[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:31

Ik heb helaas geen echt recente foto, dus op deze foto vroeg ik niet echt stelling. Ben er eigenlijk ook niet helemaal mee bezig omdat ik persoonlijk denk dat het beter is om hem eerst beter zn achterhand te laten gebruiken. Bovendien is hij geen paard dat snel meegeeft. Wel kleine momentjes gelukkig. :j
Wat ik hier vooral zie is dat ik weer mijn teugels wat los laat zodra hij ze en beetje uit mn handen 'trekt'. Vooral met draven is hij geneigd om naderhand meer ruimte op te eisen, terwijl ik al erg zacht rij.

Ik ben vooral bezig met mn zit en mn handen te verbeteren want die zijn niet zo goed. bijv. ik trek mijn benen snel op als ik hem aandrijf. ( ik heb overigens les) En ik heb de neiging mijn buitenteugel te laten vieren, dit gaat nu wel al veel beter.
Afbeelding
Deze foto is van afgelopen maand de schriktraining

Heb ook een hele tijd bitloos gereden, maar toch weer overgestapt op het bit voor nu.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:42

Hallo,

Ik heb helaas geen beeldmateriaal, maar wel een probleem met de aanleuning en nagefelijkheid van mijn paard die word verstoord door mij..

Ik ben erg bang dat ik mijn handen te strak of te vast houd en daardoor heb ik mijn handen vaak te los waardoor er een los vaste verbinding ontstaat en dat ziet er ontzettend rommelig uit. Ik moet de hele tijd mijn teugels korter of langer maken, vooral in het eerste kwartier. Het paard is 7 en op late leeftijd ingereden, ze is ook erg groot waardoor ze overal wat meer moeite mee heeft. Als ze eenmaal nagefelijk is en lekker door haar lijf loopt is er geen probleem meer en is de aanleuning constant.

Het eerste kwartier houd ze alles erg vast, de rug, de kaak en dan worden haar passen ook veel korter en loopt ze totaal niet nagefelijk. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze in het begin ook wat losser gaat lopen en dat ze die kaak en rug meer loslaat? Ik probeer haar altijd met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel te rijden en verder ook het meeste werk op mijn buitenhand te doen, maar dat wil niet als ze niet loslaat. Tips? :)

Momenteel kan ik haar niet rijden want ze loopt niet helemaal zuiver.

xxdomiixx

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:28

Vanuit ontspanning beginnen dus neerwaarts rijden en dan voorwaarts om de passen te vergroten

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:48

xxdomiixx schreef:
Vanuit ontspanning beginnen dus neerwaarts rijden en dan voorwaarts om de passen te vergroten

Dankjewel voor je reactie!
In het begin is ze altijd enorm afgeleid en let ze alleen maar op de omgeving, ze is dan ook niet ontspannen. Hoe kan ik de ontspanning het beste krijgen? Ik probeer elke lijn wat anders te doen zodat ze op mij gaat letten en dan ontspant ze zich, maar dit duurt eerst een kwartier.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:21

Ik rijd in het begin zonder teugelcontact, bij mij ontspant hij dan sneller en gaat neerwaarts lopen. Het gaat eigenlijk vanzelf kan niet echt uitleggen wat ik doe (heb ook al een tijd niet meer gereden omdat hij moet aankomen) het is ook meer dat hij mij vertrouwt denk ik. Want bij anderen doet hij het niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:21

Peetstap schreef:
Overigens wel een serieuse vraag, waar ik al tijdje mee bezig ben en waar ik nog geen goed sluitend antwoord op heb gekregen of zelf heb kunnen ontdekken dmv vragen of zoeken.

* Wat gebeurd er precies binnen in paardenmond bij het uit elkaar brengen van je handen onder gelijkblijvend luchtig contact ?
Ga uit van meest gebruikte bitje: dubbelgebroken, maar omdat we zelf ook wel rijden met enkel gebroken D trens zou het nuttig zijn
of er in deze situatie ook verschil is.
Uitwerking, gevoel erbij en nut is mij bekend, daar gaat het me niet om.
Wil meer "het erachter" weten, dan beginnen dingen voor mij pas te leven. :j

Niemand die kennis hierover heeft, cq linkjes weet met achtergrondinformatie of video met wat uitleg ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:31

Ik denk dat er bij gelijkzijdige inwerking niet zoveel gebeurt @Peetstap.
Je opent de scharnier van de trens er een klein ietsje mee waardoor er een klein ietsje meer druk van de mondhoeken of lagen naar de tong komt, afhankelijk van de plaatsing van de neus.
Bij ongelijkzijdige inwerking krijg je wat meer druk op de buitenzijde van de mond.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:53

nameless schreef:
xxdomiixx schreef:

Dankjewel voor je reactie!
In het begin is ze altijd enorm afgeleid en let ze alleen maar op de omgeving, ze is dan ook niet ontspannen. Hoe kan ik de ontspanning het beste krijgen? Ik probeer elke lijn wat anders te doen zodat ze op mij gaat letten en dan ontspant ze zich, maar dit duurt eerst een kwartier.

Wij hebben ook zo'n kijkertje bij ons, alles is super boeiend en vaak ook vet eng om haar heen.
Bij ons helpt veel praten met haar, met je binnenhand over hals en schoft kriebelen om zodoende contact met haar te maken, zo'n paardje sluit zich min of meer af voor je. (Past bij bepaald karakter)
De prikkels van buitenaf en vluchtreactie zijn sterker inwerkend als de concentratie en ontspanning.
Ik laat haar zo merken dat ik er steeds ben voor haar, maar ga niet mee in de angst geruststellen oid.
Je zit heel snel in belonings gedrag, en dat moet je juist niet willen.

Gaat ze in training terug naar angstmodes, en vragen dmv ophoudingen werkt niet, gaan we terug naar deze basis totdat ze hals laat vallen en weer ontspant, pas dan gaan we verder.
En ja , dat betekend soms hele stukken met haar meegaand, beslist niet boos worden maar rijden met een gevoel van " je doet maar lekker stresskippetje _/-\o_ "
Truc is om haar net voor te zijn met je contact maken.

Ga je bij haar steviger doorvragen wordt ze alleen maar feller, het "rij er maar doorheen" werkt bij haar karakter absoluut niet.
contact flippert dan in een keer door van luchtig naar zeer zwaar,
Heel zonde, wij zeggen altijd: meissie je zit jezelf weer es in de weg.
We komen van ver: jaartje geleden veegde ze de bak met je aan als ze schrok, en ze was werkelijk overal bang van, waren al blij met een lange zijde ontspanning....
Doorbraak kwam hier door veel herhalend te gaan grondwerken, en de aanpak erbij te zoeken die past bij haar gesloten en dominante karakter.

Succes

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:05

Er gebeurd helemaal niks. Neem het bit maar eens in je hand alsof je een paardenmond bent en laat iemand anders de handen uit elkaar brengen. De bitringen schanieren dan in het bit. Maar er dan van uitgaande dat de druk hetzelfde blijft.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:14

Die van mij heeft soms ook wel eens van die dagen dat alles wat om de bak gebeurd spannender is dan ik. Wat bij mij helpt is om toch te proberen hem in de stretch te laten lopen. Negeer de dingen die eng zijn en blijf zelf ontspannen. Geef af en toe een aai over de nek.
Soms vraag ik in de stretch wat stelling of ik rijd schoudef voor als we langs het enge ding gaan.

Dit was voor mij een van de moeilijkste dingen wat ik heb moeten leren. Want in de stretch had ik in het begin heel erg het gevoel dat ik geen controle had. Stel je voor dat hij er nu vandoor gaat........Maar in de stretch zullen ze eerder ontspannen dan wanneer je druk op de teugels gaat geven. Een reactie die veel ruiter hebben.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:34

Ik stop gewoon met het werk en ga samen met mijn paard kijken naar het monster, ik laat hem vooral ook goed kijken.
Bij een onervaren paard stap ik af, neem zo nodig een voor hem veilige afstand en alle tijd die nodig is.
Ik laat zien dat ik er niet bang voor ben maar dat ik begrijp dat mijn paard dat wel is, "is niet erg".

Ik nodig hem uit mij te volgen richting het gevaar, zo ver als hij durft, en neem daarna weer wat afstand.
We hoeven er niet langs maar er is geen enkele reden om het niet te doen.
De beslissing is aan mijn paard!

Ik schets een benadering die op den duur als resultaat geeft dat zelfs een echte bangerik voldoende zelfvertrouwen krijgt om me gewoon te volgen.
Ook als ik in het zadel zit.
"Met een los teugeltje gaan we over de kermis."

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:59

Zwaai!

Sorry vanwege de lange stilte van mijn kant. verhuizing achter de rug en wat tegen slagen. Dus bokt op een laag pitje.
vandaag weer een beetje training opgepakt.. En meneer is niet zo fijn als een maand terug. Het voelt nog te gespannen.

Nu klikte ze deze foto van mij, wie verteld wat dit moment is?

Afbeelding
ik dacht eerst dat het draf was. Maar het is volgens mij galop. Of de overgang naar galop?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:04

In situaties dat mijn paard bang is voor dingen langs de kant.
Ik stop. Zet hem stil. Op een meter of 2 3. Maar hij beweegt pas als ik het zeg. Stap voorwaarts. En net zo lang tot we de rust hervonden hebben.
en dan vanuit die rust gaan we het onderwerp aanraken. Dan kan hij voelen en ruiken dat het niet eng is. Vervolgens draai ik hem met zijn zijkant er naar toe. En stap ik 1 voor 1 weg. Niet wegknallen. En dan is het meestal over. Anders doen we de herhaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:08

TurboTinker schreef:
Zwaai!

Sorry vanwege de lange stilte van mijn kant. verhuizing achter de rug en wat tegen slagen. Dus bokt op een laag pitje.
vandaag weer een beetje training opgepakt.. En meneer is niet zo fijn als een maand terug. Het voelt nog te gespannen.

Nu klikte ze deze foto van mij, wie verteld wat dit moment is?

[ [url=m/231bcv.jpg]Afbeelding[/url] ]
ik dacht eerst dat het draf was. Maar het is volgens mij galop. Of de overgang naar galop?

Het is idd galop maar met een tactfout, rechtsachter moet gelijk op de grond komen met links voor en dat gebeurt hier niet. Je komt dus in 4-takt ipv 3takt. Kan komen door te weinig sprong, hij lijkt ook een beetje van het contact af te willen komen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:43

Even stil staan en er samen naar kijken werkt ook. Van de week stond de sproeier van de buren aan en had ik in die hoek ook nog niet het snoeiafval opgeruimd. Dan kan je inderdaad beter even samen gaan kijken. Wat ik ook nog doe is er dan bij praten. Gelukkig woon ik vrij afgelegen dus niemand die me kan horen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:46

Kan ook een overgang van galop naar draf zijn (onbalans).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:46

Nee, want de overgangen terug zien er bij ons heel anders uit, meer tdh.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:15

damian23 schreef:
Even stil staan en er samen naar kijken werkt ook. Van de week stond de sproeier van de buren aan en had ik in die hoek ook nog niet het snoeiafval opgeruimd. Dan kan je inderdaad beter even samen gaan kijken. Wat ik ook nog doe is er dan bij praten. Gelukkig woon ik vrij afgelegen dus niemand die me kan horen.

Yep, ernaar toe of via omweg een paard paar keer ergens langs rijden of aan de hand werkt ook prima.
Is vaak aanvoelen en proberen wat het beste werkt bij betreffende paard.
Gelukkig is er geen fei handleiding te raadplegen voor de omgang.

Ik klep hier gewoon door hoor, maakt me echt niks uit of iemand dat hoort of niet :')
Toen er een glascontainer werd geleegd vlakbij in dorp, zat ik luidop liedjes te zingen *\%/* om het geluid te overstemmen van het legen groene en bruine deel, het werkte ook nog.
Ze bleef braaf bij me, terwijl ze op legen wit glas nog onder me weg schoot.
Ik blij , paardje rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:19

Over de leiding nemen, heb een lesklant die moest steeds eeen stukje over de weg naar de bak. Merrie was druk en onbehouden en liep dwars door haar heen. De eerste les een aantal grondregels geinstalleerd, en nu na een paar weken is de merrie al veel rustiger, staat gewoon stil als ze stil moet staan, loopt braaf mee. Dat is een combi van herhalen en regels aangeven. Heerlijk om te zien is dat. Ook de lesklant heb ik tools gegeven om leider te kunnen zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:39

Dat is wel Heeel belangrijk! Als ze niet luisteren. brŕrr

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:56

Simpelman schreef:

Heer Simpelmans, een paar vraagjes; deze foto beeld toch Ingrid Klimke af, als ik het wel heb? Waarom plaats u deze afbeelding?
Bij voorbaat dank

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:59

Simpelman schreef:
Netjes hoor, zo willen we er meer zien.

Je grootste uitdaging is om hem meer logelaten te krijgen.
Het is erg strak.
Dat is ook de reden van je voortdurende tactfouten.
De proef lijkt nog ruim boven het niveau van je paard.
Vw Nw? :)

Je frutselvoeten stammen nog uit de ponytijd? :)
Je zit moet zich meer sluiten, driehoekszit, dit is nu een belangrijk element voor je om je te verbeteren, je krijgt dan een veel beter biomechanisch contact met je paard.
Je hulpen komen nog erg "van buiten".
Je knieen moeten meer aangesloten liggen, je rommelt over de onderkant van je dijen heen.
De bovenkant van je bovenbeen van achteren naar voren naar het zadel toe leggen, je onderbenen af laten hangen.
Dan je beugels op maat maken.
Drijven doe je met je zit, naar je knie, naar je kuit, vanuit de vork van je zit.
Je spoor gebruik je om de buikspier aan te laten spannen, niet om voorwaarts te drijven.

[ Afbeelding ]

Ik bedoelde de afbeelding bij deze tekst uiteraard

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:43

Om te laten zien hoe het er uit ziet als de knie correct aan het zadel ligt en ik koos daarvoor Ingrid Klimke omdat ik weet dat ze door veel jonge(re) amazones gewaardeerd/bewonderd wordt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:13

Aha, hee; mooi.
Maar mag ik u nog enkele vragen stellen met betrekking tot die foto?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:24

damian23 schreef:
Er gebeurd helemaal niks. Neem het bit maar eens in je hand alsof je een paardenmond bent en laat iemand anders de handen uit elkaar brengen. De bitringen schanieren dan in het bit. Maar er dan van uitgaande dat de druk hetzelfde blijft.

Mhhh, kan ik me niet in vinden, merk n.l. het verschil tussen d trens en d. Gebroken hierin en zeker tov
bitloos.
Het zou heel goed kunnen dat je onbewust toch contact wat lichter maakt en paard daar meer op reargeert als wat er feitelijk met bit gebeurd.

Heb van Pien al es wat uitleg gehad, maar die ben ik kwijt ;( geraakt, misschien kan zij hier reargeren ?