter.
Omstellen in de wendingen mag ook wel wat vloeiender, zoals al gezegd. Ik heb de indruk dat het paard regelmatig wat onder je vandaan loopt. Dat vang je op met de hand waardoor hij dan te diep komt of zelfs kantelt. Dat is ook een reden dat hij in de overgangen soms tegen de hand komt. En is dan te veel spanning in de onderrug.
Je punten zijn ongeveer wat ik gedacht had :j
Nog niet constant genoeg voor 2wp maar wel een ruim voldoende.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:27

Hebben wij naar dezelfde proef ziiten kijken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:32

Denk ik wel.
Ik probeer kleine details eruit te halen waardoor ze nog verder kan verbeteren.
Het is gewoon een nette proef en een goed paard, dat is leuk maar van enkel complimenten wordt je niet beter toch?
In de rechtergalop zie je bijvoorbeeld duidelijk dat hij verkant omdat hij onder de aanleuning weg probeert te lopen.

En bij die eerste keer afwenden voor wijken zie je haar ook direct na de wending corrigeren in het rechtstellen en van de hand wegrijden voor de inzet van het wijken dus waarschijnlijk zeg ik geen dingen die ze niet zelf gevoeld heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:49

Wil nog even toevoegen dat wat ik heel goed vind is dat je continue echt aan het rijden bent. Je bent steeds bezig met voelen en corrigeren. Dat doen niet veel mensen in hun proef, een groot deel van de ruiters wordt spontaan passief en afwachtend in de ring.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:06

Wat je zegt kan wel kloppen, maar ik kijk eerst naar hetgeen als grootste probleem opvalt wat als rode draad door de proef heen loopt en dat is zonder twijfel de lengtebuiging. De rest komt daarna wel. Het is ook nog maar een L2 proef. Als ik met haar zou werken, zou ik beginnen met de rode draad, niet met de details.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:09

Ik ben wel benieuwd wat jullie dan van deze proef vinden van Timo en mij (sommigen hebben hem al gezien in een vorig topic):